Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 29 av 31 1 2 27 28 29 30 31

Solar Minimum is Coming (NASA).

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: Havre] #2608092 18/05/2020 11:36
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: Havre
doktorgrad osv. som faktisk mener dette er et poeng

Hvis man mener noe annet enn de vitenskapelige resultatene som publiseres, trenger man å se disse grafene - uavhengig av om man har doktorgrad eller ei.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608093 18/05/2020 11:41
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: EL Syklo

Hva gjelder "solar minimum" klarer jeg ikke å finne data som overbeviser meg om at det påvirker miljøet mye, men synes også NASA sin forklaring blir vel banal. Tror NASA at folk med doktorgrad osv. som faktisk mener dette er et poeng ikke klarer å lese de grafene de viser til?

5 CONCLUSIONS
Numerous palaeoclimatic observations, covering a wide range of time scales, suggest that galactic cosmic
ray variability is associated with climate change.

https://arxiv.org/pdf/0804.1938.pdf

Her er hva forfatteren av det dokumentet sier i Scientific American

"At the moment, it actually says nothing about a possible cosmic-ray effect on clouds and climate, but it's a very important first step"
https://www.scientificamerican.com/article/cloud-formation-may-be-linked-to-cosmic-rays/

Men klamre deg gjerne til de halmståene du finner. Du kommer til å trenge dem.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608095 18/05/2020 11:46
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Nettopp. Er vel ikke kommet så mye siden 2008 da man fortsatt snakker om hvordan det påvirker skyer - f.eks.

Så har jeg lært her inne at klima er enkelt så... da antar jeg NASA og andre har kontroll.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: Havre] #2608101 18/05/2020 11:54
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Dette er ikke et argument "mot" klimaforandringer, men interessant hvordan "alt vær" blir et argument for "menneskeskapte klimaforandringer". Snø i mai? Klimaforandringer. Varmt i juli? Klimaforandringer osv. Hvilket vær er det man ikke kan bruke som argument for klimaforandringer?

Like dårlig argument på begge sidene spør du meg. Kan ikke brukes som bevis for eller mot menneskeskapte klimaforandringer.

Så lenge den globale gjennomsnittstemperaturen stiger og hypotesen hele tiden har vært mere ustabilt vær i Norge så er det i hvert fall rimelig vanskelig å argumentere for at det blir kaldere.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: skubisan] #2608104 18/05/2020 12:06
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: skubisan
Dette er ikke et argument "mot" klimaforandringer, men interessant hvordan "alt vær" blir et argument for "menneskeskapte klimaforandringer". Snø i mai? Klimaforandringer. Varmt i juli? Klimaforandringer osv. Hvilket vær er det man ikke kan bruke som argument for klimaforandringer?

Like dårlig argument på begge sidene spør du meg. Kan ikke brukes som bevis for eller mot menneskeskapte klimaforandringer.

Så lenge den globale gjennomsnittstemperaturen stiger og hypotesen hele tiden har vært mere ustabilt vær i Norge så er det i hvert fall rimelig vanskelig å argumentere for at det blir kaldere.

Definisjonen av "ustabilt" vær er dog ganske vanskelig. Lite med tornado-statistikk fra USA før år 1492 osv (mulig man finner noe i diverse vikingsagaer).

Det er ikke et argument i mot menneskeskapte klimaforandringer (som følge av co2-utslipp) fra min side, men synes det er merkelig at mange virker til å bare godtar den historien rått så lenge det passer overens med ens egen overbevisning angående klima. Min høyst personlige observasjon som jeg ikke kan "bevise" med kilder.

Som sagt. For meg er det argumentet like dårlig fra begge sider. Når en amerikansk senator tar med seg en snøball inn i senatet for å "bevise" at det ikke blir varmere, så frykter jeg hvis det viser seg at argumentet for disse nevnte klimaforandringene skyldes menneske"skapte" co2-utslipp, så kan den andre siden alltid finne en snøball et sted som da "beviser" det motsatte. Hele debatten fra begge sider blir bare ei avsporing.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: Havre] #2608106 18/05/2020 12:26
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Er det der i det hele tatt en problemstilling? Dataene taler for seg selv. De som prøver å motbevise dataene med opplevde værhendelser har uansett en dårlig sak.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608107 18/05/2020 12:36
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H
Hva mener du?

Menneskeskapte klimaforandringer grunnet co2-utslipp er muligens ikke mye til diskusjon lengre, men alvorlighetsgraden og om kostnaden overstiger nytten av bruken av fossilt brennstoff definitivt er. Så er vel det en diskusjon for en annen tråd.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608155 18/05/2020 18:42
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Det er så mye snø at sommerskisentere ikke kan åpne:

https://www.nrk.no/vestland/gar-mot-knallsesong-for-sommarskisentera-1.15021781

Snow is a thing from the past, NOT.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608192 18/05/2020 21:47
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Det er så mye snø at sommerskisentere ikke kan åpne:

https://www.nrk.no/vestland/gar-mot-knallsesong-for-sommarskisentera-1.15021781

Snow is a thing from the past, NOT.

Du insisterer på å leve i din egen verden og det er helt umulig å ta deg seriøst. Til andre som måtte lure: det er antall dager i året med snø i lavlandet som er interessant å se på, ikke hvor mange meter snø det er i fjellet.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608199 19/05/2020 05:35
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Så fort kan det snu i riktig retning:
Sitat:
– Me har gradvis sett at klimaet har vorte varmare og at breane har minka. Sesongane har vorte forkorta med mange veker berre på nokre år. Me har ei utvikling som gjer at det snart ikkje vil vere mogleg å drive skisenter, seier statssekretæren.

https://www.nrk.no/vestland/fryktar-for-framtida-til-norske-sommarskisenter-1.14626470

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608225 19/05/2020 07:07
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Kan noen forklare El Syklo at ETT datapunkt ikke er en trend.

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: skubisan] #2608227 19/05/2020 07:08
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Du insisterer på å leve i din egen verden og det er helt umulig å ta deg seriøst.

Forstår han så lite, eller troller han?

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608539 20/05/2020 08:41
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Han har ikke sagt det er en trend heller? Er det noe han har sagt eller noe du finner på inni hodet ditt?

Statistically speaking, racing is mostly for losers.
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: skubisan] #2608543 20/05/2020 08:45
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Til andre som måtte lure: det er antall dager i året med snø i lavlandet som er interessant å se på, ikke hvor mange meter snø det er i fjellet.

Hvem er det som sier at det er det som er interessant? Det er jo ingen isbreer i lavlandet?

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: pedalglipp] #2608565 20/05/2020 10:21
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: pedalglipp

Han har ikke sagt det er en trend heller? Er det noe han har sagt eller noe du finner på inni hodet ditt?

Nei. Det er ikke noe jeg finner på. Det ligger i definisjonen av trend. Klimaendiner er per definisjon en trend. Når klimaendingene snur, er det en trend som snur.

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: pedalglipp] #2608567 20/05/2020 10:26
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Hvem er det som sier at det er det som er interessant? Det er jo ingen isbreer i lavlandet?

Snødybden er bestemt av to faktorer - hvor mye av nedbøren som faller som snø som blir liggende gjennom vinteren og hvor mye nedbør som faller. Lavere temperatur gir høyere andel av snø som blir liggende og høyere temperaturer gir mer nedbør. Det vil si at over en viss høyde fører klimandringer til mer snø enn normalt og under denne grensen fører klimaendringene til minde snø enn normalt.

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608579 20/05/2020 11:01
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Nei. Det er ikke noe jeg finner på. Det ligger i definisjonen av trend. Klimaendiner er per definisjon en trend. Når klimaendingene snur, er det en trend som snur.

Sa han klimaendringer? Eller er det ting du finner på?

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608583 20/05/2020 11:08
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H

Snødybden er bestemt av to faktorer - hvor mye av nedbøren som faller som snø som blir liggende gjennom vinteren og hvor mye nedbør som faller. Lavere temperatur gir høyere andel av snø som blir liggende og høyere temperaturer gir mer nedbør. Det vil si at over en viss høyde fører klimandringer til mer snø enn normalt og under denne grensen fører klimaendringene til minde snø enn normalt.

Er dette en faktapåstand? I så fall hvor er kildene? Jeg mener hvem er det som skriver innlegg på et sykkelforum uten å ha skikkelige kildehenvisninger? Skremmende hvordan standarden forfaller fra dag til dag. Burde være helt unødvendig av meg å skulle be om slikt.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: Havre] #2608593 20/05/2020 11:21
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Er dette en faktapåstand? I så fall hvor er kildene? Jeg mener hvem er det som skriver innlegg på et sykkelforum uten å ha skikkelige kildehenvisninger? Skremmende hvordan standarden forfaller fra dag til dag. Burde være helt unødvendig av meg å skulle be om slikt.

Hvis du trenger en kilde for å godta at snødybden er avhengig av hvor mye snø som faller og blir liggende, er kanskje ikke dette tråden for deg. Men - for all del. Gi meg noen hint om hvor hullene i kunnskapen for å henge med på det resonnementet ligger, så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan.

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: pedalglipp] #2608594 20/05/2020 11:22
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Sa han klimaendringer? Eller er det ting du finner på?

El Syklo svarer ikke når jeg spør hva han mener så jeg må bare anta. Her antar jeg bare at "det" som snur er klimaendringene i form av økende temeperatur. Det er jo det denne tråden handler om.

Hva mener du han mener "snur nå"?

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608599 20/05/2020 11:30
H
Havre Online
Ivrig
Ivrig
H

Hvis du trenger en kilde for å godta at snødybden er avhengig av hvor mye snø som faller og blir liggende, er kanskje ikke dette tråden for deg. Men - for all del. Gi meg noen hint om hvor hullene i kunnskapen for å henge med på det resonnementet ligger, så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan.

Nå var vel ikke det hele påstanden? Morsomt at du skal sno deg unna den.

Du påstår at høyere temperatur betyr mer nedbør.

Ikke at du trenger å svare. Jeg skjønner at disse to innleggene fra min side er unødvendige og egentlig bare spam, men ble bare for fristende å se noen møte seg selv i døra så kraftig.

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: Havre] #2608603 20/05/2020 11:35
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Ikke at du trenger å svare. Jeg skjønner at disse to innleggene fra min side er unødvendige og egentlig bare spam, men ble bare for fristende å se noen møte seg selv i døra så kraftig.

Jeg føler ikke at jeg møter meg selv i noen dør her. Jeg regnet med at leserne av det jeg skriver hadde fått med seg at varmere klima i Norge VIL gi mer nedbør og at dette allerede er synlig, men dersom du tilhører dem som ikke har fulgt med på dette, skal du selvfølgelig få lenker.

Er dette bra nok, eller trenger du mer?
https://forskning.no/klima-norges-forskningsrad-vaer-og-vind/mer-regn-i-framtiden/692770

PS. Det er stort sett når folk kommer med oppsiktsvekkende påstander som går på tvers av etablert kunnskap at jeg spør etter kilder.

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608605 20/05/2020 11:36
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

Mest nærliggende å tenkte snømengdene i fjellet i år vs i fjor f.eks?

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: pedalglipp] #2608607 20/05/2020 11:38
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Hva betyr det konkret at "snømengden snur nå"?

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608611 20/05/2020 11:54
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

Hva betyr det konkret at "snømengden snur nå"?

Samme måte som hvis du kikker ut av vinduet og ser at det ikke regner lenger, men men at det er blå himmel. "Det snur nå" .

Altså, det har vært lite snø et par år. I år mye snø.

Fatter ikke at det er mulig å ha problemer med å forstå det hive seg rett på panfløyta.

[Linket bilde fra 25.media.tumblr.com]

Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608617 20/05/2020 12:03
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Samme måte som hvis du kikker ut av vinduet og ser at det ikke regner lenger, men men at det er blå himmel. "Det snur nå" .

Hva snur i så fall? Selv om det er blå himmel nå, kan det regne igjen om en time, slik som det har gjort i hele vår. Altså ingenting kan sies å ha snudd bare ved å se ut av vinduet.

Eller ingenting kan sies å ha snudd bare ved å se på snømengden i år. Det kan komme lite snø igjen de neste årene.

Redigert av pontiff; 20/05/2020 12:03.
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: pedalglipp] #2608618 20/05/2020 12:06
G
GeirK Online
More than words
More than words
G

Altså, det har vært lite snø et par år. I år mye snø.

Nei - jeg sier ikke det hvis det blir blå himmel. Da sier jeg "at nå regner det ikke lenger" eller "nå kom sola frem" - fordi dette godt kan være kortvarig. Hvis jeg sier at "det snur nå", er det fordi jeg har sett på yr at en serie med mange regn- og gråværsdager skal avløses av en serie av flere godværsdager. Med andre ord - ETT datapunkt er ikke bevis for at noe har snudd etter hvordan jeg bruker ordet. For at jeg skal bruke det uttrykket, må den nye tilstanden ha noe varighet - eller en trend om du vil.

Dersom FFK vinner de fem første kampene i serien og så taper kamp nummer seks, sier du da at "det har snudd"?

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: pontiff] #2608620 20/05/2020 12:12
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff

Hva snur i så fall? Selv om det er blå himmel nå, kan det regne igjen om en time, slik som det har gjort i hele vår. Altså ingenting kan sies å ha snudd bare ved å se ut av vinduet.

Eller ingenting kan sies å ha snudd bare ved å se på snømengden i år. Det kan komme lite snø igjen de neste årene.

Nemlig. Jeg lar meg stadig overraske over hvordan tilsynelatende oppegående mennesker må ha detaljforklaring av helt basale prinsipper. Samtidig som de fremhever sin egen antatte forståelse gjennom tungtslående og velartikluerte argumenter som "Fatter ikke at det er mulig å ha problemer med å forstå det hive seg rett på panfløyta." akkompagnert av GIF-er som de antakelig synes er morsomme selv-.

- Daniel Boorstin
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: EL Syklo] #2608621 20/05/2020 12:23
E
EL Syklo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Får heldigvis ikke med meg innholdet, men ut fra antall poster fra vedkommende så regner jeg med at det er full "konsert", nå igjen?

[Linket bilde fra media.giphy.com]

Redigert av EL Syklo; 20/05/2020 12:37.
Re: Solar Minimum is Coming (NASA). [Re: GeirK] #2608632 20/05/2020 13:25
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
akkompagnert av GIF-er som de antakelig synes er morsomme selv-.

Den er objektiv morsom :-)

Side 29 av 31 1 2 27 28 29 30 31

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå