Hei,
Til våren skal jeg bygge nye hjul. Felger er allerede kjøpt inn, det blir 28 hull, tre kryss begge sider og felgbrems. Greit kompromiss styrke vekt. Der har muligens o store forum sterke meninger, men det er ikke dagens tema

Altså felgbrems og 130mm bak og 100mm foran. Jeg innser at jeg på et tidspunkt kjøper ny sykkel med skivebrems, typisk 105-utstyrt på vintersalg med kjipe hjul og glad pris. Det herrens år 2021, for eksempel. Samtidig innser jeg at jeg risikerer å brenne inne med et fint hjulsett med lav annenhåndsverdi.
Er det mulig å kjøpe 135mm centerlock-nav, eller aller helst 12x142mm centerlock nav, skifte endekopper til 130mm, bygge opp hjul og få det til å fungere? Hovedproblemstillingen er egentlig om det finnes nav på markedet som går med på dette. Da kan jeg videreføre navene til en eventuell ny sykkel om noen år. Jeg må da "dishe" felgen over til venstre en del, men felgene er fort den mindre dyre komponenten i pakken, så jeg kan også bare skifte felg når jeg kommer så langt. Så blir de kjipe hjulene på min fremtidige skive-sykkel vinterhjul.
Jeg tenker Hope og DT240 burde kunne fungere på denne måten, kjøpe 142mm nav (evt 135?), men min surfing strekker ikke til og jeg finner ikke offisielt endekopper som bygger ned til hurtigkobling 130mm.
Alternativet er jo å kjøpe standard felgbremsnav, og da utvides horisonten i stigende rekkefølge til DT350 - Hope RS4 - Dura Ace (antar høyest annenhåndsverdi i fremtiden) - DT240 - Tune 170 - White Industries (ser fine ut!) - Chris King (men bare dersom AVT har dem på salg i en ånnas farge som ingen ville ha, ellers for dyrt) - og til slutt henge sykkelen på kroken og ta den frem igjen om 20 år når den er retro.
Jeg driver og kaster penger etter en dinosaur her, klar over det, men det er et slikt ro-i-sjelen-vinterprosjekt som premie for commuting gjennom vinteren, så det

Takk!