Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips om aksjehandel

Tips om aksjehandel #2600424 12/04/2020 08:12
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Nå som aksjemarkedet fortsatt stuper ned i det mørke dypet tenkte jeg det kunne være fornuftig å innvestere i aksjer/aksjefond. Jeg er fullstendig blank på området.

Hvor er det lett tilgjengelig innformasjon på området, er ett abonoment på Dine Penger, Dagens Næringsliv, Kapital veien å gå ?


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600430 12/04/2020 08:51
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Ønsker du å ha det som en hobby hvor du prøver å slå markedet? Eller ønsker du kun å "utnytte" at markedet har falt? Ikke at de to er ekskluderende, men hvis svaret på spm 1 er nei så kjøp indeksfond. Hvis svaret på spm 2 er ja så lønner det seg sjelden å lese den samme informasjonen som alle andre. Hvordan skal man da slå dem?

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600434 12/04/2020 09:05
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Det mest lønnsomme er å kjøpe på bunn og selge på topp, dette er i praksis umulig, men det å forsøke kan vere en grei hobby. Gambling med forventningsverdi over 1 om du ikke handler for ofte og brenner pengene på kurtasje.

Opprett konto hos Nordnet, de har greit system og greie priser. Alt etter hvilken bank du har kan sikkert det også fungere.

En grei start er indexfond, gjerne KLP da de er billige og greie. Ingen kostnad for kjøp og salg. Tror det er noen fordeler om du jobber i kommune?
Lurt å spre kjøp utover, da reduserer du risiko.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600437 12/04/2020 09:18
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Informasjon er lett tilgjengelig uten noen av de abonnementene, og som det nevnes - det alle vet er vel av heller liten verdi.

Fond - da løser dette seg greit. Enten ved at du velger bransje/teknologi/profil du har tro på, ellers sprer du det mellom flere.

Annen variant - tror du børsen skal opp over de neste årene, så kjøper du bredt i tungvekterene på børs, og vekter deg ekstra opp i det du tror mest på, eller motsatt. (ingen tro på oljeprisen skal opp => dropp Equinor som eksempel).

Greia er at det handles ikke på fakta - det handles på forventinger, og det er gjerne det som skaper de kortsiktige bevegelsene, mens de lange er mer fundamentalt basert.

Mitt tips - det er altfor mange som i dag sitter med de tankene du har, og som også spør om det samme. En liten del av meg tilsier da at bunnen ikke er her riktig enda. Det kan selvsagt være feil, men jeg har liksom sett dette før....


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Tips om aksjehandel [Re: eOpseth] #2600453 12/04/2020 11:01
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: eOpseth
Greia er at det handles ikke på fakta - det handles på forventinger, og det er gjerne det som skaper de kortsiktige bevegelsene, mens de lange er mer fundamentalt basert.

Helt riktig og som hobbyinvestor så er det greit å kjøpe seg inn på de kortsiktige bevegelsene for å få en god start og så lese seg opp på selskapene man har og etter hvert bedømme fremtidsutsiktene. Hvis et selskap ser ut til å få motvind fremover i tid, selg uansett om det betyr at du må ta et tap. Hvis et selskap ser ut til å ha fremtiden for seg, bruk nedgangene til å fylle på. Kort sagt, i nedganger, flytt over penger fra de du har mistet troen på og over til de du har troen på, uten å være redd for at det der og da ser ille ut på gevinstprosenten. Og bruk "nye penger" (lønn f.eks.) på å prøve nye selskaper så ikke du blir for stor i det ene favorittselskapet, selv om det går pent oppover.

Noen enkle tips:
1. Følg med på bedrifter og bransjer. Finn frem triggerlister som sier hva som vil eller kan skje med selskapet fremover i tid.
2. Se etter viktige, bakenforliggende trender. Det er ikke tvil om at "grønne" aksjer kommer til å få et oppsving den nærmeste tiden. Det er bare om å gjøre å finne de levedyktige. Det er om å gjøre å se forskjell på gullfuglen og egen fot.
3. Ikke baser dine aksjekjøp på tips du finner på nett. ICON_WINK

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600485 12/04/2020 16:57
Registrert: May 2015
Innlegg: 325
G
GGG Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2015
Innlegg: 325
Det er selvsagt mange meninger om dette, men faktum er at svært få mennesker slår indeks over tid. Min tilnærming er at den tiden det vil ta meg å sette meg skikkelig inn i dette ikke er verdt det, og at man da må prøve å finne noe som følger indeks, med så lav kostnad som mulig. Ergo, billige indeksfond.

Re: Tips om aksjehandel [Re: GGG] #2600503 12/04/2020 18:59
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Sitat: GGG
Ergo, billige indeksfond.


Eller en miks av de store på børsen etter eget forgodtbefinnende eller tro.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Tips om aksjehandel [Re: eOpseth] #2600508 12/04/2020 19:47
Registrert: May 2015
Innlegg: 325
G
GGG Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2015
Innlegg: 325
Funker også, 20 stykk er vel det magiske tallet, om jeg husker riktig.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600566 13/04/2020 07:28
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
M
Marøder Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Som de andre sier her: indeksfond. Deretter lukk øynene, lev livet som vanlig og ikke sjekk kursen!

Husk at en aksjeinvestor vil kunne oppleve mange av de samme følelsene som en person som lider av "spillegalskap"; alt fra en rask høy til fortvilelse. Og disse følelsene får oss til å gjøre dumme valg. En god investor er følelsesløs og upåvirket av tap eller gevinst. De færreste av oss er slik. Euforien over å ha gjort en god deal, gjør raskt at man selger aksjer som stiger for tidlig. I tillegg gjør overdreven optimisme at man beholder en taper alt for lenge (og gjerne kjøper enda mer av denne). Og husk at en god investor i et godt marked, kan være katastrofalt dårlig i et surt marked. Det er nesten random walk.

Men hvis du har dyptgående interesse, så bør du lese deg opp. Og huske at penger er som skit, det tiltrekker seg fluer. Egentlig finnes det veldig få troverdige kilder. Alle har en agenda. Leser du aksjetipsene i Finansavisen hvor store meglerhus kommer med sine favoritter, kan du være ganske sikker på at deres kunder er inne i aksjen for lenge siden og at de nå trenger noen andre til å drive kursen. Se heller ikke bort fra at de er i selgermodus... Du må heller ikke finne på å lese Hegnar forum. Der har du mange mennesker uten skrupler, peiling og med spillegalskap.

Du bør sette deg inn i hvordan aksjemarkedet svinger i ulike konjunkturer. Hvilke faktorerer er viktige i de ulike konjunkturene? Hvilke indikatorer kan signalisere et trendskifte? F.eks nå, hvilke indikatorer signaliserer best at nedgangen i økonomien pga. Corona er over (tenk marginalverdier) - hint: råvarer. Hvilke aksjer gjør det best i de ulike konjunkturene? Hvilke aksjer begynner først å stige når ting snur? På motsatt side; hvilke aksjer er det bra å eie når økonomien går nedover, dvs snur fra oppgang- til nedgangskonjunktur. Og husk å ikke legg alle eggene i en kurv. Man bør minimum eie 6-7 forskjellige aksjer (og ikke bare innenfor et segment som f.eks råvarer).

Er du matematiker med tro på det overnaturlige, kan kanskje noen bøker om teknisk analyse være noe. Det finnes mange som sverger til teknisk analyse. Da trenger du ikke kjenne selskapene så godt.

I tillegg må du ha strenge handlestrategier for å tøyle følelsene som garantert kommer til å oppstå... lær deg å bruke stop-loss, både som verktøy for aksjer som øker og synker i verdi.

Redigert av Marøder; 13/04/2020 07:31.
Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600572 13/04/2020 07:52
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Det jeg kanskje ville vurdert, om bare for å plassere noe cash, var å kjøpe "aksjen" QQQ.

Dette er strengt tatt ikke en aksje, men et "ETF" - altså "exchange traded fund". Et indexfond, som man kan kjøpe på børsen som andre aksjer.
Siden den handles på børs, så er det ganske lav transaksjonspris (like lite som å kjøpe enhver annen aksje).
Denne følger bevegelsen til de 100 til enhver tid største aksjene på nasdaq-børsen.
Nå som markedet har hatt en dipp, er det kjøpsmulighet.
Risikoen for at de 100 største selskapene, tech-selskaper, ikke klarer seg bra ut av dette her på noen 5-10 års sikt, er vel heller liten.
Mange av de største selskapene har også virksomhet som går bra når folk sitter isolert hjemme.
Eksempelvis Microsoft går visst så det griner om dagen - "alle" bruker teams. Blir spennende ved neste kvartalsrapport.

QQQ - Invesco QQQ ETF brosjyre

https://en.wikipedia.org/wiki/Invesco_PowerShares

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600593 13/04/2020 10:12
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Et enkelt konkret tips om du er usikker på hva du skal gjøre er å bare få ut fingeren og kjøpe aksjer til en for deg relativt lav sum, da får du litt følelsen med det.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600919 14/04/2020 19:27
Registrert: May 2015
Innlegg: 325
G
GGG Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: May 2015
Innlegg: 325
En annen ting som kan være lurt er å spre investeringen over tid, på den måten minimerer du risikoen for å treffe en topp (eller bunn), samme strategi når du tar ut.

Re: Tips om aksjehandel [Re: mtbmaniac] #2600932 14/04/2020 20:29
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Sitat: mtbmaniac
Det jeg kanskje ville vurdert, om bare for å plassere noe cash, var å kjøpe "aksjen" QQQ.

Dette er strengt tatt ikke en aksje, men et "ETF" - altså "exchange traded fund". Et indexfond, som man kan kjøpe på børsen som andre aksjer.
Siden den handles på børs, så er det ganske lav transaksjonspris (like lite som å kjøpe enhver annen aksje).
Denne følger bevegelsen til de 100 til enhver tid største aksjene på nasdaq-børsen.
Nå som markedet har hatt en dipp, er det kjøpsmulighet.
Risikoen for at de 100 største selskapene, tech-selskaper, ikke klarer seg bra ut av dette her på noen 5-10 års sikt, er vel heller liten.
Mange av de største selskapene har også virksomhet som går bra når folk sitter isolert hjemme.
Eksempelvis Microsoft går visst så det griner om dagen - "alle" bruker teams. Blir spennende ved neste kvartalsrapport.

QQQ - Invesco QQQ ETF brosjyre

https://en.wikipedia.org/wiki/Invesco_PowerShares


Du får dobbeltbeskatning med QQQ med mindre du gjør en skikkelig innsats på skattemeldingen, men hyggelig at du bidrar ekstra til fellesskapet. Finnes bedre alternativer med samme eksponering.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2600933 14/04/2020 20:38
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Jeg ville heller kjøpt Bitcoin. Sannsynligvis den beste investeringsmuligheten vi har.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Skikongen] #2600938 14/04/2020 21:13
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: Skikongen


Du får dobbeltbeskatning med QQQ med mindre du gjør en skikkelig innsats på skattemeldingen, men hyggelig at du bidrar ekstra til fellesskapet. Finnes bedre alternativer med samme eksponering.


Takk for bidraget ditt, som ikke var et bidrag egentlig. Jeg foreslo i det minste noe.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2601010 15/04/2020 09:00
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
Kan jo være en idè å lete etter aksjer i selskaper som tjener på at folk kommer til å være mer hjemme...eller er upåvirket av lav oljepris....
Orkla er en sånn bedrift som bare tjener masse penger...som dermed betaler en del utbytte. Ser at aksjen allerede har gått mye opp det siste året, men er jo litt bølgedaler....men virker å være en god aksje...og en trygg havn....men som sagt så spørs det om mye av gevinsten allerede er hentet ut....men spørs jo hvor langt tidsperspektiv du har...Har du de i 10 år må det jo være gode greier.

Re: Tips om aksjehandel [Re: Tormod..] #2601257 16/04/2020 07:38
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230
Sitat: Tormod..
Kan jo være en idè å lete etter aksjer i selskaper som tjener på at folk kommer til å være mer hjemme...eller er upåvirket av lav oljepris....
Orkla er en sånn bedrift som bare tjener masse penger...som dermed betaler en del utbytte. Ser at aksjen allerede har gått mye opp det siste året, men er jo litt bølgedaler....men virker å være en god aksje...og en trygg havn....men som sagt så spørs det om mye av gevinsten allerede er hentet ut....men spørs jo hvor langt tidsperspektiv du har...Har du de i 10 år må det jo være gode greier.


Med tanke på kortsiktig gevinst var vel bunnen på denne for ca. 1 mnd. siden. En del aksjer vil kunne stupe igjen, men ikke denne(tror jeg...) Fortsatt noen kroner å hente allikevel og det er jo en ganske "safe" aksje som vil gi noen prosent i året.


iq
Re: Tips om aksjehandel [Re: Tormod..] #2601262 16/04/2020 08:11
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: Tormod..
Kan jo være en idè å lete etter aksjer i selskaper som tjener på at folk kommer til å være mer hjemme...eller er upåvirket av lav oljepris....

Det er tydeligvis ikke alltid så lett det heller ICON_LAUGH
https://time.com/5792310/zoom-zm-stocks-coronavirus/

Redigert av DesmoSkier; 16/04/2020 08:12.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2601264 16/04/2020 08:14
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Jeg forsto ikke poenget, er det å
1) bli rik raskt generelt
2) treffe bunnen perfekt denne gangen og bli rik raskt
3) spekulere kortsiktig i enkeltaksjer som flytter seg veldig mye fra dag til dag akkurat nå, Norwegian, olje-relatert etc og bli rik raskt
4) spare i aksjer over tid
5) lære mer om aksjemarkedet ved å være med

Det er en betydelig risiko i markedet nå, i første omgang synes bunnen å være nådd og markedet spesielt på rentesiden (high yield fond, pengemarkedsfond etc) har kommet godt tilbake... Men hvem vet om de langsiktige trendene tilsier at Norge, Europa og hele verden er på vei ned i en lengre og mørkere bølgedal og at vi vil seigpines når selskapene leverer dårlige tall for Q1 og etterhvert Q2, Q3 osv, bankene begynner å tape penger, folk fortsetter å handle mer på nett og kommer ikke tilbake til handlesentere, folk sparer mer og handler mindre, arbeidsløsheten holder seg høy, mange konkurser (JA de kommer), de enorme krisepakkene til mange land begynner å bli dyre å betjene (Italia var jo i praksis "gjeldsslave" før Corona), folk kommer kanskje til å reise mindre fremover, priser på eiendom faller (ja det kommer til å skje) osv. Hvem er det som kjøper ny bil, dyr hytte eller annen luksus nå ? Hele verden er svært avhengig av privat forbruk, at bedrifter investerer og at det offentlige holder aktiviteten oppe. Dette er bare eksempler som i ulik grad har skjedd eller kommer til å skje.

Jeg sitter riktignok i styret i et fonds selskap og har folk som selger fond i banken hos meg men er ikke skikket til å spå hva som kommer til å skje. Min magefølelse sier at det vil bli verre før det blir bedre og at vi vil slite med dette i mange år fremover. Jeg solgte en del av mine fond en stund før bunnen og har ikke gått inn igjen.

Til de som vil spekulere, sørg for at du har råd til å tape mye, kos deg med aksjemarkedet (det er jo ganske gøyalt), legg inn stopp loss (det vil si sett et tak på hvor mye du er villig til å tape og ta tapet, svelg skuffelsen, før det går helt til helvete)....


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2601269 16/04/2020 08:26
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Jeg har en venn i Canada/BC som ser ut til å greie å forvalte pengene sine ganske godt, også i disse tider.

Det er en leseliste og en del interessante poenger i denne fb-tråden han har lagt ut.
https://www.facebook.com/leelau/posts/10156629238646626

Hovedpoenget er vel at det er veldig mye å sette seg inn i for å gjøre dette bra (som så mye annet her i verden ICON_WINK )

Lee har forresten bruker her inne på terrengsykkel.no også ICON_WINK


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tips om aksjehandel [Re: EmilZipp] #2601272 16/04/2020 08:38
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
A
Appelsin Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
En ting er at bedrifter går dårlig, og økonomien generelt. Men hvordan tenker man seg at inflasjon mm. vil virke inn? Blir det trykket penger vil vel verdien av kontanter gå ned?

Re: Tips om aksjehandel [Re: Appelsin] #2601408 16/04/2020 15:13
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: Appelsin
En ting er at bedrifter går dårlig, og økonomien generelt. Men hvordan tenker man seg at inflasjon mm. vil virke inn? Blir det trykket penger vil vel verdien av kontanter gå ned?


Det meste av økonomisk teori baserer seg på historiske hendelser og man forsøker å lære av disse. Denne gangen er man på upløyd mark, det pøses penger inn i økonomien (eller trykking av penger) i mange varianter og land med svak økonomi allerede mister inntekter og øker kostnader. Det er usikkert hva som vil hende blant annet med inflasjonen. Jeg er ikke makroøkonom heller...

Wikipedia beskriver dette ganske bra. Pengemengden økes ved at det "trykkes penger" av staten og motvirkes dersom bankene ikke tør å låne ut penger til privathusholdninger og bedrifter eller at disse ikke etterspør mer gjeld. For å si det slik, bankene og bedriftene blir mer forsiktigere nå...

https://no.wikipedia.org/wiki/Inflasjon


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips om aksjehandel [Re: DesmoSkier] #2601425 16/04/2020 16:58
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Sitat: DesmoSkier
Jeg har en venn i Canada/BC som ser ut til å greie å forvalte pengene sine ganske godt, også i disse tider.



Aha.. Jeg har lagt merke til han der via en annen syklist og lurt på hvordan han har tid/råd til å komme til Trøndelag for å sykle. Men da er han kanskje FIRE ICON_SMILE Living my dream...

Re: Tips om aksjehandel [Re: erikskon] #2601458 16/04/2020 19:53
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: erikskon
Men da er han kanskje FIRE ICON_SMILE
Det vil jeg si at han er ICON_WINK


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tips om aksjehandel [Re: Flamini] #2601473 16/04/2020 21:49
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 399
Sell in May, stay away....
DNB har et poeng....kan fort komme nye store fall i aksjemarkedene....særlig nå som Corona eskalerer i USA, ledighetstall der stiger veldig og oljeprisen ikke ser ut til å bli så sterk....

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/etter-boka


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå