Offroad Finnmark 2010 - påmeldingen er igang!
|
Re: Offroad Finnmark 2010 - påmeldingen er igang!
[Re: CaR]
14/07/2010 08:05
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Takk, det var jo oppklarende. Morsomt at "alle" kan følge med på hvordan vi ligger an. Makker: vi lar oss ikke stresses av dette; vi kjører vårt opplegg uansett... Men greitt å vite at hele verden kan finne ut hvor vi er, i tilfelle problemer (bank i ramma). NRK har oppslag om rittet: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7208523
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
16/07/2010 21:44
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Sånn, da skulle alt være på plass! Har blitt pepret med info, tips og taktikk i hele dag, supplert utstyr og mat.... i det hele tatt. Starten går imrg lørdag kl. 13:00. Følg lagene på http://www.offroadfinnmark.no/gps-posisjon/ . Vi er lag 21! Vi håper å være på sjekkpunktet Sousjavre før midnatt. Det er ca halvveis i km, men ikke i tid. Målet er å være inne i Alta igjen søndag em og senest kl 20:00. Da er det pall-sermoni. Vi kommer ikke til å stå på den, men være fornøyde fullførere som ser på. Ny rapport på mandag en gang.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
17/07/2010 21:31
|
Merkemann1965
Fersking
|
Fersking
følger med på rittets hjemmeside.. er meget spennende. løpende fakta om gps-posisjon, nyheter og bilder. jammen er de heldig med været også/ iflg bildene. heia losvar 
|
|
|
[Re: Merkemann1965]
19/07/2010 11:45
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er jeg kommet vel i mål. En sinnsyk hard opplevelse som varte i 33 timer. Meget krevende løype bestående av stort sett steinete ATV-veier ikrydret myrer, mygg og gjørme både titt og ofte. Det kan godt sammenlignes med en krevende laaaang stitur. Dette må oppleves. Umulig å gi en dekkende beskrivelse. Men skal man komme gjennom bør man være relativt godt trent og med en god mental styrke. Stor respekt for de som kommer seg gjennom OF700. Den hadde jeg ikke klart per dd. Nå skal det spises MYE og hviles enda mer :-)
|
|
|
[Re: erling]
19/07/2010 12:34
|
alfchr
Byggeplassleder
|
Byggeplassleder
Hei folkens!
Som løypelegger håper jeg at det ikke ble for mye asfalt..Hadde i utgangspunktet tenkt en trase som hadde en variasjon av forskjellige underlag. Første del ganske rask for å få en viss spredning. Hovedtyngen av traseen skulle inneholde ekte terrengsykling med en flott avslutning var min tanke. I år har det vært ekstremt mye nedbør og derfor ble det mye våte partier.
Personlig så synes jeg vi fikk en flott tur. Kanonvær og fin stemning blant deltakere, funksjonærer og øvrige. Synes vi hadde en fin opplevelse og tror mr. Silseth fikk et fint minne. Håper derfor alle deltakere har hatt en fin og tøff tur og fått noen minneverdige timer.
For de som ennå er ute i of700 så har de hatt noen tøffe timer i natt med mye nedbør og dertil ennå mer gjørme i enkelte parti. Følg med på offroadfinnmark.no hvor det kommer jamnt med oppdateringer, bilder og delresultater.
Alf Christian Losvar
|
|
|
[Re: alfchr]
19/07/2010 15:44
|
front biker
Besatt
|
Besatt
I mål i går kveld i 23-tida, etter 34 timer ute (inkl sjekkpunkt-tid). Det gikk overraskende greitt. Putta i meg næring jevnt og trutt etter faste intervaller. Tok meg ikke ut på noen måte, men var trøtt. Fikk ikke sove på 2-timers stoppen i Sousjavvre, men slappet av på køya.
Spesiell opplevelse å dra ut fra Sousjavvre (etter ca 14 mil) kl 02, med midnattsola oppe. Nyvasket, rene og tørre klær. Mentalt tenkte jeg på dette som "ny dag, nytt ritt"... Fungerte.
Flott og masse natur. Uendelige vidder. Uendelig myrer. 100-og-ørten elve/bekkevadinger. Mye myr. Ekstremt mye mygg. Utrolig mye hyggelig folk (frivillge) på sjekkpuntene. "Sti" betyr på finnmarksk steinete kjerrevei eller myr. Det ble en annerledes sykkelopplevelse, med sikkert 10 timer trilling og bæring av sykkel.
Sosialt å bo på flotte Gakori skole. Nå har vi flyttet "base camp" til puben "Han sjenke" i sentrum, med TdF på storskjerm, før vi går på "Han steike" for å spise biff, og deretter på hotellet for party med utdeling av fullfører-trøye.
Offroad Finnmark 300. Check. *litt fornøyd*
|
|
|
20/07/2010 08:48
|
demolyn
Fersking
|
Fersking
|
|
|
21/07/2010 11:54
|
TerjeAa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
... sikkert 10 timer trilling og bæring av sykkel. Fikk du ingen glede av den nyinnkjøpte FS-en din, da? Som tidligere sagt: Dette rittet virker ikke særlig tiltrekkende på en normalt interessert terrengsyklist med kun en HT i garasjen. Foretrekker annet fottøy enn sykkelsko med så mye gåing.
|
|
|
[Re: TerjeAa]
21/07/2010 13:42
|
alfchr
Byggeplassleder
|
Byggeplassleder
En liten kommentar til Front Bikers korte oppsummering. Her var det noe som skurret og muligens burde korrigeres. 10 timer med gåing og bæring hørtes fælt ut. De burde nok heller ha holdt seg til løypetraseen. For mitt vedkommende så syklet jeg nok 95% av traseen og bærte maks 5 min av 24 timer uten å betegne meg som noen teknisk begavelse på sykkelsetet.
Ville bare kommentere dette slik at ikke potensielle deltakere blir skremt av slike uttalelser. Kan i tillegg nevne at tilbakemeldingene så langt fra deltakerne har vært veldig positive med hensyn til traseen. Men noen Birkebeinertrasee er det ikke og det har vi heller aldri hevdet. Vil betegne det som et "ekte" terrengritt hvor de som stiller med griselett hardtail med stiv gaffel vil slite. Selv om en slik ville vært veldig fin å hive på ryggen hvis man skulle bære/trille den så mye som det Front Biker har.
Fornøyd deltaker som også har en rolle i OF.
|
|
|
21/07/2010 14:15
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Bare minner om at den samme Front Biker nå vurderer å melde seg på neste års 700-utgave, så tror nok han har hatt gode dager i Alta, akkurat som alle andre. Det skal sies at det var unormalt vått i år, derfor noe mere bæring enn normalt. Det er lett å trekke fram myr og bæring av sykkel når man kommer sliten i mål, uten søvn og tom for næring. Når man får denne opplevelsen litt på avstand innser man at det er noe av det største man kan oppleve på sykkel og at det faktisk var minimalt med bæring av sykkel, på tross av noen våte myrpartier. Gleder meg til OF 2011 
|
|
|
[Re: tommygutt]
21/07/2010 14:20
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var det du som ble syk under rittet?
|
|
|
[Re: SimonS]
21/07/2010 14:21
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
|
|
|
22/07/2010 14:55
|
front biker
Besatt
|
Besatt
En liten kommentar til det jeg skrev om "10 timer trilling og bæring".
Vel, det var litt overdrivelse. Men jeg synes det ble for mye trilling. Bæring var det ikke mye av og vading over bekker/elver var ok, dvs. en del av villmarkesopplevelswen. Trilling over enkelte myrer også ok. Men det var summen av myrer, myrhull, gjørmete/tunge ATV-spor og lange, steinete oppoverbakker som var bakgrunn for min kommentar om mye trilling. Alfchr sier han hadde maks 5 min bæring på sine 24 timer. Mulig det, men det var altså trillinga som var mitt hovedpoeng. Nekter å tro at du ikke trillet i det hele tatt.
Nå sier arrangør at under tørrere forhold, ville mye av myrene vært syklebare. Det er sikkert riktig. (Men det kunne jo regnet under hele rittet, sånn som det gjør nå, og da kunne det blitt enda bløtere også). Så jeg håper løypeleggere kan finne en justert løypetrase, som holder fast ved hovedgrepene, men noe mindre i blaut myr, og dermed noe mer syklebart.
Til TerjeAa: joda, GF Superfly 100 var et perfekt valg for meg for denne løypa. Lett nok til å dra seg oppover, samt trille/bære, god komfort på steinete underlag, og FS + store hjul ga guts til å gønne på i de lange nedoverbakkene. Så jo at vi syklet fra flere av lagene i "bortoverbakkene" og "nedoverbakkene"...
Med fire dagers avstand til strabasene, er bedømmelsen av løypa noe mildere. Ja, det var tøft. Men ikke verre enn at jeg som en middels trent, halveis gamling, greidde å gjennomføre "med stil", dvs. uten å være i nærheten av å gå tom. Så jeg anbefaler folket til å ta utfordringen, og utelukker ikke å stille neste år. Ei heller OF700.
Redigert av front biker; 22/07/2010 15:04.
|
|
|
23/07/2010 16:52
|
DagK
Medlem
|
Medlem
Har ikke hatt tid til tilbakemelding før nå men; For en opplevelse! Dette rittet er av typen man husker lenge.
Arrangøren gjorde virkelig alt for at vi skulle ha det bra og at rittet skulle bli bra. Henteservice på flyplassen, innkvartering på flotte Gakori skole som gjorde at vi fikk en fin sosial ramme, servicen på sjekkpunktene etc var alt veldig bra. Var det noe som manglet, opplevde jeg at arrangør gjorde alt de kunne for å gjøre noe med det.
Løypa er allerede kommentert - den var veldig utfordrende men slik bør det også være under et adventure ritt av denne typen - det er noe av det som gjør at man husker dette lenge.
Deltakelse anbefales virkelig - dersom jeg ikke deltar flere ganger så er det kun fordi jeg fortsatt har en lang liste å krysse av "Check" på - Transalp neste år dersom en makker dukker opp.
|
|
|
[Re: DagK]
24/07/2010 21:51
|
konan
Medlem
|
Medlem
Må bare henge meg på den. Fikk bare med meg de første 30 milene av 70 mila, men dette er likevel noe av det råeste jeg har vært med på i sykkelsammenheng. Et meget spesielt arrangement sammenlignet med alt annet jeg har vært med på. Fantastiske arrangører som gjør at du virkelig føler deg tatt vare på. Sporene som skal følges er av den utfordrende sorten for oss som mest banker grusveier hele sommeren, for årntli terrengsykkelister er dette helt sikkert jordbær med fløte på. Det ligger likevel et element av utmattelse inne her som gjør dette til en stor utfordring, selv for de på aller høyeste nivå vil jeg tro.
Tips: Ikke tenk på HT her, turen blir helt sikkert fetest om en har en god fulldemper en tåler å sitte leeeenge på..
Morten B - Hverdagssyklist
|
|
|
[Re: konan]
29/07/2010 14:39
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
1 time på mila for de beste ligner på terrengritt ja!
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
31/01/2011 09:42
|
progres
Besatt
|
Besatt
Har sett litt på hjemmesidene til OFF at det allerede er mange påmeldinger ( dansker også!) . For det første er planen min å være tilstede som support / film / foto for lakselvgjengen: må si at jeg virkelig gleder meg (denne gangen skal jeg komme meg helt inn til rages og filme elvepassasjen med midnattsola som motlys i nord!). Det andre så slår det meg at det er godt voksne folk som dominerer lagoppsettene. Og det er interessant på flere måter ( stayer_evne / psyke / muskelkonfigurasjon ....???) I alle fall - det var et fint arrangement jeg for første gang fikk overvære i fjor. Masse hyggelige folk både på deltaker og på arrangørnivå. Mersmak betyr gjenbesøk til sommeren 2011. Og ja - jeg skulle nok kommet levende fra det med OF300 ila en uke eller to  men lar det helller være med en nesegrus beundring for alle som klarer å gjennomføre.
Redigert av progres; 31/01/2011 09:44.
|
|
|
|
|