Jeg fikk i 2016 installert en varmepumpe av en lokal leverandør som jeg var godt fornøyd med. De holdt avtaler og fakturerte avtalt pris.
I forbindelse med en service av varmepumpa 26. november 2018 fortalte jeg at jeg lurte på å installere en til i kjelleren, og montøren (Daglig leder) ble med ned på aktuell plass for å se på mulighetene.
Fredag 7. juni mottok jeg et tilbud på 8500,- kr. for installasjon av pumpe og pumpehus. Varmepumpen var kjøpt hos annen leverandør på kampanje, men jeg ønsket allikevel å benytte meg av den lokale leverandøren for å ha samme leverandør å forholde meg til.
I går var det å installerte pumpen, og montøren hadde ikke tatt med seg murbor, og måtte bruke litt ekstra tid på det. Det førte til at jeg i dag mottok faktura på 9500,- som var inkl. tillegg for boring i mur.
Jeg har nå klaget på fakturaen, men det eneste svaret jeg fikk var:
"Murboring kommer i tillegg".
Tilbudet jeg fikk var en epost uten klausuler, hvor jeg bekreftet ok og med dato for installasjon. Han spurte meg også over telefon i forkant av tilbudet om det var mur det skulle borres i og jeg bekreftet (vanskelig å bevise i ettertid).
Har de da rett til å fakturere ekstra for boring i mur, eller bør jeg stå på mitt? Og eventuelt ta det til forbrukerrådet om de nekter?
Jeg blir ikke lutfattig av den ekstra tusenlappen, men jeg får en fin ny sykkelhjelm for den prisen

Også handler det mest om prinsipp.