Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Thunder Burt vs Renegade og punktering

Thunder Burt vs Renegade og punktering #2559540 10/06/2019 19:38
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Etter å ha tatt hull på Thunder Burt nummer 2 for året denne helgen, ser jeg meg om etter noe annet. Erfaring med f.eks. Renegade i forhold til punkteringsproblemer? Snakker da hovedsaklig grusritt ispedd litt sti.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2559544 10/06/2019 19:59
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Etter å ha tatt hull på Thunder Burt nummer 2 for året denne helgen, ser jeg meg om etter noe annet. Erfaring med f.eks. Renegade i forhold til punkteringsproblemer? Snakker da hovedsaklig grusritt ispedd litt sti.

Punkterer man så er det stort sett i rullebanen på Schwalbe og sideveggene på Renegade S-works. Personlig ville jeg ikke valgt Renegade til Birken. Det ruller bra på grus, men ganske så dårlig på asfalt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr] #2559558 10/06/2019 20:43
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med SW Fast Track vs Thunder Burt?

Harald D

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2559573 11/06/2019 04:36
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det har også vært i scope - erfaring med rulleegenskaper på grus og asfalt med det?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: Harald_D] #2559581 11/06/2019 06:07
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Harald_D

Harald D

Vi var en gjeng som testet dekk en hel dag her. Kun rulleegenskaper på asfalt/grus. Fast Track SW, Rekon Race og Aspen rullet alle ganske likt. Og det var kun på asfalt Thunder Burt rullet raskere (minimalt). Fordelen med de 2 siste var at det var i EXO versjon som tåler en del mer enn SW. Renegade ruller bra på grus, men er ikke like bra som de andre på asfalt. Hvertfall ikke på helt nye dekk. Samme utslaget fikk vi på test i fjor.

Selv var det Aspen jeg fikk den høyeste hastigheten med på grus. 3 km/t høyere enn Thunder Burt og ca 4 km/t høyere enn de andre dekkene som var i toppen.

Redigert av olechr; 11/06/2019 06:09.

Ambassadør for Scott.
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr] #2559589 11/06/2019 06:46
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Nå er ikke jeg typen som punkterer så mye, men har i det siste kjørt SW Renegade på lett stisykkel (120/130) på relativt smale felger (23mm innv). Tubeless.
Har kjørt det hardt i rufsete terreng /type Østmarka), men nada issues, ikke de typiske slitemerkene på sideveggene engang. Virker på meg som om nye SW er mer solid enn det gamle (hvor sideveggene var av potetgull).

Overrasket over at Fast Trak ruller bedre - det kjennes ikke slik, men følelse er latterlig subjektivt ICON_SMILE I tillegg har Renegade SW 2.3 mer volum og rundere profil enn FT på disse felgene, så syntes det gir godt grep og komfort. Gjelder ikke gjørme, der er det håpløst - akkurat som Fast Trak.

Når det gjelder all-round egenskaper er det i min bok ikke bare rull som er avgjørende. Det skal svinge og bremse også, spesielt om det regner eller dukker opp en rot. Og der syntes jeg Trønder Bart er dritskummelt.

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: knutspeed] #2559612 11/06/2019 08:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Overrasket over at Fast Trak ruller bedre - det kjennes ikke slik, men følelse er latterlig subjektivt ICON_SMILE I tillegg har Renegade SW 2.3 mer volum og rundere profil enn FT på disse felgene, så syntes det gir godt grep og komfort. Gjelder ikke gjørme, der er det håpløst - akkurat som Fast Trak.

Når det gjelder all-round egenskaper er det i min bok ikke bare rull som er avgjørende. Det skal svinge og bremse også, spesielt om det regner eller dukker opp en rot. Og der syntes jeg Trønder Bart er dritskummelt.

Det blir vi også for på følelse kjennes Renegade lettere ut enn Fast Track, men på asfalt ruller Fast Track bedre. For andre året på rad. Var riktignok mindre forskjell på årets test enn i fjor. På grus derimot ruller Renegade bra og det er jo små forskjeller her.

Ellers er jeg helt enig med deg. Thunder Burt triller bra, men som du sier fungerer jo ganske "dårlig" til alt annet. Jeg er hvertfall ganske sikker på at jeg personlig hadde valgt enn av de andre allrounddekkene foran Thunder også på Birken. For forskjellene er såpass små og Evnt det lille Thunder ruller bedre taper jeg jeg fort der man skal kjøre nedover, bremse, lavere fart i svinger osv.

Redigert av olechr; 11/06/2019 08:20.

Ambassadør for Scott.
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr] #2559668 11/06/2019 10:35
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: olechr

Det blir vi også for på følelse kjennes Renegade lettere ut enn Fast Track, men på asfalt ruller Fast Track bedre. For andre året på rad. Var riktignok mindre forskjell på årets test enn i fjor. På grus derimot ruller Renegade bra og det er jo små forskjeller her.

Lurer på om profilen på dekket gjør utslaget? Ihvertfall på de samme dekka har jo FT mer spiss/buet profil, og skulle tro det dermed betydde mindre kvadrat i avtrykket på asfalt?

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr] #2559672 11/06/2019 10:50
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle

Morsomt. Jeg hadde samme opplevelse for noen år siden, men trodde egentlig jeg bare drev å lurte meg selv (gjorde ingen tester da).

Jeg må si at jeg syntes det er kult at Fast Trak er såpass raskt. Det er jo et stidekk som tåler mye bank.

Ellers syntes jeg at Renegade 2.3 er et formidabelt ritt og sti-dekk når det er tørt. Særlig som bakdekk.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr] #2559684 11/06/2019 12:33
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg er hvertfall ganske sikker på at jeg personlig hadde valgt enn av de andre allrounddekkene foran Thunder også på Birken. For forskjellene er såpass små og Evnt det lille Thunder ruller bedre taper jeg jeg fort der man skal kjøre nedover, bremse, lavere fart i svinger osv.

Tipper jeg du har null bruk for med mindre du skal trene deg opp for å prøve vinne igjen.
Skulle du starta nå en del knepp unna topp form hadde de som sitter rundt deg aldri kjørt fra deg i en sving eller på slutten uansett.

Selv har jeg blitt rundt 30 de to siste åra. Kjørte pingle utgaven av TB foran og maxxlite bak. Ble frakjørt selvsagt, men det var oppover.
Har tatt spurten i gruppa ganske greit begge åra og da er jeg trolig både den dårligste spurteren og den med mest pinglete dekk, men teknikken er ikke all verden der jeg sitter. De som har teknikk er i mål da.. ICON_SMILE

Og du er bedre teknisk enn meg, så du kunne sikkert kjørt med landeveisdekk.. ICON_WINK

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2559709 11/06/2019 14:06
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg liker å ha feste foran uansett hvor lett løypa er. Forskjellene er så sjukt små at det ikke ville avgjort. Så da er valget lett med tanke på å sykle med dekk som har bedre feste. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2559777 12/06/2019 04:32
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Men forskjellen på de to utgavene av Fast Track, det er kun punkteringsbeskyttelse og vekt?

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2559835 12/06/2019 07:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
For to år siden var Fast Trak Sworks 2,2 tydelig smalere enn Sworks Control. Jeg har ikke tallene nå, men det var veldig synlig med øyemål og ble bekreftet med målinger. Sworks var rett og slett ett mindre dekk.

Jeg ble skuffa av det, for hadde de vært like store hadde vektforskjellen trolig vært minimal. Det føyer seg inn i tradisjonen for å finne på størrelser på dekk ut fra trender, og ikke etter hvor store de er.

Dette gjaldt altså generasjonen før dekkene kom med Griptonblanding.

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: larsb] #2559847 12/06/2019 08:18
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsb
For to år siden var Fast Trak Sworks 2,2 tydelig smalere enn Sworks Control. Jeg har ikke tallene nå, men det var veldig synlig med øyemål og ble bekreftet med målinger. Sworks var rett og slett ett mindre dekk.

Jeg ble skuffa av det, for hadde de vært like store hadde vektforskjellen trolig vært minimal. Det føyer seg inn i tradisjonen for å finne på størrelser på dekk ut fra trender, og ikke etter hvor store de er.

Dette gjaldt altså generasjonen før dekkene kom med Griptonblanding.

Stemmer det, jeg har et par sworks renegade/FT fra forrige generasjon. Det er ikke noe jeg bruker på sti, for å si det pent. Har ikke sjekka nye FT sworks, men Renegade har som sagt fått fint volum nå. Ser mer bollete ut enn FT control (begge i 2.3).

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2559964 12/06/2019 13:51
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Men forskjellen på de to utgavene av Fast Track, det er kun punkteringsbeskyttelse og vekt?

Nå finnes det vel flere utgaver. Sworks, vanlig og Grid. Forskjellen på s works og grid er stor med tanke på trillar motstand.

Ambassadør for Scott.
Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2560040 13/06/2019 04:45
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
OK, nyttig å vite.

Men for en som prøver å skjønne, hvorfor? Hva er det med grid som gjør at det ruller dårligere?

SW vs vanlig - også stor forskjell?

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2560063 13/06/2019 07:02
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Det er vel som med alle dekk som inneholder ekstra punkteringsbeskyttelse bestående av en (relativt sett) stiv membran. Det stivere dekket deformerer seg ikke like bra mot terrenget, membranen utviser kanskje ikke elastisk materialoppførsel og energi går tapt i inelastisk deformasjon (hysterese osv.).

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2560294 14/06/2019 05:21
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det gir mening, takker.

Da forstår jeg det slik at stivheten i dekket som sådan ikke kan oppveies av trykket man velger å kjøre med for å få best mulige rulleegenskaper?

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth] #2564690 10/07/2019 08:34
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har kjøpt Recon Race TL, R Ralph SS og RoRo Lite skin, alt i 2,2/2,25. Lurer på hvilket dekk som passer best som bakdekk/fremdekk? Skal brukes på Valdresrittet.
Har nå Thunder Burt foran og bak, men vil ha på dekk som gir mer feste foran, og er ikke helt trygg på dem med tanke på punktering, særlig bak.
Noen som har et eller flere tips?

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: bcbc] #2564702 10/07/2019 11:22
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Sitat: bcbc
Har kjøpt Recon Race TL, R Ralph SS og RoRo Lite skin, alt i 2,2/2,25. Lurer på hvilket dekk som passer best som bakdekk/fremdekk? Skal brukes på Valdresrittet.
Har nå Thunder Burt foran og bak, men vil ha på dekk som gir mer feste foran, og er ikke helt trygg på dem med tanke på punktering, særlig bak.
Noen som har et eller flere tips?

Eg syns eg har god erfaring med å kjøre RacingRalph framme og ThunderBurt bak, standardoppsettet mitt til Birken og køyrde også dei to første etappene på TransØsterdal i år på den kombinasjonen.

Og på fleire år har i alle fall eg aldri punktert i rullebana på TB, mulig eg har hatt flaks der altså - men i tørre forhold har eg sansen for denne kombinasjonen «min» til alle dei større maratonritta og har planer om å køyre den på Valdresrittet til helga også.

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr] #2564708 10/07/2019 12:08
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Harald_D

Harald D

Vi var en gjeng som testet dekk en hel dag her. Kun rulleegenskaper på asfalt/grus. Fast Track SW, Rekon Race og Aspen rullet alle ganske likt. Og det var kun på asfalt Thunder Burt rullet raskere (minimalt). Fordelen med de 2 siste var at det var i EXO versjon som tåler en del mer enn SW. Renegade ruller bra på grus, men er ikke like bra som de andre på asfalt. Hvertfall ikke på helt nye dekk. Samme utslaget fikk vi på test i fjor.

Selv var det Aspen jeg fikk den høyeste hastigheten med på grus. 3 km/t høyere enn Thunder Burt og ca 4 km/t høyere enn de andre dekkene som var i toppen.

Har byttet ti sw Fasttrak nå, og de føles veldig bra. Føler meg mye tryggere i svinger på løs grus. Ikke noe problem å rulle nedoverbakker med kompiser som har TB

Harald D

Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: bcbc] #2565015 13/07/2019 21:31
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Har kjørt litt forskjellig selv og er egentlig godt fornøyd med de fleste dekkene i maratonritt kategorien.
Ikon 2.2 digget jeg. Thunderburt var knall til Birken.
Renegade 2.3 helt supre og det samme med Fast Trak.

Kanskje Fast Trak jeg har vært mest imponert over ettersom det var de jeg forventet skulle trille litt dårligere enn feks Renegade, men følelsen er uansett bra.
Lånt fatterns sykkel en del ganger og han hadde på Racing Ralph. Mine beste tider på et par stravabakker er med hans sykkel og RaRa på.

Mye gode dekk.
Ser for meg Renegade bak og Fast Trak foran til neste år.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå