Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

350kr-grensa?

Re: 350kr-grensa? [Re: Sepeda] #2587013 29/12/2019 19:39
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: Sepeda

Tollfritak opptil 3000 kroner er altså en ny ordning. Nettopp derfor er sports- og klesbransjen i Norge bekymret.

Grunnen til at tollfritaket i praksis vil gjelde nettopp for klær er at for industrivarer for øvrig har Norge allerede nulltoll. Det er toll kun på enkelte klær og andre tekstilprodukter. I utgangspunktet varierer toll på klær, fra nulltoll på truser til over 10% på jakker og bukser. Nulltoll kan også gjelde når klærne innføres fra land Norge har inngått frihandelsavtale med, herunder EØS, eller har gitt tollfrihet gjennom den norske tollpreferanseordningen for utviklingsland (GSP-ordningen).

.

Ok, bare handlet ytterklær, sportsbekledning etc. og ikke truser ICON_SMILE

Og aldri blitt belastet med toll. Derfor virker det på meg som at sutringen fra handelsnæringa er krokodilletårer, all den tid det "i praksis" er tollfri innførsel av klær.

Re: 350kr-grensa? [Re: Velte_Petter] #2587014 29/12/2019 20:16
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Velte_Petter
...Og aldri blitt belastet med toll. Derfor virker det på meg som at sutringen fra handelsnæringa er krokodilletårer, all den tid det "i praksis" er tollfri innførsel av klær.

Nei, det er ikke i praksis tollfri innførsel av klær. Selv om du ikke skulle ha betalt toll tidligere ICON_SMILE

Hvorvidt det påløper toll ved innførsel av klær, avhenger som nevnt av varens opprinnelsesland. Det er en del land som Norge har avtale med om nulltoll også på klær, bl.a. gjennom EØS. Da betaler du følgelig ikke toll.

Dersom du har importert klær som i utgangspunktet skal pålegges toll, altså fra et land der Norge ikke har avtale som gir nulltoll, og du likevel ikke har betalt toll, kan det bety at varen ikke er blitt korrekt deklarert, f.eks. at eksportøren har vært oppfinnsom og oppgitt at klærne har lavere verdi eller at klærne er noe annet, som f.eks. sportsutstyr.

Handelsnæringen, herunder sports- og klesbutikkene, gir både arbeidsplasser i Norge og skatteinntekter til Norge. Og for å gjenta det enda en gang, så er det ingen tvil om at tollfrihet opptil 3000 kroner er en ny ordning ICON_SMILE Så jeg synes ikke man skal være så kjapp med å avfeie næringens bekymringer som sutring og krokodilletårer. Desto mer som det særlig er de små, lokale fagbutikkene som er bekymret.

Re: 350kr-grensa? [Re: Sepeda] #2587025 30/12/2019 09:42
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig

Handelsnæringen, herunder sports- og klesbutikkene, gir både arbeidsplasser i Norge og skatteinntekter til Norge. Og for å gjenta det enda en gang, så er det ingen tvil om at tollfrihet opptil 3000 kroner er en ny ordning ICON_SMILE Så jeg synes ikke man skal være så kjapp med å avfeie næringens bekymringer som sutring og krokodilletårer. Desto mer som det særlig er de små, lokale fagbutikkene som er bekymret.

Jeg er godt klar over at den nye grensen gjelder for klær, men jeg synes også det er ganske interessant å se hvor konkurransedyktig både Bikeshop og Sykkelkomponenter faktisk er her hjemme, inklusive på klær. For mange år siden handlet jeg konsekvent på CRC og andre nettbutikker, nå gjør jeg bare det når de norske ikke fører varen. Så jo, det er åpenbart mulig å være konkurransedyktig i Norge under relativt sett like vilkår, men i stedet vil Virke ha størst mulige hindringer for utenlandske selskap og noe av det er åpenbart for å skape barrierer og med det låse norske forbrukere inne i et (for) høyt prisnivå.

Dagens gebyrer på innførsel er åpenbart en slik barriere, og min personlige rekord i år er kr 2.400 til DSV (jeg har skrevet 2.000 tidligere i tråden, det var for lite) i "gebyr" for å få lov til å betale MVA (varen var ikke tollpliktig). Så det at man nå flytter MVA-behandling ut fra speditørene og over til utsalgsstedene er helt supert.

Legger man toll på klesprodukter fra første krone som rent logisk ville være riktig, så havner man jo rett inn i samme gebyrfella som vi har i dag og da må man jo velge da, hva som er viktigst - hensynet til forbrukerne eller utsalgsstedene her hjemme? Når jeg ser hvilke fortjenester man beregner seg på produkter med lokalt monopol så er det jo åpenbart noe som er riv, ruskende galt og jeg ser liten villighet fra Virke og andre til å gjøre noe med dette.

Lars-Erik
Re: 350kr-grensa? [Re: Ugla] #2587026 30/12/2019 09:58
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Dilemmaene du peker på er noe av bakgrunnen for regjeringens valg av denne kompromissløsningen: Et forsøk på å finne fungerende ordninger som ivaretar både hensynet til forbrukernes interesser og rettigheter, opprettholder en noenlunde rettferdig konkurransesituasjon for bedrifter i Norge, og sikrer arbeidsplasser og skatte- og avgiftsinntekter i Norge.

Men det gjenstår å se hvordan ordningen slår ut. Jeg håper at vi ikke vil få se flere små forhandlere som bukker under som følge av tollfritaket. Eller at forhandlerne må flytte lagre og dermed arbeidsplasser ut av landet for å konkurrerer på like vilkår. Som syklist, opplever jeg også å ha en legitim forbrukerinteresse av å beholde de gode, lokale fagbutikkene i tillegg til nettbutikker og store kjeder.

Poenget i mine forrige innlegg var bare å sikre at vi i det minste har en felles forståelse av fakta ICON_SMILE

Re: 350kr-grensa? [Re: Sepeda] #2587042 30/12/2019 14:43
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
det er ikke i praksis tollfri innførsel av klær. Selv om du ikke skulle ha betalt toll tidligere ICON_SMILE

Hvorvidt det påløper toll ved innførsel av klær, avhenger som nevnt av varens opprinnelsesland. Det er en del land som Norge har avtale med om nulltoll også på klær, bl.a. gjennom EØS. Da betaler du følgelig ikke toll.

Dersom Norge har avtale om tollfrihet med EU (EØS) og USA så vil det i de fleste tilfeller for import av klær bety tollfrihet, all den tid det meste av aktuell/interessant netthandel foregår der. Det er ihverfall der konkurransen ligge for norske aktører. For sykkelinteresserte er det jo i de senere åra kommet en rekke nye labels innen bekledning som enten kun er å få tak i fysiske butikker i Europa/USA eller via nettet. Skulle det vært toll på dette burde det vært for å beskytte en importør av et aktuelt klesmerke, noe som blir meningsløst når merket ikke er å oppdrive over disk i Norge eller via nettbutikk med lager her på berget.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2587044 30/12/2019 15:08
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Dersom Norge har avtale om tollfrihet med EU (EØS) og USA så vil det i de fleste tilfeller for import av klær bety tollfrihet, all den tid det meste av aktuell/interessant netthandel foregår der. Det er ihverfall der konkurransen ligge for norske aktører.

Dessverre ikke så enkelt.

Vi har ikke frihandelsavtale med USA. Handelen reguleres dermed etter Norges forpliktelser i WTO. Det vil si toll på klær med opprinnelse fra USA.

Vi har åpenbart frihandel med EU gjennom EØS, men her kommer opprinnelsesreglene inn. Dersom klær har sin opprinnelse i, altså er laget i, et EU-land som f.eks. Italia, Spania eller Romania, er det tollfrihet. Men det gjelder ikke dersom klærne har sin opprinnelse i annet land, f.eks. produsert i Kina, India, Thailand eller Vietnam, som vi ikke har frihandelsavtale med.

Opprinnelsesreglene er kompliserte og ser på bl.a. både design, innsatsfaktorer, produksjon og bearbeiding.

Det vil dermed være flust med klær der toll inngår i prisen dersom varen er kjøpt fra norsk forhandler, mens tollen faller bort for opptil 3000 kroner dersom varen er kjøpt fra utenlandsk forhandler.

Vi kommer med andre ord ikke unna at den nye regelen om tollfritak isolert sett medfører et konkurransefortrinn for utenlandske forhandlere fremfor norske.

For sykkelinteresserte er det jo i de senere åra kommet en rekke nye labels innen bekledning som enten kun er å få tak i fysiske butikker i Europa/USA eller via nettet. Skulle det vært toll på dette burde det vært for å beskytte en importør av et aktuelt klesmerke, noe som blir meningsløst når merket ikke er å oppdrive over disk i Norge eller via nettbutikk med lager her på berget.

Ser poenget, men det er rett og slett ikke slik handelspolitikken fungerer. Man ser ikke på enkeltmerker, men de forpliktelsene hvert land påtar seg for de enkelte varegruppene, i forhandlinger i WTO eller i frihandelsavtaler mellom enkeltland eller grupper av land. Grunnprinsippet er likebehandling. Man kan ikke f.eks. unnta enkeltprodusenter eller merker innen en varegruppe fra toll og dermed gi konkurransefortrinn.

Re: 350kr-grensa? [Re: Gråstein] #2587128 01/01/2020 15:10
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gråstein
Flott! Da er du trygg på hvilken politikk du mener er riktig.

Hva tenker du om å være opptatt av "venstreside" og "høyreside" på saksnivå? Var denne saken så viktig for deg i 2017 at du stemte på Arbeiderpartiet eller Senterpartiet? Eller gikk du for Frp som mente:

"– Å fjerne ordningen med tollfri import er et dårlige forslag som vil gjøre netthandel dyrere og vanskeligere for forbrukere"

Politikk er gøy. Selv mener jeg at vi er veldig heldige i Norge, i den forstand at politikken ikke endrer seg mye om det er Høyre, Krf eller Arbeiderpartiet som har statsministeren. Når det brukes mot Støre at han jobber for å gjøre det vanskeligere for firmaer han "eier" (i ettertid fant man vel ut at andelen han eide var verdt under en hundrelapp) er vi på riktig vei. (I USA ser man vel mer problemet at folk kommer i posisjon og jobber for å gjøre sine egne interesser MER lønnsomme.)

Men altså... Hvor har du det fra at venstresiden (smart å kjøre alle over én kam!) ikke argumenterer? Du tenker vel ikke mer at de har argumenter som ikke matcher med det du synes? Og hva mener du med at de kommer med fake news? (Som igjen, hvis du følger med på politikk, er et begrep som altså ble tatt i bruk av Trumps administrasjon om nyheter de ikke er enige i. Men som veldig mange ganger vanskelig kan avvises rent objektivt.)

Er vi der at du mener klimaendringer er "fake news"?

Sitat: Gråstein
Flott! Da er du trygg på hvilken politikk du mener er riktig.

Hva tenker du om å være opptatt av "venstreside" og "høyreside" på saksnivå? Var denne saken så viktig for deg i 2017 at du stemte på Arbeiderpartiet eller Senterpartiet? Eller gikk du for Frp som mente:

"– Å fjerne ordningen med tollfri import er et dårlige forslag som vil gjøre netthandel dyrere og vanskeligere for forbrukere"

Politikk er gøy. Selv mener jeg at vi er veldig heldige i Norge, i den forstand at politikken ikke endrer seg mye om det er Høyre, Krf eller Arbeiderpartiet som har statsministeren. Når det brukes mot Støre at han jobber for å gjøre det vanskeligere for firmaer han "eier" (i ettertid fant man vel ut at andelen han eide var verdt under en hundrelapp) er vi på riktig vei. (I USA ser man vel mer problemet at folk kommer i posisjon og jobber for å gjøre sine egne interesser MER lønnsomme.)

Men altså... Hvor har du det fra at venstresiden (smart å kjøre alle over én kam!) ikke argumenterer? Du tenker vel ikke mer at de har argumenter som ikke matcher med det du synes? Og hva mener du med at de kommer med fake news? (Som igjen, hvis du følger med på politikk, er et begrep som altså ble tatt i bruk av Trumps administrasjon om nyheter de ikke er enige i. Men som veldig mange ganger vanskelig kan avvises rent objektivt.)

Er vi der at du mener klimaendringer er "fake news"?

Det er mange ting du tar opp. Jeg stemte nok ikke på noen av de du nevner.

Hvorfor klimaendringer dukker opp i dette skjønner jeg ikke. Men enhver kan vel se at klima har endret seg.

Ang fake news. Jeg er ikke så opptatt av uniten og Trump. Men de fleste fleste vet jo at det er AP s Helga Pedersen som er fakenewsens mor her i Norge. Bevisst strategi fra AP gjennom flere år som har satt dem i den situasjonen de er i nå. Dette i tillegg de at de er mer opptatt av å si hva andre mener enn hva de selv mener.

Nei, politikk er ikke gøy. Det er forvirrende.

Re: 350kr-grensa? [Re: Sepeda] #2587208 02/01/2020 20:38
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V

Vi har ikke frihandelsavtale med USA. Handelen reguleres dermed etter Norges forpliktelser i WTO. Det vil si toll på klær med opprinnelse fra USA.

Vi har åpenbart frihandel med EU gjennom EØS, men her kommer opprinnelsesreglene inn. Dersom klær har sin opprinnelse i, altså er laget i, et EU-land som f.eks. Italia, Spania eller Romania, er det tollfrihet. Men det gjelder ikke dersom klærne har sin opprinnelse i annet land, f.eks. produsert i Kina, India, Thailand eller Vietnam, som vi ikke har frihandelsavtale med.

Opprinnelsesreglene er kompliserte og ser på bl.a. både design, innsatsfaktorer, produksjon og bearbeiding.

Det vil dermed være flust med klær der toll inngår i prisen dersom varen er kjøpt fra norsk forhandler, mens tollen faller bort for opptil 3000 kroner dersom varen er kjøpt fra utenlandsk forhandler.

Vi kommer med andre ord ikke unna at den nye regelen om tollfritak isolert sett medfører et konkurransefortrinn for utenlandske forhandlere fremfor norske.

Disse reglene praktiseres rett og slett ikke. Det eneste som beregnes pr i dag på klær (og mye annet) er MVA/VAT. Speditørene er primært opptatt av gebyret og fange opp så mange sendinger som mulig av det det de vurderer som lovlig å beregne MVA fra. Jo mer jobb pr. sending jo dårligere butikk. Jeg har til dags dato aldri blitt avkrevd toll. VAT/MVA virker det dermot som de har overnaturlige evner for å få innkrevd, pluss gebyr selvsagt. Det er derfor jeg undrer meg over at folk som f.eks Høyer og andre magnater i klesbransjen fyller spaltemetrene i media med sine krokodilletårer over disse nye bestemmelsene.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2587244 03/01/2020 10:21
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Tollberegning er avhengig av at varene er korrekt deklarert. Klær fra Wiggle blir deklarert som sykkeldeler og får dermed ikke toll. Jeg er ganske sikker på at Rapha har lagt inn norsk toll på 10,7 % i sin kalkulasjon. Dette kan sjekkes ved å se avvik mellom pris i Europa og Norge.

Re: 350kr-grensa? [Re: Velte_Petter] #2587271 03/01/2020 15:35
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Disse reglene praktiseres rett og slett ikke. Det eneste som beregnes pr i dag på klær (og mye annet) er MVA/VAT. Speditørene er primært opptatt av gebyret og fange opp så mange sendinger som mulig av det det de vurderer som lovlig å beregne MVA fra. Jo mer jobb pr. sending jo dårligere butikk. Jeg har til dags dato aldri blitt avkrevd toll. VAT/MVA virker det dermot som de har overnaturlige evner for å få innkrevd, pluss gebyr selvsagt. Det er derfor jeg undrer meg over at folk som f.eks Høyer og andre magnater i klesbransjen fyller spaltemetrene i media med sine krokodilletårer over disse nye bestemmelsene.

Så du meiner at Høyer og dei andre store ikkje betaler toll for varene?

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2587304 03/01/2020 22:31
RoyK Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Er det noen som har hørt noe mer om hvordan det vil bli når 350-kronersgrensa forsvinner? Regjeringa sa vel i utgangspunktet at det skulle forenkles/bli billigere med det forhatte tollgebyret, men hva som eventuelt skjer der, ser ut til å være i det blå. Det står i hvert fall ingenting på https://www.toll.no/no/netthandel/

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2587305 03/01/2020 23:15
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Er vel ingen som har sagt at det blir billigere. Det er jo diskutert i tråden allerede, men det skal legges opp til et system hvor butikkene du handler fra betaler moms til staten. Hvis du handler fra en butikk som ikke har opprettet nuf vil speditøren fortolle varene for deg på samme måte som i dag.

Re: 350kr-grensa? [Re: -Jan] #2588014 12/01/2020 16:35
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: -Jan

Så du meiner at Høyer og dei andre store ikkje betaler toll for varene?

Selvsagt gjør de det. Men de har stordrift på dette og finansierer ikke en hel bransje av detaljspeditører med å fortolle hvert enkelt plagg med gebyr. Det jeg vil frem til er at det fra de fleste sendinger fra de fleste aktuelle land det handles i, ikke bli utregnet toll i sendinger med enkeltplagg fra utlandet. De store aktørene som beregner det selv gjør nok dette. Og dette er da også det beste for alle. Da slipper kunden unna sure gebyr og alt gjøres etter boka. Dagfinn Høyer går nok uansett ikke dukken med det første, uansett hva som skjer. Det gjelder også andre STORE innenlands nettaktører som har slått seg opp på bekostning av diverse lokal handel. Noen av dem er også allerede i dag i en posisjon der de har lagre uavhengig av landegrenser og sender varen ferdig avgiftsbelagt og tollbehandlet til kunden. Det gjelder norske butikker som etablerer avleggere i utlandet og ikke minst vise versa.

Re: 350kr-grensa? [Re: Velte_Petter] #2588022 12/01/2020 17:42
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Det jeg vil frem til er at det fra de fleste sendinger fra de fleste aktuelle land det handles i, ikke bli utregnet toll i sendinger med enkeltplagg fra utlandet.

Du har skrevet flere ganger at forbrukere som handler fra utlandet hverken nå eller tidligere har betalt toll på klær som i utgangspunktet er tollbelagte, men hvor har du dette fra?

Om du har rett, gjør enten ikke Tollvesenet jobben sin eller utenlandske forhandlere og/eller deres speditører står bak ganske så storstilte, systematiske lovbrudd med uriktige deklarasjoner.

Dersom dette er tilfellet og kjent for myndighetene, har da Stortinget blitt ført bak lyset av regjeringen, ref. den nevnte Stortingsmeldingen, noe som åpenbart er rimelig alvorlig i seg selv ICON_SMILE

Eller generaliserer du kun ut fra noen egne kjøp? I så fall er det greit å vite omfanget og hvor klærne har sin opprinnelse (ikke hvor de er kjøpt fra). Kan som allerede nevnt være flere grunner til at du ikke er blitt belastet med toll.

Jeg skjønner heller ikke helt hva du vil frem til når du skriver om forskjellige små og store forhandlere i inn- og utland.

Hva gjelder forhandlere innenfor Norges grenser, på nettet eller i butikk, norske eller evt. utenlandske som har lagre i Norge, er det faktum at alle betaler mva, evt. toll og evt. særavgifter på lik linje, nettopp ikke konkurransevridende.

Men hva gjelder salg fra utlandet, herunder fra norske forhandlere med lagre i utlandet, virker selvsagt det varslede tollfritaket opptil kr. 3000 konkurransevridende.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588051 13/01/2020 08:41
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Korrekt tollbehandling er avhengig av at sender bruker korrekte koder slik at tollvesenet kan beregne toll.

Zalando sier at de har dekket tollen for norske kunder. De vil da få en høyere margin på sine varer, om norske kunder holder seg under 3.000-grensen.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588174 14/01/2020 11:27
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Har jeg forstått dette rett? F.eks sportsdrikke, barer etc. er allerede innlemmet i de nye tollreglene. Og dingser utenom klær gjelder fra 1.april. Og, hvis jeg bestiller en dings fra ebay/wish til 5 kroner, så må jeg betale fortillingsgebyr etter 1.april? Så moralen er, handle lokalt?

I have the power.
Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588205 14/01/2020 19:54
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Det er slik jeg har forstått det jeg også. Tester det nå, har kjøpt deore 10 delt kassett og kjede fra Wiggle. Kostnad kr 341. Satser på at det går bra uten mva og gebyr

Div. sportsremedier :-)
Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588246 15/01/2020 10:24
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det går nok bra. Wiggle alltid vært perfekt der. Fri frakt når man når 200 (eller er det 250).

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke flere har gjort som Sigma. Der kan man betale momsen til de for et betydelig lavere gebyr enn hva Posten tar.

Jeg har ikke lest meg opp på hvordan fremdriften er, men fra 01.01.2021 tror jeg det er EU-regler på gang som gjør at nettbutikker blir forpliktet til å hente inn moms (og da muligens også toll i de tilfeller det er relevant) når man handler fra europeiske nettbutikker (slik Sigma allerede gjør). Da håper jeg man slipper det ekstragebyret som f.eks Posten tar. I så fall blir konkurransen mellom norske og utenlandske nettbutikker mer riktig enn den der nå. At man av populistiske grunner rent politisk gjør denne forandringen i Norge nå får så være. Litt trist på vegne av vårt politiske system, men... brusen vil nok snart flyte igjen.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588412 16/01/2020 23:12
RoyK Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Erna & al ville vel trumfe gjennom regelen mens de fremdeles var i posisjon for å vise næringslivet at de hadde vilje til å endre noe. Synd de ikke gjorde det for klær, da, men det var vel noen i familien til sittende regjering som ville blitt sur hvis han/hun måtte betale ekstra for sånn shopping (det har i hvert fall ikke kommet fram noen annen grunn). Så neida, ikke vente til 1.1.2021 hvor alt skulle være klart uansett, men heller tvinge det gjennom, koste hva det koste ville. Klassisk symbolpolitikk fra ende til annen.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588418 17/01/2020 06:11
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Uten å gjøre dette til en lang politisk diskusjon (jeg stemmer ikke Erna forøvrig) så tror jeg det hadde vel så mye om å stoppe sutringen fra partiene i opposisjon. Nå har det jo stort sett blitt stille så slik sett har Erna og co oppnådd det å få slutt på sutringen. Synd at det må være slik selvsagt, men...

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2588493 18/01/2020 16:28
G
GTBiffo Offline
Fersking
Fersking
G
Det er fullt mulig for privatpersoner å få seg bruker i tollvesenets TVINN system for betaling av toll/mva. Det bør bli pålagt fra myndighetens side at dersom transportør får en pakke som allerede er tollbehandlet i TVINN så skal denne gå rett videre uten noe forsinkelse eller gebyr.

Når jeg får sendinger fra kina så får jeg alltid sporingsnummeret i forkant, og kan tollbehandle sendingen selv. Det eneste Posten Norge trenger å gjøre er å scanne pakken, slå opp mot tollvesenet og dersom den er godkjent så trenger de ikke gjøre en eneste ting.

Men slik det er pr idag så NEKTER posten å gjøre dette og vil tollbehandle alle pakker selv.

Er det noen som kjenner noen sentralt i posten som kan lekse de opp så værsågod!

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2592892 26/02/2020 15:14
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2592894 26/02/2020 16:02
K
kruttsalve Offline
Medlem
Medlem
K
Litt flere detaljer her. https://www.dinside.no/okonomi/alt-du-ma-vite-om-handel-fra-utlandet/72160832
Bare mva om butikken har registrert seg.
149,- i gebyr over 350,- + mva om butikken ikke har registrert seg. Får satse på at Wiggle, CRC & co blir registert.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2592897 26/02/2020 16:37
Arne_And Offline
More than words
More than words
Dette er veldig bra, men gjelder vel kun posten:
Hvis ikke nettbutikken har registrert seg og moms må beregnes på grensen, vil det være 0 kr i fortollingsgebyr hvis varen koster under 350 kroner og 149 kr i gebyr hvis varen koster over 350 kroner.
.
Andre aktører bestemmer gebyrene selv, og det er ikke alltid så greit å vite på forhånd hvem som står for fortollingen.

Posten har ikke oppdatert prislisten i h.h.t. det som står i artikkelen:
https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet
https://www.posten.no/priser

Redigert av Arne_And; 26/02/2020 16:40.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2592951 27/02/2020 08:21
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Finnes det en oversikt over hvilke selskaper/nettsider som er registrert i VOEC?

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2592952 27/02/2020 08:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpte en del komponenter fra bike24 nylig, betalte 5800 eks mva, og 1700 i mva og gebyr. Ser ut som jeg har fått et gebyr på omkring 250kr da. Dhl/posten

Redigert av Hoaas; 27/02/2020 08:26.

You are what you eat...mmm nuts
Re: 350kr-grensa? [Re: joje] #2592954 27/02/2020 08:29
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: joje
Finnes det en oversikt over hvilke selskaper/nettsider som er registrert i VOEC?

Nei, ikke ennå. Alt utførende forklart på Din side.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2593150 29/02/2020 10:28
Sykkel-Petter Offline
Medlem
Medlem
Husk at vi har disse tingene vi kaller gebyrer, MVA og skatt i Norge for å sikre at du har en jobb og kan få lønn.

Re: 350kr-grensa? [Re: Sykkel-Petter] #2593160 29/02/2020 12:13
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Sykkel-Petter
Husk at vi har disse tingene vi kaller gebyrer, MVA og skatt i Norge for å sikre at du har en jobb og kan få lønn.

Vel, gebyret har vel tidligere gått rest til posten, då med mindre du ikke er ansatt der har du ikke fått noe nytta av det. Moms og skatt er det så vidt jeg kan se ingen som har klaget på i denne tråden, og hvis vi får flere nettbutikker VOEC-registrert er bare fjerningen av 350-kr grensa en god ting.

Re: 350kr-grensa? [Re: RoyK] #2593204 29/02/2020 20:38
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sikkert dumt spm men ikke satt meg inn i reglene for slik det er nå da jeg ikke har bestilt noe fra utenlandet siden tidlig i fjor. Men gjelder den 350 kr grense-regelen frem til 1.4 ? for eksempel et dekk til 300 på Wiggle går innenfor momsgrensa ?

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå