Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Geilo 24

Re: Geilo 24 [Re: just4fun] #983643 12/07/2010 14:23
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje det er ikke så mange som vet hvor "gøy", krevende, sosialt og utfordrende dette er?
Bare vent, det blir flere og flere.

Så du ekteparet som syklet solo og sammen hele tiden? Kult.

Spread the message ...

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Geilo 24 [Re: Moose] #983667 12/07/2010 15:39
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Håper du har rett! I min naivitet ville jeg tro det var plass til et slikt arrangement på østlandet også så jeg håper "ultrasykling" også vokser i kjølvannet av sykkelbølgen ICON_SMILE

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Geilo 24 [Re: JanM] #984027 13/07/2010 08:59
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JanM
Kanskje litt off-topic, men er det noen som har noen kvalifiserte meninger om hvorfor deltagelsen og antall arrangementer innenfor 24 t ritt er relativt lav i Norge?

Jeg tror dette kunne funka som fjell, men da må løypa være en annen enn den på Geilo. 24-timersritt er kanongøy. Vi er noen som har diskutert å dra igang et 12-timersritt i ei skikkelig terrengløype i Oslo-området, flott runde på stier som tar ca tre kvarter pr. runde. 12 timer er enklere arrangementsmessig og vil kanskje få med noe fler enn 24 timer, men likevel være nokså tøft. Start 0900 lørdag morgen og målgang 2100 lørdag kveld kunne funka, selvsagt med en spontan bankett etterpå.

sv

Re: Geilo 24 [Re: svegar] #984029 13/07/2010 09:10
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Det virker som et godt initiativ, har du mulighet til å skissere ca hvilket område løypa ville gått i?

Dersom man praktiserer "hver mann tar med sitt eget støtteapparat" krever det ikke all verden av arrangøren heller...

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Geilo 24 [Re: JanM] #984052 13/07/2010 09:48
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JanM
Det virker som et godt initiativ, har du mulighet til å skissere ca hvilket område løypa ville gått i?

Dersom man praktiserer "hver mann tar med sitt eget støtteapparat" krever det ikke all verden av arrangøren heller...

Hei, stadion ville vært på motorbanen i Lier, på toppen av Lierbakkene på andre sida av veien for Damtjern. Her er alt klart; stor parkeringsplass, garderober, kafe, spyleplass for utstyr, speakeranlegg og alt en trenger (til og med seierspallen står klar). I tillegg åpner dette for ei løype uten en eneste kryssing av vei, som både sikkerhetsmessig og arrangementsmessig er en fordel. Men det beste er selvsagt de kanonflotte stiene med fin flyt i området mellom Damtjern, Stuvstjern og Heggsjø, muligens litt i retning Dikemark.

Har tenkt en del på hvordan løypa skulle gått, og tar gjerne med en gjeng for demo.

sv

Re: Geilo 24 [Re: svegar] #984061 13/07/2010 10:08
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Virker som et bra opplegg, kanskje legge ut en egen tråd om det her og se om det blir noe respons?

Selv om jeg ikke er noen stor tekniker lover jeg i hvert fall å melde meg på ICON_SMILE

Mål 2015:
Re: Geilo 24 [Re: just4fun] #984900 14/07/2010 20:06
E
Emmot Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: just4fun

- En årsaka i år kan selvsagt være at Trondheim - Oslo gikk helgen før ...

Styrken har sikkert en innvirkning på deltagelsen, eller man kan gjøre som meg....sykle både styrken og Geilo24.

Vi prater litt rundt om dette rittet, og oppdager at det er veldig få som vet om dets eksistens.

Mulig Terrengsykkel kan lage en repotasje om rittet og konseptet, kan ikke huske å ha sett noe av dette i bladet eller nettet tidligere (Korr. hvis dette ikke er riktig ICON_SMILE )

Ikke minst gjør som Nina sier i en av postene senere.....bruk jungeltelegrafen.

Sitat: svegar

Jeg tror dette kunne funka som fjell, men da må løypa være en annen enn den på Geilo.

sv

Mye diskusjon rundt løypevalget på Geilo. Etter 40 runder rundt løypen på egenhånd, vil jeg si at løypen gir nok av utfordringer. Selv om det er en løype i kategorien "Grandiosa" gir den nok fysiske utfordringer på 24 timer. I år var det enkelte partier som fungerte fint som vaskebrett ICON_SMILE

Som lagrytter i 2009, kan jeg være enig at løypen kunne være mer teknisk utfordrene, men som singelrytter i 2010 følte jeg at løypen var passe utfordrende rent teknisk ICON_SMILE

Så er jo det store spørsmålet? Hva er visjonen til arrangøren av Geilo24? Er det et ritt hvor man kan stille opp uten eksempsjonelle tekniske ferdigheter og prøve seg på lengde og tidsaspektet rundt et slikt ritt. Eller skal det være et ritt for den "harde kjernen" med skikkelige terrengsyklister i Norge?

Det er vel nok slik at arrangører går tomme for energi og arbeidslyst hvis en ikke oppnår god nok deltagelse til rittene en arrangerer.

Mitt forslag til Moose og Geilo IL, behold løypen og arrangementet som det er i dag, for det er flottings. (Men flytt ned tidtagingsmonitorene i garasjen igjen, slik at det er lettere å holde kontroll for singelrytterene)

Tadaaaaa......
Re: Geilo 24 [Re: Emmot] #984921 14/07/2010 20:40
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Takk for tilbakemelding!

Jeg hadde store ambisjoner om å lage en stiløype for Geilo24 med en gang, men er litt enig: løypen bør være slik at mange KAN sykle den.
Terrengsyklister er det ikke så mange av i Norge. Terrengsyklister som vurderer å stille på et 24t ritt er det vel ganske få.
Rittet må vokse først, før man kan tenke på en mer utfordrende trase.
Prøv løypen i 24t. Utfordringen er klart ikke teknisk stisykling, men godt sporvalg og konsentrasjon i et døgn.
Jeg håper at de blir flere til neste år!

Re: Geilo 24 [Re: Moose] #984925 14/07/2010 20:47
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg trur et skikkelig 24 timers ritt i norge i skikelig løype kunne vært bra. Er ikke noe problem å lage tekniske løyper alle kan sykle.

Her i Norge er det slik at enten er det grus eller så sykt vanskelig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Geilo 24 [Re: olechr] #984942 14/07/2010 21:05
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg hadde i alle fall ikke kommet noe særlig høyt opp på resultatlistene om det var en teknisk vanskelig løype, ser for meg at det hadde vært ganske farlig på det mørkeste. Var ikke langt unna å tryne noen ganger da...
Jeg håper ingenting forandres, klar for flere runder i 2011, med ny og veldig mye bedre sykkel. Nå skal jeg passe på at "gubben" får litt tid til trening også, så går nok dette helt strålende!
Bare synd det er så lenge til...

Wish it * dream it * do it
Re: Geilo 24 [Re: hårfin] #985151 15/07/2010 10:16
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
De fleste 24t ritt jeg vet om er selvsagt mer preget av sti. I England er det også arrangementer som går over en natt ("from dusk til dawn"), og det finnes 6t ritt osv.. England, Tyskland osv. har en stor populasjon terrengsyklister, så da kan løypene være mer krevende og deltakerantall fortsatt høyt. Er løypene mer tekniske er det mer avgjørende med belysning på sykkelen, ellers så kan det virkelig bli skummelt.
Jeg blir med på et arrangement med mer sti i Norge (hvis det passer inn i sesongplanen og hvis ikke det kolliderer med Geilo24 ;-). Det hadde vært kult med noe slik i Svelvik for eksempel!

Geilo24 har sikkert ikke tatt seg som mål å være den mest utfordrende løypen, men kanskje det største, morsomste, mest sosiale og deltakervennlige 24t ritt i Norge. Tre måltider, gratis teltplass, live oppdatering av resultater, fine premier og alt det Geilo IL skal finne på i fremtiden. Det blir kanskje ikke like stort som Skarverennet, men det skal bli større, og det kan bli et skikkelig sykkelfest.
Jeg personlig synes at det hadde vært kult å se "Rye sitt ekspresslag" prøve seg på rekorden i lagkonkurransen (Som forøvrig holdes av Håvard Bøkko og laget sitt).
Løypen er mer teknisk enn de fleste tror (men vi snakker selvfølgelig ikke om skikkelig terreng). Ser man på løypen til Geilo24 så er sti/ kjerreveiandelen større en på de kjente maratonrittene (Grenserittet, Farrisrunden, Birken) vil jeg tro.

Jeg er enig i at løypene i Norge har en tendens å være svart eller hvit, altså enten krevende terrengløyper eller ”grandiosa”. Det virker som om det er en mer balansert blanding andre steder (flytstier istedenfor knotete terrengpartier slik at folk flest kan sykle hele løypen).

Re: Geilo 24 [Re: Moose] #985435 15/07/2010 20:26
just4fun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Som nevnt i tråden så er jeg enig i at løypa ikke bør være for utfordrene med tanke på at man faktisk skal holde konsentresjonen oppe i 24 timer.
Var selv litt uoppmerksom i regnværet og fikk en liten velt i leire partiet etter 5-6 timers sykling.

Som et tips så burde Geilo24 "samle" inn epost adresser til de ulike sykleklubbene å sende ut invitasjon per epost. Muligens også sette opp en "offisiell" facebook gruppe.

Skal man ha en mer utfordrende terrengtrase så er jeg nok mer tilhenger av 12 timers ritt.

Legger til slutt med et lite bilde som "hjelpemannskapet" mitt tok, utifra bilde så burde jeg kanskje velge en annen form for mat neste år. En skive med Salami virker ikke så fristende ICON_BLUSH

- Hmm, Er dette alt jeg får etter 8 timer på sykkelsete?

Niner Air9 Carbon, HT 29", Canyon Spectral AX 7.0 FS 26", Min treningslogg
Re: Geilo 24 [Re: just4fun] #985580 16/07/2010 06:41
O
oddivar Offline
Medlem
Medlem
O
I de virkelig gamle dager så var det 24 timers ritt i Moss. Norges første. Filosofien var enkel; fullt fokus på bra løype. Ikke høy startkontigent. Minimalt med arrangører (var vel en 4 eller 5 personer). Dessverre kastet man inn slangene da arrangøren ble sliten og deltagerantallet ikke var/ble urovekkende høyt. Se: http://www.youtube.com/watch?v=1TAme3UsVHs

Problemet er at når en løype legges basert på "den er mye mer teknisk enn Birken" så har man tapt. Hva har forresten Birken med terrengsykling å gjøre?

Er ikke noe problem å lage en bra 24t løype. Men det tekniske nivået må ligge på muligheten for sporvalg og flyt og ikke på umulig/mulig.

Håper å se noen plukke opp 24t hansken i det sentrale østlandsområdet. Og da et jovialt arrangement der terrengsykling er poenget og ikke alt det greiene rundt.

Re: Geilo 24 [Re: oddivar] #985688 16/07/2010 10:32
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Meget godt sagt, oddivar!

Mål 2015:
Re: Geilo 24 [Re: JanM] #985706 16/07/2010 11:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Med erfaring fra tre gjennomførte 24 timersritt som deltager på lag i www.nordic24.dk vil jeg si at løype er veldig viktig.

I utgangspunktet er traseene som har vært benyettet der nede ideelle til formålet. De er slik at alle klarer å kjøre dem. De likevel slik at de rikelig belønner ryttere som er gode teknisk. De beste kjører avsindig fort og folk flest har det gøy.

De tekniske utfordringene ligger på å kjøre riktig. Sporvalg girvalg, oppsett før svinger, legge på trøkk på riktig sted. Det ligger ikke på om man faktisk fikser å sykle opp eller ned et skikkelig crux, eller om man er sterk nok til å komme opp en kneik. (med et unntak).

Når løypa er på denne måten vil slitet likevel være morsomt, og man ser smil selv på mest slitne fjesene. Da får det heller være at løypa blir en hengemyr i regnvær og rundetidene går opp med en time pga. tråkking ICON_WINK

For å illusterer forskjellen så tenk på Nissancupløypa/NM løypa i Drøbak kontra traseen til Terrengykkelrittet.

I tillegg har de så store forhold i Nordic24 at det er døgnåpen kantine, fri gourmetkaffe og fire måltider inkludert i prisen på 600 kroner. I tillegg litt overraskelser som sambaorkester med lettkledde dansedamer på tidlig morgentid. Kontinuerlig oppdaterete resultatlister på nok PCer til at alle kan ha oversikten og ivrig speaker som bare hviler mellom 2400 og 0600.

Alt dette er bonus til den spenningen og opplevelsen som skapes av selve rittet. Men en ramme rundt må det være etter min mening.

Her er hypetråden jeg lagde for rittet i fjor. Masse linker til mer lesning der.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=635076&page=1

PS! Dette var ikke ment som noen nedvurdering av Geilo for all del, men mer som inspirasjon/innspill og inntrykk fra det aller beste sykkelrittet jeg har hatt gleden av å delta i.

LarsB

Re: Geilo 24 [Re: larsb] #985722 16/07/2010 11:51
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg vil med dette komme med ros til Geilo IL som helt klart er ute etter å bygge opp et arrangement som ikke bare er basert på tigerbalsamluktende menn i tettsittende klær og yrende 40-årskrise (det har jo jeg også, men er ikke i form til å vise det slik som mange andre :-D).

Geilo IL viser nok en gang (selv om de bommet stygt med de siste utgavene av Skarverittet) at de ønsker å få flest mulig fra bredden av idretten til å delta.

For at slike småfeite fyrer som meg i det hele tatt skal vurdere å delta, er det viktig å ha trasee og arrangement/apparat rundt som gjør at jeg føler meg velkommen og har lyst til å tøye mine egne grenser - ikke at jeg føler at jeg er i veien for de tøffeste gutta!

Glem ikke at for mange av de som går Skarverennet, som så definitivt ikke er et konkurranserenn og slettes ikke spesielt vanskelig og utfordrende, er dette et mål og en stor utfordring.

Det er faktisk dette breddearrangementet som er basisen for suksessen til Geilo IL, så jeg har troa på at de klarer å bygge opp Geilo 24 til å bli en folkefest der både vennegjenger og firma kan konkurrere med hverandre - samtidig som også de beste kan slåss seg i mellom om å bli best på papiret.

Det finnes mange flere "mosjonister" enn medlemmer av den allmektige menigheten av de vanskelige stier og dype grøfter :-).

Vekstpotensialet ligger i bredden, ikke i spissen ...

Stå på Geilo :-)

Re: Geilo 24 [Re: thorgeir] #985766 16/07/2010 13:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg tror jeg må være med neste år så jeg kan være bombastisk basert på egne erfaringer.

Men jeg mener forsatt at det bør være passelig utfordringer i et slikt ritt så det ikke bare blir som å sykle birken fra lørdag til søndag.

Og er det noen som har et gpsspor av trasseen til geilo24?

LarsB

Re: Geilo 24 [Re: larsb] #985853 16/07/2010 17:51
R
rocx Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg var med på lagkonkurransen i 2008 og 2009. Første runden jeg var ute på tenkte jeg at dette blir et langt og kjedelig døgn med tanke på traseen, et døgn senere var jeg glad det ikke var så veldig mye mer terreng innlagt.

Jeg har hat det knall negge gangene jeg var med og syntes løypa egner seg godt til et slikt ritt.

Re: Geilo 24 [Re: thorgeir] #985858 16/07/2010 17:58
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: thorgeir
...at de ønsker å få flest mulig fra bredden av idretten til å delta.

...viktig å ha trasee og arrangement/apparat rundt som gjør at jeg føler meg velkommen og har lyst til å tøye mine egne grenser - ikke at jeg føler at jeg er i veien for de tøffeste gutta!

...en folkefest der både vennegjenger og firma kan konkurrere med hverandre - samtidig som også de beste kan slåss seg i mellom om å bli best på papiret.

Det finnes mange flere "mosjonister" enn medlemmer av den allmektige menigheten av de vanskelige stier og dype grøfter :-).

Vekstpotensialet ligger i bredden, ikke i spissen ...

Stå på Geilo :-)

Det var fint sagt, Thorgeir.
Nå kan ikke jeg snakke for Geilo IL (jeg er et vanlig medlem der), men jeg tror det er meningen med Geilo24: et 24t ritt for "alle".

Da er det jo bare å glede seg til noen andre arrangerer et 12t/24t ritt på sti et annet sted for de som er lei grus sykling.
Nordic24, Mountain Mayhem, München usw kan sikkert ha en funskjon som et forbilde, men Geilo24 blir ikke det samme.

Min fremtidsvisjon for Geilo24 var at rttet går på to ulike løyper (en sti trase i lysløypen og den bestående runden) slik at det er noe for alle.
Men det er viktig, riktig og bra at man konsentrerer seg på å bygge opp en sak først før man bygger ut.

Heia til flere 24t ritt i Norge og heia Geilo24 som et ritt for alle, vennegjenger, bedrifter, kjerringer, ungdom, topp atleter osv

Re: Geilo 24 [Re: Moose] #986040 17/07/2010 07:29
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Moose

Da er det jo bare å glede seg til noen andre arrangerer et 12t/24t ritt på sti et annet sted for de som er lei grus sykling.
Nordic24, Mountain Mayhem, München usw kan sikkert ha en funskjon som et forbilde, men Geilo24 blir ikke det samme.

Schlaflos im Sattel

Martin

Re: Geilo 24 [Re: M@rtin] #986290 17/07/2010 19:14
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: M@rtin

Det er en kompis av meg som er ansvarlig for dette - og det var jeg ingen gang klar over! Phaty har vært involvert i Single Speed arrangementer før. Kul fyr, og kult arrangement som det ser ut!
Vi må på befaring!!! devilsmile

Re: Geilo 24 [Re: Moose] #1025018 08/09/2010 21:27
just4fun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Noen som vet om Geilo24 "alltid" går første helgen i juli? Sjekket skiftplanen min for neste år og ser at jeg i så fall må være tidlig ute for å ordne meg fri den helgen ...

Re: Geilo 24 [Re: just4fun] #1025206 09/09/2010 08:50
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Så vidt jeg vet skal det holdes fast på denne helgen.
Passer jo bra med 24t ritt før sommerferien :-).

Re: Geilo 24 [Re: Moose] #1025646 09/09/2010 19:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Moose
Takk for tilbakemelding!

Jeg hadde store ambisjoner om å lage en stiløype for Geilo24 med en gang, men er litt enig: løypen bør være slik at mange KAN sykle den.
Terrengsyklister er det ikke så mange av i Norge. Terrengsyklister som vurderer å stille på et 24t ritt er det vel ganske få.
Rittet må vokse først, før man kan tenke på en mer utfordrende trase.
Prøv løypen i 24t. Utfordringen er klart ikke teknisk stisykling, men godt sporvalg og konsentrasjon i et døgn.
Jeg håper at de blir flere til neste år!

Jeg har klart å verve 2 lag på jobben til neste år. Jeg har også 2 til som vil være med og mangler dermed et par stykker.

Team BMI 40+ (mitt lille prosjekt) kommer nok også til å stille med minst ett lag.

Jeg rådigger konseptet og gleder meg stort til å være med på dette.

Re: Geilo 24 [Re: Raskall] #1088854 26/12/2010 09:03
E
Emmot Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Hei!

Noen som kjørte med GPS i 2009 eller 2010 og som kan sende over en GPX fil av trasèn?

Tadaaaaa......
Re: Geilo 24 [Re: Emmot] #1089137 27/12/2010 11:25
front biker Offline
Besatt
Besatt

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Geilo 24 [Re: front biker] #1089432 28/12/2010 13:09
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Sikkert litt tidlig å begynne å messe om dette nå, men planlegges det noen endringer i G24 i 2011, eller er løype og arrangement likt tidligere år (ikke noe galt i det altså, just curious.....)

Sesongplanlegging er halve moroa om vinteren ICON_SMILE

Mål 2015:
Re: Geilo 24 [Re: JanM] #1089534 28/12/2010 18:44
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg vet ikke om noen store forandringer, men at det skal bli enda mer liv og røre rundt arrangementet.

Re: Geilo 24 [Re: Emmot] #1089553 28/12/2010 19:30
just4fun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Emmot
Hei!

Noen som kjørte med GPS i 2009 eller 2010 og som kan sende over en GPX fil av trasèn?

Her har du en gpx fil pakket som zip ...

Vedlegg
geilo24_1runde.zip (0 Bytes, 27 nedlastinger)

Re: Geilo 24 [Re: just4fun] #1089910 29/12/2010 21:15
E
Emmot Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Takker ICON_SMILE

Ses på Geilo i 2011

Tadaaaaa......
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support