Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Digipost eller e-boks?

Digipost eller e-boks? #2358551 26/10/2016 20:37
Garpen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hva skal man velge når storsamfunnet tvinger en til å bruke elektronisk databehandlings-verktøy?

Det er jo alltid en mulighet å melde seg ut, skape sitt eget samfunn og leve av løvetannspasta og stevia, men akkurat nå tror jeg at jeg vil ha en digipost eller e-boks, men hvorfor skal jeg ha det ene eller det andre?

Digipost eller e-boks
Et valg tillatt
Stemmer aksepteres fra: 26/10/2016 20:33
Du må avgi stemme for å se resultatet.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358552 26/10/2016 20:37
Garpen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Så fint at jeg må avgi stemme i min egen poll for å se resultatet ICON_TONGUE

Redigert av Garpen; 26/10/2016 20:38.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358564 26/10/2016 21:04
D
DuffMcShank Online
Besatt
Besatt
D
Digipost gir en bedre brukeropplevelse etter min mening, bedre designet brukergrensesnitt.

Test her som også tar for seg registrering mot avsendere : http://www.dinside.no/okonomi/test-digipost-eller-e-boks---hva-skal-jeg-velge/60974220

Det er uansett litt pussig at man har gått for en enveis kommunikasjonsløsning for offentlig kommunikasjon, særlig når man allerede har en meldingsboksløsning i Altinn.

http://www.dagbladet.no/2015/01/26/nyheter/okonomi/digipost/e-bok/digital_postkasse/37375466/

Create the problem and sell the solution
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358607 27/10/2016 06:14
HeavyDude Offline
Besatt
Besatt
Altinn ?? Ikke nevn det ! Det er den mest gammeldagse og mest byråktatiske IT -løsningen jeg har opplevd på årtier ! I tillegg til mener jeg at den bryter med personvernet : styremedlemmene hos oss ( de har en formell rolle i Altinn) har tilgang til å se ansattes sykemeldinger gjennom NAV -rapporter som sendes gjennom Altinn. Vi har tatt opp dette med Difi og påpekt at det umulig kan være riktig at styremedlemmer skal ha tilgang til induviduelle, personsensitve data som det. Men Difi vet selvsagt best, og holder fast på at slik må det være, dette må styremedlemmer ha tilgang til. Men jeg håper Datatilsynet kan få lært Difi noe om personvern, og hva som ikke er oppgaver for styremedlemmer.
Puh, der fikk jeg blåst ut litt.

En annen side av denne saken : hvorfor pålegger det offentlige kundene å bruke tungvindte, høysikkerhetsløsninger også til kommunikasjon som er banalt ikke-sensitiv ?

Forøvrig er jeg bra fornøyd med Digipost.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358624 27/10/2016 07:01
D
dingo Offline
Medlem
Medlem
D
[Tinfoil] Det siste jeg leste om disse løsningene på diskusjonslista til EFN er at avsender har mulighet til å kalle tilbake brev. Det er dealbreaker for min del. Se for deg at vedtak fra NAV eller i en byggesak eller kanskje erstatningssak plutselig blir tilbakekalt og du står der meg skjegget fullt av epost! [/Tinfoil]

Jeg venter med å bruke det til jeg er pent nødt!

Re: Digipost eller e-boks? [Re: HeavyDude] #2358627 27/10/2016 07:05
S
simson Online
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: HeavyDude
Altinn ?? Ikke nevn det ! Det er den mest gammeldagse og mest byråktatiske IT -løsningen jeg har opplevd på årtier ! I tillegg til mener jeg at den bryter med personvernet : styremedlemmene hos oss ( de har en formell rolle i Altinn) har tilgang til å se ansattes sykemeldinger gjennom NAV -rapporter som sendes gjennom Altinn. Vi har tatt opp dette med Difi og påpekt at det umulig kan være riktig at styremedlemmer skal ha tilgang til induviduelle, personsensitve data som det. Men Difi vet selvsagt best, og holder fast på at slik må det være, dette må styremedlemmer ha tilgang til. Men jeg håper Datatilsynet kan få lært Difi noe om personvern, og hva som ikke er oppgaver for styremedlemmer.
Puh, der fikk jeg blåst ut litt.

En annen side av denne saken : hvorfor pålegger det offentlige kundene å bruke tungvindte, høysikkerhetsløsninger også til kommunikasjon som er banalt ikke-sensitiv ?

Forøvrig er jeg bra fornøyd med Digipost.

Er det ikke Brønnøysundregisteret som står bak Altinn...? (Altinn->Brreg->Næringsdept, mens DigiPost->Difi->Kommunaldept?)

Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358628 27/10/2016 07:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lang over den rullen med alufolie!

Jeg hater Posten intenst og vil velge alt annet enn Postens løsninger.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358644 27/10/2016 08:09
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
For en stund siden var jeg med på en spørreundersøkelse om Digipost. Undersøkelsen tok for seg hvor sikkert Digipost er, og at jeg som forbruker er HELT trygg når jeg bruker det. Masse spørsmål....
Når jeg er ferdig med alle spørsmålene, skal jeg legge inn navn, alder og postnummer. Jeg gjør aldri sånt, så jeg skrev Langbein eller noe i boksen. (Er det ikke litt teit med sånne ting i anonyme undersøkelser?) Idet jeg trykker på send-knappen, oppdaterer skjemaet mitt seg, og jeg får opp forrigemanns(?) skjema. Med fullt navn, alder og bosted, samt at jeg kan lese mye om vedkommendes passordvaner og lignende i skjemaet. Jeg fullfører enda et skjema, og får opp en annen persons med like utfyllende opplysninger. En kompis prøver, han får opp en tredjemann.
Så neitakk posten. Dersom dere ikke greier dette engang, tror jeg ikke jeg ville følt meg særlig trygg hvis dere skulle passe på viktigere ting.

Man kommer alltids ned
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358754 27/10/2016 12:07
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Kaster alle forespørsler om digipost og lignende tilbud rett i søpla. Har 3 emailer. Privat, jobb og universitet, det får holde om staten vil ha tak i meg.

Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358761 27/10/2016 12:21
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Digipost blir brukt til ein ting her, og til det er det veldig nyttig: Digitale kvitteringar frå XXL etc..

Re: Digipost eller e-boks? [Re: simson] #2358764 27/10/2016 12:26
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Sitat: simson

Er det ikke Brønnøysundregisteret som står bak Altinn...? (Altinn->Brreg->Næringsdept, mens DigiPost->Difi->Kommunaldept?)

Digipost er Posten.

Jeg har hatt Digipost siden det kom*, dvs. i over fem år. Opprettet konto der med en gang i håp om å slippe å få papirpost. Nå er det vel endelig omtrent slutt på papirpost for min del, men det skyldes mange andre utviklinger - det er jommen ikke mye som kommer i Digipostkassa. Sjekket alt nå, det er i grunn nesten bare banken (og det ligger i nettbanken også), posten (de hentemeldingene kommer også i appen), bompenger, borettslag....ja, ting som kommer andre steder også som man knapt er interessert i. I utgangspunktet kunne det jo vært fint med arkiv over posten - jeg liker at jeg kan finne alle selvangivelsene mine hos Altinn f.eks. - men jeg trenger virkelig ikke arkiv over kontoutskrifter (hva skal man egentlig med den gammeldagse pdf-greia) og hentemeldinger.

Også får man noen kvitteringer til digipost. Ikke mange som er med på den ordningen, så da er bare resultatet at jeg kan finne kvitteringer fra f.eks. Gsport og XXL her i tillegg til mitt eget arkiv. Ganske mislykka første 5,5 år ja.

Edit: *Jeg har virkelig hatt siden det kom ser jeg, jeg er registrert 1.4.2011, mens wikipedia sier "utgitt 5.4.2011 ICON_WINK .

Redigert av buffest; 27/10/2016 12:30.

Rule #72 // Legs speak louder than words.
Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358837 27/10/2016 17:24
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Ville styrt godt utenom både Digipost og Eboks fordi de rett og slett mangler grunnleggende sikkerhet. Sikkerheten på lagret data baserer seg på at de ikke blir hacket, kompromittert, har uærlige ansatte osv så ikke akkurat ønskesituasjon over tid med alle eggene i samme kurven uten sikring. Nasjonal sikkerhetmyndighet påpekte problemet allerede i 2013 uten at noe ser ut til å være gjort.
Kommunikasjonen er kryptert under overføring så det er greit og autentiseringen går med BankID og venner så det er også greit.
Vil du ha post som bare du kan åpne og lese så er dette ikke løsningen å velge.

Burde ikke være for mye forlangt at man kunne laste opp sinn offentlige nøkkel og få avsendere av dokumenter til å benytte denne for kryptering av meldinger til deg..

Re: Digipost eller e-boks? [Re: Garpen] #2358842 27/10/2016 18:09
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sikkerhet på den ene siden, brukervennlighet på den andre...
Man skal ikke øke sikkerheten med så mange hakk før mesteparten av Norges brukere detter av lasset.
Bare det å kunne si hvilken browser man bruker, sliter svært mange med å kunne svare på i dag av den jevne bruker.

Re: Digipost eller e-boks? [Re: dingo] #2358845 27/10/2016 18:28
D
DuffMcShank Online
Besatt
Besatt
D
Sitat: dingo
[Tinfoil] Det siste jeg leste om disse løsningene på diskusjonslista til EFN er at avsender har mulighet til å kalle tilbake brev. Det er dealbreaker for min del. Se for deg at vedtak fra NAV eller i en byggesak eller kanskje erstatningssak plutselig blir tilbakekalt og du står der meg skjegget fullt av epost! [/Tinfoil]

Har ikke sett noen slik mulighet i API eller dokumentasjonen til Difi.
Mulig det er tilgjengelig for avsendere som går direkte mot en av leverandørene, dvs. private avsendere.

Jeg ser at det i 2 år gamle versjoner av API-et eksisterte mulighet for å tilbakekalle post som ennå ikke var synliggjort for mottaker (pga. virkningsdato frem i tid). Denne eksisterer tilsynelatende ikke i dagens løsning for offentlige avsendere.

Create the problem and sell the solution
Re: Digipost eller e-boks? [Re: DuffMcShank] #2358945 28/10/2016 06:30
D
dingo Offline
Medlem
Medlem
D
Sitat: DuffMcShank
Sitat: dingo

Har ikke sett noen slik mulighet i API eller dokumentasjonen til Difi.
Mulig det er tilgjengelig for avsendere som går direkte mot en av leverandørene, dvs. private avsendere.

Jeg ser at det i 2 år gamle versjoner av API-et eksisterte mulighet for å tilbakekalle post som ennå ikke var synliggjort for mottaker (pga. virkningsdato frem i tid). Denne eksisterer tilsynelatende ikke i dagens løsning for offentlige avsendere.

Se der ja, I stand corrected.

Re: Digipost eller e-boks? [Re: Brumm] #2358965 28/10/2016 07:12
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Brumm

Sånn i motsetning til en postkasse tenker du?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Digipost eller e-boks? [Re: gare] #2359034 28/10/2016 09:16
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: gare
Sitat: Brumm

Sånn i motsetning til en postkasse tenker du?

Lykke til med å hente brev til 100'000 personer via å oppsøke postkasser.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Digipost eller e-boks? [Re: vehe] #2359085 28/10/2016 11:10
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vehe
Kaster alle forespørsler om digipost og lignende tilbud rett i søpla. Har 3 emailer. Privat, jobb og universitet, det får holde om staten vil ha tak i meg.

Av minst to grunner er ikke din epost et sikkert alternativ:
- Mottaker kan ikke være sikker på at du er den du er
- Utvekslingen er ikke sikret mot innsyn fra uvedkommende.

Jeg tror folk er bakstreverske fordi de er redd for teknologi eller ikke vet hvordan den fungerer. Det offentlige har kanskje en pedagogisk utfordring.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå