Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 30 av 31 1 2 28 29 30 31

Birkebeinerrittet 2013

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676454 05/09/2013 20:01
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,127
J
JayTe Online
Ringrev
Online
Ringrev
J
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,127
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.


Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: JayTe] #1676460 05/09/2013 20:07
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 63
T
torbjorn.kismul Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 63
Sitat: JayTe
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.


Jallabremsene mine har aldri krangla utenom nå på Birken. Føret har jo utentvil noe å si. En bremser ned Djuposet og ned skauen fra Sjusjøen pluss mot mål. Det er ikke allverden det. Men jallabremser er jallabremser. ICON_WINK

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Joytoy] #1676463 05/09/2013 20:09
Registrert: May 2009
Innlegg: 292
M
marvin Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: May 2009
Innlegg: 292
Sitat: Joytoy
Her er film av nesten hele turen til Lillehammer i pulje 7. Hele løypa fra Skramstad til mål er filmet inkl starten i Rena.

Beklager noe dårlig bilde, men det kommer hvertfall godt fram hva slags føre det var...


Kult :-)
Ser ut som om dere tok igjen den gruppen som kom av gårde etter 1:05:00.


Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Joytoy] #1676482 05/09/2013 20:34
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 569
Nikkern Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 569
Veldig gøy å se seg på film ICON_SMILE


Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676583 06/09/2013 05:43
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
olavjoergensen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 1,157
Hvor finner man gj.snitt tidene til puljene? Mener jeg har sett det et sted


Hjulbygger på hobbybasis
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: HNK] #1676613 06/09/2013 06:43
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,005
E
egbl Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
E
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,005
Sitat: HNK
Har ingen tro på bortslitt bremsebelegg under Birken. Er ikke mye man må bremse, om man tenker over det.

Det er ikke så mye bremsing på Birken, men en kan likevel slite bort klossene når det er sånt slipeføre som i år og 2010. Da kom jeg inn i Balettbakken uten bremser, men merket det ikke før jeg var laaangt nede i bakken. En tilskuer gjorde noen betrakninger her på forumet og jeg svarte: Uten bremser i Balettbakken

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: JayTe] #1676635 06/09/2013 07:11
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 8,860
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 8,860
Sitat: JayTe
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.

I sånne forhold er det stor forskjell på organiske- og metalliske klosser.


Gaute
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: HNK] #1676644 06/09/2013 07:18
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 10
Y
YoungNeil Offline
Fersking
Offline
Fersking
Y
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 10
Dere som prøver i gi han tullingen sympati, må finne noen veldig gode argumenter. Hvis han ikke hadde bremser burde han merket dette i svingene FØR ballettbakken. Jeg har kjørt ganske mange ganger ned veien, og svingene, før ballettbakken, og jeg har bra fart. Men jeg må hele tiden bremse før dissse to svingene, hvis han tullingen her har klart dette uten å bremse, så er han en særdeles dyktig syklist (men jeg tviler). Derfor vil jeg påstå at han fikk for stor fart i forhold til det han og sykkelen kunne mestre.

Mulig at han ble bremseløs i ballettbakken, det er det eneste som kan forsvare denne lite smarte kjøringen.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Kriss] #1676646 06/09/2013 07:21
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Lurifax Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Sitat: Kriss
Det har jeg stor tro på, bare å kjøre med feil bremser det.. Da trenger du ikke bremse for å slite klosser.. Bare å prøve med trange bremser og organiske klosser det.. Har selv prøvd det og vet det funker for å si det sånn.. ICON_SMILE


+1 Dette har jeg opplevd også, de blir borte bare av litt skivesubb i gjørmehællvete..


______________________________________________________________
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." ICON_WINK
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676648 06/09/2013 07:22
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,424
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,424
Sitat: gauter
Sitat: JayTe
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.

I sånne forhold er det stor forskjell på organiske- og metalliske klosser.


Tja.. Organiske shimano klosser så like bra ut som før start (de var ikke helt nye heller), men jeg har slitt ut nye metallklosser før Kvarstad på andre bremser, så type brems har mest og si..
Og her har jeg peiling asså for når det gjelder bremser har jeg gjort de fleste feila det er mulig å gjøre tror jeg.. ICON_WINK

Redigert av Kriss; 06/09/2013 07:24.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: YoungNeil] #1676649 06/09/2013 07:23
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Lurifax Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Sitat: YoungNeil
Dere som prøver i gi han tullingen sympati, må finne noen veldig gode argumenter. Hvis han ikke hadde bremser burde han merket dette i svingene FØR ballettbakken. Jeg har kjørt ganske mange ganger ned veien, og svingene, før ballettbakken, og jeg har bra fart. Men jeg må hele tiden bremse før dissse to svingene, hvis han tullingen her har klart dette uten å bremse, så er han en særdeles dyktig syklist (men jeg tviler). Derfor vil jeg påstå at han fikk for stor fart i forhold til det han og sykkelen kunne mestre.

Mulig at han ble bremseløs i ballettbakken, det er det eneste som kan forsvare denne lite smarte kjøringen.


"Tullingen" som du kaller han hadde hatt MYE større fart dersom disse var helt borte FØR Ballettbakken begynte. Da hadde han enten lagt seg over på siden og veltet høyere oppe, eller så hadde han kommet som et prosjektil forbi de andre.


______________________________________________________________
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." ICON_WINK
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: gauter] #1676652 06/09/2013 07:24
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Sitat: gauter
Sitat: JayTe
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.

I sånne forhold er det stor forskjell på organiske- og metalliske klosser.


Kan skrive under på det, gjerne i kombinasjon med type skive.
Avid Juicy Ultimate med nye organiske klosser og Ashima-skiver holdt omlag 3/4 Birk i 2010, mens de samme bremsene med Hope skiver og (relativt nye) metalliske klosser var uten synlig slitasje etter rittet i 2011, 12 og i år.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Lurifax] #1676671 06/09/2013 07:43
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 10
Y
YoungNeil Offline
Fersking
Offline
Fersking
Y
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 10
Sitat: Lurifax
[quote=YoungNeil]Dere som prøver i gi han tullingen sympati, må finne noen veldig gode argumenter. Hvis han ikke hadde bremser burde han merket dette i svingene FØR ballettbakken. Jeg har kjørt ganske mange ganger ned veien, og svingene, før ballettbakken, og jeg har bra fart. Men jeg må hele tiden bremse før dissse to svingene, hvis han tullingen her har klart dette uten å bremse, så er han en særdeles dyktig syklist (men jeg tviler). Derfor vil jeg påstå at han fikk for stor fart i forhold til det han og sykkelen kunne mestre.

Mulig at han ble bremseløs i ballettbakken, det er det eneste som kan forsvare denne lite smarte kjøringen.


"Tullingen" som du kaller han hadde hatt MYE større fart dersom disse var helt borte FØR Ballettbakken begynte. Da hadde han enten lagt seg over på siden og veltet høyere oppe, eller så hadde han kommet som et prosjektil forbi de andre.


Du tror at han mistet bremsene i ballettbakken?

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Oystein L] #1676676 06/09/2013 07:46
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,951
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,951
Sitat: Oystein L
Sitat: gauter
Sitat: JayTe
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.

I sånne forhold er det stor forskjell på organiske- og metalliske klosser.


Kan skrive under på det, gjerne i kombinasjon med type skive.
Avid Juicy Ultimate med nye organiske klosser og Ashima-skiver holdt omlag 3/4 Birk i 2010, mens de samme bremsene med Hope skiver og (relativt nye) metalliske klosser var uten synlig slitasje etter rittet i 2011, 12 og i år.


Det var en god eim av svidde bremseskiver i bunnen av ballettbakken ja. Kjente lukta av varmt stål ICON_WINK


facebook.com/secondhandsessions

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: YoungNeil] #1676685 06/09/2013 07:55
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Aner ikke hvem fyren er, og hvorfor han kjørte slik, men tenker tilbake på min egen tur ned der i 2010.

Bremsene var ikke borte, men med stål mot stål var bremsekraften/egenskapene langt dårligere enn på de dårligste felgbremssykler jeg har hatt (jeg skapte dog ingen farlige situasjoner, og klarte svingen, men tapte tid grunnet defensiv kjøring).

Det KAN være en del av forklaringen, men det kan jo også være ren idiotsykling...

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Kriss] #1676689 06/09/2013 07:57
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,853
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,853
Sitat: Kriss
Sitat: gauter
Sitat: JayTe
Hva slags jallabremser sykler dere med da? Mine XT bremser med metallklosser gikk UB fredag og GB lørdag. Fortsatt 70% av belegg igjen.

I sånne forhold er det stor forskjell på organiske- og metalliske klosser.


Tja.. Organiske shimano klosser så like bra ut som før start (de var ikke helt nye heller), men jeg har slitt ut nye metallklosser før Kvarstad på andre bremser, så type brems har mest og si..
Og her har jeg peiling asså for når det gjelder bremser har jeg gjort de fleste feila det er mulig å gjøre tror jeg.. ICON_WINK


OK, du har et bremsebelegg som skal klemme mot en metallskive. Hva mener du gjøre noen bremser, mer holdbare med samme materiale i skiver og klosser? senterering? klarering? kjøling? Har selv vært med på å utvikle skivebremser. Riktignok for Motocross og Roadracing, men prinsippene bør være sammenlignbare. Største forskjellen vil være i senterering, klarering, kjøling? Så i stedet for type brems, vil jeg påstå de viktigste forskjellene, vil være i mekanikerens kompetanse og vekt på rytteren


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676693 06/09/2013 08:00
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,279
kjerts Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,279
å sitte på stanga med en fot ut, er en vanlig teknikk for amatører uten kontroll, som fortsatt likevel har mer en nok bremser. Det bare bremser veldig dårlig uten riktig vektfordeling..

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: kjerts] #1676706 06/09/2013 08:09
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Sitat: kjerts
å sitte på stanga med en fot ut, er en vanlig teknikk for amatører uten kontroll, som fortsatt likevel har mer en nok bremser. Det bare bremser veldig dårlig uten riktig vektfordeling..


Det kan jo også hende at fyren har hatt et "ufrivillig utklikk" i vaskebrettet...
(bare for å illustrere at det kan finnes "formildende omstendigheter" til det som tilsynelatende er helt talentløst).

I tillegg må vi jo ta utgangspunkt i at antallet "raske deltakere" på Birken med stor sannsynlighet overstiger antallet "terrengsyklister" i Norge, så et og annet sirkus vil vi nok oppleve på dette rittet....

Sitat: GardS

OK, du har et bremsebelegg som skal klemme mot en metallskive. Hva mener du gjøre noen bremser, mer holdbare med samme materiale i skiver og klosser? senterering? klarering? kjøling? Har selv vært med på å utvikle skivebremser. Riktignok for Motocross og Roadracing, men prinsippene bør være sammenlignbare. Største forskjellen vil være i senterering, klarering, kjøling? Så i stedet for type brems, vil jeg påstå de viktigste forskjellene, vil være i mekanikerens kompetanse og vekt på rytteren

Noen kalippere gir nok "naturlig mindre klaring" enn andre.

Om du vil teste holdbarhet; prøv å måle slitasje etter en "birkebeinertur" i sølevær med organiske klosser og skiver tilsvarende Ashima (som mange sykler blir levert med fra butikk). Det føles/høres som skiva er som en ostehøvel på klossene...

Redigert av Oystein L; 06/09/2013 08:16.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Oystein L] #1676714 06/09/2013 08:17
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 10
Y
YoungNeil Offline
Fersking
Offline
Fersking
Y
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 10
Jeg mener at, hvis du i svingene før ballettbakken, merker at bremsene er særdeles dårlige, så får du i verste fall gå av sykkelen å gå ned! Ikke utsette andre for fare. Han får kjøre så uaktsomt han vil for meg, så lenge det går utover han selv.

Hvis erfaringen er mangelfull, så burde man ihvertfall skjønt at sjansen er stor for vaskebrett i ballettbakken, såpass burde man fått med seg i forkant av dette rittet.

Hvis det viser seg at han mistet bremsene nederst i ballettbakken, så har jeg sympati for han.

Redigert av YoungNeil; 06/09/2013 08:22.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676728 06/09/2013 08:25
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,921
Elgvenn2 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,921
Synes det er litt festlig å lese svarene fra alle som vet helt sikkert hva som skjedde og fyren må være en idiot. Synes det er litt typisk for samfunnet generelt, det er alt for mange besservissere som vet akkurat hvordan alt og alle er uten å egentlig vurdere alle fakta. I 2009 hadde jeg ikke bremsebelegg igjen etter å ha startet med helt nye organiske bremseklosser (lærte da ja, ikke mer organisk) på Avid j7 bremser. Det bremset tilstrekkelig i asfaltsvingene før balettbakken, men når jeg kom til selve bakken og gav fullt bremsetrykk, så økte fortsatt farten, men det var fortsatt en viss bremsekraft så var ikke ukontroller fartsøkning. Da gjalt det å kjøre kontrollert ned bakken og finne et spor som gjorde at man ikke traff noen nederst.

Det er lett å tenke seg at hvis man lett mister hodet, og hvis erfaringen er begrenset i sånn føre at ting kan gå galt. Hva som skjedde er umulig for oss å vite før fyren evt. uttaler seg selv. La han nå få tvilen til gode, og hold surmuligen for dere selv! Neste gang kan det være deg det gjelder!


Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: YoungNeil] #1676731 06/09/2013 08:26
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,672
Sitat: YoungNeil
Jeg mener at, hvis du i svingene før ballettbakken, merker at bremsene er særdeles dårlige, så får du i verste fall gå av sykkelen å gå ned! Ikke utsette andre for fare. Han får kjøre så uaktsomt han vil for meg, så lenge det går utover han selv.

Hvis erfaringen er mangelfull, så burde man ihverfall skjønt at sjansen er stor for vaskebrett i ballettbakken, såpass burde man fått med seg i forkant av dette rittet.

Hvis det viser seg at han mistet bremsene nederst i ballettbakken, så har jeg sympati for han.

Siden du svarer meg;
Som sagt aner jeg ingen ting om forløpet til det vi ser et par sekunder av på en film fra et hjelmkamera, men sier at det KAN være noen forklarende årsaker. Det kan meget vel også være ren idioti, men er vi i stand til å fastslå det ut i fra filmsnutten før vi henger fyren?

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: YoungNeil] #1676741 06/09/2013 08:37
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Lurifax Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Sitat: YoungNeil
Du tror at han mistet bremsene i ballettbakken?


Ut fra video og hans stilling på sykkelen nedover der så _kan_ det virke slik ja.
Og jeg har personlig erfart at det kan skje. Dog var jeg heldig nok på min hodeløse ferd nedover til å unngå alle andre og kun feie inn i gjerdet og således ikke dra med meg noen.

I mitt tilfelle så var klossene nye ved start (som de er hver gang). Hadde organiske og de var utrolig slitt etter kun denne turen (2009 søla) dog mener jeg de fadet bort på grunn av varme mer enn at de gikk på jernet. De bremset fint de første 20 meterne - vips null skrubb. Så "Tullingen" trenger egentlig ikke være mer tulling enn at han mistet bremseeffekt. Etter 2009 har jeg aldri hatt dette problemet da jeg aldri bruker organiske lenger.

Redigert av Lurifax; 06/09/2013 08:37.

______________________________________________________________
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." ICON_WINK
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676746 06/09/2013 08:44
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Den uheldige mannen er en erfaren syklist med mange mil og ritt bak seg, og har bl.a kjørt Birken hvert år siden 2005. Man får vel anta at noe uventet har skjedd.
Unødvendig å henge ut noen som tulling uten å vite hva som har skjedd !

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Oystein L] #1676767 06/09/2013 09:08
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,005
E
egbl Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
E
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,005
Siste gangen man må bremse kraftig før Ballettbakken er i svingen fra kjerreveien ut på Sjøsæterveien deretter er det noe småbremsing et par steder, men ikke kraftig bremsing før i slutten av Ballettbakken. Den venstre klossen på bildet nedenfor er en original XX-kloss slik den så ut etter Birken 2010 hvor jeg bomba ned Ballettbakken. Belegget er slitt bort, men den myke aluminiumsplaten belegget satt på, hadde også brukbar bremseeffekt inntil det også tok helt slutt! At da bremsene forsvinner plutselig i en kraftig innbremsing er derfor godt mulig. Jeg hadde aldri satt utfor Ballettbakken 2010 (med mål om å plassere flest mulig) dersom jeg ikke hadde trodd at jeg hadde bremser!
Klossen til høyre på bildet er en uoriginal kloss med bakplate av stål. Når skiven kommer ned mot stålet svekkes bremseeffekten kraftig, men ikke helt på samme måte som når bakplaten av aluminium tar slutt.

Jeg har nå gått over til Magura MT-8 som har bakplate av stål. Jeg synes forøvrig at disse klossene også holder seg bedre på "slipeføre" enn SRAM/Shimano.

Forørig er vel nesten dette et rent Birkenproblem. Ingen andre ritt har vel så lange gruspartier?


Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Oystein L] #1676800 06/09/2013 09:33
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,853
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,853
Sitat: Oystein L
Sitat: kjerts
å sitte på stanga med en fot ut, er en vanlig teknikk for amatører uten kontroll, som fortsatt likevel har mer en nok bremser. Det bare bremser veldig dårlig uten riktig vektfordeling..


Det kan jo også hende at fyren har hatt et "ufrivillig utklikk" i vaskebrettet...
(bare for å illustrere at det kan finnes "formildende omstendigheter" til det som tilsynelatende er helt talentløst).

I tillegg må vi jo ta utgangspunkt i at antallet "raske deltakere" på Birken med stor sannsynlighet overstiger antallet "terrengsyklister" i Norge, så et og annet sirkus vil vi nok oppleve på dette rittet....

Sitat: GardS

OK, du har et bremsebelegg som skal klemme mot en metallskive. Hva mener du gjøre noen bremser, mer holdbare med samme materiale i skiver og klosser? senterering? klarering? kjøling? Har selv vært med på å utvikle skivebremser. Riktignok for Motocross og Roadracing, men prinsippene bør være sammenlignbare. Største forskjellen vil være i senterering, klarering, kjøling? Så i stedet for type brems, vil jeg påstå de viktigste forskjellene, vil være i mekanikerens kompetanse og vekt på rytteren

Noen kalippere gir nok "naturlig mindre klaring" enn andre.

Om du vil teste holdbarhet; prøv å måle slitasje etter en "birkebeinertur" i sølevær med organiske klosser og skiver tilsvarende Ashima (som mange sykler blir levert med fra butikk). Det føles/høres som skiva er som en ostehøvel på klossene...

Jepp, vil selvsagt være store forskjeller på skivekonstruksjon og kloss-materiale. Når de parametrene er tatt bort, så gjenstår, vil jeg påstå, mekanikeren og ryttervekt, som hovedforskjeller. Hvis systemet er luftet, med stemplene der de bør være. I tillegg ikke har skrudd klossene for nærme skiven, med justeringene på hendlene. Så vil det være god nok klaring på de fleste kurrante konstruksjoner. Utover over det og at "shit happens" innimellom, så vil det være dårlig vedlikehold og justering, som er problemet. At enkelte systemer bedre tåler dårlig vedlikehold, er selvsagt riktig.


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1676922 06/09/2013 11:30
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 12
S
SBV Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 12
Har det blitt, eller blir det langt ut dekkstatestikk for birken 2013?

Med dekk,trykk,ryttervekt,vekt sykkel,sluttid etc.

Greit å se hva andre rundt syklet på og om det fungerte på årets føre:)

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: ] #1676925 06/09/2013 11:32
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Lurifax Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,945
Sitat: pedaIglipp
Det er jo ikke nødt til å være sånn at dette er en ond mellomleder med darwinist-kaptitalist-satanistiske grunnholdninger.


[begin stigma] Men han hadde jo Rye drakt jo... [end stigma] hehe alien2

god kommentar pedalglipp ICON_SMILE


______________________________________________________________
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." ICON_WINK
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: SBV] #1676961 06/09/2013 12:07
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
Sitat: SBV
Har det blitt, eller blir det langt ut dekkstatestikk for birken 2013?

Med dekk,trykk,ryttervekt,vekt sykkel,sluttid etc.

Greit å se hva andre rundt syklet på og om det fungerte på årets føre:)

Jeg startet en tråd nå.. så får vi se hvor mye statistikk som kommer inn.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: ute-og-sykler] #1677062 06/09/2013 14:26
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
T
traktoregg Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 2,978
Sitat: ute-og-sykler
Sitat: SBV
Har det blitt, eller blir det langt ut dekkstatestikk for birken 2013?

Med dekk,trykk,ryttervekt,vekt sykkel,sluttid etc.

Greit å se hva andre rundt syklet på og om det fungerte på årets føre:)

Jeg startet en tråd nå.. så får vi se hvor mye statistikk som kommer inn.

Hvor?

eh. Fant den.

Redigert av traktoregg; 06/09/2013 14:27.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Elgvenn2] #1677078 06/09/2013 14:56
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 6,757
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 6,757
Sitat: Elgvenn2
Synes det er litt festlig å lese svarene fra alle som vet helt sikkert hva som skjedde og fyren må være en idiot. Synes det er litt typisk for samfunnet generelt, det er alt for mange besservissere som vet akkurat hvordan alt og alle er uten å egentlig vurdere alle fakta. I 2009 hadde jeg ikke bremsebelegg igjen etter å ha startet med helt nye organiske bremseklosser (lærte da ja, ikke mer organisk) på Avid j7 bremser. Det bremset tilstrekkelig i asfaltsvingene før balettbakken, men når jeg kom til selve bakken og gav fullt bremsetrykk, så økte fortsatt farten, men det var fortsatt en viss bremsekraft så var ikke ukontroller fartsøkning. Da gjalt det å kjøre kontrollert ned bakken og finne et spor som gjorde at man ikke traff noen nederst.

Det er lett å tenke seg at hvis man lett mister hodet, og hvis erfaringen er begrenset i sånn føre at ting kan gå galt. Hva som skjedde er umulig for oss å vite før fyren evt. uttaler seg selv. La han nå få tvilen til gode, og hold surmuligen for dere selv! Neste gang kan det være deg det gjelder!


Veldig bra sagt og helt enig med Elgvennen! Og vil med det samme be om unnskyld til den Frøy sykelisten jeg delvis påførte krampe når jeg prøvde å kjøre forbi i den bratte alpinbakken ned fra Sjusjøen på UB'n, stresset nok han litt opp og endte med delvis trynings og delvis krampe for han. Beklaget vel det når jeg lå bak også. Med det mener jeg at det lett å la seg bli revet med, samtidig har en en ansvar for sine medsykelister. Var litt unødvendig av meg, burde ventet 10-20-30 sekund (eller hva det hadde tatt), men hadde jo større fart og trodde jeg skulle smette forbi.

Side 30 av 31 1 2 28 29 30 31

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå