Ja, dette er nødvendigvis et idiotprosjekt. Ikke har jeg bygd noen "ordentlig" sykkel før heller. Men hadde det ganske moro med dette nå i dag, og har planer om å fullføre med stil, selv om det sikkert kommer til å ta litt tid før jeg får alt på plass.
Tror faktisk jeg kommer til å sykle litt rundt på den også, ettersom jeg jo er en oppmerksomhetssøkende type som liker å være sær. Nok om det!
Jeg har nemlig hatt lyst til å bygge meg en litt spesiell sykkel en god stund nå. (Hvis du er lei allerede, se spoiler her: http://i.imgur.com/64OyQOo.jpg )
Etter å ha lett etter et passelig og billig offer på finn i lang tid (les: sjekket på mobilen en 3-4 ganger) endte jeg opp med å kjøpe en flunkende ny sykkel på Biltema til dette prosjektet.
Ok, jeg skal videre. Spesialverktøy (krankarmsavdrager) må til:
Jeg haler og drar det jeg klarer, men ingenting særlig skjer. Kanskje dette hjelper?
Mens jeg innbiller meg at det virker, studerer jeg merket på styrerøret. Vakkert.
Jeg bruker mer makt. Hjalp det? Nei, det gjorde visst ikke det. Plutselig ser det ikke lenger så lovende ut:
Klarer med tilsvarende makt å skru verktøyet ut igjen. Nei, det var ikke gjenget på feil, ihvertfall ikke før jeg begynte å stramme. Men kanskje vinkelen på denne her har noe med saken å gjøre? Det føles veldig skeivt der og da, det er fint å ha noe å skylde på.
Jeg prøver igjen - og igjen - og igjen. Det blir bare skeivt, og ingenting rikker seg, bortsett fra gjengene i krankarmen som blir verre og verre. Jeg svetter og tviler på om jeg kommer lenger i dag. Til slutt får jeg nok, og tramper med all min makt (les: vekt) på krankarmen en tre-fire ganger. Da løsner den lett. Formen er kanskje ikke nøyaktig den samme, men det går sikkert bra.
Og ja, det var fett på fra før.
Den andre krankarmen går fint av - med samme voldsomme metode som den første, avdrageren har jeg gitt opp på.
Stemningen er noe mørk på dette tidspunktet.
Festet for kjedebeskytteren forsvinner på tilsvarende effektiv måte, da den ligger så tett på låseringen(?) at den umuliggjør bruk av den innkjøpte "hacknyckelen" - jeg rugger på den til den brekker av metalltretthet, og slår den av med en hammer.
Nå skal gaffelen av. Jeg mangler stor nok skiftenøkkel, men det løses raskt med en tur på biltema (selvfølgelig).
Endelig kan jeg sette ramma i sofaen. Humøret stiger betraktelig.
Gaffelen får komme på igjen. Jeg sliter litt med å stramme styrelageret riktig, det er mulig jeg gjorde noe feil her.
Men hvem bryr seg vel om slike detaljer når solen skinner. Hjulene får komme på, det begynner å se mer ut som en sykkel igjen.
Krankarmene skrus pent på plass igjen. Kjedet hektes sammen. Det er fin klaring til alt på "feil" side av rammen, og kjedelinjen blir helt brukbar, noe jeg var litt engstelig for.
Heretter er det plankekjøring. Styret kommer på:
Jeg kommer til å trenge ett med vesentlig mer rise, men det tar vi senere. Pedaler må vi også ha
Her er sykkelen klar til første prøvetur, forsiktig nok iført alt jeg eier av beskyttelsesutstyr. Jeg hadde ingen kameramann til stede, men jeg tror det gjorde inntrykk på naboene. Det gikk overraskende lett å komme seg opp og sykle på første forsøk, men mangelen på sete og en veldig framoverbøyd stilling er nok ikke holdbart for turer utover et par minutter.
I morgen blir det montering av reflekser, og fundering på hvordan jeg skal få ordnet høyere styre og montert sete. Og kanskje litt mer prøvesykling!
Den der har slakk nok styrevinkel til at den vil gå som fy ned fra Våttakammen.
Litt undrende på seteplasseringen da. Skal det sveises fast?
Styrevinkelen er ganske slakk, ja. Jeg skal faktisk prøve å snu gaffelen for å se om det blir lettere å kontrollere sykkelen sånn.
Ideelt sett vil jeg (eller kanskje helst bror min, som er smed) sveise fast et nytt seterør på toppen av kranken - og aller helst med en avstiver ned til bakhjulet eller lenger fram på overrøret.
Men jeg er utålmodig, og kan komme til å prøve å teipe fast et kosteskaft eller noe sånt.
Sitat: knut77
Gleder meg til å se første prøveturen dokumentert (:
Dette bygget har for øvrig den skumleste varianten av vertikale dropouts jeg noen gang har sett :-o
Skal se om jeg får tatt en video i dag.
Du la merke til en interessant detalj der ja. Det gjorde heldigvis jeg også. Jeg strammet til det gjorde vondt i hendene, hoppet litt på overrøret og så etter om det var bevegelse, men det har ikke rørt seg enda.
Må si at jeg ikke tenker på dette som en terrengsykkel egentlig. Terreng-tallbike (med custom ramme?) får bli neste prosjekt, når dette er ferdig og jeg har fått mer erfaring med å sykle på den. Da kanskje jeg kan prøve det stupet på nytt (med fallskjerm).
Sete kommer. Tanker om geometri kverner i bakhodet. Jeg kommer nok til å snu gaffelen for å redusere den ekstreme styrevinkelen som gjør den tungstyrt i lav fart og gir en tendens til å ville falle over til siden - ikke optimalt. (Og høy fart vil jeg uansett unngå).
Jeg ser også poenget med mindre forhjul - uten det vil tyndgepunktet ligge voldsomt langt bak. Har faktisk noe liggende, og skal se om det passer.
Men nå ble det mye prat og lite handling. Jeg får stikke ut og se om jeg kan få til litt framgang.
Nytt forhjul! Og med bare bittelitt kreativitet fikk jeg montert både reflekser, skjermer og sete.
Riktignok går det ikke an å sitte på setet, men jeg fikk det ihvertfall ut av boden!
Kombinasjonen mindre forhjul og snudd gaffel gjorde sykkelen lettere å kontrollere i lav hastighet, men det er litt dumt å miste forbremsen også. Så jeg tror jeg kommer til å bytte tilbake og tilpasse setet og styret deretter.
Jeg har blitt lovt sveisehjelp, men det blir dessverre ikke med det aller første. Så det er bare å tenke på akkurat hvordan det bør løses. Og så må jeg bestemme meg for hvilken farge jeg skal spraylakkere med. Kanskje jeg klarer å lage en fin gradient fra blå til rosa?
kjære vene.. Kan du ikke få noen til å filme deg ( skjult kamera ish..) når du sykler, parkerer sykkelen utenfor en kiosk eller kafe, går inn, kjøper noe småtteri, kommer ut, og trår agårde som ingenting har skjedd.. Det er nødt om å bli noen bra ansiktsutrykk der. Tror det blir ekstra moro, hvis antrekket er lycrabasert.
evt ta den med til Biltema, og klage på bruksanvisnngen..