Etter Landeveis test av eventyrsykler og deretter test av rittsykler med skivebremser (forrige papirutgave), er det spennende å lese en gruppetest av syklene i det brede spekteret mellom eventyrsykler og rittsykler - allsidige landeveissykler eller komfortracere - i anerkjente Gran Fondo Cycling Magazine.
I testen ser Gran Fondo nærmere på hele ti modeller i et spekter så bredt at betegnelsen "endurance" eller "komfortracer" ikke er helt dekkende. Her finner vi noen av modellene som tar sikte på å være én sykkel for alt:
3T Exploro Team BMC Roadmachine 01 Shimano Dura-Ace Di2 Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Shimano Ultegra Di2 Focus Paralane Factory SRAM Apex Ridley X-Trail Shimano Ultegra Di2 ROSE Backroad-4400 SRAM Force 22 Specialized Roubaix Expert Shimano Ultegra Di2 Trek Domane SLR 10 RSL Shimano Dura-Ace Di2 OPEN U.P.P.E.R. SRAM Force 1 WHITE Wessex Shimano Ultegra
Ikke uventet går BMC Roadmachine av med seieren, tett fulgt av Canyon Endurace, som får prisen for mest sykkel for pengene.
Er disse allsidige landeveissyklene - gjerne med god dekklaring og skivebremser - de ultimate doningene også for alle oss som sykler mye og hyppig, men ikke nødvendigvis i ritt?
Treffer eller bommer Gran Fondo med sine vurderinger av de forskjellige syklene?
Og hvilke sykler mangler på listen?
Re: Beste allsidige landeveissykkel?
[Re: Sepeda]
#242567505/08/201713:26
Giant bruker som kjent de samme, gode rammene i mange år, om enn med justeringer og oppgraderinger. Det blir spennende å se om Giant vil videreføre Defy på samme vis som utmerkede TCR. Alu-versjonen av Defy er erstattet med Contend og spørsmålet er om karbon-versjonen av Defy på et tidspunkt blir erstattet av ny ramme med større dekklaring og noe mer aggressiv geometri, slik som BMC har gjort med sin Roadmachine til erstatning for Granfondo.
Jeg har stor sans for Giants landeveissykler og 2018-modellene er lekre. TCR Advanced Disc 1 må være et av markedets beste kjøp blant rittsykler med skiver, spesielt til XXLs lave pris. Giant er åpenbart et av forumets mest undervurderte merker
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#242581305/08/201723:15
Når jeg leser testen nøyere, legger jeg merke til et tilsynelatende paradoks: I omtalen av vinnersykkelen peker Gran Fondo på "speed wobble on the front end" (!) ved høye hastigheter nedover. Det høres umiddelbart helt forferdelig ut.
Men svaret på Gran Fondos Facebook-side beroliger: If you ride really aggressive you can slightly feel that the front end builds a little bit of wobble, but the entire test crew agreed that this didn't reduce the superb confidence-giving feeling this bike gives you overall.
Har lest mange tester og forumdiskusjoner om Roadmachine, i likhet med Endurace og Paralane, og ingen andre antyder å ha opplevd noe liknende. Tvert imot roses en overlegen stabilitet i høye hastigheter nedover. Er tilbøyelig til å tro at fenomenet kan gjelde det spesifikke eksemplaret av sykkelen som ble testet.
Ellers merker jeg meg at Open U.P.P.E.R. fremstår som en morsom sykkel, med plass til både 700c og 650b/27.5". Men prisen er avskrekkende og rammen kommer ikke i rimeligere versjon.
Litt nerding: Så vidt jeg forstår har den rimeligere Open U.P. (lavere grad karbon) samme geometri, men postmount bremsefester og annen gaffel med 15mm gjennomgående aksling, altså ikke siste standard flatmount og 12mm som U.P.P.E.R. Som kjent kommer Shimanos mest avanserte hydrauliske kaliper (som Dura Ace og Ultegra) kun i flatmount. SRAMs kaliper kommer i både post- og flatmount, men versjonene i flatmount er lettest og mest elegant. Kaliper i flatmount kan ikke brukes på rammer/gafler med postmount-feste, men kaliper i postmount kan brukes på rammer med flatmount-feste ved hjelp av adapter.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#242585406/08/201708:52
Jeg tror vi har hatt tre eller fire BMC-sykler på test i Landevei opp gjennom årene, og samtlige sykler har hatt en litt «myk» gaffel. Gode utforkjørere har ofte påpekt at en må sette svingen to ganger den første tiden den er i bruk, for fronten gir mer etter enn de er vant med.
Nå er ikke sånne ting alltid lett å oppdage om en tester kun en sykkel, da er jo fort alt bra uansett hvor ræva det egentlig måtte være.
BMC lager helt sikkert gafler på en måte de mener er perfekt, som kanskje er noe mer fleksibelt enn andre.
Benytter anledningen til å rose redaktøren for mange og nyttige tester! Abonnerer selvsagt og oppfordrer alle om å gjøre det samme.
Er som du forstår svært så interessert i Roadmachine og velger å tro at utformingen av gaffelen er vel gjennomtenkt av BMCs ingeniører, som du skriver. Har ikke lest andre tester som sammenligner Roadmachine og Endurace direkte, slik Gran Fondos gruppetest gjør, men av det jeg har lest, aner jeg at Endurace kan ha hakket raskere styring enn Roadmachine, uten at vi snakker om treg styring for Roadmachines del.
Benytter anledningen til å rose redaktøren for mange og nyttige tester! Abonnerer selvsagt og oppfordrer alle om å gjøre det samme.
Er som du forstår svært så interessert i Roadmachine og velger å tro at utformingen av gaffelen er vel gjennomtenkt av BMCs ingeniører, som du indikerer. Har ikke lest andre tester som sammenligner Roadmachine og Endurace direkte, men av det jeg har lest, aner jeg at Canyon Endurace kan ha hakket raskere styring enn Roadmachine, uten at vi snakker om treg styring for Roadmachines del.
Roadmachine ligger noe høyere i pris enn en del konkurrende modeller med samme nivå komponenter. Særlig gjelder det sammenlignet med Canyon, med deres forretningsmodell basert utelukkende på internettsalg.
Men forhandler Unaas matcher priser på BMC internasjonalt og har løpende tilbud. RM02 med 105 ligger på rundt 30k veiledende, men går nå for rundt 25k.
Alu-versjonen RM03 med 105 kommer på under 20k. Med fester for både skjermer og bagasjebærere.
Heldigvis kommer flere - også vinnerne - i alle prisklasser, ned til alurammer med 105/Tiagra
Men ville vinneren vært den samme om det var alu versjonene de testet? Eller sagt på en annen måte, hvor mye tid/penger legger produsenten ned i en "billig" alu versjon av en karbonsykkel?
Etter det jeg har lest om både Roadmachine, Endurace, Paralane og andre modeller, legger produsentene absolutt prestisje også i de rimeligere modellene. Det kan man også se i løsningene f.eks. i RM03 for dekklaring og skjerm/bagasjefester. Og rimelige versjoner av Endurace har fått begeistret omtale, f.eks.alu-versjonen med felgbremser.
De største utviklingskostnadene ligger åpenbart i toppmodellene, herunder geometri, som de rimeligere modellene bygger på.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#242588706/08/201711:14
Ser Unaas faktisk forlanger 20K for RM03 mens den kan kjøpes fra utlandet for 13 + moms
Hvor får du den til 13 + moms? De går under 20K om du ber dem om en bedre pris. De er kronisk dårlige på nett, men veldig ryddige og flinke i butikk. Ikke sikkert du kommer helt ned i 16-17 (som du vel ender opp med som sluttsum fra utlandet om det er 13 + moms), men du får av et par tusenlapper på listeprisen. Kanskje mer også, siden det er ny modell på vei.
Redigert av Herr Brun; 06/08/201713:41.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#242591806/08/201713:45
Kanskje bare jeg som følger min egen tråd, men likevel
Leser til min glede at man har fått plass til 35mm dekk i karbonversjonen av Roadmachine. Det bringer den hakket nærmere sykler som Endurace og Paralane hva gjelder bruk på røffere underlag.
Samtidig har Roadmachine en geometri som ligger nærmere en rittsykkel enn hva tradisjonelle endurance-sykler gjør. Så vidt jeg kan se, er den endog hakket mer aggressiv enn den sporty Endurace. Forholdstallet mellom stack og reach (stack to reach ratio) i M/54 er 1,45 for Roadmachine, 1,51 for Endurace og 1,55 for Paralane. Rittsykkelen BMC Teammachine SLR Disc har et forholdstall på 1,42 og Canyon Ultimate Disc har i likhet med Roadmachine 1,45, uten at de to sistnevnte syklene er direkte sammenlignbare p.g.a. andre forskjeller i geometri.
Roadmachine har for øvrig såkalt dual stack for å skifte mellom mer aggressivt og mer avslappet oppsett uten å bruke spacers/avstandsringer.
Etter å ha lett etter slike sykler i flere år, er det deilig å registrere at vi endelig har flere modeller som kan fungere som én sykkel for alt, slik Bikeradar snakker om i Top 5 Road Bike Trends 2017.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#242803611/08/201708:10
Du er ikke den eneste som følger med i egen tråd, nei.
Jeg har en BMC Roadmachine RM03, og er kjempefornøyd. Jeg har imidlertid svært begrenset sammenligningsrunnlag. Har satt den opp med 28mm dekk. Mulig det blir 30mm tubeless neste sesong (synes 28 er litt smalt på grus).
Mr. Brun, har du noen erfaring med å feste skjermer på sykkelen?
Både RM02 og RM03 har skjulte fester for skjermer, om man kan tillate seg slik helligbrøde Har registrert at Curana C-lite anbefales, samtidig som Curana-skjermene som følger Paralane omtales som en smule skranglete.
For øvrig har RM03, som du vet, 32mm oppgitt dekklaring og burde i praksis ta bredere grusdekk, trolig helt opp til 35mm G-One (Allround).
Jeg har clip-on skjermer som jeg tar på hvis det er meldt regn. Foretrekker å sykle uten om jeg skal av veien. Jeg er ikke utpreget stilig av meg, så det visuelle plager meg lite, men de bråker litt i ulendt terreng. . Unaas anbefalte ikke BMC sine egne skjermer, de hadde fått en del klager på dem.
30mm er oppgitt dekklaring med skjermer, så jeg har bare forholdt meg til det.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#242822611/08/201711:47
Etter å ha solgt både landeveis/rittsykkelen og eventyrsykkelen i vår, har jeg altså brukt usunt mye tid på å studere omtale og tester i anledning ny sykkel Så mange flotte sykler man ikke får prøvd...
Til mulig nytte for dem som er i samme situasjon, har jeg samlet opp noen av Cycling Weeklys kåringer av "Bike of the Year" i forskjellige klasser de siste to årene. Hvorvidt en sykkel er "best" er underordnet - det vil uansett i siste omgang avhenge av personlige preferanser og tiltenkt bruk, og forskjellige tester har markant forskjellig resultat - men videosnuttene som linkes til er både informative og inspirerende:
Den ser fristende ut, men budsjettmessig er vanskelig å svelge at for feks karbon ultegra versjon (som ikke kommer med det mye cockpit-systemet), så betaler du ca 6k mer for en synapse enn en endurace, i tillegg er den 7-800 g tyngre, om jeg ikke husker helt feil, bla pga ett litt kjipt hjulsett