Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CX dekk

CX dekk #2536226 15/02/2019 09:21
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Er på utkikk etter nye dekk til CX. Har en Trek Crocket 5 som det i dag står 35 mm piggdekk på når det pendles til jobb.

Bruksområde blir stort sett pendling på asfalt, en del grusturer om høsten med både litt trøkk og rolig stemning, men også muligheten for et par ritt i løpet av høsten.

Hvilke dekk anbefaler du? Finnes det et dekk som duger til de bruksområdene jeg skisserer over? Har ingen erfaringsbasert formening om hva som er lurt å ikke når det gjelder dimensjon på dekk og lignende.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536233 15/02/2019 09:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vet ikke om man kan si noe generelt om forholdene i norske kross-ritt men Challenge Chicane og Baby Limus er fine allround profiler. Førstnevnte er supre på asfalt, grus, hardpack og tørt/frossent gress(samme profil som Gravel Grinder). Baby Limus er bedre på gjørme og vått gress men skal allikevel rulle ganske bra.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536411 16/02/2019 10:27
mogens Offline
Besatt
Besatt
Conti CycloXKing kan være en mulighet. Det ruller rimelig bra på asfalt og grus, og jeg har brukt det på de to CX-rittene jeg var med på. Men knastene blir fort slitt på asfalt, så det har nok sine begrensninger som pendlerdekk. Bruker til vanlig Conti Grand Prix 4 Season 32 mm på CX'en siden den brukes mest på asfalt, disse fungerer også fint på fast grus - ikke særlig bra på løsere grus, og ville vært ubrukelig til ritt. Har ennå til gode å punktere med dem.

Husk at maks bredde på CX-ritt er 33mm.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536418 16/02/2019 12:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Spandér på deg to forskjellige sett dekk til henholdsvis asfaltpendling/grusturer og krossritt yes

Landevei: Hvem tar gullet i kross-NM?

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536442 16/02/2019 17:41
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Takk for tips angående bredde på dekk i ritt.

Jeg har vel konkludert med at det ikke bør kombineres ritt- og pendledekk, så da kommer en ny problemstilling:

Hvilke pendledekk er å foretrekke, og hvilke dekk til ritt bør velges?

Redigert av TonyN; 16/02/2019 17:42.
Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536474 17/02/2019 01:13
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kan ikke anbefale rittdekk, siden jeg aldri har syklet et CX ritt, men til pendling ville jeg valgt: Schwalbe G-One Speed, evt G-One Allround eller X-One Speed.
Continental Speed King er også et alternativ. Finnes sikkert også mange fler som gjør den jobben bra.

Hvis du kun skal pendle på asfalt kan du jo også gå for GP5000 32mm.

Lars

Re: CX dekk [Re: larshkj] #2536483 17/02/2019 07:13
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Sitat: larshkj
Kan ikke anbefale rittdekk, siden jeg aldri har syklet et CX ritt, men til pendling ville jeg valgt: Schwalbe G-One Speed, evt G-One Allround eller X-One Speed.
Continental Speed King er også et alternativ. Finnes sikkert også mange fler som gjør den jobben bra.

Hvis du kun skal pendle på asfalt kan du jo også gå for GP5000 32mm.

Lars

Tror jeg lander på G-one allround til pendling. Da får jeg et forholdsvis raskt dekk på asfalt som samtidig kan kjøre grus. Pendlingen skjer primært på asfalt, men fint å kunne ta noen treningsturer på de samme dekkene. Hvilke av de alternativene du nevner er mest punkteringssikre?

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536497 17/02/2019 08:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er glad i Schwalbes G-serie. Har de siste sesongene brukt G-One Speed på asfalt og grus. Lavere rullemotstand og, så vidt jeg kan observere, lengre levetid enn G-One Allround. Men likte også Allround godt. Begge dekk burde fungere utmerket på din allsidige Crocket. Merk at begge dekk kommer i flere bredder, selv om de ikke alltid er tilgjengelig i norske butikker. Har ingen erfaring med X-One.

Om du vil ha best mulig funksjon og følelse, velg dekkene i Evo-versjonen. Men vær oppmerksom på at dette er avanserte dekk der du betaler for gummi som er laget for slangeløst oppsett og som fungerer best satt opp slangeløst. Da eliminerer du samtidig mesteparten av faren for punkteringer.

Så vidt jeg vet, har Crocket de siste årene hatt slangeløse felger.

Om du derimot velger slange, ville jeg valgt dekk som er beregnet på slange. Ellers betaler du for kostbar gummi du ikke trenger (vekt) og ikke utnytter (funksjon).

Hva gjelder krossdekk, ville jeg ventet til første ritt og kjøpt dekk etter de forventede forholdene.

Re: CX dekk [Re: Sepeda] #2536575 17/02/2019 18:56
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Sitat: Sepeda
Jeg er glad i Schwalbes G-serie. Har de siste sesongene brukt G-One Speed på asfalt og grus. Lavere rullemotstand og, så vidt jeg kan observere, lengre levetid enn G-One Allround. Men likte også Allround godt. Begge dekk burde fungere utmerket på din allsidige Crocket. Merk at begge dekk kommer i flere bredder, selv om de ikke alltid er tilgjengelig i norske butikker. Har ingen erfaring med X-One.

Om du vil ha best mulig funksjon og følelse, velg dekkene i Evo-versjonen. Men vær oppmerksom på at dette er avanserte dekk der du betaler for gummi som er laget for slangeløst oppsett og som fungerer best satt opp slangeløst. Da eliminerer du samtidig mesteparten av faren for punkteringer.

Så vidt jeg vet, har Crocket de siste årene hatt slangeløse felger.

Om du derimot velger slange, ville jeg valgt dekk som er beregnet på slange. Ellers betaler du for kostbar gummi du ikke trenger (vekt) og ikke utnytter (funksjon).

Hva gjelder krossdekk, ville jeg ventet til første ritt og kjøpt dekk etter de forventede forholdene.

Takk for svar. Har du noen formening om hvilket av Schwalbe-dekkene som er mest punkterringssikre, og fungerer best på grus?

Kjøper ideen din om å avvente kjøp av rittdekk.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536650 18/02/2019 10:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: TonyN
Har du noen formening om hvilket av Schwalbe-dekkene som er mest punkterringssikre, og fungerer best på grus?

Har ennå ikke (bank i bordet!) opplevd punkteringer med disse dekkene satt opp slangeløst. Vil tro at kombinasjonen av slangeløst MicroSkin og V-Guard gjør særlig Speed rimelig trygg.

Om du skal bruke slange, er f.eks. Contis GP 4000 SII (og nå nye GP5000) og GP 4-Season kjent for god punkteringsbeskyttelse. 4-Season skal ha høyest punkteringsmotstand med dobbelt lag Vectran og gummi som er egnet for lave temperaturer. Conti-dekkene kommer nå i bredere versjoner som vil fungere fint på grus. Finnes selvsagt mange andre utmerkede landeveis- og grusdekk for slange, men jeg har begrenset erfaring med dem.

Hva gjelder egnethet for grus, kommer det an på hvor grov grusen er og hva du selv foretrekker. Større dekkbredde og grovere mønster regnes som en fordel på grus, noe som taler i favør av G-One Allround. Om det er grov grus over i sti, vil kanskje G-One Bite være verdt å vurdere. Canyon har valgt disse for sine Grail. Etter noen år på bredere dekk med lavere lufttrykk, har jeg selv funnet meg godt til rette på Speed på 30 mm og høyere lufttrykk på grus.

For ditt bruk ville jeg selv valgt solide og brede landeveisdekk, gjerne Speed i opptil 40 mm. Om du vil bevege deg mer mot eventyr, er det verdt å ta en titt på test i Gran Fondo Cycling Magazine: What’s the best gravel tire? – 10 models in comparison. (G-One Allround scorer ikke så godt her, men det tror jeg skyldes at de tester dekket i versjonen for slange. Det er prisen å betale for tanwall ICON_SMILE )

Re: CX dekk [Re: Sepeda] #2536674 18/02/2019 12:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Min erfaring med to sesonger i NC er at det allround dekk/lett gjørme aldri slår feil.

Sånn rett fra hofta:

Challenge Grifo eller Baby Limus
Specialized Terra eller Tracer
Clement Crusade
Vittoria Terrano Mix har jeg ikke prøvd, men gode erfaringer med Cross EVO.

Redigert av anonymous5; 18/02/2019 13:03.

Anonym5
Re: CX dekk [Re: Sepeda] #2536676 18/02/2019 12:21
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har ennå ikke (bank i bordet!) opplevd punkteringer med disse dekkene satt opp slangeløst. Vil tro at kombinasjonen av slangeløst MicroSkin og V-Guard gjør særlig Speed rimelig trygg.

Jeg har dessverre ikke like gode erfaringer som deg med G-One Speed (2,35 tommer)
Hadde slange i dekkene og punkterte flere ganger ila sommersesongen 2017. I fjor konverterte jeg til slangeløst, og det løste problemet. Men opplevde et par ganger at guffa hadde tettet små hull.
Sykler stort sett fra Oslo sentrum og nordover på GS langs RV4. Har ikke hatt noe problemer med punktering på GP4000 SII langs samme strekke (bank i bordet), så noe sier meg at G-One Speed ikke har spesielt god punkteringsbeskyttelse. Men de ruller jo sykt bra ICON_SMILE

Lars

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536678 18/02/2019 12:26
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ennå til gode å punktere på Conti GP 4Season, men har ødelagt noen GP4000 på kutt i sideveggene som jeg mistenker kommer fra møte med stein i litt for røff grus. 4Season har sterkere sidevegger, men ruller tregere enn GP4000.

Re: CX dekk [Re: larshkj] #2536680 18/02/2019 12:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har dessverre ikke like gode erfaringer som deg med G-One Speed (2,35 tommer) (...) så noe sier meg at G-One Speed ikke har spesielt god punkteringsbeskyttelse.

Saken er at G-One Speed nå brukes som felles betegnelse på dekk som før hadde forskjellige navn og bruksområder ICON_SMILE nemlig det hardføre landeveisdekket S-One, opprinnelig kun 30 mm, og stranddekket Big One, opprinnelig kun 2,35".

Dekkene deler det lave micro dot-mønsteret, men kommer med forskjellige gummiblandinger, egenskaper og punkteringsbeskyttelse.

Mens de smalere dekkene er i slangeløst MicroSkin med V-Guard, er de bredeste dekkene i LiteSkin eller SnakeSkin uten V-Guard.

Etter min erfaring er versjonen i 2,35" og Liteskin svært følsom for punkteringer. Jeg byttet til Snakeskin i 2,35" og det var betydelig bedre, men opplevde likevel punkteringer. Uansett vanvittig morsomme dekk, som jeg savner.

Har som nevnt heldigvis aldri punktert på G-One Speed 30 mm med V-Guard. Denne versjonen finnes nå i bredder fra 30 mm til 2.0" i 700c/28".

Som kjent krysset redaktør Alpers USA på G-One Speed 30 mm og dekkene hadde ifølge ham selv mye liv igjen etter den turen. Men ja, han punkterte en gang på grov grus - for sikkerhets skyld i bjørneterritorium.

All info om dekkene hos Schwalbe.

Sitat: pontiff
Min erfaring med to sesonger i NC er at det allround dekk/lett gjørme aldri slår feil.

Fine dekk. Æsj, nå fikk jeg lyst til å prøve meg i krossritt. Men så har jeg kvittet meg med krossykkel i jakten på én sykkel for alt og n-1...

Re: CX dekk [Re: Sepeda] #2536702 18/02/2019 14:14
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg har dessverre ikke like gode erfaringer som deg med G-One Speed (2,35 tommer) (...) så noe sier meg at G-One Speed ikke har spesielt god punkteringsbeskyttelse.

Saken er at G-One Speed nå brukes som felles betegnelse på dekk som før hadde forskjellige navn og bruksområder ICON_SMILE nemlig det hardføre landeveisdekket S-One, opprinnelig kun 30 mm, og stranddekket Big One, opprinnelig kun 2,35".

Dekkene deler det lave micro dot-mønsteret, men kommer med forskjellige gummiblandinger, egenskaper og punkteringsbeskyttelse.

Mens de smalere dekkene er i slangeløst MicroSkin med V-Guard, er de bredeste dekkene i LiteSkin eller SnakeSkin uten V-Guard.

Etter min erfaring er versjonen i 2,35" og Liteskin svært følsom for punkteringer. Jeg byttet til Snakeskin i 2,35" og det var betydelig bedre, men opplevde likevel punkteringer. Uansett vanvittig morsomme dekk, som jeg savner.

Har som nevnt heldigvis aldri punktert på G-One Speed 30 mm med V-Guard. Denne versjonen finnes nå i bredder fra 30 mm til 2.0" i 700c/28".

Som kjent krysset redaktør Alpers USA på G-One Speed 30 mm og dekkene hadde ifølge ham selv mye liv igjen etter den turen. Men ja, han punkterte en gang på grov grus - for sikkerhets skyld i bjørneterritorium.

All info om dekkene hos Schwalbe.

Takker for oppklaringen! Det er Snakeskin versjonen jeg har på min 29'er.

Lars

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536787 19/02/2019 08:54
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Jeg endte opp med å kjøpe et par G-one allround, og skal ut på første tur med nye dekk i kveld. Gikk for 40 mm. Setter de ikke opp slangeløst nå, da sjansen for at piggdekkene må på igjen fortsatt er til stede. Når jeg er helt sikker på at det ikke kommer noe mer snø/frost, kommer jeg til å sette de opp slangeløst. Dekkene var enkelt å montere, og var gjort i en fei. Ikke noe vanskelig å få på felgen. ICON_SMILE

Rittdekk avventer jeg med til høsten når rittsesongen på CX starter opp igjen.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2536788 19/02/2019 08:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer - tror du vil bli fornøyd!

Før du ruller ut på tur - for sikkerhets skyld: Valgte du Evo eller Performance? Sistnevnte er som kjent ikke slangeløs.

Re: CX dekk [Re: Sepeda] #2537032 20/02/2019 10:31
T
TonyN Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Gratulerer - tror du vil bli fornøyd!

Før du ruller ut på tur - for sikkerhets skyld: Valgte du Evo eller Performance? Sistnevnte er som kjent ikke slangeløs.

Takk. Førsteinntrykket er bra. Hadde en økt med bakke intervaller i går kveld, og pendlet til jobben i morges. Fikk selvsagt ikke noen sterk følelse av flyt og rullemotstand under gårsdagens økt, men både til og fra bakken, samt til jobben i morges syns jeg de virker meget lovende hvor rullemotstanden virker å være lav.

Dekkene er mulig å sette opp slangeløst. ICON_SMILE

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2540698 12/03/2019 10:46
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg slenger meg på denne tråden siden jeg også er i markedet for et pendlerdekk som primært som skal brukes på asfalt, men jeg har et kriterie til: det skal også funke i østmarka med sykkelvogn. Er G-one grove nok til noen av bakkene i østmarka eller trenger jeg større knaster?

Re: CX dekk [Re: vetleg] #2540722 12/03/2019 11:59
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vetleg
Jeg slenger meg på denne tråden siden jeg også er i markedet for et pendlerdekk som primært som skal brukes på asfalt, men jeg har et kriterie til: det skal også funke i østmarka med sykkelvogn. Er G-one grove nok til noen av bakkene i østmarka eller trenger jeg større knaster?

Det er mer enn grovt nok til grusveiene du møter i østmarka. Ja, det er svinger i nedoverbakker hvor du definitivt kunne ønske dekk med større sideknaster. Men siden det er relativt få slike svinger, sammenlignet med lange flater hvor rullemotstanden er viktigst, vil jeg si G-one er ett supert dekk for markasykling.

Om du derimot tenker på stinettverket i Østmarka, så tror jeg G-one blir litt spinkelt, spesielt når det er vått. Finnes også i en "bite"-utgave, som gir bittelitt mer knaster. jeg har en slik variant liggende, men har ikke testet den enda, så usikker på hvor mye mer grep de gir. Ikke "veldig" my mer, om jeg bare skal dømme ut fra visuell sammenligning.

EDIT 1:
X-one er jo ett alternativ i Schwalbe-verdenen om du ønsker å gå litt mer i retning av knaster/grep på bekostning av rullemotstanden. De kommer vel primært i 33mm (usikker på om de lages i bredere versjoner), så blir litt smalere enn hva man får muligheten til med G-one.

EDIT 2:
Min personlige favoritt for markasykling er 40mm Maxxis Rambler . Ganske god rullemotstand, men med bedre sidegrep. Lavere vekt enn G-one, og veldig god punkteringsbeskyttelse. Veldig populært i Dirty Kanza pga punkteringsbeskyttelsen og lav rullemotstand.

Men det ruller nok litt dårligere enn G-one på asfalt.

Redigert av vviz; 12/03/2019 12:05.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: CX dekk [Re: vviz] #2540724 12/03/2019 12:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode poenger fra vviz!

Siden Schwalbe er Schwalbe, kommer også krossdekket X-One i tre versjoner - Allround, Speed og Bite - alle selvsagt i 33 mm. Allround kommer også i 35 mm og i versjon med tanwall, men sistnevnte er ikke Tubeless Easy/slangeløs.

Hva gjelder G-One Allround, minner jeg om at den rimelige versjonen i Performance/Raceguard ved en feil tidligere ble omtalt av XXL som Tubeless Easy, men den er altså ikke egnet for slangeløst oppsett. Rettet nå.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2540729 12/03/2019 12:32
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Vil også skyte inn at dersom målet er å krysse østmarka på grusveiene, på den absolutt raskeste måten, så vil jeg si 28mm Pro One (om man holder seg til Schwalbe) helt klart vinner over G-one. Syklet ruta Rustadsaga - Lindebergåsen (i begge retninger) flere ganger på 28mm. Det går virkelig unna med litt lavt trykk.

Men man får helt klart en "sikrere" og mer komfortabel tur på de bredere G-one. Men skal du slå en personlig rekord gjennom marka, så gå for Pro One.

Redigert av vviz; 12/03/2019 12:32.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2540794 12/03/2019 16:36
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Takk for tips! Nei, det viktigste er at dekket har greit grep på grus med en sykkelvogn med en litt tung (svai rygg har jeg hørt det blir kalt) toåring i, også i noen av de semibratte stigningene i Østmarka, som for eksempel før Mariholtet. Men da høres det ut som om det blir G-One. Hatt det på en grussykkel før og det er meget behagelige dekk. Får vel kjøpe utstyr for ghettoslangeløst i samme slengen.

Redigert av vetleg; 12/03/2019 16:38.
Re: CX dekk [Re: TonyN] #2540795 12/03/2019 16:42
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Usikker på hvor lett de bakkene mellom Mariholtet og Nøklevann (forbi Haukås) er med vogn på slep (aldri prøvd slik vogn). Hender mitt bakdekk kan slippe litt oppover de bakkene når det er skikkelig tørt (som i sommer) og det øverste laget bare er fin sand/støv. Men vet ikke om mer knaster vil hjelpe heller, for under det øverste laget er det ofte så hardt pakket, at det er vel ikke noe særlig feste for knastene heller.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2605046 04/05/2020 08:32
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg bor rett ved Nøklevann og kan bekrefte at G-one allround (med michelin slanger) fungerer fint med sykkelvogn med to barn. Knekkeren «Dreperen og den onde søstera» vil man miste litt grep, så i slike bakker får man trille opp. Uten sykkelvogn har jeg kommet opp der så lenge jeg blir sittende for å få mer grep bak.

Ønsker du å få mer grep på løs grus opp bratte kneiker (10%+) fungerer Panaracer GK SK bedre eller muligens G-one Bite. Jeg har selv Panaracern men den er tregere på landevei enn G-one allround.

Re: CX dekk [Re: TonyN] #2605058 04/05/2020 09:16
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rundt Østmarka og fra Mariholtet til Ellingsrud er veiene ofte ganske harde. Men det er mange avstikkere i marka med løsere grus og røffere forhold hvor litt grovere dekk har sin misjon.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå