Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 152 1 2 3 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Er Tesla det åpenbare valget for meg? #2507099 04/09/2018 07:48
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Når man har kjørt ladbar hybrid i 2,5 år og hatt god nytte av å kjøre ren el i det meste av daglig bruk, da virker det som et helt naturlig steg å gå for elbil med neste veivalg og ikke sette seg på gjerdet igjen.

Ladbar hybrid (Passat GTE) har vært gull, men jeg tror 1 drivlinje er nok og den fjerne drømmen om elbil med nok plass og rekkevidde er nå innenfor... rekkevidde. ICON_LAUGH
I april 2019 går leasingen ut og da ser jeg mot Tesla.
Kriteriene for vår nr 1 bil er som nevnt god plass til en familie på 4 på ferietur, god nok rekkevidde ifm private langturer og langkjøring ifm jobb.
Jeg kjører endel ifm jobb, kan lade på jobb, har bilstøtte og kjøregodtgjørelse.
Ser for meg at jeg kommer til å lade lite hjemme siden jeg kan lade på jobben, og her kommer Tesla's nettverke av superladere også inn i bildet ifm langkjøring.

Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett.
Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren.
Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.

1 April 2019 bør jeg ha ny bil å sette meg i og da vil jo utvalget fortsatt være veldig likt det som er i dag med kriteriene mine.
Audi, Mercedes, Jaguar osv vil fortsatt ha ventetid og de blir ikke noe særlig mer enn jevngode med eksisteredne Tesla-modeller uansett.
Jeg ser heller ikke at markedsverdien på en brukt Tesla vil lide nevneverdig pga inntoget av konkurrenter ila de neste 2-3 årene, så risikoen ved å dra på med en bruktbil på over en halv mill virker ikke helt koko, eller?

Noen som har bedre regnestykker, oversikt og resonnement mtp timing og økonomi her?


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507104 04/09/2018 08:00
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Sitat: Ripen

Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett.
Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren.
Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.

Støttes vedr X. Har en vennefamilie med X 75 som har hatt S 75 før. Dems klare råd var at om man ikke har veldig behov for hengerfeste så er ikke X nødvendig/verdt merkosten.


- Stefan
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Stefan77] #2507107 04/09/2018 08:08
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Stefan77
Sitat: Ripen

Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett.
Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren.
Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.

Støttes vedr X. Har en vennefamilie med X 75 som har hatt S 75 før. Dems klare råd var at om man ikke har veldig behov for hengerfeste så er ikke X nødvendig/verdt merkosten.


Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507110 04/09/2018 08:11
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Står i samme situasjon i begynnelsen av november neste år, og har snakket med selger hos Møller om at det jobbes med mulighet for forlengelse av leaseperioden for å kunne vente på de større elbilene som kommer snikende litt (for lenge) etter at leasingtiden på nåværende GTE går ut. Er mange som tenker akkurat det samme som deg, meg selv inkludert.

Håper det kommer en stasjonsvogn med hengerfeste og el med REKKEVIDDE og snøgglading


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RazeFaze] #2507111 04/09/2018 08:11
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: RazeFaze
Sitat: Stefan77
Sitat: Ripen

Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett.
Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren.
Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.

Støttes vedr X. Har en vennefamilie med X 75 som har hatt S 75 før. Dems klare råd var at om man ikke har veldig behov for hengerfeste så er ikke X nødvendig/verdt merkosten.


Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?
Tak!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2507114 04/09/2018 08:13
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: baronKanon
Sitat: RazeFaze
Sitat: Stefan77
Sitat: Ripen

Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett.
Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren.
Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.

Støttes vedr X. Har en vennefamilie med X 75 som har hatt S 75 før. Dems klare råd var at om man ikke har veldig behov for hengerfeste så er ikke X nødvendig/verdt merkosten.


Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?
Tak!


Det er plass til 4 og den har "lov" ha 4 på taket??


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507115 04/09/2018 08:15
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: RazeFaze
Sitat: baronKanon
Sitat: RazeFaze

Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?
Tak!


Det er plass til 4 og den har "lov" ha 4 på taket??
Vet ikke om den har lov, men hadde i hvert fall fire sykler på taket på en Daihatsu Applause for 20 år siden...


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2507118 04/09/2018 08:26
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: baronKanon
Sitat: RazeFaze
Sitat: baronKanon
Sitat: RazeFaze

Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?
Tak!


Det er plass til 4 og den har "lov" ha 4 på taket??
Vet ikke om den har lov, men hadde i hvert fall fire sykler på taket på en Daihatsu Applause for 20 år siden...


Ungene er 4,5 år nå så det blir ikke store fulldempere på dem ila perioden hvor takstativ på en Model S er problemstillingen.
Mor har også heller laber sykkelinteresse så vi klarer oss nok fint med takstativ i overskuelig framtid.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RazeFaze] #2507119 04/09/2018 08:29
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: RazeFaze

Det er plass til 4 og den har "lov" ha 4 på taket??


Hvorfor skulle den ikke?

75kg maks last. Litt utfordrende med fire utforsykler kanskje pluss stativ, men ellers burde det være helt uproblematisk.

Noen utfordring med stabilitet som følge av høyt tyngdepunkt har ihvertfall ikke en Model S.


Ut på tur!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RazeFaze] #2507138 04/09/2018 09:00
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: RazeFaze
Sitat: Stefan77
Sitat: Ripen

Tipper at en brukt S 75D vil være en fin bil for meg, X synes jeg blir for dyr til at regnestykket går opp/blir bra, jeg tjener ikke så fett.
Skulle gjerne hatt hengerfeste men når jeg leser at man bør opp i X 100 for å få ok rekkevidde så får man heller klare seg uten og byttelåne bil med naboen eller familie de gangene man trenger hengeren.
Model X er et sabla dyrt hengerfeste, satt på spissen.

Støttes vedr X. Har en vennefamilie med X 75 som har hatt S 75 før. Dems klare råd var at om man ikke har veldig behov for hengerfeste så er ikke X nødvendig/verdt merkosten.


Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?


Det finnes sikkert stativ som kan festes uten hengerfeste, sånne er jeg generelt skeptisk til men det kan være de funker helt prima.
Ser også at det finnes bilder av andre løsninger med stativ som minner om hengerfestestativer med modifisering av bilen og infestningen sveiset eller boltet fast.
Om noe sånt er godkjent i Norge aner jeg ikke.

Jeg tror i alle fall du skal være bra gira på å henge sykler bakpå får å gå for en slik løsning, utifra bilder og beskrivels i denne reviewen.

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-torklift-central-ecohitch-review/


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RazeFaze] #2507141 04/09/2018 09:05
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
Sitat: RazeFaze
Sitat: baronKanon
Sitat: RazeFaze


Hvordan få med 4 sykler på en Model S, når den ikke har feste?? Eller finnes det feste for slikt, men som man ikke drar henger med?
Tak!


Det er plass til 4 og den har "lov" ha 4 på taket??


Litt trangt med 4 (må bruke triks som å sette setet helt ned eller vri styret til siden), men god plass til 3 i hvertfall. Men forbruket øker med 20-30% med tre sykler på taket, verst i høy hastighet (90-100 km/t).

Og ja, man får kjøpt "hengerfeste" som kan brukes til sykkelstativ (men ikke til å dra henger) ICON_SMILE

NB! Husk at bilen må ha soltak (ikke glasstak som ikke kan åpnes) for å kunne montere takstativ (biler uten soltak har ikke festehullene for takstativ).


mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507142 04/09/2018 09:05
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Hyundai Kona til 400k og leid eller lånt bil til feriene. Tipper den kommer til å holde seg særs godt i verdi. Finnes flere til salg på Finn allerede.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2507147 04/09/2018 09:26
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Marøder
Hyundai Kona til 400k og leid eller lånt bil til feriene. Tipper den kommer til å holde seg særs godt i verdi. Finnes flere til salg på Finn allerede.


Sikkert en ok bil men jeg ser ikke på den som stor nok, mindre enn Golf som jeg ikke ville vurdert som familiebil (med unntak av stasjonsvogn).
332 liter bagasjerom når man ellers føler at Passat holder akkurat med litt smart pakking på ferieturer, øøøh næh..

Komfort får også score under par i tester, særlig med dekkstøy som beskrives som plagsom ved kjøring på motorvei, og det blir noen mil på det ila året.
Nå har jeg skjønt at Tesla ikke er voldsomt gode på dekkstøy heller, i alle fall ikke med sommerdekk og i alle fall ikke om man går for store felger og lavprofil, men ikke plagsomt i 100km/t.

https://www.motor.no/artikler/2018/juli/provekjort-hyundai-kona-electric/


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2507158 04/09/2018 09:51
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: baronKanon

Håper det kommer en stasjonsvogn med hengerfeste og el med REKKEVIDDE og snøgglading


Dette..
Jeg sliter med å forstå hvorfor det satses så hardt på luksusvarianter av el-biler. Den vanlige mannen i gata, som ikke ønsker å bruke 800 000 - 1mill på en personfrakter, har få eller ingen alternativer p.t. Jeg vil ha elbil, men ønsker slettes ikke å bruke mer enn 500 000,-, må ha plass til 5 stk og fin bagasjeplass. Krok har jeg på firmabilen.
Brukt Tesla S er innafor, og det går mange av sorten her, men 45mil til nærmeste merkeverksted gidder jeg bare ikke.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507164 04/09/2018 10:06
Registrert: May 2016
Innlegg: 148
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: May 2016
Innlegg: 148
Det satses ikke fordi markedet for stasjonsvogner er mye mindre i utlandet. Ser du rundt i Europa så råner folk rundt i små Peugot 106 og 206. Nordmenn kjøper betydelig større biler enn i mange andre europeiske land. Og noe av det viktigste for elbilprodusentene er å oppnå masseproduksjon for å få ned prisen på batterier og elbilkomponenter.

Først når vi har et sunt marked så vil man se andre varianter i brede lag.

Det er også en uting at batteriprisen er stiv, så til større bil, til dyrere blir den. I utlandet har man gjerne ikke samme MVA fritak så prisen gjør at større elbiler uten luksus-statusen blir vanskelige å selge.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507165 04/09/2018 10:09
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Sitat: Ripen
Sitat: Marøder
Hyundai Kona til 400k og leid eller lånt bil til feriene. Tipper den kommer til å holde seg særs godt i verdi. Finnes flere til salg på Finn allerede.


Sikkert en ok bil men jeg ser ikke på den som stor nok, mindre enn Golf som jeg ikke ville vurdert som familiebil (med unntak av stasjonsvogn).
332 liter bagasjerom når man ellers føler at Passat holder akkurat med litt smart pakking på ferieturer, øøøh næh..


He he, jeg skrev da ikke at den skulle brukes i ferier. Vurderer den selv til familie større enn din, vi tar ofte fly og leier bil for å slippe å kjøre så langt. I hverdagen trenger man ikke stor bil, men hadde nok savnet tilhengerfeste (og firehjulsdrift). Men det første kommer kanskje på Kona? Jeg kommer nok ikke til å bruke en el-bil på langturer som krever ladestopp. Men har du kort vei når du drar på ferie, så kan vel en el-bil funke.

Men er du opptatt av plass er kanskje Nissan e-NV200 med 40 kwt batteri noe? Til 400 k? Tuller bare, for det høres ut som du allerede har kjøpt Teslaen...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2507168 04/09/2018 10:14
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Sitat: Hoaas

Dette..
Jeg sliter med å forstå hvorfor det satses så hardt på luksusvarianter av el-biler. Den vanlige mannen i gata, som ikke ønsker å bruke 800 000 - 1mill på en personfrakter, har få eller ingen alternativer p.t. Jeg vil ha elbil, men ønsker slettes ikke å bruke mer enn 500 000,-, må ha plass til 5 stk og fin bagasjeplass. Krok har jeg på firmabilen.
Brukt Tesla S er innafor, og det går mange av sorten her, men 45mil til nærmeste merkeverksted gidder jeg bare ikke.


Jeg ønsker meg en E-Passat, med firehjulstrekk, hengerfeste, reell rekkevidde på ca. 40 mil til ca. 500K.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2507172 04/09/2018 10:24
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: Hoaas
Sitat: baronKanon

Håper det kommer en stasjonsvogn med hengerfeste og el med REKKEVIDDE og snøgglading


Dette..
Jeg sliter med å forstå hvorfor det satses så hardt på luksusvarianter av el-biler. Den vanlige mannen i gata, som ikke ønsker å bruke 800 000 - 1mill på en personfrakter, har få eller ingen alternativer p.t. Jeg vil ha elbil, men ønsker slettes ikke å bruke mer enn 500 000,-, må ha plass til 5 stk og fin bagasjeplass. Krok har jeg på firmabilen.
Brukt Tesla S er innafor, og det går mange av sorten her, men 45mil til nærmeste merkeverksted gidder jeg bare ikke.


Det kommer, men bilbransjen er ikke der riktig enda.

Jeg tipper vi innen ikke altfor mange år har biler som har 500-1000 km rekkevidde som standard, batteriutviklingen går svært fort.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2507173 04/09/2018 10:26
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: kjasmas
Sitat: Hoaas

Dette..
Jeg sliter med å forstå hvorfor det satses så hardt på luksusvarianter av el-biler. Den vanlige mannen i gata, som ikke ønsker å bruke 800 000 - 1mill på en personfrakter, har få eller ingen alternativer p.t. Jeg vil ha elbil, men ønsker slettes ikke å bruke mer enn 500 000,-, må ha plass til 5 stk og fin bagasjeplass. Krok har jeg på firmabilen.
Brukt Tesla S er innafor, og det går mange av sorten her, men 45mil til nærmeste merkeverksted gidder jeg bare ikke.


Jeg ønsker meg en E-Passat, med firehjulstrekk, hengerfeste, reell rekkevidde på ca. 40 mil til ca. 500K.


Hyundai kunne bare gjort Kona 30-40cm lenger og så hadde det vært gjort...


Ut på tur!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2507174 04/09/2018 10:28
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: kjasmas
Sitat: Hoaas

Dette..
Jeg sliter med å forstå hvorfor det satses så hardt på luksusvarianter av el-biler. Den vanlige mannen i gata, som ikke ønsker å bruke 800 000 - 1mill på en personfrakter, har få eller ingen alternativer p.t. Jeg vil ha elbil, men ønsker slettes ikke å bruke mer enn 500 000,-, må ha plass til 5 stk og fin bagasjeplass. Krok har jeg på firmabilen.
Brukt Tesla S er innafor, og det går mange av sorten her, men 45mil til nærmeste merkeverksted gidder jeg bare ikke.


Jeg ønsker meg en E-Passat, med firehjulstrekk, hengerfeste, reell rekkevidde på ca. 40 mil til ca. 500K.


Jau, en helt vanlig stasjonsvogn, omså e-golf stv med større batteri hadde vært knall. Men men, har vel slått meg til ro med at jeg ikke skal bytte Volvoen før om 2-3 år, når motor og drivverkforsikringa opphører, og mye har vel skjedd innen 2020.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2507175 04/09/2018 10:30
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Supermann


Hyundai kunne bare gjort Kona 30-40cm lenger og så hadde det vært gjort...


Og lagt på noen lag med støyisolering. Har kjørt gammel Outlander PHEV, og det var slitsomt selv med bykjøring når jeg måtte rope til de i baksetet. Når døra lager en "BONG" lyd når den lukkes, er det som regel et tegn på at det vil bli en bråkete kjøretur.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2507176 04/09/2018 10:30
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Sitat: Supermann

Hyundai kunne bare gjort Kona 30-40cm lenger og så hadde det vært gjort...


Nja, den mangler jo både hengerfeste og firehjulstrekk.. Dessuten er jeg litt bilrasist og liker primært biler fra Europa.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2507182 04/09/2018 10:38
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Marøder
Sitat: Ripen
Sitat: Marøder
Hyundai Kona til 400k og leid eller lånt bil til feriene. Tipper den kommer til å holde seg særs godt i verdi. Finnes flere til salg på Finn allerede.


Sikkert en ok bil men jeg ser ikke på den som stor nok, mindre enn Golf som jeg ikke ville vurdert som familiebil (med unntak av stasjonsvogn).
332 liter bagasjerom når man ellers føler at Passat holder akkurat med litt smart pakking på ferieturer, øøøh næh..


He he, jeg skrev da ikke at den skulle brukes i ferier. Vurderer den selv til familie større enn din, vi tar ofte fly og leier bil for å slippe å kjøre så langt. I hverdagen trenger man ikke stor bil, men hadde nok savnet tilhengerfeste (og firehjulsdrift). Men det første kommer kanskje på Kona? Jeg kommer nok ikke til å bruke en el-bil på langturer som krever ladestopp. Men har du kort vei når du drar på ferie, så kan vel en el-bil funke.

Men er du opptatt av plass er kanskje Nissan e-NV200 med 40 kwt batteri noe? Til 400 k? Tuller bare, for det høres ut som du allerede har kjøpt Teslaen...



Jeg har ikke kjøpt Teslaen, men den er så langt det eneste alternativet jeg ser pr 01.04.2019 som dekker kriteriene mine mtp plass og rekkevidde, komfort, og pris.
Når man kjører mye bil i jobbsammenheng så blir komfort viktig nok til at du ikke gidder å sitte i en blikkboks hvor du må ha hodetelefoner med støydemping på for å trives.
Ikke er det spesielt trafikksikkert med hodetelefoner heller for den del.

Med superladere langs veien og en bil som planlegger ladestoppene for deg er jeg ikke mer bekymret for å legge ut på langtur med en Tesla, man må stoppe innimellom uansett og med en tur på dass, fylling av kaffekopp og gjerne en liten matbit mens bilen står til lading så er man klar for nye 30 mil.
Så å kjøpe elbil for å leie fossilbil ifm ferier eller langturer ser jeg på som veldig lite aktuelt.

Det blir nok ren elbil på brura også, men hun klarer seg fint med en bil med kortere rekkevidde og uten hurtiglading.
Nye Leaf virker som en kanonbil for henne, det ville blitt en ny hverdag å bytte fra en Ford Galaxy til en liten elbil.

Vi skal ikke beholde Galaxyen til ferier osv, det er en diger dieselbil. ICON_WINK


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjasmas] #2507184 04/09/2018 10:40
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: kjasmas
Sitat: Hoaas

Dette..
Jeg sliter med å forstå hvorfor det satses så hardt på luksusvarianter av el-biler. Den vanlige mannen i gata, som ikke ønsker å bruke 800 000 - 1mill på en personfrakter, har få eller ingen alternativer p.t. Jeg vil ha elbil, men ønsker slettes ikke å bruke mer enn 500 000,-, må ha plass til 5 stk og fin bagasjeplass. Krok har jeg på firmabilen.
Brukt Tesla S er innafor, og det går mange av sorten her, men 45mil til nærmeste merkeverksted gidder jeg bare ikke.


Jeg ønsker meg en E-Passat, med firehjulstrekk, hengerfeste, reell rekkevidde på ca. 40 mil til ca. 500K.


#meetoo


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507194 04/09/2018 10:50
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Jada, brukte jeg bilen mye i jobb, ville også jeg kjøpt en Tesla X uten måkevinger. Men det finnes jo ikke. Model S anser jeg som for liten som familiebil til ferier uansett.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507196 04/09/2018 10:52
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Hva med ny Tesla til kampanjerente på 0,99%? (eller hva det er nå).

Ca. 750 000,-. 10 år lån. Ca. 7 000,- pr. mnd.

Det er verdt å legge litt mer i månedsprisen på en ny bil ift. å kjøpe en brukt bil spør du meg. I de 7 000,- så må du også ta med det du sparer på drivstoff og bompenger på en vanlig fossil bil (som du betaler i dag). Kanskje er vi nede på 4-5 000 i reell kostnad.

Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag.




Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2507198 04/09/2018 10:56
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Snodig at servicekostnader på Tesla er dyrere enn en bil med langt flere bevegelige deler. Normalen for elbiler ellers er jo at servicekostnadene så godt som halveres. Men en plass må de vel hente inn penger ICON_WINK

Renta var på 3.3% sist jeg sjekket (forrige uke).


You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2507202 04/09/2018 11:07
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Sitat: Marøder
Jada, brukte jeg bilen mye i jobb, ville også jeg kjøpt en Tesla X uten måkevinger. Men det finnes jo ikke. Model S anser jeg som for liten som familiebil til ferier uansett.


Må korrigere meg selv. Ser at Model S har 740 liters bagasjerom... pluss 100 l foran. Hadde ikke trodd det var så stort. Måles dette likt i Passat GTE (483 l) og Model-S så er jo sistnevnte MYE større målt i antall liter... Måles Passat volum under vinduhøyde tro?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2507211 04/09/2018 11:25
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Sitat: Hoaas
Snodig at servicekostnader på Tesla er dyrere enn en bil med langt flere bevegelige deler. Normalen for elbiler ellers er jo at servicekostnadene så godt som halveres. Men en plass må de vel hente inn penger ICON_WINK

Renta var på 3.3% sist jeg sjekket (forrige uke).


Service hver 20' km. 7-9000 pr. service. Men du er ikke forpliktet til å ta service ift. garantier. Mange tar service kun hver 40 eller 80'.




Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2507224 04/09/2018 12:06
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: erling
Hva med ny Tesla til kampanjerente på 0,99%? (eller hva det er nå).

Ca. 750 000,-. 10 år lån. Ca. 7 000,- pr. mnd.

Det er verdt å legge litt mer i månedsprisen på en ny bil ift. å kjøpe en brukt bil spør du meg. I de 7 000,- så må du også ta med det du sparer på drivstoff og bompenger på en vanlig fossil bil (som du betaler i dag). Kanskje er vi nede på 4-5 000 i reell kostnad.

Ta høyde for at forsikring på Tesla er dyrt. Dekk er også dyrt. Service også koster mer enn den du har i dag.


Jeg tror og håper du tar litt feil på noen punkter her, ift mitt bilhold p.t. med Passaten.

Bompenger dekkes av jobben, veldig greit.

Drivstoffutgifter er jeg ikke nevneverdig plaga med i dag, jeg kjører stort sett rent elektrisk til og fra kontoret, med levering i bhg + en stopp på butikk.
Når jeg bruker bensin er jeg ofte ute på jobbreise og får kjøregodtgjørelse.
Så det blir ikke helt riktig å trekke fra noe særlig på drivstoffutgifter, annet enn at regnestykket blir bedre ettersom jeg får mer godtgjørelse pr km med elbil, og at jeg ikke fyller bensin overhodet selvsagt.

Forsikring er vel litt dyrere ja men antagelig ikke mye, og ikke mer enn at det spares inn med fordeler på drivstoffutgifter.
Passaten er slett ikke gratis å forsikre med prisen som nybil og min kjørelengde.

Og så håper jeg du tar feil mtp serviceutgiftene, jeg håper de faktisk er lavere enn på Passaten siden den har to drivlinjer.
Service i mai på el drivlinje, ny service nå i september på bensin drivlinje, og VW er heller ikke blant de billigste på service.

Dekk, jau... De koster nok sikkert ikke billig på Tesla men jeg har allerede mista litt hår pga dekkpriser, et par hundringser til pr dekk spares inn på frisørutgifter.
Eller er det hårreisende mye dyrere å utruste en Model S med ok dekk enn en stor tysk stasjonsvogn med 245/45R18?


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Side 1 av 152 1 2 3 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå