Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefal meg eit sete

Anbefal meg eit sete #2654153 24/03/2021 13:57
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hepp
Fekk meg akkurat ny terrengsykkel, og på første tur vart eg påminna noko eg tidlegare har erfart: Min teknikk innebære at setet denger innside av lår ganske mykje. Noverande sete er upolstra på sidene, slik at hard plastkant med kun trekk over slår inn i innsida av låra mine, og eg blir blå og oppskrapt. Det er ikkje så veldig moro.

Eg er ikkje så enormt kresen på seter, det meste eg har hatt funker sånn tåleleg, så lenge det ikkje er skarpe kanter på sidene. Eg har ikkje kjøpt sete på ørten år, så eg aner ikkje kvar eg skal starte..

Ekstra behageleg er alltid ålreit, viktigare er det er sterkt nok til å tole brukar på sånn 110-ish.

Kjør anbefaling ICON_SMILE

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654177 24/03/2021 15:00
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Har du dropper-post?

Re: Anbefal meg eit sete [Re: Ndreas] #2654263 24/03/2021 22:05
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja, men eg trur det blir litt vondt å kun bruke den, -uten sete.

Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654634 26/03/2021 09:17
B
Bjørn Møller Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hehe, den var morsom.😂

Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654670 26/03/2021 10:51
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har kjøpt meg SqLab til terrengsykkelen. Vedlig behagelig og mitt holder din ønskede vektgrense. Husker ikke hvilken type jeg har i farten. Med de oppgir maks vekt på rytter for alle setene sine på hjemmesiden sin. Der kan man også få opp forslag til hvilke seter som passer en, etter hva slags sykkelist og sittestilling man har. Etter det er gjort, er det bare å måle bredden på stussen (bekkenet) og finne korrekt bredde.

Ellers er vell Ergon ett godt valg. Liker du soffa så er kanskje WTB riktig valg....

Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654822 26/03/2021 21:01
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Arnebv
Eg er ikkje så enormt kresen på seter, det meste eg har hatt funker sånn tåleleg,

Hei Arne. Hva har du hatt før og hva er forskjellen på de tidligere og det nye? Har det nye en skarp kant på sida så kan jeg forstå at det er mulig å oppleve slike plager selv om jeg ikke har opplevd det. Hva i så fall med å bytte i et betydelig smalere sete med mykere/rundere sider? Bruker du forresten sykkelbukse/padding?
Om du ikke finner noe på bruktmarkedet har sykkelkomponenter masse seter som koster alt i fra et par hundrelapper til flere tusen, jeg vil tro at du kan ha nytte av å se på formen i forhold til det du har på sykkelen i dag.. men jeg syns egentlig ikke noe sete er for hardt og har gode erfaringer med mange merker, og syklene mine har selle italia, selle san marco(bontrager), fizik og wtb.

https://www.sykkelkomponenter.no/search_result?keywords=sete

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654837 26/03/2021 22:05
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg kan heller ikke ha seter med skarp kant, og har gjort stygge bomkjøp med f.eks Fabric. Dessverre går trendene i retning av at setene får stadig skarpere kanter. Mine favoritter er WTB og en del seter fra Selle Italia.

Var jeg deg, ville jeg sett etter noe fra WTB som passer i bredde og pris. Ikke lett å være sikker på å treffe blink når du handler på nett, men bikeshop.no har i alle fall noen, og målene er jo oppgitt.

Komfortsalene til Selle Italia er også veldig behagelige, og du finner et eksempel her: https://www.bikester.no/selle-italia-gel-flow-sadel-herre-M472738.html?vgid=G885738&cgid=36921

Redigert av FormannMjao; 26/03/2021 22:07.
Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654854 27/03/2021 01:41
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg kjøpte nylig Ergon SM som er litt tjukkere (mer padding) på siden enn seter jeg har brukt før. Kan være verdt å sjekke ut.
De har en ganske bra wizard hvor man fyller inn bruksområde mm.
Å.

Re: Anbefal meg eit sete [Re: Arnebv] #2654858 27/03/2021 07:10
A
Anicdu Offline
Fersking
Fersking
A
Specialized Phenom kan anbefales, samme med WTB Volt. Har også Ergon SME3 men synes det er smalt og lite polstret.

Re: Anbefal meg eit sete [Re: ingeplinge] #2654878 27/03/2021 09:17
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: ingeplinge
Sitat: Arnebv
Eg er ikkje så enormt kresen på seter, det meste eg har hatt funker sånn tåleleg,

Hei Arne. Hva har du hatt før og hva er forskjellen på de tidligere og det nye? Har det nye en skarp kant på sida så kan jeg at det er mulig å oppleve slike plager selv om jeg ikke har opplevd det.
(snip)

Har hatt fizik (Aliante?) , Wtb rocket, sdg, tidlegare, i tillegg til dei eg ikkje hugsar. Alle har fungert greit med tanke på låra. Wtb kjøpte eg for snart 15 år sidan nettopp av den grunn at setet eg hadde skrapa opp etc inside lår.

Alle er imidlertid vesentleg mindre behageleg enn det nye, (står på ei whyte-sykkel) bortsett frå dette med låra då.

Etter litt måling av sitteknuter og seter har eg kome fram til at eg bør iallfall ha medium bredde (130mm sitteknuteavstand), medan alle setene eg har hatt før var narrow. Setet på ny-sykkelen er medium..

Har lagt Wtb koda medium i ei ønskeliste på crc, etter at Volt først låg der. Skal sjekke ut andre forslag frå tråden også tommelopp

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå