Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Sti Hopp til nye innlegg
Re: Går det an å sykle til Trolltunga? Molly 4 minutter siden
Ja, det er det jeg er litt redd for. Det hadde vært greiere hvis jeg allerede hadde testet turen til fots, mens nå blir det litt blindt. Er som sagt forberedt på pushbike/bæring, men orker ikke hvis det er komplett steinrøys. Ser fra Strava at folk har gjort t/r på 6ish timer, så helt ille kan det ikke være når rundturen skal ta mellom 10 og 12 timer?
3 77 Les mer
Trening Hopp til nye innlegg
Re: Definisjon på god kondis Panda 7 minutter siden
FTP på over 4 watt / kg kanskje?
2 21 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Hvordan finner man farge koden til sykkelramma? Vèlo 83 28 minutter siden
Takk for tipset!
3 94 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Styrebredde. Supermann 37 minutter siden
Tenkte å dele mine tanker om valg av styrebredde.

Aero er ikke så inn som det var. Nå er det heller skiver og bredere dekk som gjelder... Allikevel så er luftmotstand relativt viktig. Om luftmotstand ikke var viktig så ville vi kanskje kjørt rundt med brede styrer og løse shorts som på terrengsyklene våre. Selvfølgelig har jeg både skiver og 30mm slangeløse dekk allerede, derfor var neste steg å jobbe litt med luftmotstanden...

Etter å ha byttet til litt mer tettsittende trøyer og passet på å få ned hodet i ny og ne så kom jeg til at jeg må modifisere sykkelen litt.

På min sykkel så satt opprinnelig et styre på 44cm senter-senter. På kortere turer(under 2 timer) hvor jeg kjører solo sitter jeg typisk halvparten av tiden i bukken. Resten er fordelt mellom å sitte på bremsehendlene og med underarmene på midten av styret. Jeg irriterte meg hele tide over opplevd luftmotstand når jeg satte meg i bukken. Å sitte i bukken er betydelig mer komfortabelt enn å legge underarmene på styret. Tryggere også. Sett forfra så vil armene være det bredeste punktet på meg som syklist når jeg sitter i bukken. Teorien er derfor at styrer som er bredere enn hoftene mine vil bidra til å øke luftmotstanden min isolert sett. (jeg har ikke tilgang på vindtunnel). Tanken er at valg av styrebredde har større betydning for luftmotstanden enn et aero hjulsett og ramme til sammen... ICON_WINK

Så jeg tenkte at det kunne være en idé å bytte til et smalere styre for å få en mer effektiv posisjon i bukken og på bremsehendlene. Jeg har derfor byttet til et (billig) 38cm styre(senter-senter). Jeg er forøvrig 188, noe gorillafaktor(vingespenn over 190) og noen og åtti kg. Skulderbredden er definitivt bredere enn et 38cm skulle tilsi isolert. Tanken med å prøve 38cm var for å utforske. Å bare kutte ned til 42 eller 40 ville blitt kjedellig. Jeg har derfor utfordret skjebnen noe med 38 cm, ifølge googlesøkene mine. Mine erfaringer så langt:

- Litt uvant første turen. Styret er smalt!
- Jeg har ingen problemer med å puste.
- Jeg opplever ikke at jeg har problemer med å manøvrere sykkelen.
- Stående spurting opp bakker og i fart funker fint(en skiltspurt krever uansett mye fri plass)
- Jeg bruker generelt tryggere posisjoner på styret nå enn tidligere(mindre bruk av underarmene på toppen av styret)
- Bremsekabler og girkabler må kuttes for at det skal se pent ut...
- Opplevd lavere luftmotstand når jeg bruker styret som tiltenkt.


Hva bruker dere og hvilke erfaringer har dere?
0 23 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Vi må snakke om el-sykler fikse 43 minutter siden
Sitat: Bernd123
Jeg leter etter en lader til min eBike som bare lader batteriet til 80% slik at batteriet er beskyttet og varer lenger.

Har du noen forslag?


Jeg ser frem til hvert svar



..og der kom spam fra 08:22-brukeren (#52872) som jeg refererte til i indiegogo-ladetråden som ble slettet tidligere i dag. Bruker #52874 er slettet - husk å slette #52873 også.
107 8,114 Les mer
Kjøp: Deler Hopp til nye innlegg
Grip shift 2x10 Ønskes kjøpt nmk 54 minutter siden
Skal konvertere racer til rett styre. og trenger Grip Shift i 2 x 10 (Begge sider)

Trenger også bremsehendler til begge sider som er kraftig nok for Ultegra felgbrems.

nils-magne
0 4 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: 20" terrengsykkel til junior Kjetil S 59 minutter siden
Takk for tipset. Har aldri hørt om de, men det ser jo veldig lovende ut😀
20 1,501 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Tynn regnjakke til sykkel og løping newbie 1 hour siden
Jeg er veldig fornøyd med Gore Shakedry Trail. Merk at for Norvan og ikke-Trail versjonen til Gore anbefaler de å unngå å løpe med sekk/vest. Den er litt liten i størrelsen, jeg bruker L stort sett i alt, men måtte ha XL i denne.
3 389 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Sykle 400 km på under 16 timer alene Supermann 1 hour siden
På en så lang tur, med såpass høy gjennomsnittsfart vil luftmotstand ha enormt mye å si for hvor mye mat og næring du trenger. Om du må bruke eksempelvis en flagrende regnjakke så forsvinner masse energi som må kompenseres for med matinntak.

- Om du finner noen å sykle med slik at du kan ligge litt i rygg på noen så sparer du enormt med energi.
- Du bør også ta den strammeste trøya du finner.
- Løse armer og bein kombinert med en (stram) vest framfor (flagrende) jakker.
- Dropp styreburrito og bruk istedenfor rumperakett eller bag i rammen om du må ha med litt utstyr.

Ift posisjon: Eksempelvis er et 46cm(sannsynligvis også 44) styre er også tull avhengig av din kroppsfasong, da det vil tvinge armene dine til å fange masse luft i alle posisjoner bortsett fra når du legger lankene på toppen av styret. Du må ikke nødvendigvis bytte styre, men du bør være bevisst på problemstillingen. Ser at mange langdistansesyklister bruker tempobøyle når de skal sykle forholdsvis fort og langt. Det er ikke uten grunn.

19 731 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: 27.5 hjul til en på 190cm? DesmoSkier 1 hour siden
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: DesmoSkier
Geometri er veldig mye viktigere enn hjulstørrelse.


Dette er riktig, men for en på 190 vil jeg si at en 29er med god, moderne geometri vil være bedre enn en 27,5 med tilsvarende moderne geometri.

Se denne testen f.eks: https://www.terrengsykkel.no/sykler...melige-stisykler-med-130-150-mm-vandring

Jeg ville også kikket på 29" om jeg skulle hatt ny sykkel, men oppfatter at trådstarter er i bruktmarkedet. Da tenker jeg det er viktigere med geometri og at sykkelen er godt vedlikeholdt.
6 169 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Hvilket trykk kjører du? Sepeda 1 hour siden
Slående forskjeller, alt fra rundt 40 psi til nærmere 100 psi ICON_SMILE

Forståelig ut fra forskjellig utstyr, oppsett, kroppsvekt og preferanser. Finnes ikke noe rett og galt her.

Men jeg kjenner meg godt igjen når Zipp anbefaler 50-58 psi for en rytter på 70 kg, 53-62 psi for 85 kg og 56-66 psi for 100 kg ICON_SMILE

Vel å merke (!) på brede felger (her 303 Firecrest) med anbefalte 28 mm dekk og slangeløst oppsett for å hindre gjennomslagspunktering ved lavt trykk.

Kjenner meg også godt igjen når Zipp sammenlikner høyt trykk (til venstre) med lavt trykk (til høyre) på ujevnt underlag:





Komfort er et opplagt og synlig poeng, som Zipp kaller "body vibration losses".

Sitat: Zippe
The whole-body vibration seen here stems from the amount the tires are able to absorb the bumps. More pressure leads to more vertical displacement. Low pressure cuts out road input significantly.


I sin Total System Efficiency snakker Zipp også om fordeler med bred felg og brede dekk hva gjelder rullemotstand.

Sitat: Zipp
Wider rim + wider tire = wider and shorter tire contact patch. This promotes less tire sag, which deforms the tire less, resulting in less energy lost in the rolling tire.

Og ja, aerodynamikk er Zipp selvsagt opptatt av, men det er et minefelt som jeg ikke skal mene så mye om.

Samme gjelder felger med hooks (felglepper) versus hookless (uten felglepper) for slangeløst oppsett. Jeg ser fordelene med hookless slik Zipp beskriver, men det forsinker dessverre arbeidet med endelig å komme frem til en felles standard slik at man trygt kan kombinere enhver slangeløs felg med ethvert slangeløst dekk uten praktiske ulemper eller potensielt dramatiske konsekvenser. Om noen vil se nærmere på det, kan jeg anbefale ferske Why road tubeless standards are a mess and how they’re slowly getting fixed. Men det er et annet tema for en annen tråd.

I lenken til Zipp over finner man også podcast og Zipps egen lufttrykk-kalkulator.

Dette fører sikkert ikke til noe annet enn en massiv avsporing ICON_SMILE men det er en grei illustrasjon på hvorfor noen av oss velger bred felg, brede dekk og lavt trykk.
32 927 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing yolo 1 hour siden
Update! Etter glimrende bistand gikk jeg for Áspero, og kjøpte via ProSykler i Sandefjord.
Pga. lagerstatus ble det en Áspero Apex 1 nå med relativt tunge komponenter.

Vekt fra butikk => 9,6 kg (eks. pedaler. ink alt annet)

Har byttet (vektreduksjon):
- Krank og drev - Easton EC90 SL med Easton 44T direct mount (320 gram)
- Sete og pinne Schmolke TLO og Antares R1 (244 gram)
- Hjul - fra CAAD-en Hunt x Mason 4 Season (1035 gram) - manglet TA-adapter til bakhjulet, så har ikke fått satt de på enda.
- Styre - fra CAAD-en - Deda Gravel100 42cm (40 gram)
- Stem - fra CAAD-en - Deda Superleggero (30 gram)
- Styreteip - Deda Presa (minimalt)

Estimat ny vekt (ikke fått veid enda) = 7,9 kg eks. pedaler

Har valgt å ikke prøve sykkelen med dette hjulsettet for å selge det med CAAD-en "box fresh". Førsteinntrykk før første tur er at rammen ser veldig bra ut, synes den er langt penere i 58 enn de mindre str. jeg har sett mye på bilder. Hadde håpet på et litt lettere bygg, men tror rammevekten som er oppgitt fra Cervélo er eks. "hardware", som det er en del av. Fargen synes jeg er nydelig, spesielt når jeg får på noen lyse dekksider.

Foreløpig bilde, får komme tilbake til et utendørs når alt er satt opp.
[Linket bilde]


38 1,961 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Cannondale Synapse kranglete fremgir og krank Egil52 1 hour siden
Sitat: Gullars
Dette høres ut som justerings behov.

På storeskiva foran og minste bak så er du så langt til høyre som du kommer sett i fartsretningen.

Tipper du må stramme wire litt på fremskifter og slippe opp en kvart eller halv tørn på limitskruen foran.

NB! Det er 2 limit skruer framme og bak så les bruksanvisningen for det giret du har for å skru på rett skrue, ellers så roter du til på motsatt side.

Trimmingen brukes når du er på de største klingene bak og den store foran og de minste bak og den minste foran.

Dette er like greit å lære seg med en gang.
Ikke bare sparer du noen kroner, men du er selvhjulpen når det gjelder gir justering.

Om ikke dette funker så kan det være høyden på fremgiret.
Fremgiret er kurvet for følger formen på tanhjula fremme og er vanligvis litt videre i den nedre delen.

Om det sitter litt for lavt så klarer det ikke vinkelen på kjedet uten å skrape, men da skulle problemet vært det samme på flere gir.

I gamle dager når man stort sett brukte "band on" fremgir så kunne man vri det litt utover og med litt flaks så kunne man bruke alle gir uten trimming og uten skraping.

I de fleste tilfeller vil det skrape litt, men det er greit at det er i de girene man bruker minst.

Lykke til!

AG


Takker for utfyllende svar, Gullars.
Helt ening i at dette er en justeringssak, og som jeg nevnte over, har jeg tatt opp dette med min lokale sykkelbutikk. Der mener de alt er i sin skjønneste orden. En ting er å sjekke girene i stativet på verkstedet, men noe helt annet når en tråkker til ute på veien. Jeg har en mistanke om at det er dette som er problemet. Bør nok lære meg å justere girene selv. Foreløpig er sykkelen under garanti, så jeg får plage folka i butikken så lenge det går :-) Det som bekymrer enda mer er ulyder fra kranken. Har ikke syklet så mange milene foreløpig så dette liker jeg dårlig. Blir et nytt besøk i butikken i morgen. Håper de kan finne en løsning denne gangen.
7 288 Les mer
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Sykkel til 6åring ohjelm 2 hours siden
Da vil jeg slå et slag for Gavia som de selger på Bikeshop. Lette og fine sykler. Kjøp med stidekk så er poden/podinnen klar for å teste sti. Evt Frog til noen kroner mer. Guttungen sykler sti på Orbea MX, rett nok i 24", men den finnes også i 20". Den er mer stiretta, med blant annet hydrauliste skivebremser.
6 286 Les mer
Ritt og arrangementer Hopp til nye innlegg
Re: Ritt etter 15. juni -Jan 2 hours siden
Sitat: Syklus
TrysilKnut rittet på lørdag 4. juli nærmer seg fulltegnet, 191 påmeldte med en øvre grense på 200 deltagere. Selv om det i utgangspunktet er et lavterskel turritt uten egen elite-klasse, så virker det som eliten er sultne på ritt iallefall, for her er både CF Hagen, Mehl, Hasund-Eid, Granberg, Dring osv påmeldt.


Men dei som syklar for UCI-lag har vel eigentleg ikkje lov til å delta når det ikkje er eliteklasse, eller gjeld ikkje dette i år?
73 5,270 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Ny sykkel..... baronKanon 2 hours siden
Sitat: Supermann
Vedder en femmer på at de kommer til å redusere prisene enda mer til vinteren ICON_WINK

KOmmer an på om de kommer til å fortsette med serien, da, eller om det kommer en 2.0-serie. Vet at min modell er faset ut (kommer en ramme for salg på sensommeren).
19 628 Les mer
Ritt og arrangementer Hopp til nye innlegg
Re: Dirt jump konkuranse johannessen 2 hours siden
Hva skiller egentlig «slope style» og «dirt jump». Trodde det var samme greiene
4 119 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Vanlig 26"...? Sepeda 3 hours siden
Dersom du googler "26 x 2 x 1 1/2" får du i hvert fall en mengde treff som oppgir målene 54-584 ICON_SMILE

584 mm angir diameter på felgen. Det er 650b, også kjent som 27,5", også kjent som 26 x 1 1/2.

54 mm angir bredden på dekket. Det er strengt tatt 2,1", men jeg antar at tallet 2 i oppgitt dekkdimensjon refererer til bredden.

Sheldon Brown: Tyre Sizing Systems
4 164 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Er Shimano GRX krank kompatibelt med 105 gruppe? Knerten 3 hours siden
Konklusjon:
Fikk ikke mitt Shimano 105 frontgir og GRX 2x11 kranken til å "snakke sammen" ... akkurat som Shimano sier. Har derfor anskaffet og montert på GRX frontgir. Med ny og lettere utveksling fungerer sykkelen nå helt supert til variert bruk. Har rett og slett blitt min favorittsykkel :-)
9 387 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden dingo 4 hours siden
Sitat: Havre
Utvilsomt noe vanesak. Husker fortsatt første gang jeg begynte å sykle med sete uten 4kg med padding. Tok litt tid.

Det betyr ikke at man kan tilpasse seg alt, men ville gitt det noen sykkelturer.


Takk for svar.

Ja, det var det jeg håpte på. Smalere sete er liksom ikke noe alternativ tenker jeg.

Har rukket ca 6 mil på det så langt, må prøve å få inn noen mil til før jeg bestemmer meg. Har frem til fredag før det skal leveres tilbake, se om jeg klarer å snike meg unna oppussingen hjemme og komme meg ut på sykkelen...
210 23,353 Les mer
Stjålne sykler Hopp til nye innlegg
White CX stjålet i Oslo 6. juli Oystein L 5 hours siden
Jobbsykkelen til avkommet ble stjålet fra Kampen i går ICON_MAD
Rød/hvit White CX med flatbar, utstyrsmix og Easton EA70 XC disc hjulsett
0 26 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Dekk 29" Kjetil S 6 hours siden
Maxxis recon race og ardent race har jeg veldig gode erfaringer med til den bruken. Ruller veldig bra og de sitter bra i terrenget også.
3 315 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Bygge om fra 3 delt til 2 delt krank Raskall 6 hours siden
Sitat: tvoldbakken
Skal skifte ut min Shimano XTR FC-M980 3x10 3 delte krank med en 2x10 , 2 delt krank. Er litt usikker på om frontgiret og girshifteren også må skiftes. Tenkte å prøve først før jeg kjøper meg nye skifter og nytt frontgir da jeg tror dette kan gå?. Noen som har noen erfaringer rundt dette ? Det begynner å bli dårlig tilgjengelighet på utskiftbare drev til XTR FC-M980 kranken så tiden er nok inne for å bygge om nå.


Noen girspaker har en bryter som lar deg bytte mellom 2 og 3-delt. Men det trenger du strengt talt ikke. Du skal kunne justere fremgiret til 2-delt med H og L-skruene. Det er slik det er gjort fra butikk på hardtailen min.


1 46 Les mer
Salg: Deler Hopp til nye innlegg
Re: Shimano XC701-sko str 38 Molly 7 hours siden
Nå oppdatert med ny pris og nye bilder! ICON_SMILE
1 68 Les mer
Terrengsykler Hopp til nye innlegg
Trek Procaliber 9.8SL 2016 29’’, M/L Derbomber-77 8 hours siden
20 000kr

Følger med Piggdekk som er nesten ubrukt og Garmin 510 med pulsbelte,

Wheels
Front Wheel: DT Swiss Front Wheel 29in Boost X1700 28H Centerlock 110x15mm Black/Red
Rear Skewer: DT Swiss RWS, Custom for Bontrager, 142 x 12mm, 174mm Length
Rear Wheel: DT Swiss Rear Wheel 29in Boost X1700 28H Centerlock XD11 148x12mm Black/Red
Tire: Bontrager XR1 Team Issue, TLR, 29x2.20

Front Drive
Bottom Bracket: SRAM BB89/91.5 Bottom Bracket, Press Fit MTB
Chain: SRAM PC-X1 11sp
Crank: SRAM X1 1400, XSync, Boost148, 32t, 175mm

Rear Drive
Cassette: SRAM XG-1180 11sp 10-42
Chain: SRAM PC-X1 11sp
Rear Derailleur: SRAM XO1 Rear Derailleur, Carbon, for 1x11, Black

Brakes
Brake: Shimano XT Rear Disc Brake, M8000, Resin Pad
Brake: Shimano XT Rear Brake, M8000, Resin Pad
Brake Rotor: Shimano XT Disc Brake Rotor, SM-RT81, 160mm/Centerlock
Frame

Fork: RockShox SID RL 29, 100mm
[Linket bilde fra allterraincycles.co.uk]
0 40 Les mer
Side 1 av 28 1 2 3 27 28
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå