Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Kina ramme: Erfaringer og råd ?

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: Begbie82] #1838001 15/08/2014 11:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Begbie82
Sitat: sveinaa
Sitat: Begbie82
.
Hvordan er topp kinaramme(eks: hongfu, dengfu etc) sammenlignet med de beste kjente merkerammer(eks Canyon Ultimate CF SLX Frameset ME, Pinarello dogma etc) ?
Begynner de å nærme seg på stivhet, komfort, aerodynamisk, vekt, kvalitet o.l...

Tror neppe du sykler noe fortere med en topp sykkel, da personen oppå er viktigere. Ift. ramme produktet tror jeg du bør sette deg inn i produksjonsmåtene for rammene og evt. teknologi de legger inn i rammene. Det bør (og jeg tror og det er) være forskjell på et rammesett til 30 000,- og ett til 5 000,-.

Det går vel raskere i oppoverbakker deresom sykkelener lettere=sykkelen går raskere ICON_WINK

Fra spøk til revovelver.. Ja, selvfølgelig er det produksjonsmåten for rammene og teknologi som spiller inn, men det er jo dette som utgjør bedre stivhet, bedre komfort, bedre vekt, bedre kvalitet etc. Det er her jeg håper å få innspill av noen som har kjørt på et rammesett til f.eks til 30 000 og har kjørt på et topp no name rammesett fra kina som kan gi feedback om kinarammene nærmerer seg.

Evt som har kjennskap til hvordan rammene er bygd og forskjell/likhet i kvalitet.
`

Du lurer rett og slett på om ramma til 500 USD på aliexpress er like god som ramma til 30 000,- med merkenavn. Jeg tror ikke den er det. Hvor stor forskjellen er vil jeg ikke begi meg inn på. Tipper det varierer veldig fra ramme til ramme og faktisk fra ramme til ramme fra samme fabrikk, da jeg innbiller meg det kan være litt større toleranse avvik i produksjonen for noe som er veldig mye billigere. Spørsmålet er vel heller om man trenger en sykkel til 60 lapper for å sykle for moro? Du bør heller spørre deg; hvor mye vil du bruke på en sykkel?

Og om jeg skal skyte litt fra hofte å være flåsete. Kan jeg si at du sannsynlig får det du trenger og litt til om du kjøper en ramme fra en anerkjent produsent i kina eller taiwan. Tror faktisk de fleste ville harr langt større glede av dyre hjul enn dyre rammer.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: kitbay] #1838004 15/08/2014 11:44
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Regner med de fleste har lest denne, men jeg poster allikevel

http://inrng.com/2012/02/who-made-your-bike/

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: hbs] #1838016 15/08/2014 11:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: hbs
Regner med de fleste har lest denne, men jeg poster allikevel

http://inrng.com/2012/02/who-made-your-bike/

Jupp, men den sier ikke så mye om "kina" markedet. Den sier bare at det er en fabrikk som har laget rammer for 3 produsenter. Har man vært litt på aliexpress og sett på rammer fra kina skjønner man raskt at det er et enormt utbud av rammer fra en vanvittig mange tilbydere. Hvordan vet man at den rammen en selv kjøper er bra eller er produsert?

Tror det sikreste er å handle med noen som har et varemerke i no-brand markedet (flyxi, dengfu, hongfu eller lignende.).

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: kitbay] #1838018 15/08/2014 11:59
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Det har vel også vist seg at det kanskje ikke er så mange rammer, men de selges under forskjellige merker og navn. Mener jeg har sett en oversikt et sted over hva som er hva.

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: hbs] #1838031 15/08/2014 12:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: hbs
Det har vel også vist seg at det kanskje ikke er så mange rammer, men de selges under forskjellige merker og navn. Mener jeg har sett en oversikt et sted over hva som er hva.

Som kritisk person spør jeg da hvordan får alle disse små tilbyderne tak i rammene. Kjøper de rammer direkte fra fabrikk? Kjøper de via mellom mann, kjøper de tjuvgods, kjøper de B-vare, kjøper de C-vare (hva er avvikene etc.), kjøper de feilvare, som du skjønner er det masse som popper opp i knollen min. Er også litt vanskelig for meg å tro at i et land som Kina (det er f meg digert) så er det bare et par fabrikker ICON_WINK

Samtidig er det å kopiere geometri ikke det samme som det å produseres rammen på samme fabrikk.

Redigert av sveinaa; 15/08/2014 12:13.

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: kitbay] #1838038 15/08/2014 12:21
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Enig der. Det er vel også derfor at anbefalingene går utpå å kjøpe fra et kjent no-name merke som du påpeker lengre oppi her.

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: kitbay] #1838042 15/08/2014 12:25
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Har dere sett denne før?
Det er vel strengt tatt én manns vurdering - men er man interessert nok til å lese denne tråden, så kan man vel se på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=jH7MEaFR7eQ

Re: Kina ramme: Erfaringer og råd ? [Re: Sykkelbob] #1838055 15/08/2014 12:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob

Har dere sett denne før?
Det er vel strengt tatt én manns vurdering - men er man interessert nok til å lese denne tråden, så kan man vel se på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=jH7MEaFR7eQ

Nettopp. Det er en kars synsing. Han gjør egentlig akkurat det samme som det vi gjør. Jeg har en sykkel som er laget av T800 karbon og en annen som er laget av T800 og T1000 karbon. Jeg kjenner ingen forskjell på rammekvalitet når jeg sykler. Den ene rammen koster faktisk mer ny enn hele den andre sykkelen. Ingen av delene er kina rammer. Begge er kjøpt i Norsk butikk.

Er det ikke så enkelt som at de som ønsker å bygge seg en sykkel nesten må vurdere hva de ønsker selv? Jeg tror mitt valg er å kjøpe rammesett i alu fra specialized. Tror neppe jeg finner en mye bedre ramme fra kina på aliexpress til samme prisen.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå