Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

White GX LTD Apex 1x11

White GX LTD Apex 1x11 #2488677 05/06/2018 15:04
T
TorkilS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Synes denne sykkelen virker som mye for pengene. Spesielt på vennedager med 25%, da kommer den under 10k. Den er jo lett for prisklassen, og godt utstyrt med hydrauliske skivebremser, og 1x11.

Jeg sykler mest landevei, men er på jakt etter en allroundsykkel som jeg kan bruke til vintersykling på vei, feriesykling med oppakning/henger, og lett sti/grus-sykling ellers. Også fint at man kan bruke den til og fra byen en kveld, uten å ha hjerte i halsen!

Men er usikker på om den er stor nok, jeg er 193, og største størrelse er 58’’, som er oppgitt å passe opp til 188... men siden det er en i utganspunktet komfortabel sitteposisjon vil det kanskje gå fint..? De hadde dessverre ikke i riktig størrelse da jeg var innom butikken.

https://www.xxl.no/white-gx-ltd-apex-1x11-18-grussykkel-unisex/p/1143988_1_style

Geometrien er jo her, men sier meg lite. http://whitebikes.no/sykler/gx-ltd-apex-1x11-18/

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2488733 05/06/2018 18:19
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
XXL/Whites anbefalinger om størrelse er ofte mildt sagt upresise.

Rett forstått at du allerede har en landeveissykkel?

Da er det to sentrale mål du raskt kan sammenligne med din sykkel for å få et inntrykk av størrelse og sittestilling: Stack og reach.

Forenklet sier stack noe om hvor høy fronten er. Den vil ganske sikkert være høyere på GX Ltd enn på din landeveissykkel.

Like forenklet sier reach noe om hvor langt frem det er til styret. På en sykkel som GX Ltd kan reach med fordel være noe kortere enn på din landeveissykkel.

(Antall mellomringer/spacere under styret, lengde og vinkel på styrefremspring/stem og utforming av selve styret vil påvirke sittestillingen og kan endres for tilpassing.)

Kikket litt på målene og sammenlignet med en eventyrsykkel jeg har erfaring med selv, GT Grade, og en rittsykkel mange har erfaring med, Cannondale Supersix.

Grade er kjent for å være en stor ramme, med høy front og rimelig oppreist sittestilling i de øvre størrelsene. Grade i størrelse 58 anbefales for din høyde.

Om man sammenligner med GX Ltd i L/58, finner man at:

GX Ltd har stack på 622 mm og Grade har 627 mm. GX Ltd har altså overraskende nok 5 mm lavere front.

Men GX Ltd har reach på hele 406 og Grade har 382. På GX Ltd er det altså 24 mm lengre frem til styret. Reach er t.o.m. lengre enn Grade i 60.

Til sammenlikning har den aggressive rittsykkelen Supersix reach på 405 i størrelse 60 - altså kortere enn GX Ltd i 58!

Selv i M/55 har GX Ltd lengre reach enn Grade, 392 mm. Ja, t.o.m. i S/53 har den lengre reach, 387 mm (!). GX Ltd i S/53 har altså samme reach som Supersix i 54.

Det bekrefter inntrykket fra andre av de nye grusmodellene til White: Hvis tallene stemmer, er dette svært lange rammer for grus/eventyrsykler å være.

Ut fra bildene ser det heller ikke ut til at modellen har terreng-kort styrefremspring/stem, slik som en del eventyrsykler nå designes med.

Betegnelsene S, M og L vil dermed for de fleste være misvisende.

Jeg vil tro at GX Ltd i L/58 vil være stor nok for deg. Jeg mistenker at selv M/55 vil kunne være stor nok.

Rare greier.

Her er det bare å bestille, prøve og returnere om den ikke passer.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2488849 06/06/2018 07:39
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøpte i fjor en "lignende" sykkel fra Merida. Altså 1x11 oppsett på oppgitte 9.3kg for "ca" 10.000,- og jeg synes det har vært ekstremt mye sykkelglede for pengene!

Min sykkel kjøpte jeg veldig liten, faktisk kanskje litt for liten, avhengig av hvem man spør (Merida internasjonalt, eller merida.no). Mulig dette bare har forsterket mitt gode inntrykk av sykkelen, at den føles veldig "liten og leken" ift. landeveisykkelen jeg normalt sykler på. Men skulle jeg syklet lange turer på 100km+ tror jeg at jeg ville hatt en størrelse større. For å frese unna 4-5 mil på grus eller asfalt fungerer en liten størrelse kurrant for meg.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Sepeda] #2488883 06/06/2018 08:48
T
TorkilS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for gode, og grundige svar!

Jeg prøvde M, siden den var montert i butikk, og den syntes jeg virket at for liten, med for kort overrør, men det kan hende jeg var litt forutinntatt. Jeg har bestilt den i 58, så det blir spennende å prøve!

Reach og stack på landeveissykkelen er 402 og 597, så Det er jo ikke så langt unna GX'n. Litt overrasket over at det 4mm lenger reach på GX, men stemmet er vel 15mm kortere enn på racer'n.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2491405 15/06/2018 20:51
P
pcb Offline
Fersking
Fersking
P
Fått sykkelen? Vet du (eller har du noe mulighet til å teste) hvorvidt 650b hjul fungerer?

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2497596 16/07/2018 19:46
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Bumper denne.

Noen som kan svare på spørsmålet over ang. 650b-hjul, og/eller kan skrive noen ord om erfaring med sykkelen? ICON_SMILE

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Neko] #2497700 17/07/2018 11:38
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Neko
Noen som kan svare på spørsmålet over ang. 650b-hjul?

Spørsmålet er om det dekklaring for tilstrekkelig brede dekk på 650b til å sikre at omkrets av hjul med dekk blir tilnærmet lik et oppsett på 700c uten at krank kommer for lavt og trail blir kort.

Som man kan se av bildene på hjemmeside, er det plenty klaring i gaffel. Men kjedestag er åpenbart ikke utformet med tanke på 650b.

Man får gjerne plass til f.eks. 45-47 mm mellom kjedestagene, men det vil gi lavere krank enn originalt oppsett med 700c og 40 mm. Så nei, sykkelen er neppe godt egnet for 650b.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2499012 27/07/2018 18:34
P
pcb Offline
Fersking
Fersking
P
Men gjør det mye at kranken blir litt lavere? Open skryter jo av at de takler så fint alle mulige hjulstørrelser på deres nettsider. Har vel lest at wtb road pluss har ca samme radius som et 30mm cx dekk, og på open sin hjemmeside så sier de at et 32mm dekk har 6mm mindre radius enn et 40mm dekk = 6 mm lavere krank enn på 40 mm hjul om man bruker 27.5 wtb road pluss.. Ifølge open så er dette nære nok til at det går greit? Det et jo også en fordypning i kjedestaget (og staget på motsatt side) ca 1-2 cm bak det bredeste punktet på 700c 40mm hjul, som jeg har målt til ca 6cm bred (målt med elendig verktøy btw), så jeg har troen på at 2.0" dekk ihvertfall burde passe!

Har forøvrig White sykkelen, men har få referansepunkter om det er en god eller dårlig sykkel av denne typen da. Men jeg er fornøyd ihvertfall!

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2499098 28/07/2018 20:43
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Noen uker på overtid, men takk for utfyllende svar, Sepada ICON_SMILE Jeg endte dog opp med en Merida Silex 300, som jeg kom over et godt tilbud på, og er fornøyd med den.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2499138 29/07/2018 10:05
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Neko
...endte dog opp med en Merida Silex 300.

Gratulerer! Ser at Silex får mye ros i tester ICON_SMILE

Sitat: pcb
Har forøvrig White sykkelen...

Og gratulerer til deg også! Håper du har anledning til å prøve med 650b ICON_SMILE Det er i grunnen eneste måten å få avklart hvor brede dekk rammesettet tar.

Men gjør det mye at kranken blir litt lavere?

Redusert diameter på hjul/dekk senker krank, noe som i prinsippet gjør faren større for at pedaler slår ned i svinger og at krank treffer hindringer om man bruker sykkelen i terrenget.

Redusert diameter på hjul/dekk påvirker også styringen idet trail blir kortere, noe som gjør styringen noe kvikkere, i verste fall nervøs, og mindre stabil.

Men du har rett i at hverken litt lavere krank eller litt kortere trail behøver å være et problem, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser.

Forutsatt at du kjenner gaffelens rake/offset kan regne ut hvordan trail påvirkes av hjulstørrelse og dekkbredde her: Bicycle Trail Calculator

Dave Moulton: Trail, fork rake, and a little bit of history

Open skryter jo av at de takler så fint alle mulige hjulstørrelser på deres nettsider.

Ja, nettopp Open U.P.'s senkede kjedestag, som nå brukes av mange produsenter, gjør det mulig å bruke 650b med brede dekk uten å ha lange kjedestag. GX LTD har ikke senket kjedestag, men til gjengjeld noe lengre kjedestag. Etter å ha sett på begge modellene, kan jeg ærlig talt ikke tro at man er i nærheten av å ha plass til like brede dekk i 650b på GX LTD som Open U.P., men jeg kan ta feil!

Har vel lest at wtb road pluss har ca samme radius som et 30mm cx dekk, og på open sin hjemmeside så sier de at et 32mm dekk har 6mm mindre radius enn et 40mm dekk = 6 mm lavere krank enn på 40 mm hjul om man bruker 27.5 wtb road pluss.. Ifølge open så er dette nære nok til at det går greit? !

Alle utregninger av radius av en gitt kombinasjon av hjul og dekk vil strengt tatt avhenge av flere faktorer, som innvendig bredde på felg, reell høyde på dekk, brukstid (dekk utvider seg), lufttrykk osv. Om man ser bort fra disse forbeholdene, er det rimelig enkelt å gjøre en grov utregning av diameter/radius på felg med dekk ut fra antagelsen om at et dekk er like høyt som det er bredt. Da blir det altså diameter felg + 2 x høyde dekk = diameter : 2 = radius. Se f.eks. Bikecalc.

Ser at WTB oppgir at 650b med WTB Road Plus 47 mm i utgangspunktet har samme radius som 700c 30 mm. Det stemmer som en grov indikasjon, selv om tradisjonell utregning tilser at 650b i 47 mm strengt tatt er noen mm kortere.

Og om man tar utgangspunkt i 700c 40 mm, som GX Ltd er satt opp med originalt, har den med tradisjonell utregning en radius på 351 mm (felg 622 + dekk 80 = diameter 702 : 2 = radius 351). Open oppgir 350 mm.

650b 47 mm har med tradisjonell utregning en radius på 339 mm (felg 584 + dekk 94 = diameter 678 : 2 = radius 339).

WTB 650b Road Plus 47 mm gir altså hele 12 mm lavere krank enn originalt oppsett Schwalbe G-One Allround 700c 40 mm etter tradisjonell utregning. Da begynner det å monne. Hvorvidt det i praksis vil utgjøre et problem, vet jeg ikke.

Så må man også ta forbehold om at dekkbredde måles på forskjellig vis etter forskjellige standarder, noe som kan gi noen mm forskjell i utregning av radius. Det er ikke alltid klart hvilken standard felgprodusenten tar utgangspunkt i. F.eks. det aktuelle Schwalbe-dekket er oppgitt til 40-622, 28 x 1.50 og 700x38C. Førstnevnte mål er ISO/E.T.R.T.O., som er den mest utbredte standarden i Europa, mens bl.a. amerikanske produsenter gjerne bruker sistnevnte mål.

White skal ha ros for å legge ut geometriske data, i motsetning til enkelte andre husmerker, men legger ikke ut offset/rake, så vi kan ikke regne ut hvordan endret radius påvirker trail.

Men min hovedinnvendig mot 650b på denne sykkelen er at jeg ikke kan se at den vil kunne ta betydelig bredere hjul i 650b enn 700c. Da synes jeg noe av poenget forsvinner og ville heller forsøkt med f.eks. 700c i 45 mm, som Compass Snoqualmie Pass Dekk.

Det et jo også en fordypning i kjedestaget (og staget på motsatt side) ca 1-2 cm bak det bredeste punktet på 700c 40mm hjul, som jeg har målt til ca 6cm bred (målt med elendig verktøy btw), så jeg har troen på at 2.0" dekk ihvertfall burde passe!

Håper du prøver og legger ut noen ord ICON_SMILE

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2515541 11/10/2018 07:50
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
White GX pro til 5999 hos xxl.no nå, billigste sykkelen jeg har sett med hydr Tiagra

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: nordfonn] #2515552 11/10/2018 08:11
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Sitat: nordfonn
White GX pro til 5999 hos xxl.no nå, billigste sykkelen jeg har sett med hydr Tiagra

Det synes jeg høres ut som en god pris på en pakke med gode komponenter. Antar den kan settes opp slangeløst, ellers er det en dealbreaker i min bok.

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley
Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2593753 04/03/2020 19:28
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Drar opp denne gamle tråden igjen i forbindelse med at GX LTD Apex nå går for 8k på XXL.
Etter å ha lest noen tråder her og kjøpt abonnement på landevei for å lese testen, gleder jeg meg nå til å prøve min første sykkel med bukkestyre ICON_SMILE

En ting jeg er litt usikker på om jeg forstår riktig i testen og som jeg håper @sykkeloyvind eller noen andre kan forklare
Da vi tar ut sykkelen fra butikken i Oslo Sentrum er styret montert slik det også er på bildene av alle GX syklene på sykkelmerkets nettsider. Nederste del av bukken peker veldig nedover, mens hendlene er montert så langt frem på styret som mulig. Dette gjør det ubehagelig å bruke nedre del av bukkestyret da du må spenne kroppen inn i styret for ikke å skli av. Vi vikler av styrebåndet og monterer styret slik at nedre del av bukken blir tilnærmet vannrett og hendlene kommer litt nærmere kroppen.

(hele sitatet finnes før betalingsmuren, så jeg deler ikke av det som er ment å skulle skaffe abonnenter)

Er det slik at dere roterte styret med klokken hvis man står på høyre side av sykkelen?
Flyttet dere så hendlene nærmere toppen av styret og stemmet?
Håper spørsmålet er presist nok til å kunne besvares, og hvis ikke får dere tilgi en fersking som knapt har holdt i et bukkestyre og så skal jeg prøve å formulere meg annerledes.

Tar ellers i mot alle råd og tips ICON_SMILE

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Bøygen] #2593784 05/03/2020 07:04
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Etter bildene på nettsiden å dømme, er styre og hendler på dagens 2019-modell montert mer fornuftig enn på 2018-modellen som ble testet. Øyvind får korrigere om jeg tar feil, men jeg tror ikke akkurat oppsett av styre og hendler er et problem nå på GX LTD.

[Linket bilde fra img.prisguiden.no]
2018-modellen var satt opp slik, som det beskrives i testen.

Sykkelen er de siste dagene diskutert i denne tråden.

OBS: Om du har lyst til at noen skal svare deg, bør du endre avataren din. Det er tilnærmet umulig å lese en tekst med den head-bangingen i synsfeltet ICON_TONGUE

Og kanskje endre å til bokstaven "å" yes ICON_SMILE

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Bøygen] #2593792 05/03/2020 08:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Bøygen

Er det slik at dere roterte styret med klokken hvis man står på høyre side av sykkelen?
Flyttet dere så hendlene nærmere toppen av styret og stemmet?:)

Ja det gjorde vi. Dette er noe vi ofte må gjøre/foretrekker å gjøre på testsykler. Det har spredd seg en misoppfatning blant sykkelmontører om at det skal gå en rett linje oppå styrets flate og inn på bremsehendlene, slik at du slipper at styret kurver ned før hendlene kurver opp.

Først prioritering er uansett å få nedre del av styrebukken vannrett. Dernest bør hendlene flyttes dit det føles komfortabelt for deg - dette påvirkes av hvordan du sitter på sykkelen forøvrig. Da en kort sykkel med lavt styre vil kunne settes opp med hendlene flatere enn en lengre sykkel med høyere styre, relativt til syklisten.

De fleste vil komme inn på hendlene bakfra, ikke rett ovenfra - derfor er det hensiktsmessig at disse peker en del oppover - ikke står rett ut foran styret. Står de rett forover vil du få en ugrei vinkel i håndleddet.

XXL illustrerer problematikken ganske greit med egne bilder av den rimelige GX-modellen her:

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Øverste bildet er jo bare helt borti natta. Styret blir umulig å holde seg fast i i bukken og det å bremse vil kreve en ekstrem bøy i håndleddet.

På det andre bildet er styret snudd ned til der det bør være, men hendlene er ikke flyttet opp. Her får du da en knekk i håndleddet når du holder rundt hendlene. Mange tror tydeligvis at hendlene skal monteres på bukkestyrets fremste punkt - dette er etter min oppfatning feil. Det gjør at bremsehendlene kommer langt fra styret, i tillegg til at det øker den effektive lengden fram til hendlene. Det er et poeng at man skal kunne sitte en del mer oppreist med hendene på hendlene enn med hendene i bukken. Ved å tvinge oss til å komme ned på hendlene nesten loddrett ovenfra blir følelsen av å strekke seg fremover vel så tydelig på hendlene som når vi griper i bukken.

Vedlegg
Screenshot 2020-03-05 at 09.08.30.jpg (79.58 KB, 1822 nedlastinger)
Screenshot 2020-03-05 at 09.08.36.jpg (88.84 KB, 1827 nedlastinger)
Redigert av sykkeloyvind; 05/03/2020 08:39.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Sepeda] #2593793 05/03/2020 08:14
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Sepeda

Sykkelen er de siste dagene diskutert i denne tråden.

OBS: Om du har lyst til at noen skal svare deg, bør du endre avataren din. Det er tilnærmet umulig å lese en tekst med den head-bangingen i synsfeltet ICON_TONGUE

Og kanskje endre å til bokstaven "å" yes ICON_SMILE

ICON_SMILE takk for svar. Det er flere som har klaget på den avataren så kanskje jeg må vurdere å ta det til følge.
Eller er det du som har klaget på den før også...? ICON_SMILE

Aner ikke hvorfor dette med a&#778 skjedde, må ha vært noe med formateringen da jeg kopierte fra landevei.no. Ganske sikker på at det ikke var sånn på forhåndsvisningen.
Nå får jeg ikke redigert lenger, det er kanskje et tidsvindu der man kan gjøre det?

Ang den andre tråden så oppdaget jeg den etter jeg hadde postet her, men den hadde uansett ikke svar på spørsmålet mitt. Hvis en moderator ønsker å flytte de siste postene eller evt bare fortsette å svare der er det helt fint for meg.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Bøygen] #2593799 05/03/2020 08:30
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Bøygen
Det er flere som har klaget på den avataren så kanskje jeg må vurdere å ta det til følge.
Eller er det du som har klaget på den før også...? ICON_SMILE

Nei, det var nok en annen ICON_SMILE Spinat, kanskje flere.

Men nå svarte du så hyggelig at jeg nesten fikk dårlig samvittighet ICON_BLUSH

Flott at Øyvind kom på banen og gav deg hele fasiten!

Jeg tar meg i å undre på hvor mange som sykler rundt på modeller fra GX-serien i feil størrelse og/eller med et styreoppsett av en annen verden...

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2593814 05/03/2020 09:31
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Der hadde Øyvind svart i mellomtiden ja, takk for det. Det svaret kunne jo vært en del av artikkelen "Sykkeloppsett for dummies", den hadde jeg lest ICON_SMILE
(hvis den allerede finnes så si ifra, jeg har ikke lett gjennom alle artikler ennå)

Er det slik å forstå at hendlene på det øverste bildet ikke nødvendigvis er så dumt plassert når det gjelder det å sitte med hendene på hendlene? Og at det er posisjonen i forhold til styret som blir feil når styret står riktig?

@Sepeda jeg prøver nesten alltid å være hyggelig, så det var godt det fremsto slik også ICON_SMILE
Er ganske fornøyd med den avataren og skjønner ikke helt at den skal være så forstyrrende, men når flere sier det får jeg jo nesten tro dem på det.
Skal holde øynene åpne etter en ny som står stille og bytte når jeg finner en.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2602968 23/04/2020 20:44
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Er det større endringer på White GX LTD Apex 2020 ift. tidligere årsmodeller, som har blitt diskutert en del her. Geometri, eller mulighet fir 650b hjul f.eks?

Hvis ja, noen som har testet 2020 modellen her? Er i utgangspunktet på utkikk etter en enda mer komfort orientert sykkel til familiebruk ol, i tillegg til en og annen Kikut tur, men spec/pris på denne er simpelthen for god.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603708 27/04/2020 19:15
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Har nå fått tak i en White GX LTD Apex 2020 og syklet en tur i Nordmarka. Har ingen erfaring med gravel sykler, men synes definitivt denne gir mye for pengene. Den føltes både trygg i fart og (relativt) effektiv oppover. Grei gruppe, deilig med 11x. Tenderer mot å være litt stor i størrelsen, så sammenlign gjerne med sykler du kjenner før du kjøper denne som forklart her på forumet. Bruk f.eks. på https://geometrygeeks.bike/

Ellers kjenner jeg godt igjen det som fremkommer i Landevei sin 2018 test. Synes fremdeles bremsehendlene er montert noe langt frem, sånn at jeg nok blir nødt til å ta av styretape og flytte dem. Ikke verdens største problem, foreløpig har jeg vinklet hele styret litt mer oppover som en quick fix. Litt verre er det at sykkelen oppleves noe hard. Vurderer å "softe" den opp litt, og ønsker kommentarer på følgende:

- Bytte fra 700x40c med slange til 42 eller 45mm tubeless. Det bør være nok klaring, men fungerer DT Swiss R522 felgene til dette? Må jeg bruke tape?
- Bytte setepinne til karbon, eventuelt med noen form for aktiv demping for å ta mer enn bare vibrasjoner. Forslag?
- Bytte styre eventuelt stem til noe som mer flex, har det noe for seg?
- Andre forslag? En fellesnevner her må være at det ikke skal koster skjorta, ellers kunne jeg jo kjøpt en dyrere sykkel (ja, et tankekors i seg selv).

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603712 27/04/2020 19:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva slags styretape er det på sykkelen? Kan jo være et mindre kostbart sted å begynne.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603720 27/04/2020 20:10
P
pcb Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg har satt opp hjulene på min tubeless (r522 felgene), både med schwalbe g-one og wtb resolute, vha orange seal. Blødde litt guffe da jeg satt de opp, men funker helt topp nå.

Har satt på cinelli chubby styretape som også hjelper noe.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603738 27/04/2020 21:20
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Takker, da skal jeg prøve å sette opp min tubeless. Har ikke hatt av dekkene enda, men forstår det som det allerede er tape, eller at man ikke trenger tape da. ICON_SMILE Har også sett på WTB Resolute 42c, det nye WTB Raddler 44c (tungt? 526g i black), Maxxis Rambler 45c, mf..

I forhold til styretape virker den jo ganske feit den som sitter på, men den er antakelig av billigste sort. Bytter den gladelig, skal uansett fikle med styret, men det har nok ikke all verdens effekt.

Noe som koster litt mer, men også gir større effekt, er dette stemmet: https://bikeshop.no/redshift/redshi...mping-sort--plus-30-grader-100-mm-31-8mm Utover prisen, er det veldig kontroversielt i gravelmiljøet?

Legger vi til denne setepinnen, i tillegg til alt over, nærmer vi oss prisen på en ny White sykkel. ICON_SMILE https://road.cc/content/review/261316-cane-creek-eesilk-seatpost Bortsett fra det, er dette innafor, eller begynner sykkelen nå å ligne en gyngehest?

EDIT: Alternativt Specialized sin setepinne til under halve prisen på lager i norsk butikk http://www.lilleeigassport.no/produ...ed-setepinne-cobl-gobl-r-carbon-272350mm Eller denne fra Kina som får strålende ovasjoner i div. fora, bla av folk med Canyon Grail CF. https://www.diycarbonbikes.com/collections/seatposts/products/dcb-flex-seatpost-ergon-cf3

Redigert av torshovekspress1; 28/04/2020 08:32.
Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603826 28/04/2020 10:28
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Tror enhver karbonpinne vil utgjøre stor forskjell i comfort, ville styrt unna de med egen flex-løsning nå i første omgang. Tubeless med de volumene du snakker om supplert med setepinne bør være mer enn nok oppmykning for en grusracer. Gjorde hvertfall underverker for min aluramme.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: yolo] #2603844 28/04/2020 11:26
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: yolo
Tror enhver karbonpinne vil utgjøre stor forskjell i comfort, ville styrt unna de med egen flex-løsning nå i første omgang. Tubeless med de volumene du snakker om supplert med setepinne bør være mer enn nok oppmykning for en grusracer. Gjorde hvertfall underverker for min aluramme.

Tilbøyelig til å være enig. Forslag til gode, rimelige 27,2 mm. setepinner av karbon med mye flex?

litt opp i hjuldimensjon og ned i lufttrykk vil gjøre underverker og er det naturlige stedet å starte.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603868 28/04/2020 12:42
yolo Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kom over en Cannondale SAVE-pinne på finn og slo til. Var enten en slik eller Deda jeg måtte ha pga. annet rammeprodusent og andre komponenter, men med en White kan man kanskje være mer pragmatisk? Fant følgende setepinner i karbon og med ø = 27,2 ute nå:
BBB til 850,-
3T til 699,-
Syncros til 500,-
JL til 400,-

Er vel bare å kjøpe og teste, får sikkert solgt de til nesten samme pris hvis det ikke gjør susen. Finnes sikkert noen reviews ang. flexing og sånt på noen av de mer etablerte merkene.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: torshovekspress1] #2603875 28/04/2020 13:05
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Enig med forutgående talere ICON_SMILE

Slangeløst oppsett av ettergivende dekk med høy TPI (tetthet i veven) vil gi deg både anledning til å senke trykket uten å frykte gjennomslagspunktering/snake bite, og få en mykere følelse generelt.

Setepinne med god vibrasjonsdemping er en god investering. Husk at karbon i seg selv er ingen garanti. Du finner test av noen av de beste pinnene i Five soft-riding road seatposts tested in the lab and on the road.

Enig i det som er sagt at setepinne med mekanisk demping neppe er nødvendig. Men om du vil ha det, ville jeg sett på Redshift Shockstop Suspension. Koster penger.

Hva gjelder demping av tilbakemeldinger fra underlaget i styret, vil myk, tykk og eventuelt dobbelt lag av styretape kunne redusere vibrasjoner, som nevnt av Lars.

Slangeløse kvalitetsdekk, god setepinne og riktig styretape burde være tilstrekkelig. Husk at pinnen kan du ta med til neste sykkel også, om det skulle bli aktuelt.

Ved behov, kan man også vurdere styre i karbon med gode vibrasjonsdempende egenskaper, som Lauf Smoothie eller liknende.

For aktiv demping i styrefremspringet, er nevnte Redshift Shockstop både velfungerende og akseptabelt på blandevei og endog landevei, om man er progressiv. Se sammenlikning med Specialized FutureShock her.

Jeg har selv en stiv alu-ramme i min vinter- og tursykkel.

[Linket bilde]

Kjøpte løst rammesett og valgte komponenter for demping på det mest ristende underlaget, som vaskebrett av is i Marka vinterstid.

Som du ser, ble det testvinner Canyon VCLS 2.0 som setepinne. Funnet på Finn, plukket av en ny Canyon. Nevnte Ergon CF3 Pro Carbon er akkurat samme pinnen. Grunnleggerne av Canyon og Ergon er brødre ICON_SMILE

Men obs: Inntil nylig var det flust med piratkopier av pinnen. Rent bortsett fra at man aldri skal kjøpe piratkopier, det er ren og skjær kriminalitet på linje med tyveri, er det rapportert tekniske problemer med piratpinnen, også her på forumet.

Bruker nevnte Redshift ShockStop som fremspring. Varierer graden av demping med valg av elastomer/gummiputer. Hardere sommertid, mykere vinterstid.

Har forresten Syntace Racelite karbonstyre, som visstnok er bra på alle vis ICON_SMILE

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603887 28/04/2020 13:52
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Takk for mange gode innspill! Har sluppet meg løs på hjemmekontoret og bestilt følgende:

Riddler 700x45c dekk med OrangeSeal (glemte tape, men håper ikke jeg trenger det. Tror R522db felgene har 20mm. intern bredde, skal jeg i så fall ha 22 mm. tape)? Det blir for øvrig ganske tight med de dekkene men tror det skal gå greit. Leste at de måler 44mm. på en felg m. 19mm. intern bredde.

Redshift ShockStop som fremspring på 100 mm. Målte det som satt på til 10 cm. senter- til senter med en linjal. Det ligner til alt overmål litt i formen.

Specialized Cobl Gobl-R carbon 27,2*350mm setepinne. Synes det var en god pris til 1290+ frakt på Lille Eigås Sport. Ja, tror nok en Canyon VCLS gir vel så bra demping og flex, men det fant jeg ikke til den prisen. Det blir jo artig å prøve. Sikkert mulig å få solgt den igjen for en tusing om jeg angrer. Koster stort sett 150 EUR/GBP/USD på internett pluss mva. og frakt. Har ikke all verdens forventninger, men med karbon av god kvalitet og den innlagte gummien må det jo hjelpe litt. Den veier også bare 250 gram. Så får jeg heller leve med skammen over å sykle på en bastard av en doning og holde meg unna kaffebarer innenfor Ring 3 med denne.

Totalt budsjett 4000 kroner++. Er jo ikke alt for ikke når jeg ga 9000 for sykkelen. Glemte i opphisselsen å kjøpe nytt styre og tape, men det får bli på en annen bestilling. Har sett Ritchey WCS Butano.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2603893 28/04/2020 14:14
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde tenkt å bytte dekk/gjøre om til TL på min 19 modell, men pr nå funker det såpass bra med slange at jeg ikke har giddet å gjøre denne endringen. Komfor nok for min del. Har sikkert sykla 200 mil på den siden jeg fikk for par måneder siden. Mest asfalt men også en god del grus og litt sti. Knallsykkel for pengene. Går for TL når jeg føler for å bytte dekk. Gleder meg til grusveiene mellom Glomma og Sverige blir tørre, da blir det ultralange grus ekspedisjoner.

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: Sepeda] #2604117 29/04/2020 11:16
T
tommyfo Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Sepeda
Jeg har selv en stiv alu-ramme i min vinter- og tursykkel.

Hadde en Gx Pro og har nå en Tripster.
Tripster fremstår i en helt annen liga mht komfort sammenlignet med Gx Pro (18). Har full alu cockpit på Tripster, ingen komfortkomponeneter, og brukt samme hjulsett på begge sykler. Allikevel absorberer Tripsteren vibrasjoner enormt mye bedre. Den virker også mye stivere ved krank og kjedestag, det føles som tråkket blir bedre omsatt i fremdrift enn på GX Pro.

Håper jeg ikke blir kastet ut fra forumet pga denne avsporingen, Gx Ltd virker som mye sykkel for pengene ICON_SMILE

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: tommyfo] #2604124 29/04/2020 11:26
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: tommyfo
Hadde en Gx Pro og har nå en Tripster.

Takk for rapport! Det har slått meg at jeg muligens har overdrevet med dempende komponenter på Tripster ICON_SMILE

Gjorde det på bakgrunn av tester som påpekte at den ikke har samme grad av vibrasjonsdemping som den opprinnelige Tripster ATR i titan ICON_SMILE Men hyggelig å høre dine erfaringer.

Kinesis er en av de fremste produsentene av alu- og titan-rammer, både under eget merke og for en rekke andre, mer kjente merker. Har sitt utspring i Giant, som gjør det samme i karbon.

Beklager avsporing, jeg også!

Re: White GX LTD Apex 1x11 [Re: TorkilS] #2607376 14/05/2020 08:51
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har altså en GX LTD som jeg nå har satt opp tubeless med WTB Riddler 700x45c og OrangeSeal. Det hele var uproblematisk med en vanlig gulvpumpe gikk fint mht. til klaring, tipper de måler ca. 44mm, men det er altså på øyemål. Fremdeles god klaring, men det er nok ikke alle felg og dekk kombinasjoner i denne dimensjonen som går like bra. Alle som eier en White GX bør røske ut slangene, om man så velger å beholde Schwalbe 700x40c allround hjula som forsåvidt er fine. Nye ventiler og litt guffe koster bare et par hundrelapper og er en stor oppgradering.

Dette hjalp ift. komforten, selvfølgelig aller mest fordi jeg nå kjører rundt 30 PSI, men jeg er som ikke 100% fornøyd. Har fått dilla på grus- men kommer fra en landeveissykkel der alle komponenter er i karbon. Synes det rister og slår fælt i Whiten.. Med en vekt godt ned på 9-tallet og en fin Apex gruppe m. hydrauliske bremser er dette likevel et godt kjøp! Den koster ca. 1/4 av landeveissykkelen, men for mind del går det nok mot at jeg kjøper én high end gravel med både et 650B hjulsett og landeveishjulsett.

Har i mellomtiden montert Specialized Cobl Gobl-R carbon 27,2*350mm setepinne. Litt skeptisk, men kan komme med rapport senere. Redshift stem'et blir returnert, da jeg hadde bestilt feil, med 30 graders vinkel. Det blir ingen ytterligere påkost på denne doningen.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå