Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 118 1 2 3 4 117 118

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1166963 07/05/2011 19:27
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Trygg Trafikk representant langer ut mot Kamikazekondomer på stjålne sykler.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: ØKD] #1167207 08/05/2011 09:44
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dan har ikke fulgt med på denne tråden og laget følgelig sin egen tråd.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Vanilla Ninja] #1167754 09/05/2011 05:06
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
Dette er sørlandet.

Dag Otto dusjer.

Edit: Nå har det kommet masse voksent meldinger i kommentarfeltet.

Redigert av RobG; 09/05/2011 07:01.

Stolt ansatt hos CyklOn
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1168169 09/05/2011 13:52
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RobG
Dette er sørlandet.

Dag Otto dusjer.

Edit: Nå har det kommet masse voksent meldinger i kommentarfeltet.
Interessant. E18 er bygd ut som motorvei mellom Grimstad og Kristiansand og man skulle jo tro at "gamleveien" vil være ypperlig for sykkeltrening sammen med lokaltrafikken. Men neida. Syklistene har ikke noe på denne samleveien å gjøre....

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: ] #1171218 13/05/2011 06:25
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10093681

I tilfelle ingen har sett den før...

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: ] #1171322 13/05/2011 08:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Harry Hole
En liten digresjon,
En gjenganger i alle diskusjoner rundt dette er at veiene er til for de som betaler veiavgift. (Noe som foreløpig også ekskluderer elbiler). Man kan mene hva man vil om norske bilavgifter, men det er nå en gang slik at veiavgiften ikke er øremerket veier.
Sitat fra Sigbjørn: "– Jeg får minne om at bilavgiftene inngår i de totale inntektene til fellesskapet. De er ikke øremerket. De går til alle gode formål som bidrar til at Norge fortsatt skal være verdens beste land å bo i, svarte Johnsen"

Sakset fra her: http://www.t-a.no/nyheter/article158048.ece

Forøvrig heter det ikke veiavgift, men "Årsavgift".

[Ta kontakt hvis du trenger hjulbygging.]
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Stein] #1171638 13/05/2011 12:12
M
Martin B Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
ryddig oppsummering av regler i VG: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10093794

Selv om fokus i begynnelsen tilsynelatende er på djevelske rødlys-syklister.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Martin B] #1171653 13/05/2011 12:24
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: VG's sykkelregler
Det er forbudt å sykle der det er sykling forbudt-skilt.

Wow.. Det har virkelig dannet seg en oppfatning om at syklister er trange i nøtta...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sykkelbob] #1171686 13/05/2011 12:59
A
AMan Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg er ny her på forumet, nettopp kjøpt ny sykkel å har tenkt å begynne å sykkle litt mere aktivt en før.

Holder fra før av mye til på diverse bilforum, å der verserer det veldig mage tråder lik denne bare vinklet fra motsatt syn. Tror faktisk folk i begge leirer må gå litt i seg selv, ikke meninge å tråkke noen på tærne her inne, men det finnes minst like mage idioter på sykkel som det finnes idioter i bil.

Hovedproblemet jeg opplever som bilist er er sykkelister som ikke kan bestemme seg for om dem er fotgjenger eller trafikant.

Største problemet jeg opplever som sykkelist de få ganger jeg sykkler i veien er frykt for eget liv og helse, ikke så mye pga idioter i bil (selv om jeg har møtt noen få) men pga at det er direkte livsfarlig å ferdes på sykkel i vei med tillatt hastighet over 50km...

Den største betenkeligheten jeg har med at sykkelister etter lovn faktisk har rett til å bruke veien som trafikant er at man i realiteten kan ha en trafikant som skal følge samme spilleregler som MC og bil, men som ikke nødvnedigvis har hatt opplæring for hvordan man ferdes i trafikken.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1171766 13/05/2011 14:40
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Fra VGs diskusjonsforum: Ngam Ngui: "hvis syklister ikke forstår det , kan vi drepe dem på veiene fordi veiene av eies av bilistene. Det er vi som betaler alle veiavgifter"

Aiaiai, dette skjønner jeg jo er kun et patetisk innlegg, men oppfordrer alle til å gjøre som meg, spamme facebookinnboksen hennes, skremme hu litt.

http://www.facebook.com/people/Ngam-Ngui/100002247817741

Btw. Til deg på riksvei 4 (mot gjelleråsen) i oransje oslo sportslager drakt: Å sykle på den veien en fredag klokka halv fire er ikke kult. Du skaper enorme køer og gir syklister kjempedårlig rykte. Det er jo flotte sykkelveier ved siden av veien på denne strekningen, og det er en tungt trafikert vei.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Lundby89] #1171777 13/05/2011 15:10
A
AMan Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Lundby89
Fra VGs diskusjonsforum: Ngam Ngui: "hvis syklister ikke forstår det , kan vi drepe dem på veiene fordi veiene av eies av bilistene. Det er vi som betaler alle veiavgifter"

Aiaiai, dette skjønner jeg jo er kun et patetisk innlegg, men oppfordrer alle til å gjøre som meg, spamme facebookinnboksen hennes, skremme hu litt.

http://www.facebook.com/people/Ngam-Ngui/100002247817741

Btw. Til deg på riksvei 4 (mot gjelleråsen) i oransje oslo sportslager drakt: Å sykle på den veien en fredag klokka halv fire er ikke kult. Du skaper enorme køer og gir syklister kjempedårlig rykte. Det er jo flotte sykkelveier ved siden av veien på denne strekningen, og det er en tungt trafikert vei.

Som æ skreiv, det e idiota på i begge leiran, ho dær e tydeligvis en av dem på bilsia... Kofør ska andre fornuftige folk søkk ned på et sånnt nivå??

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1171787 13/05/2011 15:25
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Nei, ok, er kanskje smålig. Men så er det også ganske store ord som hun skriver med fullt navn på et offentlig diskusjonsforum.

var forøvrig på den saklige siden og skrev

"Referer til ditt innlegg på VG, og vil minne om at drapstrusler er ulovlig uansett setting. Det stiller deg i et utrolig dårlig lys på et offentlig nettforum der du uttaler deg med fullt navn. Ta hensyn i trafikken da førekort er et privilegium, ikke en folkerett.

mvh Aleksander Lundby"

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Lundby89] #1171790 13/05/2011 15:28
EgilS Offline
More than words
More than words
Men så er det også ganske store ord som hun skriver med fullt navn på et offentlig diskusjonsforum.

Hvilket sier noe om hvor mye man skal bry seg om det. Innlegg som er så åpenbart bort i natta er ikke verdt å bruke kalorier på.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1171838 13/05/2011 16:57
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: AMan

Største problemet jeg opplever som sykkelist de få ganger jeg sykkler i veien er frykt for eget liv og helse, ikke så mye pga idioter i bil (selv om jeg har møtt noen få) men pga at det er direkte livsfarlig å ferdes på sykkel i vei med tillatt hastighet over 50km...

Neida, det er det alldeles ikke. Du har imidlertid rett i at det er mange syklister som ikke vet hvordan de skal ferdes på vei. Alminnelig trafikkopplæring hjelper nok litt, men det har nok de fleste voksne syklister fått alt. Det er langt viktigere å forstå hvordan man skal opptre som syklist, og her er det mange lite hjelpsomme kommentarer å finne på nett.

Plassering i veibanen er uhyre viktig å ha et bevisst forhold til som syklist. Syklister som ligger limt mot hvitstripa ferdes farlig side de på den måten inviterer farlige forbikjøringer. Man skal passe på å ligge godt inne i veien slik at bilene uansett må over i neste felt ved forrbikjøring, da merker man med en gang at man får bedre plass. Når trafikken er slik at forbikjøring er farlig må man legge seg ytterligere mot venstre. Hvis man så får biler bak seg som har sakket ned farten, da er det greit å legge seg ut slik at de kan passere. Passeringshastigheten blir da folkelig, og du kan velge sted slik at du får nok margin.

P.S. Bare et tips til språkføring. Den iskutte 'e'n in syklist er noe som blir forbundet med hatefulle bilister, sikkert lurt å droppe den hvis du ikke vil ha det stigmaet på deg.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1172019 13/05/2011 21:14
A
AMan Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: sverreb

Neida, det er det alldeles ikke. Du har imidlertid rett i at det er mange syklister som ikke vet hvordan de skal ferdes på vei. Alminnelig trafikkopplæring hjelper nok litt, men det har nok de fleste voksne syklister fått alt. Det er langt viktigere å forstå hvordan man skal opptre som syklist, og her er det mange lite hjelpsomme kommentarer å finne på nett.

Plassering i veibanen er uhyre viktig å ha et bevisst forhold til som syklist. Syklister som ligger limt mot hvitstripa ferdes farlig side de på den måten inviterer farlige forbikjøringer. Man skal passe på å ligge godt inne i veien slik at bilene uansett må over i neste felt ved forrbikjøring, da merker man med en gang at man får bedre plass. Når trafikken er slik at forbikjøring er farlig må man legge seg ytterligere mot venstre. Hvis man så får biler bak seg som har sakket ned farten, da er det greit å legge seg ut slik at de kan passere. Passeringshastigheten blir da folkelig, og du kan velge sted slik at du får nok margin.

P.S. Bare et tips til språkføring. Den iskutte 'e'n in syklist er noe som blir forbundet med hatefulle bilister, sikkert lurt å droppe den hvis du ikke vil ha det stigmaet på deg.

Æ e klar over viktigheta av plassering osv. Å at dette på mange måta kan hjelp. samtidig e ikke dette ufarlig i mine øya, sett at du ligg mitt i veien å en bil kommer etter dæ midt i en oversiktelig sving. Da kan det oppstå mange farlig situasjona. Æ mein fortsatt både som sykkelist å bilist at det ikke burde vært lov å ferdes på sykkel på veia me tillatt hastighet over 50km. Av sikkerhetsmessig hennsyn til både bilist og spesiellt sykkelist. Men igjen, dette e mi subjektive meining om både lovverk og kordan ting funger i dag.

Den iskutte "e" må æ gjærne bi stigmatisert før, men på mi dialekt heite det "sykkelist". Det e ikke værre en det.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172025 13/05/2011 21:21
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hvis man ligger på hvitstripa så oppdages man senere enn når man ligger midt i feltet i en uoversiktlig høyresving. Klarer man ikke å håndtere den situasjonen i bil så råkjører man. Er det behov for å ligge nærmere kanten på grunn av uoversiktlighet så gjør man det. Man skal ligge der det er mest hensiktsmessig. Hva gjør du forresten når du treffer på en traktor som holder 30 km/t rundt en uoversiktlig sving? Avpass farten etter forholdene.

Kan du ikke skrive på norsk i stedet? Det er et lite mareritt å lese dialekt.

Redigert av Tor Arne; 13/05/2011 21:24.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne] #1172030 13/05/2011 21:25
A
AMan Offline
Fersking
Fersking
A
Greit nokk at de som kommer bak i sånner situasjona kanskje råkjør. Det e jo ei stor mulighet før det. Me det i tankan e det verdt å risiker liv å helse før? Kanskje satt veldig på spissen da.

Norsk, dialekta mi e norsk ICON_SMILE bare spørr så kan æ oversett tell bokmål ICON_WINK

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172091 14/05/2011 06:52
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Skriv bokmål eller nynorsk! Dialekter er fint, men ikke på forum!

Hilsen En som selv snakker dialekt.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172160 14/05/2011 09:33
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Den iskutte "e" må æ gjærne bi stigmatisert før, men på mi dialekt heite det "sykkelist". Det e ikke værre en det.

Æ e trønder æ (å)!

Men jeg lurer litt på hvor din dialekt kommer fra? Du sier "æ", og du bruker apokope ("e de appokop du mein?", som eksamenskandidaten sa. Tok du den eller???), men samtidig sier du "ikke", så jeg stusser litt. Spesielt ettersom du sier at det heter "sykkelist" på din dialekt. Jeg tror ikke jeg har hørt det i noen trønderdialekt, iallefall.

Må vi lengre nord?

Et av problemene med å bruke dialekt i skriftspråk (i tillegg til at det drar fokus langt vekk fra budskapet) er at tonefallet mangler, noe som er vesentlig for å kunne "lese" innlegget ditt, tror jeg.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172171 14/05/2011 09:49
Dan Offline
More than words
More than words
Norsk, dialekta mi e norsk ICON_SMILE bare spørr så kan æ oversett tell bokmål ICON_WINK

Ingen gidder å spørre om oversettelse. Dermed gjenstår to alternativer for dine lesere, enten å gidde å lese det du skriver eller å ikke gidde.

Du må altså spørre deg om det viktigste for deg er å skrive eller å bli lest. ICON_SMILE

(Dette er ikke et personlig påhopp på deg. Jeg retter meg til alle som synes det er en god idé å skrive på noe annet enn bokmål eller nynorsk.)

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1172283 14/05/2011 14:49
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Dan
Jeg retter meg til alle som synes det er en god idé å skrive på noe annet enn bokmål eller nynorsk.

Üforrrschkammet! Klahrrrt zkall alle zammen künne schkriwe paa zitt pärschohnliche maal!!
Wor blirr det aff rättichhetene minä?? Jai wil schkriwe norschk med min ackzent!

Selbstvölgelich!

Martin

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Lundby89] #1172291 14/05/2011 15:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det jeg syns er spennende hver gang dette dukker opp, er at forutsetningen for at argumentet i det hele tatt kan benyttes, er at syklistene ikke eier bil selv...

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Anders A-R] #1172310 14/05/2011 15:43
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Ja, det er underforstått at alle som sykler ikke eier bil tydligvis. Jeg betaler også årsavgift for bil, veiavgift derimot er det ingen i Norge som har betalt på mange år..

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Ola R.] #1172325 14/05/2011 16:14
A
AMan Offline
Fersking
Fersking
A
Kommer fra ei lita øy utafør Bodø, en halvparten av slekta e fra sundmøre å dama e svensk... så skjønna godt at dialekta e litt rar før enkelte ICON_WINK

Æ trives me dialekt i såpass uformelle sammenhenga som et forum på nette. De som ikke førstår eller vil førstå får bare la vær ICON_SMILE

Nu sku vel heller ikke denne tråden brukes til dialektsforskning ICON_WINK

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Lundby89] #1172327 14/05/2011 16:14
A
AMan Offline
Fersking
Fersking
A
Årsavgift e også veiavgift.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172409 14/05/2011 17:56
Dan Offline
More than words
More than words
Æ trives me dialekt i såpass uformelle sammenhenga som et forum på nette. De som ikke førstår eller vil førstå får bare la vær ICON_SMILE

Det er altså viktigere for deg å skrive enn å bli lest. Greit nok, hver sin smak. ICON_WINK

Årsavgift e også veiavgift.

Nei. Årsavgift er en luksusskatt som skal straffe de som er teite nok til å ha bil, og den brukes til skoler, sykehus, jernbane og alt mulig annet i tillegg til vei. Men det er altså på ingen måte en avgift som er tenkt å finansiere veier mer enn noe annet. Du kan altså like gjerne kalle årsavgiften for jernbaneavgift.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172437 14/05/2011 18:38
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Æ e klar over viktigheta av plassering osv. Å at dette på mange måta kan hjelp. samtidig e ikke dette ufarlig i mine øya, sett at du ligg mitt i veien å en bil kommer etter dæ midt i en oversiktelig sving. Da kan det oppstå mange farlig situasjona. Æ mein fortsatt både som sykkelist å bilist at det ikke burde vært lov å ferdes på sykkel på veia me tillatt hastighet over 50km. Av sikkerhetsmessig hennsyn til både bilist og spesiellt sykkelist. Men igjen, dette e mi subjektive meining om både lovverk og kordan ting funger i dag.

Antar du egentlig mente uoversiktlig sving over. Bilister som ikke er i stand til å stoppe på oversiktlig veistrekke kjører uansvarlig. Det er selvfølgelig noen som gjør dette, men heldigvis ganske få. Tingen er at uansvarlige bilister er ikke begrenset til veier med tillatt hastighet over 50 og uforsiktige manøvre kan drepe og lemleste også i hastigheter godt under 50, så jeg forstår ikke hvorfor du mener slike veier derfor er farligere. Min erfaring er at de mest risikable situasjonene skjer i kryss (og her mener jeg jeg har statistikken med meg), noe som det som kjent er mindra av på veier med høy fartsgrense.

Forøvrig er forslaget ditt om å forby sykler på slike veier særdeles lite hensiktsmessig da det vil være et de-facto forbud mot sykler i alt annet enn byer.

Fint om du holder deg til normert språk slik at vi kan begrense mulige misforståelser, du greidde jo dette i det første innlegget ditt (bortsett fra feilskrivingen av 'syklist')

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sverreb] #1172497 14/05/2011 19:49
edmann Offline
lillofarer
lillofarer

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: AMan] #1172633 15/05/2011 00:19
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig
Bilistene vil jo gjerne at syklistene skal holde seg unna hovedveien og hovedfartsårene, men landeveiene og sideveiene og omveiene er jo ofte uten fartsgrense mao. 80km/t.
Vil du at syklistene skal kyle seg sammen inn på dem fartsregulerte innfartsårene og mainroads igjen da? Trukke det blir til no mindre hinder og umake. Ofte er de mindre viktige og sentrale veien helt blottet for hverken fortau eller sykkelvei også.
Veier er lagd for å brukes av alle. Men før i tida var det forbudt å sykle på fortauet.

Syntes mange billister ha blitt bedre men ikke alle. Synd at øving på forbikjøing bare blir gjort en gang, om det er tid på langkjøringa, og hvis det er greit for begge elevene.

Jeg mener den den eneste tilrettelegginga for sykkel som funker og kan funke er sykkelfelt.

Dialekter beriker jo det norske språket, bare man bruker dem mest spesielle utrykka på en sånn måte at dem kan blir forstått av alle eller ikke er avgjørende for resten av budskapet. Bare fint at man får trent språkøret om dialekten er runda av litt i kantene. Linje skift og avsnitt hjælper godt åsså.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: KristianStr] #1172744 15/05/2011 09:19
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Mer dusjing med vindusspylervæske:

http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article5605633.ece

Ser ihvertfall ut til at politiet på Hadeland tar litt affære...

Side 2 av 118 1 2 3 4 117 118

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå