Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Sykler og deler Hopp til nye innlegg
Re: Intend Trinity langen 1 hour siden
No worries ICON_LAUGH
Ser ut som første batch allerede er utsolgt.. (puh!)
4 103 Les mer
Kjøp: Sykkeldeler Hopp til nye innlegg
K: Avalanche elleÖhlins cartrdige til Fox40 gaffel goodfidelity I går 22:58
Trenger en cartridge Öhlins eller eventuellt Avalanche til Fox40 framgaffel.

Ta kontakt dersom du har en til salgs!
0 9 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Kjenner du til denne Pinarello`en? Gråstein I går 21:45
Kjip opplevelse!

Om det er noe trøst, vi har "alle" vært der? Jeg har både kjøpt sykkel som har vist seg å være stjålet (flere ledd før han som solgte til meg) og hjul som viste seg å være ubrukelige. Noe jeg ikke merket før jeg hadde solgt dem videre uten noen gang å ha brukt dem og fikk en sint kjøper på linjen.

Men kan sykkelen brukes?

Jeg ville ikke lagt så mye vekt på "industrien". Tross alt snakker vi om et bruktkjøp av en gammel sykkel. Om du kjøper den eller ikke har ingen betydning på økonomien til the bad guys.

Sikkerhet er det vanskelig å mene noe om, men er det ikke tross alt litt positivt at den er såpass gammel? Ville dårlig karbonarbeid gått i stykker ved første anledning?
24 510 Les mer
Elsykler og elsykling Hopp til nye innlegg
Re: Fulldemper og skjermer bagasjebrett? raklehana I går 21:20
Takk for svar!

Ja, skjønner at bagasjebrett på senkepinne ikke er lurt ICON_OOO

Ser det finnes bagasjebrett som kan festes i ramma på sykler også(for sykler uten egne fester), slik som feks denne:
https://bikeshop.no/topeak/4020037001001/topeak-tetrarack-m2l-bagasjebrett-festes-på-bakgaffel
Ser tilsynelatende bra ut, men passer disse på de fleste fulldempere? Og er det OK å feste dette i karbon ramma?

At sykkelen er av karbon spiller ingen rolle med tanke på sykkelvogn?

Gode heldekkende skjermer ser jo faktisk ut til å finnes:-)

Mange dumme spm, men er ganske grønn….
3 45 Les mer
Re: Lang baggy med vanntett rumpe? saktetur I går 19:53
Vist det ikke funker med kjøpeimpregnering, så prøv dette:
https://youtu.be/4gcd25Kn8Gg

Da kan du få plagget eller hva det er du skal impregnere så vanntett du vil. Skal det bare være vannavvisende blandes det bare tynnere.
3 137 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Klam klokkereim knuthaug I går 18:58
Sitat: soeder
Takk for god research, men det ble heftig pris på nylon! Prøver meg på en universalløsning i nylon i første omgang

Assa 1600 gryn for en nylon-reim er jo landeveisrøveri!

Selv kjøpte jeg en https://www.amazon.de/gp/product/B0928FGLXB/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s01?ie=UTF8&psc=1 som er en borrelåsvariant. Veldig fornøyd med den. Myk og god, tørker fort og trinnløs justering med borrelåsen. Og til den prisen overlever jeg om den ikke varer lenger enn et par år.
3 182 Les mer
Terrengsykler og stisykler Hopp til nye innlegg
Scott Scale 930 Medium ChrisWalther I går 18:50
0 19 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Proffsesongen 2023 ket16 I går 17:19
Sitat: knuthaug
Sitat: ket16
Verdt å få med seg E3 i ettermiddag. Et skikkelig toppet startfelt i hjertet av Flandern borger for god underholdning.

Grei kvalitet på bruddet nå, med drøyt 50k igjen :-)
Pen samling av Monumentvinnere på podiet.

Håper det går bra med Skaarseth etter velten. Den så virkelig vond ut.
128 10,681 Les mer
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Rask Psyk helsehjelp: Fornuftig vei utenom Volvat? GeirK I går 15:56
Sitat: Tagelli
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Dette handler ikke om å vinne internett.

Mine diskusjoner handler ALDRI om at jeg skal vinne internett. Det handler alltid om at SANNHETEN skal vinne internett.

Da ville det jo vært interessant om man gikk tilbake til covid-tråden og fikk rydda litt opp der? ;-)

Mener jeg gjorde en ganske bra innsats, men én mann kan bare klare så mye,
34 2,270 Les mer
Re: Skovalg fjellet, langtur for 14-åring Andreas83 I går 15:25
Sitat: larsdx
Jeg ville gått i inov-8 e.l. ikke goretex. Gode ullsokker. Er det jeg bruker selv på fjellet med lett oppakning. Tunge fjellsko er overvurdert. Våt blir man uansett, men disse tørker kjapt.
+1

Er det passe varmt i været og man har en god teknisk ullsokk med/uten demping ala Icebreaker/Smartwool, funger trailrunners fint i fjellet. Selv har jeg brukt Altra Lone Peak 6, men de har såpass lite demping at det kan bli hardt om en går med tung sekk eller raskt. Mange løper fjellområder med standard joggesko eller trailrunners.

Fjellsko er gull til sin tid og sin bruk, men selv om man har impregnert de, blir de svette og klamme fra innsiden hvis aktiviteten er høy og temperaturen er god. Enkelte fjellsko bruker lang tid på å tørke om de blir skikkelig våte. De må også være over en hvis høyde for at det i det hele tatt skal ha noen støtteeffekt for ankelen. Mange har litt naiv tro på støtten fra sine halvhøye fjellsko, noe som kan ende i kjipe overtråkk. Har trasket mange mil i ScarpaZodiac Plus GTX, de er ganske knall med Superfeet Merino Grey såler. På tilbud hos Milrab til kr 1999, men det er høy pris om de er utvokst om et halvår.

Viktigste til en sånn tur er gode sko som passer foten og som er inngått, så en slipper gnagsår. Trailrunners og Injinji ulltåsokker har fungert bra for meg på langtur. Før Injinji fikk jeg alltid gnagsår mellom tærne pga tåstilling. Varigheten på sokkene er ikke på nivå med Icebreaker. Har man en litt bred fot er f.eks. La Sportiva utfordrende.
10 261 Les mer
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! vids I går 12:36
Tja, man kan jo bare svare for seg selv egentlig. Men jeg har jo gjerne en gaffel over to-tre rammebytter, og minst to rammebytter per derailleur også. Det er ingen hard og fast regel, det er behovsprøvd (behov som i behov for å kjøpe meg raskere) men det må komme en merkbar oppgradert del før jeg bytter, ikke bare type facelift og en ekstra feature...
51 2,116 Les mer
Re: Fox FIT4 vs. GRIP? Hvor stor forskjell? Tagelli I går 12:29
Sitat: RazeFaze
Den type plush-het kommer gjerne fra luftfjæra, ikke demperenheten.

Ja, det var jo sånn jeg hadde det på den enkle RockShox'en jeg hadde (RS Reba ettelerannet). Lurte på demperenheten kunne gjøre noe av jobben med å gå ned på justeringene på de treige kompressjons- og returdempingene og heller ha høyfarts dempingene skrudd opp så jeg ikke ble syklende på en sprettball, men allikevel fløt over småhumpene.
2 114 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Hjul til CX 27,5 Sepeda I går 11:28
Sitat: Inreds
Hvis dere har tips til dekk over 50mm tas dette imot med takk! Leste at jeg kunne kjøre opp til 2.2 dekk på 27,5 felg.

Det er som kjent godt utvalg i terrengdekk i 2,25", men det kan bli å tøye grensene for Ruut CF og risikere subb. Også enkelte anerkjente i 2,1" som f.eks. Schwalbe Rocket Ron. Du vil få bedre svar om mer rendyrkede terreng/stidekk på terrengdelen av forumet.

Blant de groveste gravel-dekkene har du f.eks. Schwalbe G-One Ultrabite 2,0"/50 mm eller Teravail Rutland 2,1"/54 mm. Du har også dekk som WTB Sendero 47 mm, men det er bare noen få millimeter bredere enn du reelt får plass til på 700c, så jeg ser ikke helt poenget.

For variert underlag fra landevei til terreng på 650b, ville jeg selv sett på René Herse Umtanum Ridge 2,2"/55 mm.

Testet i Road.cc på samme hjulsett Mason x Hunt Adventure Sport 650b som nevnt over ICON_SMILE

Dessverre tenderer dekket å være litt smalere enn oppgitt (målt til 52 mm på nevnte felg med 25 mm indre bredde), men på den annen side er litt klaring mellom dekk og rammesett en god ting

Kommer i forskjellige versjoner med ulik grad av punkteringsbeskyttelse.

Usikker på om det er tilgjengelig i Norge, men verdt å slite litt for å få tak i. Har god erfaring med Just Pedal i Nederland.

Selv har jeg Hurricane Ridge 42 mm i solid Endurance-versjon. Blåses opp til 44 mm på Hunt 4 Season Gravel Disc X-Wide med samme indre felgbredde på 25 mm som Adventure Sport 650b.

Som jeg rapporterte her, har jeg glede av dekket særlig i gjørmete vårløsning, i nysnø og på avstikkere på sti. Store deler av året er det for grovt for mitt bruk, men kom til sin rett på røffe veier på Island.

Dekket er så allsidig på 700c at jeg ikke føler behov for bredere 650b/27,5". Det samme mistenker jeg kan være tilfellet for deg.

Ikke si det til noen, men etter flere år utelukkende på bukkestyre, må jeg innrømme at jeg noen ganger savner terrengsykkel. Så om du er glad i sti, og de lokale forholdene er egnet for slikt, ville jeg ikke uten videre slått det fra meg ICON_SMILE
7 248 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Chainreaction: 60% rabatt i UK, full pris for oss? jorlie I går 08:07
Tror dette har en sammenheng med en fusjonering av diverse, se for eksempel denne artikkelen Bikester selger Nukeproof og Chainreaction vil neppe tråkke i deres marked. Jeg har vært inn hos bikester når de har hatt trøbbel med siden sin, og da har det kommet opp en henvisning til wiggle.
9 732 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance! Natier I går 07:59
Sitat: knuthaug

Jeg ble også interessert når du skrev det, og sjekket opp og når 15/3 ble passert ble det (sannsynligvis automatisk) oppdatert til 15/5 :-(

Ikke hold pusten, med andre ord.

Har vært i dialog med Bikeshop. Dessverre usikkert fra leverandør så den utsettelsen på to måneder betyr nok rett og slett at de ikke vet. Dermed blir det "spinkle" GP5000S i 32mm på brostein i Flanderen neste helg på meg ICON_SMILE
49 8,414 Les mer
Tacx aksling for UDH girøre HNK I går 07:57
Skulle gjerne hatt hardtailen på rulla, men med UDH girøre så får jeg ikke akslingen jeg trodde ville passe, til å passe.

Hvilken passer?
0 48 Les mer
Re: Vallée Blanche - Chamonix Gullars I går 07:31
Fikk prata litt med guiden om breen og utviklingen og ifølge han så var siste gang han kunne stå på ski helt ned i byen rundt 1985-86 så det kan jo stemme godt :o)

Landskapet er jo helt vanvittig og at det går an å ha så flaks med været som vi hadde er nesten utrolig.
Det hadde nesten ikke vert snø å snakke om innen uken i forveien når vi reiste ned og dagen før vi skulle opp så kom sola og det var blå himmel.

Det var så varmt og vindstille på breen at vi kjørte ned i bare ulltrøya.

Guiden skulle lede en gjeng på Haute Route (Chamonix - Zermatt) fra og med lørdag så vi var bittelitt misunnelige.

Bildene til Geir K. bekrefter, det er definitivt en tur å ta.......

AG
16 1,096 Les mer
Racere, landeveissykler og grussykler Hopp til nye innlegg
Ny Scott RC 20 XL olechr I går 07:25
Selger min ubrukte Scott Addict RC 20 XL. Fikk den e i høst og 2023 modell er lik. Aldri brukt og selges da noen utfordringer med helsa gjør om sesongen.

Sykkelen har Force AXS gruppe.

Selges 45000,-

Kan også selges med nye Syncros 50 mm Carbon hjul med Conti gp5000 28 mm dekk. Selges da med begge hjulsett for 54000

Olechristianfagerli@gmail.com
0 46 Les mer
Stisykling Hopp til nye innlegg
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2022/2023 Ugla I går 07:00
Sitat: tolo26
noen som har vært i Østmarka i det siste?

Jeg er der stadig vekk, senest i går kveld og tok denne turen: https://www.strava.com/activities/8766063698

Her oppsøkte jeg bevisst litt trøbbel for å ta forholdene i øyesyn, og synes det gikk helt topp. Skal sies at jeg brukte el, og den gir meg omtrent samme framdrift som en fatbike.

En del bare partier, den del is (som ikke var særlig glatt), noe slush (ikke så morsomt) og også variable snømengder. Kom meg helt inn til utsikten over vannverket for første gang i år uten altfor store problemer
76 7,819 Les mer
Re: Rust på bremseskiver etter verkstedopphold eOpseth I går 05:43
Sitat: Kjetil307
Sitat: eOpseth
Sitat: Kjetil307
Håper ingen seriøse aktøre har det som pengeku,noe jeg tviler på .

Kjent aktør prøvde seg på dette kravet på meg etter knappe 17000 km og mindre enn 2 år da service ble tatt på vinteren midt i saltsørpa, så jeg tror du tar feil og at de prøver seg. Opplagt bare overflaterust. Jeg nektet hardt på dette, og samme skivene ble ikke engang kommentert på 2 neste service siden jeg da passet på at dette ble gjort på sommertid.

En del el-biler i dag har også software som slår av regenerering i starten av hver kjøretur, da fikser dette seg selv.

Der burde du vel dratt garanti/reklamasjons korte .

Det forsøkte jeg, men "slik var el-biler" var det svaret jeg fikk. Dette var riktignok i 2015 minnes jeg, og min oppfattning er at bransjen har modnet litt her siden da, selv om jeg hører historiene innimellom selv.

Service og EU-kontroll legges alltid til sommerhalvåret for min del.
21 917 Les mer
Trening Hopp til nye innlegg
Re: Smartruller og nøyaktighet på wattmåling rocketscientist 23/03/2023 21:01
Kjøpte en Kickr v6 rett før jul. Den erstattet en Tacx Flux, som sjelden hadde mer enn noen få watt i avvik mot Garmin Vector-pedalene mine.

Kickr'en rapporterte derimot 20-30 watt lavere watt enn pedalene og det ble derfor så jeg kjørte med pedalwatten i Zwift. Men da falt jo hele poenget med ny, dyr rulle bort (wifi, autokalibrering og race mode), så det ble meldt supportsak og etter litt frem og tilbake, så gikk rulla i retur forrige torsdag.

Hvis man ikke kjører ritt på Zwift, så er det ikke så nøye, så lenge watten på rulla er konstant like feil, men kjipt å miste feltet i ritt fordi rulla underrapporterer. Så få lånt deg wattpedaler og test.
23 928 Les mer
Andre sykler Hopp til nye innlegg
Barnesykkel Radio Bike Zuma 20" M_Bolsen 23/03/2023 19:50
Flotte sykkelen til jentungen selges da far mente det var på tide med en ny sykkel ifjor

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=295224398
0 35 Les mer
Utflukt Hopp til nye innlegg
Re: Alpene om sommeren med kids? Anders A-R 23/03/2023 19:19
Sitat: Arne_And
Mine barn sykler ikke sti

Noen ting er bare helt utilgivelig. Regner med du er krystallklar i testamentet på dette. ICON_LAUGH
7 425 Les mer
Stisykling Hopp til nye innlegg
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark knuthaug 23/03/2023 17:02
Sitat: larsb
Dette sto nettopp i Aftenposten:
Sitat: Aftenposten
Statsforvalteren vil ha nasjonalpark i Østmarka
Statsforvalteren mener at vern av store sammenhengende skogområder er viktig, og anbefaler derfor å opprette en nasjonalpark i Østmarka.

En nasjonalpark i Østmarka vil kunne bli den første i et lavereliggende skogområde på Østlandet, mener Statsforvalteren i Oslo og Viken, ifølge NRK.

Vanlige turer og aktiviteter vil ikke bli søknadspliktig i nasjonalparken. Den ordinære bruken av området til organiserte og uorganiserte idretts- og friluftsaktiviteter vil ikke begrenses av vernet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=72901

Er det noe som er endret i dette forslaget nå, eller er det dårlig jobb fra NTB? Det er det jeg har uthevet som jeg reagerer på. Vanlig aktivitet som sykling skulle jo bli forbudt i kjernedeler av nasjonalparken og organiserte idrettsaktiviteter (les terrengsykkelritt/et) lå tynt an. Det ser jo ut som om det går greit gjennom i følge denne korte meldingen.

LarsB

Tror ikke det stemmer helt. I forslaget skulle det kun være forbudt å sykle i det området hvor det allerede er forbudt (Tonekollen naturreservat), men ikke noen nye forbudsområder. Men, de ville jo også legge inn en blankofullmakt til å endre dette i forskrift senere "om det ble nødvendig av vernehensyn" og da er jo egentlig all bets off om de får inn den bestemmelsen. Da kan i praksis statsforvalteren endre bestemmelser når som helst.

Mere detaljer på https://www.statsforvalteren.no/nb/...tmarka2/tilrading-ostmarka-nasjonalpark/

sykkel og el-sykkel sidestilles faktisk. Jøss.
228 32,717 Les mer
Fete turrapporter Hopp til nye innlegg
Re: Vintertur Bergen-Oslo Sepeda 23/03/2023 14:57
Takk for dette, Viggo!

Det var hjerteskjærende å se historien om Rakel.

Kreft rammer oss alle på et vis, gjennom familie, venner og kolleger, men det er dypt tragisk når så unge mennesker blir ofre.

Når det utenkelige skjedde, er det imponerende at dere fant en måte å uttrykke støtte til hennes nære, hedre minnet etter den unge korpsmusikanten du selv mistet, og samtidig hjelpe andre.

Oppfordrer alle som har glede og nytte av tråden til å støtte innsamlingen din til Kreftforeningen.

Ser at det er kommet inn seks nye bidrag (og nå nettopp et syvende yes ) siden tråden ble opprettet, men med snart 600 klikk, er potensialet større.

Om hver av oss bidrar med en liten sum, vil det til sammen gjøre nytte. Behøver ikke være mye.

Det er både gjenkjennelig og lærerikt å lese om turen.

Har flere kommentarer om både opplevelser og praktiske løsninger, så vel som spørsmål, men må komme tilbake til det.

Vet ikke om redaksjonen leser tråden, men i likhet med dine rapporter fra bl.a. Northcape4000, burde dette være grunnlag for en spennende og motiverende sak i Landevei.
11 647 Les mer
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå