Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Navnedugnad Estenstadmarka

Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: fredriks] #803497 02/09/2009 15:14
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Førøvrig var jeg vid sti krysset der jeg tror stien til veggen går til høger igår. Jeg kan ikke skjønne hur noe får ideen at fortsette rakt frem der...

Til mitt forsvar, det var stupmørkt og jeg hadde aldri vært der før ICON_TONGUE

mvh Helge
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: ventle] #804071 03/09/2009 11:07
G
GeirO Offline
Medlem
Medlem
G
Spørsmålstegnet etter nr.3 Håndbrekket kan trygt fjernes. Her har vi hatt noen "over styre fall" Syklet nr.7 Trafostien? på søndag og tirsdag, noen hadde i løpet av mandag vært flik og fjernet et nedfallstre som lå over stien. Foreslår Tomsetåsen rundt på nr 7. Jeg sykler den fra der hvor "håndbrekket" nr3 starter, dvs omtrent midt under kraftlinja. Lite synlig sti som forsvinner inn i den tette granskogen til høyre.Trafostien (om du vil) kommer inn fra høyre etterhvert.Dette er en kjempefin rundløype, passe teknisk og med god flyt.Annbefales!
GeirO.

Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: GeirO] #940823 11/05/2010 22:13
Geir_Sint Offline
Ringrev
Ringrev
Bømper denne fine tråden da jeg i dag traff en syklist i Bymarka som gjerne ville bli bedre kjent på Esten-sia.

Ergo: *bømp*

g

- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: Geir_Sint] #940865 12/05/2010 06:14
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Tusen takk ICON_LAUGH

Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: gladegp] #957670 02/06/2010 10:24
Geir_Sint Offline
Ringrev
Ringrev
*bømp*

Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: henrikg] #975318 28/06/2010 10:57
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: henrikg

Nr 34 Nymånen:
Denne var eksepsjonelt bra.
Jeg bomma litt på veivalget den siste biten ned mot Vikaraunet, og fikk ikke ut alle høydemeterne.

Har vært ned denne 2 ganger i det siste, men den er til tider ganske gjengrodd og utydelig. Jeg tok til venstre i et stikryss ganske tidlig. Mulig du referer til er den som holder høyre, men den skjemmes av et par store rotvelt.

Stien har ihvertfall bra flytpotensiale. Jeg har vært en tur med ryddesaks, men det er begrenset hvor mye man rekker over med ei på 2,5 år på slep. Satser på å ta resten en gang i løpet av uka.

----
Erlend

Redigert av ehovde; 28/06/2010 11:00.

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: ehovde] #975338 28/06/2010 11:30
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med å kombinere denne dugnaden med denne (Vil du være med å lage turkart?)?

Jeg må inrømme at jeg ikke har satt meg inn i openstreetmap.org, men det er mulig andre har gjort det...

Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: Stige] #975343 28/06/2010 11:36
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde det vært mulig å fått kartet i høyere oppløsning? Så man kan skrive ut og ha i sekken i tilfelle man plutselig befinner seg i estenstadmarka med en sykkel og ønsker å unngå stier ala krykkestupet.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: Elghode] #975418 28/06/2010 13:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Du finner fort en annen vei når du kommer til Krykkestupet, dvs du skjønner at du ikke skal ned der. Tar du til høyre kommer du til Veggen, kanskje ikke spesielt fristende med mindre du oppsøker den spesifikt heller. Men den kan bæres :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: RazeFaze] #975458 28/06/2010 14:18
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hehe...nå har jeg snart doktorgrad i å finne ufremkommelige stier, uansett hvor jeg befinner meg og selv om jeg har med både kart og gps. Så jeg tipper Krykkestupet og Veggen vil bli det første jeg roter meg bortig dersom jeg setter kursen mot Estenstadmarka. ICON_SMILE
Har merket det av på kartet og puttet i sekken - så vil tiden vise om det er noen vits.

Har heldigvis god trening i å trille/bære sykkelen rundt. ICON_TONGUE

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: Elghode] #975980 29/06/2010 09:21
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elghode
Hadde det vært mulig å fått kartet i høyere oppløsning? Så man kan skrive ut og ha i sekken i tilfelle man plutselig befinner seg i estenstadmarka med en sykkel og ønsker å unngå stier ala krykkestupet.

Det ligger et kart her (søk etter TurkartStrindmarka2007kart.pdf ).
Dersom du kombinerer med Henriks kart skulle det gi god oversikt.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Navnedugnad Estenstadmarka [Re: Loki] #976094 29/06/2010 11:32
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk for link. Ble noe bedre utskrift av det kartet. ICON_SMILE

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Elghode] #977784 01/07/2010 15:33
Geir_Sint Offline
Ringrev
Ringrev

Hei

NOTS trenger hjelp! Sammen med bla Trondheim kommune og Trondhjems Skiklub jobbes det med tiltak for å "spre" syklistene i marka - og her tenker man konstruktivt ved at man ønsker å informere om at det finnes andre, gode stier enn de rundt Våttakammen.

I den forbindelse trenger jeg nå i første omgang hjelp til å google dette forum: Var det ikke en tråd tilsvarende denne for Bymarka? Og lå det ikke i den tråden en del navn og kart - lik det som skjer her?

Veldig fint om noen kan sende meg en PM eller bømpe opp den aktuelle tråden.

På forhånd takk. Mer info følger.

Mvh
Geir Hanssen
Styremedlem NOTS? Ja. God på forumsøk? Ikke veldig...

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Geir_Sint] #977797 01/07/2010 15:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Den "enda" tråden jeg har sett er denna
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=628028&Searchpage=1&Main=57011&Words=bringeb%E6r&Search=true#Post628028

Men det er ju også bare en liten del av stierna i bymarka.

Finnes ju sjelvklart også andre tråder men tror det bare er snakk om noen sti i varje tråd.

Bra iniativ. Syklade sjelv en del stier i bymarka føre året og kan hjelpa til med information.

http://www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=19919
Kan vel vare en grei grundkart utan problem med opphovsrett?

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Geir_Sint] #978128 02/07/2010 06:06
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Noen stisnutter her

og

her

Noe mer utfyllende kart tråder finner jeg ikke, men hvis du trenger en bedre oversikt fra Lian/Skogly/Rønningen kan jeg samle sammen gps spor fra det området på et kart.

Søker du opp spor via gpsies.com finner du en del spor fra Bymarka, bla denne som er et godt alternativ.

Redigert av Arve05; 02/07/2010 06:16. Rediger grunn: gpsies

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Arve05] #978297 02/07/2010 09:27
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har et par fine stier fra rønningen og ned til "min side" av marka(skogly/hestsjøen). Jeg kan tegne dem inn på et kart eller knote til noen gpx spor dersom det er bedre.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Elghode] #978314 02/07/2010 09:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu vet jeg ikke vad Geir og NOTS har tenkt men ska vi ikke starte en egen tråd om bymarka og legge in bra stier på kart eller legge ut gps spår?

Elghode, vet du om noen bra sti fra ringvål til starten på stierna nord fra hestsjøen? Har søkt efter en bra sti der men ikke funnet noe jeg likte (mye myr og eller asfalt). Ska finnes en sti just nord om hestsjøen men kunde ikke finne starten på den (tror den starter på en tomt).

Man kan få til en riktig fin rund tur fra granåsen på sti hvis man finner en bra sti der og får til et bra slut.

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: fredriks] #978434 02/07/2010 12:06
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Regner med du mener stien som fører til Rønningen fra Hestsjøen?
Er fantastisk mye myr akkurat i det området - jeg har vært å rota rundt der med sykkelen en del ganger selv uten å funnet noen vei utenom myra.

Men det går en sti på nordsiden av Hestsjøen fra badeplassen(paralelt med veien) som fører til en grusvei. Denne kan man ta nordover og havne opp i skogen igjen. Ikke så langt fra starten på stien som går opp til Rønningen fra enden av byggefeltet(vet ikke om du er kjent med den stien), er en del myr etter veien tar slutt om jeg ikke husker feil - så jeg har ikke vært der på en stund.
Følger du grusveien andre veien havner man på asfalten, men da mye nærmere Ringvål og ikke så mye asfalt igjen før man er på Ringvål eller Skogly.
Går også en sti opp mellom de to første fartsdumpene du kommer til - denne stien er noe bratt, og passer derfor best andre veien. Et lite obs er at det bruker å gå hester der.
Så kjører du andre veien, blir det ikke lange asfaltbiten å snakke om.

Jeg har en liten rundtur herifra, men da sykler jeg asfalt fra Ringvål og til parkerinsplassen til Rønningen. Derifra tar jeg sti som fører til stiene nord for Hestsjøen og opp til Rønningen. Fra Rønningen kjører jeg stien som ender rett nord for byggefeltet her - og avslutter ned stien som ender mellom de to første fartsdumpene.

Skal se om jeg får rota til et kart eller gpx spor av stiene etterhvert. Hvor er det best å laste opp gpx spor i såfall?

Åja...tråd med spor/kart med kremstier støttes!

Redigert av Elghode; 02/07/2010 12:07. Rediger grunn: trådstemme

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Elghode] #978441 02/07/2010 12:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Skjønte ikke allt i din førklaring. Her er en skjerm dump fra turen som jeg snakker om. På denna turen syklade jeg stien som jeg tror du kallade den brante nære ringvål. Jeg syklade granåsen ->rønningen->ringvål->granåsen.

Det er asfalten og også grusveien opp til den siste stien jeg vil bli av med. Det er også greit at sykle østerut innen ringvål så man kommer ner på grusvei vest om hestsjøen men finner ingen sti man kan ta innen man kommer ner på asfalten igjen.

edit: tror vi snakker om samme stier.
"Men det går en sti på nordsiden av Hestsjøen fra badeplassen(paralelt med veien) som fører til en grusvei. "

Sluter denne stien på en tomt? Lite lengre opp finnes det et gammelt hus som har fallit ihop? Var en masse biler når jeg var der og letade så ville ikke in på en tomt.

Vedlegg ringvål.JPG
Redigert av fredriks; 02/07/2010 12:26.
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: fredriks] #978449 02/07/2010 12:40
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jepp - var den jeg snakka om. Så da har du jo full kontroll. :-)

Dersom du følger stien som går forbi badeplassen på Hestsjøen slipper du unna en god bit asfalt.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Elghode] #978455 02/07/2010 12:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dersom du følger stien som går forbi badeplassen på Hestsjøen slipper du unna en god bit asfalt.

Ja, men jeg bruker komme fra andre hållet og du finner jeg ikke den stien. Får vel leta mer neste gang jeg er der.

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Elghode] #978459 02/07/2010 12:44
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har tegna på ca hvor stien går

Vedlegg ringvål.jpg

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: fredriks] #978463 02/07/2010 12:49
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: fredriks

Ja, men jeg bruker komme fra andre hållet og du finner jeg ikke den stien. Får vel leta mer neste gang jeg er der.

Da skjønner jeg. Mener man skal opp siste grusvei til venstre før Hestsjøen. Jeg skal rundt der som oppvarming i dag, så da kan jeg sykle innom stien og gi deg et spor.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Elghode] #978503 02/07/2010 14:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Testade at lage en kart om stierna som har diskuterats. Den svarte er stien jeg snakkade om (men jeg har ikke syklat partiet just øver hestsjøen).

Den øversta blå er stien som elghode snakkade om (tror jeg). Hur er den nu? Det var en masse grenar og kvister når jeg syklede den våren 2009.

Vet du hvis det går at sykle den røde stien?

Vedlegg rønningen.jpg
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: fredriks] #978579 02/07/2010 17:51
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Her er sporet til stien nord for Hestsjøen.

Den blå stien ligner veldig på den jeg snakket om som jeg bruker å følge ja. Har ikke prøvd den røde men fulgte den gule under den røde tidligere i år og da ble det mye vassing i myr.

Har noen spor på gpsen som jeg kan laste opp etterhvert - men nå er det øl på terrassen som gjelder. :-D

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: fredriks] #978851 03/07/2010 16:40
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ser den blå stien ikke stemmer helt med ruta jeg bruker å følge opp. Her er et spor fra en tur jeg har sykla den stien.

Glemte å nevne at for å komme til stien bak hestsjøen tar du av ved et orange hus, stien var brukbar våt enda men er mulig å sykle hele strekket.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: ehovde] #981907 08/07/2010 20:18
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ehovde

Nr 34 Nymånen:
Denne var eksepsjonelt bra.
Jeg bomma litt på veivalget den siste biten ned mot Vikaraunet, og fikk ikke ut alle høydemeterne.

Har vært ned denne 2 ganger i det siste, men den er til tider ganske gjengrodd og utydelig. Jeg tok til venstre i et stikryss ganske tidlig. Mulig du referer til er den som holder høyre, men den skjemmes av et par store rotvelt.

Stien har ihvertfall bra flytpotensiale. Jeg har vært en tur med ryddesaks, men det er begrenset hvor mye man rekker over med ei på 2,5 år på slep. Satser på å ta resten en gang i løpet av uka.

Rota litt rundt oppi der i kveld. Jeg fulgte stien som starter ved skiltet til Nymånen (ikke den som tar av litt nærmere Månen). Hele stien opptil til toppen er fint sykkelbar nå. Fant en liten sti som gikk ned på baksida. Denne delte seg i to, valgte venstre spor. Friserte det meste inntil sporene ble forent igjen. Fikk deretter noen fine svinger før det stoppet i ei grind. Fulgte nettingen noen meter og rundt før alt forsvant i bare grønt, grønt, grønt en god del høydemeter ovenfor veien.

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: Loki] #981949 08/07/2010 21:12
henrikg Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Loki

Fulgte nettingen noen meter og rundt før alt forsvant i bare grønt, grønt, grønt en god del høydemeter ovenfor veien.

Dette området er stort sett gjengrodd beitemark.
Med en velvillig grunneier ville det vært veldig lett å rydde fin sti helt ned her.

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: henrikg] #981957 08/07/2010 21:22
Loki Offline
Besatt
Besatt

Dette området er stort sett gjengrodd beitemark.
Med en velvillig grunneier ville det vært veldig lett å rydde fin sti helt ned her.

Yes. Noen indikasjoner på hvor velvillig de kan tenkes og være?

Re: Navnedugnad Estenstadmarka - hva med Bymarka? [Re: henrikg] #1489686 20/09/2012 14:58
anderfo Offline
Besatt
Besatt
På kartet for Estenstadmarka føler jeg det er minst et par gode stier som mangler, disse kan sykles både opp og ned avhengig av form og humør:
* "Kastbrekka" (stien rett sør for nr 39, helt fra Ner-Blekkan til Kalkbergåsen/skiløypa).
* "Skuttbakken" (denne stien står faktisk på kartet og går fra gården mellom Kvammen og Lia pukkverk, opp gjennom Ramirent og videre til Liaåsen, antakelig fin også motsatt vei).

...kanskje jeg bare fant en utdatert tråd? Si gjerne fra om det finnes en nyere versjon av kart og stier ICON_WINK

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå