terrengsykkelforumet.no

Follorittet 2012

Av: goerbi

Follorittet 2012 - 07/05/2012 07:45

Tenkte å kjøre dette rittet førstkommende lørdag! Ser at løypen er ny av året, noen som kjenner til den, hvordan er det med bakker? ICON_SMILE
Av: erling

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 07:57

Kjenner den løypa veldig godt da jeg har bodd og sykla mye i området.

Starten er veldig rask og går nedover de første par kilometrene. Så flatt helt fram til Pollevannet (litt før To-Grenda) Så stiger det slakt opp gjennom byggefeltet (To-Grenda). For så å bli ganske bratt et langt stykke opp til Nordby skole. Fra Nordby skole og til vending er det ganske kupert. Opp og ned hele tiden. Siste bakken opp til UMB før vending er seig og vil skille.

En variert og ganske hard runde som vil skille. Dette blir ikke noe hengeritt.

Stor kredd til Follo sk som nå tar steget opp til aktivtritt med aldersklasser og vc-klasser. Og ikke lenger er farlig usikkert turritt.

Anbefales å stille her. Vurderer det nesten selv :-)
Av: bullet

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 08:21

Ifølge forbundet er ikke dette et VC-ritt.

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 08:24

Ok. Litt misvisende info. på klubbsida bare.

http://dl.dropbox.com/u/49988312/FolloSK/Follorittet2012info.pdf

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 08:26

Vi kan jo håpe at det blir det neste år, løypa høres morsom ut.

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 08:34

Sitat: bullet
Vi kan jo håpe at det blir det neste år, løypa høres morsom ut.

Du stiller vel uansett. Løypa for ei klatremus som deg dette.
Av: imag

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 08:38

Morsom løype, satser på å stille! Blir "snytt" for den bratteste delen av stigningen opp Askehaugveien, men pytt. Blir sikkert tøft nok uansett.

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 08:41

Hehe, jo takk for det. Men med Askerrunden i bena fra igår, Nesmila på onsdag, Ceresrittet dagen etter Follo og Megamila på tirsdag, blir det til at man må stå over noe. Prioriterer kun VC-ritt iår.
Av: NAVN?

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 09:06

Denne skal jeg bli med på. Blir ikke helt klok på inndelingen. Hva er nedre grense for å være med i "aktiv-klassen"? Morsom løype, synd vi ikke skal Hvassum-bakken, da hadde jeg vurdert å stille som fotograf.
Av: MortenRE

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 10:04

Sitat: erling
Kjenner den løypa veldig godt da jeg har bodd og sykla mye i området.

Starten er veldig rask og går nedover de første par kilometrene. Så flatt helt fram til Pollevannet (litt før To-Grenda) Så stiger det slakt opp gjennom byggefeltet (To-Grenda). For så å bli ganske bratt et langt stykke opp til Nordby skole. Fra Nordby skole og til vending er det ganske kupert. Opp og ned hele tiden. Siste bakken opp til UMB før vending er seig og vil skille.

En variert og ganske hard runde som vil skille. Dette blir ikke noe hengeritt.

Stor kredd til Follo sk som nå tar steget opp til aktivtritt med aldersklasser og vc-klasser. Og ikke lenger er farlig usikkert turritt.

Anbefales å stille her. Vurderer det nesten selv :-)

Enig! Fire ganger opp til Nordby skole blir seigt, og siste bakken opp til UMB er overraskende seig. Ser jo så grei ut på avstand..

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 10:13

Noen som har Garmin/Strava-fil fra løypa (eventuelt deler) ICON_SMILE
Av: hnastrup

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 10:21

Er mest interessert i bakken. Hvor lang og hvor mange høydemetere er det?
Av: Reven

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 10:23

Sitat: MortenRE
Sitat: erling
Siste bakken opp til UMB før vending er seig og vil skille.

Enig! Fire ganger opp til Nordby skole blir seigt, og siste bakken opp til UMB er overraskende seig. Ser jo så grei ut på avstand..

Det gjemmer seg en liten knekker midtveis mellom Nordby og Ås også, fra Bølstadbekken og opp. Der er det en nedoverbakke med en skarp sving over bru i bunn før man skal opp.

Mulig sted for fotografering...?

Her er et spor fra deler av ruta (intervaller i Hvassumbakken): http://app.strava.com/rides/7811577

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 12:03

Sitat: ponka00
Er mest interessert i bakken. Hvor lang og hvor mange høydemetere er det?

Her er Strava-segment på denne bakken. Men rittet går ikke helt likt. Rittet går ikke opp Askhaugbakkene fra bunnen, men fortsetter rett fram mot Vinterbro og knekker av inn gjennom To-Grenda og så inn i Askhaugbakkene. Du får da de samme høydemeterne fordelt på lenger strekk. Etter segmentets slutt har du også en knekker opp til Nordby kirke.

http://app.strava.com/segments/681297
Av: Fort gjort..

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 13:36

Glede/gruer meg til dette rittet, 4runder i den løype kan bli artig!

Man bør være litt obs fra nordby kirke og inn til Ås da det er ganske dårlig asfalt flere steder.

Hans Kristian

Re: Follorittet 2012 - 07/05/2012 13:53

Var ute i stad og la inn en runde av løypa. Ser ut til at de har lappa en del av de stygge hulla underveis. Bla de på broa i enden av Årungen, og tror også det var bedre ,ved Bølstadbakken. Fin asfalt er det dog ikke. Mye sprekker og grovt.

Edit: Ser på strava nå at det er opprettet et segment som heter Follorittet 2012. Iht til det er det rett over 120 høydemeter til toppen av bakken, med 30 høydemeter til på siste kneika etter skolen. Totalt 150.
Her: http://app.strava.com/segments/1343129
Av: Maggie-Mag

Re: Follorittet 2012 - 08/05/2012 19:43

Sitat: NAVN?
Denne skal jeg bli med på. Blir ikke helt klok på inndelingen. Hva er nedre grense for å være med i "aktiv-klassen"? Morsom løype, synd vi ikke skal Hvassum-bakken, da hadde jeg vurdert å stille som fotograf.

På "Min Idrett" fantes det ingen alternativer for M20-29 i aktivklassen, så da valgte jeg Menn Elite..haha.

Første rittet i år etter å måtte stå over Enebakk Rundt, så jeg gleder meg skikkelig.
Det kommer til å bli kjørt beinhardt de første ti kilometerene, så her blir det bare å henge på frem til bakkene for min del, hvor jeg forhåpentligvis klarer tempoet bedre. Rundbane, kort ritt, småkupert og høy fart. Jeg spår texas, full pupp, alle mann til pumpene, redd deg selv, og så får vi se hvor mange runder det holder ICON_SMILE
Blir uansett en veldig bra treningsøkt. Gøy!
Av: Simenhbe

Re: Follorittet 2012 - 10/05/2012 12:48

Jeg lurer også veldig på påmeldingen.. om jeg skal velge tur 20-24 eller noe annet. Det finnes jo heller ikke aktiv i samme aldersklasse, og sliter litt med å definere meg selv som "Menn Elite"

Er ikke med i aktiv klubb. Sykler fellestreninger med en sykkelgruppe fra tid til annen, og er vel i normalt god mosjonistform.. ICON_SMILE

Hva tror dere?

Re: Follorittet 2012 - 10/05/2012 13:55

Må man ikke ha aktivlisens for å delta i Follorittet?

Re: Follorittet 2012 - 10/05/2012 14:37

nei, kan løse engangslisens i sekretariatet før start.
ihvertfall ifølge infoskrivet fra follorittet 2012 ICON_SMILE

Re: Follorittet 2012 - 10/05/2012 14:38

Da er det vel forresten kanskje naturlig at jeg melder meg på i turklassen, i og med at jeg trenger engangslisens?

Re: Follorittet 2012 - 10/05/2012 15:38

Vil anta det. Aktivklassene tror jeg du må ha helårslisens for å delta i.

Re: Follorittet 2012 - 10/05/2012 15:40

Mottatt. Da blir det vel "kosetur" på meg på lørdag ICON_WINK
Av: Joar71

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 06:53

Kom på en ting.

Rittet skal passere miljøstasjonen på Bølstad 4 ganger. Den ligger i et strekk med bratt nedoverkjøring som ender i en krapp sving, for så å gå inn i en stigning. Asfalten er ikke den beste her, og det er et uoversiktlig strekk.

Miljøstasjonen har åpent på lørdager og det kommer sannsynligvis til å være mye trafikk av folk som skal til og fra med avfall.

Bare nevner det - greit å være obs på det strekket jeg har markert i rødt på bildet. Miljøstasjonen ligger ved den røde sirkelen.

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 07:27

Sitat: Joar71
Kom på en ting.

Rittet skal passere miljøstasjonen på Bølstad 4 ganger. Den ligger i et strekk med bratt nedoverkjøring som ender i en krapp sving, for så å gå inn i en stigning. Asfalten er ikke den beste her, og det er et uoversiktlig strekk.

Miljøstasjonen har åpent på lørdager og det kommer sannsynligvis til å være mye trafikk av folk som skal til og fra med avfall.

Bare nevner det - greit å være obs på det strekket jeg har markert i rødt på bildet. Miljøstasjonen ligger ved den røde sirkelen.

Enig!Er jo en relativt smal bru akkurat i svingen også. Litt guffent alene i 50km/t, ikke bedre i felt skulle jeg tru.

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 07:42

Regner med rittledelsen er obs på dette strekket, men sendte en mail for sikkerhets skyld.

Fikk svar fra rittledelsen. Virker som sikkerheten er godt ivaretatt:

Vi kommer til å ha mange mann stasjonert rundt Bølstad som dirigerer trafikken og varsler rytterne.
Vi kommer også til å sperre av og stoppe trafikken når det kommer store felt.

Det blir i tillegg utplassert vakter på begge sider av svingen nederst i bakken også.

Etter de to første rundene når rittet har satt seg vil politiet stå der også med blålys.

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 10:19

Flink du, Joar :-)

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 10:58

He, he. Mest fordi jeg er dritnervøs for nedoverbakkene i morra ICON_WINK

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 17:47

Strava-segment:

http://app.strava.com/segments/1343129
Av: tobiast

Re: Follorittet 2012 - 11/05/2012 18:09

Jeg regner med å hive meg med for å forsvare Hasle-Lørens farger. Eller i alle fall sørge for at de kommer på nedre del av resultatlisten i Turklassen :-)

-Tobias
Av: URJ

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 07:41

Noen som vet hvor linken til resultatliste er?

Forøvrig hardt ritt igår, men helt kaos ved start. Ble beordret til pulje 2, og var en av de idiotene som ble stående igjen når Pulje 1 gikk......ødela hele dagen. De fleste bare ga f..n i puljeordningen og kastet seg ut i pulje 1. Vi var flere som stakk 30 sekunder etter, men det var umulig å ta igjen hovedfeltet

Morsom løype med fire runder. bakkene var laaaaaaange på siste to rundene......og alene sykling nordover i motvind er en måte å bli utslitt på.

Bra med vakter og godt organisert ellers. Kommer tilbake neste år

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 07:49

Sitat: URJ

Forøvrig hardt ritt igår, men helt kaos ved start. Ble beordret til pulje 2, og var en av de idiotene som ble stående igjen når Pulje 1 gikk......ødela hele dagen. De fleste bare ga f..n i puljeordningen og kastet seg ut i pulje 1. Vi var flere som stakk 30 sekunder etter, men det var umulig å ta igjen hovedfeltet

Morsom løype med fire runder. bakkene var laaaaaaange på siste to rundene......og alene sykling nordover i motvind er en måte å bli utslitt på.

Bra med vakter og godt organisert ellers. Kommer tilbake neste år

Lurer også på hvor resultatene er... Det ligger ikke noe på emit.

Når det gjelder starten, så er jeg enig i at det virket som om det var i overkant mange som startet i pulje 1. Jeg var også en av dem som stod igjen, men det gikk mer enn raskt nok for meg i denne pulja. Men det er jo dumt hvis folk saboterer puljeopplegget.

Mvh
Tobias
Av: gunner_one

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:02

Hei

Vi gjennomførte en lesson learned like etter rittet og har funnet en løsning på puljeinndelingen til neste år.

Vi satser på at det blir påmelding med max antall i puljene etter førstemann til mølla-prinsippet. Etterhvert som en pulje blir fullt opp kommer en automatisk med i neste pulje. Noen puljer vil bli forbeholdt tur-rytterne. Alle etteranmeldte vil bli satt i egen sistepulje. På dette viset vil alle puljene kunne få unike nummerserier og en er kvitt problemet med sniking i puljene.

I tillegg må alle forhåndspåmeldte også forhåndsbetale slik at vi slipper lange betalingskøer. Har man ikke forhåndsbetalt starter en i sistepulja. Ergo reduseres sjangsen for utsatt start pga at tidtaker må få oppdatert deltagerlister på de etteranmeldte.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:04

Den ligger på follosk nå. De har ført opp halvparten av alle aktive som DNF, så tror de har vært litt uheldige med å registrere tider etc. Morsomt ritt, pussig organisering av start og målgang. Forbløffende lite trafikk.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:04

Sitat: URJ

Resultatlistene ligger nå på www.follosk.no

Det ble desverre forsinkelser i publisering av resultatene da nettserveren lå nede i går.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:05

Pinlig.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:18

Pinlig.

???

Vi er veldig interessert i tilbakemeldinger, men kommentaren "Pinlig" fikk jeg ikke så mye ut av.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:38

Var ment som en vits, siden jeg var to sekunder raskere med link. Synes arrangementet var tipptopp. Masse bra vakter, spesielt på utsatte steder. Godf bevartning i målområdet og fornuftig inndeling av feltet (arrangøren kan vel ikke lastes for at folk starter utenom de inndelte klasser...). Om noe skulle vært annerledes, ville jeg vurdert hvor dere plasserte målgang. Hadde det kommet en stor gruppe mot mål kunne spurten vært litt usikker. Dette ble "heldigvis" reddet av tøff trase...

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 11:56

Var ment som en vits, siden jeg var to sekunder raskere med link. Synes arrangementet var tipptopp. Masse bra vakter, spesielt på utsatte steder. Godf bevartning i målområdet og fornuftig inndeling av feltet (arrangøren kan vel ikke lastes for at folk starter utenom de inndelte klasser...). Om noe skulle vært annerledes, ville jeg vurdert hvor dere plasserte målgang. Hadde det kommet en stor gruppe mot mål kunne spurten vært litt usikker. Dette ble "heldigvis" reddet av tøff trase...

Jepp, målgangen var ikke optimal. Slik jeg forstod det lot det seg ikke gjøre å plassere den på toppen av bakken som ønsket. Tror dette hadde med tillatelser og tilgang på støm å gjøre.
Dette er også ett av momentene som ble notert og som skal jobbes med til neste år.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 12:04

Å endre puljeinndelingen var i allefall ikke noe sjakktrekk. Skjønner ikke hvorfor arrangøren besluttet å endre det originale oppsettet med Junior, U23 og Elite i første pulje. Visstnok var det altfor mange juniorer, slik at denne puljen ble for stor. Altså byttet man ut 14juniorer med nærmere 70 rytter i menn 30-49. Forstå det den som kan :/
Når det er sagt var det ett kjempeflott ritt, fin løype, god asfalt, og bra målområde. Enig med NAVN? i at spurten burde ha ligget på toppen av bakken.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 12:18

Synes dog dere kan bestille litt mindre vind neste år. Ellers meget bra.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 12:25

...også er jeg litt misfornøyd med å bli belønnet med dnf, mens jeg vet jeg var 1 min bak vinner i mål.... Det skyldes vel entrn min private brikke eller at jeg ikke rakk kontroll av brikke før mål. Så en del andre i siste bakken dom også fikk dnf som jeg så både underveis, i siste bakken og i målområdet. Det er kanskje emits bord og ikke follo sk?

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 13:01

Det var bra organisert imho! Masse vakter, politi osv. Og lite trafikk, som andre har nevnt før. Veldig bra. Pluss for sportsdrikk og boller i mål og trivelig stemning. Pga de staselige bakkene måtte jeg slippe grupper til sammen tre ganger! Snakk om valuta for penga :-D

En liten ting: Jeg ser at jeg har blitt satt opp i Aktive menn (VC?). Artig det, spesielt siden jeg likevel ungikk baklengspallen. Men jeg startet jo ikke med VC og skulle kjøre Tur :-)

-Tobias
Av: thamg

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 14:02

Henger meg på.
Kjempeflott arrangement.
Super trafikkregulering og bare fornuftig sykling så langt jeg kunne se. Absolutt ingen småskumle episoder der jeg var.

Mye skummel asfalt var det imidlertid, men DET er jo ikke arrangørens ansvar..
Husker ett sted der jeg akkurat hadde hentet en kar og fikk øye et ganske stort hull - klarte på unngå dette, men rett bak meg hørte jeg den karakteristiske lyden av høyprofil karbonade som smalt i fella. Kikka bakover litt etter og så ingen som hadde tryna, men det kan godt hende noen måtte skifte dekk/slange..?

Er ikke helt fortrolig med resultatlista. Som Tobias over, ble også jeg satt i VC klasse, selv om jeg startet med Tur i pulje 2.
Greit nok det, men på resultatlista har jeg plutselig blitt 7 år eldre også..?
Vel, det betyr ikke så mye for meg - jeg hadde det hyggelig på rittet jeg - selv om jeg produsert nok melkesyre til å starte eget micromeieri.

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 14:05

Sitat: thamg
jeg hadde det hyggelig på rittet jeg - selv om jeg produsert nok melkesyre til å starte eget micromeieri.

... Selv om? Du hadde det vel hyggelig FORDI du produserte nok melkesyre til å starte eget micromeieri. :-)?

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 14:13

du har selvsagt helt rett..

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 14:22

Sitat: thamg
Husker ett sted der jeg akkurat hadde hentet en kar og fikk øye et ganske stort hull - klarte på unngå dette, men rett bak meg hørte jeg den karakteristiske lyden av høyprofil karbonade som smalt i fella. Kikka bakover litt etter og så ingen som hadde tryna, men det kan godt hende noen måtte skifte dekk/slange..?

Var det ved enden av Årungen? Isåfall var det sikkert meg. Jeg lå på hjul, og rakk ikke å se hullet. Alt gikk bra med både meg og pariserdekk/hjul, men det smalt så det var rett før jeg kunne høre bjellene klirre ICON_WINK

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 14:25

Eller kan det ha vært et sted ved broa mot slutten? Husker ikke helt, var nokså høy på melkesyre.. hehe

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 16:03

Det var i den slake høyresvingen i enden av Årungen ja, akkurat i bunnen av bakken, så farten var rimelig høy.
Beklager - jeg hadde ikke nubbsjans til å varsle om den der..

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 16:32

Da var det nok meg ja! Helt i orden, så at den kom brått på for deg og ICON_SMILE

Har vært borti plenty sånne tidligere. Typisk situasjon når slike hull kommer i veikanten akkurat samtidig som en bil kjører forbi..
Av: TrailandRoad

Re: Follorittet 2012 - 13/05/2012 20:21

Jeg henger meg med på at dette var et bra arrangement. Litt kluss i starten med puljer osv, men mange vakter, politi og flinke motorsykler drar karakteren opp.

Av: URJ

Re: Follorittet 2012 - 14/05/2012 05:35

Bra jobbet Follo! Dere løste dette med sikkerhet på en utmerket måte. Det er vel bare å ha forskjellige farger på startnr. på de som skal i pulje 1 osv. og ha sperrebånd mellom så har dere orden på dette til neste år.

Uansett flott dag, mye vind, hard ritt og du har meg som deltager til neste år allerede! Takk
Av: imag

Re: Follorittet 2012 - 14/05/2012 07:02

Veldig bra ritt! Flott trasé, lite trafikk og bra vakthold. Fikk gleden av å sykle alene i front i tre runder, så den vinden oppover langs Årungen kunne det godt vært gjort noe med... Ellers bra, og det høres ut som arrangøren gjør fornuftige grep ift. påmelding/betaling og startpuljer.
© 2021 Terrengsykkelforumet