terrengsykkelforumet.no

Hedmarksvidda rundt

Av: eOpseth

Hedmarksvidda rundt - 21/05/2018 18:48

Hvordan er traseen her? Er det mye sti?

FS nødvendig evnt?
Av: stosu

Re: Hedmarksvidda rundt - 21/05/2018 19:00

Noen stipartier. FS er en fordel. Det er noen slagete partier. Ikke noe problem med HT heller, men en FS vil naturlig vis spare ryggen for en del slag.
Hvis FS'en og HT'en din er omtrent like tunge, vil FS'en være en fordel. Det er fhv. mange høydemeter, så vekt og rullende vekt er også vitkig
Av: Otoen

Re: Hedmarksvidda rundt - 21/05/2018 19:03

Primært et rent grusritt, med ett par flotte men korte terrengpartier. Fint ritt for litt grustrøkk. Har noen gode motbakker, som suger krefter. Eller småkupert grus. Har kjørt med stiv gaffel her før, men ht med demper er nok det beste. Men, en lett fs er helt innafor det altså, men har du en lett ht ville jeg heller valgt denne her.

For min del har jeg kun lett fs, og en ht med stiv gaffel. Usikker på hva jeg da velger hvis deltakelse i år.

Re: Hedmarksvidda rundt - 21/05/2018 19:04

Hehehe, artig at vi svarte på samme tidspunkt Stian, og med brukbar forskjellige meninger:).

Mye mulig lett fs er smart her altså, men kontra en enda lettere ht.... hmmmm
Av: eOpseth

Re: Hedmarksvidda rundt - 21/05/2018 19:27

Jeg har en veldig lett HT med demper, og en Spark på ~10,5 kg, så da er det egentlig bare å velge... ICON_SMILE

Uansett forstår jeg dere begge at rittet er verdt å sykle?

Re: Hedmarksvidda rundt - 21/05/2018 19:47

Morsomt ritt.
Bruk sykkelen du trives best på. Virker som om begge sykellene er knall sykler. Jeg har alltid kommet i mål med styggvondt i ryggen på HT.
Det er hvertfall ikke et ritt for helstiv sykkel
Av: NjuK

Re: Hedmarksvidda rundt - 22/05/2018 06:05

Har ikke kjørt Hedemarksvidda på ett par år, vurderer deltagelse igjen i år. Løypa er fin, men brutal. Skikkelig jobbeløype, ikke mange stedene man kan hente seg inn igjen. Er det gjort noe med starten, eller starter alle samtidig nå også?
Av: TorSnelle

Re: Hedmarksvidda rundt - 23/05/2018 15:00

Sitat: NjuK
Har ikke kjørt Hedemarksvidda på ett par år, vurderer deltagelse igjen i år. Løypa er fin, men brutal. Skikkelig jobbeløype, ikke mange stedene man kan hente seg inn igjen. Er det gjort noe med starten, eller starter alle samtidig nå også?

De siste årene har det vært selv-seeding på start, så alle har ikke startet samtidig.

Tørker bra i varmen om dagen, så satser på knallfine stipartier og nok et herlig ritt!

Re: Hedmarksvidda rundt - 23/05/2018 19:36

Sist jeg kjørte, var det også selvseeding. Man stilte seg opp i puljen man mente man hørte hjrmme. Allikevel startet alle samtidig. Og da ble det hentisk nedover asfalten der. Er det nå lagt inn noen minutter mellom hver pulje?

Re: Hedmarksvidda rundt - 24/05/2018 14:48

Sist jeg kjørte, var det også selvseeding. Man stilte seg opp i puljen man mente man hørte hjrmme. Allikevel startet alle samtidig. Og da ble det hentisk nedover asfalten der. Er det nå lagt inn noen minutter mellom hver pulje?

Ja har vel sammenheng med antall påmeldte.
I fjor var det differanse mellom gruppene da det var større deltakelse, regner med det blir likt i år.

Re: Hedmarksvidda rundt - 24/05/2018 17:13

De to siste årene har det vært som Tor beskriver, med 5 minutter mellom puljene. Nedkjøringen gikk mye lettere enn første gang jeg syklet (i 2012 eller 2013). Broene vi sykler over på veg ned har også blitt bredere, slik at 2 biler fint kan passere hverandre

Re: Hedmarksvidda rundt - 24/05/2018 20:59

L
Sitat: stosu
De to siste årene har det vært som Tor beskriver, med 5 minutter mellom puljene. Nedkjøringen gikk mye lettere enn første gang jeg syklet (i 2012 eller 2013). Broene vi sykler over på veg ned har også blitt bredere, slik at 2 biler fint kan passere hverandre

Flotters, høres bra ut. Klarer dere å gjøre motbakkene kortere og mindre bratte? 😂

Re: Hedmarksvidda rundt - 25/05/2018 16:30

Motbakkene har blitt verre og utforbakkene kortere med årene

Re: Hedmarksvidda rundt - 26/05/2018 06:26

Har dette med din «nye» kroppsfasong å gjøre Stian? ICON_SMILE.

Re: Hedmarksvidda rundt - 26/05/2018 18:05

Nei, Øistein. jeg vil tro det er snåsmeltinga på hedmarksvidda som har gjort det
Av: Tornado78

Re: Hedmarksvidda rundt - 16/06/2018 23:13

Ser det er blitt diskutert FS kontra HT og at det er litt delte meninger. Men for å spørre på en annen måte, er det anbefalt med Thunder Burt eller vil Rocket/Ralf være et bedre alternativ?
Det gir som regel svar på sykkelvalg til meg ICON_SMILE
Av: Peters

Re: Hedmarksvidda rundt - 17/06/2018 05:29

Er enig i at det er vanskelig å skille FS/HT i dette rittet. Stipartiet har mye røtter og "styr" det er deilig med FS her, særlig på retur mot mål. Resten av løypa er en HT løype. På grunn av at stipartiene (som ofte er gjørmete), hadde jeg tatt Ra-ra/Ro-ro.

Re: Hedmarksvidda rundt - 17/06/2018 06:59

Thunder burt foran og bak er ett godt valg her..

Re: Hedmarksvidda rundt - 17/06/2018 07:57

Sitat: Otoen
Thunder burt foran og bak er ett godt valg her..

Ville hatt litt mer knaster foran hvis det blir bløtt

Re: Hedmarksvidda rundt - 23/06/2018 09:23

I år blir det tørt og rekordforhold hvis værmeldingen slår til. Gledes!

Funker sikkert med Burt, men jeg går for Ron og Ralph kombo.
Av: ahs

Re: Hedmarksvidda rundt - 26/06/2018 09:43

Regner med at Race King 2.2 eller Ikon 2.2 også er bankers i denne løypa?
Hvor tekniske er stipartiene? Er det bare slagete hindringer, eller vanskelig teknisk?

Re: Hedmarksvidda rundt - 26/06/2018 10:37

Ikke teknisk! Kun litt småslag... race king etc er gull, samme med Thunder burt. Dette er et grusritt med noen korte enkle «terrengpartier». I disse partiene kan man selvsagt ha maks uflaks og punktere, men det kan jo skje på grusen også. Her funker stiv gaffel også, men du vil kunne slite litt med å henge med de med demper i terrengpartiene. Blir knusktørt, så ingen fare med raske grusdekk.
Av: ahs

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 06:00

Ikke teknisk! Kun litt småslag... race king etc er gull, samme med Thunder burt. Dette er et grusritt med noen korte enkle «terrengpartier». I disse partiene kan man selvsagt ha maks uflaks og punktere, men det kan jo skje på grusen også. Her funker stiv gaffel også, men du vil kunne slite litt med å henge med de med demper i terrengpartiene. Blir knusktørt, så ingen fare med raske grusdekk.

Takk for innspill:) Er det noe særlig å hente på å ligge sammen med folk, eller gjør man mye av dette rittet alene på kjørestyrke?

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 06:35

Terrengpartiene der det vanligvis står folk å skifter slanger er utbedret og har enda bedre flyt i år.

Er ett parti midt i rittet der en kan hente på å kjøre sammen, ellers er det så kort og hektisk at det går mest på egen kjørestyrke.

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 06:35

Her har man god hjelp av å ligge med noen, som de fleste andre grusritt. Bare å bite seg fast i noen som er sterkere enn deg, og håpe du holder lenge:). Er noen gode motbakker der som kan være tøffe...
Av: Oddefa

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 07:29

Her har man god hjelp av å ligge med noen, som de fleste andre grusritt. Bare å bite seg fast i noen som er sterkere enn deg, og håpe du holder lenge:). Er noen gode motbakker der som kan være tøffe...

Hvor er det best i løypa å ligge med noen da ? og er det ok i disse #metoo tider å ligge med noen i ritt ? Har aldri ligget med noen hverken i grusritt etter stiritt. Har foreslått for Heidi at vi kunne prøvd å sykle Trans Alp i mix klassen. Så kan se om muligheten byr seg da.
Av: Gew88

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 12:29

Sitat: Oddefa

Hvor er det best i løypa å ligge med noen da ? og er det ok i disse #metoo tider å ligge med noen i ritt ? Har aldri ligget med noen hverken i grusritt etter stiritt. Har foreslått for Heidi at vi kunne prøvd å sykle Trans Alp i mix klassen. Så kan se om muligheten byr seg da.

Her er du sterk. ICON_GRIN *knegg*

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 16:20

Hehehe, dette er du jo ekspert på Odd, så tipper vi får fyldig og detaljerte rapporter fra deg fremover:). Første blir vel ett langt ligg med Anders gjennom Jotunheimen rundt... det blir brutalt azz! ICON_SMILE.

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 17:28

Du hadde nok en baktanke når du gikk kast i kast på offroad ottestad for noen år siden. Dessverre (for deg) kom Heidi i ei gruppe litt for langt bak ICON_WINK

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 17:38

Du hadde nok en baktanke når du gikk kast i kast på offroad ottestad for noen år siden. Dessverre (for deg) kom Heidi i ei gruppe litt for langt bak ICON_WINK

He he, faktisk syklet sammen med Heidi siste halvdelen av det rittet for tok litt tid før jeg kom i gang etter det trynet så når jeg tok igjen Heidi og hennes gruppe så gikk jeg ut av rittmodus og bare ble med de. Men det er Øistein som er så gira å ligge med noen da. Jeg bare lurte hvordan han hadde tenkt å gjøre dette.

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 17:41

Hehehe, dette er du jo ekspert på Odd, så tipper vi får fyldig og detaljerte rapporter fra deg fremover:). Første blir vel ett langt ligg med Anders gjennom Jotunheimen rundt... det blir brutalt azz! ICON_SMILE.

Det er forskjell på å ha et ligg og være fucked! Jeg kommer til å være sistnevnte på JR.

Re: Hedmarksvidda rundt - 27/06/2018 18:05

Det er forskjell på å ha et ligg og være fucked! Jeg kommer til å være sistnevnte på JR.

Ikke så negativ nå Odd, det kler deg ikke;). Kan jo plutselig funke oxo:).

Re: Hedmarksvidda rundt - 28/06/2018 18:37

He he, faktisk syklet sammen med Heidi siste halvdelen av det rittet for tok litt tid før jeg kom i gang etter det trynet så når jeg tok igjen Heidi og hennes gruppe så gikk jeg ut av rittmodus og bare ble med de. Men det er Øistein som er så gira å ligge med noen da. Jeg bare lurte hvordan han hadde tenkt å gjøre dette.

Dette er nok Stian like ivrig på, vi er jo tross alt småbarnsforeldre. Ergo er vi ivrige på å ligge med noen, går mye bedre da:). Ikke like ofte at man får ligge med noen i denne fasen av livet, blir ofte at man må gnu på aleine.

Du som er i et forhold uten småbarn har det jo topp hele tiden. Får ofte ligge, både foran og bak... syns du bør få deg kidz snart Odd;). Urettferdig at du skal slippe unna:).
Av: EmilZipp

Re: Hedmarksvidda rundt - 29/06/2018 06:27

og er det ok i disse #metoo tider å ligge med noen i ritt ? Har aldri ligget med noen hverken i grusritt etter stiritt. Har foreslått for Heidi at vi kunne prøvd å sykle Trans Alp i mix klassen. Så kan se om muligheten byr seg da.

Me too skandaler er ikke veldig utbredt i herreklassen, men evt direktører med pondus som tar igjen ungjenter med rumpa opp og hode ned under punktering bør sykle videre....
Av: Danhen

Re: Hedmarksvidda rundt - 29/06/2018 15:16

Bortsett fra ligging og #metoo-tumulter i løypa, burde jeg smelle på 34- eller 36-drevet foran?
Av: Hen9ng

Re: Hedmarksvidda rundt - 29/06/2018 17:09

Ikon er bankers i morgen vil jeg tro?

Re: Hedmarksvidda rundt - 29/06/2018 17:49

34 holder nok, tror 36 kan bli tungt opp noen av bakkene. Hvis eagle hadde jeg nok tatt 36.

Ikon fungerer.. samme med race king, Thunder burt etc...

Re: Hedmarksvidda rundt - 29/06/2018 18:28

34 holder nok, tror 36 kan bli tungt opp noen av bakkene. Hvis eagle hadde jeg nok tatt 36.

Ikon fungerer.. samme med race king, Thunder burt etc...

Puh, må bytte tilbake da ICON_GRIN

Re: Hedmarksvidda rundt - 02/07/2018 09:41

32t på 1x11 holdt i masser for meg.
Tråkker selvsagt på høy kadens i nedoverbakkene, men ikke noe problem å være med rulla i høy hastighet og godt med lav nok utveksling i de bratteste kneikene i terrengpartiene.

Forøvrig førstereis på dette rittet og det var et morsomt ritt. Skulle gjerne hatt flere avbrekk med stipartier underveis, men fine de som var og høyt tempo hele veien.
Knusktørt føre er jo og en vinner.
Av: hbs

Re: Hedmarksvidda rundt - 04/07/2018 07:45

Artig ritt.

Noen som vet om det ble tatt noen bilder?

Re: Hedmarksvidda rundt - 05/07/2018 15:57

Sitat: Gew88

Forøvrig førstereis på dette rittet og det var et morsomt ritt. Skulle gjerne hatt flere avbrekk med stipartier underveis, men fine de som var og høyt tempo hele veien.

Ryktes endret avslutning til neste år, les sti i stede for asfalt på slutten. Krysser fingra, det hadde vært moro med ei pen nedkjøring inn til mål i stede for blytung asfalt :-)

Re: Hedmarksvidda rundt - 05/07/2018 21:26

Ikke sett noe nei

Re: Hedmarksvidda rundt - 06/07/2018 21:41

Sitat: TorSnelle
Sitat: Gew88

Ryktes endret avslutning til neste år, les sti i stede for asfalt på slutten. Krysser fingra, det hadde vært moro med ei pen nedkjøring inn til mål i stede for blytung asfalt :-)

Kjører rett over fra Gåsebu da eller?
Av: arh

Re: Hedmarksvidda rundt - 31/05/2019 10:15

da er jeg klar for hedmarksvidda rundt 2019! basert på tråden her blir det lett fs. Er 36drev og eagle innafor eller bør det være lettere utveksling? Som et av få seeding ritt til birken blir det vel noen flere påmeldte nærmere start antar jeg.

Re: Hedmarksvidda rundt - 31/05/2019 12:06

Ja, etter min mening er fs greia på hedmarksvidda. Det er ikke noe vanskelig terreng noe sted, men mye slag. Hver gang jeg har sykla rittet har ryggen stivnet som en stokk etter siste tur innom Gåsbu. Da med ht. I år blir det fs.
Det går nok med 36t, men det blir fort jævli tungt i de verste bakkene, som er både lange og bratte. Hva er ambisjonsnivået ditt på birken?

Re: Hedmarksvidda rundt - 31/05/2019 15:30

Jeg syklet med 36T på 11-delt i fjor. Fungerte veldig bra.
FS er helt klart å foretrekke for min del også.
Av: hbs

Re: Hedmarksvidda rundt - 31/05/2019 15:34

Jeg kjørte lett fs med 34. 1x12. Vant en av gubbeklassene

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 12:31

Trist hvordan utviklingen har blitt. I gamle dager var det alltid spm (gjerne fra Otoen) om det blir stiv gaffel eller ikke, og om det er noe poeng med grovere dekk en Furious Fred. Nå er lissom alle enig om at FS er best. Ikke rart at rittrådene blir korte her, og marginal gains gutta dropper stiv gaffel til fordel for neseplaster og ventolin. Alt var bedre før, også rittrådene. Skulle jeg sykla rittet hadde jeg valgt HT.

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 14:14

Øistein kommer sikkert med helstiv sykkel og tulledekk ICON_WINK
Helt siden første gang jeg syklet rittet i 2013 har jeg vært overbevist om at lett fs er den gunstigste sykkelen i dette rittet for ryggen min. Hadde jeg hatt ht med litt sviktende baktriangel, kunne det vært noe.
Men ryttere som har lettere ht enn fs, og samtidig tåler en del slag mot ryggen vil sykle bedre med ht enn fs

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 17:24

Ha! Og jeg ender opp i denne skravlinga ufrivillig pga anklager om at jeg startet slike diskusjoner i gamle dager.... er blitt såpass gammel at det vil jeg påstå at jeg ikke husker noe av... husk at jeg var tidlig ute med rittfulldemper azz...

Har forresten kjøpt Schwalbes raskeste dekk, uavhengig racer eller mtb. Big One snakeskin, 2.35... satt opp med guffe... blir fett azz!!

Sykler jeg Hedmarksvidda, tvilsomt... orker ikke, for tjukk:).

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 18:13

Vi blir alle tjukkere Øistein, brukte ca 3 min på en Smash pose (stor) før i dag. Så snart er ikke bekymringen om en skal sykle Hedmarksvidda eller ikke, men om en til slutt blir Hedmarksvidda rund(t). Nå ja, nok ordspill, anbefaler alle som kan å delta, fartsfylt ritt med litt vel farlig start . Men etter det er det makspuls i par timer, hvis ikke løypa er endret da (ikke sjekket).

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 20:02

Jeg har ennå ikke sett noe kul på sykkeltrøya di, Øistein. Trøya mi buler ut som en ballong...
Hedmarksvidda rundt er jo et av de kuleste grusrittene. Tidligere har jo folk sutret for at det kom samtidig med TØ og bukkerittet. I år sutrer folk fordi det er samtidig med joggebirken og helgen før styrkeprøven.
Håper mange fra Hamar/Elverum/Brumunddal og andre steder blir med, slik at det blir et like fett ritt som tidligere.
HVR blir dritbra oppkjøring til Furusjøen, Øistein

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 21:14

Jævlig stor rompe Stian, jævlig stor:).

Får se an, men er skeptisk... planen er trans Østerdalen hvis Ok vær der, så Furusjøen.. men, hvis deltakelse på Hedmarksvidda blir det fs’n denne gangen:). Tror jeg:).

Re: Hedmarksvidda rundt - 01/06/2019 22:27

Jævlig stor rompe Stian, jævlig stor:).

Får se an, men er skeptisk... planen er trans Østerdalen hvis Ok vær der, så Furusjøen.. men, hvis deltakelse på Hedmarksvidda blir det fs’n denne gangen:). Tror jeg:).
og der slo tanken «hva hvis stiv gaffel faktisk er raskere» inn. OK vær er så 2018, i 2019 er heltevær tingen.

Re: Hedmarksvidda rundt - 02/06/2019 07:25

Hehehe, tenkte tanken ja:). Fs er så 2018... fint vær sa folk..

Re: Hedmarksvidda rundt - 03/06/2019 19:23

Var gjennom løypa i går formiddag. Flotte forhold på grusveier, og litt bløtt i terrenget. Hvis vi får noen tørre dager før rittet, så tørker mye opp
Av: Minime

Re: Hedmarksvidda rundt - 07/06/2019 05:26

Er påmeldt, HVR er et av de faste rittene. Flott løype, enkel logistikk og lave skuldre. Kan absolutt anbefales!

Re: Hedmarksvidda rundt - 09/06/2019 17:48

Ser på Facebook sidene at løypa legges om litt på grunn av en bru som har rast. Før og etter Gåsebu ble det beskrevet. Noen som vet hvor dette er?
Av: Ludde47

Re: Hedmarksvidda rundt - 09/06/2019 18:23

Hei, det er rett før du kommer ut på asfalten (Øståsveien) når vi tenker fra starten. Altså mellom terrengpartiet og asfalten til/fra Gåsbu. Klarer ikke helt å se alternativ rute, men mulig det er grusveien som ble brukt tidligere?
Syklet gjennom løypa igår og det var nokså bløtt. Lite gjørme parti på Budor siden hvor en skogsmaskin hadde kjørt.

Re: Hedmarksvidda rundt - 09/06/2019 19:31

Det vil si at det bare er den siste terrengbiten på starten som ikke blir med? Da slipper man den korte bratte bakken på retur.

Re: Hedmarksvidda rundt - 09/06/2019 19:38

Det vil si at det bare er den siste terrengbiten på starten som ikke blir med? Da slipper man den korte bratte bakken på retur.

Stemmer. Ingen bratt bakke på vei hjemover.

Re: Hedmarksvidda rundt - 09/06/2019 21:09

Mellom Gåsbu og Budor er det to stipartier på ca 1,5 km x 2, betyr det at vi kun får det ene?
Kommer vi ut på asfalten fra grusveien nærmere Gåsbu, der hvor løypa gikk tidligere?

Re: Hedmarksvidda rundt - 10/06/2019 07:50

Slik jeg oppfatter meldingen, får vi kun det ene partiet. Vi fortsetter da videre på grusveien vi kommer ut på etter det første terrengpartiet. Usikker på hvor grusveien ender, men jeg antar den ender ved asfalten, litt lenger opp enn stien vi vanligvis sykler

Re: Hedmarksvidda rundt - 12/06/2019 19:14

Noen som vet hvordan forholdene er der nå?
Ser frem til dette rittet.

Re: Hedmarksvidda rundt - 12/06/2019 19:52

Stemmer. Ingen bratt bakke på vei hjemover.

Slipper iallefall en kort en, men får fortsatt en LANG asfaltbakke.
Av: Bajas

Re: Hedmarksvidda rundt - 12/06/2019 21:39

Det ryktes om at det var bløtt og gjørmete der idag.. 👍
Av: Trond Vidar

Re: Hedmarksvidda rundt - 13/06/2019 09:47

starter rittet klokken 12?

Re: Hedmarksvidda rundt - 14/06/2019 09:29

Ja riktig det starter kl. 12

Re: Hedmarksvidda rundt - 14/06/2019 09:31

Er det noen som har en status fra løypa de siste dager?
Syklet gjennom forrige helg og da var det forholdsvis vått i løypa. Det har også kommet store nedbørsmengder denne uka, så er litt spent...
Av: Bajas

Re: Hedmarksvidda rundt - 14/06/2019 20:44

Fortsatt bløtt i terrengpartiene, iallfall de to første. Må nok vaske bort litt gjørme bak øra her også.. Blir deilig!
© 2020 Terrengsykkelforumet