Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål mtp kjøp av racer

Spørsmål mtp kjøp av racer #2567352 05/08/2019 09:52
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Ser etter ny racer. Titter både på bruktmarkedet og tenker at nå nærmer det vel seg når butikkene selger ut årsmodellene. Gitt jeg er førtito snart så ser jeg helst at geometrien ikke er blant de mest aggresive. Men må jo fortsatt være lett og leken og gi meg en oppgradering fra min nåværende 2007-modell (som blir stående permanent på rulla). (karbon-ultegra sak) . Og hadde vært kjekt å havnet rundt 10-20k.

Noen tips ut fra min sparsomme beskrivelse? Og gitt pris, hvor mye verditap har sykler pr år på brukmarkedet, så jeg vet hva jeg kan spare der? Hva har skjedd de siste 5-10 åra som gjør at jeg bør se innenfor visse aldre? Og ev, hvor mye ned kan jeg presse en modell som en forhandler selger ut før vinteren?

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567366 05/08/2019 11:29
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Nå kan det fort være at noen arresterer meg, men mitt inntrykk er at de fleste store sykkelmerkene nå følger formelen aero, klatering (lett) og "alt mulig".

Aero: BMC Timemachine, Ridley Noah, S-Works Venge,
Klatring/Lett: BMC Teammachine, Ridley Helium, S-Works Tarmac
"Alt mulig": BMC Roadmachine, Ridley Fenix, S-Works Roubaix

Som eksempler (top of my head). Nå trenger ikke geometrien nødvendivis være mest "komfortabel" i "alt mulig" kategorien, men normalt høres det ut som stedet du bør lete.

Tror du får flere tilbakemeldinger hvis du konkretiserer litt mer. Personlig, da jeg kjøpte min siste sykkel, ønsket jeg en aero-sykkel med Campagnolo (foretrekker deres måte å gire på).

Jeg vil sterkt anbefale at du kjøper en 50/34 krank hvis du skal sykle i litt variert terreng. Og så hadde jeg snevret inn prisklassen litt. Veldig stor forskjell på 10 og 20k. Kanskje hvis du så finner noen sykler du liker (selv synes jeg Bianchi ofte ser bra ut) så blir nok søket litt enklere - og enklere for folk å gi konkrete tilbakemeldinger.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Havre] #2567425 05/08/2019 17:44
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Takker for svar. Dytta meg i riktig retning her. Googlet første "alt mulig" du nevnte, og den ble omtalt som "endurance bike". Googlet videre og det var jo tydeligvis en verden av sykler i den gaten jeg så for meg. Den BMC'en så jo virkelig opp min gate. Litt høyere i pris, men pent brukt så er det jo innafor. Mitt problem er å få prøvekjørt. Må til oslo og sportslagret for det.

Tror jeg kan omtale prisnivået som "på tjue-tallet en plass, men gjerne under om jeg finner en god deal".

Får lese meg opp på tilsvarende "endurance" sykler og se om det er noe som selges mer lokalt også.

Sitat: Havre
Nå kan det fort være at noen arresterer meg, men mitt inntrykk er at de fleste store sykkelmerkene nå følger formelen aero, klatering (lett) og "alt mulig".

Aero: BMC Timemachine, Ridley Noah, S-Works Venge,
Klatring/Lett: BMC Teammachine, Ridley Helium, S-Works Tarmac
"Alt mulig": BMC Roadmachine, Ridley Fenix, S-Works Roubaix

Som eksempler (top of my head). Nå trenger ikke geometrien nødvendivis være mest "komfortabel" i "alt mulig" kategorien, men normalt høres det ut som stedet du bør lete.

Tror du får flere tilbakemeldinger hvis du konkretiserer litt mer. Personlig, da jeg kjøpte min siste sykkel, ønsket jeg en aero-sykkel med Campagnolo (foretrekker deres måte å gire på).

Jeg vil sterkt anbefale at du kjøper en 50/34 krank hvis du skal sykle i litt variert terreng. Og så hadde jeg snevret inn prisklassen litt. Veldig stor forskjell på 10 og 20k. Kanskje hvis du så finner noen sykler du liker (selv synes jeg Bianchi ofte ser bra ut) så blir nok søket litt enklere - og enklere for folk å gi konkrete tilbakemeldinger.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567437 05/08/2019 19:14
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Bare hyggelig. Selv om det er litt merkelig for meg å ha puffet folk i retning av BMC som jeg synes er zzzzz kjedelig ICON_SMILE Etter alle solemerker en glimrende sykkel dog - så hva jeg synes om utseende burde ikke være viktig for deg og ditt kjøp.

En populær sykkel som det alltid finnes brukte versjoner av.

Par ting på pris. Oslo Sportslager gir 15% rabatt hvis du er OBOS-medlem. Koster evt. 500kr første året å bli medlem så betaler seg fint hvis man kjøper en sykkel. Mistenker vel også at det burde være mulig å prute ned 15% på denne tiden av året (minst). Ellers kan det være verdt å ringe Unaas. Har de en stående så kan det være de kan gi en god pris. Der får du også bikefit - muligens med i prisen - usikker. Ville dog ikke bestilt der hvis den ikke står på lager basert på de siste mnders rabalder. Selv om jeg tror det skyldes vel så mye at BMC er trege (vet ikke). Sykkelzentrum er en annen som kanskje kan gi en god pris. Er vel omtrent like langt å reise.

Alltid fint å prøvekjøre, men ettersom du allerede har en sykkel kan man forstå mye av hvordan den vil føles (i alle fall størrelsesmessig) ved å lese om geometrien. Jeg bestilte min siste fra England basert på nøye sammenligning av geometri med min gamle. Satt som et skudd det.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567483 06/08/2019 07:31
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Du får vel en eske ny canyon endurace til rundt 20k. Billigere hvis du går for aluramma.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Paulus] #2567704 07/08/2019 10:24
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Sitat: Paulus
Du får vel en eske ny canyon endurace til rundt 20k. Billigere hvis du går for aluramma.


Hum, den får man jo med både u-di2 og skivebremser til 26k u/mva. Blir 33 totalt, men det er jo ikke mange som er billigere brukt eller ny med den kombinasjonen. Det er jo fristende, selv om jeg hadde håpet jeg så 2-tallet først.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567707 07/08/2019 10:32
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Skal du litt opp i pris:

https://www.merlincycles.com/ridley-fenix-sl-chorus-eps-carbon-road-bike-126205.html

Kjøpte selv fra Merlin.

Chorus EPS er rimelig nydelig. Har selv. Smak og behag selvsagt, men Campagnolo tommelgiring er for meg veldig mye bedre enn Shimano sin måte.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Havre] #2567851 08/08/2019 08:14
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Det var jo en flott sykkel, men falt litt for skivebremser. Ikke at jeg sykler mye i regnvær, men bedre bremser er det jeg savner mest fra terrengsykkelen når jeg er på raceren. Ide om endurance-sykkel med eps og skivebremser?

Sitat: Havre
Skal du litt opp i pris:

https://www.merlincycles.com/ridley-fenix-sl-chorus-eps-carbon-road-bike-126205.html

Kjøpte selv fra Merlin.

Chorus EPS er rimelig nydelig. Har selv. Smak og behag selvsagt, men Campagnolo tommelgiring er for meg veldig mye bedre enn Shimano sin måte.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Paulus] #2567854 08/08/2019 08:22
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Sitat: Paulus
Du får vel en eske ny canyon endurace til rundt 20k. Billigere hvis du går for aluramma.


https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/...0-di2/2186.html

Vil denne gå mer ned ut over vinteren? Jeg vil ikke ha helsort sykkel og alt av sykkelklær går etter rød/sort/hvit fargene til nåværende sykkel så blir litt stilpolitisk bom, men ellers svarer den jo til alle ønsker ut over den forventede budsjettsprekken.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567860 08/08/2019 08:36
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Tror det er sjanseløst i den prisklassen, men nå ser jeg du nærmer deg 30k med stormskritt ICON_SMILE

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567861 08/08/2019 08:38
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Tilfeldig at jeg så den Ridley'n. Jeg har ingen særlig oversikt over gode tilbud da jeg ikke er på jakt selv, men vet Merlin i blant har voldsomt gode priser.

https://www.merlincycles.com/eddy-merckx-em525-endurance-potenza-disc-ag2r-team-replica-151248.html

Den er ganske rå hvis du skal ha skiver.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567863 08/08/2019 08:39
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Ser nå at den nok er utsolgt.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567864 08/08/2019 08:41
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Vi tester fire racere med hydrauliske skivebremser og pris mellom 15000 og 21000 i neste Landevei.
Merida, Gavia, Scott og Trek er med. BMC skulle også være med, men sykkelen er et sted mellom Sveits, Polen og Norge, også kjent som Warzawa-triangelet.

Redigert av sykkeloyvind; 08/08/2019 08:41.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567865 08/08/2019 08:43
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
BMC lever ikke på tid? I så fall sjokkerende ICON_LAUGH

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Havre] #2567872 08/08/2019 09:19
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Sitat: Havre
Tror det er sjanseløst i den prisklassen, men nå ser jeg du nærmer deg 30k med stormskritt ICON_SMILE


Runder nok godt over 30 ink moms, men. Sa det var kjekt om det havnet der, men når jeg ser skrivebremser, di2 og laxere sitteposisjon er i rekkevidde så er det jo litt vondt å se i retning kompromiss for 5-10k mindre.

Dog det er jo greit å vite om jeg likegodt kan vente på 2020-modellene eller at dette er god pris gitt hva det vil gå ned til. Dog jeg har ikke hastverk.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567874 08/08/2019 09:47
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Skjønner den. Selv om jeg synes man må betale absurd mye ekstra for skiver i disse dager. Uten at jeg vet tror jeg ikke du finner en tilsvarende sykkel som den Ridley'n til under 30k.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Havre] #2567903 08/08/2019 11:32
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,820
Sitat: Havre
Skjønner den. Selv om jeg synes man må betale absurd mye ekstra for skiver i disse dager. Uten at jeg vet tror jeg ikke du finner en tilsvarende sykkel som den Ridley'n til under 30k.


Tja, 5000 for tilsvarende modell uten skivebremser og 5900 uten DI2, så der har du det som drar den fra 20k til 30k ink mva. Det gjelder vel de fleste andre også. Så blir å titte en del til før man kjører på. Er jo fristende med en som ser bedre ut enn den kjipe men has-it-all tyskeren.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567909 08/08/2019 11:48
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Mulig jeg er litt treg - skjønte ikke helt den? Ah. Du mente opp fra 20 til 30. Ja - enig.

Tok en kjapp titt selv.

Du får CF 8.0 Di2 til 21 799 uten moms og CF SL Disc 8.0 til 20 899.

Altså 900kr ekstra for Di2. Jeg er ingen ekspert på Shimano-gruppesettpriser, men forskjellen på vanlig Ultegra og Di2 er nå ca. 5 500 på f.eks Merlin.

Så etter mitt hodet betaler man da omtrent 5 000kr ekstra for å få skiver. Det synes jeg er drøyt, men mange som er villige til det - så sier ikke at det er "feil", men definitivt ikke verdt det for meg.




Redigert av Havre; 08/08/2019 11:49.
Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Havre] #2567919 08/08/2019 12:16
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Havre
Du får CF 8.0 Di2 til 21 799 uten moms og CF SL Disc 8.0 til 20 899. (...) Så etter mitt hodet betaler man da omtrent 5 000kr ekstra for å få skiver.

Nei, om regnestykket stemmer, betaler du den summen for å få skiver og SL rammesett ICON_SMILE

Om du skal sammenlikne hva du betaler for skiver, må de se på samme nivå av karbonramme. Eksempelvis Ultimate CF SL 8.0 versus CF SL 8.0 Disc med prisdifferanse på ca. 3.500 eks. mva.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Sepeda] #2567920 08/08/2019 12:22
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Sitat: Sepeda
Sitat: Havre
Du får CF 8.0 Di2 til 21 799 uten moms og CF SL Disc 8.0 til 20 899. (...) Så etter mitt hodet betaler man da omtrent 5 000kr ekstra for å få skiver.

Nei, om regnstykket stemmer, betaler du den summen for å få skiver og SL rammesett ICON_SMILE

Om du skal sammenlikne hva du betaler for skiver, må de se på samme nivå av karbonramme.

Tror det er samme nivå på de og først på SLX er man på neste nivå.

SLX rammen starter på 19200 hos Canyon.



Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Syklist1] #2567922 08/08/2019 12:27
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Syklist1
Tror det er samme nivå på de og først på SLX er man på neste nivå. SLX rammen starter på 19200 hos Canyon.

Nei, CF og CF SL er ikke samme nivå.

Men akkurat for Endurace finnes modell med felgbremse kun i CF og modeller med skivebremser i CF SL og CF SLX.

Det er naturlig at Canyon ikke tilbyr toppmodeller med felgbremser i kategorien blandeveissykler. Trolig bare et tidsspørsmål før disse CF-modellene med felgbremser forsvinner hos Canyon slik det er skjedd hos andre merker.

For rittsykler som f.eks. Ultimate er det fortsatt et visst marked for felgbremser og Canyon tilbyr inntil videre begge bremsesystemer i både CF SL, CF SLX og CF Evo.

Jeg skulle gjerne sett at alle modeller i dag og i fremtiden ble tilbudt med begge bremsesystemer, men det er ikke slik utviklingen går.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567926 08/08/2019 12:31
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Okey, tenkte Ultimate på default jeg og der er valgene færre.



Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567930 08/08/2019 13:03
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Flott med SL, men hva er den faktiske forskjellen når skiveutgaven totalt veier 600 gram mer?

Har SL noen andre fordeler enn å være lettere?

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: Havre] #2567941 08/08/2019 13:21
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Havre
Flott med SL, men hva er den faktiske forskjellen når skiveutgaven totalt veier 600 gram mer? Har SL noen andre fordeler enn å være lettere?

Ingen anelse. Hør med Canyon ICON_SMILE

Min kommentar gjaldt at du ikke kan sammenlikne en modell med felgbremser i CF versus en modell med skiver i CF SL og konkludere at prisforskjellen utgjøres kun av skivene ICON_SMILE

Hva gjelder vekt, er det en kjent sak at særlig eldre rammer for skivebremser er tyngre enn tilsvarende for felgbremser. Begynner å bli flere år siden Canyon fornyet sine landeveissykler. Får se hva neste generasjon bringer.

Re: Spørsmål mtp kjøp av racer [Re: GeirEivind] #2567946 08/08/2019 14:02
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Ærlig sak. Og du har rett. Ene er SL og andre ikke.

Mulig jeg var litt rask ettersom 5k stemmer veldig godt overens med den gang jeg sammenlignet priser på skiver og uten skiver for min egen sykkel.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå