Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bil/Service: har jeg blitt lurt?

Bil/Service: har jeg blitt lurt? #2512450 25/09/2018 15:19
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
Hadde akkurat bilen inne på periodeservice. Bilen gikk helt fint. På service ble bl.a. følgende byttet:
- motoroljefilter
- pakning, oljetappeplugg
- drivstoffilter
Jeg kjører hjem, lar bilen stå ubrukt i 4-5 dager. Når jeg så starter den, starter bilen med redusert motoreffekt og servicelampen (gul motor) lyser. Kjører litt videre. Slår av motoren og starter opp, og alt er fint. Det samme skjer flere ganger. Typisk er det bare når bilen har stått litt at den fusker/har redusert motorkapasitet.
Jeg tenker (selvsagt?) at dette har sammenheng med servicen den akkurat har vært på, og leverer inn bilen og forventer at feilen blir rettet.
Verkstedet ringer meg opp å sier at feilen ikke skyldes servicen og det er dieselpumpen som har røket - og at det ikke kan skyldes service, og at det var en ren tilfeldighet at dette skjedde rett etter service. (Følgende blir byttet på oppfølgingsservice: pumpesett, innsprøytning, filter drivstoff, skifte scv ventiler)
Personlig tror jeg fremdeles at feilen skyldes noe som skjedde på service - kanskje at smuss fra drivstofffilter kom inn i pumpen(????)...hva vet jeg - har ikke peiling på bil....men jeg har svært liten tro på at dette er en tilfeldighet. Hva tror dere? (Regner med at det er noen litt mer kvalifiserte synsere her enn meg)

Redigert av hilmer; 25/09/2018 15:21.
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512458 25/09/2018 16:09
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,080
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,080
Ikke så veldig kyndig på bil. Men står ikke pumpa før filteret? hvis så har jeg vanskelig for å se at de skulle ødelegge pumpa med å bytte filter. Mulig de har ødelagt pumpa di, men tror heller det er snakk om tilfeldigheter.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: Paulus] #2512463 25/09/2018 16:19
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
Mulig at du har rett mht plassering - men jeg vet ikke. Fant et annet nettsted som beskrev at SCV ventilene ofte var årsaken til problemet jeg opplevde - og at det ofte holdt å rense disse.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512475 25/09/2018 17:14
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,080
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,080
Ja det kan kanskje være. Jeg regner med de har rutiner på at når de bytter det ene så bytter de det andre også. Ofte så kan kunden få større utgifter på feilsøking enn det koster å bytte hele sulamitten hvis verkstedet skal begynne å rense ditt og datt for å se om det er feil kun på en enkelt del.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512476 25/09/2018 17:18
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
Ser den.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512511 25/09/2018 21:34
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 10
M
mgronst Offline
Fersking
Offline
Fersking
M
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 10
Hva slags bil/motor er dette?
Så vidt jeg vet så skal feks ikke høytrykks diesel pumper kjøres uten drivstoff da de ikke får smøring og kan havarere. Dette kan typisk skje ved lufting ved bytte av filter. Derfor luftes slike ved hjelp av diagnoseutstyr, og ikke ved å bare kjøre starter til det kommer drivstoff frem. Med forbehold om at jeg tar feil, da jeg er heller ingen ekspert på dette.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512514 25/09/2018 22:18
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 359
aleks75 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 359
Blir man ikke lurt hver gang man har bilen inne på verksted?


Aleksander
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: aleks75] #2512520 26/09/2018 04:52
Registrert: Mar 2018
Innlegg: 644
1
123nils Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
1
Registrert: Mar 2018
Innlegg: 644
Sitat: aleks75
Blir man ikke lurt hver gang man har bilen inne på verksted?


Har noen ganger tenkt/følt der på sykkelverksted også.
(dåg ikke de jeg har brukr siste halvår)

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512537 26/09/2018 07:05
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,135
T
TrondAM Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,135
Har ei liknandes erfaring:
Opplevde få dagar etter tankskifte (lekasje..) at motoren begynte å fuske med diverse feilkoder, stoppe, vanskeleg å få start etc (feilkoder rundt railtrykk etc), verkstedet meinte at tankskiftet ikkje hadde noko som helst årsak, men mistenker jo det ettersom dieselen fra gamletanken vart pumpa over på ny tank. Verkstedet nekta for at det hadde ført til at forurensning hadde nådd motoren ettersom filteret såg fint ut.
Verkstedet brukte prøve/feile metoda, etter kvart verkstedsbesøk funka bilen i eit par timar før det kom ei ny feilkode..
Endte opp med skifte av dieselpumpe, dieselfilter, sensorar på railen samt 4 nye dieseldyser før bilen fungerte. Vart dyrt (50k) sjølv med ein rimeleg stor kvantumsrabatt, men noko innrømmelse fikk eg aldri..

Anbefaler å holde seg langt unna Vianor AS avd Leangen i Trondheim, om ikkje fordi dei nødvendigvis er dårlegare enn andre, så iallefall fordi eg er misfornøgd med dei ICON_TONGUE

Redigert av TrondAM; 26/09/2018 07:14.
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512544 26/09/2018 07:21
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 6,776
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
B
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 6,776
Erfaringsmessig gjør bilverksteder en del feil og litt slett arbeid. Hva som da er mest sannsynlig - kløning på verksted eller tilfeldighet - er oppe til sannsynlighetsvurdering.
Med mgronst og nå også TrondAM sin kommentar, stemmer jeg for kløning.


Rule #72 // Legs speak louder than words
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: mgronst] #2512556 26/09/2018 08:12
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
Sitat: mgronst
Hva slags bil/motor er dette?
Så vidt jeg vet så skal feks ikke høytrykks diesel pumper kjøres uten drivstoff da de ikke får smøring og kan havarere. Dette kan typisk skje ved lufting ved bytte av filter. Derfor luftes slike ved hjelp av diagnoseutstyr, og ikke ved å bare kjøre starter til det kommer drivstoff frem. Med forbehold om at jeg tar feil, da jeg er heller ingen ekspert på dette.

Det er en Landcruiser - 2004.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512586 26/09/2018 10:01
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 80
G
Giantxtc2 Offline
Medlem
Offline
Medlem
G
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 80
Nå har D4D motorene trøbbel med både dyser, pumpe og scv-ventiler...

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512736 26/09/2018 18:29
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 381
Lucifer- Online
Entusiast
Online
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 381
En kollega hadde bilen sin inne på service. Bytte av olje og filter var en del av det, dette var spesifisert til 1t 30 minutter arbeid på kvitteringa.

De ringte han etter han hadde kjørt hjemover fordi de hadde klart kunstykket å bruke feil olje på bilen, så de måtte få han inn igjen og bytte olje og filter igjen.

Det nærmet seg helg, og det tok ca 13 minutter fra han leverte fra seg bilen til han fikk den i retur med ny olje og nytt filter igjen.

Da han nevnte noe om at gutta på verkstedet jaggu jobbet fort når det nærmet seg helg, og prøvde å hinte til at 1t 30min var drøy takst for en jobb som kan gjøres på 13 minutter ble han møtt med null forståelse, et skjevt smil og noe mumling om fastpris.

Dette var snakk om Møller, og de har vel aldri vært kjent for hverken eksepsjonelt god service eller lave priser.

Redigert av Lucifer-; 26/09/2018 19:26.
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: Lucifer-] #2512739 26/09/2018 18:38
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 6,776
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
B
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 6,776
Hehe. Ofte bruker de flere timer lenger enn tida de tar betalt for også. De kløner vel såpass mye at de ikke rekker det på oppsatt tid fra Audi. Særlig hvis de må gjøre noe audicom-greier flyr timene ICON_GRIN


Rule #72 // Legs speak louder than words
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: buffest] #2512771 27/09/2018 04:07
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,238
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
V
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,238
Nå har ikke jeg finlest hele tråden, men peil oljen, en veninne opplevde det samme etter service, og tro det eller ei , verkstedet hadde fylt absurde mengder for mye olje som resulterer i omtrent samme symptomene som du beskriver. Det kunne nesten virke som de ikke hadde tappet av, men bare fyllt på. Hvordan de byttet filter uten å oppdage dette aner jeg ikke.
Men ja, det kan forekomme veldig mye rart på verksted;-)

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512790 27/09/2018 06:35
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 469
A
AndreasLie Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 469
Når det kommer til antall timer på kvittering kontra hvor lang tid en jobb tar så er det merke som bestemmer det. Det har noe mer at når man skal booke inn biler for en hel dag så må man ca vite hva man rekker. En god mekaniker med erfaring skrur mye raskere enn oppsatt tid på ting som går som det skal. Er det feilsøking så kan det fort gå andre veien. Lønna til en mekaniker er utifra hvor mange timer han klarer å skru inn, så klarer han å skru inn jobber som totalt skulle tatt 12t på en 8t dag så får han bonus for de 4t. Uten bonus er lønna ganske dårlig.

Hvis dere synes det er så dyrt så begynn å skru selv, trenger ikke være rakettforsker for å bytte olje på en bil

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: AndreasLie] #2512830 27/09/2018 08:38
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,141
Sitat: AndreasLie

Hvis dere synes det er så dyrt så begynn å skru selv, trenger ikke være rakettforsker for å bytte olje på en bil

Ikke så lett med gateparkering, og ikke noe sted å mekke....

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512844 27/09/2018 09:06
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 529
K
Kjetil307 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 529
Sitat: hilmer
Sitat: AndreasLie

Hvis dere synes det er så dyrt så begynn å skru selv, trenger ikke være rakettforsker for å bytte olje på en bil

Ikke så lett med gateparkering, og ikke noe sted å mekke....

Kjøp garasje da det har bilfirmaet gjordt å de betaler for gateparkeringa.
Ting koster å drifte også.Advokat har et kontor der betaler alle lett 3000 kr timen uten å mukke/bli lurt.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512852 27/09/2018 09:53
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,532
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,532
Man bør være glad for at de finner feilen.

Min erfaring med bilverksteder er at uansett hva man forklarer til verkstedet så hører de ikke på en. Slitsomt når man er over snittet nerd og har pleid å levere bilen ferdig feilsøkt og med instruks om å ikke nullstille feilkoder. Ikke bestiller bilverksteder opp deler på forhånd selv om de har fått en oversikt over hva som er defekt. Så er det jo det med vanskelighetsgrad, tid og utstyr med tanke på egeninnsats.



Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512853 27/09/2018 09:57
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 271
J
johannessen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 271
Trenger ikke garasje med løftebukk for å skifte olje og filter. Jeg har skrudd mye ute på grusplass ICON_WINK

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: johannessen] #2512854 27/09/2018 10:00
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,532
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,532
Sitat: johannessen
Trenger ikke garasje med løftebukk for å skifte olje og filter. Jeg har skrudd mye ute på grusplass ICON_WINK

Det har jeg også. Er en grunn til at jeg har en lys og fin isolert dobbelgarasje med epoxygulv nå.

Er ikke noe trivelig å stå ute på en grusplass.

Redigert av Syklist1; 27/09/2018 10:01.


Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: Syklist1] #2512858 27/09/2018 10:18
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 6,776
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
B
Registrert: Apr 2015
Innlegg: 6,776

Sitat: Syklist1
Man bør være glad for at de finner feilen.

Enig.

Jeg har i grunn ikke stort problem med versktedpriser, selv ikke Møller. Bil koster, særlig verditap. Men at man leverer bilen med en feil, og så bare "gjør de noe de mener er glupt" og leverer tilbake bilen med samme feil, er ganske ubrukelig. Jeg snakker ikke da om småfeil, men f.eks. AC som ikke virtket overhodet. Ikke innmari vanskelig å teste at det de gjorde ikke fikset noe, for å si det sånn.
Lønn og status for bilmekanikere måtte vært høyere hvis det skulle vært attraktivt for de rette folka. Som så mye annet.


Rule #72 // Legs speak louder than words
Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2512940 27/09/2018 16:29
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 517
G
gutt45kg Online
Avhengig
Online
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 517
Har kjøpt odbd-ii som leser feilkoder vha iphone. Fungerer bra, og har "reparert" dvs byttet ut 2 defekte komponenter selv - kjøpt billig på ebay. Verkstedet tar 10-dobbelt pris, og ca 1400,- bare for å lese feilkodene.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2513510 01/10/2018 07:09
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 469
A
AndreasLie Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 469
Før så kunne man dra på bensinstasjonen ved Bjerke Travbane og leie bukk for en time. Det så ikke ut der, men praktisk når man trengte å få løftet opp en bil. Vet ikke om dette fortsatt er i drift, men kanskje noen andre gjør det?

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: hilmer] #2513607 01/10/2018 11:34
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,425
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,425
Kjøpte en hacka Vag com selv på Finn som er innkjent mange ganger.
Og med DIY videoer fra Youtube er det mye som er veldig enkelt selv..

Bytta to hjullager og en luftbelg i vår og sparte sikkert 15000,- i forhold til priser jeg fikk hos Møller. Bra betalt for noe som tok tilsammen 4 t i garasjen.

Oljeskift bytter jeg kun på verksted om bilen er så ny at det har verdi og følge service hefte.
På eldre biler bytter jeg selv og skriver inn i boka selv med km.

Re: Bil/Service: har jeg blitt lurt? [Re: Syklist1] #2513704 01/10/2018 18:14
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 271
J
johannessen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Nov 2017
Innlegg: 271
Sitat: Syklist1
Sitat: johannessen
Trenger ikke garasje med løftebukk for å skifte olje og filter. Jeg har skrudd mye ute på grusplass ICON_WINK

Det har jeg også. Er en grunn til at jeg har en lys og fin isolert dobbelgarasje med epoxygulv nå.

Er ikke noe trivelig å stå ute på en grusplass.


Helt sant. Min garasje har lys, musikk og løftebukk. Ingen bruksbiler blir oppbevart der inne ICON_SMILE
Men poenget er at det er fullt mulig å gjøre småting ute, oljeskift og å legge om hjul er fortsatt slike småting


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå