Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Dødsfall i EWS

Dødsfall i EWS #1989658 02/08/2015 05:57
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989678 02/08/2015 07:13
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
K
Kamao Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
Rett og slett tragisk.



Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989692 02/08/2015 08:36
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Veldig trist å høre.

Kan det ha vært i filmen Rise of Enduro hvor de nevnte at det var mer skader i Enduro enn i DH. Det brukes visst generelt mindre beskyttelsesutstyr i Enduro og Enduro-lignende sykling er kanskje populært blant mindre erfarne syklister.

Etter å ha tilbragt noen uker sammen med bla ryggmargskadde så har det vært uunngåelig å tenke på hva jeg/vi driver med. Det går til tider fort på sti, og mange bruker ikke annen beskyttelse enn en lett hjelm. Ryggplate og nakkekrage blir kanskje mer utbredt.


Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989697 02/08/2015 08:47
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Uten å spekulere i hva som har skjedd, så avventer jeg hva som kommer fra pressekonferansen i kveld. Husk at mange enduro-ritt har obligatorisk helhjelmbruk, og jeg sykler personlig selv alltid med helhjelm og ryggplate på ritt. Men det kan også være noe helt annet som har skjedd.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989701 02/08/2015 08:59
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Jepp, ikke noe kritikk av EWS. Jeg har gjort meg noen tanker om hvor smart jeg egentlig er når det går fort på sti, og dette bringer frem slike tanker igjen. Uten at jeg sammenligner min sykling med organisert Enduro utover det. Og uten at jeg vet om det som skjedde her har noe med sikkerhet å gjøre.


Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989724 02/08/2015 10:46
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det er så mye som kan ha skjedd, så jeg tør ikke anta noe i det hele tatt nå.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989727 02/08/2015 10:57
Registrert: May 2014
Innlegg: 47
GeeBee Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2014
Innlegg: 47
Risikoen for alvorlige skader er også tilstede i f.eks 80/20 serien. Selv synes jeg fartsetappene på f.eks Nesbyen til tider var litt for raske - høy fart er synonymt med økt risiko for alvorlige skader. Burde vi kanskje legge inn flere bremsende elementer?


Garasjeprodusent av Blue Cure - Tiresealant
https://www.facebook.com/Supersealant1/
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989733 02/08/2015 11:17
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 107
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 107



Martin Hagen
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989778 02/08/2015 13:38
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Det er ganske mange i det internasjonale sykkelmiljøet som diskuterer om enduro-formatet er i ferd med å gå for langt.
Fartsprøvene ligner mer og mer på rene utforløyper, bare med dårligere sikkerhet, lenger vei til ambulanse og lege, lettere sykler og dårligere merking, og ingen terping på linjer og trening i løypa.
Når man i tillegg legger til at syklistene som ofte er mer slitne, mindre rutinerte enn de fleste rene utforsyklister, samt har mindre beskyttelsesutstyr på kroppen kan det være flere ting som gjør enduro-ritt potensielt farlig.

Internasjonal endurosykling bør vurdere om dette er en ønskelig utvikling.

Om noe av dette hadde noen betydning for den tragiske hendelsen i Crested Butte er ikke sikkert. Men jeg diskuterte dette i går, før vi hørte om dette, med Cannondales produkt- og markedssjefer.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989793 02/08/2015 14:34
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Enduro må vel kalles en risikosport sånn de kjører i EWS. Marginene blir desverre små når man presser grensene hele tiden. Det går jo styggfort.

Tror kanskje enduro formatet hadde blitt like kult med mer etapper i teknisk terreng i med mer flatt og oppover.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dødsfall i EWS [Re: GeeBee] #1989803 02/08/2015 15:11
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048
neonstz Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048
Sitat: GeeBee
Risikoen for alvorlige skader er også tilstede i f.eks 80/20 serien. Selv synes jeg fartsetappene på f.eks Nesbyen til tider var litt for raske - høy fart er synonymt med økt risiko for alvorlige skader. Burde vi kanskje legge inn flere bremsende elementer?

Nå har ikke jeg syklet hverken på Nesbyen eller i VM-løypa i Hafjell, men sjekket litt:
Nesbyen Enduro SS4: 2.6 km, 22% fall
Hafjell (vm-løypa): 2.2 km, 21% fall


Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Dødsfall i EWS [Re: sveinaa] #1989814 02/08/2015 16:03
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 609
Niko Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 609
Sitat: sveinaa

Tror kanskje enduro formatet hadde blitt like kult med mer etapper i teknisk terreng i med mer flatt og oppover.


Helt enig med deg sveinaa.


Mitt synspunkt er at Enduro har sin plass et sted mellom XCO og DH.
Dessverre så synes jeg det ofte er slik med sport/aktiviteter at det blir mer og mer spektakulært og dertil risikofylt, for å fange folk og medias interesse, kall det gjerne "utvikling" men det distanserer sporten eller aktiviteten lengere i fra hvermannsen.

Re: Dødsfall i EWS [Re: neonstz] #1989824 02/08/2015 16:41
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: neonstz
Sitat: GeeBee
Risikoen for alvorlige skader er også tilstede i f.eks 80/20 serien. Selv synes jeg fartsetappene på f.eks Nesbyen til tider var litt for raske - høy fart er synonymt med økt risiko for alvorlige skader. Burde vi kanskje legge inn flere bremsende elementer?

Nå har ikke jeg syklet hverken på Nesbyen eller i VM-løypa i Hafjell, men sjekket litt:
Nesbyen Enduro SS4: 2.6 km, 22% fall
Hafjell (vm-løypa): 2.2 km, 21% fall
SS4 (I hvertfall den gode, gamle SS4) og Hafjell-løypa har helt forskjellige hastigher. Det bratteste på SS4 går stort sett på smale stier der det er umulig å kjøre fort med mindre man er komplett idiot, og da går det til helvete. Nesbyen er raskt, men så er det nå en gang at man selv må bestemme farten etter evne med det utstyret man har.

ACC har velved flere anledninger uttalt at visse EWS-partier er for drøye - for utforritt.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dødsfall i EWS [Re: sveinaa] #1989838 02/08/2015 17:22
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: sveinaa
Tror kanskje enduro formatet hadde blitt like kult med mer etapper i teknisk terreng i med mer flatt og oppover.


Hadde nok blitt en lokal schlæger her på berget i knotsykkelnorge. Enduro hadde det ikke blitt.

Det har vært pressekonferanse i morges:

http://crestedbuttenews.com/2015/08/fata...n-enduro-event/

Ball said the accident didn’t take place on an especially technical or fast section of the stage course. He said riders might have been going 20 to 25 miles per hour in that area of the course. There was speculation he clipped a pedal and ejected from his bike. “There was no injury to his head and his bike had no damage but there was blunt force trauma to his chest,” Ball explained. “Medical personnel were on the scene within minutes.”

frown






Re: Dødsfall i EWS [Re: JoachimV] #1989869 02/08/2015 18:40
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Kanskje ikke enduro, men sikkert like moro. Trenger jo ikke være knot heller, men terreng med mer flyt. Leste jo reportasjen fra trans provence i terrengsykkel i fjor og de sykla partier langt utenfor comfort sonen om jeg husker rett. Blir det sånn at man tenker; rått det gikk bra med hjerte i halsen i steden for; rått der tok jeg raskeste linje uten feil så blir enduro for de som er fryktløse og da blir det en snever greie.

32-40 km/t er uansett ganske fort i terrenget.

Redigert av sveinaa; 02/08/2015 18:47.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dødsfall i EWS [Re: sveinaa] #1989887 02/08/2015 19:07
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
K
Kamao Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
Sitat: sveinaa
Kanskje ikke enduro, men sikkert like moro. Trenger jo ikke være knot heller, men terreng med mer flyt. Leste jo reportasjen fra trans provence i terrengsykkel i fjor og de sykla partier langt utenfor comfort sonen om jeg husker rett. Blir det sånn at man tenker; rått det gikk bra med hjerte i halsen i steden for; rått der tok jeg raskeste linje uten feil så blir enduro for de som er fryktløse og da blir det en snever greie.

32-40 km/t er uansett ganske fort i terrenget.


Hendelsen blir omtalt som freak accident, hvilket betyr at det er noe som sjeldent skjer, og at personen har hatt totalt uflaks. Er enig at 40km/t er fort i terrenget, men man trenger ikke kjøre fort for å skade seg. Bare se på skaden til Cedric Gracia i 2013. Så ut som et ubetydelig krasj, men som kunne blitt fatalt for han hvis han var aleine.



Re: Dødsfall i EWS [Re: Kamao] #1989907 02/08/2015 19:40
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Jeg er enig med deg, men viktig at risiko vurderinger tar med det uforutsette objektivt og ikke bare subjektivt av enkelt personer. Man kan jo tråkke ut av pedalen på det mest hårete partiet også.

40 km/t er rå fort i terrenget. Med 30 foran og 10 bak med et sted mellom 90 - 100 i kadens kommer man dit (man må tråkke ut kassetten). Poenget mitt var egentlig at det er få som får til det uten betydelig hjelp fra tyngdekraften.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dødsfall i EWS [Re: sykkeloyvind] #1989964 02/08/2015 21:31
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Online
More than words
Online
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: sykkeloyvind
samt har mindre beskyttelsesutstyr på kroppen kan det være flere ting som gjør enduro-ritt potensielt farlig.


Er nok mer at trær etc ikke er polstret for hva de bruker av utstyr i DH og Enduro er stort sett ikke store forskjellene.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dødsfall i EWS [Re: sveinaa] #1989976 02/08/2015 21:54
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: sveinaa
Kanskje ikke enduro, men sikkert like moro. Trenger jo ikke være knot heller, men terreng med mer flyt. Leste jo reportasjen fra trans provence i terrengsykkel i fjor og de sykla partier langt utenfor comfort sonen om jeg husker rett. Blir det sånn at man tenker; rått det gikk bra med hjerte i halsen i steden for; rått der tok jeg raskeste linje uten feil så blir enduro for de som er fryktløse og da blir det en snever greie.

32-40 km/t er uansett ganske fort i terrenget.

Stemmer bra. Nå har ikke jeg vært med i noen EWS-ritt, men jeg har kjørt enkelte i Norge - i tillegg til Trans-Provence, altså. Nå skal det sies at de beste i verden er helt vanvittig rå syklister. Når det skiller ett sekund totalt på vinneren og andremann etter en hel uke sykling i Alpes-Maritimes (2013, hhv. Lau og Clémentz), er det ikke mulig å sykle særlig fortere.

Trans-Provence var en fantastisk opplevelse, men ja, godt utenfor min komfortsone, iallfall. Ikke minst fordi man blir så sliten, både fysisk og mentalt. Det samme sa faktisk også Anne-Caroline Chausson etter at hun var med i 2012: For stor påkjenning.

Som deltaker skriver man under på en hel masse papirer, og man veit hva man går til. Men samtidig ikke i det hele tatt.

Det skal legges til at jeg knapt kan kalles en middelmådighet en gang i denne sammenhengen. Det kan hende at dyktigere syklister enn meg synes sånt er helt greit. Uansett er marginene små når man er dønn utslitt og man liksom skal gi gass på n'te dagen ned ukjente, stupbratte lier.

Merkinga er så som så. Ved siden av alle eventualiteter som kan oppstå på hvilken som helst stitur hvor som helst, også her hjemme, går Trans-Provence i et veldig bratt/eksponert terreng. Det var fullt mulig å sykle lukt i døden hver dag, bare ved å bomme på en sving og havne utfor en kant eller klippe. Om fallet er på to, ti eller 100 m spiller ikke nødvendigvis så stor rolle. Det var ikke så hyggelig å se ambulansehelikopter hente to av deltakerne ned fra fjellet med nakkekrage og blod overalt. Da minnes man virkelig på at det er ekstremsport man er med på. To brukne ribbein på dag 3 det samme.

På transportsyklinga til første etappe kribla det i kroppen som om jeg var en forventningsfull, liten guttunge. Jeg la meg på hjulet til Geoff Kabush og syntes alt var knall.


På toppen like før start titta vi utover landskapet vi skulle sykle i - spektakulært! Her redaktør Øyvind (t.v.) sammen med stjerner som Ben Cruz, Jérome Clémentz, Fabien Barel (skjult) og Mark Weir. Første etappe gikk ned grasbratta til høyre og ned til dalbunnen rett bak der Øyvind står.


Mens vi står der og gjør de siste forberedelsene, blåser det plutselig opp. Tåke tjukk som grøt kommer sigende, og et helsikes regn bryter ut. Stiene blir til bekker og små elver, og nervene kjennes stadig mer idet jeg rykker framover i køen for å starte. Det hjelper ikke å se at tidligere utfor-verdensmester og T-P-favoritt Fabien Barel nitryner like etter start. Riktignok et klossete tryn, men likevel...


Med startnummer på styret har jeg vært kald og møkkete underveis på et par Birkebeinerritt de siste åra. Men første dag på Trans-Provence tar kaka.


De beste bruker god tid på å studere løypa på kart på toppen. Omtrent som alpinister. Her vinneren Nico Lau. Jeg greide ikke helt å roe meg og få tilsvarende ut av forberedelsene før hver fartsetappe.


Gaute
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1989979 02/08/2015 22:08
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Online
More than words
Online
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Det er ikke noe tvil om at Enduro er på vei til å utvikle seg i feil retning. Det som skjedde i går kan ha vært ren uflaks, men mange av løypene begynner å bli vel heftige. Her hjemme er det ganske så greit så langt. Nesbyen som er nevnt over var bratt til tider, men ikke noe direkte farlig eller veldig tekniske partier. Så klart man kan skade seg der som alle andre steder.

Ute derimot blir løypene tøffere og tøffere. Trur de gjør Enduro som gren en bjørnetjeneste hvis det blir for spektakulært. Det vil likevel uansett være en kjangse for å skade seg og det vil det alltid være.


Trans Provence som nevnt over var jeg jo med på selv og det var egentlig bare helt sykt. Løypene var lagt ut på kanter uten båndmerking. Når man da er ute i 6-10 timer i tillegg så er det mye som kan skje på fartsprøvene. På en av de bratteste var jeg så sjukt tom for sukker at jeg hadde nada kontroll nedover lia der, men det går som oftest bra.

Alt i alt virker det som om sikkerheten nedover i Europa blir lagt i hendene til deltagerne. Jeg kjørte jo Megavlanche i år også. At arrangøren turte å sende 350 mann ned den fjellsiden der i år fatter jeg ikke. :-P


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1990116 03/08/2015 10:42
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Sitat: baronKanon


ACC har velved flere anledninger uttalt at visse EWS-partier er for drøye - for utforritt.


Hun har også klagd på at mange av rittene også er for slake, feks Irland og Skottland.

Vel og merke, Damien Oton, som er på vei tilbake fra skade bestemte seg for å ikke å starte i Crested Butte. Litt fordi han føler skaden hemmer han fortsatt, men også fordi at han mener at partier av løypene i Crested Butte var for farlige. Derimot, Florian Nicolai mente alle løypene var for slake og for lite tekniske.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Dødsfall i EWS [Re: polkaDOT] #1990133 03/08/2015 11:22
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Uff. Det skal ikke mer til enn å lande feil, og bryst/mage-region er fortsatt svært eksponert selv med full pakke av sikkerhetsutstyr.

Finnes det noen skadestatistikker for de forskjellige grenene, enduro vs DH vs XC?

Leste forleden en dansk artikkel om en veldig økning i nakkeskader for voksne menn pga terrengsykling.

Er veldig for sikkerhet - og minimering av risiko. Men samtidig så må jeg innrømme at det er like mulig å dra på seg noe alvorlig på sti i den lokale skogen i tilnærmet sneglefart, for ikke å glemme hvor mye ekstremsport det kan ligge i jobbpendling eller trening på landevei.

Forøvrig kunne jeg tenke meg en enduro-variant som nevnt over, med litt mindre fokus på nedover-aspektet. Litt mer som rally med bil. Korte fartsetapper på sti i alle varianter, med transportsykling. TSR delt opp i etapper f.eks selv om jeg vil ha TSR som det er allerede - det likner jo et motorsykkelenduro når man går for 2 runder.

Re: Dødsfall i EWS [Re: knutspeed] #1990145 03/08/2015 11:37
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Den største risikoen innen sykkelsporten ligger vel fremdeles i trening langs landeveien. frown

Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1990175 03/08/2015 12:09
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Litt som at XC har blitt mer spektakulært med mer tekniske partier, er det naturlig at pendelen svinger litt tilbake igjen for enduro til lavere hastighet og mindre eksponering.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1990201 03/08/2015 12:42
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 107
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 107
Det er risiko uansett hvordan man sykler, selv når man ser egne begrensninger og tar forbehold, kan det skje stygge ulykker. Ekstremsport, er og blir nettop det... ekstremsport.

For meg som syklet aktivt på slutten av 80 og til medio 90 fantes det bare en gren, uansett om det gikk oppover, bortover, eller nedover.

Går det nedover, så er det vel det samme om det heter det ene eller det andre, med nok uflaks dør man desverre. I dette tilfellet syns jeg arrangøren MÅ ta selvkritikk og overvåke hver meter av løypa. Legger man til rette for at folk kan leke med livet, må de også ta ansvar for å bevare det?

Å kalle det en "freak accident" syns jeg blir feil, ingen vet hva som skjedde... og bare det å våge og komme med en konklusjon (uansett hvilken) blir bare feil og ansvarsfraskrivende.

Jeg skriver ikke dette for å provosere, men det er faen så trist at en utøver mister livet...



Martin Hagen
Re: Dødsfall i EWS [Re: knutspeed] #1990210 03/08/2015 13:04
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Det du beskriver ligner egentlig litt på super-D. Det var stort en stund, særlig i USA, men fikk aldri særlig fotfeste i Europa. I Scott Cup Buskerud hadde vi et super-D-ritt i sesongen, på Konnerud, Drammen. Alt annet enn typisk XC-sykkel var forbudt.


Gaute
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1990242 03/08/2015 14:57
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 193
B
blackrider Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 193
er helt overbevist om at snillere løyper med medfølgende høyere hastigheter gir større risiko for de alvorlige ulykkene, mens grove løyper med lavere hastighet gir mindre sjanse for disse ulykkene. er jo mye farligere å prøve å sykle så fort som mulig på en enduromaskin på en flyt sti på nesbyen enn å sykle mer tekninske og krunglete greier og dette stiller høyere krav til sykkelhåndtering/problemløsing i terrenget og mindre krav til rein gutsing og ståpåvilje, noe som konkurransemessig er mye kulere syns no jeg.

Re: Dødsfall i EWS [Re: blackrider] #1990330 03/08/2015 19:40
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Online
More than words
Online
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: blackrider
er helt overbevist om at snillere løyper med medfølgende høyere hastigheter gir større risiko for de alvorlige ulykkene, mens grove løyper med lavere hastighet gir mindre sjanse for disse ulykkene. er jo mye farligere å prøve å sykle så fort som mulig på en enduromaskin på en flyt sti på nesbyen enn å sykle mer tekninske og krunglete greier og dette stiller høyere krav til sykkelhåndtering/problemløsing i terrenget og mindre krav til rein gutsing og ståpåvilje, noe som konkurransemessig er mye kulere syns no jeg.





Skal du gjøre det bra i EWS må du kjøre fort og gutse der det er sjukt teknisk ;-)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1990332 03/08/2015 19:42
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Online
More than words
Online
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
På alt av sykling kan det skje ulykker slik er det dessverre. Det er likevel like tragisk hver gang vi mister noen i sykkel. I fjor var det en som døde av rundbane jentene.

Men at enkelte løyper er i overkant eksponert og tøffe er det liten tvil om. Og man bør unngå ritt hvor man ikke kan kjøre igjennom på forhånd.

Redigert av olechr; 03/08/2015 19:47.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dødsfall i EWS [Re: baronKanon] #1990375 03/08/2015 21:48
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Noah Sears, produksjonsmanager i MRP skrev dette på facebook.
Viktig det han sier.

Quote:
I’ve hemmed and hawed the last few days about what to say and whether I should say anything about Saturday’s tragedy on social media. After all, in the wake of an event like this, everything else seems kinda trivial. However, there is no denying that social media serves as an efficient and effective form of communication, and thus something we reference following tragic events to try and wrap our heads around what happened and to help us grieve as a community.
I’ve read a lot of beautiful posts by the mountain bike community in the last twenty-four hours. I think they’ve said all that can be said in regards to the compassion we feel for Will Olson’s family and friends. Many folks more eloquent than I have reminded us of the fragility of life, to not lose sight of the things that truly matter, and to live life to the fullest, without procrastination.
As someone who was particularly immediate to the events and an unanticipated participant to the gut-wrenching realities of the situation, it has certainly brought some things to my attention. Although – due to the extent of the trauma – Will could not be saved, the others at the scene were well prepared to help and gave all they had (for what seemed like an eternity) to try and thwart what was destined to be the outcome.
I am taking steps to educate myself on things such as first aid so that I may be as valuable as these folks were should I ever again find myself in such an unfortunate situation. With that in mind, I am immediately repacking my gear bag to include more first aid supplies and accessories. I will not be traveling into the backcountry again without some sort of backup means of emergency communication such as a beacon or Spot device. We all owe it to those around us to take these precautions and make these preparations as a fair concession to keep enjoying the outdoor lifestyle we value so much.
Goodbye Will Olson. I’m sure you’re busy exploring the endless single track in the sky, but know that you’ll be with us all, forever.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå