Telemark Tours er slik turritt bør være; flott natur, nok bakker til at det blir et slit og hyggelig stemning i feltet.
Startfeltet på 252 km varianten var ca. 70 stk. Været var veldig bra; opphold og ikke for varmt. I tillegg var det gunstig vind - medvind hjemover.
Etter ca 40 minutters kjøring ble det støting i bakkene for å skille klinten fra hveten. Selv fikk jeg maks-syre etter et par slike rykk. Lot derfor fornuften seire og slapp de beste (ca. 20-25mann?). Likegreit å gjøre det tidlig - henger jo ikke med hele veien uansett.
Vi ble etterhvert en en hyggelig gjeng på ca 10-12 stk som jobbet godt sammen resten av turen. Stor takk til vår lokale guide, Morteen på forumet, som i tillegg til å kjenne hele løypa (og bakkeprofiler), jobbet som en hund for felleskapet.
Vi hadde også med to-tre som satt bak hele reisen fremfor å "blø for fellesskapet". Jeg antar at de hadde "folk i brudd", da de plutselig fikk energi helt på slutten for "å spurte en om hederlig 37 plass" (ironi).
Alt i alt et topp arrangement. Jeg stiller neste år også. Eneste kjipe er at jeg tror årets tid blir vanskelig å matche - hadde en velfungerende gruppe og bra vær i år.
To minus:
- Tidvis noe dårlig asfalt (Gautefall -> Vrådal), men det går greit da feltet er lite.
- Løpet er FOR kort - 247 mot 252. Her må arrangøren legge inn en meningsløs runde på slutten - hater å bli snytt for KM. Det er stor forskjell på 25 og 24 mil.
Spørsmål - Ble tatt en del bilder på runden, noen som vet om/hvor disse blir lagt ut?
Spørsmålet for min del nå er hva som blir neste naturskjønne ritt - Jotunheimen Rundt eller Odda-Bø. Siden ikke av disse rittene blir fulle blir det nok værmeldingen uka før som avgjør hva jeg velger.
mvh
Jørgen Ruud
Redigert av sykkelknut; 03/06/2012 18:24.