I morgen tidlig oppgraderer vi forumet til ny versjon. Det inkluderer blant annet bedre visning på mobil og generelle oppgraderinger. Vi håper dette går sømløst, men om dere oppdager feil, så post gjerne innlegg i denne tråden, så ser vi på det fortløpende!
Fungerer på iPad og android mobil, men farge sammensetningen er ikke bra. Grønn skrift på mørk grå er ikke lesbart, slitsomt med annen hver farge på hver tråd, ihvertfall med fargene som er per nå kl 0510.
Fungerer på iPad og android mobil, men farge sammensetningen er ikke bra. Grønn skrift på mørk grå er ikke lesbart, slitsomt med annen hver farge på hver tråd, ihvertfall med fargene som er per nå kl 0510.
Edit: klokka er også 1 time feil.
Sjekk Mine innstillinger ved brukernavnet ditt. Stylesheet UBBT77 var bedre for meg. Der har du "Min tidssone", også.
"Aktive tråder" var mye mer kompakt og ryddig tidligere. Nå er det store mengder forhåndsvisning.
Takk for tilbakemeldinger! Vi har brukt det nye standardopsettet fra ubb med tanke på luft etc. Vi ser på om vi skal gjøre justeringer etterhvert. Vi har vært spente på om vi klarer å unngå tekniske feil- der har vi jo hatt litt utfordringer ved tidligere oppgraderinger - men det ser ut som det per nå fungerer som det skal.
Nå har forumet visuelt flyttet seg inn i inneværende tiår. Dessverre er det bare et par uker til et nytt tiår.
Den største utfordringen er det dessverre ikke noe bedring på. Det er fremdeles "vanskelig" å bruke og vil ikke bidra til å redusere forgubbingen av den aktive medlemskaren. I en tid hvor folk er vant til å kunne distribuere bilder direkte fra kameraet på apper som Snapchat, Facebook, Instagram, osv så kommer vi aldri til å klare å få inn friskt blod på forumet.
Min spådom er: Hvis forumet lever om 5 år, så er snittalderen på aktive forumdeltagere nær pensjonsalder og man sitter og krangler om snikksnakk, pølsevev, Teslaer og EL-terrengsykler mens en og annen interessant, sykkelrelatert tråd knapt rekker å bli postet før den er sporet av til et eller annet noen synes det er spennende å krangle om.
Den største utfordringen er det dessverre ikke noe bedring på. Det er fremdeles "vanskelig" å bruke og vil ikke bidra til å redusere forgubbingen av den aktive medlemskaren. I en tid hvor folk er vant til å kunne distribuere bilder direkte fra kameraet på apper som Snapchat, Facebook, Instagram, osv så kommer vi aldri til å klare å få inn friskt blod på forumet.
Er absolutt ei utfordring at maks filstørrelse for vedlegg f.eks er 1.91mb, må alltid endre størrelsen på bilete før opplasting. Heldigvis finst det tjenestar som https://imgur.com/ , er å foretrekke....
For mye luft mellom innleggene (er det bilde/avatar som tar for mye plass - kan denne skrues av?), og for smalt felt med tekst. Blir alt for mye scrollling for å få oversikt på tråden, det gamle visualiseringen var bedre til å få oversikt. Men ser kanskje litt mer moderne ut, (men gamle gretne gubber som meg bryr meg om slikt...)
Jeg vil i alle fall gratulere med en vel gjennomført oppgraderingsjobb, tilsynelatende uten noen katastrofale endringer! Ser bare positivt på at forumet fortsatt er til å kjenne igjen, i motsetning til ved et par tidligere anledninger <tommel opp!>
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
Sjekk Mine innstillinger ved brukernavnet ditt. Stylesheet UBBT77 var bedre for meg. Der har du "Min tidssone", også.
"Aktive tråder" var mye mer kompakt og ryddig tidligere. Nå er det store mengder forhåndsvisning.
Det er den jeg bruker. Ganske ryddig, og holder på ts-farge-følelsen.
Takk for tilbakemeldinger! Vi har brukt det nye standardopsettet fra ubb med tanke på luft etc. Vi ser på om vi skal gjøre justeringer etterhvert. Vi har vært spente på om vi klarer å unngå tekniske feil- der har vi jo hatt litt utfordringer ved tidligere oppgraderinger - men det ser ut som det per nå fungerer som det skal.
Jeg foreslår å endre på line-height i CSS'n. Den er mellom 1.5-1.6. Kan med hell tas med til 1.2 uten at det knekker noe som helst
Visuelt synes jeg det var rotete med de forskjellige fargene. Mørkegrønt med svart skrift, grå felter, flere nyanser av grønt (ingen av de spesielt delikate) etc. Får litt Kim Il/frontpage feeling.....
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Det hjalp ja, burde være satt som default innstilling.. mulig det er det, men jeg endret noe der for x antall år siden.
Det hjalp ja, burde være satt som default innstilling.. mulig det er det, men jeg endret noe der for x antall år siden.
Takk for tilbakemeldinger. Alt er lest og notert. Det kan godt være at det blir nytt tiår før alt er fulgt opp, men vi får se hva vi rekker. Oppdaterer her etterhvert.
Har en tilbakemelding, og det er snarveien til underforum-index som var nederst på siden rundt omkring hurtigsvarfeltet. Denne har jeg brukt aktivt for å komme tilbake til oversikten, samtidig som emner som er lest merkes som det.
Har en tilbakemelding, og det er snarveien til underforum-index som var nederst på siden rundt omkring hurtigsvarfeltet. Denne har jeg brukt aktivt for å komme tilbake til oversikten, samtidig som emner som er lest merkes som det.
Huff... Denne mobil-verdenen, som gjør alle brukbare forum dårlige
Veldig mye 'luft' skaper mye mere scrolling, som fører til vanskeligere å navigere.
Noen plasser er setningene kuttet, som @mob skrev.
Går jeg inn på en tråd så kan jeg ikke gå videre til neste side av tråden, uten å måtte gå ut av tråden til oversikten og gå direkte derfra til side to-tre-fire. Eksempel: Jeg kan navigere meg til: Forum > Ymse. Skal jeg så inn på tråden: Bilist mot syklist konflikter i media så kan jeg trykke på den og kommer på side 1. Vil jeg videre til side 2 må jeg ut igjen til Ymse, og klikker der i fra, dermed er side 4 til 114 utilgjengelig for meg!
Jeg får faktisk bokstavlig talt vondt i hodet av fargene, og designet av det nye forumet Slik det ser ut nå må jeg enten kutte drastisk ned på bruken av forumet, eller benytte Greasemonkey og endre hele sulamitten!
Går jeg inn på en tråd så kan jeg ikke gå videre til neste side av tråden, uten å måtte gå ut av tråden til oversikten og gå direkte derfra til side to-tre-fire.
Filadministrasjon-popupvinduet er forøvrig litt for lite.
TS utgjør det absolutte lavmål på UX av de tjenestene jeg bruker regelmessig. Det er så gammeldags og jævlig at jeg ikke skal bruke tid to state the obvious.
Eneste fordelen hittil har vært paletten har vært ganske nøktern og at det har vært få endringer. Trofaste brukere blir vant til all verdens fornærmelser så lenge slagene ikke blir for hyppige, så hvis dere raskt får endret tilbake til slik det var, sånn omtrent, så er jeg fornøyd.
På et eller annet tidspunkt må vel hele greia byttes ut med noe som faktisk er laget for å kunne brukes, men det skjer neppe i min generasjon.
Det er noe galt med CSS når man er logget inn, merkelig nok. Hvis du ikke er logget inn så ser forumet bedre ut enn noen gang faktisk, men logger du inn blir det bare rør.
Ser det er veldig mange som er online no i forhold til det som var normalt før. F.eks. så er det i skrivande stund 206 som les på Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås. Nokon spesiell grunn til det?
Går dessverre i perioder lenge mellom hver gang jeg leser her, fin min del skreik jeg høyt etter den index knappen/tilbake til underforum-liste som baronen også påpeker. Jeg måtte altså innom denne tråden for å lese meg og leite meg frem til at det er en slik mulighet et langt stykke ned og i mine øyne lite tydelig.
Håper på en endring der for egen del. Farger har jeg skjønt det kan gjøre noe med i egne innstillinger men det venner jeg meg sikkert til Selv om svart tekst på mørk grønn er lite leselig for mine øyne...
EDIT: putt en index/navngi hva enn dere vil knapp midt i mellom "forrige tråd" og "neste tråd" på toppen av siden! Blir som på Finn.no "tilbake til resultat".
EDIT 2: da endret jeg stylesheet til UBBT77 så da var farger ikke tema for meg lenger. Liker blått ikon på venstre side av tråden som tydelig markerer nytt/nye innlegg.
Redigert av hbakken; 08/01/202019:48.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Var den her? (rød skrift)
Nei. Det lå over den boksen. Rett under siste innlegg på siden.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Tiårets første oppgraderin? Nå som forumet er oppgradert, finnes det en mulighet for å ha brukere for forumet og bladet i samme brukerdatabase? Det hadde vært helt knall om dette lot seg gjøre.
En annen tilbakemelding, som forsåvidt også gjaldt forrige versjon. Hadde vært supert om det ved bruk av tilbake-funksjon i webleser så markeres tråden som lest. Det gjør navigering mye raskere da man gjerne har dette som hurtigtast på mus eller styreflate.
Ut fra instruksjonen i dialogboksen så er det bare youtube-id'en som skal legges inn. Men det fungerer like dårlig om jeg legger inn hele url'en (dette hadde jeg også allerede prøvd, men ettersom dialogboksen er så tydelig på at det er bare id'en som skal inn så regnet jeg med at det i hvertfall var feil).
Da er tilbakemeldingen fra utviklerne at YouTube-problematikken skal være håndtert, og det ser ut som innleggene over her nå fikk sine respektive videoer fram.
Men test gjerne og gi beskjed her om problemet vedvarer/dukker opp igjen!
Usikker på om dette er noe som oppsto etter oppgraderingen, eller om det har vært her lenge, men det ser ut til å være noe tull med videresending når en tråd har blitt flyttet.
Tråden ble flyttet til Racer-forumet, men i stedet for å videresende brukere direkte til riktig tråd, blir man presentert med et "tomt" innlegg som kun inneholder, eller skal inneholde, en link til den nye tråden. Problemet er at linken sender brukere videre til en tråd fra 2005 (!): https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=249108
I stedet for å sørge for at riktig link legges inn i dummy-posten foreslår jeg at man kommer rett til riktig tråd når man trykker seg inn på tråden, uten å måtte gå veien om en slik dummy-post. Fun fact er at dersom jeg trykker på linken til siste innlegg i trådoversikten i Deler-forumet (dato/tidspunkt-linken i høyre kolonne), så kommer jeg faktisk til den flyttede tråden.
Usikker på om dette er noe som oppsto etter oppgraderingen, eller om det har vært her lenge, men det ser ut til å være noe tull med videresending når en tråd har blitt flyttet.
Tråden ble flyttet til Racer-forumet, men i stedet for å videresende brukere direkte til riktig tråd, blir man presentert med et "tomt" innlegg som kun inneholder, eller skal inneholde, en link til den nye tråden. Problemet er at linken sender brukere videre til en tråd fra 2005 (!): https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=249108
I stedet for å sørge for at riktig link legges inn i dummy-posten foreslår jeg at man kommer rett til riktig tråd når man trykker seg inn på tråden, uten å måtte gå veien om en slik dummy-post. Fun fact er at dersom jeg trykker på linken til siste innlegg i trådoversikten i Deler-forumet (dato/tidspunkt-linken i høyre kolonne), så kommer jeg faktisk til den flyttede tråden.
Sånn skal det ikke være. Takk for at du sier fra. Vi har sett dette en gang tidligere også - etter oppgraderingen.