Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leie fellesareal i borettslag

Leie fellesareal i borettslag #2735226 05/06/2023 14:19
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Tldr; Borettslaget ønsker 5500 i månedsleie for fuktig bod på 22kvm.

Jeg har siden 2011 disponert ca 22kvm areal i et tilfluktsrom på 90kvm t i borettslaget jeg bor i.

Tilfluktsrommet var i en forferdelig stand da vi flyttet inn, vann på gulvet, råttent vinylgulv med mugg, delvis nedfalne koreapanel på veggene. Rommet var i en slik stand at man ikke kunne oppholde seg i det stram lukt samt fukt. Flere i oppgangen hadde ikke engang åpnet døren for å se hva som var der inne så rommet var ikke i bruk.

Jeg fikk tillatelse til styret og generalforsamling til å sette opp en vegg og lage meg en sykkelbod, og samtidig pusse opp hele tilfluktsrommet slik at resten kunne brukes av alle i oppgangen. Jeg laget snekker/male-krok, satte opp mekkestativ for sykkel, satt inn bordtennisbord som fremdeles brukes, satt dusj i det ene toalettet til bruk ved oppussing av bad, og har sørget for å moppe opp vann, kjøre avfukter, og generelt passe på at det ser bra ut. Jeg rev av vinylgulvet og fikk hjelp av en fra forumet her til å slipe betonggulvet og legge epoxygulv, betalte 25000 for det siste. Avtalen var at siden tilstanden til rommet var så elendig, ville passende kompensasjon for å bruke arealet mitt være at jeg fungerer som vaktmester i tilfluktsrommet. Og det har jeg gjort.

Det er kun vår oppgang på 10 boenheter som har tilgang til kjelleren med tilfluktsrom. Det er 40 boenheter til i borettslaget, i andre bygg, som ikke har nøkket til vår oppgang. Man kommer kun inn i sin egen oppgang.

Nå har noen i resten av borettslaget, inkl styreleder, ytret ønske om å få tilgang til å bruke tilflutksrommet til de aktivitieten jeg har satt det i stand til, og kanskje mer. Men det møter motstand fra vår oppgang, for da får alle de andre tilgang til vår oppgang, med tilsvarende reduksjon i vår opplevde sikkerhet. I generalforsamling nylig ble det stemt om styret skulle få tillatelse til å utrede muligheten for å gi alle adgang til vår oppgang. Det ble ikke foreslått at alle skulle få tilgang til alles oppganger, kun at alle de andre skulle få tilgang til vår. De andre oppgangen har også større fellesboder som kunne være fint å kunne lagre skrot i, men det ble det altså ikke åpnet for å undersøke. Dermed var avstemmingen rigget fra starten av, da alle de andre oppgangene skulle stemme over en fordel for dem, som kun ville gi en ulempe for oss. Ikke overraskende ble stemmene fra våre 10 boenheter ikke nok til å stå i mot de andre 40. Det er også argumentert for at tilfluktsrommet faktisk ikke er vårt fellesareal, men tilhører sivilforsvaret, og vi som bor her skal faktisk ikke bruke det men gå til StHanshaugen ved flyalarm. Rommet er for lokaladministrasjonen. Derfor er det heller ikke nødvendig for de andre boenhetene å ha tilgang.

Jeg tror det med å gi tilgang til alle har stagnert, muligens fordi det ville endre forsikringssituasjonen vår. (Jeg fikk bl.a. frastjålet bysyklene våre fra oppgangen vår for noen år siden, og jeg fikk erstatning som om de stod inne i leiligheten. Dette forstod jeg var fordi oppgangen var hadde begrenset tilgang.)

Nå fikk jeg nettopp en mail fra styret at det mest ryddige er at jeg betaler leie for å bruke arealet på 22kvm. Prisen er satt til 250 kroner/kvm/måned, dvs 5500 kroner i måneden, for et rom i en kjeller uten vinduer, med tidvis fuktinntrengning på gulvet, og som før jeg pusset det opp for egne penger ikke var interesssant for noen, i et borettslag jeg er deleier i. (Jeg skal innrømme at siden 2011 har det kommet inn nye folk i borettslaget som kanskje ikke ville stemt ja til at jeg fikk bruke arealet den gangen det først ble tatt opp, men ingen av dem bor i vår oppgang og ville uansett ikke fått brukt det.)

Jeg synes dette lukter misunnelse. Til sammenligning er gjennomsnittspris for en leilighet i Oslo er 255 kroner/kvm/måned.


Hva burde fornuftig pris ligge på?

Redigert av Ole; 05/06/2023 14:44. Rediger grunn: Tldr
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735228 05/06/2023 14:46
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Hva hadde du egentlig regnet med ?

Du har en (leie)kontrakt og forhold deg til den, hva sier den om oppsigelsestid og eventuell refusjon av de utgifter du har hatt ?
Slik det fremstår så har du på eget initiativ pusset opp fellesområdene slik at beboerene i din oppgang kan bruke rommet, vanlig praksis er at alle i BL har tilgang til fellesområder


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Brabus] #2735230 05/06/2023 15:04
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ingen kontrakt, bare skriftlig avtale om å kunne bruke arealet vederlagsfritt mot gjenytelser. Ingen sluttdato. Utgifter har jeg tatt på egen kappe. Nå har det gått 12 år, så sånn sett kanskje greit at det skal betales leie heretter, men jeg synes leia er urimelig høy.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735231 05/06/2023 15:20
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: Ole
Ingen kontrakt, bare skriftlig avtale om å kunne bruke arealet vederlagsfritt mot gjenytelser. Ingen sluttdato. Utgifter har jeg tatt på egen kappe. Nå har det gått 12 år, så sånn sett kanskje greit at det skal betales leie heretter, men jeg synes leia er urimelig høy.


Leien kan ikke overstige markedspris.

I boligselskap, borettslag, sameier så er det lovmessig minoritetsbeskyttelse hvilket betyr at en majoritet ikke kan gjøre hva de vil mot en minoritet om det ikke er i tråd med vedtekter og rimelighet.

Markedspris bør tilsvare markedspris ekskludert inventaret. Alternativt kan borettslaget overta inventaret mot ett vederlag og du betale leie basert på nåværende verdi.


Ut på tur!

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735237 05/06/2023 18:00
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 1,202
YODA Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 1,202
crappers folk altså.

selg og flytt. de fortjener ikke å ha deg og IIngridh som naboer.


skidding er teit
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735245 05/06/2023 20:45
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Snakk om å rotte seg sammen. For en gjeng.

Nu vel, enig med YODA, dette er sparket bak du trenger for å flytte. Det nabolaget der har gått ut på dato.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735246 05/06/2023 20:58
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Det er ikke slik utformet at man kan sette opp en vegg og en dør til for å hindre andre adgang til deres leiligheter antar jeg?

Som tidligere styrepamp i et stort borettslag, må jeg jo si at det er high risk å gi goder som kun vil være tilgjengelig for enkelte, det er å be om at noen blir snurte, uansett hvor fair det er at du har gjort masse jobb på dugnad og får bruke det.

Men et rimelig heftig prisnivå de hadde lagt seg på da.


Per B.
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735251 05/06/2023 21:22
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Det går ikke å gi andre tilgang til rommet uten å også gi tilgang til resten av oppgangen.

Mange borettslag leier ut ekstra boder for 150-250 i måneden. Der har vi markedspris.

Jeg har også en skriftlig avtale om at jeg kan bruke rommet så lenge jeg setter det i stand slik at andre kan bruke det til snekring etc, og den delen av avtalen har jeg holdt. Ingen betingelser for tidsperiode i den avtalen. Jeg har også en muntlig avtale om at rommet var i så dårlig befatning at de ikke kunne ta noe leie, men så lenge jeg fungerte litt som oppsynsmann der var det leie nok.

Snakker med USBL i morgen.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735258 06/06/2023 05:15
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
S
sls Offline
Veteran
Offline
Veteran
S
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
Prisen du har fått er jo på nivå med kommersielle, høyt prisede lagerboder.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735265 06/06/2023 06:15
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Sørg for å bli leder i styret, og sørg for å ordne egne goder i den forbindelse :-)


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735267 06/06/2023 06:22
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
G
Gubbe Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Leieprisen er helt hinsides.

Walk away, og sørg for å ta med deg det av personlige investeringer du kan fysisk demontere.

Redigert av Gubbe; 06/06/2023 06:24.
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735279 06/06/2023 07:33
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Haha, den leieprisen står ikke noen standard prøve for "normale kommersielle markedsbetingelser" så den kan du takke høflig nei til.

Minoritetsbeskyttelse samt endret vilkår mtp forsikring og kontroll på nøkler/atkomst bør kunne brukes som pressmiddel. Samt at dere selvfølgelig skal ha adgang til de øvrige arealene i de andre oppgangene...

Du kan jo nesten bli nabo med Dan i stedet. Bratte og fine stier rett bak huset. Sol til kl 23+
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=304752109

ICON_LAUGH


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735310 06/06/2023 09:25
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Saksbehandler hos USBL var først ganske sikker på at styret må ha ment 5500 i året og ikke måneden. Kopi av epost avklarte at det var i måneden

En annen morsom detalj er at borettslaget leier ut ca 200kvm fine næringslokaler til 1/3 av kvmpris som det de krever av meg.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735346 06/06/2023 14:42
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline
Besatt
Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Husker jeg satt i et styre der vi vurderte å la beboere overta boder i trappegangen. Burde hatt denne tråden da jeg skulle forklare de andre hvorfor vi absolutt måtte lage kontrakter som var tidsbegrenset. Selvfølgelig kjipt for de som vender seg til det, men å leie ut fellesareal på "evig tid" kan man bare ikke gjøre.

Så første fy! går til det styret som leide ut til deg i første omgang.

Forstår jeg det riktig var leieprisen i utgangspuntket at du la penger i å pusse opp, ikke at du betalte for å leie det?

Sett at man gjorde det motsatt: Borettslaget pusset opp og tok alle kostnadene. Så leide de ut i 12 år. Med prisforslaget de har gitt nå, ville det vært over 600000 kroner i leieinntekter. Ganske langt over det du har lagt ned for å leie samme periode?

Du skriver at du betalte 25000 for gulvet. I tillegg lagt ned mye arbeid og en del penger, la oss si 120000 totalt? Altså 10000 i året. Det høres billig ut for å leie det rommet, ferdig oppusset, gjør det ikke?

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Gråstein] #2735354 06/06/2023 16:15
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Tilfluktsrommet stod der og råtnet og ingen hadde brukt det til noe på 20 år. Borettslaget hadde mulighet til å gjøre noe med det i alle disse årene, men det var ingen interesse. Først da jeg hadde gjort det fint, ble det tatt i bruk av de andre i oppgangen, som var glade for det jeg hadde gjort. I år ble nytt styre plutselig veldig interessert i at ikke bare vår oppgang skulle få bruke det, men alle. I samme periode som jeg har brukt boden har styret (ikke nødvendigvis samme styremedlemmer) omdisponert masse andre fellesarealer fordi beboerne ikke så noen verdi i dem, de ble gjort om til leiligheter og tekniske rom. Men tilfluktsrommet kan man ikke omdisponere, og er nå det eneste større rommet som gjenstår. Alt dette er forsåvidt vann under broen nå, men for meg som har vært med hele veien føles det ut som et overtramp.

Markedspris for en bod i et borettslag er 150-250 pr måned, og sikkert noe mer siden den jeg disponerer er ganske stor. Men dette er fremdeles en bod hvor det kommer inn vann på gulvet, slik at ingenting av tre, stål eller papp kan stå rett på gulvet. 5500 i måneden henger ikke på greip, som flere over også har kommentert. At jeg må betale like mye for et kommersielt lager har ingenting å gjøre med markedsverdien av boden hos oss. Tilfluktsrommet får heller ikke noe større bruksverdi for de andre om jeg river veggen og flytter ut, snarere tvert i mot.

Betingelsene for å få lage boden var at jeg pusset opp og ordnet slik at andre også fikk glede av fellesarealet. Videre "leie" er at jeg er der ofte og passer på, rydder og ordner, og ikke minst mopper opp vann når det regner mye. Om dette har like mye verdi som leieprisen er jo noe man kan diskutere.

At det er en avtale uten ende skjønner jeg at er problematisk. Nå er det også snakk om et tilfluktsrom hvor alt som settes opp må kunne fjernes ila 72 timer. Det begrenser dermed hva som er mulig å gjøre i arealet. Veggen min er 100% skrudd opp, og kan ganske kjapt skrus ned igjen.

En fornuftig leiepris kunne jeg gladelig vært med og diskutert, men ikke 66000 i året for en fuktig bod med oppsynsansvar. Ekstra koko blir prisen når vi samtidig leier ut flotte næringslokaler til 1/3 av kvadratmeterprisen. For bare litt mer kunne jeg fått 100kvm næringslokale...

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735368 06/06/2023 21:58
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline
Besatt
Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Det høres ut som du har svarene selv :-)

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Knirkekne] #2735374 07/06/2023 06:51
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Sitat: Knirkekne
Sørg for å bli leder i styret, og sørg for å ordne egne goder i den forbindelse :-)



det er det man kaller demokrati;
snakk med alle i oppgangen din og få dem til å stemme på deg ved neste valg

ett godt alternativ er å flytte til eget hus langt ute på bondelandet uten sure naboer


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735406 07/06/2023 10:40
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Det er litt spillteori inne i bilde; hva skjer om du ikke fortsetter leieavtalen og vedlikeholdet av rommet? Vil det forfalle igjen? Vil noen bruke det da?

Utfordringen er vel hva det er verdt for deg å beholde en lett tilgjengelig bod, kontra å leie lignende et annet sted.

PS: Er det snakk om et gammelt tilfluktsrom/kjeller, med dårlig ventilasjon, ville jeg undersøkt radonnivået og luftkvalitet/mugg/sopp. Det kan fort være høye verdier, slik at det ikke er anbefalt/lov som oppholdsrom mtp. at borettslaget vil gi andre tilgang til rommet. Grenseverdiene for oppholdsrom er vel radonverdier under 100Bq/m3 (maks 200Bq/m3 etter tiltak). Kan være en alternativ vinkling. At det kommer vann inn i kjelleren er generelt ikke et veldig godt tegn.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Andreas83] #2735414 07/06/2023 11:24
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Sitat: Andreas83
Det er litt spillteori inne i bilde; hva skjer om du ikke fortsetter leieavtalen og vedlikeholdet av rommet? Vil det forfalle igjen? Vil noen bruke det da?

Utfordringen er vel hva det er verdt for deg å beholde en lett tilgjengelig bod, kontra å leie lignende et annet sted.

PS: Er det snakk om et gammelt tilfluktsrom/kjeller, med dårlig ventilasjon, ville jeg undersøkt radonnivået og luftkvalitet/mugg/sopp. Det kan fort være høye verdier, slik at det ikke er anbefalt/lov som oppholdsrom mtp. at borettslaget vil gi andre tilgang til rommet. Grenseverdiene for oppholdsrom er vel radonverdier under 100Bq/m3 (maks 200Bq/m3 etter tiltak). Kan være en alternativ vinkling. At det kommer vann inn i kjelleren er generelt ikke et veldig godt tegn.


Burde få inn i en evt leieavtale at utleier har vedlikeholdsansvar. Slik at de står ansvarlig for å tørkevann mv.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735463 07/06/2023 21:33
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
M
mohansno Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 163
Ole - har sendt deg DM.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735470 08/06/2023 07:26
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Sitat: Ole
(..) borettslaget leier ut ca 200kvm fine næringslokaler til 1/3 av kvmpris som det de krever av meg.

Da er vel meldingen klar; de ønsker ikke å ha noen form for leietakere der. Men de er åpenbart veldig interessert i å få tilgang til ferdig oppussa rom.


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Andreas83] #2735471 08/06/2023 07:33
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Andreas83
Det er litt spillteori inne i bilde; hva skjer om du ikke fortsetter leieavtalen og vedlikeholdet av rommet? Vil det forfalle igjen? Vil noen bruke det da?



Tenkte litt på dette også, men det forutsetter at TS har et alternativ, om enn et som bare kan brukes 6-12 måneder, for å holde ut mens fukten stiger inn og muggen får tid til å etablere seg.
Om 'de' vet at du ikke har et annet sted å ha tingene hjelper det lite å spille hardt.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735488 08/06/2023 10:29
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
USBL har ingen råderett over hva et styre velger å ta i leiepris, men de er enige i at prisen virker urimelig. Leieboligforeningen, derimot, sier at leie av bod dekkes av leieboerloven, og der er man forhindret fra å øke prisen mer enn med KPI. Det gjelder også om avtalen kun er muntlig. De kunne evt ta saken for meg mot at jeg blir medlem (og sikkert betale noe for advokat). Venter også på svar fra advokat tilknyttet fagforeningen.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735514 08/06/2023 12:26
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Etter å ha konferert med advokat både hos Leieboerforeningen og Aurlien Vordahl & co, er det helt klart at styret ikke har juridisk grunnlag for å si opp den gjeldende avtalen fra 2010.

Noe mer enn det trenger jeg strengt tatt ikke svare styret med.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735533 08/06/2023 17:06
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline
Besatt
Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Kult at det løser seg!

Veldig nysgjerrig på hvordan advokatene konkluderer med at avtalen er uoppsigelig. Gjelder det motsatt vei også? Kan egentlig ikke se for meg at det ikke vil være en fall-back til «alminnelige vilkår» eller noe slikt.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735534 08/06/2023 17:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline
Besatt
Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: Ole
leieboerloven


Hvis du mener husleieloven gjelder den ved leie av bolig.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Gråstein] #2735553 08/06/2023 23:04
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Sitat: Gråstein
Sitat: Ole
leieboerloven


Hvis du mener husleieloven gjelder den ved leie av bolig.



Og ved leie av næringslokaler.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735585 09/06/2023 09:31
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Offline
Besatt
Offline
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Der gikk det litt fort fra min side, ja. Men innad i loven skilles det mellom leie av bolig og leie av andre lokaler.

Selv ved leie av bolig vil det da være rom etter husleieloven å justere til "gjengs leie"?

Og dette er paragrafen om oppsigelse av tidsubestemte forhold:

§ 9-5.Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.
Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.


Det er bare første linje som er generisk, resten ser ut til å dekke utleie av bolig.

Så igjen: Hvordan er det mulig at utleier i dette tilfellet ikke kan si opp avtalen?

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735604 09/06/2023 11:35
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
I følge Leieboerforeingens advokat vil bod være dekket leie "leie av lokaler", og selv med justering til gjengs leie må man forholde seg til faktisk markedsverdi og ikke bare ta det man har lyst til. Den andre advokaten forholdt seg til den skriftlige avtalen vi har, og at den er gjeldene. Mindertallsvernet mitt vil gjøre det veldig vanskelig å omgjøre avtalen, selv i generalforsamling. Iom at styret er åpen for at boden kan stå bare jeg betaler nok, viser jo at boden i seg selv ikke er et hinder for andre ting som de ønsker å gjøre.

Re: Leie fellesareal i borettslag [Re: Ole] #2735731 12/06/2023 06:42
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Ole
I følge Leieboerforeingens advokat vil bod være dekket leie "leie av lokaler", og selv med justering til gjengs leie må man forholde seg til faktisk markedsverdi og ikke bare ta det man har lyst til. Den andre advokaten forholdt seg til den skriftlige avtalen vi har, og at den er gjeldene. Mindertallsvernet mitt vil gjøre det veldig vanskelig å omgjøre avtalen, selv i generalforsamling. Iom at styret er åpen for at boden kan stå bare jeg betaler nok, viser jo at boden i seg selv ikke er et hinder for andre ting som de ønsker å gjøre.


Du får sette lokalene tilbake til den standen de var før, se om de ønsker å leie dem ut da.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå