Hvorfor ble klimatråden stengt a?
|
Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a?
[Re: Torshov-Simen]
13/05/2019 07:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Korriger meg om jeg tar feil, men er ikke GeirK en av relativt få førstegenerasjonsbrukere som fortsatt er aktive på forumet?
Og jeg kan forsikre forsamlingen om at jeg har kun én bruker. "Gebrokkent nynorsk"? Dette er en artig konspirasjonsteori jeg gjerne skulle hatt litt mer innblikk i.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: bike4man]
13/05/2019 07:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kan legges merke til at når en stordebatant for motbør, eller tråkker over streken med uhelidge utsagn, dukker støtteinnlegg raskt opp. Flere fra en med underlig gebrokkent nynorsk...
Kan du vise noen eksempler på dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ]
13/05/2019 09:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
14/05/2019 18:21
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Men nå var det du som klaget på at normene det ble reagert ut fra i denne saken ikke var objektive, så da må jeg nesten gå ut fra at du mener det finnes en bedre måte å gjøre det på.
Ja, det er ikke uvanlig å putte på konkretiseringer der reglene er uttrykt på en måte som etterlater for stor subjektiv tolkning. Du kan jo spekulere i hvorfor ikke veitrafikkloven stopper med §3. (Som er ca like uskarpt definert som forumregelene her). Det er liksom ingen som slår ned på den spredningen av dårlige vibber som skjer fra de som vil ha tråder stengt og brukere kastet ut, som omtaler debattanten i tråden i nedsettende ordelag eller roper på mamma/moderator så fort de ser noe de ikke er enig i eller er god moral etter deres skjønn Nei, men så ble det ikke slått ned på det første tilfellet av ufin språkbruk eller personkarakteristikker i klimatråden, ikke det andre, tredje eller tiende heller. Og som Øyvind også skrev i begrunnelsen for stengingen så var det også en vurdering av hvor tråden var på vei inne i bildet.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
14/05/2019 20:20
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Nei, men så ble det ikke slått ned på det første tilfellet av ufin språkbruk eller personkarakteristikker i klimatråden, ikke det andre, tredje eller tiende heller.
Når ble takhøyden så lav her? Vi har redaktører som kaller folk for kukk og en som fant det greit å dødsulykken til en norsk idrettsutøver i en spøk. Antageligvis da summen av alle de negativt ladede innleggene ble stor nok. Tror neppe vi kommer til å se tråder bli stengt på grunn av en enkelt post, da tror jeg heller man sletter det ene overtrampet, så å sammenligne en tråd med vedvarende dårlig tone og personangrep over flere sider med enkeltstående innlegg er veldig søkt.
Redigert av Torshov-Simen; 14/05/2019 20:20.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
15/05/2019 05:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Antageligvis da summen av alle de negativt ladede innleggene ble stor nok.
Og det skal man lese ut fra forumreglene? Godt gjort i såfall. Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden.
Hvis man har dette i bakhodet og tenker gjennom diskusjonen som ble stengt har man grei mulighet til å finne ut av som innebærer å ikke bruke hodet, være ugrei og/eller å bryte med vanlig folkeskikk og ta med seg det til neste forsøk. Ingen vil ha rigide forumregler med predefinerte ord og uttrykk som ikke er tillatt og som autosletter innlegget ditt om duk av karbon til reprasjon av ramme fordi du tyrkleifet på tastaturet.
Redigert av Torshov-Simen; 15/05/2019 07:27.
|
|
|
15/05/2019 09:24
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ingen vil ha rigide forumregler med predefinerte ord og uttrykk som ikke er tillatt og som autosletter innlegget ditt om duk av karbon til reprasjon av ramme fordi du tyrkleifet på tastaturet.
Du liker falske dikotomier ja. Hvordan foreslår du at objektive forumregler skal være utformet om det ikke skal være tydelig predefinert hva som er tillatt og ikke?
|
|
|
15/05/2019 09:39
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: fikse]
15/05/2019 09:53
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Fin den 
|
|
|
15/05/2019 11:59
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvordan foreslår du at objektive forumregler skal være utformet om det ikke skal være tydelig predefinert hva som er tillatt og ikke? De kan være utformet som regler som alle andre type normregler for å styre adferd? Hva mener du er merkelig med det? De er utformet som grove normregler nå og de er for lite objektive for deg, så da må du i så fall spesifisere hvor detaljerte de skal være.
|
|
|
15/05/2019 14:23
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
De er utformet som grove normregler nå og de er for lite objektive for deg, så da må du i så fall spesifisere hvor detaljerte de skal være
Jeg har jo gjort rede for hvorfor jeg mener de er for grove. Hva trenger du repetert? Du har ikke kommet med konkrete eksempler på hvordan de kan bli mer objektive uten å ende opp i detaljregulering. Du henviste bare til normbaserte regler, noe man allerede har, så kom med noe konkret.
|
|
|
16/05/2019 06:27
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Du har ikke kommet med konkrete eksempler på hvordan de kan bli mer objektive uten å ende opp i detaljregulering. Du henviste bare til normbaserte regler, noe man allerede har, så kom med noe konkret.
Hvorfor skal jeg komme med noe konkret når det ikke er jeg som eier eller jobber for friflyt eller at friflyt ikke har spurt om jeg kan bidra? Fordi det hadde vært i din interesse å vise at du har noe kreativt å komme med for å demonstrere at det ligger noen bevisste refleksjoner bak denne tråden og ikke bare at du sitter og sutrer over at du ikke får det som du vil.
|
|
|
16/05/2019 07:12
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Fordi det hadde vært i din interesse å vise at du har noe kreativt å komme med for å demonstrere at det ligger noen bevisste refleksjoner bak denne tråden og ikke bare at du sitter og sutrer over at du ikke får det som du vil.
Det er lite du har bidratt med som gir inntrykk av at du har behov for å vise omsorg for mine interesser, så det blir vanskelig å tro på. Du får bare tåle at du synes forumreglene er gode nok til å gi etterrettelig moderering, mens jeg ikke synes det. Og om en side eller to med diskusjon til, skjønner du sikkert at jeg ikke har noen interesse av å dele mine tanker om hvordan de burde vært utformet med noen (les:deg. <- Dette er ikke et personangrep, bare en konkretisering) som er helt blottet for innstilling/evne/motivasjon til en oppriktig diskusjon. Skal jeg tolke det som at du ikke er interessert i å underbygge påstandene dine på en skikkelig måte i denne tråden heller?
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
16/05/2019 08:49
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Skal jeg tolke det som at du ikke er interessert i å underbygge påstandene dine på en skikkelig måte i denne tråden heller?
Litt "offensive" smårusk i tonen igjen der. I en flere sider lang oscillenrende diskusjon, uten fremgang eller resultat. Ta dere litt forumfri på 17. mai, gutter. Sykkelstiene venter.
|
|
|
16/05/2019 10:09
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Nei, du kan tolke det som at jeg ikke ser noen grunn til å bruke tid på å formulere et forslag for deg. Men da fremstår jo hele tråden som meningsløs når du uttrykker misnøye med forumreglene, men ikke er i stand til å komme med konkrete tanker om hvordan det kunne vært løst bedre i praksis. Bunner tråden i et ønske om bare å få luftet ut litt frustrasjon så er forsåvidt det helt legitimt, men da bør man også være ærlig om at det er hensikten.
|
|
|
16/05/2019 11:18
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg uttrykte et spørsmål om hvorfor tråden ble stengt, siden det ikke var gitt noe forklaring. Forklaring har jeg fått, og jeg har fått gitt mitt syn på saken, så mål oppnådd.
Det trodde jeg var den åpenbare tolkningen også, men da jeg spurte deg om så var tilfellet var dette svaret Denne trådens spørsmål har blitt besvart, så da er den ferdig? Det er ikke helt sånn det fungerer. Et svar på et spørsmål kan produsere en drøss med nye spørsmål.
Redigert av Torshov-Simen; 16/05/2019 11:19.
|
|
|
16/05/2019 11:37
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Det skyldes vel kanskje brukerens tittel og yrke.
|
|
|
16/05/2019 16:20
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg uttrykte et spørsmål om hvorfor tråden ble stengt, siden det ikke var gitt noe forklaring. Forklaring har jeg fått, og jeg har fått gitt mitt syn på saken, så mål oppnådd.
Det trodde jeg var den åpenbare tolkningen også, men da jeg spurte deg om så var tilfellet var dette svaret Denne trådens spørsmål har blitt besvart, så da er den ferdig? Det er ikke helt sånn det fungerer. Et svar på et spørsmål kan produsere en drøss med nye spørsmål. Du får nesten bare tenke at det ikke er unaturlig at man kan være fornøyd med et svar men så fortsetter man dialogen videre. Det skjer veldig ofte og i mange settinger. Også på forum. Om du leter skikkelig nøye, tror jeg du kan finne eksempler her på forumet også. Noe mer du lurte på? Ja, det har ikke dukket opp eller blitt belyst nye relevante problemstillinger i tråden etter at jeg stilte spørsmålet på side fire, så hvorfor avslutte nå og ikke da?
|
|
|
20/05/2019 07:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Njæ, tidsfordriv og moro vel. Du spør jo så himla mye rart og har litt vondt i vilja for å forstå, så da blir det jo nesten sånn.
Det virker jo som du synes det er underholdende også? Egentlig ikke, tråden hadde potensiale til å bli interessant , men når du ikke er i stand til å komme med et eneste eksempel på hvordan du ville ha utformet mer objektive forumregler uten behov for detaljstyrt moderering blir jo hele tråden bare stående igjen som formålsløs surving over at ikke redaksjonen deler ditt syn på hva som er greit og ikke. Men om ikke annet utgjør jo spranget herfra Denne trådens spørsmål har blitt besvart, så da er den ferdig? Det er ikke helt sånn det fungerer. Et svar på et spørsmål kan produsere en drøss med nye spørsmål. til hit Ja, det har ikke dukket opp eller blitt belyst nye relevante problemstillinger i tråden etter at jeg stilte spørsmålet på side fire, så hvorfor avslutte nå og ikke da?
Njæ, tidsfordriv og moro vel. Du spør jo så himla mye rart og har litt vondt i vilja for å forstå, så da blir det jo nesten sånn. uten at noe som helst har blitt belyst i mellomtiden en såpass spektakulær utfeiging at det har en viss underholdningsverdi
Redigert av Torshov-Simen; 20/05/2019 07:25.
|
|
|
20/05/2019 08:16
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
uten at noe som helst har blitt belyst i mellomtiden en såpass spektakulær utfeiging at det har en viss underholdningsverdi
Du kan godt kalle det utfeiging, men jeg tror de fleste ser at realitetene er at med mangel på relevant og lydhør diskusjonspartner, er det liten vits i å legge inn noe innsats utover å jangle med deg. Men jeg liker det også! Jeg hører jeg, men du sier jo ikke noe. Objektive modereringskriterier er fint, men utover å si at de skal være normbaserte, som de allerede er, nekter du å komme med forslag og da er det ikke jeg som står i veien for en konstruktiv diskusjon.
|
|
|
20/05/2019 08:50
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg hører jeg, men du sier jo ikke noe. Objektive modereringskriterier er fint, men utover å si at de skal være normbaserte, som de allerede er, nekter du å komme med forslag og da er det ikke jeg som står i veien for en konstruktiv diskusjon. Jeg nekter ikke komme med forslag nei, jeg bare gidder ikke bruke tid på det uten at noen som har makt til å påvirke deltar. Hvorfor ikke? Du brakte jo temaet på banen i en diskusjon med meg, ikke redaksjonen? Og du brakte det på banen etter å ha sagt at det var flere spørsmål igjen å diskutere, men når du blir utfordret på det så er det ikke relevant lenger?
|
|
|
20/05/2019 10:15
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Og du brakte det på banen etter å ha sagt at det var flere spørsmål igjen å diskutere, men når du blir utfordret på det så er det ikke relevant lenger? Jeg sa det dukket opp flere spørsmål. Det er ikke det samme som at det er produktivt å diskutere de med deg. Vanskelig å skjønne? Men nå var det du som klaget på at normene det ble reagert ut fra i denne saken ikke var objektive, så da må jeg nesten gå ut fra at du mener det finnes en bedre måte å gjøre det på.
Ja, det er ikke uvanlig å putte på konkretiseringer der reglene er uttrykt på en måte som etterlater for stor subjektiv tolkning. Du kan jo spekulere i hvorfor ikke veitrafikkloven stopper med §3. (Som er ca like uskarpt definert som forumregelene her). Det er liksom ingen som slår ned på den spredningen av dårlige vibber som skjer fra de som vil ha tråder stengt og brukere kastet ut, som omtaler debattanten i tråden i nedsettende ordelag eller roper på mamma/moderator så fort de ser noe de ikke er enig i eller er god moral etter deres skjønn. Her har du jo begynt på den diskusjonen, så da er det litt vanskelig å forstå hvorfor den plutselig har blitt uproduktiv bare fordi du blir utfordret på å konkretisere litt ja.
|
|
|
20/05/2019 10:55
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Her har du jo begynt på den diskusjonen, så da er det litt vanskelig å forstå hvorfor den plutselig har blitt uproduktiv bare fordi du blir utfordret på å konkretisere litt ja. Det har jeg vel forklart i klartekst at er fordi det bare er deg igjen i diskusjonen. Det er litt som å bli stuck med Øyvind Leonhardsen når man skal hæppe litt på løkka. En masse flying og stressing og null kreativitet eller humør. Men løper jo på alle ballene som blir tuppa vekk da :-) Dårlig analogi igjen ettersom ballen ikke er tuppet vekk, men ligger død akkurat der du droppet den. Og som nevnt var det bare meg igjen i diskusjonen da du tok opp dette momentet også, så det er ikke et logisk argument.
Redigert av Torshov-Simen; 20/05/2019 10:56.
|
|
|
20/05/2019 12:21
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Dårlig analogi igjen ettersom ballen ikke er tuppet vekk, men ligger død akkurat der du droppet den.
En Øyvind Leonhardsen som ikke gidder løpe etter baller engang? Det kan ikke bli mye givende. Den analogien gir fortsatt ingen mening, så lenge ballen ligger død ved føttene dine er det ingenting å løpe etter. Og som nevnt var det bare meg igjen i diskusjonen da du tok opp dette momentet også, så det er ikke et logisk argument. Jojo, men jeg visste jo ikke at du skulle klare å tømme tråden Det gir jo heller ingen mening, tråden var som sagt like tom da du brakte temaet på banen. Det eneste som har endret seg er at du har møtt på en utfordring du ikke klarer å løse.
Redigert av Torshov-Simen; 20/05/2019 12:23.
|
|
|
20/05/2019 18:54
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det gir jo heller ingen mening, tråden var som sagt like tom da du brakte temaet på banen. Det eneste som har endret seg er at du har møtt på en utfordring du ikke klarer å løse. Selvfølgelig klarer jeg løse den, det er bare å ta utgangspunkt i retningslinjene fra et etablert forum med mer hetrogen brukermasse. Da fremstår det bare som enda mer merkelig at du ikke gjør det
|
|
|
20/05/2019 19:35
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Da fremstår det bare som enda mer merkelig at du ikke gjør det Det er jo ikke noe vits. Det er ingen interessante å diskutere alternativene med, ei heller noen med makt eller vilje til å gjøre noe med de. Hvordan kan du vite det uten å ha prøvd?
|
|
|
20/05/2019 19:50
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er jo bare deg her. Og du er representerer hverken redaksjon eller eiere, og du detter ut på første kriteriet; så ikke noe vits. Er det slik du pleier å gå fram i diskusjoner? Gjør deg opp en mening på forhånd og unngår å utfordre den?
|
|
|
20/05/2019 20:06
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Akkurat nå har tråden 3609 visninger. Hvis du skriver noe fornuftig kan det være noen av de på ønskelisten din blir aktive i tråden igjen.
|
|
|
21/05/2019 06:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Er det slik du pleier å gå fram i diskusjoner? Nei, langt ifra. Men foretrekker diskusjoner der partene er med på å bidra til bedre forståelse og belysning. Men da innenfor rammen av de samme verdirammene. Og der er ikke du og jeg. Du aner ikke hvordan en diskusjon rundt det aktuelle temaet vil forløpe før du har prøvd. Men jeg tar det for gitt at motviljen mot å konkretisere skyldes at du har innsett at ønsket ditt om mer objektive forumregler nødvendigvis vil måtte medføre økt detaljstyring og mer aktiv moderering av forumet, hvilket kræsjer med ønsket om mest mulig frittflytende diskusjoner.
|
|
|
21/05/2019 09:18
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Som sagt. Det er heeeelt vanlig med forumregler med adskillig høyere objektivitets og detaljgrad.
Da burde det være en smal sak å lenke til ett av disse så man kan få gjort seg opp en mening om hvordan de fungerer med hensyn til fritt flytende diskusjoner blant deltagere med divergerende meninger uten aktiv moderering. Det er jo ingen som betviler at forumregler kan bli mer objektive enn de terrengsykkel.no har, spørsmålet er jo om man kan få i pose og sekk når man samtidig ønsker lite innblanding i diskusjonene fra moderatorer og stor takhøyde for ulike meninger.
|
|
|
|
|