Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor mange Watt for å holde 36km/time?

Hvor mange Watt for å holde 36km/time? #2549229 23/04/2019 21:08
O
olsveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg skal være med på en IM med en relativt flat sykkel-del.
Har en plan om å komme <10 timer totalt, og <5timer på sykkelen. Må da holde 36km/time i snitt. Har et aerodynamisk oppsett på sykkel, hjelm, hjul, Tri-Suit osv, men pga store overkropp tar jeg en del vind:D . Har ikke fått testet hvor mye Watt jeg må ligge på, men vil anta rundt 240w på flata når det er vindstille. Er det noen som har testet noe tilsvarende?

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2549242 23/04/2019 23:16
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

CdA er ikke noe det nødvendigvis er dødsenkelt å finne ut av. Det enkleste er kanskje å finne ett flatt strekke en vindstille dag og bare forsøke. Vil variere masse fra rytter til rytter, så vanskelig å sammenligne andres verdier mot egne. Men det kan jo gi en pekepinn på om man har en god eller dårlig CdA.

Her er noe som kanskje kan hjelpe noe. Jeg har ikke testet dette produktet selv, men jeg synes det ser ganske stilig ut, om det funker ICON_SMILE

https://www.clevertraining.com/velocomp-aeropod-cda-and-powermeter-from-your-handlebars

Redigert av vviz; 23/04/2019 23:20.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2549626 25/04/2019 09:47
O
olsveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Skal prøve på en rettstrekke en vindfri dag ICON_SMILE takk for svar

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2550427 28/04/2019 20:08
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Da jeg sykla IM Haugesund i 2016 holdt jeg avg 237w/NP 243w i 2:30 over 89km, med ~750 høydemeter. Veide vel 71kg på den tida, 8kg sykkel.

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: pharynx] #2550762 29/04/2019 20:58
O
olsveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk! Var du aerodynamisk da eller? tempohjelm og platehjul?
Regner med at jeg må opp i 250- 260w

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2550771 29/04/2019 21:45
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O

Min første IM (paddeflat løype) sykla jeg under 5t med bare 180-190w i snitt.Tilsvarer vel ca 35-36kmt i timen. Hadde ikke aerohjul den gangen, men hjelm og lav stilling på sykkel. Jeg veide ca 65kg. Raskeste har vært 4:45 i København 37-38kmt og da med ca 210w NP, om jeg ikke husker feil.

Blir det mye vind vil kravet til watt øke bektraktelig. Erfaringsmessig kjørte jeg alltid fra en haug med karer med mer trøkk i beina, men som sitter klumpete på (svindyr)sykkel.

Jeg jobbet mye med å holde aeroposisjon konsekvent hele sykkeletappen og aldri pushe spesielt hardt. Få til flatest mulig rygg og hodet ikke så mye høyere enn kroppen. Utrolig mange som sitter sammentrykt og suboptimalt selv etter å ha kjøpt dyr sykkeltilpasning. Jeg satte på lengre stem og flyttet setet frem for å få bedre vinkel i hofta. Ganske utstrakt posisjon som gir litt nakkevondt. Men som en av de raskeste syklistene(husker ikke navnet) i Ironmansirkuset sa; komfortabel kunne han være hjemme i sofaen.

Dessuten er småting som riktig dekkvalg noe som overraskende mange overser(selv om de har 20.000 i karbonhjul)og kan gi opptil 10 watt besparelser. Pluss på med god triatlondrakt og fornuftig plassering av flasker, og en hjelm som matcher sittestilling, så bør det være mulig å klare 36 i snitt med under 220w, vel og merke hvis løypa er flat og forholdene gode. Dette er mitt anslag i hvertfall. Men vi har jo alle forskjellige kropper osv...

Jeg sykla forøvrig IM Haugesund med ca 40kmt i snitt (uten wattmåler), men antar jeg da lå maks mellom 220-230 i snitt. Jeg klarte på trening sjelden mer enn 270-280w om jeg kjørte maks i en time utendørs. Dengang klarte jeg omtrent 43kmt i snitt på en mellomflat testløype.

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2550960 30/04/2019 12:40
O
olsveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei. Tusen takk! interessant! Kjørte du da med 2-delt eler onepiece tridrakt? Og hvordan dekk kjørte du med?

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2550981 30/04/2019 13:00
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
I går var jeg ute og testet ett halvdypt hjulsett på landeveisykkel 58mm / 63mm. Kjørte opp og ned Gjærsjøen i (så godt som) vindstille forhold. Strekket er 9.87km hver retning (flg. Strava). Det er jo ikke helt flatt, men det er ganske flatt. Ifølge Strava starter man 59moh og avslutter på 25moh, og har totalt 69 høydemeter underveis.

Så man stiger jo over noen småkneiker underveis, men alt i alt starter man noen titalls meter høyere enn man avslutter.

Igjen ifølge Strava holdt jeg 39.8km/t på 215W. Landeveisykkel hvor stilingen ble endret litt mellom å holde i bukk, holde på hoods (90 grader knekk i albuen), og legge underarmene på toppen av styret. Så "relativt" aero stilling, men sikkert langt fra en temposykkel.

I motsatt retning (hvor man starter noe lavere enn man avslutter) var hastigheten 33.9km/t og snittwatt ble 217. Samme bruk av (vekslende) sittestillinger. Tror det var vindstille, og at det er primært høydeforskjellen (og litt wattforskjell) som utgjorde forskjell i hastighet.

EDIT: Kjørte med vanlig landeveihjelm, normal tettsittende landeveitrøye og ubarberte legger (men jeg scorer nok veldig lavt på Chewbacca-skalaen)

Redigert av vviz; 30/04/2019 13:02.

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: vviz] #2551573 02/05/2019 18:27
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: vviz
...
Igjen ifølge Strava holdt jeg 39.8km/t på 215W. Landeveisykkel hvor stilingen ble endret litt mellom å holde i bukk, holde på hoods (90 grader knekk i albuen), og legge underarmene på toppen av styret. Så "relativt" aero stilling, men sikkert langt fra en temposykkel.

I motsatt retning (hvor man starter noe lavere enn man avslutter) var hastigheten 33.9km/t og snittwatt ble 217. Samme bruk av (vekslende) sittestillinger. Tror det var vindstille, og at det er primært høydeforskjellen (og litt wattforskjell) som utgjorde forskjell i hastighet.

Eventuelt kan 3 km/t vind forklare hastighetsforskjellen. Det er så godt som vindstille, men litt vind har usannsynlig mye å si i stor fart.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2551630 02/05/2019 21:37
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: olsveen
Hei. Tusen takk! interessant! Kjørte du da med 2-delt eler onepiece tridrakt? Og hvordan dekk kjørte du med?

Har brukt både hel, og todelt drakt. Men alltid raskest med såkalt sleeved/korte ermer, noe som i tillegg beskytter mot sol og kanskje ser litt bedre ut ICON_SMILE Tror at passformen på drakten er utrolig viktig for å få marginene på sin side. Castelli har hatt noen topper/trøyer som sitter meget godt på min tynne kropp. Har tilfeldigvis også fått noen fine gnagsår både her og der fra et par tri-drakter.

Dekk må passe med løype mener jeg, om det er dårlig/grov asfalt ol. Men hvis det er fint underlag har jeg brukt Corsa Speed (TLR) og med latex slanger. At ikke alle bruker latex-slanger under konkurranse er for meg uforståelig; ruller bedre og mye høyere punkteringssikkerhet. Snakker nok kun et par watt, men de får man "gratis". Jeg hadde nesten alltid nye slanger, kanskje dekk, før løp. Limte dekk gav jeg fort opp pga trøbbel og styr om man skulle bytte. Dessuten ruller det faktisk ikke optimalt om de ikke er limt veldig godt (og da er de klin umulig å skifte raskt under løp). (Og sett for guds skyld ikke dekk som er betydelig breiere enn felgen(hvis man har dyre aero-karbonhjul). Trenden er heldigvis bredere felger, så da kan man kanskje gå for opptil 25mm med litt lavere trykk og mye bedre komfort.

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2551943 03/05/2019 21:51
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ang tempodrakter så hørte jeg etter intervju med Specialized sine aerofolk om deres nyeste drakt, som angivelig er kortermet (jeg driver ikke med tempo, så jeg er ikke innsatt i tempodrakter eller annet tempoutstyr).

Årsaken til at den er kortermet er at armer er så ulike fra rytter til rytter, og det er umulig å lage en drakt for ett bredt publikum som da klarer albue-vinkelen uten å lage krøller for enkelte. Om det er noe form for krøller i stoffet rundt albue-vinkelen, så er det raskere å kjøre med korte ermer og barberte armer, derfor lagde de drakten med korte ermer.

Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen] #2554366 14/05/2019 16:39
?
Øystein Eriksen Offline
Medlem
Medlem
?
Hel drakt er det absolutt beste med ermer et stykke ned på overarmen er det beste med tanke på aerodynamikk.
Hvor mange watt? Hvor langt er et tau?
Hvilken løype? Lange bakker eller rullende løype? Vind? Din vekt? Temperatur?

GP5000 eller GP TTmed latex er en vinnene kombo. Her spares mye watt kontra dårlige dekk. Tempohjelm er viktig, men den må passe til din posisjon.

En annen ting er å ønske å sykle med 36 i snitt. Det viktige er jo at man sykler akkurat så fort at komboen sykkel-løp blir raskest mulig. Jeg er forøvrig akkurat lik selv, og sitter fortsatt med en drøm om å sykle IM med over 270w i god sitteposisjon.

I tillegg har man det med pacing. Er det bakker med litt lengde må man tørre å trø til her. Kan jo sjekke ut https://www.bestbikesplit.com for å se om man blir litt klokere.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå