Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 14 1 2 3 13 14

Stiguide for hele Norge

Stiguide for hele Norge #1823345 18/07/2014 12:29
B
Bjørn J. Kvande Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Teknologien er på plass, så da er det bare å logge inn og legge til din beste gps-spor der hvor du bor.

http://trailguide.no

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Rotneim, Gol

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823423 18/07/2014 18:28
Byggern Offline
Medlem
Medlem

Har etterhvert dukket opp endel slike initiativ, men ingen har så langt fått stor utbredelse. Denne så enkel og grei ut, og mulig jeg er litt treg, men jeg finner ingen link til hvordan man laster opp gpx her... og da blir jeg litt oppgitt, og surfer videre ut i cyberspace..

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823434 18/07/2014 19:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror desverre att du är lite sent ute nu när det finns osm baserade karter över hela norge och andra länder. De fungerar så pass bra och är lätta at utöka så jag tror inte att andra alternativ har någon stor möjlighet att bli ett alternativ.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823470 18/07/2014 20:34
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Denne er kjempeenkel å bruke (facebook-login) og oversiktlig basert på smartsøk og geografisk interesse.

Som førstegangsbruker testet jeg å legge inn et par GPX-filer nå, og det var veldig enkelt. Jeg vil tro at dette må være en fin måte å teste nye stier når man er i ukjente områder!

Jeg husker i allefall at jeg savnet en sånn side når jeg rotet rundt i fjellheimen i Skjåk for noen år siden og dro med min svoger på et hælvete av en "sti"tur ned et fjell/steinrøys.

Her er Trulsrunden i èn versjon så ser man greit hvordan det fungerer:

Trulsrunden ytre og indre på TRAILGUIDE.no

Vedlegg
Screenshot 2014-07-18 22.30.35-Screenshot-Trulsrunden.jpg (415.96 KB, 16670 nedlastinger)
Trulsrunden

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Byggern] #1823753 19/07/2014 21:10
Byggern Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Byggern

Men jeg finner ingen link til hvordan man laster opp gpx her... og da blir jeg litt oppgitt, og surfer videre ut i cyberspace..

Jeg har for vane å endre FB instillingene til minimum tilgang, og jeg fjernet applikasjonens tilgang til min epost adresse. Dermed fikk jeg heller ikke lov til å laste opp GPX. Menyvalget manglet. Jeg fjernet hele koblingen til trailguide under applikasjoner under tilganger i FB, og la den til på nytt igjen med standard tillatelser (dvs tilgang til epost adressen min) og dermed kom menyen frem. Jeg skal gi denne siden en sjanse, da kartverkets kart er overlegne OSM når man kommer utenfor sentrale strøk. Har en del bra Enduro relaterte turer i Akershus som jeg skal laste opp :-)

Redigert av Byggern; 19/07/2014 21:11.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823766 19/07/2014 22:04
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Supert ICON_SMILE

Tenkt på at tjenesten er helt i begynnelsen av utviklingen, både når det gjelder den teknologiske biten og selvfølgelig innholdet.

Jeg har tru på at jeg skal klare å utvikle tjenesten til å bli den definitive stiguide og stidelingstjeneste for Norge.

Tips mottas med takk.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823770 19/07/2014 22:31
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Supert. Jeg vil også prøve denne

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823905 20/07/2014 15:51
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Utrolig bra BJ!

Joachim.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823906 20/07/2014 15:58
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Takk, takk. Ble litt matt av de første meldingene, men trur jeg har noe på gang her nå. Motivasjon og tips mottas med takk ICON_SMILE

B.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823940 20/07/2014 18:20
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Kommer ikke forbi "disclaimern" når jeg prøver via Android nettbrett. Det er jo litt kjelkete.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823944 20/07/2014 18:31
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes dette ser veldig bra ut ICON_SMILE
Enkelt og oversiktlig brukergrensesnitt.
Fortsett det gode arbeidet!

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823973 20/07/2014 19:19
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jobben med å gjøre tjenesten telefon- og brettvennlig er enda ikke påbegynt. Den jobben startes om ei uke eller så.

I mellomtiden oppfordrer jeg alle til å dele sine stier på http://trailguide.no (via mac eller pc), bare å logge på via facebook-knappen og trykke 'Legg til sti'.

Om du deler én av dine favorittstier er jo det en liten jobb. Om 200 andre gjør det så har du plutselig 200 nye stier å oppdage.

Om du ikke har gps-spor for stiene dine, så har du nå ny motivasjon for å sykle dem igjen.

Bjørn Jarle

Redigert av Bjørn J. Kvande; 20/07/2014 19:19.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823988 20/07/2014 20:09
Holyman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette kan jeg like, helt nydelig hvis man er på ferie med sykkel et nytt sted i Norge! Klassejobb!

Ønsker meg gjerne en smart/iPhone-vennlig side, og mulighet for å vise din posisjon ved bruk av telefonens GPS slik det er mulig på http://osm.reitstoen.com/. Da kan man begynne å snakke om at telefonen er fullverdig som kart når man er ute på tur.

En annen ting jeg bare kom på i farta som hadde vært kult hadde vært Strava-inegrasjon, hvor man kan se segments inne på stien, topplister o.l. Tror det skal finnes et Strava API, men hvor åpent det er aner jeg ikke.

Keep up the good work!

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1823989 20/07/2014 20:12
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Løsning for telefon med gps-aksess og stier i nærheten av hvor du er kommer (vis meg stier innen 10km radius og guide meg til starten).

Har ikke tenkt å se på Strava enda, mye annet å lage først.

B.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824505 22/07/2014 09:23
J
JoMs Offline
Fersking
Fersking
J
Her kom du meg i forkjøpet! Har sittet og plundret med kartlag til å skulle lage en sånn tjeneste de siste ukene. Og det første jeg ser er at du trenger å kunne velge et OSM Kartlag hvor stier er spesifikt rendret ut (se screenshot). Dette er et screenshot av kartlaget jeg har plundret med, her mangler det fortsatt en del, men grunntanken er å ta alle stier i OSM som har en tag med mtb å gjøre og rendre denne mer synlig.
Dette gjør at selv om du ikke har 6k stier liggende i din database, er det fortsatt mulig å navigere seg rundt i et område, og det gjør det lettere å kunne tegne inn ruter.
I tillegg så er OSM ofte utrolig mye bedre enn Norgeskart, og det er et stort miljø i terrengsykkelmiljøet som tegner inn stier. Med andre ord, ingen grunn til ikke å bruke dette. Bare å ta kontakt om du vil ha hjelp den fronten ICON_SMILE

Tar bare litt ting ettersom jeg oppdager det her nå. Merk, dette er bare kritikk for at det skal bli et bedre nettsted for alle. Jeg er ikke snurt for at du kom meg i forkjøpet her, og ønsker gjerne å bidra både med turer og kode!

Det neste jeg legger merke til er at zooming er disablet. Det er jeg ikke enig i at er riktig måte å gjøre det må. Det blir rotete å navigere større avstander, og det er umulig å finnavigere når man står ute i skogen eller skal planlegge en rute på forhånd.
EDIT: Fant nå knappene for zoom, men de er alt for godt gjemt, og god UX er å enable scrollehjulet.

Ang. filteret så tror jeg når databasen begynner å vokse, at det er lurere å bare vise stiene som er i vinduet, og eventuelt ha et eget vindu for filter av stier. Listen over stier kommer til å bli ganske voldsom med 6k elementer.

Alle ikoner trenger title-taggen så man kan få opplyst hva bildet faktisk er. Blant annet så har ikke søppelbilen en åpenbar betydning. Stort pluss for å ha brukt SVG formatet!

At stien ikke blir rendret før man trykker på den, er også en helt feil måte å gjøre det på. Vis alle stier som er innenfor bilderammene med en gang.

Hvis du klarer å få knytta innlogging mot terrengsykkel forumet tror jeg det er winwin. Jeg liker ikke å knytte facebook kontoen min mot innlogginger for en femmer, og helt ærlig foretrekker jeg å opprette en bruker på selve nettstedet.

Som sagt, bare ta kontakt om det er noe jeg kan bidra med! ICON_SMILE

Redigert av JoMs; 22/07/2014 09:35.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824518 22/07/2014 09:54
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Supre tilbakemeldinger, tusen takk.

Jeg kommer ikke til å bruke OSM-kart med det første. Kartverket sine kart er veldig bra synes jeg, og nordmenn på tur er vant til de. Trailguide.no er ikke laget for at folk skal tegne inn stier, men legge inn faktiske gps-spor.

>Det neste jeg legger merke til er at zooming er disablet.

Scrollhjulet ble disablet da det skapte veldig mye krøll med scrolling, karte zooma inn og ut i tide og utide. For å zoome, er det bare å dobbelt-klikke på kartet. Jeg kan helt klart gjøre zoom-kontrollen mer synlig.

> Ang. filteret så tror jeg når databasen begynner å vokse, at det er lurere å bare vise stiene som er i vinduet, og eventuelt ha et eget vindu for filter av stier. Listen over stier kommer til å bli ganske voldsom med 6k elementer.

Får se hva som skjer når antallet stier vokser.

> Alle ikoner trenger title-taggen så man kan få opplyst hva bildet faktisk er. Blant annet så har ikke søppelbilen en åpenbar betydning.

Det kommer ICON_SMILE

> At stien ikke blir rendret før man trykker på den, er også en helt feil måte å gjøre det på.

Kommer til å lage en løsning hvor dine filtrerte stier merkes med startpunkt (ikon/farge/navn) på kartet om det er plass, og en tall med antall stier i det området om det ikke er plass til alle. Beveger man musa over start-ikonet tegnes stien inn, dermed kan man bevege seg rundt i kartet og se hvor stiene ligger uten å "åpne dem".

> Hvis du klarer å få knytta innlogging mot terrengsykkel forumet tror jeg det er winwin.

Det kommer jeg ikke til å gjøre. Facebook-innlogging er gjort for det er enkelt for bruker og enkelt for utvikler. Jeg får på ingen som helst måte adgang til noe annet enn eposten (som jeg ber om) for å lage en konto. Om dette var tilfelle ville Facebook fort ha veeeeldig mye å svare for. Det er overhode ingen risiko ved å logge seg på via facebook.

Diskuter også gjerne funksjoner, feil, ønsker osv på facebook-gruppen.

https://www.facebook.com/trailguide.no

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824527 22/07/2014 10:15
J
JoMs Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: Bjørn J. Kvande

Jeg kommer ikke til å bruke OSM-kart med det første. Kartverket sine kart er veldig bra synes jeg, og nordmenn på tur er vant til de. Trailguide.no er ikke laget for at folk skal tegne inn stier, men legge inn faktiske gps-spor.

Det største problemet med kartverket sine kart er at de er tegnet etter flyfoto, og skogssti og flyfoto går alt annet enn hånd i hånd. Og selv om du tenker at det skal fungere som UT.no mtp. at folk selv skal legge inn spor, så mener jeg man bør ha et kartlag nr. 2 i bakhånd som viser stinettverket i området. Og akkurat dette er OSM mye bedre på enn Kartverket. Kartverket er ok i områder som oslo-marka, men jeg har funnet at blant annet i Nittedal er Kartverket sine kart mer eller mindre ubrukelige i forhold til OSM pga. manglende stier (ikke bare sykkelstier, men generelt).
Et tegn på at folk faktisk vil ha dette er at jeg ser folk allerede nevner osm.reitstoen.com. Hvis en sti ikke er lagd inn i Trailguide.no er kartet ditt mer eller mindre blindt. Med OSM har du et fallback til et system uten beskrivelser, men i det minste med kart. Dette vil senke terskelen for utforsking og igjen at flere kan finne nye turer og deretter legge de inn.

Scrollhjulet ble disablet da det skapte veldig mye krøll med scrolling, karte zooma inn og ut i tide og utide. For å zoome, er det bare å dobbelt-klikke på kartet. Jeg kan helt klart gjøre zoom-kontrollen mer synlig.

Du må nok finne ut hvorfor scrollhjulet bugget også. Dette er en liten men viktig komponent i en god brukeropplevelse.

Det kommer jeg ikke til å gjøre. Facebook-innlogging er gjort for det er enkelt for bruker og enkelt for utvikler. Jeg får på ingen som helst måte adgang til noe annet enn eposten (som jeg ber om) for å lage en konto. Om dette var tilfelle ville Facebook fort ha veeeeldig mye å svare for. Det er overhode ingen risiko ved å logge seg på via facebook.

Da ønsker jeg i hvert fall at du knytter opp flere muligheter for innlogging, som f.eks. Google.

En ting jeg også kom på, stier må vise høydeprofil. ICON_SMILE

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824562 22/07/2014 11:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg kommer ikke til å bruke OSM-kart med det første. Kartverket sine kart er veldig bra synes jeg, og nordmenn på tur er vant til de.

Synd för oss som bor där OSM karten är väldigt mycket bättre än kartverket sina internet kart. Lurar lite med vad du menar med att normenn är vant med de. Det är väl inte speielt vanligt att navigera utifrån deras nett kart?

Tittade runt lite på de karterna över trondheim och det verkar som de har lagt in fler stier än vad de haft tidigare. Det är dock fremdeles en rar mix av stier som saknas, stier som inte finns i verkligen, stier som mest är skilöyper blandat med det som faktiskt är stier.

Quote:

Trailguide.no er ikke laget for at folk skal tegne inn stier, men legge inn faktiske gps-spor.

Detta kan väl bara vara bra och dårligt. På ett ställe där det ett fåtal turer som är fina att sykla så är det bra med turbeskrivelser med gps spår.

Däremot i ett område som bymarka i trondheim där det finns en massa stier som kan sättas ihop på väldigt många olika sett och med många olika startpunkter kan jag inte se hur tur beskrivelser med gps spår kan bli en någorlunda praktiskt lösning för att visa vad man kan sykla i området (men självklart kan det vara en bra start för de första turerna).

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824667 22/07/2014 16:46
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Her kan dere rette feil i kartverket sin serie

http://www.rettikartet.no/

Mvh.
Bjørn J.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824681 22/07/2014 17:47
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
En utfording kan være at noen kanskje legger inn stilogg opp eller ned en traktorvei. Så går DEN virkelige kremstia paralellt inni skogen rett ved siden av.
Slike eksempler har vi masse av feks på Trones i Verdal eller Børsåsen i Levanger der går det fullt av flytstier kanskje bare 5-10 meter inn ved siden av grusstien/gjørmete traktorvei. Dette kan selvfølgelig virke forvirrende, og kanskje
Dette er jo selvfølgelig unntak men jeg har har stadig folk som ikke finner kremstiene i Børsåsen men sykler kun på de kjedelige traktorveiene.
Saken er vel å finne et godt grunnkart der tydeligheten kommer godt frem, detaljer osv.

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824682 22/07/2014 17:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om jag ska lage karten sjelv så föredrar jag för tillfället openstreetmap där jag också kan lägga in information spesifikt för terrengsykling.

Nu ser jag också att karterna du använder dig av på hög (mest detaljerad) zoom är rätt annorlunda än de som används på lite mindre zoom. Detta gäller iallafall för bymarka. Verkar som de på högre zoom har färre stier som inte finns i verkligheten.

Märkligt att en hel del stier försvinner när man zoomar mer i tur och frlluftsruter karten på rettikartet siden. Är det tänkt att man ska skriva in allt två gånger?

Edit: Merkliga kart. Grus stiarna i trondheim försvinner på en zoom nivå.

Redigert av fredriks; 22/07/2014 18:27.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824685 22/07/2014 18:02
J
JoMs Offline
Fersking
Fersking
J
Her kan dere rette feil i kartverket sin serie

http://www.rettikartet.no/

Om du virkelig ønsker en stiguide lagd av og for miljøet, anbefaler jeg å bruke det som allerede eksisterer i miljøet. Det har allerede blitt et bra miljø rundt OSM, og helt ærlig ser jeg ingen grunn til ikke å ha OSM som et sekundærlag bak Statkart.

Sitat: AsmundBjorshol
En utfording kan være at noen kanskje legger inn stilogg opp eller ned en traktorvei. Så går DEN virkelige kremstia paralellt inni skogen rett ved siden av.

Ser for meg at det må lages et redigeringsverktøy ala det UT.no bruker i dag. Men dette regner jeg med ligger i planene til Bjørn.

Redigert av JoMs; 22/07/2014 18:05.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824716 22/07/2014 19:19
M
mos Offline
Entusiast
Entusiast
M
jeg er en av de få som ikke har Facebook konto. planlegges det en brukerlogin på siden av?

The emptiness of those lives shocks me.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824722 22/07/2014 19:43
bronx Offline
Veteran
Veteran
Tjenesten er god fordi den har et veldig direkte og enkelt brukergrensesnitt. Jeg likte det umiddelbart. Men det har ingen "killer feature".

Problemet er det samme som med mange andre tjenester, eksempelvis Strava, Stiglede, UT.no, Lommekjent: Den må bygges opp med innhold fra bunnen av og fylles først med mainstream rutene. Slik bidrar man ikke til økt kunnskap og interesse for å bevege seg utenfor allfarvei, brukerkonflikter og til å oppdage de virkelige turperlene.

Kvandes motivasjonen for å lage tjenesten -- ifølge omtale i en artikkel på friflyt.no -- er den samme jeg hadde da jeg begynte å bidra aktivt til OSM for 8 år siden. Problemet med OSM er også at kartdatabasen inneholder alt for mange stier i populære bynære områder og lite eller ingenting utenfor allfarvei.

Med så mye data som er tilgjengelig nå, forventer jeg å se noen lage en mer innovativ løsning enn enda ett sted å pumpe inn GPX spor... Jeg skulle gjerne sett samme brukergrensesnitt plukke ut OSM data -- dvs. en brukervennlig applikasjon av OSM-baserte Overpass API. Man kan hente data fra Strava for å måle popularitet, vekte med tagging fra OSM, vise stiguider fra terrengsykkel.no på kart, generere ruteforslag basert på OSM tagging, automatisk klassifisere ruter basert på offentlig tilgjengelige data om jordsmonn, integrasjon med egnede sosiale nettsteder, osv.

Basekart: Standard OSM rendring er ikke egnet i denne sammenhengen. Her savner jeg også en kreativ utvikler som rendrer sitt eget basekart med data fra Kartverket eller OSM gitt den databasen som har best dekning i hvert skogsareal. Og selvfølgelig en kartografi som er spisset for formålet.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1824756 22/07/2014 21:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
http://www.friflyt.no/Sykkel/Stifinneren

Oj, där blev man kallad en sur gubbe gitt. Lykke till med siden men jag tror fremdeles att din side kommer slita med att bli ett alternativ till

Trondheim (kanske samma kart)
http://osm.reitstoen.com/#13/63.4072/10.3041
http://mtbmap.no/#10/63.3958/10.3251

midt norge
http://mtbmap.no/topo.php#11/62.8178/9.5454

Norge
http://objo.net/mtbmap/#11/59.9149/10.7810

Skandinavien
http://mtbmap.se/map.html?zoom=14&lat=59.43883&lon=17.81193&layers=B0

Det är också väldigt enkelt att lägga in nya stier i OSM om man vill det.

Min erfaring från trondheim är att det fungerat bra att få in stier i databasen och att kart resultatet till slut blir enkelt och översiktligt.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: bronx] #1824956 23/07/2014 10:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bronx

Med så mye data som er tilgjengelig nå, forventer jeg å se noen lage en mer innovativ løsning enn enda ett sted å pumpe inn GPX spor... Jeg skulle gjerne sett samme brukergrensesnitt plukke ut OSM data -- dvs. en brukervennlig applikasjon av OSM-baserte Overpass API. Man kan hente data fra Strava for å måle popularitet, vekte med tagging fra OSM, vise stiguider fra terrengsykkel.no på kart, generere ruteforslag basert på OSM tagging, automatisk klassifisere ruter basert på offentlig tilgjengelige data om jordsmonn, integrasjon med egnede sosiale nettsteder, osv.

Jeg er nyrekruttert medlem i GGG, og deler oppfatningen, selv om jeg har vesentlig mindre erfaring enn bronx på dette området. Min første tanke da jeg så denne var "nok en GPX-portal med en samling av mye vi har sett før". Stiglede.no var jo "up-and-coming" for en tid tilbake, men lite (?) har skjedd det siste året? I min verden har jeg størst utbytte av arbeidet som Øystein B, Reitstøen og bronx har lagt ned i sine forskjellige portaler.

Men, om man kan forene kreftene som ligger i miljøet med en felles portal er det håp;) Som bronx nevner, ulike offentlige tjenester har et ufattelig datagrunnlag som man kan benytte. Disse er lett tilgjengelig som WMS-tjenester for privatpersoner - om man kan undersøke lisenser og benytte disse blir det fort et veldig bra verktøy.

Om man skal ha noe som kan brukes "i felt" må mobilstøtte prioriteres, selv om de fleste mobiler takler en vanlig nettleserversjon.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1825098 23/07/2014 17:10
J
JoMs Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg tror Trailguide.no kan være et veldig godt grunnlag for å bruke sånne tjenester. Det jeg savnet fra den eksisterende stiguiden på TS var kart, tekstbeskrivelser holder ikke. Men når man legger de to sammen ender man med et godt verktøy for å planlegge og gjennomføre stiturer i ukjent terreng.

Om man så legger til data som bronx nevner her så ender man med det ultimate verktøy. Som tidligere nevnt mener jeg det er viktig å bruke de tingene det allerede eksisterer et miljø rundt for å kunne bygge opp et grunnlag. Derfor holder jeg utrolig sterkt på at ved å legge spesialrendret OSM som enten sekundærlag eller rett under stiene som er lagt inn i Trailguide.no, vil man ende med et veldig godt utgangspunkt.
Det var i hvert fall dette som var min plan inntil Trailguide dukket opp, og jeg la mine planer på is. Jeg ser heller at det er et samarbeid om ett verktøy enn flere som prøver å gjøre forskjellige ting og det blir en overflod av verktøy som egentlig ingen ender med å bruke.

Redigert av JoMs; 23/07/2014 17:11.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1825229 24/07/2014 04:23
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
jeg er aktiv bruker av OSM.Reitstoen.com kartet. Har og (skal ikke skryte på meg så mange med) vært med å lagt til noen stier. Dette karte synes jeg er utrolig lett å bruke samt oppdatere. Og det er veldig kjekt at stiene blir inviduelle istede for ruter. i tillegg så får man kartet rett på gps'n med fargene som e gull verdt!

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1825339 24/07/2014 10:00
T
TorjusW Offline
Entusiast
Entusiast
T
Har et par godbiter fra Hønefoss jeg vil legge ut. Men etter å ha logget inn via Facebook kontoen kommer jeg ikke vidre. Finner ikke noe link til å legge inn sti.

Noen som kan hjelpe meg der?

Ambassadør rytter for "Glade hjul Sykkel og ski"
Trek Top Fuel 9.8 GX - 2022
Ritt- og lapskaus-leder på RingerikeEnduro!
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Anders A-R] #1825345 24/07/2014 10:14
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R
Om man skal ha noe som kan brukes "i felt" må mobilstøtte prioriteres, selv om de fleste mobiler takler en vanlig nettleserversjon.

Ikke bare det, men også lett kunne overføre ting til GPS, som OSM-tjenestene hvertfall "lett" (når jeg bare vet hvordan det funker) lar meg gjøre nå. Mulig man kan komme rundt dette med ymse offline-muligheter på mobil.

Mange steder jeg ferdes har man kun rusten Edge på det beste, og lasting og rendring av kart tar evigheter på en mobil.

Redigert av perbl; 24/07/2014 10:15.

Per B.
Side 1 av 14 1 2 3 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå