Tenkte etterhvert å få tatt ei natt i telt ute i marka rundt hovedstaden, og lurte på om det er noen som har noen sikkerstikk på lager? Har sett på både Fagervann og Skjersjøen, men begge de virker ganske populære (les: mye folk). Så flere med telt når jeg jogget rundt Fagervann en kveld f.eks.
Hva med vannene innenfor? Øyungen, Rottungen og Gåslungen f.eks? Fint å telte, eller bare sumpmyr?
Det kommer sikkert mange konkrete forslag her etterhvert, men jeg vil uansett anbefale boken Oslos nære villmark. Fy søren, snakk om inspirerende lesing når det gjelder å komme seg ut på tur, og mange god tips til hvor man kan gå/overnatte.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Øyungen er som regel populært det også, speiselt nærme demningen. Regner med at Rottungen er fint. Var selv ved Helgeren forrige helg og fant en grei plass ute på brannodden, Helgeren er jo enda litt lenger inn da...
Det kommer sikkert mange konkrete forslag her etterhvert, men jeg vil uansett anbefale boken Oslos nære villmark. Fy søren, snakk om inspirerende lesing når det gjelder å komme seg ut på tur, og mange god tips til hvor man kan gå/overnatte.
+1, jeg fikk denne til jul i fjor og leste hele samme kveld. Veldig mye flott inspirasjon i form av steder man ikke hadde hørt om eller sett før. Og bildene er flotte. Men det blir mye pjatt i teksten i blant...
(Kippernes vil nok kunne finne denne boka spesielt interessant....)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Det er en veldig fin teltplass ved Finntjern, rett nedenfor Tømte. Ligger på motsatt side av grusveien i forhold til vannet. Ellers så er det noen fine teltplasser rund Aurevann i Lillomarka. Og maaaange andre, særlig litt lengre inn.
Rottungen er fint, mange fine teltplasser og nesten "sandstrand". Derfor også veldig populært. Kan være bedre på nordsiden, der det ikke går sti, men her vet jeg ikke hvordan det er med teltplasser.
Fra andre siden opp fra Sørkedalen er Øyvann et veldig fint vann å campe. Her er det sjelden mye folk.
Blir du flydd ut med sjøfly, for så å sykle tilbake til sivilisasjonen på en Spech enduro, ink en natt under pressening, og kun en Gopro kamera som selskap?
Ja, damer er ikke snaue med å vrenge av seg klærne i marka. Ingen tvil om det. Men det er ofte mye bedre ting å se på på internett (har jeg blitt fortalt).
Every man is guilty of all the good he did not do.
Bare Nordmarka som er aktuelt, ikke hele Oslomarka? I Østmarka er Tonekollen et fantastisk fint overnattingssted, relativt lett tilgjengelig men lite besøkt (tror jeg).
For min del er det koller og topper som gjelder (og kan understreke på at Tonekollen er spesielt fin). Å overnatte ved vann betyr mygg og knott..... selv om jeg gjør det av og til selv.
Noe så enkelt som Kikuttoppen er helt flott. Kjerkeberget og Oppkuven er fine i Nordmarka. Bjønnåsen i Østmarka er heller ikke å forakte.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Forsåvidt enig i det. Trenger ikke på død og liv å være ved vann, egentlig. Hvilke topper rundt Skjersjøen/Fagervann-området er det som kan ha litt bra utsikt?
For min del er det koller og topper som gjelder (og kan understreke på at Tonekollen er spesielt fin). Å overnatte ved vann betyr mygg og knott..... selv om jeg gjør det av og til selv.
Noe så enkelt som Kikuttoppen er helt flott. Kjerkeberget og Oppkuven er fine i Nordmarka. Bjønnåsen i Østmarka er heller ikke å forakte.
Helt enig! Mine forslag var litt farget av interessen for fiske. Om du ikke skal fiske, så er jo muligheten enorme . God tur!
Om du er åpen for å reise litt lenger nord i Nordmarka også, kan Måsjøen også anbefales. Idyllisk plass, tror ikke det skal være noe voldsomt med folk heller.
Mitt stalltips er egentlig å kjøpe et kart og studere hva som ser spennende ut. 1-2 timers gange gir mer spennende områder enn Øyungen og Fagervann. Kommer naturligvis an på om du har bil hvor lett tilgjengelig enkelte områder er. Men Øyungen er fint på sin måte det også. Overnatter der nesten årlig. Dog er det mye folk i helgene, særlig i fint sommervær, bokstavelig talt noen på hver odde har jeg opplevd. Personlig synes jeg marka er på sitt fineste nord for Bjørnsjøen. Mye mindre folk også. Hvis du finner et spennende vann kan du søke opp info på: http://ofa.no/FiskeiMarka.aspx Utover generell fiskeinfo står det ofte noe om hvor mye vannene er besøkt, samt leirplasser.