Bergen: Utforløypen på Ulriken
|
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video
[Re: pylsa]
15/06/2010 22:08
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Dette ble jo litt av en produktiv dag! Morgenskiftet tok tredoserngen og ettermiddag/kveldskiftet tok nedre del. Ble altså ikke noe dropp, nei (og jaggu forsvant linjen min dér også).. Gleder meg til å prøve! Rekker noen turer til lunch i morgen.
Tror sleggen ligger under store broen.
Ironman nevner at det trengs hønsenetting, jeg legger til at det også trengs kramper (som var utsolgt på Geitanger).
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
15/06/2010 22:36
|
Mathias Olsen
Fersking
|
Fersking
Det ligger en slegge bak den første doseringen etter nest siste stikryss om ikke noen har fjernet den derfra. Skulle også få slegget vekk litt fjell i utganen av den nest siste doseringen i serpertinerene.
Jeg og Erik Hjermann stikker opp i morgen ettermiddag og sykler litt. Gleder meg til å prøve nye doseringen og "nye" partiet før siste stikryss.
|
|
|
[Re: Mathias Olsen]
16/06/2010 08:51
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Eg syklar i frå 1730-ish og utover. Sjåast i løypa
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
[Re: Fenris]
16/06/2010 21:52
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
sigurd, har du betalt for kortet kan du ta banen uavhengig av om du har fått det eller ikke. Jeg har ikke fått det og har tatt banen mange ganger.
ellers snakket mr iron og moi hinn dagen om å orge en dugnad på søndag. Primus motor(ne) er der oppe og gjør masse hele tiden så fint om vi andre kan komme opp å hjelpe en del og. Jeg har veldig lyst å fikse svingen etter nybydge rampe (som var fantastisk fin og kanskje om mulig bedre med en liten kompresjonsdempenderampe og) før gamledroppen, nå med bro..... Eh, etter rockgardenen mener jeg - surrer litt. Jeg foreslår dugnad på søndag klokken 1200, oppmøte klokken tolv på toppen med både sykkel og redskap. Det er meldt fint vær så da kan en kanskje slå to fluer i en smekk med både litt sykling og fellesdugnad på løypen. Er vi mange går det fort! Det hadde vært fint om noen kunne ha oppdatert dette på bmtbk sin face side og for enda bedre oppmøte.
Redigert av heinrich; 16/06/2010 21:53.
|
|
|
[Re: heinrich]
16/06/2010 21:57
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
fikk kortet i dag så tar nok en tur i morgen! ellers er det bare å si ifra om dugnad! Søndag kl 12. kan bli klamt hvis jeg og Kim skal til Hafjell i helgen men vi får se, jeg er veldig med om jeg rekker det 
|
|
|
[Re: Sigurd.H]
16/06/2010 22:20
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
har du fått det? Hm, jeg har ikke fått mitt. Hvordan fikk du det?
|
|
|
16/06/2010 22:25
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
fikk det i posten, eller det virker ihvertfall som et ordentlig kort  lå inni en grønn mappe, festet med binders til et grønt kort, skjønte det ikke før et par timer 
|
|
|
16/06/2010 22:33
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
hm, da kommeer det vel plutselig. Forresten, for de som syns wc frister mer enn bygging eller sykling, husk at alt vises i sin helhet igjen senere som replay. Jeg gjorde det sist - dvs gjjorde annet i solen og så alt neste kveld istedenfor. Holder een seg litt unna folk går det fint å ikke finne ut hvem ssom vinner 
|
|
|
16/06/2010 22:45
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vel, jeg fikk det etter en dag, så er litt rart hvis ditt ikke er kommet enda.
|
|
|
18/06/2010 17:35
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
OK, da utgikk Hafjell denne helga. Da får jeg teste nyeriggen på Ulriken istedet. Kudos til Albert på Sykkelbutikken som fiksa navet mitt free of charge klokka halv 7 en fredagskveld. 
|
|
|
[Re: KimNK]
19/06/2010 17:22
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Ny-de-lig arbeid der oppe folkens! Siste turen i dag var nok gjennomsnittsfarten minst doblet i forhold til sist jeg var oppe. Tredoseringen etter det bratte svaet var kjempeherlig. Partiene jeg klarter forbi er også halvert.  Jeg driver og flytter ut av leiligheten nå, men hvis jeg får gjort mye i kveld slenger jeg meg med på dugnad klokken 12 i morgen. (+Sigurd) Forresten. Var det noen herfra vi traff i dag? Vedkommende var på et eller annet vis klar over at jeg hadde fått ny sykkel.
|
|
|
19/06/2010 22:29
|
sjurel
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Mathias Olsen]
20/06/2010 00:51
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Flere støtter større gap, eller bare å tilbakeføre det til slik det var i vår .. Espen, Bjarte (Iroman) og kaaanskje jeg stikker opp i morgen kl. 10:00. Ny befaring med tanke på utbedring i resten av løypen med tungt (men bærbart) anleggsmaskineri.. Hvordan har du tenkt å fikse doseringen? Har du kangohammer  ? Det hersker bred enighet om å "rydde opp" svingen. Alt rusk og rask (røtter, planter, steiner) på inner skal vekk og vi bør absolutt rydde opp anleggsdukene på ytter. (Jeg har allerede fjernet litt av det rasket på bildet.) Sikkerhetsnettet må også på plass igjen. Nettopp hva jeg hadde satt meg i fore i morgen. Great minds think alike.. Om ikke jeg rekker opp i morgen formiddag, så kommer jeg i hvertfall opp med sykkel når vuvuzelaene begynner å tute. ..Dersom jeg får ferdig jallamekk chainguide nå. (Om noen finner et trinsehjul med oppheng i løypen, call me.)
Redigert av Rednax; 20/06/2010 00:53.
|
|
|
20/06/2010 02:02
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
det blir dugnad ja, selv om jeg akkurat nå angrer litt på den ideen. Nevnte sving skal forhåpentligvis fikses i morgen. Jeg stemmer for å fortsatt ha bro så får de som vil heller hoppe over den. Det er litt lett å se seg blind på løypen etter 500ende turen ned, men det er greit å tenke på at ikke alle er helt der enda - verken lyøpekunnskapsmessig eller på ferdighetsnivå. Det blir dog mye bedre når svingen blir ferdig. Kanskje broen blir unødvendig da, hvem vet. Farten vilo ihvertfall øke en del tror jeg. Nå må jeg sove litt. Spørs om jeg rekker tolvfristen, men skal opp- Må bare skru av det helt ødelgate girøret og skur på det bøyde ødelagt girøret først ev kjøre chainless hele dagen
|
|
|
20/06/2010 07:27
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gap på nevnte drop utgår med relativt høy sannsynlighet, nettopp av de grunner som heinrich nevner over. Ombygging av rampen for å tilpasse høyere fart er fullt mulig, men det får vi ta etter at dosering og hoppkant er ferdig restaurert.
|
|
|
20/06/2010 09:18
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
(...)men det er greit å tenke på at ikke alle er helt der enda - verken lyøpekunnskapsmessig eller på ferdighetsnivå. *Forsiktig rekke opp hånda* Jeg begynner snart å tråkke meg bortover. Bare litt kaffe og snus først, så er jeg klar.
|
|
|
20/06/2010 20:31
|
Ironman
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Etter gjennomgangen i morges har vi laget to "mini-missions" til noen som gidder: (1) Første høyresving på toppen: fjerne steinen på venstre side, og heve kloppen på høyresiden.  (2) I det nye partiet, etter siste broen: fjerne steinen på venstre side. 
|
|
|
[Re: Ironman]
20/06/2010 23:04
|
sjurel
Entusiast
|
Entusiast
Dagens innsats resulterte i at vi fikk fjernet en hel del jord og stein fra bunen av svapartiet, felt noen trær, samt satt opp rammeverk for den nye doseringen. Rammeverket må imidlertid støttes opp litt bedre før vi kan begynne å forme selve doseringen, dette fikk vi desverre ikke gjort i dag, da vi først på slutten av dagen fant ut at det lå spiker i en pose ved tredoseringen. Man vil etter at den nye doseringen er på plass kunne holde svært mye større fart i denne delen av løypen og over droppet. Her må -som Bjarte påpeker over- nok på plass en modifisering av rampen når man ser hvordan doseringen blir til slutt . Jeg har imidlertid tro på at doseringen vil bra når den er ferdig, men det gjenstår noen timer før den er ship shape. NB: Totalt antall passerte turgåere i dag var 39 stk + 1 hund. Etter det jeg registrerte skyldte samtlige på manglende skilting som årsak til forvillelsen. Henrik, Kim og Sigurd gjorde imidlertid en forbilledlig jobb med å orientere disse om gjeldende forhold og om alternative ruter for fotgjengere. Skilt med anvisning om hvor folk skal gå må vi derfor få opp ASAP for å forhindre kollisjon med fotgjengere.
|
|
|
[Re: sjurel]
21/06/2010 06:55
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Viktigste først; takk til Sjurel for å ha funnet trinsehjulet mitt!
Videre skilting står nå kun på kommunen. Prosessen ble forsinket grunnet streiken, full "handleliste" ble bekreftet i forrige uke, regner med at det kun er produksjon som gjenstår. Byråkrati er dessverre byråkrati.. Vi får krysse fingrene om at kommende helgs BTreportasje med bla. -"å gå i sykkelløypa kan vere livsfarleg" gir eksisterende "Sykkelløype"skilt mer effekt. (Om ikke er det kanskje på tide å dra frem sjablongene og egenprodusere nye "adgang forbudt for gående" på nytt inntil de offisielle er på plass).
Godt jobbet! Rammeverket må støttes opp av eksisterende armeringsjern (fire/fem stk.) og større steiner. Dersom rampen i utgangen av svingen skal utbedres, hadde det vært ønskelig at underste tømmerstokk i kabalen stikker godt frem forbi "hoppkanten" slik at man har nytt punkt å forlenge rampen fra. Si i fra neste gang dere skal opp, post gjerne beskjed på FBsiden også!
Prøver å få til en liten recontur i dag.
|
|
|
21/06/2010 10:32
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
når det gjelder skilting påpeker de fleste som går feil at det er dårlig merket hvor de skal gå, dog det er litt ironisk da at de går der det er merket som sykkelløype. Jeg vet ikke hva som gjelder mtp de skiltene vi får, men det er definitivt en ide med skilt som bedre viser hvor en skal gå og ikke bare hvor en ikke skal gå. Det er og svært viktig å få frem at en ikke trenger å gå ned sykkelløypen for å komme til Svartediket da det var 8-15stk av de som gikk i vår løype som var på utkikk etter den løypen. Det er og et vesentlig poeng å få frem at gåløypen ikke er vesentlig lengre enn vår løype og at de følger hverandre parallelt hele veien ned nesten.
skal vi bruke aremeringsjernene må vi få opp en slagborr samt nye lengre armeringsjern. Doseringen er flyttet lengre ut for å få en bedre bue og utgang på den samt at den muligens blir ørlittegranne høyere. Det kan ihvertfall bli veldig bra. Det kommer ihvertfall til å gå fortere med en mer oversiktlig innkjøring. MEN, området etter droppen er fremdeles helt blindt fra begynnelsen av svingen så nå er det viktigere enn noen sinne at ingen går i det partiet og at ingen står der. Broen som har vært der må rives og bygges bredere og det er mulig at en må flytte gaplandingen lengre ut i samme slengen. Det får vi se når doseringen er ferdig og man får en følelse for hvor fort en kan kjøre.
ellers veldig bra jobbet av sjur, kim og sigurd med hederlig hjelp av Bjello, Hjermann, Kråken og Mathias på slutten. Vi kunne da dog ikke mer gjøre pga manglende spiker - dvs vi fire som hadde vært der hele dagen var grunnet lite taktiske valg av ikke mdbrakt mat eller drikke noe utsultet og jeg tror de andre bare koste seg med sykling som egentlig er like greit. Ikke dumt å komme opp å se på alt med nye øyner i dag og gjøre det ferdig. Leogangsendingen ble ikke så spennende som den kunne ha vært i dag da jeg skjønte hvem som kom på de to første plassene utfra banteret blant de nyankomne, menmen. 8 fremmøte må kunne sies å være ok på en dag med WC sending, spes når noen har gått og orget tidligere på dagen og.
|
|
|
21/06/2010 11:12
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Gjentar: godt jobbet! Har befart anleggsområdet, dægern dere har stått på! Er armeringsjernene løse, så er det sikkert en smal sak å bytte de ut (men jeg tviler på det). De staurene dere har slått ned så ganske så solide ut. Mitt varsko var kun ment som en rettesnor innen jeg selv fikk se hvor grundig dere har gått til verks. (Og nederste stokk stakk per oppskrift godt nok ut til å forbedre rampen).  Jeg sperret av løypen ordentlig med varselbånd (de tre små stokkene som lå i løypen kjørte jeg rett over, var ikke så synlige for gammel mann uten briller). Stor øks (med rødt på skaftet) som stod i plantet i utgangen av svingen ligger nå under rampen, liten gul øks som stod plantet i store broen ligger under øverste bord i broen. Så pass farlig redskap er det lurt å ikke parkere midt i fleisen på folk og unger, å ivareta sikkerhet har mange aspekter.. Jeg blir opptatt videre i uken og får ikke mulighet til annet enn formiddagsturer. Gi beskjed om videre jobbing slik at flest får mulighet til å få svingen ferdig, og løypen fortest blir kjørbar igjen. Husk at vi skryter av dét i artikkelen som blir publisert på lørdag.
|
|
|
21/06/2010 11:45
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
vi tok vekk det nest nederste armeringsjernet da det stod for langt oppe i forhold til slik vi ville ha svingen. De andre stod mer enn godt nok og stod og slik vi ville ha de. Tanken var å slå ned staurer langs hele den nedre stokken for å stive opp, dvs flere enn de to vi slo ned mens jeg var der i går. Det høres dog ut som gutta boys jobbet litt mer i går da den røde øksen lå under når jeg gikk og den gule ikke var der da, eventuelt at andre har kommet opp i morges. Skal opp en tur etterpå, men er jævlig sliten i dag av en eller annen grunn. Det er fremdeles mye igjen å gjøre, men mine muligheter er litt begrenset denne uken. Skal se hva jeg får gjort senere i dag
|
|
|
21/06/2010 17:22
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vet ikke hva som gjelder mtp de skiltene vi får, men det er definitivt en ide med skilt som bedre viser hvor en skal gå og ikke bare hvor en ikke skal gå ..produsert følgende skilt utført i henhold til Byfjellsnormen:
12 piktogramskilt med "adgang forbudt for gående" 12 piktogramskilt med "advarsel, syklist""/bilde av sykkel 12 skriftskilt med "sykkelløype" 6 skriftskilt med "tursti (pil høyre)" 6 skriftskilt med "tursti (pil venstre)" 12 skrift- eller piktogramskilt med "vis hensyn, kryssingspunkt" for gående (Byfjellsforvalters forslag) 5 piktogramskilt "kryss" (for syklistene)
Videre ble vi eninge om fem store infoskilt (gjerne av metall, svart skrift på hvit bunn) ment utplassert ved start, mål, og ved tre hovedkryssingspunkt.
Forslag til tekst: "Ulriksløypen Kommunale Sykkelanlegg (Kommune Logo). Ulriksløypen er et Kommunalt Idrettsanlegg forbeholdt utforsyklister. I henhold til kommunalt vedtak av XX.XX. 2000. disponeres og driftes sykkelløypen av Bergen Mountainbike Klubb. Sykkeløypen er en enveiskjørt utfortrasee åpen for alle syklister året rundt, løypen sperres ellers av under konkurranser. All bruk av løypen skjer på eget ansvar. Hjelm er et minstekrav, videre beskyttelsesutstyr anbefales sterkt. Syklister bes være oppmerksomme og ta hensyn ved kryssingspunkt sykkeløype/tursti. Av hensyn til allmen sikkerhet og for å unngå unødig slitasje av løypen henvises turgåere til kun å benytte den ordinære turstien. Ferdsel til fots i sykkelløypen er forbundet med livsfare og tillates kun for løypemannskap. Vær obs på syklister i fart ved kryssingspunkter tursti/sykkelløype. Idrettsetaten Bergen Kommune (Kommunal logo)"
|
|
|
21/06/2010 17:50
|
Sigurd.H
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er bare å si ifra neste gang man skal opp å kjøre en dugnad! Skal få prøvd å ta noen turer iløpet av uken, men det er jo greit å få gjort sin del når det gjelder arbeid. Ellers veldig kjekt og møte flere folk, det begynner å bli alvorlig gøy og sykle i løypen nå! 
|
|
|
21/06/2010 18:26
|
Miniman
Medlem
|
Medlem
Da har jeg hatt meg min første tur i løypen....ever..:) Må først si at jeg har en god del å gå når det gjelder å forsere enkelte bratte partier! Håper jeg treffer på noen neste gang som kan vise åssen det skal gjøres...jeg tar ihvertfall med monkey see monkey do hjernen min. Men det var sinnsykt fett det som var syklbart pdd!!
For en som var helt ny her virket det som det var vanskelig for folk å vite hvor en skulle gå hvis en kom nedenifra.. traff 8stk på den tiden jeg brukte gjennom.. Ellers, garantert tenkt på, og sannsynligvis forkastet av en god grunn(les turgåere som river ned); Hadde vært genialt med sperrebånd langs hele løypen.. hadde ikke vært mange som hadde gått der da:D
Til slutt vil si at det er imponerende hvor mye arbeid som er lagt ned i løypen.. har hatt og har planer om å få være med å bidre, men til nå har jobben krevet sitt desverre(Til sjøs). Dog har jeg lang sommerferie, så håper det blir mange lange dager med sykling og dugnad. Gleder meg fryktelig til den dagen jeg tør å kjøre hele løypen:p..
Fred ut Morten
Redigert av Miniman; 21/06/2010 18:30.
|
|
|
[Re: Miniman]
21/06/2010 18:49
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
ser genialt ut med skiltingen iron. Blir knall og kanon når det kommer opp. Jeg syklet fire turer i dag og møtte på folk hver eneste tur dessverre. Jeg snakket og med alle og påpekte vennlig hvor stien de egentlig skulle følge gikk og alle skulle følge den andre stien neste gang  Husk at et smil funker bedre enn kjefting. Bruk de to sekundene det tar å stoppe opp og snakke med de som går, så går de ikke der igjen. ellers riktig folksomt i løypen i dag. Vi var seks stykker på det meste, som for meg er ny rekord - utenom dugnad. Når de gjelder dugnad er det fint om folk og bare gjør ting på eget insj slik som primus motrene har gjort så langt. Jeg prioriterte å sykle i dag og har lite av tid resten av uken. Jeg reiser vekk på fredag og.
|
|
|
21/06/2010 18:55
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Kuler og krutt! Har det blitt gjort noe mer i dag? Lurer på å ta turen i morgen for å kjøre og muligens snekre litt. Siste mulighet for min del nå før flyttebilen kommer. 
|
|
|
21/06/2010 19:00
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
21/06/2010 19:03
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Jepp. Håper på å komme tilbake til høsten, men ingenting er sikkert.
|
|
|
|
|