Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Salsa Bucksaw erfaringstråd

Salsa Bucksaw erfaringstråd #1901437 13/12/2014 08:56
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har nå hatt 3 turer på min Salsa Bucksaw 2, og har gjort meg noen erfaringer og tanker jeg gjerne vil dele.

Min sykkel er en Bucksaw 2 med et par personlige tilpasninger og nye dekk. Hovedsaklig består det i bredt styre/kort stem, jokkepinne, 1x10 og Vanhelga-dekk satt opp slangeløst.

Første 2 turer var i kjent territorium, nemlig Trulsrunden og omegn. En barmarkstur og en Tirsdagsklubb med litt snølag. Førsteinntrykket var "dette var jo som å sykle vanlig stisykkel". Ok, litt bredere beinføring merket jeg til å begynne med, men nå var det en stund siden forrige fatbiketur. Men å sykle med den var bare gøy. Etter en km var tanken min "dette kan bli min 'go-to'-sykkel på lettere Østmarka-turer om sommeren. 100mm vandring er nok - i hvert fall bak. Det kan være noen situasjoner det hadde vært kjekt med mer foran, men jeg tror også at det kan være at jeg ikke har brukt nok tid på å sette opp dempingen. Har dessverre blitt en sånn kjip småbarnspappa som bruker ledig sykkeltid på å sykle heller enn å stille og dille for mye. Monarch-demperen bak er jeg fornøyd med og har god erfaring med denne fra Spitfiren min, der jeg har en sånn som reservedemper og for lettere sykling. Den fungerer overraskende godt, men har ikke testet den skikkelig på lenger/hårete nedkjøringer. Men Bucksaw med den geometrien og dempingen foran og bak gir fatbiken et større område å jobbe på. Jeg er trygg på grepet og den kan pushes godt. De korte kjedestagene og den passe lange fronten gir lekenhet og god sittestilling med kort stem. Jeg er klar tilhenger av at slakkere sykler bør ha kort stem for å beholde styreresponsen. I tillegg er det digg å ha frontakslingen godt foran styret, slik at man kan legge seg frempå uten å bli altfor fremtung. Med fatbikehjul blir 68° ganske slakt, så derfor er jeg på 50mm stem. Jeg tror kanskje denne vil takle 60mm også, men det skal jeg teste når det blir mer snø (og det faktum at det blir så forbasket dyrt å prøve forskjellige stem hele tiden hindrer meg kanskje litt). Mer snø gjør jo at man bør gå litt mer jevnt fordelt tyngde mellom hjulene, og med mer fremoverlent stilling hjelper det på.

Vanhelga-dekkene har jeg blitt imponert over, og de griper som et vanlig høstdekk, om ikke mer. Det gikk greit å sette dem opp slangeløst på Marge Lite-felgene etter å ha brukt trikset med å legge en rem rundt dekket for å holde det på plass. Husk bare å ikke stramme for hardt! Felgbånd ble byttet mot tyvek-kart og gjennomsiktig gaffa fra Scotch og sparte litt vekt, samt gjorde det tett for slangeløst oppsett.

På global fatbike day fikk jeg testet sykkelen mer på snø. Og i mer nedoverorientert løype! Der gikk glisene hel veien rundt! Svinger var bare å presse gjennom, hopp gikk så bra jeg torde, og jeg følte meg som en liten kid med "en gang til!" som mantra! KKippernes fikk noen fete bilder, bla dette:

kopiert fra http://terrengsykkel.no/Telex/Tjukkassykler-og-vafler-i-desembersol

På fellesturen var det et par fine partier der sykkelen fikk noe å bryne seg på. Steinpartier ropte "bremser er feigt". Alt føltes bare riktig! Ned fra Vettakollen var det et par steder jeg sleit litt, men det kan ha med upraktiske linjevalg å gjøre (sliten og hensyn til forgjengere).

Nå har jeg ikke helt snakket om snøegenskaper enda, men det har litt med mangel på føre å gjøre. Men jeg har gjort meg noen tanker om dette og hvordan vinteren vil bli. I Norge har vi 5"-psykosen, der det er kun det som gjelder. Fett og 103mm felger fordi 100mm ikke er nok. Det er også ekstremt viktig med trykkmåler så du kan justere dekktrykk hver 500meter etter å ha tatt 5min analyse av snøen og puttet dataene inn i dekktrykksappen og du får ut trykk med nøyaktighet på 0,1psi. 0,1 psi feil, og du kan garantere evig banning og sverting. Bullshit! Sette dekktrykk før turen basert på erfaring og kjørestil og kjør med det. Det kan være 65mm og 4" ikke er helt innafor, men det går nok godt. Er det 5"-føre, er det dritt å kjøre uansett! Er stort sett oppover jeg får problemer, og da kan jeg trille de få kneikene jeg har i det lokale stinettet for å kunne kose meg bort og ned med god geometri. Jeg var veldig i tvil før jeg bestilte, og ble overbevist av selger hos Fatbikes.no, som beholder sin Mukluk i år også fordi det holder.

Alle jeg kjenner som har prøvd Bucksaw har smil rundt hodet og jeg kjenner 2 som har kjøpt kjapt etter at de har siklet på/prøvd en.

Nå gleder jeg meg til vinteren og forberedelse til neste års endurosesong og Terrengsykkelrittet. TSR skal sykles på fatbike!

Min er forresten nede i 15kg nå, og med bytte av krank og hjul, bør jeg komme langt ned på 14-tallet. Nødvendig slanking? Kanskje ikke? Gøy? Ja! Uansett er dette en fulldemper som originalt er lettere enn min forrige fatbike uten demping - originalt! Det kaller jeg pose og sekk!

Fyll gjerne på med egne erfaringer, og still gjerne spørsmål! Skal ut en tur i helgen, selv om jeg er skeptisk til føret etter mye fuktig luft og minusgrader.

Redigert av baronKanon; 13/12/2014 15:04. Rediger grunn: leif

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901529 13/12/2014 14:57
R
Rollin' Offline
Medlem
Medlem
R
Det virker som du har stor tillit til 4-tomsdekkenes flyteevne iallefall :-)
Sitat: baronKanon

Nå har jeg ikke helt snakket om sjøegenskaper enda

Spøk tilside; Bucksaw virker som en spennende og morsom sykkel!

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Rollin'] #1901532 13/12/2014 15:05
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Knotetastatur på pad ga litt interessant ordlyd... Fiksa nå ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901552 13/12/2014 16:18
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I Norge har vi 5"-psykosen, der det er kun det som gjelder. Fett og 103mm felger fordi 100mm ikke er nok. Det er også ekstremt viktig med trykkmåler så du kan justere dekktrykk hver 500meter etter å ha tatt 5min analyse av snøen og puttet dataene inn i dekktrykksappen og du får ut trykk med nøyaktighet på 0,1psi. 0,1 psi feil, og du kan garantere evig banning og sverting. Bullshit! Sette dekktrykk før turen basert på erfaring og kjørestil og kjør med det. Det kan være 65mm og 4" ikke er helt innafor, men det går nok godt. Er det 5"-føre, er det dritt å kjøre uansett!

Nok en gang lar jeg meg imponere over hvordan du konkluderer med at du har rett utstyr og alle som har gjort andre valg har feil.

Javel så funker 65 mm felger og smalere dekk på de hardtråkka stiene der Du bor, men ikke alle har like mange hundeluftere der de bor og må kanskje velge litt ekstra flyteevne for å få sykla når snøen kommer.
Dessuten tror jeg vi skal være glad for alle som velger breiest mulige dekk, all den tid en hel haug med fatbikere skal ut i skiløypene.

Hverken 100 mm felger, feite dekk eller føre for de feiteste dekkene er dritt.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901556 13/12/2014 16:24
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Roy: jeg konkluderer med at man ikke MÅ ha 5" for å kjøre fatbike. Selv ikke i skiløyper.

Du får lese hva jeg skriver, ikke ta deg nær av at jeg ikke skriver mellom linjene.

Redigert av baronKanon; 13/12/2014 16:44.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901570 13/12/2014 17:23
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Roy: jeg konkluderer med at man ikke MÅ ha 5" for å kjøre fatbike. Selv ikke i skiløyper.

Du får lese hva jeg skriver, ikke ta deg nær av at jeg ikke skriver mellom linjene.

Høhø, 4" funker fett det, og sykla 160 mil sist vinter på snø av variabel kvalitet med min eminente PugOps, dog erfarte jeg at bedre flyteevne på gitte forhold var et pluss. Ergo sum, jeg har nå en ICT med 4,8" for å kompensere for dette - hvis vi da får noe snø i vinter.

Bukken ser ut som en topp sykkel BK, og hadde jeg hatt plass til enda en sykkel hadde jeg sikkert sett nøyere på Turners nye fullfeit-dempesak.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901573 13/12/2014 17:26
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Det er også ekstremt viktig med trykkmåler så du kan justere dekktrykk hver 500meter etter å ha tatt 5min analyse av snøen og puttet dataene inn i dekktrykksappen og du får ut trykk med nøyaktighet på 0,1psi. 0,1 psi feil, og du kan garantere evig banning og sverting. Bullshit! Sette dekktrykk før turen basert på erfaring og kjørestil og kjør med det..

Endelig en som har skjønt det, jeg har ikke anelse om hvor mye luft jeg fyller - jeg fyller "sånn passe".

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901577 13/12/2014 17:58
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har syklet 4 turer på min Bucksaw 1, de første tre på de originale Nate dekkene, den siste på Dillinger 4" piggdekk.

De fire turene har vært en kombinasjon av veldig vått, men også barfrost med litt pudder er forsøkt.

Erfaringene så langt er gode, min XL veier 15,9 kg umodifisert med unntak av at setet er byttet ut med Spesh Henge og pedalene er XT Trail. Ikke veid den etter at jeg satt på Dillinger. Jeg merker at den er tyngre enn min Intense Carbine 275, men det er ikke plagsomt på noen måte.

X01-oppsettet har 30T foran som virker fornuftig på det føret jeg har brukt den til foreløpig. Ser ikke bort fra at det kunne vært greit med 28T for den saks skyld for å slippe å bruke 42T bak når jeg skal leke brøytebil når det er kommet snø. Med føret som er nå er 30T bra, og det skal jeg jammen sette på Intensen også.

Har original-stem på 90mm, det virker i meste laget og det skal ned, men usikker på hvor langt ned jeg skal. Skal sjekke stack/reach på resten av parken og tilpasse den mest mulig likt til disse.

Sammenlignet med min Intense må man jobbe mer med fronten på Bucksaw da den er merkbart tyngre.

Kommer nok til å sette opp dekkene slangeløst bare jeg får rotet meg til innkjøp av gaffa. Mest fordi fjorårets vinter ga meg mange punkteringer da jeg syklet med lavt trykk. Først og fremst fordi jeg slo igjennom til underlaget pga. mangel på såle.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901580 13/12/2014 18:12
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du skriver at om det er 5" føre så er det dritt å sykle uansett, trenger ikke stå noe mellom linjene der.

4" holder i veldig mange tilfeller men ikke alltid og alle steder.
F.eks jeg får et par-ti turer ekstra gjennom en sesong hvor det faller normal mengde snø med 4,8" her jeg bor.
Ekte fakta fra virkeligheten. ICON_WINK

Hadde jeg fortsatt bodd i Oslo hadde jeg nok hatt smalere felger på sykkelen min, så jeg er slett ikke uenig i at 4" er riktig for deg, og en Bucksaw er definitivt et sikleobjekt.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ripen] #1901588 13/12/2014 18:31
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Ripen
Du skriver at om det er 5" føre så er det dritt å sykle uansett, trenger ikke stå noe mellom linjene der.

Usikker på hva et 5" føre er men "alle" fører sist vinter var fine. Der jeg merket at større fotavtrykk ville ha noe for seg var de turene til jobb der kreativt løypevalg gjorde at jeg var litt ute på tynnere skare enn det mine Nate ville holde meg, dvs de holdt nesten. Med større fotavtrykk ville dekkene ha holdt helt fint.

Forøvrig hadde jeg flere flotte turer sist vinter der jeg tråkka opp bakveien for å komme til toppen av Grefsenkleiva, før jeg gønna ned på fluffy pudder. Da ble 4" igjen litt mye siden jeg plana nedover og det var vanskelig å holde nok trykk på forhjulet.

Gleder meg til slike turer på vei til jobb nå i vinter.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901598 13/12/2014 19:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har ikke fatbike, har ikke prøvd fatbike, vurderer ikke fatbike, men vil bare si at Salsa Bucksaw ser helt rå ut og jeg får skikkelig lyst til å prøve... tommelopp

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Sepeda] #1901601 13/12/2014 19:05
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Sepeda
Har ikke fatbike, har ikke prøvd fatbike, vurderer ikke fatbike, men vil bare si at Salsa Bucksaw ser helt rå ut og jeg får skikkelig lyst til å prøve... tommelopp
Ikke gjør det hvis du ikke kan bla opp!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901603 13/12/2014 19:08
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det tror jeg på, jeg tør ikke å prøve på en stund.

Roy

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ripen] #1901608 13/12/2014 19:17
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Det tror jeg på, jeg tør ikke å prøve på en stund.

Prøver gjerne, men har ikke noe behov jeg må dekke, så null stress for min del.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901609 13/12/2014 19:23
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Du har jo byttet til Vanhelga, De har fine lameller slik som på piggfrie vinterdekk til bil. Burde funke bra på vinterføre generelt, er litt spent på å få høre hvordan de er på is og rim -føret vi har litt opp i skogen på Østlandet nå?
I følge min erfaring er full-demping nyttig på veldig glatt føre.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901611 13/12/2014 19:33
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Jeg tror ikke det er nok lameller på disse til å funke på blankis. Selv piggfrie dekk sklir på is på bil. Kanskje Bontrager Hodag kan funke litt bedre, men pigg er nok best. Kanskje jeg skulle bare prøve føret først?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901621 13/12/2014 20:01
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Her er min brannfakkel til felg-/dekkbreddediskusjonen/avsporingen: bredest mulig dekk og felger er viktigst når man sykler i skiløyper. Sykle i skiløyper er kjedelig, så derfor trenger man ikke bredest mulig dekk og felger.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901622 13/12/2014 20:01
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Digg med pigg om dagen

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Akaly] #1901637 13/12/2014 20:48
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Akaly
Her er min brannfakkel til felg-/dekkbreddediskusjonen/avsporingen: bredest mulig dekk og felger er viktigst når man sykler i skiløyper. Sykle i skiløyper er kjedelig, så derfor trenger man ikke bredest mulig dekk og felger.

Jeg har kjøpt sag, og det er kort sagt en framifrå stisykkel med feite dekk. Helt ypperlig! Deler førsteplassen med min trofaste Intense Socom på beste-sykkel-jeg-noen-sinne-har-prøvd-lista.

Samtidig beholder jeg Mammuten med 103mm/Bud/Lou. Bæreevnen snø har styrer man virkelig ikke selv, med mindre man er beredt på å reise langt. På hytta ved Skramstadsetra tilbringer jeg mang en langhelg med min skifrelste svigerfamliie, og der kan man sykle i skiløyper, eller så går det noen skuterspor som nå og da har nok hold til at det kan gå å sykle der. Det er selvsagt mye kulere når det går. En gang i blant holder skaren utenfor skutersporene også. Svært mange av vinterturene mine går på underlag som er helt på grensen av det jeg klarer å sykle på. Jeg kan ikke fatte og begripe at det i det hele tatt skal være noen diskusjon om 15%-20%(?) større bæreflate er noen vits. Selvsagt er det det!

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #1901646 13/12/2014 21:15
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Om du "trenger" å skvise ut de siste prosentene bæreevne der du sykler er selvsagt et annet spørsmål, men det meg en gåte hvorfor vi skal løpe rundt her og forsøke å latterliggjøre konseptet. Det er grunnleggende fysikk.

Redigert av JonAre; 13/12/2014 22:37. Rediger grunn: Leif
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901664 13/12/2014 22:34
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er enig at man ikke trenger bredeste felg/dekk i harde skispor. Er ofte førstemann på nysnø. (Tenker ikke skispor da). Da er bredt veldig bra. Og slik det er om dagen hvor gjørmehull akkurat har begynt å fryse. Klarer jeg ofte med brede dekk komme over. Var på tur for 2 uker siden med 4 andre hvor de stilte med smalere dekk (4"). De gikk under mens jeg ofte klarte meg over. Klart vekt har en del å si. Ene på turen var i min vektklasse. De valgte å sykle rundt, mens jeg kunne kjøre over. Og med gjørmete oppoverbakker måtte de gå, mens jeg koste meg på sykkelen.
Jeg kommer til å bytte til smalere hjulsett og dekk til våren. Blir gøy å tråkke på en 10+ kg med bluto neste sommer.

Skulle gjerne hatt demper bak også. Noe jeg tror er veldig gøy. Har jo aldri prøvd, uansett sykkel type. Venter litt med det. Fs fb kommer det garantert fler av. Og sikkert noen lette. Liker lett sykkel. Er jo vektfrik. Selvsagt uten å ødelegge for sykkle gleden. Derfor litt tung nå (12+kg). Bluto, 4.8" med pigg og 90mm felger. Er det slik at man må gå av sykkelen fordi man ikke bruker riktig redskap, mister jeg litt av gleden til å ferdes i skogen. Får min del er litt av sjarmen å komme opp steder i rolig tempo om jeg vil. Uten å tråkke som en gal bare for å få fart nok til å klare det. Er jo steder folk kommer opp hvor jeg ikke kommer opp. Selv med smalere dekk/felg. Er jo ikke god teknisk, men blir jo bedre.
Har bestilt meg 26t narrow wide, for enda mer kosing på knotestiene i nærområdet. Og lettere tråkk i nysnø. Om den kommer. Eller så drar jeg til den.

For å si det slik. Der hvor et 4" dekk kan ferdes kan også et 5" dekk ferdes. Ikke at 5" dekket gjør det bedre. Men steder hvor 5" dekket kan ferdes, er det ikke sikkert at 4" dekket kan. Det er vel slik at man modifiserer sykkelen etter hvert når man får erfaring på hva man sykler på til det vanlige. Og ja det er digg å ha med seg måler. Spesielt når en tråkker nysnø. Man kan faktisk ødelegge noe av sykkel gleden på fb vis man sykler med helt feil trykk forhold til det optimale. Jeg er i ihvertfall ikke flink med å kjenne med hånda på dekket eller presse det mot en sten. Og si perfekt trykk.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #1901682 14/12/2014 03:07
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: JonAre
Om du "trenger" å skvise ut de siste prosentene bæreevne der du sykler er selvsagt et annet spørsmål, men det meg en gåte hvorfor vi skal løpe rundt her og forsøke å latterliggjøre konseptet. Det er grunnleggende fysikk.

Det argumenteres nok overfor seg selv at 4" er mer enn nok siden BK ikke fikk tak i sykkel med 5" som planlagt. Et av kritieriene ved kjøp av ny fat var jo at det minst skulle være 5" og når det kjøpet falt i fisk, og det ble en bukk med 4", så argumenteres det selvsagt med at det er hot shit og mer enn nok.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: tmork] #1901683 14/12/2014 04:19
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: tmork
Det argumenteres nok overfor seg selv at 4" er mer enn nok siden BK ikke fikk tak i sykkel med 5" som planlagt. Et av kritieriene ved kjøp av ny fat var jo at det minst skulle være 5" og når det kjøpet falt i fisk, og det ble en bukk med 4", så argumenteres det selvsagt med at det er hot shit og mer enn nok.
Fælt så mye spekulasjon, da? Jeg var jævlig i tvil da jeg valgte, men det som var utslagsgivende var anbefaling fra en som er over min vektklasse som dadde mulighet til å bytte fra en 4"-sykkel til en med 5", men som valgte å beholde 4"-ern.

Teoretisk skal det gå med 4,5"+ på 65mm hvis jeg skal skvise ut siste flyt på saga, men avventer føreforhold. Dette basert på tabellene som sier at 5"-klasse på 65mm ikke er nevneverdig større enn 4" på 82mm, som er maks på denne.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901693 14/12/2014 08:15
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde som Baronen planer om å kjøpe en annen sykkel enn den jeg endte opp med, i mitt tilfelle syntes jeg Canyons nye fatbike så lekker ut, men tilgjengeligheten på den var en stor skuffelse.

For egen del ville jeg først og fremst ha demping foran, bak hadde jeg ingen sterke meninger om, jeg synes det er begrenset med glede å bruke dobbelt så lang tid som normalt eller mer ved å leke snøplog, da jeg uansett bor i et område hvor hundelufterne gjør en utmerket jobb på relativt kort tid. Skiløypesykling er helt uaktuelt for min del, kun stinettet i Grønliåsen-traktene

Og hvorfor vil jeg ha demping? Det er rett og slett fordi kroppen min ikke synes det er noe godt uten. En langtur på BigBob var det samme som vond rygg for min del, vel og merke når vi snakker sykling på grov sti.

Det jeg opplever med saga er at den utfordrer antall sykler i stallen, jeg har to fulldempa grove stisykler i tillegg og jeg kan nok nå klare meg med en mindre. På sommeren har jeg nemlig en hjemme og en på hytta, og nå kan saga godt være den som står på hytta, men siden det da er 26" som skal ut og jeg antar dårlig pris på den selv om den er godt utstyrt blir det til at jeg beholder alle tre. Det betyr nok at saga får hvile på sommeren.

Kunne jeg ikke klart meg med kun saga og hatt den som eneste sykkel? Det kunne jeg nok, men det samme svaret kan jeg jo gi om Intensen min også og det er en kvikkere sykkel enn saga, så da hadde det heller blitt den.

Så hvor er det saga er best for meg? Den kommer til å være hovedsykkel senhøstes, vinter og tidlig vår. Ekstra bæreflate på bløtt underlag er tommel opp. Når det blir skikkelig isete skal 26" fram med Freddies piggdekk.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901700 14/12/2014 09:00
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Mye 4" kontra 5 her nå. Regner med at BK vet hva han har kjøpt. De som vil, kan lese på Salsa sin hjemmeside om bakgrunnen for hvilke valg som er tatt for dekkdimensjoner.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: eldo472] #1901709 14/12/2014 09:51
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: eldo472
Mye 4" kontra 5 her nå. Regner med at BK vet hva han har kjøpt. De som vil, kan lese på Salsa sin hjemmeside om bakgrunnen for hvilke valg som er tatt for dekkdimensjoner.

Selvsagt vet han det, og han har kjøpt en flott sykkel.

Jeg har ingen annen agenda enn å tøyse, siden jeg selv har syklet mye med 4", og nå med 5" - begge deler funker fett!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: tmork] #1901723 14/12/2014 10:45
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Alt funker.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1901796 14/12/2014 16:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Yepp, Snowshoe i størrelse 36 funker og.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1902456 16/12/2014 14:48
Espen Offline
More than words
More than words
Uten å ha testet denne, skjønner jeg at det selvsagt funker kjempebra.

Kanskje et sommeroppsett med 65mm felger, for litt rundere profil og lavere vekt?

5" er ikke noe man må ha på et fatbike, men det er stor forskjell på hvor mye rytteren veier.

Mer vekt, mer volum.

Jeg har opplevet stor forskjell på Escalator på 80mm felg og Lou/Bud på 100.

Dette er jo kun viktig når det er veldig løst, hvor bæreflate bør opp, og trykket ned.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905126 25/12/2014 19:42
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Medlem
S
Ja den dagen det finnes en sykkel som har begge egenskapene da finnes vel det en langrennsski som du kan gå renn med og på fjelltur med.

Det skjer mye på dekkfronten kanskje også, så man kan få dekk som blir mye lettere enn 1500 gram, men det er utrolig stor forskjell i sykkelopplevelsen på en sykkel med store tunge dekk og lette dekk.

Så det ideelle er å ha to sykler, en 4" og en 5". Du kan ikke få begge i samme sykkelen, slik er det bare.
5" ramme med bredt krankhus er ikke sikkert er ideelt for alle. Noen klager på at det blir for bred beinstilling.

Nå har jeg sammenlignet Trek Farley, Salsa Beargrease, Exceed med 5", Surly ICT. Det er store forskjeller på alle syklene, men det er nok størst forskjell i skille mellom 4" og 5" syklene.

Så er det nok også en realitet at du får ikke brukt smale dekk slik som 3,8 på en 103 mm. I hvert fall uten at du forandrer fasongen altfor mye på dekket.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: SalsaBeargrease] #1905138 25/12/2014 20:21
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: SalsaBeargrease
Så det ideelle er å ha to sykler, en 4" og en 5". Du kan ikke få begge i samme sykkelen, slik er det bare.
5" ramme med bredt krankhus er ikke sikkert er ideelt for alle. Noen klager på at det blir for bred beinstilling.

Du kan utmerket godt få både 4" og 4,8" dekk til å fungere helt fint på samme sykkelen. Det er ikke forskjell i bredden på krankhuset, så vidt jeg vet kommer omtrent alle tjukkaser i dag med 100mm krankhus. Det som er forskjellen er offset på kranken.
De opprinnelieg fatkrankene som ble brukt sammen med 4" dekk vil gi subbing på minsteskiva mellom kjede og dekk når du kjører 4,8" dekk. Kjører man singeldrev foran slipper man tenke på dette i det hele tatt. Som sagt, du kan godt kjøre både 4" og 4,8" dekk på samme sykkelen enten ved å bruke 82mm (evt. 65mm) felger som fungere bra med begge størrelsene eller ved å ha to hjulsett - et 100mm og et på feks. 65mm eller 50mm.
ICT i den rimeligste varianten kommer med 82mm felger og 3,8" dekk, men det er akkurat samme ramma som den blå med 100mm felger.
Det er også mange tjukkaser egentlig beregna for 82mm felger og 4" dekk som fint klarer å kjøre bredere dekk, feks. Big Fat Larry eller Snowshoe XL. Noen tar også Bud/Lou, men man må evt. frisere sideknastene litt for å unngå subbing mot ramma. Hvis man oppelever subbing mot kjede er trikset å enten gå for singeldrev eller flytte kassetten litt utover ved å ta bort minsteskiva å legge avstandsskiver bak kassetten.

Når det er sagt, så er utvalget og spesialisering innen tjukkaser kommet så langt at det fint går an å se for seg to ulike sykler i samme stallen. Feks. en ren vintersykkel med 100mm felger og 4,8" dekk, ingen demping, senkepinne osv. og med ei rammeveske for å få med seg ekstra klær osv. på turen. Tjukkas nr. 2 kan være en sykkel med litt mer stiorientert geometri, demping foran eller både foran og bak, felger på 50-65mm og 4" dekk. Evt. kan nr. 2 være en halvfeit sykkel i stedet, 26+ eller 29+.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905139 25/12/2014 20:27
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
190-rammet har lenger krankaksling ofte, enten med distanseringer eller 120mm krankhus. Ser du forskjellen på MWOD for Pug og Moonlander, ser du at det er lenger aksling og distanseringer på Moonlander- kranken.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905140 25/12/2014 20:28
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
190-rammet har lenger krankaksling ofte, enten med distanseringer eller 120mm krankhus. Ser du forskjellen på MWOD for Pug og Moonlander, ser du at det er lenger aksling og distanseringer på Moonlander- kranken.

Altså ulik offset ICON_WINK

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: krankdrev] #1905141 25/12/2014 20:31
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: krankdrev

men 20mm forskjell i Q-faktor

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905143 25/12/2014 20:36
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
For min egen del har jeg ordna meg veldig god fleksibilitet ved å ha en ren fatbike med 82mm felger og navgir, den kan kjøre både 4" og 4,8" dekk, kan fort bytte mellom lett og komfortabel karbonpinne eller juksepinne med hendel under setet. Hvis jeg ville kunne den nok også ha takla 80mm Bluto.
I tillegg har jeg en FS stisykkel som tar både 27,5" og 26+ hjul.
For meg utfyller disse to hverandre veldig fint.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905144 25/12/2014 20:39
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Det er jo den naturlige konsekvensen av å ha ulik offset på krankene.
Enten snakker vi litt forbi hverandre, eller så driver du på spikker noe for å få bort ribberestene fra tanngarden ICON_WINK

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: krankdrev] #1905146 25/12/2014 20:40
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler

Det er jo den naturlige konsekvensen av å ha ulik offset på krankene.
Enten snakker vi litt forbi hverandre, eller så driver du på spikker noe for å få bort ribberestene fra tanngarden ICON_WINK
Klarifisering. Man kan få forskjellog offset på kranker uten å endre Q ved andre drev eller spidere.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905148 25/12/2014 20:52
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Klarifisering. Man kan få forskjellog offset på kranker uten å endre Q ved andre drev eller spidere.

Det er jo riktig i tilfellet MWOD, som du nevnte. Ryddig og pen måte å gjøre dette på ved å ha to ulike varianter av drevene (som har spider integrert) uten å påvirke Q-faktoren. Et skrekkeksempel på det motsatte av pent og ryddig er Whitesyklene, som har den mest fugly løsninga jeg noengang har sett, og en Q-faktor de færreste vil være komfortabel med.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905204 26/12/2014 06:17
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Race Face kommer med to aksellengder for forskjellige baktriangelbredder.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905230 26/12/2014 10:03
Espen Offline
More than words
More than words
Samme lengde, men annen ofset på ringen.

Feks Diamura har symetrisk 100mm hus.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1905266 26/12/2014 13:53
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen butikker som har Bucksaw 1 eller 2 inne? Str. L.

Redigert av erling; 26/12/2014 13:53.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: erling] #1905288 26/12/2014 16:26
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Noen butikker som har Bucksaw 1 eller 2 inne? Str. L.

Har du hørt med fatbikes.no? Jeg tror det skal komme en leveranse til.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Espen] #1905296 26/12/2014 17:51
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Espen
Samme lengde, men annen ofset på ringen.
Mener du Race Face? De har 2 aksellengder med 20mm forskjell i Q.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1906063 30/12/2014 17:37
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da ble det en Bucksaw 1 på meg. Impulskjøp. Så får vi se hvordan jeg liker fulldempet fatbike. Har hatt én tur så langt. Den er ganske annerledes en Cube Steroe'n min. Må nok legge om kjørestilen litt. Tyngre og daffere. Men flyter veldig godt da. Må bruke mere energi på å holde farten oppe. Nedover er det jo et lokomotiv da. Men kjenner jeg godt kunne hatt litt mere demping framme. For se om jeg bygger om til 120 mm. Kort konklusjon etter første tur er morsom, men litt daff. Mulig jeg må endre litt på oppsett eller kjørestil for å få ut mere av sykkelen.

Dagens tur gikk på barfrosne stier med tynt snølag på 1-3 cm.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: erling] #1906104 30/12/2014 19:52
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Husk at garantien ryker på ramma om du bygger om til 120mm foran, erling.

Den blir nok vesentlig kvikkere med lettere hjul, der slangeløst oppsett med gjennomsiktig 3m tough duct tape og tyvek-kart vil spare deg for minst en halvkilo i udempet vekt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1907682 05/01/2015 13:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bucksaw-test fra Pinkbike: http://www.pinkbike.com/news/salsa-bucksaw-review.html

"It's not a slow handling bike by any means, but it's just that you can ascend absolutely stupid things that you don't have any right cleaning, which takes the emphasis away from finding traction and places it squarely on the rider's shoulders."

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1907776 05/01/2015 16:11
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har jeg fått noen turer på min Bucksaw. Jeg kan skrive under på at den er underholdene. Rett og slett en morsom sykkel som gir veldig bra flyt i terrenget. Den innbyr til lek og herjing. Den er dog noe tung å holde farten på. Må bruke mye energi på å holde farten oppe. Men det er sikkert veldig god trening. Altså enig med Pinkbike.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1912165 15/01/2015 19:23
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1912169 15/01/2015 19:59
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Frekt med Lefty!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1936122 17/03/2015 18:38
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Nå som våren har meldt sin overraskende tidlige ankomst, så drar jeg opp denne tråden igjen.

Hva slags trykk kjører dere med i henholdsvis dempere og dekk? Ikke helt landet trykk i verken gaffel eller bakdemper. Har jeg trykk som anbefalt på gaffelbeinet, så bruker jeg ikke hele vandringen på normale turer. Kjører jeg lavt nok trykk til å gjøre det, så sitter den for langt ned i vandringen. Husker dessverre ikke absoluttverdier for bakdemperen heller, men når jeg har riktig sag når jeg står i sykkelen, mens det sægger litt mye når jeg sitter. Skal prøve å øke litt, men ser for meg at det kan bli vanskelig å treffe både stående og sittende. Andre som opplever det samme?

I dekkene (Vanhelga) kjører jeg 9 psi foran og 10 bak, med rytter på ca 81kg. Mulig jeg skal prøve å gå litt ned.

Fredrik fanget forholdene i helga, forøvrig. Herlig! https://instagram.com/p/0P6_BBI_g1/?taken-by=fredrik_on_bike

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1936318 18/03/2015 08:33
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Hva er konsekvensen av at det "sagger for mye " når du sitter? Sag bør etter min mening settes når du er i den posisjonen der du har best bruk for demping. Sykler du nedover sittende, kan du sette sag sittende. Sykler du stort sett bortover, kan du sette sag sittende.

Men er det sånn at det blir for mykt, pumper du 5 psi ekstra, blir det for hardt, tar du ut luft.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #1936339 18/03/2015 09:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå som våren har meldt sin overraskende tidlige ankomst, så drar jeg opp denne tråden igjen.

Hva slags trykk kjører dere med i henholdsvis dempere og dekk? Ikke helt landet trykk i verken gaffel eller bakdemper. Har jeg trykk som anbefalt på gaffelbeinet, så bruker jeg ikke hele vandringen på normale turer. Kjører jeg lavt nok trykk til å gjøre det, så sitter den for langt ned i vandringen. Husker dessverre ikke absoluttverdier for bakdemperen heller, men når jeg har riktig sag når jeg står i sykkelen, mens det sægger litt mye når jeg sitter. Skal prøve å øke litt, men ser for meg at det kan bli vanskelig å treffe både stående og sittende. Andre som opplever det samme?

I dekkene (Vanhelga) kjører jeg 9 psi foran og 10 bak, med rytter på ca 81kg. Mulig jeg skal prøve å gå litt ned.

Fredrik fanget forholdene i helga, forøvrig. Herlig! https://instagram.com/p/0P6_BBI_g1/?taken-by=fredrik_on_bike

Sett trykket slik at det gir deg riktig sag. Blås i hva som står på gaffelbenet. Det er punkt 1 på enhver demperoppsett-bruksanvisning. ICON_SMILE Deretter kan du klå på andre innstillinger, men trykket må du ha bestemt først, fordi det påvirker alt annet.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1936351 18/03/2015 09:18
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sag er ikke alltid absolutt heller. På gaffelen kan du ta ut en puck eller 2 for å få mer lineær fjæring og bedre bruk av vandringen. Det medfører også mer dykk, som kan tas opp til en viss grad med LSC. Min erfaring er at gaffelbeinet har ganske gode indikasjoner på denne gaffelen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1936616 18/03/2015 15:49
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
http://www.fat-bike.de/rock-shox-bluto-einstellung/

Tips for å stille inn fjæring på FB og Bluto. Gjelder sikkert bak også.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1936726 18/03/2015 20:40
chalshus Offline
More than words
More than words
Sten kom opp det meste i går i Gressvikmarka.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1936727 18/03/2015 20:44
chalshus Offline
More than words
More than words
Ole Henrik på Geilo i helga.

Redigert av chalshus; 18/03/2015 20:44.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1977175 26/06/2015 20:00
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Saga er nå den eneste stisykkelen min, og i år deltok jeg på Utflukt for første gang. Filosoferte litt over det på engelsk:

This weekend I went to Utflukt, Norway's only trail riding festival with about 500 other madmen and -women. I rode my Bucksaw 1 about 120km (75 miles) over 4 days on both smooth forest trails and lift assisted DH runs. Some observations:
  • -120km singletrack over 4 days is pretty darn hard for an average office monkey!
  • -The BS shines on gnarly, rocky, rooty, wet, or loose terrain. On smooth singletrack it looses some of it's edge. It's still a great bike, but it doesn't ride all over the narrow tire bikes as it does when the trail gets technical. For the kind of smooth trails they have in Trysil, I'd probably be looking for a 27.5+ bike. Back home the BS is bang on the banana!
  • -I've ridden a bit of DH, and had no trouble keeping up on the DH group rides. The BS rides DH very well, but it is a short travel bike. The large tyres still give you a lot of traction and stability, but more travel means more DH speed.
  • -I ride Vanhelgas set up tubeless. At around 9psi I rolled as good as everyone I rode with on "normal" 27.5 or 29'ers. Impressive!
  • -The BS *looks* incredibly heavy and slow when all you see around you are bikes with 2.5" tyres or less. We all know that it isn't, but it's quite entertaining surprising other riders by simply dropping them on long, hard rides. "You know you're tired when you can't even keep up with the guy on the fatbike!"
  • -The Bluto is a bit on the simple side when riding hard and fast. I'd like it both to be stiffer (i.e. 34mm stanchions) and have a more capable damper. I might look at a RCT-3 upgrade if no better fat forks become available this year.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #1977295 27/06/2015 13:58
perbl Offline
More than words
More than words
This weekend I went to Utflukt, Norway's only trail riding festival ...

Only? Det er da meg bekjent en rekke festivaler rundt omkring?

Største kan jeg være med på ICON_SMILE

Per B.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1982833 12/07/2015 20:51
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Fy og faen for en jævlig fet sykkel!

Syklet 4-milstur i dag etter å ha byttet demper i gaffelen til RCT3 og modda litt på luftdemperen, og fikk mye PR-er inkl topp 9-plassering på et kjent endurosegment. Kontrollert og rask. Deilig flyt. Storkoste meg. Merker at gaffelen er en liten tanke myk, som andre har nevnt, men ellers fin.

Når det gjelder RCT3-innmaten, så var det noe helt annet enn RL. RL er en ekstremt enkel demper som, mens RCT3 er skikkelig demper med shimstack og god justering. Koster ca 1000,- og gir gaffelen et løft i funksjonen. Burde sikkert byttet returstaget også for å få med de siste oppgraderingene, men avventer litt.

Nesten synd dette er sykkel nr 2, for den er så fin å sykle med. Merker dog at mye langsykling kan kødde med knærne litt grunnet bred beinføring.

Gleder meg til videre bruk i sommer. For nå er det meste av oppussing hjemme unnagjort!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #1982898 13/07/2015 07:14
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hvor kjøpte du RCT3. Er det en del som kan bestilles?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: eldo472] #1983523 14/07/2015 20:00
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Hvor kjøpte du RCT3. Er det en del som kan bestilles?
Bruker samme som sitter i SID. Ligger hos Sykkelkomponenter fortsatt, tror jeg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505016 25/08/2018 10:37
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blåser liv i gammel tråd i stedet for å starte en ny. Har skaffet meg en Bucksaw til vinteren for å teste fatbike igjen. Sykler nesten bare i Østmarka,
sti og scooterløyper. Hva er det beste snødekket som får plass? Ut fra hva jeg leser og hva jeg finner til salgs virker det som det står mellom Jumbo Jim 4.4. i ny versjon (som skal være dårligere på snø...) og Flowbeist / Dunderbeist i 4.6.

Har piggdekk og tror jeg skal kjøpe eget hjulsett til snøsykling.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505017 25/08/2018 10:39
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sommeren: Jumbo Jim 4", evt med Vanhelga foran
Vinter: Vanhelga foran og Flowbeist bak.
Vinter is: dilliger 4foran og 5 bak.

For ordens skyld: jeg bruker ikke fatbikegaffel, så derfor smalere fordekk.
PS. Sommerføre vlr ikke ha bredere enn 4" hvis du skal ha noe nytte av dempingen.

Redigert av baronKanon; 25/08/2018 10:40.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505019 25/08/2018 10:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes egentlig Nate 3.8 virker bra til barmark.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505049 25/08/2018 18:04
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Jeg har karbon versjon med 70 mm. Whisky felg som er litt breiere enn standard felgen.
Dunderbeist gikk inn bak uten subb. Men det er faretruende lite klaring mot ramma i forhold til stein som kan følge med. Kan brukes på snø.
Kjøpte Wratchild 4.6 og de subbet på kjedet. Løste det med et kjedehjul med boost ofset. Kjører vanlig kjedehjul i stål om sommeren med 6 mm ofset. Med Jugernaut pro så veier den 13.3 kg. Supre dekk som tar vekk noe av slugger følelsen på fatbike på grunn av lav vekt.
Med Wratchild og carbon hjul kan man kjøre på lavt trykk og det blir neesten bredt nok i de fleste tilfeller.
Går som en kule på is og hard snø.
Nå har jeg fått en sykkel til med vinterdekk av type Snowshoe Xl foran med pigg og jeg pigger opp et hjul med Jumbo Jim 4.4. Kan da prøve litt forskjellig.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505063 25/08/2018 19:33
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk Eldo472. Blir kun til snøbruk, tenker jeg. I en normal østmarkavinter tenker jeg 4.6 er plenty.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505100 26/08/2018 07:40
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg brukte Wratchild 4.6 m/pigger på min Bucksaw sist vinter til østmarka-sykling. Har originale felger og standardoppsett av klinge, og da er det litt subb på førstegiret, men ikke så det plager meg, og dekket ser helt fint etter sesongen.

Nå var jo vinteren i år eksepsjonelt fin med lite is, så jeg skal ikke si så mye om pigg-egenskapene til Wratchild, mistet en pigg i løpet av hele vinteren. Før Wratchild brukte jeg Dillinger4 som eneste dekk og det fungerte greit som allround dekk, men da fant jeg fram vanlig stisykkel med ISP når det ble glatt, noe det jo lett blir i østmarka. I år har jeg satt på Nate så skal de få bli med en god stund utover, tror jeg....

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505153 26/08/2018 12:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
La oss si man skal ha et ekstra hjulsett. Er det for mye med 80mm til 4.6? LB har for eksempel kun 65 og 80

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505236 26/08/2018 19:55
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
80mm og 4,6 blir nok mye. Offisielt er maks 80mm med 4"-dekk

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505316 27/08/2018 08:02
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

Kan bekrefte det. 70 mm går med et skrik på Dunder Beist og på Wratchild må man trikse med kjedelinje da knotter subber i kjede.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505426 27/08/2018 11:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Går det med 65mm og 4.6 eller blir profilen for rund?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2505427 27/08/2018 11:42
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: larsdx
Går det med 65mm og 4.6 eller blir profilen for rund?
Funker fint for meg med beist bak.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: eldo472] #2505458 27/08/2018 12:23
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Kan bekrefte det. 70 mm går med et skrik på Dunder Beist og på Wratchild må man trikse med kjedelinje da knotter subber i kjede.

Har du 1x11 eller 2x10 oppsett? Synes Wratchild fungerte tålelig bra på min med 1x11 oppsett uten modifikasjoner på de orignale Marge Lite felgene. Det blir litt subb på 1. gir, men fungerer helt problemfritt.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2505480 27/08/2018 14:40
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Ugla

Har du 1x11 eller 2x10 oppsett? Synes Wratchild fungerte tålelig bra på min med 1x11 oppsett uten modifikasjoner på de orignale Marge Lite felgene. Det blir litt subb på 1. gir, men fungerer helt problemfritt.

Med 2x er det sjangseløst. Har 1x11. Satt som nevnt på et tannhjul med 3 mm ofset for at Wratchild skulle gå uten noe subb. Marge er vel på 65 mm. Whisky er ca 70 mm brei.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505481 27/08/2018 14:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finnes det ferdighjul med 177x12?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505517 27/08/2018 17:38
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Nextie 65 mm
https://www.nextie.net/fatbike-black-eagle-65mm-NXT65BE-tri-spoke
DT-Swiss 80 mm obs link til 197 mm
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Wheelset-26-Fat-Bike-BR-2250-Classic-Big-Ride
Sun Ringlé Mulefoot 80 mm
Light Bicycle 65 mm
Whisky (dyre). 70 mm
Karbon hjul er lette å sette opp slangeløst.

Redigert av eldo472; 27/08/2018 17:44.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505542 27/08/2018 18:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nextie har ikke 177x12 sier de.
Ut fra tilbakemeldingene her går det ikke med 80mm på 4.6 så da står det vel mellom Marge lite fra r2 og LB 65mm. Begge med Hope fatso nav. Hva er best? Er ikke så opptatt av vekt , men byggekvalitet og hvor enkelt det er å sette opp slangeløst har litt å si.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505543 27/08/2018 18:56
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Nextie med DT 350, da?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505546 27/08/2018 18:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har spurt. Fikk mail om at de ikke selger ferdighjul med 177x12.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505547 27/08/2018 18:58
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Må ikke bygge der.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505548 27/08/2018 19:04
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, men det drar på seg da. Jeg gidder ikke prøve bygge selv.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: eldo472] #2505622 28/08/2018 06:56
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Med 2x er det sjangseløst. Har 1x11. Satt som nevnt på et tannhjul med 3 mm ofset for at Wratchild skulle gå uten noe subb. Marge er vel på 65 mm. Whisky er ca 70 mm brei.

Hvordan blir kjedelinjen da i 1. gir? Sånn at kjedet klatrer nedover på kassetten bare man tenker på å trå, eller er det greit?

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2505715 28/08/2018 10:13
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Kjedelinje flytter seg tilsvarende et gir inn. Kan trå bakover uten at kjede går av. Fungerer, men jeg regner med at jeg får økt slitasje.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2506308 30/08/2018 13:48
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Husk at 45NRTH er vel optimistisk på å oppgi størrelse.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2520936 08/11/2018 07:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har noen gjort seg noen tanker om hvordan Bucksaw vil funkgere med 29-hjul? Siden jeg får ny stisykkel til sommeren lurte jeg på å se om Bucksaw kan fungere som XC-rakett, ikke primært for ritt, men som et oppsett for litt lengre turer og lett bikepacking.

Ser på Salsa Bucksaw-gruppa på Facebook at det er en del som kjører med 120mm, jeg tenkte vel i utgangspunktet kjøre 100mm gaffel. Helst med 12x142mm. Noen som vet hva slags lengde og offset jeg trenger til en sykkel i strl. L?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2520940 08/11/2018 08:01
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har noen gjort seg noen tanker om hvordan Bucksaw vil funkgere med 29-hjul? Siden jeg får ny stisykkel til sommeren lurte jeg på å se om Bucksaw kan fungere som XC-rakett, ikke primært for ritt, men som et oppsett for litt lengre turer og lett bikepacking.
Bucksaw med Jumbo Jim ruller så fantastisk bra, så jeg ser ikke poenget med 29". Har også syklet TSR med topp 10-plassering i klassen med Bucksaw et par ganger.
Quote:

Ser på Salsa Bucksaw-gruppa på Facebook at det er en del som kjører med 120mm, jeg tenkte vel i utgangspunktet kjøre 100mm gaffel. Helst med 12x142mm. Noen som vet hva slags lengde og offset jeg trenger til en sykkel i strl. L?
12x142mm dempergaffel? Lykke til.

Sykler selv med Fox Float 34 27,5"+ (utgått) med 4"-dekk på 65mm felg. har den på 120mm- vandring, og det er feiende flott. Vurderer 130mm neste service.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2520949 08/11/2018 08:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
BaronKanon, hvorfor ikke 12x142mm hvis jeg skal kjøre vanlige 29-hjul?

Jeg vet at JJ ruller bra i terrenget, men skulle gjerne hatt en sykkel som også fungerer bra på Østmarkagrus. Det er muig JJ fungerer så bra på grus at man egenltig kan kjøre på med det, men det er noe med følelsen og responsen på litt tynnere dekk.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2520950 08/11/2018 08:18
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
BaronKanon, hvorfor ikke 12x142mm hvis jeg skal kjøre vanlige 29-hjul?

Jeg vet at JJ ruller bra i terrenget, men skulle gjerne hatt en sykkel som også fungerer bra på Østmarkagrus. Det er muig JJ fungerer så bra på grus at man egenltig kan kjøre på med det, men det er noe med følelsen og responsen på litt tynnere dekk.
Lykke til med å få 12x142 til å passe gaffel eller bakramme på en fatbike.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2520952 08/11/2018 08:19
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ahh, jeg blingsa, mener selvsagt 15x100.

Altså ikke boost.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2520953 08/11/2018 08:21
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Er bare å sette på en gaffel for 29" det.

Men det er en grunn til at jeg kjører Bucksaw med Jumbo jim heller enn en en lettere stisykkel med tynnere dekk på TSR. Det ruller så sinnsykt bra.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2520966 08/11/2018 08:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, er sikker på at i terrenget er det best med J.J.

Jeg liker også å sykle på grus i Østmarka. Har brukt blandeveisykkel til det og det funker sånn passe, men er ikke optimalt siden man er avhengig av å smette inn noen stier om man vil på tur noe særlig lenger enn to timer. Et argument er også at jeg har et 29-karbonhjul med 15x100mm, så da trenger jeg "bare" å få bygd et OK bakhjul og få tak i en gaffel. Siden dette er "gammel" standard bør det vel være mulig å få tak i noe rimelig.

Men er det ikke noe offsetgreier jeg må tenke på?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2521005 08/11/2018 11:30
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
JJ er tyngre å holde oppe i fart enn mtb dekk, men på trilletest har jeg enda til gode å bli rullet fra av mtb dekk og pluss dekk.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: rørleggern] #2521043 08/11/2018 13:17
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: rørleggern
JJ er tyngre å holde oppe i fart enn mtb dekk, men på trilletest har jeg enda til gode å bli rullet fra av mtb dekk og pluss dekk.
Du mener vel tyngre å få opp i fart?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2521348 09/11/2018 16:23
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: rørleggern
Du mener vel tyngre å få opp i fart?

Jepp, vil si begge deler. Tenker da grus og asfalt, og det med JJ 4.8.
Oppover er det selvfølgelig tyngre på grus.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2524791 02/12/2018 14:56
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Har nå Jumbo Jim Addix 4.0 Snakeskin nå på tampen av høst sessongen på saga.
Addix gummien er bra på det våte føret som er nå.

Synes Jumbo Jim passer bra til sykkelen.

Bruker de frem til det begynner å bli holke i skogen.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2530600 15/01/2019 15:13
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hatt min Bucksaw 1 siden nov 2014 og bruker den til vintersykling. Den fungerer veldig fint om vinteren for min del, og jeg har de to siste sesongene brukt Wratchild som gir fabelaktig grep under alle forhold uten kjedesubb (med et nødskrik).

Hjulene er sykkelens svakeste side, og jeg lurer litt på om jeg skal få bygget meg ett nytt sett med Hope-nav og Nextie felger i 65 mm bredde, eller om sykkelen nå er blitt så gammel at det ikke lønner seg? Noen vil jo si at f.eks setevinkelen er altfor slækk (73,5), på den annen side er det akkurat det som skal til for å komme seg opp i nysnø med tilstrekkelig trykk på bakhjulet.

Så er det verdt å oppgradere, jeg ser ikke så mange alternative sykler jeg kunne tenke meg å bytte den inn i heller?

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2530606 15/01/2019 15:54
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Har den slutta å virke? ICON_LAUGH

Det eneste jeg har å utsette på saga mi (med 65mm Nextie-hjul), er at den kanskje er i minste laget. Skulle gjerne hatt en i XL. På sommeren sykler jeg på Santa Cruz Hightower og/eller Chameleon.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #2530649 15/01/2019 19:14
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Har den slutta å virke? ICON_LAUGH

Det eneste jeg har å utsette på saga mi (med 65mm Nextie-hjul), er at den kanskje er i minste laget. Skulle gjerne hatt en i XL. På sommeren sykler jeg på Santa Cruz Hightower og/eller Chameleon.

Neida, den er i utmerket stand og også i størrelse XL, så den passer helt utmerket. Det er vel mer at et nytt hjulsett blir like kostbart som sykkelens verdi.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2530707 16/01/2019 07:46
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Personlig er jeg ikke så bekymret for å bruke penger på en sykkel jeg liker, uavhengig av bruktverdien. Du risikerer selvsagt at du ikke kan ta med godhjulene til neste sykkel om standardene endrer seg (t.d. 27.5 fat felger), men sykkelnisjen "stitjukkas" er så smal at Bucksaw fyller den 100% for min del. Jeg har ingen kløe for oppgradering til annen sykkel, hva nå enn det skulle vært.

Redigert av JonAre; 16/01/2019 07:49.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2530709 16/01/2019 07:52
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Etter en sommer på Pole med bratt setevinkel, var det litt interessant å sette seg på Bucksaw med setet veldig langt bak med den slakke faktiske setevinkelen. Dette ga meg ekstra knekk i hofta, så jeg måtte flytte frem setet litt, for at det skulle føles litt bedre.

Det eneste reelle alternativet er Trek Farley EX, og da får man 27.5"-hjul.

Beholder min Bucksaw et par år til, jeg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #2530711 16/01/2019 07:54
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Hvilken gaffel og vandring kjører du forresten? Kjøpte akkurat 120mm luftstag til Bluto, men usikker på om der blir bedre.

Anbefaler forresten Wrathchild 4.6 helhjertet til sykkelen! Har brukt Dillinger i bpse 4 og 5", men Wrathchild er en helt annen klasse. Store knaster for snø, og store nok pigger for is.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2530733 16/01/2019 08:34
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Personlig er jeg ikke så bekymret for å bruke penger på en sykkel jeg liker, uavhengig av bruktverdien. Du risikerer selvsagt at du ikke kan ta med godhjulene til neste sykkel om standardene endrer seg (t.d. 27.5 fat felger), men sykkelnisjen "stitjukkas" er så smal at Bucksaw fyller den 100% for min del. Jeg har ingen kløe for oppgradering til annen sykkel, hva nå enn det skulle vært.

På stisyklene mine kan jeg skifte hjulene om hverandre og dermed også ta med til neste sykkel, jeg tenker jo at nye hjul til Bukken blir der for alltid, så er jo greia om det er verdt det. Men, jeg vet heller ikke hva alternativet skulle vært, jeg liker at den er fulldempet, men jeg kunne sikkert klart meg med kun demping foran, men føles det da som en oppgradering, jeg tror ikke det?

Etter en sommer på Pole med bratt setevinkel, var det litt interessant å sette seg på Bucksaw med setet veldig langt bak med den slakke faktiske setevinkelen. Dette ga meg ekstra knekk i hofta, så jeg måtte flytte frem setet litt, for at det skulle føles litt bedre.

Det eneste reelle alternativet er Trek Farley EX, og da får man 27.5"-hjul.

Beholder min Bucksaw et par år til, jeg.

Men, hva med løse forhold, er det ikke en fordel med slækt seterør da? Jeg opplever at det er letter å beholde traction på bakhjulet når vinkelen på seterøret er slækk, og Trek Farley har jo slækkere seterør enn Bukken til og med.

Hvilken gaffel og vandring kjører du forresten? Kjøpte akkurat 120mm luftstag til Bluto, men usikker på om der blir bedre.

Anbefaler forresten Wrathchild 4.6 helhjertet til sykkelen! Har brukt Dillinger i bpse 4 og 5", men Wrathchild er en helt annen klasse. Store knaster for snø, og store nok pigger for is.

Jeg har Bluto m. 100mm, bruker bare Bukken på vinteren og da synes jeg det holder helt fint.

Wratchild fungerer utmerket til både is og snø, så jeg er enig i det. Dog er de ganske tunge å tråkke, men det kan jeg leve med. Da det var som glattest luftet jeg djevelen min i stedet på ISP, og det gikk vesentlig raskere.

I fjor mistet jeg ingen pigger på mine Wratchild, men nå i år hvor det er litt blandingsforhold ser jeg at det ryker en og annen, så jeg har måttet supplere litt nå i det siste.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: JonAre] #2530741 16/01/2019 08:53
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har Fox Float 34 for 27,5"+, som ikke finnes ny lenger. Satt til 120mm. Vesentlig bedre enn Bluto, som er en begrenset gaffel. Har vurdert 130mm også, men da må jeg nok sette inn vinkelstyrelager, for å få ned kranken og unngå enda slakkere setevinkel.

Orker ikke bruke mer penger på dekk på denne sykkelen... Får vurdere å bytte til Terrene Cake Eater 4.0 foran,da jeg har D4 1. versjon

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2530762 16/01/2019 09:45
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Angående slakk setevinkel: er det løst, vil det stort sett være en fordel å få balanse trykk foran og bak. De fleste skikkelige fatbikes for ren snøsykling har lange kjedestag, kort overrør og langt styrefremspring for å få mer trykk foran Hvis du sliter med grep på "løst over hardt", må marktrykk til, og da er smalere dekk eller høyere trykk nødvendig. Sitter du for langt bakpå, får du mindre trykk på forhjulet og dermed vanskeligere å styre.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2530858 16/01/2019 15:16
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Angående slakk setevinkel: er det løst, vil det stort sett være en fordel å få balanse trykk foran og bak. De fleste skikkelige fatbikes for ren snøsykling har lange kjedestag, kort overrør og langt styrefremspring for å få mer trykk foran Hvis du sliter med grep på "løst over hardt", må marktrykk til, og da er smalere dekk eller høyere trykk nødvendig. Sitter du for langt bakpå, får du mindre trykk på forhjulet og dermed vanskeligere å styre.

Jeg har gått ned fra 90mm til 70mm stem, kjedestagene er 444 mm på bukken som er lenger enn mine 29", ser at de variable til Mukluk f.eks er 449 på maks og jammen er den slækkere i seterøret også,

Har akkurat vært ute på skikkelig snøsykling i dag, og det er det å få nok trykk på bakhjulet i oppoverbakker som jeg kunne hatt mer av når det er løst, og da vil jeg egentlig ikke lenger framover på denne sykkelen. Forhjulet det sitter helt fin, jeg bruker Wratchild dekk. Så kanskje 73,5 grader er helt ok til vintersykling hvor det skal sykles i løssnø fra tid til annen?

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2531565 20/01/2019 11:09
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Bucksaw på Modum Fatbike Challenge, gikk ikke fortest, men det var gøyest. Noe steder er det små kuler som innbyr til pumping. Kjørte med Wratchild dekk med 7 psi som fungerte topp. "Renna" på slutten av runden var litt scetchy, men klarte å kjøre ned uten å sette ned foten.
https://youtu.be/3PnmVguEXLY
Kjempe bra arrangement og nydelig vær gjorde turen vel verdt.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2574501 13/09/2019 12:07
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Nå som det nærmer seg vintersesong har jeg vurdert om Bukken endelig skal få hjulene den fortjener - og svaret på det er ja.

Har kikket litt på alternative modeller, men egentlig ikke funnet noe som gir meg lyst til å bytte, samtidig som det ser ut til å bli dårligere og dårligere utvalg fra produsentene - så da blir kanskje Bukken en sykkel i stallen i mange år framover.

Nye Hope4 nav er innkjøpt og den skal få Nextie karbonfelger som etter sigende skal være greie å sette opp slangeløst - Så da blir det Wratchild på disse og så beholder jeg Nate på det originale hjulsettet.

Skal bli spennende å se hva den veier inn til når jeg går fra de gamle hjulene med slange til slangeløst oppsett og lettere bygg. Dette på en Bucksaw1 i XL.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2574509 13/09/2019 12:42
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Enig, Ugla. Jeg får min på ca 14 med Nextie på Hope og Vanhelga slangeløst.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575688 20/09/2019 12:11
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen tanker om billigste løsning for å få bygget opp et bakhjul som er lett å sette opp slangeløst? Trenger ikke karbon. Klarer ikke finne DT Swiss BR 2250 som løs felg. Forhjul kan jo kjøpes stock.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575704 20/09/2019 14:27
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Esel felgene til SUN er vel de enkleste av de med huller i felg som jeg har prøvd. Hvis man først skal bruke dyrbar fritid eller la norsk arbeidskraft bygge det, ville jeg valgt karbon. Bare å sette på felgtape. Man sparer tid hver gang man skal bytte dekk i tillegg.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2575718 20/09/2019 17:01
NakaHard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575738 21/09/2019 06:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Hvis du har de orignale Marge Lite felgene skal vel de være sånn nogenlunde greie å sette opp slangeløst? Har dem selv og ikke prøvd, og er i ferd med å oppgradere mine til Nextie, så da skal også jeg gå slangeløst.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575739 21/09/2019 06:44
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Jeg syntes ikke Marge Lite var så enkle å sette opp slangeløst.
Andre er Other Brother Darryl fra Surly,

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575748 21/09/2019 08:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøvde i fjor og fikk ikke til.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575804 22/09/2019 11:56
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Prøvd med 8-10 runder med gladpack. Pleier å funke. Billigere enn nytt hjulsett.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575811 22/09/2019 13:42
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, hvis jeg skal ha nytt hjulsett er det evt. for å kunne bytte mellom pigg og ikke-pigg. Men kanskje jeg bare burde satse pp Dundrrbeist og Flowbeist til vinteren og sykle på ISP de dagene det er for glatt?

Synes Nate har funket bra på tørre Østmarkastier, glipper på vått, men jeg hsr kanskje for høyt trykk

Redigert av larsdx; 22/09/2019 13:45.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2575817 22/09/2019 15:59
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Nate, Bud og Lou er mest Bambi på sleipt høstberg og -røtter.

https://www.instagram.com/p/taRBY6gbnU/

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575861 23/09/2019 05:53
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Surly kan ikke lage dekk for vått føre, enkelt og greit.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2575952 23/09/2019 13:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Surly lager vel dekk primært for bikepacking og liknende bruk hvor man må kompromisse litt mellom rullemotstand og hvor bra de skal sitte på vått.

Synes Nate er veldig bra på tørr sti og ikke så fæle på grus, men da jeg sykla Trulsen og sånn rett etter et regnskyll var det bare tull, ikke så grusomt opp og ned, men hadde flere nesten-fall når jeg prøvde lene sykkelen litt i svinger.

Men hva er et optimalt sommerdekk for denne sykkelen? Hadde på forrige fatbike Jumbo Jim 4.0 i gammel versjon, det var ikke noe mindre glatt, men kanskje mer forutsigbart (?)

Har også hatt On-One Floater som sitter som lim på alt, men de er bæltunge og har rullemotstand fra h*%&/te. Trolig nesten umulige å få opp slangeløst.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576077 24/09/2019 08:45
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Synes det er morsommere med Juggernaut Pro enn Jumbo Jim da de er lettere og har bra grep tross lite mønster. Føles nesten som en vanlig sykkel.
I og med at Bucksaw er laget som en backcountry sykkel (utmark sykkel?) som skal gå i litt tøft terreng med mye stein, er Juggernaut pro litt svake i sidene, slik at Jumbo Jim svarer mer på bruksområde til sykkel.
Har prøvd Flow/Dunder-beist dekka, de er for store for sommerføre og drar med seg stein samt at de er altfor glatte på svaberget når det er vått. De ble ble lagt ut på Finn.

Redigert av eldo472; 25/09/2019 04:55.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576081 24/09/2019 09:07
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har tenkt bruke Flow/Dunderbeist som vinterkombo. Alternativet er Dillinger 4. Å kjøpe nye dekk sitter langt inne, da fatbiken normalt er sykkel nummer 3 eller 4 om sommeren og jeg foretrekker ski om vinteren når det er forhold for det i Østmarka., så jeg håper at Flow/Dunder skal holde også setter jeg ISP 2.6 på stisykkelen.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576114 24/09/2019 12:00
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg likte godt VAN HELGA fra 45NRTH når jeg kjørte Bucksaw. De satt tålelig bra på fuktig underlag.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2576206 24/09/2019 21:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant med Vanhelga. Virker nesten som et mulig dekk å bruke året rundt.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2576498 27/09/2019 05:18
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Vanhelga er veldig fine, men litt slappe i kanttråden. Dro de rett av felgen (Marge, ikke Nextie) en gang jeg ble overrumplet av en trost.

Jeg lar Wrathchild stå på saga hele året. Mao, sykkelen står parkert med mindre det er snø eller is.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2577052 30/09/2019 21:26
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Feirer mitt første innlegg på en stund her på forumet med å slå et slag for Van Helga. Strålende godt, så kjøpte like godt samme type til Mukluken. Bikepacking med 30 kilo Mukluk på klissvåte krevende stier i helgen, fungerte brillefint. Så vått at jeg til tider var overrasket over at jeg i det hele tatt hadde grep.

Forøvrig fascinerende at slike forumer fortsatt har livets rett..

NOTS
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2582112 08/11/2019 09:26
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hei, er det god ide og sette på en Mastodon på Bucksaw. Er jo på 120 mm i stedet for 100 mm. Har en slik på på Cube Nutrail Hybrid og den er mye bedre enn RS Bluto.

https://www.fatbike24.de/products/Fahrra....html?ref=24627

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2582113 08/11/2019 09:27
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Ja!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2648798 18/02/2021 19:08
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er det vinter og jeg funderer litt på hva slags erfaringer jeg egentlig har med Bucksaw. I vinter har jeg hatt én skikkelig bra tur på dårlige skiløyper og noen litt suboptimale turer, enten har det vært så mye snø at sykling har vært litt håpløst eller så glatt at ISP på stisykkel hadde vært bedre. Og sånn som nå er planker under beina best.

Men jeg trives veldig godt med sykkelen på sommeren. Her jeg bor er stisykkelen overkill på de lokale stiene og Bucksaw mye raskere. Opp til 2 km forskjell i snittfart på en lokal "testrunde".

Jeg innser samtidig at en lett stirakett eller rittfulldemper kanskje ville vært raskere. Men ville det vært morsommere?

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2649009 21/02/2021 07:56
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Nå er det vinter og jeg funderer litt på hva slags erfaringer jeg egentlig har med Bucksaw. I vinter har jeg hatt én skikkelig bra tur på dårlige skiløyper og noen litt suboptimale turer, enten har det vært så mye snø at sykling har vært litt håpløst eller så glatt at ISP på stisykkel hadde vært bedre. Og sånn som nå er planker under beina best.

Men jeg trives veldig godt med sykkelen på sommeren. Her jeg bor er stisykkelen overkill på de lokale stiene og Bucksaw mye raskere. Opp til 2 km forskjell i snittfart på en lokal "testrunde".

Jeg innser samtidig at en lett stirakett eller rittfulldemper kanskje ville vært raskere. Men ville det vært morsommere?

Jeg har hatt min Bucksaw siden høsten 2014 og bruker den kun om vinteren. Synes den fungerer helt topp til det, enten det er nysnø eller hardtrampet. Konverterte til Wratchild dekk sesongen 17/18 og er kjempefornøyd med den fleksibiliteten det dekkvalget gir på alt fra klink is til nysnø. Inn mot fjorårssesongen oppgraderte jeg med nytt hjulsett, dvs. Hope4/Nextie kombinasjon og det løftet sykkelen flere hakk. Siden romjulen har jeg syklet sånn ca. 250 på Buckaw og 12 km (en tur) på den vanlige stisykkelen min.

Sykkelen var seneste ute på tur på torsdag kveld i en del nysnø, der kan sikkert andre sykler være hakket bedre gitt at du har bredere felger, men jeg kom meg nå greit fram allikevel.

På vinterføre synes jeg er rask, på sommerføre blir det litt traktor ift. min vanlige stisykkel - så da får den hvile.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: larsdx] #2649091 22/02/2021 10:20
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S

Hvis jeg forstår deg riktig er du raskest på Bucksaw? Det overrasker litt, ut i fra at en stisykkel fort vil være lettere og ha bedre dempere enn en Bucksaw. Jeg endte opp med en konvensjonell fatbike+stisykkelkombo da jeg ikke tok meg råd til å håndtere to fulldempere. Så blir det to forskjellige måter å sykle på - fatbike er koselig traktortur og stisykkel er høyere fart og komfort.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649118 22/02/2021 12:20
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Med Jumbo Jim er Bucksaw veldig rask!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649146 22/02/2021 14:24
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke overraska over at en fulldempa fatbike med Jumbo Jim kan være raskere enn en stisykkel, jeg tror det har med gjennomsnittshastigheten å gjøre.
Den tryggheten og komforten man får med en fulldempa fatbike må være helt rå, og med disse dekkene så ruller den veldig godt.

Jeg har kun hardtail fatbike selv, men med Jumbo Jim 4,4" på 80mm felger er den absolutt ingen sinke på sti.

Roy

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ripen] #2649163 22/02/2021 15:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ikke overraska over at en fulldempa fatbike med Jumbo Jim kan være raskere enn en stisykkel, jeg tror det har med gjennomsnittshastigheten å gjøre.
Den tryggheten og komforten man får med en fulldempa fatbike må være helt rå, og med disse dekkene så ruller den veldig godt.

Jeg har kun hardtail fatbike selv, men med Jumbo Jim 4,4" på 80mm felger er den absolutt ingen sinke på sti.

Bucksaw er rask, men raskere enn stisykkel på sommerføre har jeg ikke helt buy-inn på, så sant du ikke gjør knock-out på rullemotstand fordi du har noe lettrullende på Bucksaw og klissedekk på stisykkelen, men det blir juks for meg.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2649168 22/02/2021 16:02
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Bucksaw er rask, men raskere enn stisykkel på sommerføre har jeg ikke helt buy-inn på, så sant du ikke gjør knock-out på rullemotstand fordi du har noe lettrullende på Bucksaw og klissedekk på stisykkelen, men det blir juks for meg.

Alt kommer an på spørs, og begge mine stisykler er raskere enn fatbiken min selv med grovere dekk, men for noen kan nok f.eks en Bucksaw være raskere enn en stisykkel med 2,35-2,5" dekk som ruller like godt, på enkelte typer sti.

La oss si at man ikke treffer helt på demperinnstillingene på stisykkelen, og kanskje ikke på fatbiken heller, men med riktig dekktrykk tar dekkene på fatbiken bort MYE småstøy fra underlaget, og sånt gir gjerne større trygghet, føles mye smuudere og snittfarten øker gjerne litt.
Og så kommer det jo an på hva stisykkelen er for slags dyr.
Er den en grov sak som er tung, treig og seig bort og oppover så er vel ikke Bucksaw tyngre enn at den med sine litt kortere bein faktisk blir raskere om stien/runden man sykler har noenlunde flat profil.

Jeg har kommet i mål på nedoversegmenter på sommerføre med tjukkasen bare få sekunder bak min egen bestetid satt med enduroriggen, men da selvsagt med hjertet i halsen pga frykt for de stakkars felgene, og jeg har også punktert et par ganger, men JJ ruller helt sykt bra.

Jeg sier ikke at en Bucksaw ER raskere enn en stisykkel, men den KAN være det for noen, i noen situasjoner, det tror jeg.
Det kommer an på både syklisten, stien og stisykkelen man måler mot.

Roy

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649195 22/02/2021 19:04
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har kun testet Bucksaw med Nate mot Transition Scout med klissedekk og når jeg sier det går raskere snakker jeg om stier jeg i Østmarka ville kalt "grønne", med relativt få % nedover. Har en testrunde rundt Syverudtjern, her har jeg syket 2 km /t fortere med Bucksaw enn Scout. I terreng av typen typisk tirsdagsklubbrunde på Skullerud er Scouten raskere.

I tillegg til at Nate ruller bedre enn klissedekk opplever jeg Bucksaw som tråkkeffektiv. Vektforskjellen mellom syklene er trolig minimal og kanskje i favør Bucksaw.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2649960 27/02/2021 20:12
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bestilte 2stk Jumbo Jim 4.0 så da føler jeg beslutningen om å beholde sykkelen ett år til er tatt. Skal også gjøre et hederlig forsøk på å få originalhjulene opp slangeløst med caffelatex og vittoria air liner. Blir spennende å se om jeg merker stor forskjell fra Nate.

Prøvde meg på i myke rester av skiløype tidligere i uka, var helt håpløst med Dillinger 4.0 selv med tullelavt trykk. Mulig 4.6-dekkene mine vil gi vesentlig bedre grep? Men jeg ser jo at i forhold til @Ugla så sykler jeg mye mindre på vinteren, aktivitet fordeles på nedoverski, langrenn, stisykling med vanlig pigg, Zwift og fatbike + en løpetur i ny og ne.

Redigert av larsdx; 27/02/2021 21:34.
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2666355 01/06/2021 10:42
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dukket opp en som trengte marge lite felger, så da så jeg mitt snitt til å få bygget om til 29. Det fungerer strålende! Kjører med Rekon Race 2.25 på relativt smal felg og sykkelen føles veldig kvikk. Har forelølpig testet på kjente stier, den er selvsagt raskere på grus, føles kvikk på flytstier uten at jeg klarer konkludere på store forskjeller. PR-ene har vært på kjente nedoversegment fra TSR, tilskriver egentlig det bedre teknikk og følelse av "ny" sykkel.

Har et annet hjulsett med 80mm felger som skal fungere bra til både sommer og vinter . Neste prosjekt blir å få satt opp J.J. slangeløst.

Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: baronKanon] #2666505 02/06/2021 10:11
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Alltid gøy å prøve på noe nytt, men hva er bakgrunnen for å gjøre dette? Bukken har jo bred krank, bred aksling bak og enkel gaffel (så sant du ikke har oppgradert den eller skiftet) som gjør at den lett får "deng" av dedikerte 29'ere.

Lars-Erik
Re: Salsa Bucksaw erfaringstråd [Re: Ugla] #2674593 07/08/2021 12:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes fortsatt 29 på Bucksaw er et strålende konsept. Skodd med Rekon Race fungerer den bra så lenge stiene i Østmarka og Sørmarka er relativt tørre og bra på hytta også på vått (Kvamsfjellet / Rondane). Til lengre turer med innslag av grus er det veldig mye kvikkere og lettråkket enn både vanlig stisykkel og med fatbikedekk. I terreng som (for meg) er veldig teknisk blir sykkelen litt nervøs og mindre trygg enn Transition Scout, men det er som forventet.

Alltid gøy å prøve på noe nytt, men hva er bakgrunnen for å gjøre dette? Bukken har jo bred krank, bred aksling bak og enkel gaffel (så sant du ikke har oppgradert den eller skiftet) som gjør at den lett får "deng" av dedikerte 29'ere.

Bucksaw har geometri som en nokså moderne rittfulldemper, samtidig kan jeg fortsatt ha fatbike til snø eller andre turer der bredere dekk har noe for seg. En "ekte rittfulldemper" ville selvsagt vært bedre, men også dyrere og snevrere bruksområde. Har tenkt tanken på å bytte begge syklene mine i noe ala Transition Spur eller Whyte S 120, men det får eventuelt bli tidligst neste år.

Plages ikke av bred krank og selv om gaffelen er nokså enkel, så går det ikke så mye saktere av den grunn. Kan fortsatt jobbe mye med teknikk og fart nedover før det er demperenhetene som setter begrensingene.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå