Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser.

Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. #2037416 01/12/2015 16:30
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
NCF vurderer å innføre begrensninger på syklene som kan brukes i terrengsykkelritt i aldersbestemte klasser. Hva tenker du om disse forslagene?

Les forslagene her:

Kom gjerne med innspill og andre forslag til hva som kan gjøres for å unngå utstyrsjag i terrengsykkelsporten.

Utstyrsbegrensning ja eller nei
Et valg tillatt
Stemmer aksepteres fra: 01/12/2015 16:30
Du må avgi stemme for å se resultatet.
Redigert av sykkeloyvind; 01/12/2015 17:58.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037418 01/12/2015 16:34
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Jeg tror dette er lurt. Gleden bør ligge i syklingen ikke utstyret ICON_SMILE


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037442 01/12/2015 18:31
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Smarte ideer.

Mitt inntrykk etter hva jeg har fått med meg av bilder o.l fra utenlandske ritt er at nordmenn har alltid Oakley, S-works, etc. Og til slutt så tar du lista med folk med dyrest utstyr og snur den på hodet, så har du resultatlista. Ganske så flaut syntes jeg. Dette er dog mitt intrykk og det kan hende jeg tar feil. Unntatt på det med resultater da... :-P

Så det samme på tv fra langrennsåpningen i Sverige. Nå gjelder dette kun hodeplagg da, men nesten alle norske hadde dyre Oakleys, mens svenskene hadde som regel langt billigere alternativer. Det er jo dog ikke sikkert dette gjelder hele utstyrsparken, men jeg ser jo en tendens. Det med resultatlista gjelder ikke her da. Hehe.

Jeg har selv roet meg på utsyrsjaget de siste årene, selv om jeg fortsatt er riktig så interessert i godt utstyr. Det trenger bare ikke være dyrt lenger.
Jeg ville syntes det hadde vært flaut å stilt opp i ritt med sykkel til, la oss si 60 laken, og ikke kunne hevdet meg.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037444 01/12/2015 18:36
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Blir flott breddeidrett når 30000 blir sett på som en grei inngangsbillett....


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037445 01/12/2015 18:41
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Tord skriver jo at han mener 30.000,- er OVER det han mener er akseptabel inngangspris...

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037455 01/12/2015 19:21
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Da er det kanskje håp likevel. Gikk litt fort igjennom artikkelen ser jeg nå ;D


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037462 01/12/2015 20:05
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Online
More than words
Online
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Jeg syntes dette er riktig vei å gå og savnet allerede strengere regler sist gang det skulle bli strengere.

Foreldre har siden den gang vært døds gode i å gå rundt reglene.

Likevel syntes jeg personlig at 10 kg er en ganske så lett og dyr sykkel. Ja vet man kan bygge sykler lettere ved å bygge litt her og der. Likevel når man skal lage regler for å dytte sporten fremover så må man lage regler for alle. Ikke bare for nerdene som kan klare å lage en billig sykkel til kiden som er lett.

Jeg syntes man burde ha slengt på et par regler:

-Ikke lov med wattmåler. Dette er det garantert noen som kommer til å sette på for å få opp vekten.

-Ikke lov med topp grupper (XTR, XX1, X01)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037475 01/12/2015 20:49
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Jeg mener også at noe som er vel så viktig som utstyrsregler, er holdninger små unger og deres foreldre har til dyrt utstyr. Ser ut til at det blir fler og fler "alpinforeldre"...

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037480 01/12/2015 21:08
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Veldig bra regler. Bortsett fra vektregelen. Den blir feil. Det er selvsagt mulig å sette lodd på syklene, men man får en brukt 8 kg sykkel til halve prisen av en ny 10 kg. Vi solgte ut sykler på 7.8kg til 13.000,- stk. En ny 10+ kg sykkel med XT http://www.merida.no/sykler/terreng/mtb27-big-seven-cf-7000
koster over 30.000,-. Så hele regelen blir tullete, hvis målet er å redusere kostnadene. Skal man ned på nypriser på 10-15k, så snakker vi nærmere 13 kg. Det gir ikke mestringsfølelse.

Bruktmarkedet er viktig, for å holde kostnadene nede. 13-16 er hovedmålgruppe for brukte rittsykler. Tror man må fokusere på å informere om at i konkurranse betyr ikke 2-3kg mye for 13-16.


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: olechr] #2037487 01/12/2015 21:40
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
tbh Offline
Dekktester
Offline
Dekktester
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
Sitat: olechr
Jeg syntes dette er riktig vei å gå og savnet allerede strengere regler sist gang det skulle bli strengere.

Foreldre har siden den gang vært døds gode i å gå rundt reglene.

Likevel syntes jeg personlig at 10 kg er en ganske så lett og dyr sykkel. Ja vet man kan bygge sykler lettere ved å bygge litt her og der. Likevel når man skal lage regler for å dytte sporten fremover så må man lage regler for alle. Ikke bare for nerdene som kan klare å lage en billig sykkel til kiden som er lett.

Jeg syntes man burde ha slengt på et par regler:

-Ikke lov med wattmåler. Dette er det garantert noen som kommer til å sette på for å få opp vekten.

-Ikke lov med topp grupper (XTR, XX1, X01)


Jeg er enig i at 10 kg kanskje er litt lett. Burde det vært 11 kg?

Er det virkelig noen som er 16 år eller yngre som har wattmåler? Det hører vel ikke hjemme i en sånn klasse?

I prinsippet er jeg for å si at komponenter fra toppgrupper ikke skal stå på sykkelen, men da begynner det kanskje å bli krevende å være dommer, eller er det bare å kjøre på? Gjelder det også bare bakgir, eller kun komplette grupper. Hva med 3 år gammelt xtr? Er xx toppgruppe, eller er det bare xx1? Det melder seg med dette raskt en del spørsmål som er lette for oss invidde, men som kan være krevende for både dommere og ikke kyndige foreldre.


--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: GardS] #2037488 01/12/2015 21:44
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
tbh Offline
Dekktester
Offline
Dekktester
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
Sitat: GardS
Veldig bra regler. Bortsett fra vektregelen. Den blir feil. Det er selvsagt mulig å sette lodd på syklene, men man får en brukt 8 kg sykkel til halve prisen av en ny 10 kg. Vi solgte ut sykler på 7.8kg til 13.000,- stk. En ny 10+ kg sykkel med XT http://www.merida.no/sykler/terreng/mtb27-big-seven-cf-7000
koster over 30.000,-. Så hele regelen blir tullete, hvis målet er å redusere kostnadene. Skal man ned på nypriser på 10-15k, så snakker vi nærmere 13 kg. Det gir ikke mestringsfølelse.

Bruktmarkedet er viktig, for å holde kostnadene nede. 13-16 er hovedmålgruppe for brukte rittsykler. Tror man må fokusere på å informere om at i konkurranse betyr ikke 2-3kg mye for 13-16.


Uten vektgrense skjønner jeg ikke helt hvordan vi skal få regulert dette på en enkel måte, men kom gjerne med innspill. Ser utfordringen med at gode og lette 26" kan kjøpes brukt til en rimelig penge nå som de har gått av moten.


--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037491 01/12/2015 22:15
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Kommer jo langt i prisgalloppen med å forby FS og karbonhjul. Er dere frempå så lager dere regler for ting som kanskje ikke er noe tema i dag, men fort kan bli det som wattmålere, elektronisk styrte dempere, el gir er vel allerede forbudt(?), men lar resten være opp til hver enkelt.
Gjør dere dette og legger vektgrensa på 10 kg så kan alpinforeldre kjøpe nytt tip topp utstyr, men det er som nevnt over her også en fin mulighet til å slenge seg med med fullt ut konkurransedyktig utstyr for en rimeligere penge via bruktmarkedet/sesongsalg. Får mye fint for 10000 om dagen hvis man vil.


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037495 01/12/2015 22:23
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
Synes vektbegrensningen på 10kg er passe, om det skal være begrensning på HT. Går du under dette så vil prisen gå veldig opp, og i tillegg holdbarheten ofte gå ned (for de som mener at f.eks. xtr holder kortere enn xt). Så dermed går og vedlikeholdskostnadene opp. En sykkel med XT kan jo holde lenge uten særlig kostnader.

Ville ikke satt grensen til 11kg etter å ha sett hvor mye vekt har å si på sykkelgleden på de yngre....blir mye mer lekent og lystbetont når en på 40kg får en lett sykkel. I prosent utgjør sykkelvekten mye mer for unge...også med tanke på mindre muskler for de minste. Over 11kg må mange begynne å feste lodd i konkurranse, og ta de av på trening...blir for dumt.

Om fulldemper for de unge skal forbys har jeg ingen mening om...er jo et dilemma at drømmesykkelen de endelig har fått og øvd på ikke skal kunne brukes i konkurranse. Er jo nesten som å forby Rallycross med over 120hk fordi alle skal kunne konkurrere på like vilkår. Men ser jo poenget....men da tvinger en alle over på HT....eller verre....til å ha to sykler til enhver tid....

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037508 02/12/2015 06:31
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Jeg mener at det også må være en fordel for de unge som vil utvikle sine ferdigheter og styrke med å starte på en halvdemper fremfor fulldemper.

Hva med teknisk støtte? Hva med de barna som ikke har foreldre som står klar med reservehjulsett, klar til å smette det på dersom det skjer en punktering? Jeg er ikke sikker på regelverket og om det allerede finnes noe her. Kan det være noe å se på også?

Redigert av Juffe; 02/12/2015 06:38.

'...once more, and more intensity!'
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: tbh] #2037509 02/12/2015 06:35
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Jukkepinne er enkelt å sjekke, men hva med wattmåler? Skal en unge bli stoppet om det står en Stages-arm på sykkelen? Må den funksjonstestes? Holder det om han tar ut batteri eller kjører uten egnet mottaker?

I teorien sikkert OK, men å skille på utstyrsgrupper er vanskelig, for ikke å si umulig.
Det kryr av (eldre) sykler med f. eks XTR bakskifter. Hor skal grensa gå? XTR-generasjon? Bare bakskifter? Komplett girlinje?

Nei, dette må være lett å kontrollere for foreldre, trenere, lagledere og dommere.

Tror ikke vi klarer å fjerne pengepresset eller å utligne alle utstyrsfordeler, men kan vi redusere fordelen med å ha svindyrt utstyr er vi kommet et godt stykke på vei.

Husk at vi her snakker om ungdomsklassene, altså før de kommer opp i junioralder (opp t.o.m 13-14 bruker vel de fleste 26", så da er vel 10 kg ikke helt på trynet?).

For øvrig har vi det samme på landevei; utvekslingsbegrensning, vektbegrensning (8kg), ikke temposykkel/tempoutstyr, etc.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Oystein L] #2037512 02/12/2015 06:43
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sitat: Oystein L
Jukkepinne er enkelt å sjekke, men hva med wattmåler? Skal en unge bli stoppet om det står en Stages-arm på sykkelen? Må den funksjonstestes? Holder det om han tar ut batteri eller kjører uten egnet mottaker?

I teorien sikkert OK, men å skille på utstyrsgrupper er vanskelig, for ikke å si umulig.
Det kryr av (eldre) sykler med f. eks XTR bakskifter. Hor skal grensa gå? XTR-generasjon? Bare bakskifter? Komplett girlinje?

Nei, dette må være lett å kontrollere for foreldre, trenere, lagledere og dommere.

Tror ikke vi klarer å fjerne pengepresset eller å utligne alle utstyrsfordeler, men kan vi redusere fordelen med å ha svindyrt utstyr er vi kommet et godt stykke på vei.

Husk at vi her snakker om ungdomsklassene, altså før de kommer opp i junioralder (opp t.o.m 13-14 bruker vel de fleste 26", så da er vel 10 kg ikke helt på trynet?).

For øvrig har vi det samme på landevei; utvekslingsbegrensning, vektbegrensning (8kg), ikke temposykkel/tempoutstyr, etc.


Jeg tror ikke at en wattmåler på ritt har så mye å si fra eller til. Da er det mer virkningsfult å forby det på trening. Noe som vanskelig lar seg gjennomføre.

Men, dersom det kommer begrensninger nå så kan det få konsekvenser for de ikke pengesterke som allerede har bra utstyr som er noen år gamle grunnet gode bruktkjøp. Skal de bli tvunget til å selge og kjøpe noe enklere bare fordi kategorien plutselig blir feil? En overgangsordning kan heller å la de med fulldemper stille med handicap, f.eks. stille bakerst i startfeltet, ingen chicken line osv.


'...once more, and more intensity!'
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037514 02/12/2015 06:58
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
I bilcross (?) så må du selge bilen din hvis du får et bud på et visst beløp. Så kan man kjøpe så dyr bil man bare vil, men må altså selge den for f.eks 5.000kr.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Juffe] #2037515 02/12/2015 07:02
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: Juffe

Men, dersom det kommer begrensninger nå så kan det få konsekvenser for de ikke pengesterke som allerede har bra utstyr som er noen år gamle grunnet gode bruktkjøp. Skal de bli tvunget til å selge og kjøpe noe enklere bare fordi kategorien plutselig blir feil? En overgangsordning kan heller å la de med fulldemper stille med handicap, f.eks. stille bakerst i startfeltet, ingen chicken line osv.

Det er foreslått relativt lang tidshorisont, og i tillegg gradvis innføring, så dette skal ikke "plutselig" bli feil" og dermed få tilbakevirkende kraft.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: aug11x] #2037520 02/12/2015 07:22
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sitat: aug11x
I bilcross (?) så må du selge bilen din hvis du får et bud på et visst beløp. Så kan man kjøpe så dyr bil man bare vil, men må altså selge den for f.eks 5.000kr.


Perfekt for CX!


'...once more, and more intensity!'
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Juffe] #2037540 02/12/2015 08:10
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: Juffe
Sitat: aug11x
I bilcross (?) så må du selge bilen din hvis du får et bud på et visst beløp. Så kan man kjøpe så dyr bil man bare vil, men må altså selge den for f.eks 5.000kr.


Perfekt for CX!


Er egentlig ingen dum idé...vektbegrensning + må selge sykkelen hvis noen vil ha, til en fastsatt pris ICON_SMILE

Uansett, basert på mine erfaringer fra motorsport (Go-Kart og oppover) vil det alltid være de (pappaer) som er ekstra ressurssterke/smarte og finner fordeler, aka gråsone-juksing.

Gjelder selv om man skulle gjøre noe så banalt som å gi alle samme sykkel. Tror det vil være meningsløst å gå for detaljert til verks.
Minimumsvekt på hardtail 10kg, fulldemper 12, eller noe sånt. Standard girutveksling for alle, eks 22/36-11/36. Kanskje enhetsdekk, sponset av en eller annen leverandør. Krever en superenkel teknisk kontroll/etterkontroll/stikkprøve.

Dersom vektbegrensninger innføres, må det følge en "offisiell" vekt som kalibreres jevnlig med på alle rittene, og det må være rutiner som eliminerer feil 100%.
Den må være tilgjengelig for deltakerene gjennom hele arrangementet. Har selv blitt utsatt for forskjellskalibrering og medfølgende bråk i motorsport, ikke mye moro.

Superviktig tema.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037541 02/12/2015 08:16
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Så hvis man har en 14-åring som liker å sykle sti på fulldemper og kanskje får lyst til å stille for eksempel i Terrengsykkelrittet, bare for moro skyld, mener folk her inne at man bør måtte kjøpe egen sykkel til dette formålet? Og far har ikke lov til å sette på et XP-bakgir han uansett ikke bruker siden han allerede har byttet til XX1 på sønnens sykkel?

Nordmenns forbudsiver er grenseløs.

(Refererer til forslag i tråden, ikke selve saken, som jeg egentlig ikke har så sterke meninger om.)

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: larsdx] #2037543 02/12/2015 08:18
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sitat: larsdx
Så hvis man har en 14-åring som liker å sykle sti på fulldemper og kanskje får lyst til å stille for eksempel i Terrengsykkelrittet, bare for moro skyld, mener folk her inne at man bør måtte kjøpe egen sykkel til dette formålet? Og far har ikke lov til å sette på et XP-bakgir han uansett ikke bruker siden han allerede har byttet til XX1 på sønnens sykkel?

Nordmenns forbudsiver er grenseløs.

(Refererer til forslag i tråden, ikke selve saken, som jeg egentlig ikke har så sterke meninger om.)


Derfor min kommentar lengre opp og forbundets svar litt mindre lengre opp. Kanskje dette kan begrenses til aktive rundbaneritt og ikke turritt


'...once more, and more intensity!'
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: larsdx] #2037551 02/12/2015 08:29
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
tbh Offline
Dekktester
Offline
Dekktester
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,286
Sitat: larsdx
Så hvis man har en 14-åring som liker å sykle sti på fulldemper og kanskje får lyst til å stille for eksempel i Terrengsykkelrittet, bare for moro skyld, mener folk her inne at man bør måtte kjøpe egen sykkel til dette formålet? Og far har ikke lov til å sette på et XP-bakgir han uansett ikke bruker siden han allerede har byttet til XX1 på sønnens sykkel?

Nordmenns forbudsiver er grenseløs.

(Refererer til forslag i tråden, ikke selve saken, som jeg egentlig ikke har så sterke meninger om.)


Spørsmålet om en stisyklende 14-åring skal kunne stille på sin fulldemper i ny og ne i ritt er godt. Vi har noen i klubben vår som like utfor og endurosykling og å leke seg på sti, men som stiller opp i United Bakeries cup. Skal disse nektes start, eller skal vi akseptere fulldempere f.eks på 12 kg i ritt?

Eller er dette en høna og egget problemstilling? Dvs at hvis vi innfører forbudet, ville ikke disse kjøpt fulldemper i utgangspunktet? Jeg har to unger og de og mange av deres kamerater har lekt seg utrolig mye på stisykling, men ingen hadde fulldemper før sesongen de fylte 17 år.


--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037552 02/12/2015 08:30
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Jeg mener at en vektbegrensning på f.eks 11kg burde holde. I tillegg til forbudet mot wattmåler og karbonhjul da selvsagt, men det er det vel ikke så mange 13-15 åringer som har, selv i dette pappaguttlandet...? Veldig enkelt å kontrollere.
De som er så dumme at de da bruker 50 laken på en sykkel de må sette vekter på, får bare gjøre det.
Problemet med forbud av f.eks dyre grupper er jo som nevnt over; eldre arvegods, smarte bruktkjøp, tilbud o.l.
Og selvfølgelig må dette gjelde bare aktive ritt og ikke turritt.

Men jeg må bare nevne det igjen; holdninger blant de unge om at man klarer seg fint med billigere utstyr er det viktigste. Hadde det bare kommet en kar på billig sykkel å begynt å slå fra seg på listene så hadde nok det hjulpet.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: Juffe] #2037555 02/12/2015 08:35
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: Juffe

Derfor min kommentar lengre opp og forbundets svar litt mindre lengre opp. Kanskje dette kan begrenses til aktive rundbaneritt og ikke turritt

Dette omhandler aktive ungdomsritt, primært XCO, men også andre aktive ungdomsklasser i forbindelse med turritt (igjen; akkurat som i dag, og slik som det er på landevei).
Nå er det jo ikke turritt for ungdom, kun enkelte få trimritt.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037563 02/12/2015 08:47
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 56
S
sigped Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 56
Hvilke argumenter er det for at man blir bedre teknisk av å kjøre å hardtail isteden for fulldemper som ung?

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sigped] #2037564 02/12/2015 08:51
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: sigped
Hvilke argumenter er det for at man blir bedre teknisk av å kjøre å hardtail isteden for fulldemper som ung?


En tanke er nok at man med halvdemper er nødt til å bruke kroppen mer aktivt som fjæring og sykle jevnt og myke. En teknikk som er like anvendelig på fulldemper, bare på større slag.
Men det kan jo også hende at det å starte tidlig på fulldemper gjør at man henter ut enda mer av mulighetene denne sykkelen gir.
Husk at det i denne sammehengen uansett er snakk om rundbane og maratonsykling, ikke sti og utfor.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037572 02/12/2015 08:58
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Når "alle" sier at fulldemper er raskere til alt, regner jeg med at 14-åringer som sykler aktivt får med seg dette. Å skulle forby fulldempere synes jeg derfor er å trekke det for langt. Det må jo være drepen for motivasjonen at man må velge det nest beste til man har fylt det riktige antall år før man får prøve seg. En fulldemper MÅ jo ikke ha dempere med Kashima-coating, elektronisk giring og karbonhjul. Det finnes rimeligere varianter også her.

Men om man innfører vektgrenser så kan det jo være at en del ser at de vil kjøre fortere med lett(ere) HT vs tyngre FS, og derfor velger HT til ritt. Så kjøper sikkert mammaene og pappaene Scott RC til poden som de tynger ned med bombesikre stihjul og alu styre/stem/setepinne. Og vips så er man innafor, men til like høy kostnad som før.

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037585 02/12/2015 09:10
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Bør minimum sette vektgrense til 10 kg og forbud mot karbonhjul..
Uansett om pappa allerede har enve hjul til 20 lapper i garasjen fordi han tror han sykler fortere på Birken med de så har de ingenting på sykkelen til kid´n å gjøre.. Det koster ikke noe siden han allerede har de, men sender signaler fort til resten av feltet.

Synes og fulldemper forbud er en god ide. Da hindrer du at de kommer med en fulldemper tuna til å være 10,01 kg.
HT på 10 kg uten karbonhjul begrenser fint kosten, resten tror jeg blir for komplisert å kontrollere..
Så får de heller glede seg til de blir gamle nok til å sykle fulldemper, de blir ikke dårligere av å sykle ht.
Det neste jeg ville vudert er nesten dekk, NCF ordner avtale med et dekkmerke, kun lov å kjøre med to dekk. Et til gjørme og et til tørt, så starter man likt..

Finnes sikkert en tulling som bygger en HT til 8kg med 2 kg vekter, men det er ikke mange av de og de fleste vil synes det er såpass teit så tror ikke det blir noen trend.. ICON_SMILE

Re: Utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. [Re: sykkeloyvind] #2037602 02/12/2015 09:28
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Er ikke barne og ungdomsklassene i TSR og liknende ritt åpne for alle? Er disse reglene bare for en eller annen elite? I så fall er det jo mindre problematisk, selv om et forbud mot fulldempere i tekniske rundbaneløyper minner litt om forbud mot V-stil i hopp.

Hadde 13-åringen i huset blitt seriøst interessert i stisykling ville jeg uten å nøle kjøpt en fulldemper til ham. Og jeg ville sikkert også ha satt på et xx-gir og litt annet jeg har liggende og ikke bruker.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå