Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Offseason

Offseason #1057845 26/10/2010 13:59
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Jeg starter blogginga med perioden jeg er i per dags dato: Offseason. Og da mener jeg skikkelig offseason, ikke bare utenfor konkurransesesong, men perioden etter konkurransesesongene er ferdig og før treningsforberedelsene begynner.

Den viktigste hensikten med denne perioden er å få mentalt hvile. Etter en lang sesong er ikke alltid motivasjonen på topp. Skal en lykkes i idrett må en jobbe hardt, og dette er gøy, men også krevende. Det er krevende å måtte reise ut på sykkelen i alt slags vær og jobbe hardt, ikke minst mentalt. På dette tidspunktet av året har en kanskje jobbet hardt og disiplinert i 11 måneder. Da er det på tide med ferie, en periode hvor en kan slappe av og være normalt menneske i en periode. Se på TV til langt på natt uten dårlig samvittighet, møte venner, være litt mer spontan, kanskje til og med ta seg en Cola. Jeg liker å kalle meg mosjonist i denne perioden, for mosjon bør kun komme etter innfallsmetoden. Gjøre noe en liker, helst noe annet enn det en driver med til vanlig. Spille squash? Volleyball? Svømme/bade?

Det er stor forskjell på en profesjonell utøver og en aktiv konkurranseutøver, men også mange likheter. Den profesjonelle utøveren har stort sett nok av tid til trening, og bør ha nok tid til å hvile også i trenings og konkurransesesongen. For ikke-profesjonelle er det annerledes, og mange møter tidsklemma hver dag. Med jobb, kone/mann, barn og venner er det ikke lett å få klemt inn så mange timer trening som mange ønsker. Jeg er ikke særlig i tvil om at totalbelastningen for den ambisiøse konkurranseutøveren er større enn for proffene. Selv om denne utøveren selv føler en trener for lite, og derfor ikke ønsker å ta seg fri, så mener jeg det er lurt å gi seg selv et lite pusterom. Mange utøvere er VELDIG motivert på slutten av sesongen, for nå vet de akkurat hva de skal gjøre for å bli god neste år (jmf. Ole Christian Fagerli sin bloggpost). Da går en ofte igang med den tunge treninga som en føler en har behov for. Jeg ser ofte eksempler på skøyteløpere som går igang med skøytespesifikk trening som lavgang eller sklibrett tidlig i april, og som sannsynligvis begynner å bli lei allerede i juni (for en syklist vil det bli som å sykle terskelintervaller på rulle i oktober, evt. 6 timersturer i 2 grader og regn). Det er ikke det at treninga er så feil, men hodet har godt av en periode hvor en ikke trenger å presse seg. Og dette er like viktig for den aktive utøveren som for proffen.

Hensikt nummer to er å la kroppen få hvile. Både muskler og ledd kan ha fått kjørt seg de siste månedene, og det er dumt å starte en ny sesong med gammelt grums i kroppen. Gi kroppen tid til å hente seg inn.

Mange liker ikke å slippe seg så langt ned, og det kan jeg ha forsåelse for. Men min erfaring er at formen kommer raskt tilbake selv om en føler seg elendig i starten. Kanskje kan det også være en ide å tøye litt i denne perioden, du har sikkert ikke vondt av å få strekt ut musklene litt.

Jeg slapper av litt så lenge.

Reidar Borgersen
Syklist i Team Joker Byggtorget
Blogger på http://reidarborgersen.com/
Tvitrer på http://twitter.com/reidarb
Re: Offseason [Re: reidarb] #1057990 26/10/2010 16:57
olechr Offline
More than words
More than words
:-) Slappe av er undervurdert ja..

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Re: Offseason [Re: reidarb] #1059221 28/10/2010 08:49
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hei Er en god m50 tempokjører ,vet du forsjellen på et zipp tempohjul ,og et butsjett corima hjul ,utgjør dette masse watt ,prøver og toppe litt hele tiden ,,

Re: Offseason [Re: arildb] #1059385 28/10/2010 11:10
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei Arild. Nei siden jeg er ganske ny i sykkelsporten så vet jeg ikke om Zipp er gimmick eller om de faktisk er raskere enn andre (plate)hjul. Noen mener at platehjul er platehjul, mens andre (blant annet Zipp og HED) påstår at deres hjul er best. Jeg kjørte på et lånt FFWD plathjul under NM, men har kjørt på Zipp Sub 9 etterpå. Begge går fort, men med Zipp så har en ihvertfall det psykologiske overtaket...

Kanskje billigere å velge riktige dekk, og lime de riktig. Se http://www.biketechreview.com/tires_old/images/AFM_tire_testing_rev9.pdf

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1059570 28/10/2010 16:15
A
an76 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Her er de tørre fakta om hva en sparer på en 40 km tempo med ulike oppsett av hjul

http://www.spinlitecycling.com/ZippAeroEdgeFlyer.pdf

Re: Offseason [Re: reidarb] #1060143 29/10/2010 14:06
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
Takk for svar ,ser om eg finner et brukt zipp ,og mekker på di2 på min sykkel ,da har vi overtaket he he ,,of season arild b

Re: Offseason [Re: arildb] #1062688 02/11/2010 22:35
B
benn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hei!

Imponerende framgang og tider du kjører på temposykkelen!

Er det lov å spørre om hvor mye watt du trår ?
Typ 5min, 20min, 60min..

Lykke til videre!

Re: Offseason [Re: benn] #1062925 03/11/2010 10:50
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei og takk!

Jeg har dessverre ikke wattmåler på temposykkelen i konkurranse, og har derfor bare watt-tall fra trening. Fra tidligere har jeg kjørt flere 5000m tester på ca 480-90watt, på 6-7 minutter. Men altså aldri klart å komme over 500w selv på 1-2 minutter kortere. Kjørte en 4000m på bane i Polen på 4.41 i år, med SRM wattmåler, og fikk da ca 460w. Jeg sitter med inntrykket av at Powertap (som jeg bruker) viser litt mer enn SRM.

20minutter har jeg aldri testa med watt, så her er jeg veldig usikker. Tror selv jeg bør klare minst 430, men ikke mer enn 460.

Har forsåvit ikke testa 60min med watt heller, men regner med den er ganske lik som terskelwatt, ca 400. Har kjørt 45min med 398watt på trening, og tror jeg det er rundt der jeg kjører på lange tempoer.

Til neste år må jeg skaffe meg en wattmåler som jeg kan bruke i konkurranse, så jeg får noen flere tall!

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1065976 08/11/2010 10:58
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Hei Reidar,

i mangel på egen spm-tråd tillater jeg meg et OT-spm her.

Jeg leste et sted at du ikke har vært i vindtunell. Hvordan gikk du frem for å optimalisere tempostilling, og i hvor stor grad har du måttet kompromitere aerodynamikk til fordel for komfort og effekt i tråkket?

mh
Lars Eftang

Re: Offseason [Re: Kaffelars] #1066454 08/11/2010 21:13
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei Lars,

Jeg skal sette opp en spørsmålstråd.

Jeg har ikke vært i vindtunnel, og jeg antar at jeg bare har vært heldig med innstillingene. For det har jo funka bra.

Før jeg bestilte sykkel så målte jeg meg og tok utgangspunkt i rådene fra Competitive Cyclist sin Fit Calculator .

Med utgangspunkt i utstyret jeg har så er det ikke så mange innstillinger jeg kan gjøre hvis sykkelen skal være lovlig. Setet må være 5cm bak senter krank, og styrets ytterpunkt kan ikke være mer enn 75cm fra senter krank. Det jeg har gjort litt med er setehøyde og drop fra sete til armpads. Jeg starta da med en forholdsvis beskjeden drop fra sete til styre, for så å øke den etter hvert. Men på sykkelen min ble maksimnalt dropp med tempobøyle og negativt stem ca 14,5cm, som er forholdsvis beskjedent. Hvis det enkelt hadde latt seg gjøre så hadde jeg forsøkt meg med et større drop for å bli mer aero, men etter hvert som det gikk bra så var det heller ikke noe lurt å endre noe. Jeg har derfor ikke gjort noen kompromisser mellom aerodynamikk og kraft, men siden jeg har et forholdsvis beskjedent drop så har jeg nok satsa på kraft.

Jeg håper å få optimalisert sittestillingen mer i løpet av vinteren, og håper selvfølgelig at det er noe å hente her. Men foreløpig er jeg altså ingen ekspert på feltet.

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1074500 22/11/2010 19:54
H
heia29 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hei

Når du kjører på temposykkelen bruker du watt eller puls eller begge deler når du trener intervaller?
Har målt laktat og slikt på sykkel men mener du en wattmåler er bedre enn en puls-måler`?

Og hvor går egentlig grensa for styrets ytterpunkt som skal være maks 75cm fra senter krank? Er det girhendlene som står vannrette da eller som blir målt? usikker på UCI regler selv om jeg har sett tegninga på den...

Re: Offseason [Re: heia29] #1074573 22/11/2010 22:14
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei heia29

På trening bruker jeg begge sammen med følelse, og tester også en del laktat. Jeg tror laktat er mer riktig enn puls, for pulsen er veldig variabel etter hvor sliten en er. For meg er derfor pulsen et godt mål på hvor sliten jeg er. Om jeg kjører intervaller på 400w som går tungt, men hvor pulsen er lav, så er det et tegn på at jeg bør roe ned litt.

Forskjellen på watt og puls er at watt gir et objektiv mål på hva kroppen yter, mens pulsen gir et mål på hvordan kroppen svarer. Det er viktig å vite hva en yter, men det meste av trening bør etter min mening styres etter kroppens svar. Jeg mener det er særlig viktig på terskeltrening, for vi ønsker jo der å ligge ganske tett opp til grensen der en produserer mer melkesyre enn en klarer å kvitte seg med. De fleste opplever helt sikker gode og dårlige dager, og om en da kun styrer etter watt så vil en på dårlige dager kjøre hardere enn ønsket. Dvs, hvis jeg kjører intervaller på 400w så kan jeg på en god dag få laktat på 3,1 (jeg regner ca 3,5 som terskel), og på en dårlig dag få 4,3. Da blir det sone 4 istedenfor sone 3. Jeg tror ikke pulsklokke ville hjulpet noe særlig her, for å unngå slike "uhell" må en stole på følelsen. Flinke utøvere klarer da å legge seg på 395w på dårlige dager, og eventuelt 405 på gode.

Watt + følelse eller puls + følelse som intensitetsstyring? Da sier jeg watt + følelse. Det beste med watt er at det er mye lettere å være disiplinert i starten, og ikke åpna hardt og dø mot slutten (som kan være et problem med puls). Men som sagt så synes jeg også pulsen gir meg verdifull info om kroppen. Men wattmåleren gir meg mye bedre tilbakemelding på om jeg faktisk blir bedre eller ikke da.

Jeg er ikke noen ekspert på sykkelregler, men jeg er ganske sikker på at styrets ytterpunkt gjelder styret og ikke girhendlene.

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1074933 23/11/2010 14:23
H
heia29 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
takk for kjapt for svar:) Synes det er spennede med tempo-sykling... skulle starta å trene sykkel tidligere og ikke når man var 26-27 år...
Håper det kommer pedaler med wattmåler i snart... da blir det mer lettvint å bytte mellom syklene...

Må prøve å komme under 14 minutter på mila jeg da til sommers... hvordan har du ville lagt opp en treningsuke på rundt 5-6 timer på vinterstid og 8 timer på sommeren hvis man skulle priorert å bli en sterkere tempo-syklist . ?? Kan ikke fordra styrketråkk... hehe...

Re: Offseason [Re: heia29] #1083636 10/12/2010 16:22
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Ikke fullt så rask svar denne gangen. Beklager.

Jeg håper å kjøre på Look/Polar neste år, de sies å komme i mars

http://velonews.competitor.com/2010/09/road/eurobike-polar-shows-a-pedal-based-power-meter_138155

Vanskelig å si hvordan jeg ville lagt opp treningsuka, vet jo ikke hvor mye tid du har og hva som passer best. Og så tror jeg det er viktig å gjøre noe du liker, og det eneste jeg vet er at du ikke skal kjøre styrketråkk. Men generelt ville jeg satsa på flere korte økter istedet for færre lange, hvis det lar seg gjøre. 1t x 4 dager og 2t x 1 f.eks. Med såpass liten treningmengde tror jeg du får mer ut av å kjøre forholdsvis mer høyintensitet enn for de som trener mye. Så da tåler du 2, kanskje også 3 intervalløkter i uka. Jeg har tro på terskeltrening, sone 3, som er ca 82-87,5% av maks puls. På en time rekker du 10min oppvarming, f.eks 8min x 4 med 2min pause og 10 min utsykling. Øk gjerne den totale mengden på dragene etter hvert (hvis tiden strekker til) og varier på draglengden (jeg bruker stort sett 4 til 15 minutter). Legg gjerne inn noen 4min x 4 på 90-95% iblant også, f.eks hver andre eller tredje uke.

Har også litt tro på noen teknikkøvelser, f.eks som Joe Friel skriver om på bloggen sin . De kan du legge inn på ei rolig økt så det ikke blir for kjedelig.

Jeg har tror på variasjon, så gå gjerne på ski eller skøyter eller løp eller noe om vinteren. Når sesongen kommer så ville jeg stort sett holdt meg til sykling.

Her er et forslag på vinteren:
Mandag: Fri.
Tirsdag: Sykkel 1t med 8min x 4 sone 3.
Onsdag: Ski 1t rolig.
Torsdag: Sykkel 1t med pedalling drills.
Fredag: Fri.
Lørdag: Sykkel 1t med 4min x 8 sone 3/ 4min x 4 sone 5 hver tredje uke.
Søndag: Ski 2t rolig.

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1091089 03/01/2011 14:00
H
heia29 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hei!

Ser du bruker powertap... Har du noen plusser og minuser med den? tenker hvis noe må skiftes og slikt og hvordan den viser i forhold til en sykkelrulles watt målinger?
Hvordan er hjulet som er oppbygd rundt powertap-navet? Den mavic open pro hjulet.

Re: Offseason [Re: heia29] #1091751 04/01/2011 19:45
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei
Jeg er godt fornøyd med Powertap. Har brukt det siden 2007 og har hatt veldig lite problemer. Jeg starta på en Zipp CSC aluminiums felg, og da det ble en sprekk i den etter ca 2 år er jeg nå over på Mavic Open Pro. Begge fungerer meget bra, bra treningshjul. Kunne godt vært litt stivere, og for konkurransebruk kunne det vært lettere. Men det tåler ganske mye.

Jeg har ikke så god erfaring med hjulet på rulle, og får vesentlig lavere tall enn ute. Føler ikke den gir pålitelige tall, har prøvd å kjøre med forskjellige ruller, og da sett forskjellige tall. Har nå en terskelwatt på rundt 300 på den ene rulla, 315 på den andre og 340 på PT300 (spinningsykkel med Powertap). Ute trår jeg ca 400. Jeg vet ikke om det er samme effekt på andre wattmålere.

+ Lett å bytte mellom sykler.
+ Enkel i bruk (har såvidt prøvd SRM, og her er det mange flere innstilinger).
+ Anerkjent bra kvalitet og pålitelige tall (bortsett fra inne).
+ Billigere enn SRM.

- Litt tung til konkurransebruk hvis du velger Open Pro (vel, det er strengt tatt ikke snakk om mer enn 2-300gram).
- Lite pålitelig på rulle.

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1091840 04/01/2011 22:53
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jag använder PowerTap rulle (Cycleops powerbeam Pro). Är mycket nöjd med den men har liksom Reidar noterat en betydligt lägre terskel Watt än vad jag presterar på landsväg.

Re: Offseason [Re: MadDoc] #1091917 05/01/2011 08:41
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Dette gjelder nok stort sett alle, jeg ligger også minst 10% lavere på rulla enn ute. Midt inntrykk er dog at dette ikke er PT spesifikt men rullespesifikt. Det er mange lignende diskusjoner på internasjonale fora og alle rapporterer om det samme, såvidt jeg har forstått uavhengig av om de bruker Srm, Quarq eller PT.

Det er noe med varmen, motstanden og motivasjonen.

Re: Offseason [Re: sigmund1] #1104402 29/01/2011 11:45
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
gjelder dette i sesongen ogsa?

Re: Offseason [Re: Hekta-MTB] #1106555 02/02/2011 07:56
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Jeg har ikke brukt rulla mye i sesongen og derfor ikke testa noe særlig, men jeg kan med ganske stor sikkerhet si at rulla er samme wattsluk i sesongen. Jeg kjørte en uformell test hjemme på rulla 22. september, med laktat og watt. På 10min x 3 kjørte jeg 300w med 2,6 i laktat, 315w med 2,8 i laktat og 334w med 4,0 i laktat. Jeg regner 3,5 som terskel, og terskelwatten estimerer jeg da som 320-325. Dette var 11 dager etter at jeg kjørte 20km i Oslo Sykkelfestival på 24.30, så selv om det var seint på sesongen så burde ikke formen være elendig. Gjennom hele sommeren så burde jeg klare ca 400w på en slik test ute.

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1106704 02/02/2011 10:49
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Hei Reidar,

det var kanskje deg jeg så på ski i Lillomarka på mandag kveld? Når man ser en skiløper i sykkeljakke er det enten en litt sid mosjonist, eller en toppsyklist som må kle seg i sponsorstash ;-)

Hadde vært interessant å vite hvor mye/lange/intensitet du legger i langrenn, hvorvidt du varierer mellom klassisk og skøyting.

Lars

Re: Offseason [Re: Kaffelars] #1106766 02/02/2011 12:45
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei Lars

Det var helt sikkert meg du så i Lillomarka, jeg er stadig der oppe og puster inn litt frisk luft. Jeg er livredd for å se ut som en langrennsløper når jeg er ute på ski, for da kan folk komme til å tro at jeg selv tror det. Med 5.03 som pers på Birken så er jeg fullstendig klar over at jeg ikke er det.

Jeg går nesten bare korte rolige turer i klassisk stil. Som skøyteløper brukte jeg skiene for å få en annen og muskulær lettere belastning på beina, og da er det klassisk som gjelder. Jeg har egentlig bare holdt på det, også litt fordi jeg ikke har skøyteski, og det er jo ikke over alt det er skøytespor. Nå om dagen trener jeg stort sett to økter om dagen, sykkel på førsteøkta og ski eller skøyter på den andre, så det blir 1-2 timer i sone 1. Men på ski så er det jo mye lettere å få opp pulsen, så jeg ligger sikkert 10 slag over vanlig sykkelpuls. Jeg hadde tenkt å kjøre noen intervaller på ski, for dette er veldig bra trening for O2/hjerte. Men jeg er ikke særlig god til å gå fort på ski, da blir det fort glipptak, og det liker jeg ikke...

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1107021 02/02/2011 20:39
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hej igen Reidar!
Hoppas träningen går som planerat. Har funderat på vilken kadens du använder när du kör tempo. Som skridskoåkare är man ju van med ett långsammare rörelsemönster än i cykling. Jag tycker själv att jag är mest effektiv på lite lägre kadens, runt 85.

Re: Offseason [Re: MadDoc] #1107078 02/02/2011 21:45
R
reidarb Offline OP
Tempokonge
OP Offline
Tempokonge
R
Hei MadDoc

Jeg har ikke kjørt med frekvensmåler, men jeg tror jeg har ligget rundt 100. Selv føler jeg det er naturlig med høy frekvens på flatene, men lavere frekvens i bakker. Jeg har lest litt forskjellig om hva som lønner seg, men så å si alle de beste kjører jo idag med høy frekvens. Men, jeg har gjort noen små tester der jeg har kjørt noen drag med høy frekvens (100+), og andre med lav (85), og da blir pulsen lavere på lav frekvens. Om det betyr at det er mer effektivt vet jeg ikke, men jeg vil prøve det ut mer.

Reidar Borgersen
Re: Offseason [Re: reidarb] #1109215 06/02/2011 01:59
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg opplever også å ha høyere puls på høy frekvens, men også at jeg kan holde lengre enn om jeg sykler lav kadens. Føler jeg mister "trøkk" om jeg sykler for tunge gir lenge.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå