Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Fortnite

Fortnite #2501051 08/08/2018 08:53
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Hvem her inne lar sine 10-åringer spille Fortnite Battle Royal/Save the World (eller andre aldre)?

Jeg har nå diskutert fram og tilbake med meg selv, og jeg klarer fortsatt ikke finne gode argumenter for hvorfor jeg skal tillate dette for min 10-åring, annet enn at "alle andre gjør det, jo".

Alle vennene hans får spille det (har sjekket, det er ikke bare noe han sier), og når jeg spør foreldrene hvorfor de tillater det, er det gjerne fordi de selv (= far) synes det er kult, eller "han går jo bare rundt, han skyter ingen" (yeah right naiviteten sjøl).

Et spill hvis eneste mål er å plaffe ned andre spillere synes jeg egentlig ingen skal spille, og spesielt ikke barn. Jeg lurer dog på om jeg skal tolerere Save the World, siden dette er PvE og hovedmålet er ikke å drepe andre (har jeg inntrykk av).

Jeg setter veldig pris på betraktninger fra andre, både de som tillater og de som nekter. Og jeg dømmer ingen.


Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501053 08/08/2018 09:01
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
T
TrondAM Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
På generelt grunnlag så har vel ikkje totalforbud mot noko som helst sjeldan vore ei godt fungerandes løsning....

Redigert av TrondAM; 08/08/2018 09:02.
Re: Fortnite [Re: TrondAM] #2501054 08/08/2018 09:03
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: TrondAM
På generelt grunnlag så har vel ikkje totalforbud mot noko som helst sjeldan vore ei godt fungerandes løsning....


Når han har fylt 12 kommer han til å få lov, men da er det sikkert et voksent zombie-spill som er poppis blant hans jevnaldrende.

Redigert av anonymous5; 08/08/2018 09:03.

Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501055 08/08/2018 09:03
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
T
TrondAM Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
Sannsynlegvis ICON_WINK Spm er vel: Fører forbud i heimen til speling hos kompisar istadenfor? (Meir sosialt og forsåvidt betre enn å site åleine å spele)

Redigert av TrondAM; 08/08/2018 09:04.
Re: Fortnite [Re: TrondAM] #2501057 08/08/2018 09:06
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: TrondAM
Sannsynlegvis ICON_WINK Spm er vel: Fører forbud i heimen til speling hos kompisar istadenfor? (Meir sosialt og forsåvidt betre enn å site åleine å spele)


Ja, det gjør det. Og det tillater vi. Heller at han spiller der enn alene hjemme. Men jeg har uttrykt klart og tydelig at jeg tillater det, men ikke liker det.


Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501061 08/08/2018 09:12
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
Subnautica er verdt en titt, mer eller mindre ingen vold utover å fange fisk og at man ser et romskip bli skutt ned. Dog bare singleplayer.

Å la han spille med vennene sine vil bygge forholdet mellom dem, antar de bruker discord eller lignende for å kommunisere seg i mellom. Når du ikke lar han spille med de fryser du han ut av en del av vennegjengen. Om han kommuniserer dette til deg eller ikke blir jo vanskelig å vite.

Hvis du ser på youtube vil du se at Fortnite er veldig tamt i forhold til andre spill i sjangeren. Hadde det vært snakk om GTA multiplayer hadde jeg i større grad vært enig med deg

Sitat: pontiff

Et spill hvis eneste mål er å plaffe ned andre spillere synes jeg egentlig ingen skal spille


Hvorfor?

Re: Fortnite [Re: vehe] #2501064 08/08/2018 09:16
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: vehe
Å la han spille med vennene sine vil bygge forholdet mellom dem, antar de bruker discord eller lignende for å kommunisere seg i mellom. Når du ikke lar han spille med de fryser du han ut av en del av vennegjengen.


For ordens skyld. Han får spille med venner, han kan masse og diskuterer flittig. Vi opplever ingen utfrysning.

Sitat: vehe
Hvis du ser på youtube vil du se at Fortnite er veldig tamt i forhold til andre spill i sjangeren.


Det er jeg fullt klar over, og jeg reagerer ikke på det grafiske. Jeg reagerer på normaliseringen av vold og drap i dagens samfunn, gjennom film, musikk og spill. At voksne synes dette er greit for stå for deres regning, men det sitter langt inne for meg å la mine barn få et forhold til vold og drap slik (jeg tror) de får gjennom å spille spill som Fortnite. Ja, jeg vet at forskningen viser, og så videre, men dette handler for meg om verdier.

Hvorfor mener du folk i det hele tatt skal spille slike spill, og barn spesielt?


Redigert av anonymous5; 08/08/2018 09:18.

Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501069 08/08/2018 09:27
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 69
H
Hårball Offline
Medlem
Offline
Medlem
H
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 69
At du synes dette ikke er greit synes jeg er flott og en holdning du må prøve å få smittet over på pjokken din, det å snakke om slike ting er ofte det som skal til for å endre holdninger. å nekte han det tror jeg er mot sin hensikt, dette er noe han må finne ut av selv, det er opp til deg å så frøet.

husk at selv om han sier det så er du sannsynligvis den han ser mest opp til i hele verden.

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501070 08/08/2018 09:31
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,254
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Offline
Gruppeløs :p
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,254
Hvis du ikke har gjort det enda, sjekk ut videoene til Ninja eller DrLupo på youtube - da ser du noe av hva Fortnite-galaskapen består av. Spillet i seg selv dreier seg mer om å ha det morsomt og gjøre det best mulig - og krever god teknikk for å gjøre det bra. Det er null "gore".

Jeg vil anta at barnet ditt har tilgang på Youtube? Hvis så, vil jeg tro ditt barn allerede ser på videoene der, eller live på twitch.tv. Hvis så, vil jeg mene det ikke er stor forskjell å la barnet spille Fortnite selv.

Ja, det dreier seg om skyting av andre, men jeg ser ikke at det lett påvirker virkelige handlinger. En god del av Minecraft-verden dreier seg også om dreping med sverd og pil og bue. Poden vår har spilt Minecraft i et par år, og etter å ha sjekket Fortnite, så jeg ikke den helt store forskjellen. Når han var hekta på Minecraft, gikk det mer i sverdkamplek blant gutta - vår sønn har aldri fått Nerf, og etter Fortnite har det eller ikke vært noe mer mas om det. Poden vår drømmer om børse, men det er fordi han vil jakte som onklene sine, ikke på grunn av Fortnite.

For vår del fikk 10-åringen en større omgangskrets på skolen etter hvert som han knyttet til seg jevnaldrende fra skolen i spillegrupper. Noe man kan snakke om her er eventuell ekskludering fra gruppespill. Vår utfordring er mer å holde spilletiden innenfor (våre) akseptable nivåer samt forståelsen av å kjøpe V-bucks for virkelige penger.

Save the World koster penger, og jeg er ikke sikker på om du kan åpne for Save the World og blokke for Battle Royale. I Save the World er det PvE som du sier, og gir V-bucks som kan brukes på virtuelt stash og battle pass (sesong-billet).


Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501075 08/08/2018 09:38
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Min 9-åring hadde en periode før ferien hvor han maste om Fortnite konstant. Og selvsagt fikk "alle andre" lov til å spille. Så jeg sa jeg skulle vurdere det, og leste om spillet på nett. På barnevakten.no har de en ganske nyansert vurdering der de også trekker frem positive sider ved spillet. Men de lander på at barn under 12 ikke bør spille det. Og med utgangspunkt i at spillet handler om (i Battle Royale) å ta livet av andre, endte vi også opp med å si nei.

Sjekket med en håndfull av disse "alle andre", og det viste seg at ingen av podens nærmeste venner fikk lov heller. Så da ble den diskusjonen lagt død.

Jeg har latt guttungen spille spill som har en høyere aldersgrense enn det han selv er, men har vurdert hvert enkelt spill. Noen ganger er det innafor, noen ganger er det ikke. Vi har prøvd å få ham til å forstå hvorfor han får nei til enkelte spill, og foreløpig har det gått veldig fint.

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501078 08/08/2018 09:44
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Vi har ikke havnet der ennå, men planen er å lære seg Fornite-dansene og via offentlig dansing av de gjøre sønnen flau nok til å aldri mer nevne Fortnite.


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501079 08/08/2018 09:46
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Min yngste(som blir 11 førstkommende søndag)spiller Fortnite og nå ganske nylig også Save the World. Dette etter en klar vurdering pro et contra og landet på at det er ok(for ham). Det skal nok også sies at storebror på 12 spiller, og det ville vært teknisk vanskelig å skjerme ham for spillet uansett.

Når det gjelder aldersgrense på spill og kino er jeg generelt ganske restriktiv.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fortnite [Re: vehe] #2501080 08/08/2018 09:46
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: vehe
Å la han spille med vennene sine vil bygge forholdet mellom dem, antar de bruker discord eller lignende for å kommunisere seg i mellom. Når du ikke lar han spille med de fryser du han ut av en del av vennegjengen.

Så da er det liksom greit? Hva om alle i vennegjengen begynner å spille GTA? Må tillate det også da, for å unngå utfrysing. Hvis alle tenker sånn så blir det fritt fram. Hvis man ikke synes spillet er egnet for (sitt) barn, må man tørre å si nei og stå for det. Gjerne overfor andre foreldre også. På diverse nettvett-møter på skolen virker det som at mange foreldre agerer som om de sitter i en lukket boble og tar alt det barna sier for god fisk og tillater både det ene og det andre. Jeg ble helt sjokkert over hva enkelte foreldre lar ungene sine holde på med på nett, og mye av årsaken til at mange har sluppet opp er fordi de tror alle andre gjør det samme.

Redigert av Øyvind V; 08/08/2018 09:47.
Re: Fortnite [Re: Kodo] #2501083 08/08/2018 09:54
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Kodo
Hvis du ikke har gjort det enda, sjekk ut videoene til Ninja eller DrLupo på youtube - da ser du noe av hva Fortnite-galaskapen består av. Spillet i seg selv dreier seg mer om å ha det morsomt og gjøre det best mulig - og krever god teknikk for å gjøre det bra. Det er null "gore".


Fullt klar over det. Som sagt er det ikke det grafiske jeg reagerer på, men at målet med spillet er å drepe andre og at det kolliderer litt med verdier jeg har og ønsker å overføre til barna mine.


Sitat: Kodo

Jeg vil anta at barnet ditt har tilgang på Youtube? Hvis så, vil jeg tro ditt barn allerede ser på videoene der, eller live på twitch.tv. Hvis så, vil jeg mene det ikke er stor forskjell å la barnet spille Fortnite selv.


Dette var et godt poeng. Ja, han ser på Fortnite-videoer på YouTube. Men jeg mener nok det er forskjell på å være passiv tilskuer og aktiv deltaker.

Sitat: Kodo
Poden vår har spilt Minecraft i et par år, og etter å ha sjekket Fortnite, så jeg ikke den helt store forskjellen.


Godt poeng igjen. Han spilte masse Minecraft og spiller masse LEGO-spill. Men der er "drepingen" kun en sidedel av spillet, mener jeg. Når det gjelder Minecraft liker han også best å bygge og raide andre landsbyer, og ikke så mye å løpe etter andre for å drepe dem.

Sitat: Kodo
Vår utfordring er mer å holde spilletiden innenfor (våre) akseptable nivåer samt forståelsen av å kjøpe V-bucks for virkelige penger.


Dette er selvfølgelig en stor del av diskusjonen også. Han er glad i å spille og har vanskeligheter med å avslutte. I tillegg begynner han i 5. klasse og er hjemme alene en del og må gjøre lekser på egenhånd. Hvis vi tillater det ser jeg for meg at vi må ha ganske strenge regler for når han kan spille og hva han må ha gjort før han kan starte.

Når det gjelde å bruke virkelige penger må jeg godkjenne kjøp, så det har vi rimelig kontroll på.

Sitat: Kodo
Save the World koster penger, og jeg er ikke sikker på om du kan åpne for Save the World og blokke for Battle Royale. I Save the World er det PvE som du sier, og gir V-bucks som kan brukes på virtuelt stash og battle pass (sesong-billet).


Jeg ser for meg å tillate StW, men å si at han ikke får spille BR. Jeg stoler såpass på ham at jeg tror han følger dette, uansett får jeg en ukentlig oversikt over hva han spiller og hvor mye tid han bruker, så det er lett å følge med.

Jeg har forøvrig ingen problemer med å bruke penger på spill.


Anonym5
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501084 08/08/2018 09:55
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Øyvind V
Så da er det liksom greit? Hva om alle i vennegjengen begynner å spille GTA? Må tillate det også da, for å unngå utfrysing. Hvis alle tenker sånn så blir det fritt fram. Hvis man ikke synes spillet er egnet for (sitt) barn, må man tørre å si nei og stå for det. Gjerne overfor andre foreldre også. På diverse nettvett-møter på skolen virker det som at alle foreldre agerer som om de sitter i en lukket boble og tar alt det barna sier for god fisk og tillater både det ene og det andre. Jeg ble helt sjokkert over hva enkelte foreldre lar ungene sine holde på med på nett, og mye av årsaken til at mange har sluppet opp er fordi de tror alle andre gjør det samme.


Godt sagt, og jeg er ganske restriktiv med mye. Jeg er den på foreldremøte på skolen som står opp for aldersgrensen på spill, men da særlig på spill(og filmer) som har et uttrykk som er mer naturtro og sånn sett mer skremmende.

"Alle får lov" argumentet har liten resonans hos meg gitt.

Jeg er dessuten han kjipe som gjør det jeg kan for å holde kostnadsnivået på bursdagspresanger i klassen nede ICON_WINK


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fortnite [Re: Knirkekne] #2501085 08/08/2018 09:55
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Knirkekne
Vi har ikke havnet der ennå, men planen er å lære seg Fornite-dansene og via offentlig dansing av de gjøre sønnen flau nok til å aldri mer nevne Fortnite.


Haha, dette har jeg gjort. Men det hjalp ikke...


Anonym5
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501086 08/08/2018 09:58
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Øyvind V
På barnevakten.no har de en ganske nyansert vurdering der de også trekker frem positive sider ved spillet.


Denne fikk jeg ikke med meg. Takk for tips!


Anonym5
Re: Fortnite [Re: gare] #2501087 08/08/2018 09:58
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: gare
Min yngste(som blir 11 førstkommende søndag)spiller Fortnite og nå ganske nylig også Save the World. Dette etter en klar vurdering pro et contra og landet på at det er ok(for ham).


Kan du dele litt av disse vurderingene?


Anonym5
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501088 08/08/2018 10:00
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Øyvind V
Så da er det liksom greit? Hva om alle i vennegjengen begynner å spille GTA? Må tillate det også da, for å unngå utfrysing. Hvis alle tenker sånn så blir det fritt fram. Hvis man ikke synes spillet er egnet for (sitt) barn, må man tørre å si nei og stå for det. Gjerne overfor andre foreldre også. På diverse nettvett-møter på skolen virker det som at mange foreldre agerer som om de sitter i en lukket boble og tar alt det barna sier for god fisk og tillater både det ene og det andre. Jeg ble helt sjokkert over hva enkelte foreldre lar ungene sine holde på med på nett, og mye av årsaken til at mange har sluppet opp er fordi de tror alle andre gjør det samme.


Støttes fullstendig. Mitt inntrykk er at mange foreldre overhodet ikke har peiling på hva barna gjør, og heller ikke bryr seg. Gjerne fordi det da er stille, foreldrene kan jobbe, trene eller swipe og slipper å ha dårlig samvittighet.


Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501089 08/08/2018 10:09
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: pontiff
Sitat: gare
Min yngste(som blir 11 førstkommende søndag)spiller Fortnite og nå ganske nylig også Save the World. Dette etter en klar vurdering pro et contra og landet på at det er ok(for ham).


Kan du dele litt av disse vurderingene?


Kan prøve ICON_SMILE Jeg vurderer ikke drepingen som så veldig reell(ok, mulig jeg er naiv(eller kanskje bare veldig brutal??)). Det er knapt tegneserieaktig det hele. Så har jeg muligens ikke gått de dypere filosofiske dybder av om det er greit å lære unger til at det er ok å drepe, men jeg føler ikke at "drepe-delen" av Fortnite er en sentral del av spillet. Det er elementer som skal fjernes og sånn sett er både sjakk og Space Invaders dreping.
Det er også slik at når 12-åringen deler rom med snart-11-åringen har det store praktiske komplikasjoner i å nekte den yngste å gjøre det den eldste får lov til. På den annen side, hadde jeg ment at det ikke var bra for ham med Fortnite hadde han ikke fått lov.
(I parantes så fikk dattereren min på 9 lese både Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte i sommer).

Mulig jeg er ettergivende på dette området, men sånn er det.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501091 08/08/2018 10:10
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: pontiff
Sitat: Øyvind V
Så da er det liksom greit? Hva om alle i vennegjengen begynner å spille GTA? Må tillate det også da, for å unngå utfrysing. Hvis alle tenker sånn så blir det fritt fram. Hvis man ikke synes spillet er egnet for (sitt) barn, må man tørre å si nei og stå for det. Gjerne overfor andre foreldre også. På diverse nettvett-møter på skolen virker det som at mange foreldre agerer som om de sitter i en lukket boble og tar alt det barna sier for god fisk og tillater både det ene og det andre. Jeg ble helt sjokkert over hva enkelte foreldre lar ungene sine holde på med på nett, og mye av årsaken til at mange har sluppet opp er fordi de tror alle andre gjør det samme.


Støttes fullstendig. Mitt inntrykk er at mange foreldre overhodet ikke har peiling på hva barna gjør, og heller ikke bryr seg. Gjerne fordi det da er stille, foreldrene kan jobbe, trene eller swipe og slipper å ha dårlig samvittighet.

Vi har en lignende runde gående med mobil/ikke mobil nå. Det er en utbredt oppfatning blant foreldre at "alle" får mobil når de begynner i 4., så i sommer har en del kjøpt mobiler til sine håpefulle (og vi snakker da typ iPhone 6 eller bedre...). Resultatet er at vi nå ser en gjeng unggutter som drasser på en sekk for å ha mobilen i på vei til og fra, og når de møtes sitter de og trykker på hver sin mobil. Vår gutt har ikke fått mobil enda (dvs. han har en gammel iPhone uten SIM-kort han bruker til Spotify når han er hjemme), og synes det er dritkjedelig at ingen lenger vil være med ut og sykle, spille foppall, klatre, og gjøre alt det andre som gutter på 9 år egentlig burde holde på med.

Dette synes jeg er trist. Fra å være 8-10 gutter som fartet rundt og fant på alt mulig rart har man i løpet av en måned forandret dem til å bli en gjeng som sitter og trykker på hver sin mobil. Og det er IKKE fordi det er et reelt behov disse guttene har fått mobil, det er fordi foreldrene tror alle andre har mobil og dermed har kjøpt for å hindre "utenforskap".

Re: Fortnite [Re: gare] #2501092 08/08/2018 10:12
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: gare
Sitat: Øyvind V
Så da er det liksom greit? Hva om alle i vennegjengen begynner å spille GTA? Må tillate det også da, for å unngå utfrysing. Hvis alle tenker sånn så blir det fritt fram. Hvis man ikke synes spillet er egnet for (sitt) barn, må man tørre å si nei og stå for det. Gjerne overfor andre foreldre også. På diverse nettvett-møter på skolen virker det som at alle foreldre agerer som om de sitter i en lukket boble og tar alt det barna sier for god fisk og tillater både det ene og det andre. Jeg ble helt sjokkert over hva enkelte foreldre lar ungene sine holde på med på nett, og mye av årsaken til at mange har sluppet opp er fordi de tror alle andre gjør det samme.


Godt sagt, og jeg er ganske restriktiv med mye. Jeg er den på foreldremøte på skolen som står opp for aldersgrensen på spill, men da særlig på spill(og filmer) som har et uttrykk som er mer naturtro og sånn sett mer skremmende.

"Alle får lov" argumentet har liten resonans hos meg gitt.

Jeg er dessuten han kjipe som gjør det jeg kan for å holde kostnadsnivået på bursdagspresanger i klassen nede ICON_WINK


Enig.
Alt for få kjipe foreldre.

Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501141 08/08/2018 11:51
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,254
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Offline
Gruppeløs :p
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,254
Sitat: Øyvind V
På barnevakten.no har de en ganske nyansert vurdering der de også trekker frem positive sider ved spillet. Men de lander på at barn under 12 ikke bør spille det. Og med utgangspunkt i at spillet handler om (i Battle Royale) å ta livet av andre, endte vi også opp med å si nei.


Hohoho, sjekket det selv. En anekdote herfra. En representant for Barnevakten holdt foredrag for alle barn og deres foresatte på 5-trinn (typisk 10-åringer). Han sa, til stor jubel blant kidsa, at Fortnite var helt OK for 5-klassinger, og kjempemoro. Så da satte vi oss in i hva det var for noe, og fulgte tett med de første ukene.


Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501148 08/08/2018 12:15
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Har ingen betenkeligheter med å la barna (10+) spille Fortnite. Men begrenser antall timer.

Er det virkelig noen som tror at barna blir voldsmenn- og kvinner av å spille Fortnite og at poden dukker opp på skolen med rifle for å ta de andre elevene? Synes der er ganske komisk med alle de bekymrede foreldrene som lufter sine bekymringer på diverse FB sider for skoleklassen og gjerne vil ha forbud...

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501150 08/08/2018 12:22
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Är det bara/mest gutter som spelar de där spelen?

Hos oss har de aldrig kommit upp och det är en helt annan typ spel som spelas (vad jag vet iallafall...)

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501159 08/08/2018 12:41
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Mitt inntrykk er at det er mest gutter, ja.

Re: Fortnite [Re: fredriks] #2501165 08/08/2018 12:51
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,254
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Offline
Gruppeløs :p
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,254
Majoriteten gutter ja. Sosiale medier synes å være presspunktet for vår datter og venninnene. Der er vi langt mer steile på aldersgrensen og sier nei - blant jentene i klassen (4-trinn) synes halvparten å være på snapshat og/eller musical.ly. Det er hardt å stå i den stormen - og få henne til å akseptere forskjellen mellom aldersgrenser på film/spill vs sosiale medier.


Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Fortnite [Re: Tange] #2501180 08/08/2018 13:15
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Sitat: Tange


Enig.
Alt for få kjipe foreldre.


Det gjelder ikke meg - fra sikre kilder meldes det at jeg er verdens kjipeste pappa ICON_SMILE


Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Fortnite [Re: Marøder] #2501196 08/08/2018 13:47
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Marøder
Har ingen betenkeligheter med å la barna (10+) spille Fortnite. Men begrenser antall timer.


Oh yes, begrenset antall timer. Dessverre ikke begrenset nok i og med at de får spille etter 1700, hvilket fører til mye spilling for eldstemann(spesielt)fra 1700(presis)til leggetid 2200. Heldigvis noe fotballtrening når de kommer i gang med det igjen, men det er for mye.
Ja, og frem til 0900 i helgene.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fortnite [Re: Marøder] #2501199 08/08/2018 13:50
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Marøder


Er det virkelig noen som tror at barna blir voldsmenn- og kvinner av å spille Fortnite og at poden dukker opp på skolen med rifle for å ta de andre elevene?


Noen som gir inntrykk av å tru dette her inne, i følge deg?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå