Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Topstone Apex eller Rondo Ruut?

Topstone Apex eller Rondo Ruut? #2568836 14/08/2019 08:44
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Jeg startet sommerferien med å kjøre inn i garasjen med min Canyon Inflite på taket, og nå har forsikringsselskapet sagt i de dekker ny sykkel.

Jeg skal handle raskt.

Cannondale Topstone 105 til utrolige 13000,- hos Anton er dessverre utsolgt overralt.

Så skal jeg gå for Topstone Apex1 på tilbud til 16 000,- eller bør jeg også vurdere Rondo Ruut AL til 20 000?

Bruken blir nordmarkasykling, grusveier på fjellet, en til to grusturer i året med full oppakning, samt frakte guttungen i Thule-vogn til barnehagen.

Utveksling på 1x er en utfordring, men det skjønner jeg at jeg må leve med. Er egentlig klar for å gå og kjøpe Topstone Apex i dag, men bør jeg også reise ned til Oslo Sportslager og sjekke ut Rondo Ruut AL?

Hva får jeg for de 4000,- ekstra jeg må legge på bordet for en Rondo Ruut AL?
Det er viktig for meg at dette er en sykkel som bare funker. Sliter med å få tid til å sykle, og mtid til mekking har jeg i hvert fall ikke. Å bytte på hjulinnfestingen på Rondoen kommer jeg ikke til å holde på med (prøve for å finne ut hva jeg liker og beholde det) og det er nok en ting som kan gå i stykker.

Kommer nok til å bruke skjermer på sykkelen, i hvert fall om høsten.

Noen som vil hjelpe meg mot en rask avgjørelse?

Jeg har i tillegg en CAAD10 105 med et bra hjulsett for ren landeveisykling.

Redigert av ijustpop; 14/08/2019 08:45.
Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2568842 14/08/2019 09:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er litt forskjellige skapninger, dette.

Om du vil ha en ukomplisert og klassisk sykkel (og det er slik jeg leser deg), er Topstone et godt valg. Om du siden skulle ville bytte til 2x er det en enkel sak og behøver ikke bli dyrt. Kun mellomlegg mellom det du selger Apex1 for og hva du må gi for f.eks. 105-gruppe. Kanskje kan forhandler ordne det hele for deg ved kjøp.

Om du derimot vil ha maksimal allsidighet, er Ruut AL et hestehode foran. Hjulinnfestingen er ikke en gimmick, men gir reelle forskjeller i egenskaper og følelse - aggressivitet versus stabilitet. Og sykkelen er designet for å takle både 700c og 650b. Men dessverre er rammen kun for 1x.

Ruut er i utgangspunktet noe mer aggressiv i sittestillingen enn Topstone, men det kan jo enkelt tilpasses.

Jeg har en forkjærlighet for Ruut fordi jeg tilfeldigvis møtte en av dem som var med og designet sykkelen og så CF-versjonen på tegnebrettet i tidlige versjoner. Liker at de inkluderte alt som jeg selv ville ha ønsket på en allsidig sykkel, med unntak av 2x. Og jeg har stor sans for flere av de andre syklene deres, som HVRT og Booz. Rondo er trendsettere på en annen måte enn Cannondale, og syklene deres har en særegen identitet, men ut fra det du skriver, er gjerne Topstone det naturlige valget.

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2568848 14/08/2019 09:21
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville tatt en tur til Anton bedt om 15% rabatt på splitter nye Topstone Alu 105 (som kom i går), dvs 16.830 kr og ellers valgt Ruut. 46/30 - 11/34 er ideelt til vogn, oppakking osv og du har ok toppfart. Apex versjonen med 11/42 kassett synes jeg er for smal i utvekslingen... og hva skal du med senkepinne på en slik (jo du kan selge den og kjøpe en "bøyelig" pinne i carbon, feit styretape og evt et carbonstyre, så har du en svært behagelig farkost på ruskete underlag. Jeg har byttet til Cannondale Save pinne på min Topstone 105.

Uansett, lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2568850 14/08/2019 09:23
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Ang. Ruut og muligheten for 2x så skriver sportslageret at den er kompatibel med 2x: https://www.oslosportslager.no/produkt/rondo-ruut-al-gravel-plus-2019-49926.aspx

Jeg vil gjerne ha fleksibiliteten til Rondo Ruut, samtidig så tipper jeg at jeg ikke kommer til å utforske de/benytte meg av den i særlig grad. Og så er det et par ting jeg har fanget opp på forumet og i anmeldelser om løse kopper som skrangler og/eller blir borte, problemer med å få inn akslingen etc. som gjør meg bittelitt skeptisk.

Travel jobb, små barn og lite tid, da er mekking 90% frustrasjon.

Men Rondo ser kul ut!

Prisforskjellen er heller ikke neglisjerbar.

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2568851 14/08/2019 09:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ijustpop
Ang. Ruut og muligheten for 2x så skriver sportslageret at den er kompatibel med 2x: https://www.oslosportslager.no/produkt/rondo-ruut-al-gravel-plus-2019-49926.aspx

Det stemmer dessverre ikke, med mindre det er gjort endringer i siste årsmodell. Lot i sin tid være å kjøpe den nettopp av den grunn etter grundig gjennomgang på Sportslageret. Girarm kan selvsagt festet på seterøret, og den takler krankdrevene, men det er ikke opplegg for fester for å skape spenn i wire til framgir (unnskyld det hjelpeløse språket, jeg er ikke flink på mekanikk).

Rondo RUUT i alu-versjon er forresten en videreutviking og forfining av den rå NS Bikes RAG+. Samme folkene som står bak begge merker. En fordel med RAG+ er at man kan kjøpe rammesettet løst og bygge opp med komponenter etter eget valg ICON_SMILE

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: EmilZipp] #2568852 14/08/2019 09:25
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Sitat: EmilZipp
Jeg ville tatt en tur til Anton bedt om 15% rabatt på splitter nye Topstone Alu 105 (som kom i går), dvs 16.830 kr og ellers valgt Ruut. 46/30 - 11/34 er ideelt til vogn, oppakking osv og du har ok toppfart. Apex versjonen med 11/42 kassett synes jeg er for smal i utvekslingen... og hva skal du med senkepinne på en slik (jo du kan selge den og kjøpe en "bøyelig" pinne i carbon, feit styretape og evt et carbonstyre, så har du en svært behagelig farkost på ruskete underlag. Jeg har byttet til Cannondale Save pinne på min Topstone 105.

Uansett, lykke til !

Topstone 105 2020-modell i butikk nå? Prøvesyklet Apex i går, etterlyste 105-varianten. Ingen nevnte 2020-modell. Hmm...

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2568853 14/08/2019 09:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ang senkepinne. Jeg hadde gjerne tatt senkepinne på min blandeveisykkel om jeg fikk en med god driftsikkerhet til en rimelig penge, som samtidig ikke veide for mye.

Mitt problem er 27.2mm seterør. Det begrenser desverre utvalget en hel del. Men om noen tilfeldigvis vet om en pinne som tilfredstiller overnevnte krav, tips meg gjerne.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: vviz] #2568854 14/08/2019 09:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er nå jeg skal si at du ikke må finne på å sette senkepinne på en stilig krossykkel ICON_SMILE

Men vet at du ikke tenker i slike bokser og kudos for det.

Ser at PNW Components har senkepinne i 27,2 mm. Se også Cyclocross Magazine.

Bla. KS tilbyr også sine senkepinner i 27,2.

Beklager avsporing!

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2568855 14/08/2019 09:43
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Topstone 105 2020-modell i butikk nå? Prøvesyklet Apex i går, etterlyste 105-varianten. Ingen nevnte 2020-modell. Hmm...

Nei sikkert ikke i butikk men det dukket opp nye modeller av CAADX, SuperX og Topstone Alu på nettsidene til Cannondale i går. Da de kom med nye Supersix og Topstone Carbon hadde Anton Sykkeldelisk i Bogstadveien sykler klare i esker fra dag 1 (eller var det dag 3 ?)...

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: EmilZipp] #2568857 14/08/2019 09:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kan håpe at Sykkeldelisk er så rask ICON_SMILE men CAADX, SuperX og Topstone AL er jo ikke nye modeller som lanseres koordinert og med brask og bram over hele verden, som nye Supersix, Topstone Carbon og CAAD13. Bare 2020-versjoner av samme sykler som i 2019.

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: Sepeda] #2568860 14/08/2019 10:01
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Det er nå jeg skal si at du ikke må finne på å sette senkepinne på en stilig krossykkel ICON_SMILE

[...]

Men jeg bruker den jo ikke som "krossykkel" i den forstand, men for å dekke hele spennet mellom landeveisykkelen og fulldemperen. Så en senkepinne bidrar til å gjøre den allsidige sykkelen enda mer allsidig når terrenget bikker over mot den grovere delen av hva den av og til kjøres på.

Takk for gode innspill, skal sjekke litt rundt. Men kan si rett ut at ekstern kabelføring er en definitiv show-stopper for min del, så jeg må nok lete etter noe som ser litt mer elegant ut. Estetikk kan jo ikke kastes "helt" på skogen, selv om man skal sykle i skogen ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: Sepeda] #2568870 14/08/2019 10:40
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Kan håpe at Sykkeldelisk er så rask ICON_SMILE men CAADX, SuperX og Topstone AL er jo ikke nye modeller som lanseres koordinert og med brask og bram over hele verden, som nye Supersix, Topstone Carbon og CAAD13. Bare 2020-versjoner av samme sykler som i 2019.

Helt enig i det Sepeda, du har rett.... men det har lenge vært div rabatter på flere "utgående/fjorårs" Cannondale sykler bla Topstone og nå er det rimelig støvsugd... De kan ikke være tomme for grussykler med mindre du legger > 30.000 på bordet for Topstone Carbon så altfor lenge. Ja de har riktignok noe Gekko sykler...

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: Sepeda] #2568904 14/08/2019 12:54
J
jkl Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J

Det stemmer dessverre ikke, med mindre det er gjort endringer i siste årsmodell. Lot i sin tid være å kjøpe den nettopp av den grunn etter grundig gjennomgang på Sportslageret. Girarm kan selvsagt festet på seterøret, og den takler krankdrevene, men det er ikke opplegg for fester for å skape spenn i wire til framgir (unnskyld det hjelpeløse språket, jeg er ikke flink på mekanikk).

Girveksler med sidesving som Shimano Deore XT M 8020 takler vel dette problemet?
Kanskje ikke så elegant kabelføring på underrøret!

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: jkl] #2568913 14/08/2019 13:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: jkl
Girveksler med sidesving som Shimano Deore XT M 8020 takler vel dette problemet?

Jeg vet ikke. Kanskje er det en mulighet jeg har oversett av manglende teknisk innsikt ICON_SMILE

Men da jeg undersøkte dette med både Sportslageret og flere forhandlere i utlandet, ble konklusjonen til slutt at det ikke lot seg gjøre. I hvert fall ikke pent og enkelt. Selv om første svar gjerne var noe annet, før det ble undersøkt ICON_SMILE

CF-versjonen skal være kompatibel med både 1x og 2x, som også oppgitt på Rondos hjemmside, mens dette i utgangspunktet ikke synes å gjelde for AL, der det heller ikke er oppgitt at den skal være kompatibel med 2x. Kanskje stiller det seg annerledes med nymotens elektroniske og/eller trådløse grupper?

Samme utfordring med forgjengeren Rag+. Enkelte stedet er det oppgitt at den takler både 1x og 2x, mens grundige, tyske Bike24 oppgir at den ikke er kompatibel med framgir. Alt jeg fant, tydet på at den er for kun 1x.

Håper selvsagt at jeg tar feil, og håper å høre fra eiere som kanskje vet bedre!

Men tviler altså på om det finnes en RAG+ eller Ruut AL med framgir på vår blågrønne kule ICON_SMILE Kanskje er det ingen som savner det heller. Merker meg at stadig flere nye grovere blandeveissykler, i likhet med en del terrengsykler, er 1x only, som f.eks. BMC UST.

Re: Topstone Apex eller Rondo Ruut? [Re: ijustpop] #2570030 21/08/2019 07:21
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har Bikeshop kampanje på grusracere i hvert fall, verdt å sjekke ut.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå