Birkebeinerrittet 2013
|
Re: Birkebeinerrittet 2013
[Re: paala]
15/11/2012 12:06
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Hei - Som vanlig så er jeg alt for sent til slike tidsfrister - logget meg på her kl 11.30 og hadde ikke noe håp om å få meldt meg på.... men fikk jo bekreftelseskode da også - Hva er dette snakket om at det blir fullt på noen få sekunder ?
|
|
|
15/11/2012 12:14
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Meldte meg på nå selv, og null stress... Nesten småbekymret:).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
15/11/2012 12:24
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Meldte meg på nå selv, og null stress... Nesten småbekymret:). Nesten sånn at man frykter man bli alene i løypa 
Geir
|
|
|
15/11/2012 12:26
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Mulige forklaringer:
- Været (iallefall det som var meldt) har vært stusselig de siste årene. - Den norske demografipyramiden tilfører ikke lenger like store kull med nyfrelste i 35-45 åringer. Til et slikt kjemperitt trenger man mange "nye" hvert år, siden frafallet blant "listefyllet" antagelig også er stort. - Andre aktiviteter gir avveksling (her på jobben er vi mange som skal sykle Lillehammer-Oslo neste år). - Løypa blir mer og mer "enkel og kjedelig" (selv om dette neppe gjør så store innhogg i breddesegmentet)
MEN... når alt det er sagt, så snakker vi fortsatt om verdens største terrengsykkelritt som neste år vil ha flere deltagere enn noensinne.
Sånn sett er det nær en selvmotsigelse å diskutere hvorfor det er "blitt så upopulært".
Jeg gleder meg!
Redigert av ute-og-sykler; 15/11/2012 12:27.
|
|
|
15/11/2012 12:39
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har syklet de fire siste gangene, men gidder ikke mer. For meg handler det om at jeg liker små tekniske ritt bedre. Også ble jeg litt ferdig med maset med logistikk og slikt sist, særlig siden jeg fikk tatt merket og da fikk bort et irritasjonsmoment. Det hjelper heller ikke at løypa er kjedelig.  Kanskje det flere som meg?
Redigert av Rockefoten; 15/11/2012 12:40.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
15/11/2012 12:47
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet de fire siste gangene, men gidder ikke mer. For meg handler det om at jeg liker små tekniske ritt bedre. Også ble jeg litt ferdig med maset med logistikk og slikt sist, særlig siden jeg fikk tatt merket og da fikk bort et irritasjonsmoment. Det hjelper heller ikke at løypa er kjedelig.  Kanskje det flere som meg? Jepp. Bortsett fra at jeg fikk nok etter to ganger. Jeg fant ut at jeg fikk en langhelg i fjellene i Italia for samme utgiftene Birken påførte meg. Da ble valget lett  RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: Rockefoten]
15/11/2012 12:54
|
rml
Fersking
|
Fersking
Nesten litt skuffende... Opp før 0600, tidlig i barnehagen med grinete unger, og klar til 0855 med backup-PC og puls i sone 3... Kunne droppet hele stresset, og sovet lenger.
Ingenting vokser inn i himmelen, og 2012 er kanskje det året da Birken nådde toppunktet. Er egentlig greit hvis det blir sånn at påmeldingen blir mer normal, og det ikke blir et rent lotteri om man greier å komme med til rittet eller ikke. Nå blir det uansett å fokusere på trening, og førstegangsdeltakelse i Birken. Birken ser grei ut for oss som "heller" mer til landevei og har fullstendig mangel på terrengteknikk. Er vel bare Birken og Grenserittet jeg "tør" delta på med min skrekk for vanskelig terreng.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
15/11/2012 13:00
|
KevinE
Entusiast
|
Entusiast
Mulige forklaringer:
- Været (iallefall det som var meldt) har vært stusselig de siste årene. - Den norske demografipyramiden tilfører ikke lenger like store kull med nyfrelste i 35-45 åringer. Til et slikt kjemperitt trenger man mange "nye" hvert år, siden frafallet blant "listefyllet" antagelig også er stort. - Andre aktiviteter gir avveksling (her på jobben er vi mange som skal sykle Lillehammer-Oslo neste år). - Løypa blir mer og mer "enkel og kjedelig" (selv om dette neppe gjør så store innhogg i breddesegmentet)
MEN... når alt det er sagt, så snakker vi fortsatt om verdens største terrengsykkelritt som neste år vil ha flere deltagere enn noensinne.
Sånn sett er det nær en selvmotsigelse å diskutere hvorfor det er "blitt så upopulært".
Jeg gleder meg! Nja, du har rett i at det blir verdens største terrengsykkelritt, men jeg er ikke enig i at det er selvmotsigende, spesielt ikke når man lurer på om toppen er nådd.. Når man de siste årene vet at det normalt sett har blitt utsolgt på under 2 minutter, er det rart at flere ikke sitter klare kl 0900. Det jeg derfor er interessert i å analysere, er hvorfor etterspørselen har gått ned.. Du er inne på mange interessante ting.. - Det er plausibelt at været har en viss innvirkning. Om man ser dette i sammenheng med andelen som forsvinner hvert år, kan man lure på om grunnen til den stadige økningen har vært at flere og flere har "jaktet" på det perfekte sykkelvær, og at når dette først er oppnådd har man "huket av" for dette i To-do listen. Kanskje det da ikke er like attraktivt å kjøpe startnummer, før man vet om det blir lignende vær i år også? Er det i såfall frykten for dårligere tid, og negativ fremgang som fører til svikt i etterspørselen? - Andre aktiviteter: Denne er særdeles interessant, fordi det underbygger hypotesen om at frykt for negativ fremgang, og "huket av i to-do listen", KAN være en årsak til at etterspørselen går ned. I såmåte ER det interessant å se om man kan "føle på" noen vei som bølgen har flyttet til. Er det sterkt økende etterspørsel i Trondheim - Oslo? Føler bedriften at målet er "oppnådd" i Birken, og i såfall, hva er bedriftens nye mål? - Demografi: Du mener frafallet av listefyll er stort hvert år.. Hva gjør disse nå? Blir nok litt "tall-nørd" her nå, for personlig synd jeg det er uhyre interessant å studere hvordan mennesker, tross alt fortsatt beveger seg etter en flokkmentalitet..
|
|
|
[Re: KevinE]
15/11/2012 13:20
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
- Demografi: Du mener frafallet av listefyll er stort hvert år.. Hva gjør disse nå?
Jeg har ikke tall på dette. Det er bare en hypotese (som sikkert kan underbygges eller drepes med tall fra Merida Rittranking) Birken er mannsdominert. Menn er kundegrunnlaget. Mannlig psyke er preget av konkurranseinstinkt og mestringsglede. Nivået i Birken er høyt, og man kan fint være en noenlunde frisk og aktiv person og samtidig havne langt, langt ned på resultatlisten. Etter et par forsøk (og iallefall når/hvis man ikke lenger har personlig fremgang) vil mange velge å forkaste aktiviteten for å kunne opprettholde sitt eget foretrukne (feilaktige) selvbilde som ener og alfahann. Husk at halvparten av de som er med, nødvendigvis vil havne i den "dårligste" halvdelen på arbeidsplassen. Ikke kult. Da kaster man seg heller over neste trendaktivitet med ukuelig tro på at akkurat den vil være saliggjørende og få ut det utappede potensial: Golf, Politikk, kone/ungekull nr 2, sportsbil, 2000-meterstopper, dykking, motorsykkel, dragebygging eller hundesledeløp.
Redigert av ute-og-sykler; 15/11/2012 14:08.
|
|
|
15/11/2012 13:49
|
millmax
Medlem
|
Medlem
Oppdatering fra hjemmesiden: 13:30 er det ca 800 plasser igjen
|
|
|
[Re: millmax]
15/11/2012 13:58
|
Bakkeklatrer
Entusiast
|
Entusiast
Og nå fikk jeg mail fra Birkebeinerkontoret om ledige plasser. Panikken brer seg....
|
|
|
[Re: Bakkeklatrer]
15/11/2012 14:03
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Den kom kjapt, ja. Kjære Øyvind, Påmelding til Birkebeinerrittet 2013 er i gang! I dag har vi lagt ut 9000 plasser, det er 2000 flere plasser enn i fjor. Vi har nå ca. 1000 plasser igjen! Er du påmeldt eller kjenner du noen som har lyst til å være med på rittet 2013? Meld deg på her: http://www.birkebeiner.no/Det nærmer seg også jul, hva med å gi en sprek julegave til venner og familie? Meld på, pakk inn bekreftelsen og la den få plass under juletreet? RANDI BOLSTAD Kundeansvarlig TELEFON 417 72 900 WEB birkebeiner.no Men jeg lar meg ikke stresse. Er påmeldt Ultrabirken (solidaritetshandling). Og venter med å kjøpe lørdagsrittet til august (økonomihandling).
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
15/11/2012 14:05
|
JEMyhre
Medlem
|
Medlem
Kommer til å bli så lite folk i løypa at mister du gruppa di, risikerer du å kjøre deg bort! Eller så tror jeg som det er nevnt her at prisen er kanskje litt drøy i forhold til hva man får? Men jeg er med!
"Sykkel og peng, kjerring og seng. Det er alt jeg treng!"
|
|
|
[Re: JEMyhre]
15/11/2012 14:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg gjetter på at hvermansen begynner å bli lei av Birken og alt hysteriet det fører med seg. Birken er mye mas og styr, og jeg tror mange av de som har vært med noen ganger nå begynner å komme i såpass form og ha såpass til sykkel at de ønsker større utfordringer og heller velger ritt som er billigere, har enklere logistikk, er mer teknisk utfordrende og som det er mindre hype rundt. Jeg tror Birken begynner å bli harry, også for de som har vært trofaste tilhengere noen år.
|
|
|
15/11/2012 14:41
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Første trinn er jo helt uten forpliktelse.
Fulltegnet blir ikke rittet før alle de 9000 plassene faktisk er betalt i trinn 2 (av folk med garantert plass etter trinn 1 og de-som-fortsatt-ikke-står-på-venteliste).
Birken er en folkefest. Litt synd at prisen er blitt så stiv at betydelige mengder genuine entusiaster foretrekker å spekulere med å vente med påmelding til luften er gått ut av andrehåndsmarkedet.
|
|
|
15/11/2012 15:02
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Hvor mye koster Birken nå? 800? 1000? 1200?
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
15/11/2012 15:21
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Hvor mye koster Birken nå? 800? 1000? 1200? 950,- Men for et "minimumsopplegg" med bil i privat regi så MÅ man nesten også betale: 200,- for engangslisens 300,-? for madrassovernatting Rena 150,- for transport Rena/Lillehammer før rittet (eller returbuss) 200,-? helgeparkering på jordet ved arenaen på Lillehammer. 350,-? bilutgifter (bensin/bom) til/fra hjemsted og Lillehammer. Man er med andre ord godt over 2000 kroner FØR man har spist noe, drukket pils etter målgang, kjøpt messeprodukter og ellers stimulert det lokale næringslivet.
Redigert av ute-og-sykler; 15/11/2012 15:22.
|
|
|
[Re: KevinE]
15/11/2012 16:19
|
tinden
Fersking
|
Fersking
KevinE: Er nok riktig som du antyder. Neste år er det Nordsjørittet (som ellers) som blir årets sykkelhappening. Dette rittet begynner å bli veldig stort, og ettersom bedriften og de fleste ansatte er fra området rundt, er det mye mindre styr og tidskrevende. Tidligere har de fleste syklistene i bedriften deltatt på begge rittene, men nå ser det ut som ett hovedritt i året er nok for de fleste.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
15/11/2012 16:29
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mye koster Birken nå? 800? 1000? 1200? 950,- Men for et "minimumsopplegg" med bil i privat regi så MÅ man nesten også betale: 200,- for engangslisens 300,-? for madrassovernatting Rena 150,- for transport Rena/Lillehammer før rittet (eller returbuss) 200,-? helgeparkering på jordet ved arenaen på Lillehammer. 350,-? bilutgifter (bensin/bom) til/fra hjemsted og Lillehammer. Man er med andre ord godt over 2000 kroner FØR man har spist noe, drukket pils etter målgang, kjøpt messeprodukter og ellers stimulert det lokale næringslivet. Aner vel at tilvarende regnestykke for en lillehamring som skal sykle Grenserittet ikke blir helt ulikt, eller? Og så er det faktisk sånn at det er påmeldt 1200 stk flere i år enn ifjor, hvis tallene fra birken er riktige. Og det er de vel. Så flukten fra arrangementet er ikke veldig stor vil jeg si!
|
|
|
[Re: Kjesk]
15/11/2012 17:11
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Aner vel at tilvarende regnestykke for en lillehamring som skal sykle Grenserittet ikke blir helt ulikt, eller?
Starter man i en av de første puljene er det kanskje krevende å ta Grenserittet som en dagstur med bil fra Lillehammer. Fra Stor-Oslo er dog dette relativt greit. Det som i tillegg ødelegger er at Lillehammer-Rena med bil/buss tar en evighet mens Strømstad-Halden er en svipptur. Halden/Stømstad har dessuten den fordelen at det er lettere å lure med seg en kvinnelig sjåfør til å gjøre litt harryhandel den dagen.  Jeg mener ikke at arrangøren bevisst har gjort Birken-logistikken krevende for å melke oss (den er som den er), men registrerer at det er anstendige marginer på alle de "obligatoriske" utleggene man må ut med til arrangøren for å få til minimumsopplegget i helprivat regi.
Redigert av ute-og-sykler; 15/11/2012 17:12.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/11/2012 17:40
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gjetter på at hvermansen begynner å bli lei av Birken og alt hysteriet det fører med seg. Birken er mye mas og styr, og jeg tror mange av de som har vært med noen ganger nå begynner å komme i såpass form og ha såpass til sykkel at de ønsker større utfordringer og heller velger ritt som er billigere, har enklere logistikk, er mer teknisk utfordrende og som det er mindre hype rundt. Jeg tror Birken begynner å bli harry, også for de som har vært trofaste tilhengere noen år. Dette tror jeg nok du har rett i. Dessuten så begynner mange kanskje å forstå at høyfjellet kanskje ikke er greia når det regner og det blir kaldt og et gjørmebad. Folk reagerer også besvisst eller ubevisst på holdninger. Mange har begynt å se på birkenledelsen som gådig og arrogant. Det er ikke en direkte sammenlikning her, men det gir meg litt flashback tilbake til Quartfestivalen (som jeg neste fikk med meg alle av). Det er etter min vurdering det som egentlig gjorde at det gikk nedover med festivalen, nemlig holdnigen dems. Da sluttet pengesterke "Oslofolk", i hovedsak vestkantfiffen, å komme. Det var i grunnen nok til å drepe hele greia. (Joda, jeg er klar over enhver detalj om hva som skjedde der, men det er det jeg mener er den underliggende årsaken som gjorde utslaget). Dessuten var det jo også grådigheten utenfor festivalens kontroll som også var en sterk bidragsyter til fallet. Det samme ser vi i birken, med lavstandard hotellrom som koster nesten kr 10000 per døgn. Hele rittet er underlig. De flyter på at de lovlig kan bruke begrepet terrengsykkelritt, når det i virkeligheten er et landeveisritt. At de må ha en regel som forbyr bukkehornsstyre, fordi dette ville mest sannsynligvis vært det mest effektive, sier vel sitt om hva dette egenlig er. Jeg synes det virker relativt flaut å skyte av at man har vært med i et terrengsykkelritt når man har deltatt i birken.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
15/11/2012 18:02
|
ss40
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har de av dere som meldte dere på i dag fått noen mail ang. reservasjon. Satt som veldig mange klar kl.09.00 og fikk selvsagt plass og en reservasjonskode. Printet ut denne. Leser på birkebeiner.no på påmeldingssiden at man må huske på å skrive riktig mail adr. hvis ikke får man ikke koden på mail. Har ikke fått noe mail,men fikk jo koden når jeg meldte meg på. Er jeg i deep shit?
|
|
|
15/11/2012 18:02
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har fått noen bekreftelse på påmelding på e-post? Edit: Kom noen sekunder før meg der ja 
Redigert av mintman; 15/11/2012 18:03.
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
15/11/2012 18:48
|
rml
Fersking
|
Fersking
Det er sikkert mange årsaker som samlet gir en lavere trykk på påmeldingen til Birken denne gangen. Blant disse skal man ikke undervurdere den bølgen av negativitet som har truffet sykkelsporten i det siste.
Økningen i sykkelinteressen har fulgt Hushovds, og senere Boasson Hagens, meritter spesielt i TDF, på samme måte som Grete Waitz og Ingrid Kristiansen var forbilder for joggebølgen for en del år siden. Dette toppet seg i 2011 med 5 etappeseiere i TDF, og mye medieomtale og positivitet rundt sykling.
I år har verken Hushovd eller Boasson Hagen vært så synlige, hvis med i det hele tatt. I tillegg har dopingopprullingen framstilt sykkelsporten som pill råtten. Og av et enormt forbilde som Lance Armstrong, som var beviset på at ingenting er umulig, er det bare et sort hull igjen.
For mange vil det være demotiverende at den aktiviteten de har valgt viser seg å være råtten. Man begynner kanskje å se seg om etter noe annet, bevist eller ubevist.
rml
PS. Har heller ikke fått noen mail fra Birken.
|
|
|
15/11/2012 19:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
hehe, 17K som har meldt seg på, og her på o store så virker det som Birken er på vikende front :-)
Klarer de å holde + - 16K deltagere å årene som kommer så har de gjort en helt hinsides jobb rundt "brandet" sitt, enkelt og greit. Litt svingninger vil det sikkert komme, men å snakke om at nå går det utfor - vel det er vel mildt sagt å TA i.
Blir spennende å se når tallene kommer, trolig får dem vekst i år også. Sier seg selv at veksten vil stoppe på et gitt punkt. Det er i seg selv ingen krise. Betyr bare at markedet er mettet, ikke kroken på døra.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
15/11/2012 19:42
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Har heller ikke fått mail, men er 100% sikker påat jeg skrev korrekt mail adresse siden jeg tok bilde av skjermen
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
15/11/2012 19:57
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Den kommer nok. Så at i fjor så kom den 4 timer etter påmelding. Står på sidene til Birken at den skulle komme ila. ettermiddag i dag. Kanskje årsaken er at det tok såpass lang tid å fulltegne
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
15/11/2012 20:23
|
ss40
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så får vi se om det holder i rittet. Hehe Noen som har fått noen bekreftelse på påmelding på e-post? Edit: Kom noen sekunder før meg der ja
|
|
|
15/11/2012 21:58
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Da har ihvertfall jeg fått mailen
Redigert av paalbn; 15/11/2012 21:58.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
15/11/2012 22:12
|
paala
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Fikk mailen for en time siden.
Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
|
|
|
|
|