Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Bergen: Utforløypen på Ulriken

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: sjurel] #963407 09/06/2010 20:31
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Då har eg endeleg fast grunn under beina igjen, og satsar på å sykle/grave litt frå ca midt på dag og utover.. Heng med dei som vil:)
send sms til 93441135 dersom vi skal avtale eit tidspunkt.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Fenris] #963464 09/06/2010 21:23
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Flott at så mange møtte opp til fotografering, vel blåst!

Gikk gjennom løypen i dag, ryddet opp etter gårsdagens herjinger (du verden så mye løse steiner!).
Åpnet ellers ytterligere opp utgangen av rock garden, utgangen av svasvingen, traversen før store broen, run inn til tretablehopp, og litt i stepdownpartiet. Grafse ligger i svingen nedenfor "rampe over turstien", spade oppe ved øverste hopp. Snekkerverktøy under tretable, kramper/spikere og hønsenetting der Pylsa la det sist. Raken husker jeg ikke hvor jeg la..

Ting som bør gjøres; utvide tredoseringen en halv meter helt inn til svaet for å dekke det lille gjørmehullet (stender liger ved siden av, plank nede ved stepdown), så trekke hele sulamitten med hønsenetting. Etter øverste hopp er det fremdeles en liten "chunck" jord som skal vekk; på høyre side før høyresvingen ut av partiet (en god klyse tyrirøtter, grensaks har jeg stasjet helt nede ved banen). Som vanlig er det ellers fritt fram for utbedringer der en måtte føle det trengs.

Jeg tar noen runs før jobb, men hjelper selvsagt til om du trenger en hånd, Fenris. Siste solskinnsdag før helgen i morgen..

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #963494 09/06/2010 21:56
heinrich Offline
Besatt
Besatt
snakket fort med journalisten i dag da jeg møtte henne. Etter sigende var fotografen i hundre etter at spesielt gruppebildet ble kongebra. Skal bli spennende å se og jeg må si jeg angrer litt på at jeg ikke snek meg med på det før jeg syklet over vidden... ICON_WINK

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #963496 09/06/2010 21:59
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
aha..
etter å ha jobba 12-16 timers nattskift i 12 dagar, så trur eg nok ikkje eg kjem meg opp i løypa før i 14-tida eller noko slikt. Tar eit run ned i frå toppen og ned til serpentinersvingane. Her tenkte eg å utbetre 90graders kort og bratt høgresving. (30m etter doseringa eg utbetra i "vesle granskog")

Deretter blir det nok run på run til eg ikkje orkar meir:).. Fri på fredag og gitt.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Fenris] #963521 09/06/2010 22:43
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Since you've been gone, Fenris, så har det også skjedd endringer i "vesle granskog"; den har blitt mindre (færre trær gjør at det tørker bedre opp) og utgangen ble åpnet opp/gjort bredere. Planerte også etter utgangen. Du får se selv. Grafsen ligger altså rett ovenfor ved inngangen til partiet. Kl. 14. er jeg long gone (og jeg jobber tom. lørdag).

Edit: Trøtt jeg også, gitt.
Leste først nå at det ikke var "vesle granskog" du tenkte å utbedre.
Den bratte høgresvingen har forsåvidt blitt litt flikket på den også, men den har fremdeles et stort forbedringspotensiale.
Signe arbeidet!

Redigert av Rednax; 09/06/2010 23:00.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #963523 09/06/2010 22:48
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Aha.. blir spanande å sjå..:) Grafsa mi ligg 10m utanfor store venstredosering i partiet før siste kryssingspunkt. Så då slepp den som måtte ha lyst til å grave å gå heilt opp, eller ned...

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: heinrich] #963531 09/06/2010 23:08
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Heinrich, ser at du er online.
(Får "UBB Error" når jeg prøver å sende deg PM.)
Jeg har prestert å rote vekk navnet til journalisten, hva het hun?
Må få sendt henne en mail.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #963533 09/06/2010 23:20
heinrich Offline
Besatt
Besatt
nein, husker ikke hva hun het dessverre og har ikke nummeret hennes. Har du det ikke på besvarte anrop på din teliophone? Jeg får slette litt pm'er jeg

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: heinrich] #963536 09/06/2010 23:32
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Nix, det var fotografen som jaktet meg.
Litt flaut å spørre ham, men jeg får be ham videresende e-post fra meg..

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #964256 10/06/2010 20:26
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
hallais..
kom meg omsider opp i 3 tida..
Lagde enda høgare inngang på vesle granskog, og lagde litt meir dosering og flatare inngang på svingen etter. Sistnevnte blei berre ei marginal betring. Men farten vert akkurat så stor som påfølgande sving tillet. Så det er sikkert like greit.
Tabletopen blei cleara på første forsøk;) (med eit juksepedaltråkk mellom sving og hopp) Farten i det påfølgande partiet blei heilt sjef pga denne installasjonen. Nice work!!.. Hadde muligens vore artig med ein tilsvarande ein mellom dei to svingane eg utbetra i dag. Nokon som er enig?? Ikkje noko store greier. Muligens av stein og jord.
Skal opp i morgon i to tida.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Fenris] #964340 10/06/2010 23:18
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Hopp etter "vesle granskog" har vert tenkt på, ja.
Over dreneringsgrøften som krysser utgangen, en liten kickersak av små propsjoner. Bygg i vei av hjertens lyst!

Er trøtt som en strømpe, men stikker kanskje oppom innen regnet fredag morgen.

(Jeg fant ut at dersom man tar ytterspor til jordosering før table i stedet for inner, så er table no prob. Var litt stuck på gamlelinjen min, måtte kjøre bak noen for å se den åpenlyse løsningen... Singletrack mind.)

Redigert av Rednax; 10/06/2010 23:26.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #964349 10/06/2010 23:46
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
aha.. Yttersporet har eg ikkje prøvd. Får gjere det i morgon. Skal sjå nermare på hoppmoglegheitar ja. Såg for meg eit lite gap. Men gap betyr dobbel jobb:)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Fenris] #965007 11/06/2010 21:06
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Hmm, vansklig å si om "i morgen" betyr fredag eller lørdag ettersom du kan ha skrevet innlegget på nattestid... Uansett, jeg har tenkt meg opp å grave/bygge litt i morgen fra ca kl 13. Tenkte å begynne på tredoseringen etter svaberget. Forlenge den og legge på hønsenetting.

Jeg hadde et jævlig fall i svingen like før gjerdedroppen på onsdag, veldig glad for gjerdet stoppet rullen fra å bli veldig lang... Så jeg har litt lyst å se hvordan dette punktet kan utbedres...

Støtter forslaget om hopp etter lille granskog, og hjelper gjerne til. Knall hvis noen vil henge seg på. Jeg kan nåes på 40 86 28 19.

Redigert av pylsa; 11/06/2010 21:07.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: pylsa] #965032 11/06/2010 22:17
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pylsa
svingen like før gjerdedroppen på onsdag, veldig glad for gjerdet stoppet rullen fra å bli veldig lang... Så jeg har litt lyst å se hvordan dette punktet kan utbedres
Espen foreslo å åpne opp innside av svingen. Lempe vekke den store flate hellen helt til venstre og se hva som skjuler seg under. Er man heldig blir den da litt mer i camber. Dersom man også "vrir" avslutningen av rampen, altså doserer avslutingen, så er man langt på vei. Opp på høyre, ned på venstre.

Selve gjerdet skal også bygges opp igjen med friskere materiale. Gjerdet må også forlenges til venstre for å hindre gående (og syklende). Observerte at noen hadde fjernet hindrene vi la ned på 7-fjellsen, både plankene og "komposten". Hindrene må gjøres permanente.

Kommer meg ikke til fjells før tidligst søndag, sansynligvis ikke innen tirsdag.
Husk å kjøre varlig i den våte løypen..

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: pylsa] #965055 11/06/2010 23:59
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Sitat: pylsa
Hmm, vansklig å si om "i morgen" betyr fredag eller lørdag ettersom du kan ha skrevet innlegget på nattestid...

Hehe.. Ser den gitt. Eg har jobba natt i to veker. Så eg slit med å snu døgnet attende kan du seie. Men eg meinte altså fredag. Kom meg nok ikkje oppover. Blei laaaaaangt cafèbesøk, etterfulgt av Sats i staden. I dag (laurdag) blir det sladding på Smørås.

Ser for meg å bygge hoppet etter vesle granskog av stein og jord. Sidan der fins ein god del av den sorten.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #965118 12/06/2010 08:35
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Rednax
Espen foreslo å åpne opp innside av svingen. Lempe vekke den store flate hellen helt til venstre og se hva som skjuler seg under. Er man heldig blir den da litt mer i camber.

Må si meg enig i Espen der, det var faktisk den hellen som plutselig endret rettning på sykklen min, så den skal bort.

Hvordan er Smørås løypen? Jeg har ikke vært der på 2 år, er den utbedret?

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: pylsa] #965178 12/06/2010 11:27
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Har faktisk aldri sykla på Smørås før.
Men det er denne frekke filmsnutten som lokkar meg dit:
http://www.vimeo.com/4769693

Når det gjeld 90graderen ved gjerdedroppen, så har eg fundert litt på korleis det ville ha fungert å berre ta vekk heile greia. Nokon som veit korleis det ser ut under?? Farten ein får på rampa rett før,(dersom ein slepp bremsene for å spare hønsenetting), gjer til at ein må bremse veldig hardt for å klare å "sette seg opp" til påfølgande rampe. Eg har ikkje fotografisk hugs. Men kunne det gått an å legge svingen heilt ut, 50cm forbi kanten av rampen? Mura opp ei steindosering og brukt trevirket frå rampa til å lage eit gjerde med smal opning til turgåarar og tydeleg skilting?

Berre ein tanke. Har som sagt ikkje studert det noko særleg. For all del.. farten i påfølgande sving er meir enn stor nok. Men inngangen til rampa vert litt klønete.

Blir avreise til Smørås klokka 16. Før det skal eg traske ein tur opp og sjekke førehalda på nevnte stad.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Fenris] #965236 12/06/2010 13:53
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Var nettopp oppom..

Det eg snakka om i forrige innlegg er muligens ikkje det beste.

Vassføringa i partiet var veldig stor. Fikk geleida mesteparten vekk frå løypa. Dette må gjerast etter kvar regnskyll dersom doseringane skal fortsatt være der;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Fenris] #965566 12/06/2010 21:33
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Litt historie om vannet og partiet;
Da løypen ble anlagt var det godt med vegetasjon/jordunderlag der den lange rampen er i dag. Partiet bel kalt "gjørmerennen" og var så godt som umulig å sykle(les pløye) gjennom på vått underlag uten fotisett. Den flate,lille rampen frem til gjerdet er originalt (dvs. fra 2000) og sluttet i et rent dropp (det er først i fjor det ble bygget rampe ned fra gjerdet). Under den lille, flate rampen ble det i sin tid lagt en dreneringsgrøft av takrennestykker. Denne er sikkert blokkert og sørger for at det "lekker" vann videre ned i doseringen. Vi burde vurdere å løfte opp den lille rampen og "rense" dreneringen der.
Det største tilsiget av vann kommer likevel fra "gjørmerennen"/den lange rampen. Det skal være ledet vekk og forbi løypen, en av grunnene til at vi skal forlenge gjerdet for å sperre for fotgjengere er at gangtrafikk "rundt" gjerdet ødelegger denne dreneringen og leder vannet tilbake ned mot doseringen. Grunnen til at det tidlgere var åpent rundt gjerdet var at dette var chicken run innen droppen ble bygget om til rampe. (Mange ramper gitt..)
Bob og Kisse fant "roten" til vannet allerede opp ved første kryssingspunkt og mener at man kan begynne å lede vannet vekk allerede der oppe..
Altså, mange dreneringer og tiltak små forhindrer en stor å.
Dess bedre permanente sperringer vi får til, dess mer stabil vannføring utenom løypen, og mindre ekstraarbeid etter hvert regnskyll.
Forståelig?

Å åpne opp hele greien for å øke farten er uaktuelt, det må være "bremsepunkt" ved alle kryssinger av gangstien av hensyn til turfolket.
Partiet er i seg selv dessuten krevende for nybegynnere og bør ikke invitere til å øke farten siden fallhøyden bokstavelig talt er høy.

I morgen, søndag, stikker jeg en tur opp på ettermiddagen. Først skal jeg sove leeeenge..

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken, a call to arms [Re: Rednax] #965574 12/06/2010 21:49
Ironman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
(det er først i fjor det ble bygget rampe ned fra gjerdet)

Pøh. Vi fjernet den gamle rampen ifjor (de flotte restene av en kryssfinérplate) så den er endel eldre enn som så. monkey

I morgen, søndag, stikker jeg en tur opp på ettermiddagen. Først skal jeg sove leeeenge..

Stikker opp i morgen jeg også. dog på formiddagen.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: Ironman] #965600 12/06/2010 23:01
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Leave it to the pros..

Fra 01:37 og ett minutt utover har Airtime filmet Kisse i litt av løypen (innen de mistet sollyset).
4play: http://vimeo.com/12457288 (Heinrich, du fletter inn på nytt?)

Ironman, javel så har noen hatt en rampe der en eller annen gang i tiden, men den var vitterlig ikke der from the very beginning?! Eller helt fra takeoff/droppkanten?
(Husk, jeg er gammel, kan ikke stole helt på mine kognitive krefter lenger.. Av og til er det best å la de senildemente ha "rett".)
Syns å huske at en trengte litt baller for å slippe seg utfor kanten ti år tilbake i tid.

Har yogatime kl 12:30 (jadda, bare knis dere), er ikke oppe innen 14 tidligst. Vi burde sjeke ut adkomstalternativet snart, you know..

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: Rednax] #965606 13/06/2010 01:34
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
er ikke oppe innen 14 tidligst. Vi burde sjeke ut adkomstalternativet snart, you know..

Eg kom heim frå ein artig kveld på byen først no.. så eg er ikkje oppe før 14-15 eg heller. Men etter det vert det "hur många run som hellst".:)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: Fenris] #966099 13/06/2010 21:49
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Siden ingen andre har opplyst om dagens dont, så får jeg gjøre det;

Ny adkomsttrasee er nå fastslått av (både) byggmester Ironman (og Espen) som sier seg ening med undertegndede. Bygging starter så snart vi får materialer.

Partiet etter øverste hopp er ytterligere åpnet opp, flere steiner og jord er fjernet. En kan nå holde rettere linje inn mot svingen, men det trengs fremdeles å fjernes mer jord på høyre side av utgangspartiet.

Mitt fantastiske byggverk "nye tredoseringen" ble revet, dreneringsgrøft gravd, og fundamentet bygget videre inn mot svaet(mens jeg døste i solen). Doseringen blir dobbelt så bred, men dessverre gikk trailcrewet tom for materialer, spiker og hønsenetting (hørt 'an før?).

Obs! Det lar seg derfor ikke gjøre å kjøre gammel linje ned svaet innen nye materialer er på plass og svingen er helt gjennoppbygd! Stopp for sikkerhet skyld opp for å sjekke hvor du kan sykle og om noen ligger og spikrer midt i doseringen.
Regner med at nybygget bør være klart innen onsdag..

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: Rednax] #967156 15/06/2010 10:54
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Ser ut som den nye tredoseringen blir sweet. Jeg var oppe en liten tur for å "donere bort" en skikkelig stor og god tresag og ei god øks. Begge ligger under tretabletoppen. Når jeg først hadde øksa der så fjernet jeg den store trerota etter overnevnte hopp.

Nå er kjæresten min bortreist og sykkelen er demontert så jeg tenkte å legge ned noen dugnadstimer både i dag og i morgen. Hadde vært fint å kanskje begynnt på adkomsten... Merket dere opp hvor man skal grave?

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: pylsa] #967480 15/06/2010 19:41
Ironman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Doseringen er klar, men er ikke kledd med netting ennå. om noen føler kallet til å skaffe og legge på netting er det supert.
Det er også påbegynt en dreneringsgrøft på tvers av doseringen. den kan med fordel lages dypere under doseringen, samt bredere og lengre ned etter doseringen.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: Ironman] #967590 15/06/2010 20:58
Sigurd.H Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg er med på både dugnad og sykling framover, bare venter på kortet så jeg kan ta ulriksbanen!

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: Sigurd.H] #967617 15/06/2010 21:31
pylsa Offline
Fersking
Fersking
10 m hønsenetting koster 99,- på Biltema, men de er utsolgt på Åsane, kanskje de har på Lagunen...

Jeg skulle grave dypere dreneringsgrøft i dag. MEN så begynte jeg en liten utbedring av de to stepdownene like før sperringene i bjørkeskogen. Så kom Fenris og Petter og plutselig var klokken 10 og hele partiet åpnet opp og dosert =)

Obs, denne linjen trekker muligens litt mer mot den store steinen i bunn, så den må bort... Hvor ligger sleggen?

Vedlegg bilde.jpg
Redigert av pylsa; 15/06/2010 21:38.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: pylsa] #967621 15/06/2010 21:35
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Forsiktig med slegge og stein..
Eg har ein kompis som hamna på Haukeland med splintar i bryst og lunge etter at ei slegge eksploderte... Bruk i det minste splintsikre vernebriller..!

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: NjalVM] #967632 15/06/2010 21:44
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Ouch, det hørtes ille ut. Vernebriller er i hvert fall et must. Skal man være virkelig forsiktig kan man jo alltids beholde sykkelrustningen på...

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken. Ny video [Re: pylsa] #967656 15/06/2010 22:06
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Tenk for en crazy northshore løype BergenWood festivalen kunne laget =P

Check it out: Bergenwood

Vedlegg Bergen-International-Wood-Festival-2010-panorama.jpg
Redigert av pylsa; 15/06/2010 22:08.

Rock and roll over
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå