Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 17 1 2 12 13 14 15 16 17

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2595745 17/03/2020 08:22
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Sitat: Valentino
En annen ting er at man ikke trenger en spesiallakkert (...) for å oppleve sykkelglede.

Nei, for du er jo ikke det minste opptatt av lakk og spesifikk farge ICON_SMILE

Knegg ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: gare] #2595757 17/03/2020 08:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Touché

Der f.eks. min bror kjøper BMW etter BMW kjøper jeg Bianchi etter Bianchi. Det morsomme er at en gang for omtrent 25 år siden kunne det vært et hvilket som helst av disse sangnomsuste italienske merkene jeg landet på.

Er det noen her som har kunnskap om hva som er mekanismene bak merketroskap? @Sepeda, har du lyst til å lage tråd?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Valentino] #2595762 17/03/2020 09:00
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: Valentino
Er det noen her som har kunnskap om hva som er mekanismene bak merketroskap? @Sepeda, har du lyst til å lage tråd?

Hm. Takk, men nei. Skyr egentlig merkediskusjoner som pesten. Merker at jeg er like glad i å drodle om Diamant og White som BMC og Bianchi ICON_SMILE

Men jeg synes det var en pen 3T BMW. Så får man heller lukke øynene for all den fæle markedsføringen og annen styggedom som følger med alt som har med biler å gjøre eek2

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2595779 17/03/2020 09:49
H
Havre Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå har jeg hatt "gleden" av å jobbe med flere av verdens mest kjente merkevarer i min karriere. Det betyr på ingen måte at jeg er ekspert på disse firmaene, men ganske fascinerende hvordan BMW alltid er en glede å jobbe med, mens et par av deres tyske konkurrenter er til tider %"%!" å jobbe med. Og slik har det vært i årevis.

Så hadde det bare vært en måte å avgjøre objektivt hvilke "merker" (om de så er kinesiske "ikke-merker" eller high-end franske, tyske osv.) som faktisk har en god kultur og derfor år etter år produserer gode produkter hadde jeg blitt merkelojal på flekken. Dessverre er det svært vanskelig å si noe om. Det rasjonelle er da egentlig å aldri kjøpe to ting fra samme produsent - for å spre risiko.

Synes den sykkelen var ganske kul. Fin måte å markere parallelle linjer på.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2596554 21/03/2020 10:10
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Fortsetter med det groveste av det grove.

Australske CyclingTips har hittil lagt ut testene av Evil Chamois Hagar, BMC URS og Santa Cruz Stigmata i sin store Gravel Bike Field Test.

Nå stiller de spørsmålet: Etter å ha arvet så mange tekniske løsninger fra terrengsyklene, hvordan fungerer egentlig terreng-geometri på de groveste blandeveissyklene?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2596739 22/03/2020 11:15
H
H123 Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg velger å gjøre det på den enkle måten og slenger ut disse to lenkene her, så kan noen mer forumkyndige legge ut bilde og synse mer om sykkelen. Jeg mener nye Rose Reveal helt klart er innenfor en moderne (allsidig) landeveisykkel med skjulte vaiere, offisiell klaring for 30 mm (Gran Fondo skriver plass til 32 mm) og senkede setestag.
Review i Gran Fondo: https://granfondo-cycling.com/rose-reveal-2020-first-ride-review/
Rose Reveal forside: https://www.rosebikes.com/reveal

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2596787 22/03/2020 15:18
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Første tur på min nye Focus Paralane 8.9.
Meget fornøyd så langt, den bare flyter over dårlig asfalt. Ett hett tips til en allsidig landeveissykkel
[Linket bilde]

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: StianR] #2599855 08/04/2020 08:35
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: StianR
Første tur på min nye Focus Paralane 8.9.

Gratulerer, Stian! Godt valg ICON_SMILE

I mellomtiden har Landevei testet syv racere med elektroniske gir - Cannondale Supersix, Canyon Ultimate, Fara F1, Scott Addict RC, Eddy Merckx 525, Dare MR1.... og Specialized Roubaix!

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Test av syv racere med elektroniske gir

Første reaksjon: Hva i all verden er det redaksjonen tenker på?! Altså: Hva gjør en hardhaus som Roubaix i dette selskapet? Hvorfor ikke Tarmac?

Forklaringen viser seg å være enkel:
Sitat: Landevei
Da vi inviterte Specialized til testen insisterte de på å sende en Roubaix i stedet for modellen Tarmac (...) Tarmac er modellen vi gjerne ser som standard-raceren i Specialized-katalogen, men Specialized selv mente at «nye Roubaix» er det norske forbrukere skal ha (...) Specialized hevder nye Roubaix er mer aerodynamisk enn Tarmac og like effektiv.

Så hvordan klarer den allsidige brosteinsmesteren seg? Det må du logge inn og lese selv på Landevei. Kan si at testvinneren var en liten overraskelse for meg.

I disse korona-tider satser redaksjonen på mer nettstoff, og det er verdt å besøke sidene hyppig. Og tegne abonnement, om du ikke har gjort det ennå yes

Samtidig har Bikeradar kåret Bike of the Year 2020.

I denne allsidige tråden, er det verdt å merke seg særlig vinnerne av kategorene Gravel og Endurance.

Advarsel: Se bort fra det usexy, manglende droppet. Du kan godt sette opp disse syklene mer aggressivt.

[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]
Bikeradar: GT Grade Carbon Pro - Fibreglass and flex from California

Bikeradar: Giant Defy Advanced Pro 2 - The legendary Defy with added value

Og mens jeg gleder meg over at min gamle flamme GT Grade fortsetter å gjøre det godt, lanserte Giant i går siste versjon av min enda eldre flamme, rittklassikeren TCR.

Men det skjærer meg i hjertet at Giant med sin nye modell har rendyrket sin posisjon som ledende på vekt versus stivhet i så høy grad at den spenstige lakken fra den forrige er fjernet til fordel for helt minimal, dus og matt fargelegging i svart, grått og hvitt. Nei, nei, nei, så mye er ikke noen få gram verdt...

Bikeradars grand old man Warren Rossiter sammenligner sin egen 2020-modell med den nye 2021-modellen:

Bikeradar: Battle of the Bikes | 2020 Giant TCR Advanced SL custom vs 2021 Giant TCR Advanced SL 0

Hvorfor er nye TCR i det hele tatt med i tråden? Dekklaring på 32 mm. Fett.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2599865 08/04/2020 09:10
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Der går grensen! ICON_WINK

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2599902 08/04/2020 11:17
D
DBrodshaug Offline
Avhengig
Avhengig
D
Men det skjærer meg i hjertet at Giant med sin nye modell har rendyrket sin posisjon som ledende på vekt versus stivhet i så høy grad at den spenstige lakken fra den forrige er fjernet til fordel for helt minimal, dus og matt fargelegging i svart, grått og hvitt. Nei, nei, nei, så mye er ikke noen få gram verdt...

Kanskje ikke all verden å velge i av farger for toppmodellen med disc, men de hadde jo en fin variant som likner mye på Canyons gran turismo blue:
[Linket bilde fra giant.co.jp]

Synes det generelt var mye freshe farger blant de andre modellene:
Giant Japan TCR 2021

Så spørs det jo hva som blir tilgjengelig i Europa, men denne står høyt på ønskelista mi ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DBrodshaug] #2599942 08/04/2020 15:11
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: DBrodshaug

Konnichi wa, Brodshaug-san!

Du ligger jo langt foran meg i research ICON_SMILE Lekker, ja.

Men da må jo jeg være like god, så har går rett til kilden i Taichung, Taiwan.

[Linket bilde]
Giant Taiwan: The All New TCR - med lenker til alle modeller

(Giant har forresten allerede i flere år levert sine rittsykler ferdig oppsatt slangeløst. Resten av verden kommer kanskje etter.)

God påske!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600647 13/04/2020 16:27
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Akkurat som han i 2017 gjorde med BMC Roadmachine og Focus Paralane i Ultra Versatile Road Bike Of The Year, stiller Warren Rossiter i 2020 den anerkjente og etterhvert klassiske Canyon Endurace opp mot Giants nye versjon av den enda mer klassiske Defy i Endurance Bike of the Year:

Det interessante for meg er ikke hvilken sykkel som "vinner", men Rossiters gode analyse av de to syklenes styrker ICON_SMILE

En tanke: Ord betyr noe.

Den norske betegnelsen komfort-racer stiller opp bildet av den aldrende syklisten med dårlig rygg som må sykle i komfort på ukens tur, vel å merke dersom det er sol på søndag formiddag. Det er vel og bra.

Det britiske endurance bike, tyske Langstrecken-/Marathon-Rennrad eller italienske bicicleta de carretera gran fondo/larga distancia derimot sier mer om hva dette dreier seg:

Sykler som er designet for å sykles langt. Og hardt. Og under alle forhold.

Det er poenget ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600738 13/04/2020 21:23
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Fin video. Det var nytt for meg at Endurace har en tendens til gnissing på skiva ved hard stående sykling. Er dette utbredt mon tro?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: spinat] #2600740 13/04/2020 21:29
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: spinat
Det var nytt for meg at Endurace har en tendens til gnissing på skiva ved hard stående sykling. Er dette utbredt mon tro?

Har ikke Endurace, så burde ikke svare, men har aldri hørt om det, hverken fra brukere eller i tester. Tror det skyldes hvordan kaliper er finjustert i forhold til skiven på akkurat denne testmodellen. Akkurat for lite klaring mellom skive og bremseklosser til å dekke den vesle bevegelsen i gaffel/nav? Slikt oppstår fra tid til annen med skivebremser, og kan som regel enkelt fikses. Jeg var overrasket over at det ble trukket frem. Flust med Endurace-eiere på forumet, så vi hører nok fra dem ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600822 14/04/2020 11:36
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jo stemmer nok det at skivene kan subbe borti bremseklossen ved energisk sykling. Det er ikke så ofte og lenge jeg klarer å fremprovosere fenomenet på en vanlig tur at jeg har brydd meg. Men det skjer. Tror ikke det er noe lettere ryttere vil oppleve så ofte.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Paulus] #2600830 14/04/2020 12:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus
Jo stemmer nok det at skivene kan subbe borti bremseklossen ved energisk sykling. Det er ikke så ofte og lenge jeg klarer å fremprovosere fenomenet på en vanlig tur at jeg har brydd meg. Men det skjer. Tror ikke det er noe lettere ryttere vil oppleve så ofte.

Rutinerte Rossiter er ingen lettvekter, så han kan nok fremprovosere dette i større grad enn andre.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600849 14/04/2020 13:15
K
KER Online
Entusiast
Entusiast
K
Tror ikke dette er et Endurace-problem (jeg kjenner meg ikke igjen), men ett "tung rytter-problem."
Ja, min har subba, men det har vært dårlig justering fra min side.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600925 14/04/2020 19:48
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg med mine 80kg har ikke klart å fremprovosere subb på skivene mine.
2018 Endurace m/DT-Swiss P1800 Spline felger.

Niels Petter
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600934 14/04/2020 20:39
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
2020 Endurace med DT Swiss P1800.
90+ kg, heller ikke hørt noe subb enda ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600989 15/04/2020 07:49
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Mener ikke å spore av nå, men Rossiter refererer til constant kind of tick going on on the front disc rotor når han står og spurter eller klatrer på den aktuelle Endurace, og spekulerer om det kan skyldes fleks i hjul (?) eller bevegelse i gaffelen.

Med fleks i hjulet, antar jeg han mener bevegelse i navet, siden vi snakker skiver, men det burde være minimalt med gjennomgående akslinger.

Bevegelse i gaffelen kan selvsagt oppstå, og fleks er tildels ønsket for vibrasjonsdempingen sin del, men igjen burde effekten være begrenset nær de nevnte akslingene, som både stiver opp gaffelen og skal sikre nøyaktig plassering av skive i kaliper.

Justering av kaliper er én ting, men det er også andre ting som kan forårsake nettopp tikking når man står og tråkker. Som dokumentert i denne, som jeg hyppig lenker til.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600991 15/04/2020 07:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Eller bare en skeiv skive, eller at fjæra mellom bremseklossene tar borti en av skivearmene, eller et metallspon som stikker ut fra skiva et sted.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: sykkeloyvind] #2600994 15/04/2020 07:57
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: sykkeloyvind
Eller bare en skeiv skive, eller at fjæra mellom bremseklossene tar borti en av skivearmene, eller et metallspon som stikker ut fra skiva et sted.

Gode poenger. Men ville ikke det da skape ulyd uansett om man står eller sitter, sykler rolig eller sprinter/klatrer? Altså uavhengig av vektplassering?

Jeg er mekanisk analfabet, så er ute på dypt vann ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2600996 15/04/2020 08:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Gode poenger. Men ville ikke det da skape ulyd uansett om man står eller sitter, sykler rolig eller sprinter/klatrer? Altså uavhengig av vektplassering?

Jeg er mekanisk analfabet, så er ute på dypt vann ICON_SMILE

Det vil være litt sideveis bevegelse nede ved navet - en gaffel er ikke uendelig stiv, selv med gjennomgående aksling. Med litt skeivhet i skiven, eller ett punkt som stikker ut vil denne kunne skape en tikking under hard belastning. Egentlig det samme som at skiven subber under belastning, men altså noe som kan oppstå med mindre sideveis bevegelse enn ren skivesubb krever.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2601033 15/04/2020 10:07
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
I den spisseste enden av spekteret som tråden kan sies å dekke: Landevei/Øyvind har nettopp publisert en forbilledlig grundig gjennomgang av Giants siste versjon av den klassiske TCR. Lettvekt, aero og allsidig.

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Giants nye TCR - skivebremser og vekt på 6,5 kilo

Det er den kostbare toppmodellen som beskrives her, men den taiwanske giganten - som gjerne lager alt annet enn gruppen på egen fabrikk - har tradisjon for å tilby svært så prisgunstige og konkurransedyktige versjoner av alle sine modeller.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2601581 17/04/2020 11:46
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Tilbake til den groveste enden: Dette er perfekt bakgrunnsstøy for hjemmekontor. Gullkorn på gullkorn på gullkorn.

Sitat: Urban Dictonary
Jump the shark: The beginning of the end. Something is said to have "jumped the shark" when it has reached its peak and begun a downhill slide to mediocrity or oblivion.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: spinat] #2601750 18/04/2020 09:52
T
torshovekspress1 Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: spinat
Fin video. Det var nytt for meg at Endurace har en tendens til gnissing på skiva ved hard stående sykling. Er dette utbredt mon tro?

Sånn apropos; En ting jeg ble oppmerksom på gjennom denne videoen er at SRAM har mindre klaring til skiva enn Shimano. https://youtu.be/a5oH_S2vYPA

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2601958 19/04/2020 20:04
TenDam Offline
Medlem
Medlem
Finnes det noen brukere på forumet som har inngående kjennskap til Fara sin Allroad? Informasjonen jeg greier å skape sammen på nett er noe begrenset og finner ikke noen tester av denne modellen (bare landevei og gravel varianten). Skal sjekke den ut i Fara sin workshop i Oslo, men hadde vært interessant å høre erfaringer fra noen som eventuelt har brukt den over tid.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: TenDam] #2602137 20/04/2020 14:15
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: TenDam
Finnes det noen brukere på forumet som har inngående kjennskap til Fara sin Allroad?

Håper du får svar - og at du deler dine egne inntrykk!

I CyclingTips' 2020 Gravel Bike Field Test er turen kommet til Cervélo Áspero.

Grussykler er trege, sier du?

Sist sett i lett modifisert versjon i Team Sunweb.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2603038 24/04/2020 08:55
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
...og bare for å følge opp siste post med noen inntrykk av hva gravel egentlig er for noe. I hvert fall i The Mid South ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2604838 03/05/2020 10:00
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Bare for å sikre at jeg en gang for alle blir kastet ut av forumet, her er for første gang lyd og bilde av en fulldemper i racer-tråden:

CyclingTips: 2020 Gravel Bike Field Test

Eller nei, når jeg tenker meg om, har vi jo allerede Paris-Roubaix.

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

CyclingTips: Bonkers bikes of Paris-Roubaix

Side 14 av 17 1 2 12 13 14 15 16 17

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå