Det er veldig flott at så mange ønsker å bidra til å utbedre og vedlikeholde Ulriksløypen, og jeg er imponert over innsatsen til de som har vært med. Keep up the good work!
Det er Bergen Mtb Klubb som disponerer og drifter løypen. Etter mange års kamp fikk klubben tildelt løypen, og nå som klubben har fått en god dialog med den "nye" Ulriksbanen så kan løypen utnyttes for full. Bergen Mtb Klubb driftes av frivillige og har desverre begrensete økonomiske midler. Det meste går til løyper som Ulriksløypen og anlegget på Slettebakken. En klubb må vise til betalende medlemmer for å dokumentere hvor stor den er, og dermed hvor mange som bruker anleggene/løypene den har, derfor trenger klubben sårt flere betalende medlemmer. Jo flere vi er, jo sterkere stiller vi. Dermed vil jeg oppfordre alle brukere av Ulriksløypen til å bli medlem, med mindre du er medlem av en annen sykkelklubb (støttemedlemmer er også hjertlig velkommen:) ) Medlemskapet koster kun 200kr. Du får ingen medlemskort eller annet fiksfanteri, men du er med på å gjøre livet for en "nedoverkjørende eller hoppende" terrengsyklist i Bergen bedre:) Meld deg gjerne også inn i klubbens Facebook gruppe, som brukes for å informere medlemmene: http://www.facebook.com/group.php?gid=114833965363&v=app_2373072738&ref=ts#!/group.php?gid=114833965363&ref=ts
Jeg har forresten fått en pakke med 4" (tror jeg) spiker fra skolen som jeg kan ta med opp neste gang. Disse kan jo f.eks brukes til å spikre fast bord på ny landing etter ny dosering.
Materialene til å utbedre tilkomstveien blir sannsynligvis levert på torsdag eller fredag. Håpet er å kunne begynne å bygge i helgen. De som har anledning til å være med bes rekke opp en e-hånd!
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken.
[Re: Ironman]
#97224722/06/201022:20
Pylsa og jeg drar til Hafjell og kan desverre ikke være med å bygge adkomst. Vi var imidlertid en tur opp og gjorde litt utbedringer på doseringen i kveld. Denne begynner nå for alvor å ta form, og jeg tror resultatet kan bli ganske bra. Vi fikk imidlertid ikke tid til å gjøre noe med rampen ned fra doseringen, så her har vi satt opp en sperring slik at folk ikke kjører seg ihjel.
Verktøyet ligger under noen planker der hvor den gamle rampen gikk.
[Re: sjurel]
#97224822/06/201022:27
obs. Vi rakk ikke å trakke til massen som ligger i doseringen skikkelig. Denne er derfor ganske løs, så det er ikke så lurt å sykle i doseringen før dette er gjort. Forhåpentligvis klarer vi å få dette til i løpet av morgen ettermiddag.
#97225122/06/201022:29
..er det ren jord tvers igjennom doseringen ned til steingrunn? ..er (hele) den gamle rampen fjernet?! ..hull i luften?
Den svingen er et sant dreneringshelvete, på torsdag kommer regnet igjen. Viktig å få ledet vannet enten helt vekk fra, eller på inner av svingen nå som ytter er fylt med (tilsynelatende) løs masse.
Rekker kaaaanskje en tur oppom innen jobb i morgen. Blir spennende!
Vifter energisk med hånd for å hjelpe til lørdag formiddag eller kveld, og hele søndag.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
[Re: Rednax]
#97226522/06/201023:03
Jeg tror det skal gå relativt fint med dreneringen. Det er et godt lag med småstein/grus i bunnen av doseringen og større steiner/heller lagt lagvis oppå dette. Vi har også gravd ut en kanal på det laveste punktet i doseringen slik at vannet ledes ut av doseringen.
Jeg vil anslå at forholdet jord/stein er ca 10/90. Selve doseringen sitter meget godt fast. Det er kun det siste jordlaget som ikke er godt nok komprimert.
-Det er bare den øverste delen av rampen som er fjernet forresten. Denne delen tjenestegjør nå som stengsel i enden av doseringen, for å forhindre at noen skulle kjøre utfor på feil sted av gammel vane eller første gangs gjennomkjøring. (Bedre safe than sorry)
#97227222/06/201023:30
finfint jobbet. Jeg får se om jeg får tat meg en tur opp å se på svingen slik den er blitt. Jeg hadde dessverre ikke muligheten i dag. Jeg kan ikke på lørdag/søndag da jeg er bortreist. Om alt går som det skal er jeg ikke tilbake på tre uker fra fredag.
#97229023/06/201005:53
Jeg tror det skal gå relativt fint med dreneringen. Det er et godt lag med småstein/grus i bunnen av doseringen og større steiner/heller lagt lagvis oppå dette. Vi har også gravd ut en kanal på det laveste punktet i doseringen slik at vannet ledes ut av doseringen.
Jeg vil anslå at forholdet jord/stein er ca 10/90. Selve doseringen sitter meget godt fast. Det er kun det siste jordlaget som ikke er godt nok komprimert.
-Det er bare den øverste delen av rampen som er fjernet forresten. Denne delen tjenestegjør nå som stengsel i enden av doseringen, for å forhindre at noen skulle kjøre utfor på feil sted av gammel vane eller første gangs gjennomkjøring. (Bedre safe than sorry)
Gjennomtenkt ingeniørarbeid vel utført!
#97251123/06/201011:26
(Fikk noen halvdaffe runs i sommervarmen innen jeg drar på jobb.)
Svingen ser bra ut in real life også, høylydt applaus!
Jorden var, som dere påpekte, ganske så løs (og småfuktig).
Inspill: Kapp de høye trærne på inner (mot syd) slik at jorden tørker bedre opp (kan være litt vanskelig å blinke ut riktige trær om ettermiddagen, men det er bare å ta for seg ). Var spes ett høyt tre (litt lengre fra svingen) som kastet skygge nøyaktig kun i selve jorddelen av doseringen.
Vi tynnet skogen ved øverste hopp, tredoseringen, to bjørker ovenfor tretable, og skal ta flere trær ved 180 gradersen i "vesle granskog" nettopp med tanke på drenering. Om våte partier får tørke opp fra morgene av setter ting seg myyyye bedre.. Selv om det er kladt i luften er det ofte varmt i solen på Ulriken (jmfr. i dag).
#97262623/06/201013:30
Jeg tror jeg tar meg en tur opp rundt klokken seks. Da gjør jeg meg ferdig med doseringen og kutter ned noen trær som skygger for morgensolen. Disse kan forsåvidt brukes til å bygge ferdig rampen også, så om Pylsa blir med og vi kan ha tilsvarende progresjon som i går bør målsetningen være å bli ferdig med dette i dag.
#97289623/06/201020:55
Nå er rammeverket på den nye rampen ferdig. Den første tredjedelen er dekket med plank. Den resterende delen -ca fire meter- hadde vi ikke nok planker til å fullføre. Dersom noen har lyst å bære opp eller ned noen planker til dette stedet hadde det vært fint. Det står fortsatt en sperring foran rampen for at ingen skal skade seg her.
På fire timer: tre syklister, fem fotgjengere og en aggressiv jogger passerte oss.
#97293423/06/201021:44
Med plank så mener dere det uttømmelige lageret med impregnerte bord fra skianlegget på Montana? Nye materialer kommer uansett i morgen/fre, så det skal nok går bra.
(Den aggressive joggeren; var han ca. 38/44 år gammel, "bolleklipp"et brunblondt hår, ca. 177-180 høy? Type "kjekk" lege som går birken og driver motbakkeløp?)
#97295623/06/201022:24
Jeg så verken joggeren eller bolleklippen desverre. -Og det er jeg egentlig glad for slik Pylsa la det frem.
-Han ble etter sigende konfrontert av en person som hadde stått over ham og ropt "jeg jogger hvor jeg vil" som reaksjon på at P, sittende på en stubbe hadde forsøkt å forklare ham at han utgjorde en fare for seg og andre ved å oppholde seg i løypen. Neste reaksjon til vedkommende innebar en påfølgende demonstrativ tramping i den nye doseringen.
Regner med at P kan komme med en fyllestgjørende beretning av hendelsen og signalement hvis det er av interesse.
#97296523/06/201022:46
Nei, jeg har ikke truffet noen nickersnazier i Hardbakkaområdet, men jeg traff en tights-og-singlet-facist på Ulriken som mente hans motbakkeløp i utforløypen var berettiget fordi han han hadde observert syklister i Hardabakka (hvor han feilaktig mente det var sykkelforbud pga. "kulturminnestien"..
To joggere som har utmerket seg; ovennevnte (som ikke ville ta seg bryet med å ringe hverken Byfjellsforvlater eller Idrettsetat for å få bekreftet sykkelløypens status og Hardbakkas mangel på forbud), og en litt eldre kar som brøt seg gjennom samtlige hindre (oppover) på 7-fjellsdagen med argumentet om at vedtaket om sykkelløypen ikke var "tinglyst" samt allemannsretten. Sistnevnte tok diskusjon med løypevakter ved samtlige fem kryssingspunkt før han tråkket over sperrebåndenen og kvitterte med "jeg går hvor jeg vil" (han ville heller ikke kontakte Byfjellsforvalter eller Kommunen). Jeg skulle gjerne hatt navnet på begge for å få sendt dem kopi av vedtaket/evn. sende bekymringsmelding om de fortsetter å ferdes mot "bedre vitende" (noen må visst beskyttes mot seg selv) ...
#97315924/06/201009:55
åååå, skulle ønske jeg var der. Da skulle ha ha fått seg en overhaling han sent hadde glemt Blir spennende å se hvor lenge det går før en av oss skader oss fordi han eller en annen tullig ikke følger skiltingen og bruker litt sunn fornuft som de fleste andre klarer. For de fleste andre holder det med et smil og spørsmål om de ikke kan følge den andre traseen neste gang hvorpå de sier "å, beklager vi gikk feil/vi visste ikke om den andre traseen, men lover å gå der neste gang"... og alle er fornøyd.
Jeg tar meg en tur opp i lypen for å gjøre ferdig landingen/rampen etter dosering i morgen klokken 7 dersom det er ok vær.
Arbeidsjernet er tilbake fra Afrika = Vegard gjorde ferdig landingen/rampen i går. Siden han klør slik i fingrene tok han noen steiner i siste parti samt litt drenering også (mannen venter på ny sykkel fra USA).
Vi var oppe en tur på søndag og slegget ut partiet etter broen og inngangen til tretable (+ evinnelig drenering), da hadde fremdeles ikke nye jorddoseringsvingen tørket opp. Var samlet en del vann og gjørme helt nederst i utgangen av doseringen, dér var det soggy. En idé å bytte ut med kun stein akkurat der? Ellers så vinkelen på landingen, dersom man velger å hoppe forbi første del av rampen, litt slakk ut? Skulle kanskje vært hakket brattere for å få mer pump? Aner ikke om Vegard har ombygget dette..
Ironman melder om "kommunal effektivitet", materialene var ikke leveringsklare i forrige uke. Kommunen skulle gi nærmere beskjed om når ny plank kommer enten i går eller i dag. Vi venter i spenning..
Kommer meg opp en tur tors- og fredag formiddag (jobber sent hele uken), men er klar til dyst til helgen.
#97805401/07/201022:01
Retter på meg selv; Vegard har ikke bygget ferdig rampen etter svasving, men gjort den så vidt kjørbar. En trenger ikke lenger bære sykkelen forbi. Rampen/landingen må likevel bygges ferdig ordentlig. Prøv gjerne å vinkle landigen litt. (Og kapp flere trær på inner!)
I dag begynte arbeidet med tilkomststi. Vi har fått en liten del av materialet vi ble lovet, nok til å bygge første "bro" fra toppen. Andre del av lasset er tiltenkt rampe/landing, ´det ble droppet fra banen og ligger ved utgangen av topphopp-partiet.
Bare å sette i gang!
#97810502/07/201000:15
Mathias, det er bare å ta turen opp og mekke/sykle.
Jeg fikk plutselig tid til ett par runs før jobb i går. Traff på Vegard og hjalp til i svasvingen med sag mens han snekret, innen jeg stakk avgårde. Fikk bildesms senere på dagen; rampen ned fra svasving er nå ferdig gjennoppbygget (og forlenget). En del av vegetasjonen på inner er tatt, litt gjenstår (de største trærne og stubbene tar vi med motorsag). Det er fremdeles soggy i bunn/utgang av doseringen i svasvingen, her må det stokkes om (jord MÅ erstattes med stein på det laveste punktet).
Sperrebåndet er fjernet, løypen er helt åpen.
Som alltid er det mer som kan gjøres; bla. kan "Mathiasdoseringen" før tretable strekkes liiitt lengre oppover (både høyde og lengde på dosering) og forsterkes (begynner å merke slitasje, det vil dessuten gjøre run innn til tretable bedre), en del av rampene bør vinkles/doseres, jord/røtter på høyre side av utgangen etter topphopp må fjernes. Ha øyne åpne for drenering som ikke funker og utbedre dette når det trengs.
Vi innfører regel om at en ferdigstiller påbegynt arbeid (eller kvalitetsikrer at andre med sikkerhet gjør det fortløpende), slik at løypen til en hver tid er åpen. Åpen invitasjon til å benytte løypen ble publisert i BT, vi er dessuten kotraktsforpliktet ovenfor Kommunen til å vedlikeholde løypen. Går vi fra uferdig arbeid som forhindrer mulighet til å sykle gjennom partiet, så SKAL partiet sperres med bånd inntil det er ferdigstilt. (Ironman har sikkert mer på lager og kan legge ut et depot et sted i løypen.)
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken helt åpen igjen
#98061106/07/201019:40
Et lite Offtopic spm ifh. til det dere prater om, men ontopic føler jeg ifh. til det tråden heter
Jeg sitter da her i Bergen og vurderer å kjøpe meg sykkel. Vet ikke helt hvordan enda og ikke spør jeg om hjelp her heller.
Det jeg lurer på er, er denne løypen vanskelig? Må man ha fulldepempet sykkel og hvor mye beskyttelse er nødvendig hvis man skal det rolig og bli kjent med løypa?
Redigering: Til flere som evt. er hyggelige og svarer meg, jeg har aldri kjørt noe spesielt downhill i den formen dere driver med. Hadde det gøy i skogen på sti når jeg var på ungdomsskolen som nå er 10 år siden. Og har vel syklet fint lite etter det. (tiden flyr)
Redigert av Lars Magnus; 06/07/201020:53.
Prøver å få syklet mer
[Re: Lars Magnus]
#98062806/07/201020:04
Løypen er utfordrende, og det tar tid å lære den. Men tar du det med ro, sykler etter evne og tar deg tid til å finne/lære linjene kan du ha det vedlig gøy her, selv uten å ha Sam Hill sine skills. Fulldempet sykkel er ikke et must, men det er en røff løype, og kroppen får kjørt seg på en hardtail. Mangel på demping kan fint kompenseres med å ta litt flere pauser for å nyte den flotte utsikten man har fra løypen :-)
Oppsummert: Vanskelig å gi et svar, når jeg ikke vet hvilket nivå du er på, og hvilke løypetyper du er komfortabel med, men ta deg en tur opp til fots, sjekk ut løypen og hva den har å tilby. lån deg en sykkel og ta en rolig prøvetur. de færreste sykler hele løypen første gang, så det er ingen skam å trille forbi noen av de mer hårete partiene.
Bjarte
[Re: Ironman]
#98166008/07/201012:24
Word of warning: øverste (og til nå eneste) adkostrampe er ennå ikke trukket med hønsenetting. Vel etter nedbør frestår den som gaaaanske sleip..
Hadde to runs i formiddag; det trengs drenering i nye/nederste partiet. Faktisk dam (!) ved kickeren før de to siste doseringssvingene i bunn av løypen. Vegard har åpnet opp "konkurranseavslutningen" til venstre for nevnte to svinger. Sjekk forholdene nøye innen du prøver den, ingen har så langt prøvekjørt dropp og unnarenn.
Redigert av Rednax; 08/07/201012:24.
#98218209/07/201009:18
5 timer til 3 uker ferie =) Så jeg blir gjerne med på formiddags sykling og jobbing fremmover. Spennende med "konkurranseavslutningen" synes det området har et stort potensiale.
Er landingen til droppen etter rockgarden ferdig? Hvis ikke, er der noe material til denne eller skal vi bære opp trykkimprignert?
Redigert av pylsa; 09/07/201009:19.
Rock and roll over
[Re: pylsa]
#98258409/07/201021:55
Landingen er ferdig, ja. (Omstokking av jord med stein nederst i utgangen av dosering, nei.)
Sikkert greit med materialer oppover i løypen uansett. Dosering/innkjøring før rockgarden skal utbedres, det lekes med tanke om dosering i lille skogen etter topphopp, adkomstramper er kun 1/4 ferdigstilt.
(Apropos så trengs det hønsenetting på den adkomstrampen som er ferdig.)