Jeg har mye lettere for å holde balansen uten hendene på styret på den gamle Gianten jeg bruker til fotballtrening og lignende, enn på terrengsykkelen min. Har noen en formening om hva i allverden det kan komme av? Bredere styre med rise? Bredere sete? Flate pedaler? Bredere dekk?
Jeg hadde trøbbel med å finne balansen uten hender på min GF Paragon, noe som irriterte meg, fordi jeg hadde ikke vansker med det før på samme sykkel. Så byttet jeg styrelager, og vips var finfølelsen tilbake!
Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Balanse uten hendene på styret.
[Re: DavidS]
#95904103/06/201018:27
Jeg har lest (men vet ikke om det stemmer) at dårlig justert styrelager kan gjøre det vanskelig å sykle uten hendene på styret. Det ble faktisk foreslått som en test for å se om det var strammet nok.
Jeg har lest (men vet ikke om det stemmer) at dårlig justert styrelager kan gjøre det vanskelig å sykle uten hendene på styret. Det ble faktisk foreslått som en test for å se om det var strammet nok.
Er det en enkel sak å justere styrelageret, eller bør jeg svinge innom sykkelbutikken slik at de kan se på saken?
Er det en enkel sak å justere styrelageret, eller bør jeg svinge innom sykkelbutikken slik at de kan se på saken?
Skulle til å spørre om det samme. Ja, O store forum?
- Løsne skruene som holder fast styreframspringet. - Løsne skruen på top capen (norsk ord for denne?). - Hold inn frambremsen og rugg sykkelen fram og tilbake. - Kjenn etter at det er bevegelse mellom ramme og lager. - Stram top cap-skruen mens du fremdeles rugger. Stopp stramminga når det ikke lenger er bevegelse. - Skru til skruene som holder fast styreframspringet. - Sjekk igjen at det ikke er bevegelse i lageret når du rugger på sykkelen. Sjekk samtidig at styret lar seg svinge på uten motstand.
hvis en bruker ordliste blir det: toppbeskytte, toppcaps, toppdeksel, topphette, topplue, toppomgi, toppplugg, topppropp, toppskyggelue, toppstøpsel eller topptapp.
Jeg holder en knapp på topptapp
- Arne
[Re: Rebel]
#95929003/06/201023:36
- Løsne skruene som holder fast styreframspringet. - Løsne skruen på top capen (norsk ord for denne?). - Hold inn frambremsen og rugg sykkelen fram og tilbake. - Kjenn etter at det er bevegelse mellom ramme og lager. - Stram top cap-skruen mens du fremdeles rugger. Stopp stramminga når det ikke lenger er bevegelse. - Skru til skruene som holder fast styreframspringet. - Sjekk igjen at det ikke er bevegelse i lageret når du rugger på sykkelen. Sjekk samtidig at styret lar seg svinge på uten motstand.
- Hold inn frambremsen og rugg sykkelen fram og tilbake. - Kjenn etter at det er bevegelse mellom ramme og lager.
LJ -nettdoktor
Anbefaler heller å sette forhjulet mot en vegg og rugge mens du kjenner etter bevegelse mellom gaffel og lager. Ved å holde inne forbremsen vil man lettere få sideveis bevegelse, rotasjon, og det er vanskeligere å kjenne slark.
Hvor hardt skal man skru denne toppdekselskruen da? Uten noe momentmåleutstyr så er jeg redd for å ta i for mye. Har skiftet stem og skrudd litt på styrelagerskruen tidligere, men uten å rugge
Føler dette ikke akkurat er rakettforskning ... men det finnes som kjent ingen dumme spørsmål
Skjønner ikke hvorfor ikke det kan settes et moment på stramming av styrelageret. Dette er vel noe produsentene kan teste seg frem til?
Etter min mening vil et bestemt moment alltid gi styrelageret korrekt "stramhet" (i mangel av et bedre ord) uavhengig av type sykkel, hvor slitt det osv..
Altså.... du har litt å gå på. Så lenge det ikke er slark og styret likevel beveger seg fritt, er alt vel. Det er i og for seg ikke vanskeligere enn å lese av en momentnøkkel, og du må uansett sjekke det. Du kan godt skru hardt til uten å få vekk slarken, om du f eks har glemt en av avstandsskivene eller strammeskruene til stemen ikke er løse nok. Med andre ord: Riktig moment kan være falsk trygghet.
Er til dels enig i hva du sier Lektoren Men spørsmålet var egentlig ikke om hva som kan gjøres feil under stramming av styrelager, men for de som vet hvordan dette gjøres, om et moment vil gjøre oppgaven enklere og mer "sikkert".
Det finnes lager hvor man kan bruke makt, og styret fremdeles beveger seg fritt. Men med det resultat av at lageret har en meget begrenset levetid.
Hvis vi tar bort hypoteser om hva man kan gjøre feil under denne oppgaven, og tar utgangspunkt i et normalt korrekt satt opp lager, med tilhørende skiver og løsnet stem som de fleste har når de skal stramme styrelageret. Da burde vel et moment vært like genialt og trygt her som andre steder?
Dette er et emne som diskuteres ofte, og ikke uten grunn. Oppfatningen av hva som er "passe stramt" og hvordan man føler slarken nok kan variere fra person til person.
Skjønner ikke hvorfor ikke det kan settes et moment på stramming av styrelageret. Dette er vel noe produsentene kan teste seg frem til?
Etter min mening vil et bestemt moment alltid gi styrelageret korrekt "stramhet" (i mangel av et bedre ord) uavhengig av type sykkel, hvor slitt det osv..
Eller..?
Tittet utrolig nok gjennom instruksjonsheftet som fulgte med mitt nye Easton stem. Der stod det at man kunne belage seg på 1.5 Nm ved stramming av lageret, som et utgangspunkt.
Selv foretrekker jeg å stramme til det ikke slarker vha. ruggemetoden beskrevet over av MortenML.
[Re: Arnebv]
#95999605/06/201009:05
Det er helt risikofritt å "dra til" litt når du strammer skruen i top cap-en.
Det spørs vel kva lager det er snakk om.
Ikke egentlig. Stjernebolten eller ekspanderen vil gli før du klemmer så hardt på kulene at det skaper noe problem uansett. Hvis lageret går tregt/hakkete av for mye strammimg på top cap-en (et gjenget lager er selvsagt noe HELT annet), vil jeg tro kulene og/eller banene er modne for utskiftning uansett.
OBS: Dette er MIN erfaring, og sikkert ikke det styrelagerprodusentene sier. ...Men jeg har montert eller strammet noen hundre styrelagre.
[Re: Stein]
#96004705/06/201011:55
Det er helt risikofritt å "dra til" litt når du strammer skruen i top cap-en.
Det spørs vel kva lager det er snakk om.
Ikke egentlig. Stjernebolten eller ekspanderen vil gli før du klemmer så hardt på kulene at det skaper noe problem uansett. Hvis lageret går tregt/hakkete av for mye strammimg på top cap-en (et gjenget lager er selvsagt noe HELT annet), vil jeg tro kulene og/eller banene er modne for utskiftning uansett.
OBS: Dette er MIN erfaring, og sikkert ikke det styrelagerprodusentene sier. ...Men jeg har montert eller strammet noen hundre styrelagre.
På styrelager med maskinlager, er ikkje heilt uenig, men på lager med lause kuler, vil eit splitter nytt lager gå treigt som berre juling, om ein strammer for hardt, etter mi erfaring.