Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 16 1 2 13 14 15 16

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2662578 06/05/2021 09:30
M
MartMart Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Satte på nytt kjede for sesongen, renset det i henhold til squirts anvisninger og hadde på godt med voks. Lot stå til dagen etter før første tur.

Var fantastisk å sette seg på sykkelen med helt stille drivverk, men etter 5 mil i Nordmarka la jeg merke til at det begynte å lage lyd. Ble verre resten av turen. Heiv på mer squirt før neste tur, og starta igjen med stille drivverk, men etter et par mil var samme lyden tilbake.

For meg høres det ut som tørt kjede, men jeg vet ikke helt hvor mye lyd som egentlig er normalt? Tenkte ikke så mye over det da jeg kjørte med vanlig olje.

Synes dere andre som bruker squirt at dette høres normalt ut eller bør jeg starte forfra med ny kjederens for å få det til å bli bra?

Redigert av MartMart; 06/05/2021 10:00.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2668979 17/06/2021 21:17
L
LM_Løvdal Offline
Fersking
Fersking
L
Tenker å gå fra div. oljeprodukter til Smoove på samtlige sykler etter å ha lest tråden her.

Har fått med meg at grundig rens av kjedet er nødvendig før første påføring av Smoove.
Men hvor nøye er dere med rens av øvrig drivverk? Hva er anbefalte rensemidler og metode?

Selv har jeg pleid å ta det grøvste med børste og varmt såpevann og deretter f.eks. Muc Off kjederens og fille hvis jeg gidder å flikke litt.

(Muc Off sine "Wet" og "Dry" -oljer er forresten etter min erfaring elendige greier...)

/LM
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: LM_Løvdal] #2669009 18/06/2021 07:29
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig det er omtrent som å banne i kjerka, men jeg har brukt Smoove et års tid.
Nå har jeg gått tilbake til Rock 'n' Roll Gold (gul) til tørre forhold, Extreme (blå) til søleforhold. Synes den holder bedre, rett og slett.

Gaute
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669017 18/06/2021 07:52
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er med på banning.
Jeg har kjørt Rock n' Roll blended på våren og forsommeren.

Hva er "blended". Jo det er slumper av Gold, blå og rød, mest det siste som jeg blanda sammen.
Virker riktig fint når det er tørt, men må påføres hver tur. Noe som ikke er problematisk med de forholdene vi har hatt nå.

Når den er oppbrukt switcher jeg til varmvoks.

LarsB

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: LM_Løvdal] #2669035 18/06/2021 08:49
espenta Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: LM_Løvdal
Tenker å gå fra div. oljeprodukter til Smoove på samtlige sykler etter å ha lest tråden her.

Har fått med meg at grundig rens av kjedet er nødvendig før første påføring av Smoove.
Men hvor nøye er dere med rens av øvrig drivverk? Hva er anbefalte rensemidler og metode?

Selv har jeg pleid å ta det grøvste med børste og varmt såpevann og deretter f.eks. Muc Off kjederens og fille hvis jeg gidder å flikke litt.

(Muc Off sine "Wet" og "Dry" -oljer er forresten etter min erfaring elendige greier...)

Jeg bare tok en kost med restene av rensemiddelet og tok kjapt over drevene. Hadde stort sett brukt dry lube tidligere, så var ikke så mye å få bort. Det viktigste er vel uansett at kjedet ikke har olje, slik at voksen kan trenge inn i leddene.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669040 18/06/2021 09:31
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har brukt Rock n' Roll Gold og Extreme i mer enn 10 år nå og skjønner ikke greia med alt styret rundt kjedesmørning, rengjøring, dypping, koking osv.
I alle fall ikke om man ikke pendler i saltsuppe eller sykler mange mil på landevei.

Påføres enten i god tid før tur eller rett før om man er glemsk, tørke av og kjedet er alltid rent og pent.
Om det plutselig har skiftet fra tørt til vått og det er Gold på kjedet, kan det være at jeg drar på litt Extreme før jeg tråkker ut.
Bruker vel ca 1 minutt maks mellom turer på dette, det holder i massevis, tid er dyrebare greier for meg.
Har funka finfint i årevis og mine kjeder varer lenge, resten av drivverket også.

Keep it simple!

Roy

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669043 18/06/2021 09:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Gikk over fra ren parafinvoks til Molten nå, og det var merkbar forskjell. Føles bedre smurt nå, så jeg fortsetter med Molten. Fordelen med varmvoksing er jo at man slipper å smøre så ofte. Med Rock n roll må man jo smøre hele tiden.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2669050 18/06/2021 10:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Med Rock n roll må man jo smøre hele tiden.

Hele tiden faktisk. ICON_LAUGH

Roy

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Ripen] #2669051 18/06/2021 10:14
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
Jeg har brukt Rock n' Roll Gold og Extreme i mer enn 10 år nå og skjønner ikke greia med alt styret rundt kjedesmørning, rengjøring, dypping, koking osv.
[...] Påføres enten i god tid før tur eller rett før om man er glemsk, tørke av og kjedet er alltid rent og pent.
Om det plutselig har skiftet fra tørt til vått og det er Gold på kjedet, kan det være at jeg drar på litt Extreme før jeg tråkker ut.
Bruker vel ca 1 minutt maks mellom turer på dette, det holder i massevis, tid er dyrebare greier for meg.

Enig, samme her. Og, når det kommer til kjederens, vil jeg slå et slag for en tur i skikkelig sølevær. En lynkjapp spylings ved hjemkomst - vips, skinnende reint og klart for ny runde med Rock 'n' Roll. ICON_WINK

Gaute
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Ripen] #2669053 18/06/2021 10:24
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Ripen
I alle fall ikke om man ikke pendler i saltsuppe eller sykler mange mil på landevei.

Påføres enten i god tid før tur eller rett før om man er glemsk, tørke av og kjedet er alltid rent og pent.
Har funka finfint i årevis og mine kjeder varer lenge, resten av drivverket også.

Keep it simple!

Enig!

Sverget mange år til mucoff dry og wet. Trudde wox var tull, helt til jeg fikk ei gratis flaske RnR. Greit å slippr alt sølet. Nå blir det ikke på langt nær så my dritt som må fjernes. Bestilte akkurat påfyll, stor gold og extreme til bikeshop. Ikke noen upris heller

Tar en dyprens av og til med ultralydvasker, når jeg demonterer baktrianglet. Vet mange synes det er tull, bla Geirk. Jeg tenker at det ihvertfall ikke gjør noe skade, og tar jobben. Kommer ut mye småpuss

Redigert av Stupfull; 18/06/2021 10:27.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Stupfull] #2669069 18/06/2021 11:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Stupfull
Tar en dyprens av og til med ultralydvasker, når jeg demonterer baktrianglet. Vet mange synes det er tull, bla Geirk. Jeg tenker at det ihvertfall ikke gjør noe skade, og tar jobben. Kommer ut mye småpuss

Alt det småpusset er med på å akselerere kjedeslitasje. Takk for at du minte meg på at jeg må ha ny ultralydvasker. Hvilken har du? Merket at det ikke ble rent nok med bare risting i flaske med løsemidler sist.

For å unngå alt dette som kommer inn, slår jeg nok et slag for varmvoksing, siden det hindrer at dritten kommer inn i første omgang.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669074 18/06/2021 11:53
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heldigvis finnes det ikke en fasit som fungerer for alle!

(Dette skriver jeg selvsagt bare fordi jeg da kan bruke opp lageret mitt av RnR uten å fremstå som helt utdatert).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669076 18/06/2021 12:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg anbefaler alle å høre alle Ask Josh Anything-episodene på Marginal gains-podcast. Da blir det lett å nerde og bli overbevist på hvorfor man bør smøre kjedet med varmvoks. Drit i wattene, men vedlikeholdsintervallene og det at møkk ikke kommer inn.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2669077 18/06/2021 12:09
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Alt det småpusset er med på å akselerere kjedeslitasje. Takk for at du minte meg på at jeg må ha ny ultralydvasker. Hvilken har du? Merket at det ikke ble rent nok med bare risting i flaske med løsemidler sist.

For å unngå alt dette som kommer inn, slår jeg nok et slag for varmvoksing, siden det hindrer at dritten kommer inn i første omgang.

Har fra et merke som leverer stash til hjemnelading. Virker som samme vasker fåes under flere navn, og bedre pris. Holder til enkelt bruk, men blir litt svak til feks bildeler. Da trenger man flere hoder og mer trykk, slik jeg har forstått det.

https://www.jaktdepotet.no/display....311&isUrlRewritten=true&mobil=ja

Har brukt samme miksen som til messing, varmtvann, zalo og sitronsyre.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Stupfull] #2669084 18/06/2021 13:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Har fra et merke som leverer stash til hjemnelading. Virker som samme vasker fåes under flere navn, og bedre pris. Holder til enkelt bruk, men blir litt svak til feks bildeler. Da trenger man flere hoder og mer trykk, slik jeg har forstått det.

https://www.jaktdepotet.no/display....311&isUrlRewritten=true&mobil=ja

Har brukt samme miksen som til messing, varmtvann, zalo og sitronsyre.

Denne er identisk med Biltema sin til ca. halve prisen. Er for svak, synes jeg, og vil ha stål nå som jeg allerede har brukt opp en slik (ikke helt idiotsikker tømming)

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669092 18/06/2021 14:15
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Stemmer nok det ja, hørt om folk som også har vært skuffet over hylsevask med disse. Og kjøpt en industriell variant, med tømming på siden etc. Det blir vist noe helt annet.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Stupfull] #2669093 18/06/2021 14:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Stemmer nok det ja, hørt om folk som også har vært skuffet over hylsevask med disse. Og kjøpt en industriell variant, med tømming på siden etc. Det blir vist noe helt annet.

Fikk ut fingern og bestilte meg en fra Expondo.
https://www.expondo.no/ulsonix-ultralydrenser-3-liter-degas-sweep-puls-10050016

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2669096 18/06/2021 15:03
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Har brukt Rnr blå og gul i mange år og var egentlig fornøyd helt inntil jeg hadde en uke i Finale på semivåte forhold. Jordsmonnet her er noe liknende det man har i Hafjell. Varte ikke mange runs før kjedet var helt fritt for smøring. Gikk tom for smøring og kjøpte noe vanlig petroliumsbassert fra et eller annet sykkeloljemerke og det funket mye bedre ved disse forholdene. Har for denne sesongen gått over til Squrt og er veldig fornøyd så langt. Rene og veldig stillegående drivverk, og smøringen varer lenge. Rnr er jo en blanding av et rensemiddel og en mindre andel voks. Litt for lite voks og litt for mye rensemidler?

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: neistein] #2669103 18/06/2021 15:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: neistein
Litt for lite voks og litt for mye rensemidler?
Det er mitt inntrykk etter å ha gått over til Squirt, i hvert fall. Squirt bør vel helst påføres i en pose dyppet i vann i ultralydvasker for å få rista inn gugga skikkelig.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2669587 22/06/2021 11:09
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mitt inntrykk etter å ha gått over til Squirt, i hvert fall. Squirt bør vel helst påføres i en pose dyppet i vann i ultralydvasker for å få rista inn gugga skikkelig.

Eller low-tech-løsningen: la den ligge i lomma i ti minutter :-)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: simenf] #2669611 22/06/2021 12:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: simenf

Eller low-tech-løsningen: la den ligge i lomma i ti minutter :-)

Du må også ha varmt kjede for at det ikke skal størkne igjen med en gang det kommer på kjedet ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2670310 27/06/2021 21:29
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Skaff 2 stykk jerrykanner(gjerne i forskjellige farger for å enkelt skille de fra hverandre). 1 til fersk bensin, og 1 til gjenbruk.
Skaff 1 stykk beholder som kan romme 1 stykk kassett + 1 stykk kjede.

Dump kjede + kassett i beholder og fyll bensin så det minimum dekker toppen av øverste del. Rist godt og la stå i 10 min. Rist godt, og la stå i 10 nye minutter.
Ta delene ut og spyl av. Fyll benyttet bensin over i gjenbruk jerrykannen hvor du benytter trakt med filter, ettersom det fint kan benyttes flere ganger.
Benytt typ muc-off eller tilsvarende(biodegradable wash) + børste og skrubb kjede + kassett for å få av overflødig siste rest av smuss + få av bensinrester. Skyll alle delene godt i varmt vann, og tørk godt etterpå.
Personlig benytter jeg Rock 'n Roll Extreme, men benytt hva du selv måtte ønske. Jeg har dette i en beholder så jeg lett kan dyppe hele kjede nedi, og så henger jeg kjedet på en krok og lar det stå minimum en halvtime, men gjerne over natta om det er uten hindring. Så er det bare å tørke av det overflødige, så det er klart til bruk, og that's it.
Jeg drar også kjapt av trinsehjul og kjederinger før montering. Dette er en kjapp prosess, kostnadseffektivt og svært lite plunder.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2670332 28/06/2021 07:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bensin er så unødvendig og lite HMS-vennlig, at du bare bør glemme det først som sist. White Spirit for å få av det verste, isopropanol for å få av white spirit.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2670336 28/06/2021 07:22
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Rock N Roll og fille gjør susen.

Enkel marinade:
Ny kjede i SRAM boks, tar ut SRAM papir trykksak, renser kjedet oppi eska med et egnet produkt. Tørke med fille/papir.
Marinerer med Rock N Roll i pose/eske. Smører med Rock N Roll før hver tur eller etter vask.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: kid] #2670338 28/06/2021 07:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kid
Rock N Roll og fille gjør susen.

Enkel marinade:

Ny kjede i SRAM boks, tar ut SRAM papir trykksak, renser kjedet oppi eska med et egnet produkt.

Smart
Tørke med fille/papir.
Viktig
Marinerer med Rock N Roll i pose/eske.
Potensielt smart (er muligens altfor godt utblandet voks i RnR for at dette skal ha mye for seg.
Smører med Rock N Roll før hver tur eller etter vask.
Før tur lar ikke rock'n'Roll tørke opp skikkelig. Gjør det etter tur heller. Smøring er ikke noe man gjør før tur med voks/løsemiddelbasert smøring. Det må få tid til å størkne.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2670356 28/06/2021 08:18
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kristian har rett, ha på R'n'R etter eller mellom turer, ikke rett før avtråkk.

Roy

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Ripen] #2670357 28/06/2021 08:23
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Er litt lat på dette punktet, og prøver å ta det igjen med langtidsmarinering. Fra nå av blir det andre boller uansett. Ny giv med nytt komplett driverk...

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2670362 28/06/2021 08:34
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Ny kjeden er under marinering i RnR, men har Squirt på lur også. Så lurer litt på om jeg skal teste den...

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: kid] #2670365 28/06/2021 08:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ny kjeden er under marinering i RnR, men har Squirt på lur også. Så lurer litt på om jeg skal teste den...

Squirt er bedre egnet enn RnR for marinade, siden den er mer mettet med voks. Det kan også hjelpe hvis du har ultralydvasker: pose med kjede og squirt, ultralydvasker med vann, pose nedi vann, rist på!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2670388 28/06/2021 10:21
hansib Offline
Ivrig
Ivrig

Squirt er bedre egnet enn RnR for marinade, siden den er mer mettet med voks. Det kan også hjelpe hvis du har ultralydvasker: pose med kjede og squirt, ultralydvasker med vann, pose nedi vann, rist på!

Er liksom ultralydvasker en dings man må ha nå? spør for en venn..

Side 15 av 16 1 2 13 14 15 16

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå