Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skuddsikkert hjulsett

Skuddsikkert hjulsett #2734056 21/05/2023 11:06
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 101
Dahlsveen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 101
Hei! Har kjøpt meg en Orbea Avant med et møkkdårlig hjulsett – 9 eiker og nipler ødelagt over 4 turer. Reparert/byttet hos LBS mellom hver tur. Jeg sykler pent på rimelig god asfalt, men likevel ryker det eiker og nipler bare jeg ser på dem. Veier 110 kilo, og det er nok mye av grunnen til at hjulsettet som fulgte med ikke holder mål.

Så – hva anbefales av hjulsett til en litt tung fyr som sykler 100-ish km i uka på fine veier? Budsjettet er fornuftig pluss.

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734075 21/05/2023 19:54
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
350 nav og en kvalitets alufelg (feks Hed Belgium) som blir bygget av en god hjulbygger (feks Dogstar).

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734092 22/05/2023 07:27
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
O
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
Jeg er ca 10kg lettere, og er veldig fornøyd med Roval SLX 24 De er snorrette etter mange turer. Jeg har riktignok bare testet med felgbrems-utgaven av dette hjulsettet. Tenker at felgbrems er litt snillere med eikene/niplene, så rådet kommer med et lite forbehold.

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734100 22/05/2023 09:00
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Hvis 9-10k er innafor så finner du flere 303s på FINN.

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734104 22/05/2023 09:24
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Ferdige DT Swiss G1800 / 1600 burde vel også duge?

Alternativt så er fornuftige karbonhjul selvfølgelig meget godt egnet for grus/landevei og tyngre ryttere.

Viktig er at hjulsettet er godt bygget. Det kan en hjulbygger, som Dogstar gjøre, men også ferdighjul leverandører kan levere gode ferdigbyggede hjul som er meget holdbare. Det som ikke funker er hjul som knapt er spennet opp eller er dårlig bygget, som trådstarter har opplevd. Her har jeg gjort gode erfaringer med DT, og det finnes andre merker som også gjør det samme. Roval blir nevnt i tråden og er sikkert et annet godt eksempel.


Ut på tur!

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734124 22/05/2023 13:44
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: Dahlsveen
Hei! Har kjøpt meg en Orbea Avant med et møkkdårlig hjulsett – 9 eiker og nipler ødelagt over 4 turer. Reparert/byttet hos LBS mellom hver tur. Jeg sykler pent på rimelig god asfalt, men likevel ryker det eiker og nipler bare jeg ser på dem. Veier 110 kilo, og det er nok mye av grunnen til at hjulsettet som fulgte med ikke holder mål.

Så – hva anbefales av hjulsett til en litt tung fyr som sykler 100-ish km i uka på fine veier? Budsjettet er fornuftig pluss.



Nå sier du ikke noe om hvile hjul som sitter på Orbneen og hvem som ikke fikser å lever hjul som virker.
Hvis din LBS er den samme som importerer og pusher Orbea. (Og som heter Unaas) så sier jo de at de er gode på hjul. De skal fikse dette for deg. Om du har brukt noen andre så er det samme. Tar de betalt for å reparer og eikene fortsetter å ryke har de en ryddejobb å gjøre.

Trolig vil det meste fikses ved en ombygging av hjulsettet hos noen som kan det. Det er trolig ikke noe i veien med navene, i alle fall ikke noe som gjør at eikene ryker. Ved en ombygging kan de gjenbrukes, og mest sannsynlig felgene også. Eikene er kassable. Men dette vil en kompetent hjulbygger diskutere med deg før dere setter i gang.

Jeg ville kanskje gått den veien først. Å kjøpe nye til 10.000, for så å kaste de gamle er ikke bærekraftig.


Lykke til
LarsB




Redigert av larsb; 22/05/2023 13:45.
Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734134 22/05/2023 16:53
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Mange hjulsett har øvre vektgrense på 110 kg inkl. sykkel. Du er nok i grenseland.

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: larsb] #2734177 23/05/2023 07:53
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: larsb
Sitat: Dahlsveen
Hei! Har kjøpt meg en Orbea Avant med et møkkdårlig hjulsett – 9 eiker og nipler ødelagt over 4 turer. Reparert/byttet hos LBS mellom hver tur. Jeg sykler pent på rimelig god asfalt, men likevel ryker det eiker og nipler bare jeg ser på dem. Veier 110 kilo, og det er nok mye av grunnen til at hjulsettet som fulgte med ikke holder mål.

Så – hva anbefales av hjulsett til en litt tung fyr som sykler 100-ish km i uka på fine veier? Budsjettet er fornuftig pluss.



Nå sier du ikke noe om hvile hjul som sitter på Orbneen og hvem som ikke fikser å lever hjul som virker.
Hvis din LBS er den samme som importerer og pusher Orbea. (Og som heter Unaas) så sier jo de at de er gode på hjul. De skal fikse dette for deg. Om du har brukt noen andre så er det samme. Tar de betalt for å reparer og eikene fortsetter å ryke har de en ryddejobb å gjøre.

Trolig vil det meste fikses ved en ombygging av hjulsettet hos noen som kan det. Det er trolig ikke noe i veien med navene, i alle fall ikke noe som gjør at eikene ryker. Ved en ombygging kan de gjenbrukes, og mest sannsynlig felgene også. Eikene er kassable. Men dette vil en kompetent hjulbygger diskutere med deg før dere setter i gang.

Jeg ville kanskje gått den veien først. Å kjøpe nye til 10.000, for så å kaste de gamle er ikke bærekraftig.


Lykke til
LarsB



Dette er selvølgelig riktig. Særlig hvis måten trådstarter har brukt sykkelen på har samsvart med bruken som har vært har skissert for selger i butikk, og hjulene ikke holder i det hele tatt, så er dette sannsynligvis reklamasjonsgrunn etter forbrukerkjøpsloven.

Uansett så er det dårlig bygging/retting med mindre du har gjort noe rart i mellomtiden.

PS: Vær obs på sykkelstativer etc. som kan bøyer og strekker eiker når du parkerer sykkelen, om du har den slags på jobb, hjemme eller på butikken. Det vil følgelig føre til at eikespennet går i alle retninger med alle de konsekvensene som trådstarter skisserer i starten.


Ut på tur!

Re: Skuddsikkert hjulsett [Re: Dahlsveen] #2734226 23/05/2023 14:21
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Tør jeg gjette at det er på venstresiden bak eikene ryker? Typisk et problem når det er brukt for tykke eiker og/eller for lavt spenn for den deformeringen hjulet utsettes for av rytteren. Ombygging med nye eiker høyt nok spenn, og 30-40% stivere eiker på høyresiden enn venstre, så burde dette holde lenge.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå