En med planlagt langtur av den ekstreme sorten
|
En med planlagt langtur av den ekstreme sorten
16/05/2023 19:48
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det var et innslag på nyhetene om et sykkebud hos Fodora med en heftig ambisjon. Start nå 25. mai fra Nordkapp - til Cape Town - og retur Nordkapp planlagt i mål oktober 2024. Atle Førsvoll er hans navn. Noen tar den lengre enn andre. God langtur! ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123485&filename=Langtur.JPG)
Redigert av Labbetuss; 16/05/2023 19:49.
|
|
|
Re: En med planlagt langtur av den ekstreme sorten
[Re: Labbetuss]
16/05/2023 19:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Han fikk en pizzabestilling fra Cape Town?
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/05/2023 19:52
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Han fikk en pizzabestilling fra Cape Town? Etter det som ble sagt var tidligere leveranser treningsgrunnlaget for turen.
Redigert av Labbetuss; 16/05/2023 19:55.
|
|
|
16/05/2023 20:16
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Spenstig tur, treningsgrunnlaget er vel det jeg hadde bekymret meg minst for. På en slik tur regner jeg med at en får nok av muligheter til å bli drept, overfalt ranet, spist eller det som verre er. Nå er det ett flere andre som har tatt tilsvarende turer på egenhånd tidligere og kommet fra det med livet i behold og mengder med gode turminner. På åttitallet var det en nordmann med BMW motorsykkel som tok en slik tur, fikk snakket med ham på Trollrally i -81 eller -82.
nå er det vel ikke første gangen Atle Førsvoll tar en slik tur, så jeg regner med at han skjønner hva går til. ser for meg at Sahara kan bli en grei utfordring
Redigert av Brabus; 16/05/2023 20:21.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
17/05/2023 09:25
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er 3. eller 4. forsøk - og han er vesentlig bedre forberedt enn tidligere, bla. har han fått en sykkel fra Fara, mens hans tidligere nærmest sykla på noe han fant i veikanten. Mer detaljer på https://instagram.com/sykkelladden?
|
|
|
17/05/2023 20:26
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelen fra Fara er sikkert bra. Men den har jo noen utfordringer når det gjelder vedlikehold i den tredje verden. Det er integrerte kabler, Pressfitkranklagre, kanskje gruppesett der man ikke finner reservedeler på en sykkelsjappe i sahara. Jeg krysser fingrene for at han klarer å gjennomføre, men det er bra han ikke har hastverk. For det vil bli noen stopp der ting kan bli vanskelig.
Uansett er det hårete å sette et sånt mål og går for det. Folk sykler jo rundt jorda og har man nok tid kommer man jo rundt.
|
|
|
18/05/2023 19:43
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis jeg skulle ut på en slik tur ville jeg nok kanskje ikke plukket opp sykkelen noen få dager jeg går i gang, men hver sin lyst. Blir et interessant prosjekt å følge!
|
|
|
[Re: runermm]
18/05/2023 20:59
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Hvis jeg skulle ut på en slik tur ville jeg nok kanskje ikke plukket opp sykkelen noen få dager jeg går i gang, men hver sin lyst. Blir et interessant prosjekt å følge! hvis man skal se på dette som ett seriøst prosjekt, så kan man jo starte med å telle opp hvor mange kjeder, drev, dekk, slanger, bremseklosser, bremseskiver, wire, verktøy, vann, mat, valuta, førstehjelpsutstyr, telt, sovepose, liggeunderlag, fanden og hans svigermor, girøre og andre ting man må ha med. Det vil trolig gå med minst fire-fem sett med dekk og kjeder++ gjennom afrika og jeg regner ikke med at deletilgangen er best nedover der. for ikke å snakke om hvor mye vann som han må frakte med seg. En slik tur er mulig, men sjansen for å bli hyenemat er nok større en muligheten for å fullføre. tviler vel egentlig usedvanlig sterkt på at han krysser Sahara. jeg har syklet i Afrika  been there done that
|
|
|
19/05/2023 07:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ingen erfaring med å sykle der, men har reist gjennom Vest-Sahara og Mauritania som er den delen av Sahara som han skal gjennom. Å kalle dette å "krysse Sahara" er en overdrivelse, dette er områder langs kysten og om han starter nå vil temperaturene være ganske levelige innen den tid han kommer dit. Jeg var der i januar og da var det litt varmere enn det pleier å være på Gran Canaria på samme tid av året (som forøvrig ligger på omtrent samme breddegrad). Å gå tre dager inne i ørkenen var ikke noe stort problem.
Hvis vi ser bort fra at jeg ikke har fysisk kapasitet eller mekanikerskills til å gjennomføre en slik tur, så ville jeg vært mye mer skeptisk til å sykle gjennom områder som Liberia, DR Congo og Sudan og jeg er relativt risikovillig og har jobbet i mange krigssoner. Men som syklist er man veldig sårbar.
Generelt synes jeg både lokalaviser og sponsorer burde være tilbakeholdne med å støtte opp om slike prosjekt, der folk utbasunerer hårete mål uten å ha ferdighetene som kreves for å gjennomføre.
|
|
|
19/05/2023 09:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg tror fortsatt at den pizzaen kommer til å bli kald før levering, Sahara eller ei. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123490&filename=Kapp til Kapp.jpg) Uansett - for nærmere ti år siden traff jeg en av tre gutter som hadde syklet fra Nordkapp til Kapp Agulhas i Sør-Afrika til inntekt for UNICEFs Schools for Africa. Her er en liste over deres utstyr. De valgte forresten den enkle og slitesterke Thorn Raven Tour med solide Schwalbe Marathon. Thorn tilbyr fortsatt arbeidsjern for å krysse kontinenter.
|
|
|
[Re: Sepeda]
19/05/2023 09:44
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De syklet da en rute via øst-Afrika og Midtøsten som på dette tidspunktet, før den arabiske våren og borgerkrigene i Sudan og på Afrikas horn, var mye tryggere enn i dag.
|
|
|
[Re: larsdx]
19/05/2023 10:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ingen erfaring med å sykle der, men har reist gjennom Vest-Sahara og Mauritania som er den delen av Sahara som han skal gjennom. Å kalle dette å "krysse Sahara" er en overdrivelse, dette er områder langs kysten og om han starter nå vil temperaturene være ganske levelige innen den tid han kommer dit. Jeg var der i januar og da var det litt varmere enn det pleier å være på Gran Canaria på samme tid av året (som forøvrig ligger på omtrent samme breddegrad). Jeg har også vært gjennom Marokko og helt sør i Vest-Sahara, og det som overrasket meg mest var egentlig kvaliteten på veinettet nedover der. Lange fine og oversiktlige strekninger. Klart, lite skygge å skrive om så treffer du feil med årstiden blir det sikkert hett. Men om alt går skeis så er bussrutene langs dette strekket veldig oversiktlig.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
19/05/2023 10:56
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye risikovurdering gjør egentlig de som starter slike ekstremturer? Har en kompis som liker å sykle kontinent/land på langs eller tvers(det ser fint ut på kartet/Strava sier han), og det krever solid risikovurdering og planlegging. Vestlige land er som regel trygge. Andre steder er det som regel større utfordringer enn den indre kampen med seg selv, hvor en kan sove eller få tak i vann/mat. Ofte er det enkelte områder/land som skiller seg ut som svært risikable, selv om mange land rundt er forholdsvis trygge, kanskje også kjent for gjestfrihet. UD reiseråd er fornuftig å følge, selv om det beste er å snakke med de som har erfaring fra eller famile i de mer risikable land. Utfordringen med slike turer er gjerne at det ikke finnes noen vei utenom de risikable områdene om en vil fullføre turen. Turister snakker ofte høyt om gode veier, fordi de nettopp besøker turiststedene. Sikkerhetsnettverket enkelte steder er ikke-eksisterende, og det vil ta lang tid før hjelp vil ankomme. Satellittkommunikasjon ala Garmin Inreach el. lignende er et must, og selv da er det vilkårlig hvor raskt hjelpen kommer, selv med en kostbar forsikring. De færreste vil mestre en presset situasjon om de ikke har lengre fartstid fra Forsvaret eller lignende. Rådet er vel alltid å gi fra seg det en har og håpe på det beste. En av mine favoritt-youtubere og "ex"-bikepacker, Foresty Forest ble kidnappet av Mexican Cartel. Har gjennom tiden sett mange som har dokumentert sine turer i form av en youtube-video, og de fleste reiser blir gjennomført av ren naivitet med lite planlegging. Svært få gjør en god risikovurdering, eller har med satelittkommunikasjon. For mange går det bra, en positiv naiv tanke om verden gjør ting lettere. En hører gjerne ikke så mye fra de som har dårlige opplevelser.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
19/05/2023 14:17
|
Labbetuss
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
En leser lite og ingenting om personer som det virkelig har gått galt for på slike langturer.
Ei med navn Teresie Hommersand fra Sandnes syklet fra Cape Town til Nordkapp for noen få år siden. Hun brukte riktignok 4 år(!). Noe tidsforbruk på slutten skyldtes riktignok korona,stengte grenser og karantene. Det var litt sånn Greta Thunberg over det da hun ikke ville ta fly. Uansett, syklet distansen gjorde hun og det ble ikke sagt noe om skremmende hendelser.
Apropos planlegging, og visum? Gjennom afrikanske land er ikke akkurat som Schengen-område.
|
|
|
[Re: Andreas83]
19/05/2023 18:32
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svært få gjør en god risikovurdering, eller har med satelittkommunikasjon. For mange går det bra, en positiv naiv tanke om verden gjør ting lettere. En hører gjerne ikke så mye fra de som har dårlige opplevelser. Grunnen til at jeg ikke kom videre gjennom Mauritania da jeg var i området, var fordi det ble kidnappet noen turister uka i forveien, så grensa ble stengt Så ja, både i forkant og løpende risikovurdering er nok en god ting. Men da vil det sikkert være en brøkdel av disse turene som blir gjennomført også.....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/05/2023 15:12
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Da har han tydeligvis estimert 46.000km som da blir omtrent 15x dekksett, 20x kjeder, 5-8x kassetter, ett par tannhjul foran, 5x kranklager,2-3x styrelager, 2x seter 2x holker, x antall pedaler og clpis, for ikke å snakke om x liter sololje/myggolje
spenstig prosjekt
|
|
|
|
|