Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel

Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel #2554586 15/05/2019 18:37
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei,

Jeg kjøpte en ny terrengsykkel (Cannondale Trail 2, hardtail) for et par dager siden, og nå lurer jeg på hva som trengs av daglig vedlikehold og utstyr til dette.

Jeg har tatt noen runder i skogen på sti, og den har blitt skikkelig grisete. (Kan ikke huske sist jeg har kjøpt noe nytt til flere tusen kroner, og det første man gjør er å rulle den rundt i søla... ICON_SHOCKED ) Da har jeg spylt den med hageslangen, og forsøkt å tørke av kjedet. Men det sitter så mye dritt fast i kjedet, og usikker på hva slags smøring den ble levert med. Skikkelig seigt, eller mer fast enn olje liksom. Kan det være voks? Eller er det noe standard som brukes på nye sykler/kjeder? Får ikke bort møkka, og filla jeg tørker med sitter til og med fast...

Så jeg er usikker på hvordan jeg skal vedlikeholde kjedet og drivverket. Har googlet litt, og sett at Rock and Roll har blitt nevnt. Kan jeg bare begynne å bruke dette, tut og kjør, uavhengig av hva som ligger på kjedet fra før? Eller må det "preppes" på en eller annen måte? Ønsker liksom å få en god start med ny sykkel, og sørge for godt vedlikehold fra starten av.

Og hva annet av rensemidler kan jeg ha nytte av? Har sett i andre tråder at Muc-Off har blitt nevnt, men det finnes masse ulike produkter fra den produsenten. Mener å ha sett at det finnes noe man kan smøre/spraye på drivverket, og så spyle det av etter hvert. Hva er i så fall dette?

Noe annet på sykkelen jeg bør rense/smøre/vedlikeholde etter "hver" tur?

Min forrige sykkel ble ikke vedlikeholdt på over ti år, så ønsker ikke å gjøre det samme nå. ICON_SMILE

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2554589 15/05/2019 18:49
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Kjedet ditt har nok fett, som er noe griseri. Rock n roll er veldig enkelt og effektivt, siden det både renser med løsemiddelet og smører med voks. Påfør etter sykkeltur, og gnikk med ei enkel fille, og du vil alltid ha rent og smurt kjede. På stisyklene har jeg brukt RnR Gold i flere år, og på transportsykkelen bruker jeg RnR Extreme, som tåler mer misbruk, vann og salt, men som ikke er like rent.

Resten av sykkelen spyler jeg av med vann, gjerne med en liten omgang med svamp og eventuelt også Mucoff bike cleaner.

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: JonAre] #2554591 15/05/2019 18:53
JonAre Offline
Besatt
Besatt
I år har jeg også begynt å bruke litt Smoove på kjedet. Tilsynelatende bare voks uten løsemiddel. Varer lengre enn RnR, men renser ikke.

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2554645 16/05/2019 06:33
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dupp

Så jeg er usikker på hvordan jeg skal vedlikeholde kjedet og drivverket. Har googlet litt, og sett at Rock and Roll har blitt nevnt. Kan jeg bare begynne å bruke dette, tut og kjør, uavhengig av hva som ligger på kjedet fra før? Eller må det "preppes" på en eller annen måte? Ønsker liksom å få en god start med ny sykkel, og sørge for godt vedlikehold fra starten av.

Og hva annet av rensemidler kan jeg ha nytte av? Har sett i andre tråder at Muc-Off har blitt nevnt, men det finnes masse ulike produkter fra den produsenten. Mener å ha sett at det finnes noe man kan smøre/spraye på drivverket, og så spyle det av etter hvert. Hva er i så fall dette?

Kjedet kan du bare begynne å behandle med RnR med en gang. Siden det er en del løsemiddel i blandingen vil den etter hvert drive ut fett og annet som ligger på kjedet fra før.

Muc-Off har sykkelvask på sprayflaske, men det er drøyere og billigere å blande den selv og bruke en sprayflaske fra plantasjen e.l.

Som andre kjøretøy man er glad i behandler man sykkelen med voks og polerer den en gang i året og vasker den ved behov. Du kan også legge på invisiframe eller en annen type tape for å spare lakken for hakk og skraper (vurder selv ut fra bruk og behov ...)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2554654 16/05/2019 07:03
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Smøringen på nye kjeder er noe forbanna griseri! Bare kom i gang med R'nR først som sist. Har akkurat begynt med Smoove jeg også, og er kjempefornøyd med det i bruk. Men det renser ikke, og krever litt mer arbeid ved påføring.

Det jeg alltid gjør med nye kjeder er å ta litt fettfjerning på en fille, og dra gjennom kjede noen ganger. Da får du bort den seige overflaten som samler dritt med en gang, og blir ferdig med det.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2554673 16/05/2019 08:03
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Å tørke av innerbeina på gaffelen etter hver tur er lurt. Da unngår du at dritt størkner og i verste fall blir dratt med inn i demperen.

btm
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2554742 16/05/2019 13:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Og invester i en kjedestrekkmålser så du får byttet kjedet før det blir mer enn 0,75% forlenget. Da sparer du deg for masse utgifter.

https://bikeshop.no/search?q=kjedem%C3%A5ler

Den billigste fungere helt fin her.

larsB

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555252 20/05/2019 14:46
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei, og takk for gode svar!

Da blir det RnR (Gold?) i alle fall.

I tillegg tester jeg nok en flaske med Muc-Off Bike cleaner. Denne blir i stedet for gode gamle zalo og vann?

Har forsøkt meg på å rense kjedet, men for noe svineri ja! Har brukt sånn tynn "multiolje" (lignende wd40) først for å løse opp skitten og tørke av. Men etter tre små turer, tok det vel en time. Og da var det ikke "skinnende rent" akkurat. Det kom fortsatt sorte flekker på filla. Og det lå fortsatt skitt inni selve kjedet. Hvor nøye trenger man å være her, er det i det hele tatt mulig å rense kjedet godt inni (uten å gå helt bananas ved å ta av kjedet etc.)?

Og hva med resten av drivverket, som for eksempel kassetten? Beste måten å rense her? Har sett at man kan spraye på noe rens, men er dette sånn såkalt de-greasing? Eller funker muc-off bike cleaner her også? I tillegg til en kost kanskje. Er eventuelt en slik kjederens "maskin" nyttig, eller blir den overflødig hvis man har en kost?

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555253 20/05/2019 14:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og hva med resten av drivverket, som for eksempel kassetten? Beste måten å rense her?

Oppvaskbørste.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Garpen] #2555266 20/05/2019 16:35
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: Garpen

Og hva med resten av drivverket, som for eksempel kassetten? Beste måten å rense her?

Oppvaskbørste.

Men tenkte også på rensemiddel, hva som er vanlig å bruke. Vil muc-off bike cleaning fungere? Eller trenger man avfetting (mener å ha hørt at det ikke alltid er så lurt å bruke avfetting...)
F.eks:
https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/sm%C3%B8ring/vedlikehold/vask/avfetting/muc-off/muc-off-bike-degreaser-avfetting-500-ml-948s-p0000024714

Redigert av Dupp; 20/05/2019 16:35.
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555275 20/05/2019 17:35
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Du trenger Rock n Roll. Ikke nødvendig å bruke noe annet for å rense kjedet.

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555299 20/05/2019 18:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Eller grønnsåpevann?

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555317 20/05/2019 20:01
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Det er helt unødvendig med masse kjemikalier for at sykkelen skal bli ren (nok).
Jeg bruker bare en børste påmontert en hageslange, riktignok med varmtvann.
Ellers +1 for å bruke Rock'n Roll på kjedet.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555430 21/05/2019 10:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Garpen

Oppvaskbørste.

Men tenkte også på rensemiddel, hva som er vanlig å bruke. Vil muc-off bike cleaning fungere? Eller trenger man avfetting (mener å ha hørt at det ikke alltid er så lurt å bruke avfetting...)

Det er ingen gode grunner til å rense kassetten annet enn rent kosmetiske.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555431 21/05/2019 10:45
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Mener du at man ikke trenger å vaske drivlinja i det heletatt geir?

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Stupfull] #2555436 21/05/2019 10:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stupfull
Mener du at man ikke trenger å vaske drivlinja i det heletatt geir?

Ja - jeg mener det. Jeg spyler av mens jeg likevel spyler sykkelen, men ellers bruker jeg ingen tid på å vaske. Der kjede og tannhjul er i kontakt, er det ingen møkk etter endt sykkeltur uansett. Der det ligger møkk som sliter, mellom pinner og ruller på kjedet, kommer du ikke til uansett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555439 21/05/2019 11:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Vasker aldri drivverk, men holder ei fille rundt kjedet...da kan jeg skrape av løs jord som henger seg fast der, og på småtannhjulene på bakgiret.

Smører lett etterpå. Vasker aldri. Pusser av når det er tørt.
Skal ikke undervurdere litt tørrpussing.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555441 21/05/2019 11:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Og hva med resten av drivverket, som for eksempel kassetten? Beste måten å rense her? Har sett at man kan spraye på noe rens, men er dette sånn såkalt de-greasing?

Hvis du ikke smører med masse groms og rengjør ekstremt sjelden er det stort sett støv på kassetten, dette pusses bort uten noe mer mikkbakk. Fille/t-skjorte som plasseres i en tynn fille mellom hvert drev, gni fram og tilbake. Ren og fint og lite søl. Tørrpusses.

På vinter med dårlig vedlikehold og tykke oljer kan noe som renser være nødvendig, og børste.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555664 22/05/2019 08:51
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for flere gode svar! ICON_SMILE

Virker som om jeg overkompliserer vaskinga i alle fall, så skal forsøke å ikke bestille alt mulig av renseprodukter.

Siden tråden handler om "vedlikehold" og ikke bare vasking, har jeg et par spørsmål til.

Jeg ønsker å redusere antall tommeltotter, og lære meg å mekke/vedlikeholde litt selv. Hva trenger jeg av verktøy? Tenkte å kjøpe en ny "multiverktøy", forslag til en grei som ikke koster all verden?

Og trenger jeg noe fett som kan smøres her og der? Tok av setepinnen, da det var kommet noe sand der. Jeg la merke til at det var noe fett der, så hva trengs for å etterfylle? Ser også at det tyter ut litt fett der hjulet er festet til ramma (vet ikke hva dette heter). Skulle tro det var noe "universalfett" som kan brukes flere steder på sykkelen?

Trenger jeg noe spesialverktøy for å skru av pedaler? Fikk med noen enkle pedaler, og virker som om det har kommet noe drit inni der som gjør at de ikke ruller godt. Kjenner at det er noe som "rugler" inni pedalene, og tenkte jeg skulle ta dem av for å se om det kan fikses. De var merket med FP-922, kanskje det er disse:
pedaler FP-922

Jeg bør vel kjøpe en pumpe til demperen også, forslag?

Andre ting man trenger? ICON_SMILE

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555668 22/05/2019 08:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Takk for flere gode svar! ICON_SMILE

Virker som om jeg overkompliserer vaskinga i alle fall, så skal forsøke å ikke bestille alt mulig av renseprodukter.

Siden tråden handler om "vedlikehold" og ikke bare vasking, har jeg et par spørsmål til.

Jeg ønsker å redusere antall tommeltotter, og lære meg å mekke/vedlikeholde litt selv. Hva trenger jeg av verktøy? Tenkte å kjøpe en ny "multiverktøy", forslag til en grei som ikke koster all verden?

Og trenger jeg noe fett som kan smøres her og der? Tok av setepinnen, da det var kommet noe sand der. Jeg la merke til at det var noe fett der, så hva trengs for å etterfylle? Ser også at det tyter ut litt fett der hjulet er festet til ramma (vet ikke hva dette heter). Skulle tro det var noe "universalfett" som kan brukes flere steder på sykkelen?

Trenger jeg noe spesialverktøy for å skru av pedaler? Fikk med noen enkle pedaler, og virker som om det har kommet noe drit inni der som gjør at de ikke ruller godt. Kjenner at det er noe som "rugler" inni pedalene, og tenkte jeg skulle ta dem av for å se om det kan fikses. De var merket med FP-922, kanskje det er disse:
pedaler FP-922

Jeg bør vel kjøpe en pumpe til demperen også, forslag?

Andre ting man trenger? ICON_SMILE

Medfølgende pedaler kan med fordel kastes, og kjøp noe som fungerer. Medfølgende pedaler er demo-ting, de er ikke verd å fikse på.

Ting du trenger, av basisverktøy:

* Et godt mulitverktøy med kjedekutter - dette kan ligge i sekken.
* Et utvalg ok-kvalitet unbraknøkler til å ha hjemme.
4mm og 5mm kan med fordel være av bedre kvalitet, de brukes mye.
6mm, 8mm, 10mm, litt avhengig av hva slags unbrako som er på akkurat din sykkel.

2, 2,5 og 3mm brukes en del steder.

Torx
T20 og T25 er vel de mest vanlige.

Demperpumpe
Dekkspaker
Ett par reserveslanger til å ha med på tur.
Lappesaker, veier ittno og kan få deg hjem hvis du punkterer flere ganger på en tur.

Pedal-monteringsnøkkel - 15mm(hvis pedalene dine ikke har unbrako, men det har de fleste)

Quicklink tang

Noen gamle t-skjorter for rengjøring og pussing.
Noe "fett" av grei kvalitet.

Sikkert mer å legge til her, men tror det meste av basisting er dekket.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555670 22/05/2019 09:11
RoyK Offline
Besatt
Besatt
…og kjøp deg noen dekkspaker som holder litt lenger enn tre minutters bannskap. Disse er de beste jeg har prøvd: https://www.foss-sport.no/sykkel/sykkeltilbeh%C3%B8r/specialized-emt-pro-lever-mtn-blk-gld-115321-p0000015336

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: RoyK] #2555678 22/05/2019 09:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RoyK
…og kjøp deg noen dekkspaker som holder litt lenger enn tre minutters bannskap. Disse er de beste jeg har prøvd: https://www.foss-sport.no/sykkel/sykkeltilbeh%C3%B8r/specialized-emt-pro-lever-mtn-blk-gld-115321-p0000015336
Lær deg å skifte dekk uten dekkspaker.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: baronKanon] #2555687 22/05/2019 10:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: baronKanon

Det finne kombinasjoner av dekk og felg hvor jeg tror det blir umulig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: RazeFaze] #2555690 22/05/2019 10:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RazeFaze

Evt denne her: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/mikrofiberkluter/mikrofiberhanske-2000033992

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: GeirK] #2555692 22/05/2019 10:11
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Sitat: GeirK
Sitat: RazeFaze

Evt denne her: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/mikrofiberkluter/mikrofiberhanske-2000033992

Funker sikkert fint den, men en gammel bomulls-T-skjorte er nok betraktlig bedre for miljøet (mikroplast).

btm
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: GeirK] #2555701 22/05/2019 10:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det gjelder å unngå disse.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: sykkeloyvind] #2555706 22/05/2019 11:04
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Joda, men har man kjøpt et sett med dekk er det litt råflott å kaste dem bare fordi man skal unngå kombinasjonen, og så lenge man har dem på, så er det bare å ta med dekkspaker og håpe at man ikke blir sett mens man bruker dem ICON_WINK

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: sykkeloyvind] #2555708 22/05/2019 11:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mestringsfølelsen ved å skifte dekk uten dekkspaker er såpass begrenset for meg at den ikke er verd å velge bort felg/dekk-kobinasjoner jeg har lyst å sykle på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: GeirK] #2555719 22/05/2019 11:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Mestringsfølelsen ved å skifte dekk uten dekkspaker er såpass begrenset for meg at den ikke er verd å velge bort felg/dekk-kobinasjoner jeg har lyst å sykle på.

Belastningen på både økonomi og lagringsplass er såpass liten at jeg velger dekkspaker. Har blødd en del på tomlene ved å prøve på å ikke bruke dekkspak.

Mine er 10-12 år gamle blå ParkTools. Ligger alltid i sekken, og taes ut ved behov.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2555722 22/05/2019 11:48
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Imponert av dere som tar på dekk med bare hendene. Mine stifelger er et helvette med alt av DD/ SG. Selv med sentrering av bead og smøring av bead knakk jeg nylig to pedros i forsøket.

Exo på smale felger blir noe annet, men det er det vel ingen som bruker lenger?

Vedlegg
Screenshot_20190522-140847.jpg (421.69 KB, 148 nedlastinger)
Redigert av Stupfull; 22/05/2019 12:02.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå