Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Ny halvdemper - med forumets hjelp

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663990 16/05/2021 09:06
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Selvsagt SID Ultimate, sorry.

Fortsatt litt i tenkeboksen på om ei stålramme på ett tonn er riktig utgangspunkt, men oppsettet over virker ganske riktig for det jeg leter etter tror jeg. Også mulig psykologien spiller for mye inn, men tror det blir riktig for meg å begynne med 100 mm i front. Eneste ulempen jeg ser da er vel at seterørsvinkelen blir brattere. Med 120 mm har sirius 65 og 77,5.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665386 25/05/2021 20:59
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 596
Niko Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 596
Siriusen er fin den, men med tanke på seterørsvinkelen, ville jeg hatt betenkligheter med å ha en 100mm gaffel på den.
Når gaffelen synker til satt SAG % så blir det riktig så bratt.
Har hatt en Moxie med samme seterørsvinkel, det gir en fin posisjon for teknisk klatring men det ble større belastning på håndledd ved lengre turer, en med min andre ht som har ca 73,5grd.
Så jeg er ikke helt med på at seterørsvinkelen skal være så bratt på hardtails, men det er en annen diskusjon ICON_WINK

Redigert av Niko; 25/05/2021 21:02.
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Niko] #2665398 26/05/2021 03:59
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
A
aanund Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
Sitat: Niko
Siriusen er fin den, men med tanke på seterørsvinkelen, ville jeg hatt betenkligheter med å ha en 100mm gaffel på den.
Når gaffelen synker til satt SAG % så blir det riktig så bratt.
Har hatt en Moxie med samme seterørsvinkel, det gir en fin posisjon for teknisk klatring men det ble større belastning på håndledd ved lengre turer, en med min andre ht som har ca 73,5grd.

Det virker som om Moxie ikke passer deg, eller din kjørestil :-)

Moxie har bratt setevinkel på papiret. Men, oppgitt vinkel på 77.5 grader er senter krankhus til topp av seterør. Seterøret er bøyd, og gir usagget setevinkel på 74 grader om du er rundt 180cm høy.
Sirius har også bøyd seterør og samme seterørslengde som Moxie, så vinkelen på 77.5 grader er ikke reell med mindre man er kortvokst og har setet slammet i toppen av seterøret.
Bratt seterør kan trenge noe tilvenning, men passer meg personlig utmerket. (Ca 78 grader på fulldempern.)
Å.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665399 26/05/2021 04:20
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 142
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 142
Hvor lavt blir krankhuset hvis du setter på mye kortere gaffel enn sykkelen er laga for?

Når det gjelder stålsykkel satt opp med XC-deler, har guykesTV et par videoer på YouTube hvor han skryter av sin cotic flare max (120 mm FS). Mulig det er noe inspirasjon å hente der? Ellers er det bare å runde hartail party kanalen på YouTube for timesvis med hardtail-reviews:-) Fyren som driver den kanalen liker ofte de lettere og mindre grove syklene.


Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665401 26/05/2021 05:25
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 31,916
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 31,916
https://bikegeo.muha.cc/ gir pekepinn på hvor lav kranken blir ved forskjellige gafler

Angående Moxie. Den er også veldig lav i fronten (kort styrerør). Med brattslakke sykler er min erfaring at man må tilegne seg en mye mer oppreist sittestilling med høyere styre for ikke å få for mye belastning på hender


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665440 26/05/2021 08:53
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Det er muligens nyttig å opplyse om at Sirius er tilpasser gafler fra 100 til 120 mm.

Jeg har en viss respekt for seterørsvinkelen og ser derfor mot gafler som lar seg bygge om mellom 100-120 mm, nettopp for å ha muligheten til å finne det optimale til mitt bruk.

Det ser ut som om det skal være mulig å få tak i ramme gjennom Aslak/Letth, litt usikker på deler for øvrig, men får jeg tak i ramme og gaffel (+ brukt hjulsett) skal jeg greie å få satt opp noe som kan sykles med frem til deletilgangen blir bedre basert på det jeg har liggende.

BMC Twostroke, som kanskje var det beste alternativet til ferdig sykkel, er ikke mulig å få tak i ser det ut til. Det hadde potensielt også blitt dyrt siden mye av delene "burde" byttes.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665512 26/05/2021 13:41
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Det ser for øvrig ut som om SID Ultimate kan bygges om til 110 mm, det samme kan jo FOX 34 SC, mulig det er et greit kompromiss... Så gjenstår jo spørsmålet om denne ene centimeteren vil ha en voldsom betydning...

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665647 27/05/2021 09:13
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
Jeg tror ikke personlig.
En stund har jeg eksperimentert med Fox34 i stedet for Fox32 på Highballen min. Den største er tre cm høyere enn den minste. Da er jeg i landet så jeg kjenner forskjellen. Ser vi bort fra funksjonsforskjellene har jeg nå en sykkel som gir en tydelig mindre effektiv opplevelse på grus, sittestilling er "litt rar" uten at jeg helt har klart å definere det. I skogen er det for det meste positive forskjeller. Bedre funksjon, stivere front, slakere styrevinkel.

Så om dette var min eneste terrengsykkel ville jeg trolig beholdt 34 på den, kanskje med en senking av gaffel på en cm . Når den alternerer med andre vil den sannsynligvis få igjen Fox32.

Men konklusjonen på alt dette er at det er tydelige forskjeller på tre cm. En tror jeg du vil slite med å merke. Kjør 120 mm og kjør deg inn på det. Prøv å låne en 100 etterpå og se om du finner noen forskjeller i det hele tatt, da kan du vurdere ombygging.


LarsB

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2665672 27/05/2021 11:19
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 990
E
EspenS Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 990
Jeg har også sett litt på halvdemper, men da med utgangspunktet å kunne være god å sykle på til vanlig og samtidig også kunne egne seg for bikepacking (siden jeg sikler på endel kule lange løyper utenlands i halvgrovt terreng) Krav jeg typisk stiller er 2.6 dekkklaring, masse mounts og gjerne gode palmares fra bikepackere, det gir trygghet ift at det er noe som funker loaded. En modell som da har kommet høyt opp på lista mi men som ikke er nevnt her er Salsa Timberjack, som kom med ny geometri i 2021. Om noen har sterke meninger på den er jeg lydhør.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: larsb] #2666168 31/05/2021 11:07
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Sitat: larsb
Jeg tror ikke personlig.
En stund har jeg eksperimentert med Fox34 i stedet for Fox32 på Highballen min. Den største er tre cm høyere enn den minste. Da er jeg i landet så jeg kjenner forskjellen. Ser vi bort fra funksjonsforskjellene har jeg nå en sykkel som gir en tydelig mindre effektiv opplevelse på grus, sittestilling er "litt rar" uten at jeg helt har klart å definere det. I skogen er det for det meste positive forskjeller. Bedre funksjon, stivere front, slakere styrevinkel.

Så om dette var min eneste terrengsykkel ville jeg trolig beholdt 34 på den, kanskje med en senking av gaffel på en cm . Når den alternerer med andre vil den sannsynligvis få igjen Fox32.

Men konklusjonen på alt dette er at det er tydelige forskjeller på tre cm. En tror jeg du vil slite med å merke. Kjør 120 mm og kjør deg inn på det. Prøv å låne en 100 etterpå og se om du finner noen forskjeller i det hele tatt, da kan du vurdere ombygging.


LarsB



Motsetningsvis går det jo an å begynne på 100 og deretter gå opp....?

Siden din beskrivelse tidligere i tråden LarsB sammenfaller veldig med mine tanker, har du troen på dette utgangspunktet eller tenker du at det blir for "sti"?

Jeg kjemper også med størrelser her, på landevei vet jeg ganske godt hva jeg vil ha, men siden jeg har vært ute av terrengsykkel-nerdingen en god stund blir jeg jo livredd av forsøket på å lese geometri. Mine 186 cm sender meg i full spagat mellom long og longer med henholdsvis 465 og 485 mm reach, det er jo helt voldsomme tall sammenlignet med sist jeg prøvde å lese terrengsykkel-geo...

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666196 31/05/2021 13:31
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,053
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,053
Sitat: kjasmas
Mine 186 cm sender meg i full spagat mellom long og longer med henholdsvis 465 og 485 mm reach, det er jo helt voldsomme tall sammenlignet med sist jeg prøvde å lese terrengsykkel-geo...


Kan ikke se den spagaten, eller er du veldig stiv i beina? Gå for "longer".


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666203 31/05/2021 14:13
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
A
aanund Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
Jeg er 180 og har sykler med 500 og 510mm reach. Når jeg fikk den med 500 føltes den "kort" og måtte ha lengre stem. Før hadde jeg sykler med 430mm reach når det var bratt styrevinkel og slakk setevinkel. Når er det slakk front og bratt bak som gjelder. :-D På den moderne med 500mm reach og gammeldagse med 430, så skiller det kun 3cm på det som refereres til virtual top tube. Det ordnet man med hestelangt styrefremspring før.

Enig med Garpen, Longer er rett svar her.
Å.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666239 31/05/2021 17:48
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
Jeg ser ikke hvorfor du ikke skal ha den lengste.
Jeg er gammeldags og ser også på ETT i tillegg til reach siden veldig mye av min sykling foregår sittende.
Ett på 63 er ikke veldig langt sett i sammenheng med at det kreves en kort stem på de sykkelen.

Moxie mener tydeligvis at Sirius er veldig fleksibel, SID på 120 mm har en AC på 531 mm med 20% sag ender det på 507 mm, og 499 med 110 vandring. Bikepackergaffelen er på bare 482mm. Noe som vil gi en veldig bratt setevinkel og lav krank sammen med kjapp styring. Mulig det er OK med vesker på gaffel, der strekker min kunnskap seg ikke langt nok.

Om 35 mm SID vil la seg bygge ned til 100 mm vet jeg heller ikke. Og ikke tør jeg gjette. Men om du kjøpe 110 varianten og forsikrer deg om at du får deler til å bygge opp til 120 så tror jeg du ikke går deg vill med geometrien til Sirius.

Men det høres egentlig ikke ut som om du ønsker å bygge Sirius etter den styrker (påståtte) som en kapabel stål-sti-halvdemper. Kanskje du skal tenke deg om en gang til? og evt. plukke opp en brukt Scott Scale eller Specialized eller Trek og fiffe den litt opp med en fin Sid 35mm alt-mulig. Sjekk om noen av dem kan monteres med et styrelager som slakker fronten i tillegg så blir sittestillingen forholdsvis lik som men original 100 mm gaffel mens den forblir lett og kjapp.


LarsB

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666282 01/06/2021 06:30
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
For å røre litt ekstra i "suppa" så er Trek Procaliber godkjent med 110mm gaffel.
Den har i tillegg ISO speed bak for komfort og ikke mega bratt setevinkel.

En sånn kunne jeg fint levd med selv og om jeg ikke husker helt feil så er 2021 modellen rigget med plass til 2,4" dekk.

Ellers enig med LarsB her i "psykoanalysen" rundt valg av ramme ;o)

Avstands tafsa litt på Aslak sin demo sykkel (Sirius) her om dagen.
Da var den oppsatt med SR Axion 120mm gaffel og 27,5" carbon hjul og senke pinne.

Den ser skikkelig muskuløs ut og jeg tror den blir for bøs dersom fokus er lett og "flickable" og med rundt 100mm gaffel.
Den fortjener 120-130mm, breie hjul og dekk som tåler litt deng.

BMC Twostroke, Trek Procaliber eller en annen vanlig XC hardtail i carbon eller alu for den del med relativt moderne geometri tror jeg passer bedre.
120mm gaffel med 34/35mm innerbein på en slik gir deg stivhet der det trengs til å gønne på.

De gaflene som er tunet på vekt som Fox 34 SC og Sid etc kan som oftest bygges ned til 100mm men sjelden strekkes ut fra den originale lengden.
Du må vel bytte noen deler, men ikke noe som lager for stor strek i regningen.
Det er jo ganske naturlig pga vekt fokuset på disse gaflene.

Ag


40+ and still climbing......
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666327 01/06/2021 09:09
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Dæven, dette skal ikke være lett.

Takk for psykoanalysen, dere treffer nok bra.

Hadde BMC Twostroke eller muligens også Specialized Chisel (i 2021 modell) vært mulige å få tak i hadde det antakelig vært det som passet best.

Jeg greier ikke helt å slippe Sirius, kanskje fordi det er en av de få syklene som jeg kan få tak i og fordi jeg har lyst til å bygge/nerde. Jeg skjønner (nå) at jeg bør holde meg til 120 mm i første omgang, om det ikke blir det jeg leter etter er det en mulighet til å gå litt ned på vandringsmengden. Kanskje - kanskje - jeg oppnår kvikkheten jeg leter etter med deler- og dekkvalg. Om dette blir skivebom kan jo ting selges, det har en tendens til å skje om jeg ikke greier å sette fingeren på hva som er feil med sykkelen.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666332 01/06/2021 09:33
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Tipper Sirius er lett bli glad i om du gir den litt tid og slipper tanken på at den skal være så lett på vekta.

Om du velger en 120mm gaffel med lav byggehøyde, så er Sirius kort i styrerøret slik at du (kan få) får den lav i front om du vil.
Det er enklere å bygge ned enn opp....

Velger du lette og sterke hjul med passelig lette dekk, så føles den kvikk
Jeg tenkte å evt bygge den med carbon hjul med 28mm innvendig bredde/1500g og passelig lette 2,4-2,5 dekk med innlegg bak.
Type Aspen/Recon Race 2,4 eller Pirelli Scorpion 2,4

Drivlinje er jo ikke så viktig for kvikkheten, men vanskelig å få tak i så her hadde jeg valgt det du får tak i.

Senkepinne er uungåelig for å grisekjøre med hardtail pga muligheten til å flytte seg på sykkelen underveis.

Kontaktpunktene bygges med det du trives med.

AG


40+ and still climbing......
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Gullars] #2666564 02/06/2021 14:42
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
Sitat: Gullars
(...) passelig lette 2,4-2,5 dekk med innlegg bak.
Type Aspen/Recon Race 2,4 eller Pirelli Scorpion 2,4

(...)

AG


Pirelli Scorpion MTB M påstår at de veier 850, min vekt sier 950. Men de er gode dekk om jeg bare ikke fikk utslett av vekta.

LarsB

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Gullars] #2666585 02/06/2021 21:03
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Sitat: Gullars
Tipper Sirius er lett bli glad i om du gir den litt tid og slipper tanken på at den skal være så lett på vekta.

Om du velger en 120mm gaffel med lav byggehøyde, så er Sirius kort i styrerøret slik at du (kan få) får den lav i front om du vil.
Det er enklere å bygge ned enn opp....

Velger du lette og sterke hjul med passelig lette dekk, så føles den kvikk
Jeg tenkte å evt bygge den med carbon hjul med 28mm innvendig bredde/1500g og passelig lette 2,4-2,5 dekk med innlegg bak.
Type Aspen/Recon Race 2,4 eller Pirelli Scorpion 2,4

Drivlinje er jo ikke så viktig for kvikkheten, men vanskelig å få tak i så her hadde jeg valgt det du får tak i.

Senkepinne er uungåelig for å grisekjøre med hardtail pga muligheten til å flytte seg på sykkelen underveis.

Kontaktpunktene bygges med det du trives med.

AG


Jeg har vel strengt tatt aldri veid noen av de syklene jeg har hatt så hva vekta sier er ikke så viktig, men ett eller annet sted går det en øvre grense kjenner jeg.

For øvrig beskriver du en sykkel slik jeg tenker: god demper, gode hjul, det drivverk som er mulig å få tak i (evt. fra rotekassa inntil videre) osv...

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: larsb] #2666596 03/06/2021 05:50
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Pirelli dekka finnes i en XC utgave og, som skal være lettere

AG


40+ and still climbing......
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666599 03/06/2021 06:42
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 5,974
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 5,974
Er det noe annet med geometrien man tenker vil gjøre den slappere enn for eksempel Trek Procaliber eller BMC Fourstroke? Ikke ment som et retorisk spørsmål. Og tror dere en sånn sykkel ikke vil oppleves relativt "kvikk"? Vil det at den er såpass slakk gjøre at den oppleves tråere?

Tipset mitt baserte seg egentlig bare på hvordan produsent og Aslak / Letth beskriver sykkelen og at jeg synes den er kul.

Jeg ruller på Rekon Race 2.25 på min 29-modifiserte Bucksaw nå og det oppleves som et veldig raskt dekk som likevel har det lille ekstra man trenger for å klare seg på tørre stier. Dessuten er det mulig å få tak i.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2666634 03/06/2021 09:29
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 1,968
Det kommer vel an på om man kommer overrens med slakk styrevinkel og bratt setevinkel ;o)
Rammevekt i seg selv er ikke stor nok forskjell til å fjerne kvikkheten, tror jeg basert på egen erfaring med min nye FS.

Skiftet i år fra Tallboy 3 CC som var passelig slakk (68grader) til Ripley AF som er slakk (65,5 grader) samt at Rpley AF er en god del tyngre i ramma.
Setevinkel på Ripley AF er 76 grader mot 73 på TB3.

Det var en liten overgang med tanke på posisjon på sykkelen men kan ikke si at den ikke er kvikk nok.
Den største overgangen er vel at man må være mer i angrepsposisjon pga lengde og slakkhet.

Kjører samme hjul og dekk på Ripley AF som Tallboy 3 CC samt styre/stem og sete.
Hjul og dekk er i9/Enve M60/40 HV og Forekaster 2,35 framme og Recon Race 2,35 bak med Effetto dekkinnlegg bak

AG


40+ and still climbing......
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: larsdx] #2666678 03/06/2021 12:51
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Interessant spørsmål larsdx, jeg undrer over det samme.

Noen av de syklene nevnt i denne tråden har følgende sentrale mål (alle i tilsvarende xl):

[Linket bilde]

Det er jo Procaliber som vil være mest XC, den skiller seg vel først og fremst ut ved at den har lavere BB-drop og kortere hjulavstand sammenlignet med de andre. Den skiller seg ut også på andre områder, men ikke så markant.

Pipedream skiller seg jo nevneverdig ut i denne sammenligningen, kanskje ikke så rart gitt sammenligningskandidatene.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2668813 17/06/2021 06:37
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Dette tok en litt brå vending i går. BMC Twostroke dukket opp som lagerført hos Birk så jeg hoppet i bilen for å ta en nærmere titt på den. Det endte med kjøp av alu-modellen på sparket. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg karbon-varianten til 10K mer, men for det første hadde de den ikke inne og for det andre er det noen fordeler med alu-varianten:
- gjenget krankhus
- 31,6 stepinne
- en billigere inngangsbillett inn i et lende jeg ikke helt hvordan ser ut
- rødfargen
- prisforskjellen kan benyttes til deler som jeg ønsker å oppgradere (gaffel, hjulsett så på papiret ut som kandidater)

Jeg kastet på en senkepinne som ikke fungerer optimalt sammen med et stygt sete, slapp ut sikkert 30 psi av dekka, bråjusterte litt på hendler, pumpet ca. luft i demperen, skrudde på pedaler og pakket den opp i bilen til sykkeltrening med junior som denne gang foregikk ned en av enduroløypene på Jevnaker.

Umiddelbare reaksjoner fra noe som ikke er kjørt inn på noe som helst vis:
- i bratte klatringer må jeg jobbe for å holde forhjulet nede
- nedover er det relativt point and shoot. Styrer presist og med vekta godt bakover er det bare å slippe det løs
- ikke veldig "dorsk" på grus
- hvorfor trenger vi egentlig bryter for å låse gaffelen på styret
- jeg må ha ny senkepinne som fungerer optimalt

[Linket bilde]

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2668863 17/06/2021 10:00
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,293
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,293

- i bratte klatringer må jeg jobbe for å holde forhjulet nede

[Linket bilde][/quote]

Senker du styret noe så vil nok det bøte på akkurat dette. Gitt at ryggen og hoftene dine synes det er greit.


Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2668886 17/06/2021 10:59
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,053
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,053
Sitat: kjasmas

- jeg må ha ny senkepinne som fungerer optimalt


Gratulerer med ny sykkel!

Hva er det som funker dårlig på pinnen? Ofte kan en ny hendel være det som gjør en suboptimal setepinne optimal, eller i hvert fall god nok. Wolftooth components lager hendler til alle pinner (trur eg) med vaiertrekk.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Villet arrogant.
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2668889 17/06/2021 11:09
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 18,940
Gratulerer med ny sykkel!

Den er skikkelig kul, og å gå for den røde modellen var ikke dumt.
Lykke til med innkjøring.

LarsB

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Garpen] #2668898 17/06/2021 11:41
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Sitat: Garpen
Sitat: kjasmas

- jeg må ha ny senkepinne som fungerer optimalt


Gratulerer med ny sykkel!

Hva er det som funker dårlig på pinnen? Ofte kan en ny hendel være det som gjør en suboptimal setepinne optimal, eller i hvert fall god nok. Wolftooth components lager hendler til alle pinner (trur eg) med vaiertrekk.


Den er treg i returen og alle triks i boka er prøvd. Dette er en KS-variant uten mulighet til å justere lufttrykk etc. selv så denne går nok i skroten.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2668914 17/06/2021 13:01
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,050
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,050
Sitat: kjasmas


Den er treg i returen og alle triks i boka er prøvd. Dette er en KS-variant uten mulighet til å justere lufttrykk etc. selv så denne går nok i skroten.


Kona kjøpte en ny sykkel for tja.. to år siden, med en KS-pinne som aldri fungerte slik den skulle. Sendte den inn til Deler AS og de byttet cartridge i den på garanti.

Ellers, grattis med flott sykkel.


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: sykkeloyvind] #2668915 17/06/2021 13:02
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 31,916
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 31,916
For klatring kan det også løses ved å flytte setet fremover.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2669130 18/06/2021 21:02
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
kjasmas Online OP
Ivrig
OP Online
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,340
Nytt siden sist: snudd stem og fått fronten lavere.

Her er det bare å bøye seg i støvet for forumet. DETTE var det jeg ville ha, selv om jeg ikke nødvendigvis visste det helt selv. Passe raskt, passe tabbekvote for dårlige sporvalg og passe trygghet nedover og egentlig alt ut av «boksen». To turer og jeg føler meg hjemme.

Erfaringer så langt:
Butikker er for dårlig på å skru sammen sykler (ca. 60 psi i dekka fra butikk, pedaler skrudd til med moment som er 50 nm for høyt, bremser som ikke er tilstrekkelig luftet).

Man må huske og vekte gaffelen, særlig nedover og når det går sakte.

Ræva senkepinner er ca. like nyttig i praksis som qr-setepinneklemme. Må kjøpe ny.

Piloten er rusten.

Sti er gøy.

Hardtail er gøy.

Huggorm liker seg i varmen (observert, ikke nærkontakt).

Side 2 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå