Kjenner du til denne Pinarello`en?
|
Re: Kjenner du til denne Pinarello`en?
[Re: erik e]
26/03/2023 12:46
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Tja. Godt kjøp for den prisen. Ingen har blitt lurt. Jeg syntes det blir vel dramatisert. Om ‘Kina-sykkel’ er farlig,tenk når flesteparten av bilene om noen år er ‘Kina-bil’. Jeg tror det går bra.
Bare sånn at vi er klare på forskjellen. Begrepet "kinakarbon" i denne sammenhengen har ikke noe med geografisk produksjonssted å gjøre... For meg er det i hvert fall fint innenfor å kalle det "kinakarbon" så lenge det er puttet pinarellologo på ræl som selges på ebay. Uavhengig om produsenten sitter i Kina eller Tyrkia (eller Sveits for den saks skyld). Motsatt anser jeg ikke en Pinarello-sykkel som kinakarbon selv om den skulle være produsert i Guangzhou.
|
|
|
[Re: eskval82]
26/03/2023 12:48
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for alle innspill.
Litt usikker hvilke framtiden den får, men tenker å gå over den når eg får meg en mekkedag. Tenker hvertfall å ta bort Pinarello merkene, dei ligger bare utpå rammen, så bli greit få dei vekk. Da er den kanskje og lovlig å selge videre også, viss det blir aktuelt, Så lenge eg forklare hva det er?
|
|
|
26/03/2023 13:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Da er den kanskje og lovlig å selge videre også, viss det blir aktuelt, Så lenge eg forklare hva det er? For næringsdrivende er det etter varemerkeloven forbudt å selge piratkopier. For privatpersoner gjelder ikke varemerkelovens bestemmelse så lenge man ikke selger i et omfang som tilsier at det er næringsvirksomhet. Men dersom man som privatperson selger en piratkopi, kan man potensielt rammes av straffelovens bestemmelser om bedrageri, avhengig av omstendighetene. Dersom man som privatperson oppfyller opplysningsplikten etter kjøpsloven og tydelig informerer om at det er en piratkopi, er det ikke eksplisitt forbudt. Det blir en juridisk vurderingssak ved en eventuell anmeldelse. For ordens skyld minner jeg om at det uansett ikke er tillatt å selge på Finn. Samme vil jeg anta gjelder på alle seriøse plattformer. På linje med tyvegods. Og det forblir selvsagt en ulovlig piratkopi også om du fjerner dekaler. Spørsmålet er om du virkelig vet hva det er du eventuelt selger, og om du føler at du trygt kan la andre bruke den. *** Om noen er interessert i hva dette dreier seg om, se lenkene i mine innlegg. Om du vil ha et tydelig og godt råd, lytt til Ole Christian. Eller Raoul Luescher, da 
|
|
|
26/03/2023 17:48
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om du velger å beholde, fjern logoene… det blir for dumt på en måte.
|
|
|
26/03/2023 18:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Om den har holdt i 15 år så holder den nok noen år til. Kjør på men ja ta av logoene.
Noen her som mener det er sikkerhetsmessig forkastelig. Kanskje det, men historikken tatt i betraktning så virker det å være en solid ramme.
Har selv opplevd en splitt ny Scott ramme knekke tvert av i venstre bakgaffel rett før spurten i et NC løp, det ble velt i 60 km/t, merkevarene kan ha dårlig kvalitet også, bare spør Hambini, forskjellen på anerkjent ramme vs. Kina er at du er garantert en kvalitetssjekk (visuell inspeksjon) og kanskje grundigere inspeksjon i stikkprøvekontroll. Det får merkevaren mens Kina rammen har nok bare en kjapp visuell sjekk.
|
|
|
26/03/2023 20:19
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Logoene skal av. Blir nok til å bruke den på ein måte, har annen sykkel utenom så er ingen fare. Muligens eg heller slenger på eit flat styre, fjerner framgir og største drev og bruker den som «til butikken»- sykkel. Slipper eg å bekymre meg alt for mye om den skulle forsvinne..
|
|
|
28/03/2023 07:58
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg blir litt oppgitt over noen av dere som sier at alle sykler er lagd i kina og dermed indikerer at de er like bra. Samme med de som sier at jeg har syklet på kinasykkel i mange år, og lever enda. Jeg skrev et oppgitt innlegg på forumet som Alpers (og litt jeg) omarbeidet til en artikkel på landevei om temaet. Siden dere alle er mine venner deler jeg denne plussartikkelen med dere: https://www.landevei.no/sykkelutsty...ken=8cee9f78-22cc-4cb8-89b5-525db6158494Jeg delte "KInakarbon" i seks kategorier hvor piratkopier kommer nederst og merkevarer fra internasjonale merker kommer på toppen. Grunnen til at piratkopier er på bånn av hierarkiet er at de som driver med denslags er anonyme, vet de driver med kriminalitet og er utenfor enhver myndighetskontroll, er ikke avhengig av at merkevaren deres har tillit i markedet. Og trolig rasker sammen rammene av skrot fra bakgården. [edit] trolig rasker sammen rammene av skrot fra bakgården. burde vært: "Vi har ingen mulighet til å utelukke at de trolig rasker sammen rammene av skrot fra bakgården." Det er nettopp det at vi ikke vet, og ikke kan vite om kvalitetsnivået på ramma som gjør piratkopier så nasty. [/edit]
Redigert av larsb; 28/03/2023 12:49.
|
|
|
[Re: larsb]
28/03/2023 08:28
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Takk, larsb.
Sammenlikningen gjort over her med kinesiske biler blir forøvrig også veldig søkt. Ingen av de kinesiske bilmerkene du ser på veiene i dag gir seg ut for å være noe annet enn det de er, eller selges 'merkeløst' slik sykkeldeler og rammer blir. Store kampanjer, salgsapparat og opphav er lett å finne. Det er faktiske mennesker og selskaper som setter stempelet sitt på og går god for dette.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: larsb]
28/03/2023 14:22
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg skrev et oppgitt innlegg på forumet som Alpers (og litt jeg) omarbeidet til en artikkel på landevei om temaet. Siden dere alle er mine venner deler jeg denne plussartikkelen med dere: Hva er kinakarbon?Kudos for god artikkel og folkeopplysning, Lars! Din inndeling av hele spekteret mellom merkevare og fake gjenspeiles også i nevnte Bike Biz sin undersøkende artikkelserie Faking It - Inside the shady world of counterfeit bikes, clothing and parts. Bike Biz skiller mellom fabrikker som omtales som cream, competent or cowboy. An often repeated claim – from buyers of fake frames, and even some low-rent vendors – is that counterfeited big-brand bike frames are made in the same factories as the genuine articles. This is tosh.
(...)
It is the cowboy factories which are churning out the fake frames. It is this tier which pays scant regard to workers’ rights, and couldn’t care less about end-user safety.
The worst of the cowboy-tier factories don’t batch-test internally or externally; don’t filter out dust to protect their workers’ lungs; don’t fret about frame imperfections that top-tier factories would spot and reject; and don’t offer warranties worth the paper they’re not written on.
(...)
As can be seen from their hate messages to the investigators who close down their online stores, many of those who run the cowboy factories are rogues: happy to cut corners, deaf to complaints and aggressive when challenged.
Cowboy factories trade on the fact that many Western consumers believe they are "ripped off" by big-name brands who moved their production to China. Frames cost very little to make, goes the thinking.
(...)
Some of the smaller cowboy factories may be "pop-ups", able to disappear and reappear at the slightest whiff of a police raid, but most are much more substantial than this, far different to the "back-street workshops" of popular imagination. It doesn’t make sense for a garage company to make a mold to build ten frames – we’re talking huge numbers.
(...)
A fake frame may look the same as the real thing, but this can be just paint-deep. (...) The top layer of carbon – which is for show and doesn’t hold the frame together – is no indication of what’s below.
Beklager langt sitat - det er mye mer opplysende å lese selve artikkelen som også handler om de seriøse aktørene og karbonteknologi - men jeg har en beklemmende følelse av at lenker ikke nødvendigvis blir lest! Hele artikkelserien er lesverdig, og har selvsagt egen sak om Chinarello 
|
|
|
29/03/2023 08:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Logoene skal av. Blir nok til å bruke den på ein måte, har annen sykkel utenom så er ingen fare. Muligens eg heller slenger på eit flat styre, fjerner framgir og største drev og bruker den som «til butikken»- sykkel.  Om du virkelig velger å bruke rammen etter alt som er skrevet og sagt, tenker jeg helt uhøytidelig dette: Å fjerne dekaler og eventuelt sette på flatt styre og 1x på en piratkopi av Pinarello Paris blir bare for tullete. Synes jeg, da. La for all del sykkelen være det den er. Det er en ulovlig piratkopi av en ikonisk italiensk landeveissykkel, med ukjent og meget tvilsom opprinnelse, som du ble lurt til å kjøpe på Finn. Et ektefødt barn av den mørkeste kroken av kinesisk undergrunns-karbonproduksjon på 2010-tallet. Med triadene spøkende i bakgrunnen. Det er identiteten og historien til rammen. Det er sykkelens sjel. Om man prøver å skjule det, står du igjen med ingenting. Bare en flau fornektelse. Jeg ville da heller ha beholdt sykkelen som den er, bare med vedlikeholdte eller byttede slitedeler, og ikke gått lengre enn å erstatte "Pinarello" med "Chinarello". Da har du et ærlig stykke pirathistorie som du kan fortelle til alle som lurer. Ahoy, Me Hearties! Det blir et definitivt conversation piece. (Og du kan også anlegge skjegg.) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123294&filename=Chinarello.JPG) *** Om jeg skal være alvorlig, mener jeg selvsagt det samme som før. Lytt til Ole Christian, om du vil være grei. Og lytt til meg og hev kjøpet, om du vil være streng, men rettferdig 
|
|
|
[Re: erik e]
08/04/2023 08:19
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja. Godt kjøp for den prisen. Ingen har blitt lurt. Jeg syntes det blir vel dramatisert. Om ‘Kina-sykkel’ er farlig,tenk når flesteparten av bilene om noen år er ‘Kina-bil’. Jeg tror det går bra. …er jo den perfekte tanken på vei ned Col d’Allos eller i det man svinger inn på Truls Korsæths Hjørne.
|
|
|
10/04/2023 09:24
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Har sett på en del videoer av kina-karbon-gafler og rammer. Er man veldig redd for kinagaffel kan man da bare bytte den ut med mer renommert logo. sikkert også laget i kina.
Er jo ikke værre enn å ta av hjulet og teste gaffelen. hvor mye den flekser i diverse retninger i forhold til en "merke"-gaffel. Alså, den er jo brukt over mange år allerede.
Driver å bygger opp en sykkel med noname gaffel nå, og speccer også opp en sykkel til med kinaramme (men med fox-dempegaffel).
Og til 1400 kr. Hadde ikke plaget meg et sekund. Tiagra er sikkert helt topp det og.
Redigert av GeirEivind; 10/04/2023 09:24.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
10/04/2023 10:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Med fare for gjentagelse: Tråden gjelder piratkopi. Kriminell virksomhet uten hensyn til opphavsrettigheter, produksjonsstandarder, kvalitetssikring, sluttbrukerens sikkerhet eller arbeidernes helse, arbeidsmiljø og andre vilkår. Straffeforfølges også i Kina. Bedrives av de mest useriøse av de useriøse. Lavest på enhver skala. Ulovlig å produsere, ulovlig å innføre, ulovlig å selge, og i mange land - med unntak av bl.a. Norge - ulovlig å kjøpe privat. Dette er ikke en tråd om lovlige rammer og gafler produsert av de mange anerkjente og pålitelige selskapene i landet som er verdens annen største økonomi og desidert største produsent av sykler og komponenter i alle klasser, fra de mest kostbare og avanserte til de rimeligste og enkleste. Det er heller ikke en tråd om ymse noname. Forskjellige ting, selv om mange blander dem sammen. Sjekk Landeveis Hva er kinakarbon? og Bikebiz' Faking It.
|
|
|
10/04/2023 11:04
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Sepada: Takk for din klare, tydelige og gjentagende stemme.
At det virker som leseforståelsen til så mange i tråden er så svak er litt trist. Det er ingen i tråden som kritiserer karbonprodukter fra Kina utover produkter nettopp disse som utgir seg fra å være noe annet enn det de faktisk er. Også de aller beste, om ikke de beste, karbonrammene i dag lages i Kina.
Forøvrig så ville jeg hevet kjøpet om jeg fikk et priatprodukt som trådstarter. Karbonproduksjon med god kvalitet krever en kyndig hånd. Pirat/kopi-produkter har ingen som går god for dem…
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Sepeda]
10/04/2023 16:39
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
 Med fare for gjentagelse: Tråden gjelder piratkopi. Kriminell virksomhet uten hensyn til opphavsrettigheter, produksjonsstandarder, kvalitetssikring, sluttbrukerens sikkerhet eller arbeidernes helse, arbeidsmiljø og andre vilkår. Straffeforfølges også i Kina. Bedrives av de mest useriøse av de useriøse. Lavest på enhver skala. Ulovlig å produsere, ulovlig å innføre, ulovlig å selge, og i mange land - med unntak av bl.a. Norge - ulovlig å kjøpe privat. Dette er ikke en tråd om lovlige rammer og gafler produsert av de mange anerkjente og pålitelige selskapene i landet som er verdens annen største økonomi og desidert største produsent av sykler og komponenter i alle klasser, fra de mest kostbare og avanserte til de rimeligste og enkleste. Det er heller ikke en tråd om ymse noname. Forskjellige ting, selv om mange blander dem sammen. Sjekk Landeveis Hva er kinakarbon? og Bikebiz' Faking It. Så skal man ha i bakhodet at kinesere/asiatere generelt har ett helt annet forhold til opphavsrett enn det vi Europa og USA har.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Brabus]
10/04/2023 17:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så skal man ha i bakhodet at kinesere/asiatere generelt har ett helt annet forhold til opphavsrett enn det vi Europa og USA har. Jeg er en halvstudert røver og farende fant med noen års botid og arbeidserfaring fra Kina  Dermed kjenner jeg problemstillingen rimelig godt, uten at jeg har førstehåndserfaring. Ja, brudd på opphavsrettigheter har som kjent vært et problem for både investorer i Kina og rettighetshavere i utlandet. I takt med at kinesiske bedrifter selv er blitt ledende på mange felter, og Kina har et så raskt voksende antall registrerte patenter at de har gått forbi USA, har landet det siste tiåret strammet inn lovgivingen mot brudd på opphavsrett. Men både utformingen av lovverket og håndhevelse av det er fortsatt slik at både utenlandske og innenlandske rettighetshavere kan møte utfordringer når man forfølger saker. Saken Shimano anla mot Sensah er et eksempel. Men dette er en annen problemstilling enn piratkopiering i den betydning vi møter her i tråden. Piratkopiering av rammesett, fra ytre design til logo, er del av et svart marked utenfor den etablerte industrien, med alle de kjente utfordringene. Også kinesiske styresmakter anser den som ulovlig. Men som all svart økonomi, kan den bli tolerert og ha grobunn i lokalsamfunn. Tradisjonen med å lære, gjenskape og perfeksjonere, som vi finner særlig i Øst-Asia, er ingen rettferdiggjøring av åpenbare piratkopier i den forstand vi snakker om her. Heller ikke i kinesernes øyne. Dette dreier seg om kjeltringer som tjener penger på å friste lang-nesede laowai  *** Men stakkars trådstarter, da, som i god tro bare kjøpte en eldre sykkel på Finn, og nå må bære vekten av verdens urettferdighet på sine skuldre. Jeg mener på ingen måte å klandre ham.
|
|
|
|
|