Har sykkelbutikker det for godt?
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
24/08/2017 09:17
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Komplett blir jo i en egen klasse når det kommer til butikkdrift. De har vel heller ikke noen fysisk butikk og "alt" skjer pr mail eller chat.
Har ikke mailet eller snakket med flyt sti, men følger de på Facebook. Virker som de leverer ut mye sykler for tiden, så vil tror de er inne på noe. Noen som har testet de?
|
|
|
24/08/2017 09:51
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg for min del ønsker absolutt å være realistisk også, og svar på minuttet fra små nettbutikker er ikke noe jeg forventer, og det er langt fra hva som avgjør hvor jeg handler. Mange av de små "delebutikkene" er nevnt her, og jeg samstemmer i at de fleste her absolutt er innafor med å svare samme dag eller senest dagen etterpå. Det holder for meg.
Men for en stor butikk, og en sykkel som er i lanseringsmodus, så bør et minimum være de samme kravene - altså i hvert fall svar dagen derpå. Stillhet er jo totalt meningsløst, samme er å lese mail en gang i uka som det virker som er normen til enkelte.
Kunder er aldri en byrde.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: runeFK]
24/08/2017 13:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized. Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/08/2017 15:30
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized. Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler... Løsningen på det er jo å satse større og gjøre som alle aktører som tjener godt med penger i alle bransjer: gi samme tilbud til alle. (Med noen unntak, det er det jo alltid.) F.eks. Milslukern begynte i fjor å legge forhåndsbestillingsprisene på nett.
|
|
|
[Re: anonym22]
24/08/2017 17:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized. Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler... Løsningen på det er jo å satse større og gjøre som alle aktører som tjener godt med penger i alle bransjer: gi samme tilbud til alle. (Med noen unntak, det er det jo alltid.) F.eks. Milslukern begynte i fjor å legge forhåndsbestillingsprisene på nett. Sånn er nok ikke verden. Noen vil alltid få bedre betingelser enn andre. Jeg synes feks det er helt greit at sykkelklubber får bedre avtaler enn andre.
|
|
|
24/08/2017 17:24
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jo akkurat sånn er verden faktisk. Det er den veien det har godt med sportsbutikkene generelt. Og el- og hvitevarebutikkene. Og møbelbutikkene.
Som jeg skrev er det alltid noen unntak. Sykkelklubb vil kunne være et sånt unntak.
|
|
|
24/08/2017 17:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Du snakker mye om kundeforhold. Det er greit å få i en mindre by eller om man bor samme plass lenge, eller om man har plenty av tid til å henge i butikker selv når man ikke skal ha noe. Om man på Milslukern f.eks. kjøper én sykkel årlig til kr 50 000 eller mer og stikker innom noen ganger nå og da og kjøper litt stasj, så får man jo ikkenoe kundeforhold av den grunn. Du høres ut som typen med kundeforhold som betaler enda mindre enn andre og da bidrar vel ikke det akkurat ekstra i kassa?  Jeg bare trekker kortet jeg, skravler ikke. Den beste kunden m.a.o.
|
|
|
24/08/2017 17:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jo akkurat sånn er verden faktisk. Det er den veien det har godt med sportsbutikkene generelt. Og el- og hvitevarebutikkene. Og møbelbutikkene.
Som jeg skrev er det alltid noen unntak. Sykkelklubb vil kunne være et sånt unntak. Nei. Om verden var sånn du hevder den er ville man ikke hatt fagforeninger som gir medlemmene sine mulighet for ekstremt gode betingelser for det ene og det andre.
Redigert av sveinaa; 24/08/2017 17:38.
|
|
|
24/08/2017 17:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Du snakker mye om kundeforhold. Det er greit å få i en mindre by eller om man bor samme plass lenge, eller om man har plenty av tid til å henge i butikker selv når man ikke skal ha noe. Om man på Milslukern f.eks. kjøper én sykkel årlig til kr 50 000 eller mer og stikker innom noen ganger nå og da og kjøper litt stasj, så får man jo ikkenoe kundeforhold av den grunn. Du høres ut som typen med kundeforhold som betaler enda mindre enn andre og da bidrar vel ikke det akkurat ekstra i kassa?  Jeg bare trekker kortet jeg, skravler ikke. Den beste kunden m.a.o. Om både jeg og selger er fornøyde så er jeg happy. Rent generelt og prinsipielt er jeg heller ikke så veldig opptatt av at alle skal få like betingelser som meg heller.
|
|
|
24/08/2017 18:13
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized. Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler... Galt sv meg å spørre? Kødder du? 5- 10 prose t på en sykkel til over 60 tusen er penger for meg. Jeg hadde et kundeforhold over mange år, men de gikk konk dessverre .
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
24/08/2017 18:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Igjen snakker du om unntak.
Den beste kunden er den som legger igjen mest penger.
|
|
|
24/08/2017 18:43
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nettopp, og den verste er den som går et annet sted. Kundeforhold kan være så enkelt som å få kunden til å komme tilbake, ikke at man kan navnet på halve ungeflokken din.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
24/08/2017 18:46
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Igjen snakker du om unntak.
Mener du meg? Jeg skjønner ikke helt. Unntak?
|
|
|
24/08/2017 19:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nei, svaret var til sveinaa. Du må merke deg Re: og ev. trykke på Re:, slik at du ser hvilket innlegg som besvares.
|
|
|
24/08/2017 19:33
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Galt sv meg å spørre? Kødder du? 5- 10 prose t på en sykkel til over 60 tusen er penger for meg.
Jeg hadde et kundeforhold over mange år, men de gikk konk dessverre .
Og hva forteller det deg? Jo, sykkelbutikkene har mye dårligere margin enn hva de aller fleste i denne tråden her tror. Når folk er misfornøyd med 20 % i forhåndsrabatt på Specialized da har man virkelig ikke peiling på hva butikkene faktisk betaler for sykler.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
24/08/2017 19:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized. Dette her er et godt eksempel på hvorfor det kan være dumt å sende ut gode tilbud ukritisk om man ikke har et kundeforhold. Da vil jo noen en eller annen gang bare bruke tilbudet som brekkstang et annet sted (og man har ødelagt for noen andre.). Tipper og importør er mindre glad om en butikk ødelegger markedet for andre som kanskje har andre kalkyler... Galt sv meg å spørre? Kødder du? 5- 10 prose t på en sykkel til over 60 tusen er penger for meg. Jeg hadde et kundeforhold over mange år, men de gikk konk dessverre . Er ikke galt å spørre. Jeg drodler bare litt rundt hvordan det funker. fjor hadde jeg feks mulighet for å kjøpe sykkel på forhåndssalg med 5% mer rabatt (til 30% rabatt) enn det som ble postet som best for det merket her. Den muligheten fikk jeg pga. klubbavtale. Litt usikker på hva det blir i år gjennom klubb. Har sjekket ett merke og kan få 25% på det i år. Tipper egentlig det er mulig å få 25% på flere merker om man bruker litt tid. Har aldri sjekket så mye rundt det merket du vil ha da jeg aldri har vurdert det på forhåndssalg (har dog mulighet for 15% rabatt på merket året rundt gjennom klubb.). Generelt oppfatter jeg at de fleste rabatter/gode tilbud på dyre ting gis personlig. Tror egentlig aldri det vil endre seg så lenge man har en menneskelig faktor.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
24/08/2017 19:42
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
20 % på Specialized er spesielt bra, vil jeg si. Kjøp to sykler.
|
|
|
24/08/2017 19:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan jo nevne at NOTS har en del rabattavtaler 
|
|
|
24/08/2017 19:58
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg er NOTS-medlem og de rabattene jeg kjenner til der gir ikke mer forhåndsbestillingsrabatt.
|
|
|
24/08/2017 20:51
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er nots-medlem og Håper det kommer :-)
|
|
|
24/08/2017 22:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Eksempelet med NOTS var ikke ang forhåndsbestilling, men mer for å vise at det er lett tilgjengelige rabatter å få. Tipper det er mange klubbber som også har gode klubbavtaler. Uansett så får det være opp til hver enkelt hva man gidder. Om tiltakslysta stopper ved å sende e-post så er det greit for meg. Orker man litt mer så tror i alle fall jeg sjansen større for å få best deal. Litt sånn på siden så spør jeg også om noe som er verdt å tenke på. Hva tror dere det koster å ha en ansatt som kan ordlegge seg å skrive såpass godt at butikken ikke går på stjernesmell i ny og ne som en vriompeis kan bruke rett mot en for et skikkelig prisavslag 
Redigert av sveinaa; 24/08/2017 22:09.
|
|
|
25/08/2017 04:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Orker? Hvordan er det du leser? Her er det snakk om hva LBS orker. Orker de ikke annet enn de de gjorde før i tida, så går de dukken. Det er jo ikke kundene som må endre adferd.
Også handler det om at mange oss gjerne vil ha noe skriftlig. Når man forhåndsbestiller og betaler depositum er det ganske pussig å bare få en kvittering for dep. Ikke noe avtale, ikke noe sted det står restpris, levering etc. Der ligger de vel 20-30 år etter møbelbransjen, el/hvitevarer.
|
|
|
25/08/2017 06:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Orker? Hvordan er det du leser? Her er det snakk om hva LBS orker. Orker de ikke annet enn de de gjorde før i tida, så går de dukken. Det er jo ikke kundene som må endre adferd.
Også handler det om at mange oss gjerne vil ha noe skriftlig. Når man forhåndsbestiller og betaler depositum er det ganske pussig å bare få en kvittering for dep. Ikke noe avtale, ikke noe sted det står restpris, levering etc. Der ligger de vel 20-30 år etter møbelbransjen, el/hvitevarer. Ok. Sikkert mange som kan blir bedre på rutiner. Synes man det er for dårlig trenger man ikke kjøpe noe der.
|
|
|
25/08/2017 07:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Her er det snakk om hva LBS orker. Orker de ikke annet enn de de gjorde før i tida, så går de dukken. Det er jo ikke kundene som må endre adferd. Jeg tror butikkene må endre adferd (rutiner på lesing/svar på mail og meldinger på Facebook), men kundene bør kanskje også skru ned forventningene litt. Butikkene får antakelig ganske mange henvendelser med spørsmål om pris på den og den sykkelen/fjellskoa/regnjakken/skipakken osv., og det er vanskelig å svare alle godt nok så raskt som kundene ønsker. Dessuten tror jeg butikkene vet at kunder som spør om rabatt på forhåndsordre på mail, ikke er den type kunde de egentlig ønsker seg. Butikkene ønsker seg kunder som kommer innom slik at de kan drive med mersalg, og skape en god kunderelasjon. Ikke kunder som sender samme mail til 10 butikker og kjøper sykkelen der man får størst rabatt. Selger man én kjempedyr sykkel med 30 % rabatt sitter man kanskje igjen med 5-6.000,- i fortjeneste (men det å svare på mail og følge opp bestillinger har jo også en alternativkostnad). Det er penger det også, men blir veldig lite sammenlignet med fortjenesten på det å pushe volummodeller til kunder som er innom butikken.
|
|
|
25/08/2017 08:25
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
"Synes man det er for dårlig trenger man ikke kjøpe noe der."
Hvis flere har den holdningen forstår man at det blir færre og færre sykkelbutikker. Service synes nesten som et ukjent begrep i Norge. I bla. Usa og tom Russland er det høyere fokus på kundeservice. Fagfolk som har yrkesstolthet, ihverfall min erfaring når det gjelder spesialforretninger.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
25/08/2017 08:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis flere har den holdningen forstår man at det blir færre og færre sykkelbutikker. Service synes nesten som et ukjent begrep i Norge. I bla. Usa og tom Russland er det høyere fokus på kundeservice. Fagfolk som har yrkesstolthet, ihverfall min erfaring når det gjelder spesialforretninger. Dette har jo med arbeidsmarkedet å gjøre da. Å få fagfolk til å bli i jobb som selger i sykkelbutikk i Norge er nok ikke så lett. Men altså. Jeg har opplevd mye rart. Var innom to butikker i lett kjøpsmodus i fjor. Begge high end. I ene butikken hadde selger ikke peil på hva han solgte og ærlig om det. Forsåvidt greit, men jeg mistet interessen der og da. Andre butikken spurte jeg hva de hadde fått inn av nye fulldempere, dette var på våren. Svaret var "litt forskjellig". OK, jeg burde kanskje ha sagt, jeg har rundt 30.000 i budsjett, har du noe du har lyst til å vise meg og sikkert fått en annen respons. Men likevel. XXL og de store kjedene skal hvert fall ha for at de er flinke til å selge. Du går ikke tomhendt ut av butikken om dehar det du trenger til den prisen du er villig til å betale. Men ingen av opplevelsene gav meg kjøpslyst. Og jeg har en helt annen opplevelse med nettbutikker som Sykkelkomponenter, VPG, BCsport og nisjebutikker som Friksjon og Dogstar. Da får jeg alltid inntrykk av å snakke med folk som vet hva de driver med.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
25/08/2017 08:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvis flere har den holdningen forstår man at det blir færre og færre sykkelbutikker. Service synes nesten som et ukjent begrep i Norge. I bla. Usa og tom Russland er det høyere fokus på kundeservice. Fagfolk som har yrkesstolthet, ihverfall min erfaring når det gjelder spesialforretninger. Det er nok en sammenheng, men også ganske mye mer komplisert. Jeg pleier som regel å få god service. Du kan jo ta frem kalkulatoren å regne litt på hva det koster å ha fagfolk ansatt og leke litt med hvor stor omsetning en ansatt må ha. Når utenlandske nettbutikker setter prisnivået for slitedeler og kunder er kravstore og står på sin rett (uavhengig om de har rett eller galt) så er det nok tungt å drive butikk. Man trenger ikke gjøre så mye mer enn å lese alle misfornøyd trådene her på forumet for å forstå at det er utfordrende...
|
|
|
25/08/2017 09:06
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvilken butikk er det du kan anbefale, som gir så god service? Mange anbefaler Sykkelstasjonen, for eksempel. Men kan ikke huske å ha lest at du har anbefalt noen butikk?
|
|
|
25/08/2017 09:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Man trenger ikke gjøre så mye mer enn å lese alle misfornøyd trådene her på forumet for å forstå at det er utfordrende... + 1 Er jeg den eneste som gleder meg over stadig større utvalg, rimelige priser, gode betingelser og grundig fagkunnskap?  Ikke alltid alle faktorer er tilstede hos enhver forhandler samtidig, men alt i alt opplever jeg som kunde at vi har det bedre enn noensinne. Ja, det er åpenbart forbedringspotensiale. Men jeg sliter med å forstå hvordan det som måtte svikte preger opplevelsene i så høy grad hos mange på forumet (?). Er det virkelig så mye som er vondt og leit der vi svømmer i et hav av stadig flere lekre sykler og stadig nye og bedre komponenter i alle prisklasser?
|
|
|
25/08/2017 09:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvilken butikk er det du kan anbefale, som gir så god service? Mange anbefaler Sykkelstasjonen, for eksempel. Men kan ikke huske å ha lest at du har anbefalt noen butikk? Min opplevelse er at jeg får god service ofte. De gangene jeg ikke får det kan jeg sikkert laste meg selv like mye da det er en toveis greie. Kan jo hende jeg har alt for lave forventninger, men i mitt hode blir det dumt å sette større forventninger til butikkmedarbeidere enn man generelt gjør til offentlige ansatte som i mange tilfeller har en service funksjon man selv er med å finansiere over skatteseddelen...
|
|
|
|
|