Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? JoachimV I går 22:19
2 land bygger kabel sammen og deler,overskuddet.

– Helt urimelig, sier Listhaug.

https://www.nrk.no/norge/utlendinger-far-halve-gevinsten-av-omstridt-stromeksport-1.15813458
946 20,665 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Billig og hardfør vintersykkel som inspirerer? BZE I går 22:06
Det tok noen år, men omsider kan denne tråden konkluderes. Det ble hverken en Trek 520, Niner eller Standert. Det ble rett og slett en rosa bjørn.

Kortversjonen: Canyon har aldri vært min drømmesykkel, men denne er en drøm å sykle.

Lang versjon:
Den ble ikke sååå tung, og heller ikke så billig som jeg så for meg i første post.
Men.

Den skulle inspirere (les: ikke være døll eller ha for kjipe komponenter) og muliggjøre tur uansett vær. Plass til brede (pigg)dekk under skjermer var et ufravikelig krav. På dette har jeg skutt blink.

Tiltenkt bruk er tur i all slags vær, rolige utflukter og være med på hytta. Dette skulle ikke være den hissigste, letteste eller raskeste sykkelen i stallen. Heller en fin og komfortabel følgesvenn.

Den skulle heller ikke være for fin/dyr til å brukes under nevnte forhold. Kremt.

Spøk til side har jeg forsøkt å ta noen halvveis fornuftige valg med tanke på materialer, brukervennlighet og holdbarhet. Så OVER TID er ikke dette så galt altså. Lover.

Svaret på min to år gamle spec ble altså å kjøpe en Canyon Grizl. Så har det seg slik at jeg ikke evner å slå meg til ro med standard oppsett. Nedenfor følger en gjennomgang av komponenter for den som måtte være interessert.

[Linket bilde]

Som alltid bygget opp av dyktige Anki på The Service Course.

Ramme: Canyon Grizl CF SL (medium)
Ikke meningen å fornærme noen, men Canyon har aldri vært noen drømmesykkel for meg. Ikke fordi det er noe dårlig, mer fordi det er så utbredt og vanlig og dermed litt lite eksotisk. Men dette ble en fristende pakke som tikket alle bokser: Passe aggressiv geo, fornuftig vekt (robust men ikke unødig tung), klaring for 700c 50 mm dekk (45 med skjermer), tilhørende solid skjermsett, festepunkter.

Ønsket også å unngå bevegelige deler og proprietære løsninger, type FutureShock, IsoSpeed, justerbare akslinger, aeropinne og andre «smarte» påfunn. Setepinnen er litt tung, men er en befriende enkel løsning for mer komfort.

Rammen byr på en moderne geo med langt overrør og kortere stem, som tidligere har blitt grundig beskrevet her på formuet. Som førstegangs Canyon-kjøper var jeg litt usikker på størrelse, særlig med tanke på at jeg planla å bytte ut styre og stem. Kalkulatoren deres anbefalte Medium, som jeg valge å stole på. På sommerføre foretrekker jeg mindre rammer kontra større, men det gjør ikke noe om denne er kneppet mer stabil. Det tilsier også kjedestagslengde på 435.

SL er den rimeligste og tyngste karbonvarianten av rammen, men med en oppgitt vekt på 1035 (kontra 950 på SLX) var ikke det noe å lure på. Heller tåle litt tøffere behandling, om enn bare placebo.

Tilgjengelighet førte meg heldigvis over på rosa. Og nei, dempegaffel og dropper blir nok hakket for progressivt for min del enn så lenge. Kanskje noe for alderdommen.

Gruppe: Rival AXS XPLR 1x
Veldig fornøyd med Rival AXS på raceren, og ønsket 1x for denne sykkelens bruk. Prismessig likt som mekanisk 11-delt GRX, da var ikke dette noe å lure på i min bok. GRX Di2 tilbys kun på SLX, og per nå syntes jeg SRAM vinner på 1x. Er ellers veldig glad i 2x Di2.

Kan heller ikke skjønne at noe skal være enklere å operere med tykke hansker vinterstid enn 1x etap. En for opp og en for ned.

Rival AXS er ikke lett (særlig kranken), men det fungerer utmerket. Jeg ønsket heller ikke den dyreste gruppen her, da disse delene er mest utsatt for salt og slitasje. Hendlene er i min bok penere enn Red og Force, og flere jeg snakker med melder om bedre ergonomi.

40t drev og 10-44 kassett virker å være midt i blinken på denne sykkelen, hvor toppfart og tetthet mellom gir ikke er prioriteten.

Som et pluss kan jeg nå også bytte batteri og evt. deler mellom to sykler.

Hjul: ENVE AG25
Sykkelen kom med DT Swiss alu-hjul med bra spec, men for å spare litt vekt og minimere vinterslitasje (AG har utvendige messingnipler blant annet) ble disse oppgradert. Godt fornøyd med andre ENVE-hjul inkludert Foundation-serien, så har høye forventninger til komfort og holdbarhet.

Styre: ENVE AR 400 mm
Ganske likt 3T sitt Superghiaia som jeg har på en annen sykkel og liker godt. Flare som ikke påvirker vinkel på hendler, og ulike alternativer for kabler. Ikke utpreget lett, komfort viktigst. ENVE styretape. Medfølgende alu-styre på 440 blir for bredt for meg.

Stem og computerholder: Extralite Hyperstem 90 mm
Lett og sterkt («Exceedes the EN safety standard requirements so much that we can recommend it for Enduro.»). Ett av forholdsvis få stem som lages I 1 ¼” variant. Valgte korteste variant i 90 mm da jeg ville ha litt lenger enn medfølgende 80, men samtidig ikke kludre til den moderne geometrien.

Sete: Berk Dila 140 mm padded
Lett og behagelig, hadde dette liggende i skuffen. No-brainer når det er «gratis».

Flaskeholdere: 3x King Cage Titan
Trenger neppe å begrunne denne, men hadde én liggende i skuffen. Denne har ikke passet visuelt inn på noen av mindre andre sykler, her syntes jeg det klaffer.

Dekk: Gravdal 38 mm
60 TPI, tubeless naturligvis. Har rikelig med plass til bredere, men disse slår meg som det beste alternativet enn så lenge.

Skjermer: Canyon
Laget for Grizl, klaring for 45 mm dekk. Har forlenget de med noen skvettlapper fra Fahrer, som monteres uten å måtte borre hull. Disse ble montert i hui og hast. Den fremre datt så av på tur i et ekstremt tilfelle av tå-overlapp som neppe vil skje så mange ganger og mangler derfor på bildet over. Fant den igjen på returen, og skal få festet de litt mer nøyaktig.

Skjermene virker solide og lydløse. Ikke finjustert klaringen enda, men er sikkert lurt å ha litt ledig plass der med knastedekk.

Bremseskiver: Galfer road wave centerlock 160 mm
God erfaring med 140 mm varianten, så forsøker meg på disse for å spare noen gram. Antikorrosjonsbehandlet. Standard Rival bremsepads.

Pedaler: Shimano ES-600
Tidligere diskutert med fordeler og ulemper, de gjør jobben for min del med lav vekt og bred plattform.

Har for en gangs skyld ikke oppgradert kranklager eller kjede, medfølgende skal få jobbe litt i saltlaken først.

Vekt inkludert pedaler, piggdekk, skjermer, 3 stk. flaskeholdere og computerholder ble målt til 9,66 før gaffelrøret ble kuttet. Må si meg fornøyd med det.

Førsteinntrykk:
Har bare rukket to kjappe turer. Som nevnt i Grizl-tråden syntes jeg den er overraskende livlig med tanke på kjedestagslengde (og piggdekk!), men samtidig passe stabil for min smak. Hjulene virker veldig lovende, den virker responsiv og lettere enn vekten skulle tilsi. På tross av å ha lekt med geometri-ilden med delebytting er nok dette sykkelen jeg sitter aller best på. Jeg gleder meg til neste tur, og da må det vel sies å være en foreløpig suksess ICON_GRIN

Dagens tur fikk en skummel avslutning. Noe jeg var sikker på var en haug med sørpe viste seg å være klink is, store klumper som minnet om en fjellkjede i miniatyr. Hadde ikke sjanse til å rekke å bremse eller klippe ut, men rakk å tenke at "nå tryner jeg - dette kommer til å gjøre vondt på flere måter". Sykkelen ble kastet fra side til side i "renna". Utrolig nok holdt sykkel og rytter seg oppreist. Uvisst om dette kan tilegnes sykkelen stabilitet, Gravdal sitt imponerende grep eller ren, skjær flaks. Har hvertfall full tiltro til utstyret ICON_COOL
15 1,811 Les mer
Sykler og deler Hopp til nye innlegg
Re: Knallharde bremser JoPro I går 21:54
Har opplevd selv harde bremser på sykkelen jeg bruker til skolevei ettersom sykkelen står utenfor i vær og vind gjennom vinteren, men dette pleier å gå over ved varmere vær i mitt tilfelle. Sykkelen har tektro gemini sl hydrauliske bremser, så ikke noe super-fancy, men har ikke opplevd noe særlig negative langvarige konsekvenser.
2 72 Les mer
Utflukt Hopp til nye innlegg
Tirsdagsklubb™ 25.01.2022 vaagen I går 21:28
Føret for sykling på smal sti med piggdekk er minst like bra som forrige tirsdag, så da er du herved invitert til Tirsdagsklubb™

Turen tar ca 2,5t. inkl. småpauser, og tempoet tilpasser vi etter de som deltar.

Oppmøte er på Skullerud utfartsparkering med avtråkk kl 19:00

Si gjerne ifra i tråden dersom du blir med.
0 18 Les mer
Fatbike- og vintersykling Hopp til nye innlegg
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel Ugla I går 20:44
Sitat: neistein

Sjekket WC dekkene litt nærmere og utstikker fra gummien på disse piggene er mye lenger en på Pikkisika og Schwalbe. Ikke så rart at det sitter litt bedre da.

Det er helt riktig, og prisen en betaler for det er at Wratchild med XL pigg (de finnes også i en versjon med "normal") ikke er egnet på annet føre enn snø og is hvis du ønsker å beholde piggene, ellers mister man plenty. De kan selvsagt limes en og en, men da øker vel risikoen for at en drar av en knast.

Har syklet noen sesonger på fatbike med Wratchild og det er helt konge så lenge det er snø og is, sitter veldig bra selv med bare 240 pigger'ish i et 4.6" dekk.
292 22,840 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Hvem sykler lengst og mest i Norge? king195 I går 20:22
16600, ingenting i forhold til de som nevnes her.

Mine kilometer er kun trening. Ikke jobbsykling og nesten null på Zwift
24 1,043 Les mer
Re: Korona - historien gjentar seg (?) Tagelli I går 20:19
Jeg er ikke sikker på jeg har forstått alle nyansene, men ja jeg er kjent med dødsårsaksregisterts regler og formål og jeg er kjent med WHOs retningslinjer for registrering av covid-dødsfall. Er du?
2,145 171,450 Les mer
Sykler og deler Hopp til nye innlegg
Nybygg: kappe ting? knutspeed I går 20:14
Er akkurat ferdig med å bygge opp ny stisykkel fra rammesett. Kappet av noen cm av styrerøret, men det er masse å gå på. I tillegg skal jeg kutte bremsekablene så alt blir skikkelig nice.

Er det noen "regler" her jeg bør tenke på? Denne sykkelen er lengre i ramma (reach), har mer vandring, kortere head tube enn min gamle, men stack er innenfor noen få mm. På den gamle kjørte jeg stemmet uten spacere for å ha det der jeg likte det best. Kan jeg ta utgangspunkt i ca samme høyde om jeg måler fra bakken, eller bør jeg rett og slett ta noen turer med masse spacere over og under stem for å teste meg frem? Stem på den nye peker pr nå oppover, men om jeg flipper det utgjør det ganske mye forskjell også.

Er såpass lang både totalt og i overkroppen at jeg liker å ha styret relativt lavt.

Måtte dobbeltsjekke gammel vs ny:
reach: 457 - 498
ett: 647 - 647
stack: 646 - 647
sta: 74 - 77
hta: 67 - 63.5-65.5
0 64 Les mer
Trening Hopp til nye innlegg
Styrkeprogram åneidu I går 20:14
Her innsett at kroppen trenger litt styrketrening i tillegg til den ganske random syklingen som man får til om dagen.
Sykler endel sti og landevei. Hvor får jeg tak i et ok styrketreningprogram for "syklister"?
Evnt om noen har noe å dele
0 36 Les mer
Re: Noen (links) gitarspillere her? perbl I går 19:59
Dette ble jo fin og lærerik potmeter-nerding ICON_SMILE

Jeg syntes hvertfall det hørtes rimelig slitent ut, har hatt noen potmeter med ulyd i forsterkere tidligere, og de hørtes på langt nær så ille ut som dette. Så jeg tror nok min foretrukne løsning vil være å bytte dem ut, gjerne høre om det finnes noe å velge i som varer en stund hvis jeg skal få dette fikset.
33 785 Les mer
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? LAKA I går 19:45
Sitat: Jamez
Vi har et 145m2 hus som fikk seg en totaloppgradering i 2017. I denne sammenheng la vi inn vannbåren varme og borret energibrønn også.

Varmepumpen har på de ca 50 månedene den har vært i drift produsert 71 942 kWh (varme+varmvann) og har på samme periode brukt 13 103 kWh.
Det betyr at den har spart oss for 58 839 kWh. (Produsert 16 300kWh og spart 13 300kWh i snitt i året)
Hvis vi ikke hadde isolert så grundig, så hadde nok besparelsen vært større.

Investeringen var på mellom 200 og 250k, så det vil med strøm+nettleie på rundt 1kr snitt være nedbetalt etter 18 år.
Men, jeg anser energibrønnen som en investering for huset og den har jo levetid som er mye lengre enn det varmepumpen har.

Du må jo ha et rimelig høyt forbruk når du bruker 16 300 kWh i året bare på varme og vann. Vi bikker akkurat 15 000 kWh i totalt strømforbruk årlig på 270m2 og med elbil som lades flittig. Så ikke utenkelig at energibrønn og vannbåren varme vil lønne seg om man har et veldig høyt forbruk, men for vår del ville regnestykket aldri gått opp, ikke minst med tanke på at disse pumpene ikke varer evig.
55 1,857 Les mer
Re: Råd om brukt skøyteski kjøp? Jacobsen I går 19:26
Sitat: eirikbk
Skøyteski bør vel være 5-15 cm KORTERE enn personen. Mine er 7 cm kortere enn meg.
Så jeg vil si de skiene er for lange for deg.
Vekt vil jeg tro er ok, men for myke skøyteski glir jo dårligere og gir mindre snert. Man skal jo ikke gli på hele sålen.

Sitat: boltzmann
Alternative ski om du gidder å dra hele veien til Asker: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245548314

Det som står om høyde i denne annonsen må være feil. Disse skiene passer best for en nærmere 2m høy og lett mann. Les: jr gutt
Både Fischer, Madshus og de fleste nettsider med størrelsesguide er visst uenig med deg på det der.
4 242 Les mer
Stisykling Hopp til nye innlegg
Re: Vintersykling på bar bakke JoPro I går 19:13
Prima forhold til piggfri sykling ned Den Ravinde i Nesbyen. Noen få steder man må gå av sykkelen dersom man ikke har pigg, men disse er alle rimelig synlige, og ellers er det ufarlig snø og is på et par doserte svinger. Anbefales å ta en runde først i roligere tempo for å se, før man deretter sykler i full fart. Deilig å endelig kunne sette dekka på tørr sand i så store strekninger, men samtidig litt alarmerende og bekymringsfullt at dette er mulig i januar-måned i Norge.
30 1,898 Les mer
Re: nytt grusstyre med flair yolo I går 19:08
Flare ja! Haha

Og ja, glemte campingturer som én av fordelene med økt styrebredde og/eller flare.
4 130 Les mer
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 Espen W I går 18:53
Faktisk bittelitt bedre forhold på skogsveiene nå, ihvertfall der fuktighet fra tåka hadde felt ut på isen, og skapt litt mer friksjon.
40mm dekk idag, og litt avveksling, så sykkelveier opp langs RV4, aka. Groruddalen, Nittedal og Hakadal, og opp i skauen derfra.
Strødd fra Hakadal og oppover. Ikke strødd i retning Ørfiske, men der hadde tåka som nevnt hjulpet litt.
Bilde fra litt oppi bakken ovenfor Hakadal (rett nord for Varingskollen).
[Linket bilde]
74 4,685 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Garmin Fenix 7 VS Epix 2 torbis I går 18:35
Sitat: Andreas83
Sitat: torbis
Jeg har testet Fenix 7 en stund. Helt utrolig flott klokke. Har lagt ut test...
Dog kommer jeg til å beholde Epix 2. Det er jo egentlig kun opp til hver enkelt hvor mye man prioriterer lang batteritid vs. enda lengre batteritid...
Nå er jeg ikke 100% sikker på at dette er din test, men hvis det er det, er den verdt å linke til da det er en god og grundig gjennomgang.

Pulssonen: Test: Garmin Fenix 7 Sapphire Solar

Takk for det ICON_SMILE
Joda, min test og nettside.
Ikke så gira på å linke til egne tester ettersom det alltid er noen som vil komme med kritikk på at den ikke er like god som DC Rainmaker sine. Men jeg forsøker ikke å konkurrere en gang, så håper den kommer til nytte ICON_SMILE
32 1,166 Les mer
Re: Elsparkesykler i Oslo - løsningen på skader Andreas83 I går 17:58
Får håpe det blir et økt fokus/press på å håndheve de nye reglene, og de som allerede gjelder for syklister.

Kanskje jeg er uheldig med strekningene jeg sykler, men sykkelkulturen i Oslo er egoistisk. I Dronning Eufemias gate og andre sentrumsgater opplever jeg stadig at jeg er den eneste av 5-10-15 syklister som stopper på rødt.
60 3,099 Les mer
Stisykling Hopp til nye innlegg
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2021/2022 Herit I går 16:44
Nice!
133 8,114 Les mer
Trening Hopp til nye innlegg
Re: Trainerroad innfører adaptiv trening knuthaug I går 14:19
Sitat: bstein
I følge TR sin postcast klarer de bare å beregne total belastning ut fra de øktene som kjøres i TR (og hensynta denne i adaptiv trening algoritmen, men de jobber med å kunne innlemme eksempelvis uteøkter i denne algoritmen. I følge TR er dette både vanskelig og jobbkrevende, men det har høyt fokus om dagen.

En liten presisering. Om man velger en trainerroad-økt og setter den som "outside" og sender den til garmin og gjennomfører den ute, blir den registrert, analysert og hensyntatt. Også jobber de med å analysere ustrukturerte uteøkter, type langtur med kompiser, ritt og annet.
6 1,077 Les mer
Re: Noen Hakka MX-eiere med skjermanbefalinger? alfred I går 13:16
Kjenner ikke den sykkelen, men bruker selv SKS Speedrocker (står de er opptil 42mm dekk, men er ingen klar begrensning).
De kan enten festes på sykkelens eksisterende fester, ev gode fester som følger med hvis sykkelen ikke har skjermfester.
Dekker bra, veier lite og holder seg på plass i humper og fall. (Det verste jeg vet er skjermer som må justeres annenhver tur.)
4 494 Les mer
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei Sepeda I går 13:15
Takk for oppdatering!

Jeg har ikke konvertert, men tenker at denne blodferske videoen er til oppmuntring for de progressive ICON_SMILE

En spennende gjennomgang også for oss gjenstridige. Innovative Vielo R+1 med 400 mm (!) kjedestag og skiver - imponerende!

David Arthur: Is 1x the FUTURE of Road Bikes?
104 12,975 Les mer
Re: Beste allsidige landeveissykler? Sepeda I går 12:57
Sitat: DuffMcShank
Jada, jeg har også lest nyhetsartikkelene, derav konklusjonen min ICON_SMILE Sykkel er allerede kjøpt nå...

ICON_SMILE

Gratulerer! Blir spennende å se i "Vis oss din..." ICON_SMILE

Det var jo ikke så enkelt å forstå ut fra hva du skrev, men da kunne jeg altså ha spart meg for... la meg se... rundt 800 ord om nye Endurace ICON_CRAZY
621 296,229 Les mer
Utflukt Hopp til nye innlegg
Re: Nybegynnere på langtur saktetur I går 11:33
Tenker jeg først og fremst vil anbefale dere så mange timer på sykkelsetet som mulig, før turen starter. Ikke feil med litt trening i forkant, men først og fremst for å herde rompa. Å være sliten er greit og ikke et stort problem i seg selv, åpne sår i rompa er ikke greit og ødelegger hele opplevelsen. Dere vil mest sannsynlig ha glede av sykkelbukse m/padding, som du allerede har på lista.

Telt og sovepose har du også på lista, men hva med mat underveis? Her kan dere spare både vekt og tid. Det er kjappere og lettere å kjøpe/spise (dyrere) på butikker/bensinst. kafé etc.
Dere kan også satse på et lett kjøkken for å tilberede varme måltider og drikke. Dette veier mere og tar lengre tid, men kan være deilig avveksling fra syklingen. Også godt med noe varmt i skrotten før og etter sengetid.

Hva med skotøy? Sykkelsko + noe annet til andre aktiviteter, eller joggesko og flate pedaler. Det ene kan fordre 2 par sko, det andre kan du greie deg med et par, selv om mange foretrekker et par crocs når dagens sykling er over.

Vann fyller du på butikker, bensinst. kafé eller på kirkegårder. Planlegges det å lage mat etter endt sykling fylles vannflaskene opp før dere setter camp.

Verktøy er f eks pumpe, lappesaker, noen strips, noen cm gaffa, kjedesmøring, og div nøkler/trekkere til de skruer og bolter som er på sykkelen. Kanskje skal det vurderes en kjedekutter og nye stifter/kjedelås.

Som i alt friluftsliv gjelder det å tenke vekt også på sykkeltur. Ikke ta med mer enn nødvendig og vist en ting dekker mer enn ett bruksområde er det fint.

Kos dere på tur.
3 241 Les mer
Fete turrapporter Hopp til nye innlegg
Re: Cappadokia - Tyrkia Arne_And I går 08:13
Fantastisk landskap! Stiene så temmelig enkle ut, er alle på det nivået eller er det noen mer utfordrende også?
1 128 Les mer
Re: Taliban i Norge Panda I går 07:08
Nordmenn flest bryr seg ikke. Dem er mest opptatt av strømprisen og om det er Korana sikkert å dra på hytta i vinterferien
ICON_SMILE
4 363 Les mer
Side 1 av 11 1 2 3 10 11
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå